Het obsessieve smartphonegebruik

Reactiescore
1.525
Goedenavond allen,

...Om te beginnen, ik ben geen anti smartphone en anti technologie. Ik vind het erg handig en ben zelf ook pakweg in totaal een uurtje per dag bezig met mijn mobiel. Dat is vaak even kort; een berichtje sturen, het nieuws bekijken óf even snel facebook checken.

Ik wil de titel even nader toelichten: Ik reis elke doordeweekse dag ongeveer een uur met de trein. Vaak neem ik 'm s'ochtends rond een uur of 7:30, ik houd niet van haasten dus vaak sta ik een minuutje of 10 van te voren op het perron te wachten. Wachten... wat is dat eigenlijk moeilijk. Als ik om me heen kijk, zie ik de koppies alleen maar naar beneden hangen en naar de mobiel turen, puur om te tijd te doden en waarschijnlijk ook om geen gesprek aan te hoeven gaan zo vroeg in de ochtend. In de trein hetzelfde verhaal. Hier valt het alleen extra op als je je met z'n 8'en op 6m² begeeft. Ik kijk om me heen en we lijken wel een stel zombies, geobsedeerd door dat mobieltje zodat we elkaar niet hoeven aan te kijken, ons niet hoeven te vervelen, geen gesprek hoeven aan te gaan, we niks missen van wat onze 'vrienden' posten op de sociale media, het nieuws niet missen... Vaak de hele rit lang, zonder op te kijken.

Ik wil nu niet zeggen dat we met wildvreemden een conversatie aan moeten gaan etc. Ik vind het er alleen zo ontzettend triest uitzien en ik vraag me af hoe we d'r over 5 jaar bijlopen en dan vooral de generatie ná ons. Geen stelling dus, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover.

Vind dit film(pje) erg interessant en passend bij dit onderwerp (komt waarschijnlijk ook omdat deze man heel goed weet hoe hij een verhaal moet overbrengen):

 
Reactiescore
976
Als iemand die geen smartphone heeft, begrijp ik zeker je ergernis. De meeste mensen kunnen nog geen 10 minuten zonder op hun smartphone te kijken. Sommige zouden zelf onder een bus lopen, gewoon omdat ze zo gefocust zijn op hun scherm. Ik erken weliswaar wel het gemak van een smartphone en zonder hoor je er eigenlijk niet meer bij, want je leeft op een andere wereld zonder snapchat, instagram, tinder en weet ik veel nog allemaal. Het moment zal er dus wel aankomen dat ik me een smartphone aanschaf, echter hoop ik nooit zo'n zombie te worden.
 
Reactiescore
1.049
Als iemand die geen smartphone heeft, begrijp ik zeker je ergernis. De meeste mensen kunnen nog geen 10 minuten zonder op hun smartphone te kijken. Sommige zouden zelf onder een bus lopen, gewoon omdat ze zo gefocust zijn op hun scherm. Ik erken weliswaar wel het gemak van een smartphone en zonder hoor je er eigenlijk niet meer bij, want je leeft op een andere wereld zonder snapchat, instagram, tinder en weet ik veel nog allemaal. Het moment zal er dus wel aankomen dat ik me een smartphone aanschaf, echter hoop ik nooit zo'n zombie te worden.
Geen telefoon :O
 

DeletedUser61134

Guest
Is 1 vd meest vervelende dingen als vreemden tegen je gaan praten.
Dus geef mij maar een smartphone.

En dit is een fase, over een paar jaar zal de techniek flink wat verder zijn en zullen we gewoon weer omhoog kijken.
Dat omlaag kijken verdwijnt wel dus moet je je niet zo druk om maken.
 
Reactiescore
1.525
Is 1 vd meest vervelende dingen als vreemden tegen je gaan praten.
Dus geef mij maar een smartphone.

En dit is een fase, over een paar jaar zal de techniek flink wat verder zijn en zullen we gewoon weer omhoog kijken.
Dat omlaag kijken verdwijnt wel dus moet je je niet zo druk om maken.
Dat zullen dan waarschijnlijk je eigen angsten zijn, dat gebeurd niet of nauwelijks in het OV. Bovendien kan ik niet begrijpen dat je dat één v/d meest vervelende dingen vindt. Laatst was ik aan het wachten en kwam d’r een bejaarde vrouw naast me zitten. Ze was erg enthousiast en op een leuke manier haar verhaal aan het vertellen. Uiteindelijk hebben we (als wildvreemden) zo een kwartier vol gepraat. Zoiets kan mijn dag maken, ook die van haar denk ik.

Ik doel op het individualisme en de verslaving die dit alles met zich mee brengt. Niet het omlaag kijken. Volgensmij mis je het punt.
 

DeletedUser61134

Guest
Dacht dat jij zo sociaal was.

Ja met bekenden, wtf moet ik met van die random gozers die t vertikken naast een man te gaan zitten als er geen plaats is.
En dan ook doen alsof ze naar buiten kijken terwijl ze je aanstaren.

