Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestatie

Reactiescore
38
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Dit is ook een van de redenen waarom ik niet meer vol ga voor dit spel. Vanaf je in de hogere rangen komt krijg je steeds meer te maken met het ego van de vele spelers. Ik heb er dus voor gekozen om een leuke rimstam te kiezen.

Het kan me werkelijk geen barst schelen dat spelers in de meeste rimstammen kleiner zijn dan mij door latere startdata, minder ervaren, minder actief, enz. De sfeer is geweldig en iedereen is er voor elkaar. Iedereen helpt elkaar bij het edelen en def wordt onmiddellijk gestuurd wanneer nodig.

In veel topstammen op de nieuwe werelden is dit niet meer het geval in mijn ogen. Op w29 heb ik ook nog nooit een goede massa gezien waarbij de hele stam meehelpt of ik zie er misschien eentje over het hoofd. En dan maar klagen dat oorlogen niet gewonnen raken... :rolleyes:
Het grote en machtige stamgevoel wordt te veel verdrongen voor eigenbelang, wat ook makkelijk te zien is op het forum. Al die mensen met een grote mond op het AF die zichzelf de hemel in prijzen omdat ze een hoge rang hebben op een top 20 account. Maar dan zeggen ze er wel niet bij dat ze nog maar een maand op dat acc spelen en een co zijn van de echte eigenaar.

Geef mij maar terug w5 en w10 waar we nog als stam konden spelen en onszelf via teamwerk naar de top konden werken. Nu doen de spelers het grotendeels voor hun eigen rang, met als gevolg dat de stam dan ook een hoge rang haalt. Maar zegt die rang nog wat over hoe een stam als team is? In mijn ogen niet.

Ik vermoed ook dat co's dit voor een groot deel verwoest hebben. Wat is het nut van een stam waarbij je andere accounts moet helpen ten koste van je eigen troepen? Een stam was vroeger belangrijk omdat de meeste spelers solo waren (sommige ook met co's) en ze dus niet alles op zichzelf konden doen. Iedereen had wel zijn gebreken. Dan verenig je je met enkele spelers om samen een stam te vormen om elkaars gebreken op te vullen.
Co's zorgen er daarentegen voor dat een account volledig autonoom kan werken en een stam dus overbodig wordt. Wat is het nut dan nog om een stam te helpen als zij niets voor jou kunnen terugdoen? Het gevolg hiervan is vrij simpel. Accounts worden ministammen. Echte stammen worden overbodig en dus ook niet zo belangrijk meer. Het heeft geen zin om veel energie te steken in een stam die je toch niet veel hulp kan bieden.

Gelukkig heb ik nog steeds de herinneringen aan vroeger en kan ik mijn toevlucht zoeken tot de échte stammen met teamspirit. Die zijn steeds moeilijker te vinden, maar ze zijn het zeker waard. :)
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik vind dat in eerste instantie niet mag gesproken worden over een falen van de community.

Eerlijk gezegd: ik ben tamelijk verrukt van dit spel en heb net zoals velen een parcours van ettelijke jaren achter de rug (4-5 jaartjes). Nooit heb ik een spel zolang gespeeld. De interactie met andere spelers zit daar zeker voor een stuk tussen.

Maar de klachten die jullie hier neerleggen, klachten die ik 3 jaar geleden ook al met de glimlach heb gelezen, vind ik helemaal niet zo dramatisch. Ja, er zijn legio spelers die die o toch zo graag eens een toprang willen behalen. En...waarom ook niet? Ambitie is op zich niet ongezond. Maar dat deze ambitie het stamgevoel uitholt, daar ben ik het ook mee eens.

Echter: dit zijn toch de normale zaken eigen aan de mens? Niemand verplicht je zo'n spelers in de stam te halen. Niemand verplicht je zo'n spelers in de stam te houden mocht je het pas achteraf opmerken. Eerlijk gezegd ben ik ook al vele keren op dergelijke spelers gestoten, maar dan weet je toch wat gedaan?

Enfin, ik vind de verzuchting wel terecht, maar dat belet niet dat je best wel nog aan een leuke stam kan bouwen. Aan een stam bouwen begint nog steeds bij jezelf.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Persoonlijk heb ik dit spel 5 jaar niet gespeeld en kan dus niet echt meepraten over de ontwikkeling van de mentaliteit gedurende die tijd. Wel wil ik nog even iets zeggen over de structuur van grotere stammen mbt de spelers. Clusters van spelers en stammen die als geheel een cluster vormen en spelers als confetti verspreid hebben beide zo hun voor en nadelen. Als je een cluster hebt dan kun je meer het heft in eigen hand nemen, als je aangevallen wordt kun je daar meteen met de dorpen om je heen die je bestuurd op reageren. Dat is een voordeel, als een stamgenoot niet online is hoeft dat geen probleem te zijn.

