[Speeltopic] Het Ultieme Schaaktornooi #1

Deleted User - 487976997

Guest
Pfoe! Zojuist tegen Calamus Incendium gespeeld, twee interessante potten!

Potje één: Calamus wit, predator zwart
Na een sterke start van beide spelers waarin enkele stukken werden gewisseld kwam Calamus Incendium met een ingenieuze move om mijzelf mat-in-twee te kunnen zetten. Dit zag ik ietwat laat, waardoor het een mat-in-één was. Ware het niet dat ik nog een lopertje verdekt had opgesteld die ingebracht kon worden om de aanval tijdelijk onschadelijk te maken. Zodoende was - met zwart, ikzelf - nu aan zet, onderstaande de situatie. De pijl van de koningin zou het matzetten zijn, maar die voorkwam ik dus door mijn loper te verplaatsen, zoals met die lijn is geïllustreerd.

1609364557912.png

Deze opofferingsactie van de loper had uiteraard wel een en ander aan negativiteit voor mijzelf als gevolg, immers stond ik enkele punten achter. Na een kleine comeback, tot de achterstand van één punt, leek het de kant van een remise op te gaan. Echter bleek dat de achterstand te groot was voor mijzelf, en kon Calamus met een sterke uitspeling de matstelling bereiken:

1609364708423.png

Potje twee: ik wit, Calamus zwart

Na het eerste potje leek Calamus zijn voorsprong in de ijzersterke poule B uit te willen bouwen door een remise af te dwingen. Meerdere stukken werden geruild op zijn initiatief, en op een gegeven moment sprong hij met zijn koningin op die van mij. Dit had tot gevolg dat ik mijn koning op een gekke positie kreeg, maar wel een sterkere aanvallende positie verkreeg doordat ik minder zetten kwijt was met wisselen.

1609365638532.png

Nadat een kleine voorsprong van één a twee pionnen bereikt werd, zette Calamus vol de aanval in. Met meerdere pionnen, lopers en een toren probeerde hij mij wat stukken afhandig te maken. Enkele pientere defensieve moves van mij zorgden ervoor dat stukken gedekt stonden. Daarnaast wist ik een fork te bewerkstelligen tussen toren, loper en ongedekte pion. Dit alles leidde ertoe dat Calamus met zijn loper vol op de agressie speelde, ik deze kon slaan, en vervolgens Calamus met zijn pion een stapje naar voren kon doen om mijn loper ongedekt te krijgen.

1609365791032.png

Na deze zetten kon Calamus uiteraard mijn loper pakken met zijn toren vanuit cel D8 (zie spoiler hierboven), echter verkoos hij de optie om dit te doen met zijn eigen witte loper vanuit cel A6. De consequentie was hij dat hij zijn toren kwijt was - immers stond mijn paard nog steeds zeer agressief opgesteld. Nadat hij mijn paard met zijn koning had gepakt, zag ik dat zowel zijn loper (D3) alsook koning (D8) in rij D stonden. Zodoende kon ik met mijn toren van A1 zijn loper klem zetten en met zekerheid confisqueren. Met deze voorsprong koos Calamus Incendium ervoor om zeer eervol de handdoek in de ring te werpen.

1609366151124.png

Eindstand Calamus Incendium - Predator025: 2-2

Hiermee ligt poule B nog steeds volledig open en lijkt het uit te lopen op ware kaskrakers in de laatste paar potten!
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Ha mooie post, waren mooie pottekes
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
Predator025 4 - 0 Rob.

Ik ben verkracht?
 
Reactiescore
1.525
In zn geheel gelezen, mooie post en leuk te volgen met de afbeeldingen! Ik kijk nu al uit naar de ontmoetingen tussen ons allen in het winnaarsbracket ;)
 
Reactiescore
510
De strijd om de 1e plek in poule a is ook gespeeld. Een spannend pot waarbij 30 minuten tijd te weinig bleek.
Jokersbrain wit, Spamkaboutertje zwart: 0-2
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Reactiescore
111
Ik heb 1 partij gewonnen van Simeco. Ik was zwart
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Helaas was Rob vandaag niet scherp genoeg en verloor hij vooral van zichzelf. Echter ken ik hem als een goede schaker en weet ik zeker dat hij de loserbracket SLOOPT

De potjes tussen ons resulteerden in 4 - 0 voor CI
 

Combino Pastasaus

Beste Spelleider 20/21
Reactiescore
2.019
@Pedik 2-2 mezelf, eerste potje speelde ik geweldig, naar mijn doen toch, na een foutje van Pedik. En het tweede potje werd ik geweldig hard weggespeel, van het kastje naar de muur. Het was ongelooflijk chanant.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
Lieve woorden van Noa. Dit was mijn vervroegd nieuwjaarscadeau als het ware
 
Bovenaan