Dat zullen dan waarschijnlijk je eigen angsten zijn, dat gebeurd niet of nauwelijks in het OV. Bovendien kan ik niet begrijpen dat je dat één v/d meest vervelende dingen vindt. Laatst was ik aan het wachten en kwam d’r een bejaarde vrouw naast me zitten. Ze was erg enthousiast en op een leuke manier haar verhaal aan het vertellen. Uiteindelijk hebben we (als wildvreemden) zo een kwartier vol gepraat. Zoiets kan mijn dag maken, ook die van haar denk ik.

Ik doel op het individualisme en de verslaving die dit alles met zich mee brengt. Niet het omlaag kijken. Volgensmij mis je het punt.

Oh want je benoemd t omlaag kijken aanzienlijk vaker dan de rest.
Maar verslavingen zijn goed, af en toe wat mensen die elkaar scheppen met auto's enzo gaat overbevolking goed tegen.
 
Reactiescore
1.525
Ik hoop dat je serieus bent, anders zou ik je graag willen doorsturen naar het vrije forum.

@Westkip dat hoor je helemaal niet vaak, iemand zonder.
 

DeletedUser7072

Guest
Ja met bekenden, wtf moet ik met van die random gozers die t vertikken naast een man te gaan zitten als er geen plaats is.
En dan ook doen alsof ze naar buiten kijken terwijl ze je aanstaren.

Als de OV dichtheid dusdanig is da er geen lege zitplaatsen zijn(aka je moet wel naast/tegenover iemand zitten) dan is het volledig legitiem als ook iemand naast jou gaat zitten. Het zou idd creepy zijn als een random iemand naast je gaat zitten terwijl er genoeg lege zitplekken zijn, maar dat is niet de situatie die jij beschrijft. Je zegt dat ze naast jou gaan zitten terwijl ze ook naast een man kunnen gaan zitten, ik neem aan dat de volgende dan wel naast die man gaat zitten. Het is nu eenmaal OV en ze moeten ergens gaan zitten, het hoeft ook niet zo te zijn dat ze expres niet naast jou gaan zitten omdat ze bang zijn anders over te komen als een creep, dat is overdreven.

In de trein zit ik vaak genoeg naast jonge dames, net als dat ik vaak genoeg naast mannen of oude mensen zit. Als ik een keer naast een meisje zit wil dat niet zeggen dat ik een seksueel motief heb, enkel dat ik ergens moet zitten, er geen lege zitplekken meer waren, en die plek toevallig vrij was.

Oh want je benoemd t omlaag kijken aanzienlijk vaker dan de rest.
Maar verslavingen zijn goed, af en toe wat mensen die elkaar scheppen met auto's enzo gaat overbevolking goed tegen.

Nah, dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Er gaan zo extreem weinig mensen dood in verhouding tot wat erbij komt dat je het net zo goed niet kan hebben, de invloed op de bevolkingsgroei is totaal verwaarloosbaar. Voor een echte reductie is minstens een WOIII of een enorme hongersnood nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser65921

Guest
Ik heb het heel lang zonder smartphone gedaan, maar uiteindelijk in februari toch mijn oud telefoontje gewisseld voor een goedkoop model smartphone.
Je merkt inderdaad wel dat er de verleiding is elk moment te doden met even te scrollen, maar de beste herinneringen maak je natuurlijk niet op die manier.

Ik heb, als nieuwe gebruiker, wel het gevoel dat je die fase waarin je veel kijkt snel weer uit bent als je interesse hebt in de wereld rond je. Iedereen zal zoiets wel vroeger of later hebben lijkt me en dan normaliseert dat gebruik weer.
Want die dode momenten waarop je een random gesprek begint zijn fantastisch (ik doe vaak lange treinritten), zo herinner ik me een lang gesprek met een jongen met down die toevallig in mijn buurt zat, of met een oude man en een paar buitenlandse studenten.

Maar die dingen helpen je dan wel op nieuwe plaatsen weer mensen leren kennen. Op stage in Finland had ik maar even in de whapp groep met alle erasmus studenten te plaatsen wat ik wou doen om compagnie te vinden.

Zijn voor en nadelen aan, dus zoals alles moeten we gewoon leren matigen!
 

DeletedUser78666

Guest
Kunnen wij stil staan bij het feit dat ik nog nooit een land heb gezien als België, waar men zo ziek ver achter loopt op het gebied van elektronica vooral met smartphones. En Dan bedoel ik niet met welke smartphones er zijn, maar meer de gebruikers.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Kunnen wij stil staan bij het feit dat ik nog nooit een land heb gezien als België, waar men zo ziek ver achter loopt op het gebied van elektronica vooral met smartphones. En Dan bedoel ik niet met welke smartphones er zijn, maar meer de gebruikers.

Tinderen met Belgen is kut want ze kennen allemaal whatsapp niet daar. Moeten alle nudes via snapchat, maar dat is kut!
 

DeletedUser78666

Guest
Tinderen met Belgen is kut want ze kennen allemaal whatsapp niet daar. Moeten alle nudes via snapchat, maar dat is kut!

Dit is zo waar. Ook contacten uitwisselen bij t uitgaan kan kut zijn. Jij wil niet meteen een chick van t uitgaan toevoegen als vriend op Facebook.
 
Bovenaan