Aan de andere kant loop je met grote clusters natuurlijk het risico dat leden ingesloten raken door stamgenoten en moeilijk uit kunnen breken en mss alleen wat barbaren dorpen kunnen overnemen. Je hebt dan eigenlijk een paar spelers die niks kunnen doen, ze kunnen alleen ondersteuning naar het front sturen maar het duurt ook wel even voor die aankomt. Buiten het ingesloten raken heb je het nadeel dat je in een groot gebied alleen bent en niet gezamenlijk een aanval kan coordineren wat soms makkelijker is. Je stamgenoten kunnen je niet goed helpen in je blok en als een andere stam het slim aanpakt kunnen ze het je heel erg moeilijk maken.

Het beste is misschien een soort tussenweg. Een stam waarin spelers lokale clusters hebben van misschien ongeveer 1 vakje in grootte, maar dat die lokale clusters wel als confetti verspreid liggen ipv individuele dorpjes. Dan kun je het recht in eigen hand nemen als het dringend is, je hebt meerdere dorpjes bij je in de buurt. Maar je stamgenoten zitten ook nooit heel ver weg als je ze nodig hebt bij grootschalige operaties.

Lol, ik las de tekst en dacht dat Rawberry het had geschreven op 19 januari van dit jaar. :D

Ok dan hebben wij precies hetzelfde :p

Het blijkt dat deze tekst nog steeds en misschien nog wel meer van toepassing is dan ooit. Ik speel nu op w30 rustig in de rim en zit voor het eerst sinds w14 weer eens in een 'noobstam'. Een echte noobstam is het niet want men heeft er wel redelijk verstand van het spelletje, maar bekende spelers zijn het echter niet. Het valt me op met hoeveel gemak men daar omgaat met het sturen van OS en het zo veel mogelijk helpen van stamgenoten. Je hoeft maar te melden dat je wat nodig hebt en eventjes later krijg je ook daadwerkelijk OS toegestuurd.

Het contrast met de zogenaamde 'prostam' is redelijk. Ik moet wel eerst even een nuance plaatsen, want de speelstijl laat vaak niet toe (full-off) dat OS mogelijk is. Toch is de oppofferingsgezindheid bij spelers die zichzelf goed vinden vele malen kleiner. Kennelijk is er een verband tussen ego en jezelf willen opofferen voor het collectief.
Ruzies ontstaan in zgn prostammen ook veel vaker omdat individualistisch ingestelde spelers alleen maar gaan voor persoonlijke glorie en zich daarbij snel misdragen wanneer iemand of iets hun in de weg staat. Er is vaak alleen maar minachtig voor goede spelers die niet op hun manier het spel spelen. Dit is de hedendaagse mentaliteit van veelal de nieuwere spelers die vooral zichzelf goed vinden omdat ze weten hoe ze moeten farmen.

Misschien klinkt dit alles negatief. Logisch, want dat is het ook. Toch voelt dit voor mij als de waarheid.

Je hebt in mijn ogen 3 categorieeen van stammen. Noobstammen, semi-topstammen en topstammen. Het nadeel van veel noobstammen is dat de leden teveel verspreid liggen(vaak RL vrienden die in een wereld een stam beginnen) en de hoge inactiviteit. Op W3 ben ik in de rim begonnen en heb ik het allemaal langs zien komen. Eerst ben ik in een stam gegaan waar een klasgenoot in zat(dankzij hem speel ik überhaupt tw), en er zaten nog wat figueren in. We zaten wel heel erg verspreid. Dat was meer een gezelligheidsvereniging dan een stam, een afleiding van het spelen. We hebben lekker zitten kloten op het stammen forum maar meer ook niet. Sommige noobstammen liggen hebben wel leden die dicht bij elkaar liggen maar zijn vaak niet erg actief(en zeker niet op het forum) is mijn ervaring.

Later nog lid geweest van enkele andere stammen. En ik heb zelf een stam opgericht dat ik classificeer als een semi-top stam. Ik stond toen 1ste van mn continent(C51), en in die stam zaten leden die hoog in de continent ranglijst stonden. Eerst het het Area51 daarna !E*E!(Endafornian Empire). Het was de absolute nummer 1 stam van het continent maar op wereldschaal stelde het niet veel voor, vandaar de naam semi-topstam. Ongeveer vergelijkbaar met een stam als -PT-, met leden van in de tienduizenden tot honderden duizenden punten.

In die stam werd wel behoorlijk goed samen gewerkt. Ik weet nog hoe ik samen met een stamgenoot een speler had gerimmed met aardig wat dorpen. We hadden gewoon afgesproken dat ik die dorpen deed en hij die, een datum gekozen en toen vol ertegenaan. In de semi-topstammen(de continentale hoogspringers in rimcontinenten) is de samenwerking misschien wel beter dan in de topstammen. Ik kan het niet helemaal beoordelen, ik ben namelijk niet heel lang lid geweest van een echte topstam genaamd BORG. Dat was weer later en die kwam van C52 overvliegen, een aantal leden van mijn stam kwamen daar ook terecht. Maar ik zat aan de andere kant van het front waar de echte grote jongens zaten en de andere topstammen. Er zat minstens een continent tussen de BORG en de andere topstammen, dus heb daar niet echt mee te maken gehad eerder met spelers aan de linkerkant en die waren niet zo link. Maar ik vond het er wel wat individualistischer aan toe gaan en ook formeler dan in de semi-topstam waar ik eerder in zat. In de zomer vakantie ben ik gestopt met ongeveer 500.000 punten en heb mijn dorpen aan stamgenoten geschonken. Ik heb daarna ong 5 jaar geen tw gespeeld en ben het onlangs pas weer gaan spelen omdat een vriend van me het speelt en ik toevallig in de buurt van hem startte. Maar opzich ben ik het wel eens met de strekking van de OT hier.

Ik heb ook het idee dat veel spelers hier niet weten hoe het eraan toe gaat in de lagere regionen van de semi-top en de noobs omdat ze op het AF meestal in de wereldtop zitten en beginnen aan het begin van een wereld ipv in de rim.
 

Deleted User - 44652

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Om even terug te gaan op de post van thijs uit 2010 :) W1 weer. Er zijn nu op w1 nog steeds spelers met een enorm cluster, maar als je naar de huidige kaarten kijkt is het in principe ook wel logisch dat je een goed cluster wilt hebben. Het klopt inderdaad dat oorlogen heel erg individualistisch worden uitgevochten als het om spelers aanvallen gaat, maar met looptijden etc. is het ook wel logisch. Als je hier kijkt, dan zie je wel waarom mensen goede clusters willen hebben:
nl1

Het punt is alleen dat er nog altijd spelers worden aangenomen hierzo (als er stamwissels zijn, gebeurd niet zo vaak), ze worden aangenomen worden voor stambelang, en niet enkel omdat ze zo goed zijn (is wel een vereiste natuurlijk, maargoed :)).
True, in de stam zitten mensen met grote ego's, en zo nu en dan willen die wel is botsen, maar vaak wordt dat ook weer gewoon uitgepraat, en wordt er weer bewezen dat het een sterke stam is.

W1 is "saai" vanwege de clusters, maar het bevalt daar nog prima, aangezien 't vaak nog 1vs1 oorlogen zijn, maar je hebt je stam zeerzeker nodig, hierzo is het vragen, en d'r komt OS aan, niets te maken met ego's, je stuurt gewoon OS. Groeirichtingen zijn in mijn ogen, met name op w1, wel een probleem, gezien de max. edelafstand van 1000 velden (wat dus gewoon geen limiet is) kan je vrij makkelijk jumpen.

Ik speel nu ook op .net, en zit in de gezelligste en leukste stam waar ik tot nu toe heb gespeeld. Om nog even het verschil aan te wijzen: Daar speel je inderdaad niet voor jezelf, maar voor je stam. Ik heb nu al regelmatig gezien dat een stamlid werd gekickt en geëdeld omdat hij teveel voor zichzelf speelde, en niet genoeg voor anderen deed. Maar de rest helpt elkaar (als je goede leiding hebt).
Dat is wel het belangrijkste vind ik, je moet goede leiding hebben, die weet wat ze doen, en wat voor mij het belangrijkste is: Je moet als stamleiding wel stamlid zijn, en niet zozeer stamleiding. Dus je moet je wel gewoon tussen de "gewone" leden mengen.

Een stam heeft goede spelers nodig, spelers die stamgevoel moeten hebben, maar best een ego moeten hebben. Wat ik heb begrepen over Opus is dat die spelers een heel groot ego hadden (of deden alsof ze 't hadden), maar wel stamgevoel hadden, anders waren ze nooit zo bekend geworden denk ik. Hetzelfde voor sangu, maar die stam ken ik eigenlijk niet, en heb ook geen idee hoe die spelers / clusters in elkaar zaten.

@DJ, je hebt idd noobstammen, semi-top & echte topstammen, maar ook in de echte topstammen kunnen spelers zitten die geen ego hebben (of wel), met heel veel stamgevoel. En je hebt ook topstammen die niet hoog staan, maar alsnog een topstam zijn :)


Ikzelf ben een speler die speelt voor de gezelligheid, en het stamgevoel, ik ben geen hele goede speler, maar als 't gezellig is in de stam vind ik 't wel best :).
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

klinkt misschien raar maar je hebt eigenlijk van alles een beetje nodig

als je een stam hebt die alleen samen werkt en niet aan zichzelf denkt stapel je je toren recht omhoog

als je van alles een beetje hebt (noobjes die gezellig zijn topspelers ego's stamspelers) bouw je naar mij weten een soort piramide op, en voor mij staat een piramide steviger dan een rechte toren.. maar dit vind ik en anderen mogen er op tegen zijn..

mvg stefan
 
Bovenaan