Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestatie

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ok, goed punt. Op die manier had ik het nog niet bekeken :).

En ja, ik ben actiever met vrienden. Natuurlijk is daar altijd ruimte voor nieuwe mensen, maar het is heerlijk als je elkaar lekker kan plagen en weet wat je wel en niet moet zeggen.
Ik vind het geweldig om nieuwe mensen te leren kennen, dus denk niet dat ik alleen met bekende wil spelen, maar ik vind het altijd leuk om wel mensen in de stam gewoon goed te kennen.
 

DeletedUser34966

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Misschien is het jullie al opgevallen maar op de oudere werelden (tot w6 zo ver ik weet) bestaan de top stammen veel langer,zelf met goeie clusters dus daar ligt het ook niet echt aan volgensmij want neem spelers zoals ik . ik vindt een cluster gewoon handig wat meer spelers ook hebben
 

DeletedUser32994

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Misschien is het jullie al opgevallen maar op de oudere werelden (tot w6 zo ver ik weet) bestaan de top stammen veel langer,zelf met goeie clusters dus daar ligt het ook niet echt aan volgensmij want neem spelers zoals ik . ik vindt een cluster gewoon handig wat meer spelers ook hebben

Het ligt er gewoon aan dat steeds meer spelers indivualischters gaan spelen. En hun eigen reputatie hoog willen houden en weinig voor een stam overhebben.
 

DeletedUser34966

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Het ligt er gewoon aan dat steeds meer spelers indivualischters gaan spelen. En hun eigen reputatie hoog willen houden en weinig voor een stam overhebben.

Ja,dat heb ik ook wel eens willen doen als je stam niet g oed samenwerkt
 
Reactiescore
35
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Berry: Als je een stam zoekt waar de verdeling van de clusters louter op stambelang gebeurd, stuur me dan een boodschap, we hebben wel nog een plaatsje :D
Ik zit in de stamleiding en heb een van de meest versnipperde clusters.

Na een paar honderd dorpen zitten we nu zo ver dat ongeveer iedereen zijn 'hoofd' of 'start'cluster volledig door de stam is ingesloten en dat iedereen met springclusters aan onze vijanden grenst.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik zit ook niet bepaald blij in mijn buurt: Ik edel daarom alleen maar naar boven en heb geen cluster ^^
 
Reactiescore
38
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Op wereld 5 heb/had ik een mooie cluster.
Alles lag mooi dicht bij elkaar, en ongeveer in het midden ligt nog altijd mijn begindorpje.

Daar had ik ook geluk dat mijn eerste stam verspreid was over veel continenten.
Van c97 tot c89 waar ik lig.
Toen hadden we denk ik nog maar 3 of 5 mio.
Niet echt veel voor zoveel continenten zou je denken.

Maar het heeft wel zijn nut gehad.
Nu zijn bijna alle continenten van c97 tot c89 in ons bezit.
Iedereen heeft een grote cluster en heeft genoeg edelmogelijkheden.
Doordat we dus in het begin niet dicht bij elkaar lagen, hebben we een prima cluster kunnen maken voor onszelf en konden we steeds dichter naar elkaar toegroeien tot een mooie stamcluster. (Er zijn wel enkele gaten, maar niet zo veel)

Nu ik op nieuwe werelden begin, en in stammen ga die dichter bij elkaar liggen en zich focussen op 1 continent, heb ik het probleem dat ik snel ingeclusterd raak.
Het voordeel tegenover wat ik als eerste zei, is dat je in de startfase goede hulp hebt van de stam.
Het nadeel is dat je snel kan komen vast te liggen.

Daarom vind ik het handiger om later op de wereld te starten en in een stam te gaan die ervaren is, en zich in meerdere continenten vestigt.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Een cluster hebben, daar is toch niks mis mee? Tenzei je dit bedoelt: Mensen gaan stoer doen met hun mooie cluster op het topic ''Show je cluster'', een vorm van ego dus waar u het over heeft Rawberry.
Maar een goed compact cluster hebben is niks mis mee, het is strategisch veel beter dan een paar losse dorpjes. Ik denk dat een hoop zand makkelijker te verplaatsen is dan een grote kei.

Maar weetje, ik snap je nu ECHT Rawberry!

Met vriendelijke groeten,

Timo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Niemand meer die reageert?
 

DeletedUser659

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Beste lieden, wat is er aan de hand met ons koude kikkerlandje, en onze zuidelijke buren uiteraard (hey, je moet politiek correct blijven in deze tijd)?

Als mensen vakantie hebben, zoals ik nu, ga je wel eens uit verveling een beetje fora van andere werelden lezen, en dan kunnen je dingen opvallen. Waar mijn oog deze keer op is gevallen is het geval 'Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestatie'.

In den beginne merkte ik tijdens het spelen van TW, vooral het actief spelen van TW, dat de stam vaak voor de speler ging. Een leider was een gerespecteerd man (vaak een ouder en ervarener iemand) en de spelers speelden voor de stam, en het groter en beter worden voor de stam. Tegenwoordig draait de stam om de speler, interne ruzies zijn 99% van de gevallen de reden voor het vallen van een stam, in tegenstelling tot het ouderwetse 'we edelen ze' verhaal. Dit is in mijn ogen zonde. De wars in tribalwars vinden tegenwoordig binnen de tribes zelf plaats i.p.v. tribe vs. tribe. *Triwabalrs*

Dit geval van *Triwabalrs* zie je steeds vaker voorkomen, zeker in de laatste werelden. De ego's van de spelers zijn er dan ook zeker niet minder op geworden. Echter, ik ga nu geen discussie houden over hoe arrogant sommige spelers zijn, en tot wat voor diepte we op een moraal en ethisch gebied misschien zijn aangekomen, dat innogames, for the sake of the people, maar beter hun spel kan sluiten zodat mensen misschien weer andere mensen als mens gaan zien, i.p.v. als 'vijandig object'. Deze discussie gaat over *Triwabalrs*

*Triwabalrs* valt mij dan ook het meeste op in de fora, wanneer we praten over clustering/topspelers/kaarten. Op de oudere kaarten zag je vaak genoeg spelers die ver uit elkaar lagen qua dorpjes (en dan bedoel ik individuele spelers die ver uit elkaar lagen qua dorpjes), 't leek niet echt op een sterk cluster, maar meer uitgespreide confetti. Echter, als je naar de stam keek, dan was dat vaak wel een sterk geheel, als in 1 cluster.

Tegenwoordig zie spelers als clusters, en een stam die er vaak maar 'zo zo' bij ligt. Dit is naar mijn mening een vorm van stam-individualisatie die plaats heeft gevonden onder het groter worden ego (of superego) dat een hoger belang kreeg binnen de TW maatschappij dan het uiteindelijk doel van het spel, andere stammen verslaan.

Tegelijkertijd is dit ook steeds vaker een opbreking van stammen. Niet alleen de ego's maar ook het egoïstische gedrag, als in 'jij mag dat dorpje niet edelen, dat ligt in mijn "cluster".' Een typisch geval van *Triwabalrs*. Sinds ik begon met leidertje spelen is mijn vraag altijd geweest 'wat kan jij voor de stam doen', i.p.v. de beredenering 'wat kan de stam voor jou doen' (een benadering die ik persoonlijk vaak heb gehad als stamloze speler). De stam is altijd het grotere geheel, daar kun je niet omheen. Zonder de stam ben je nergens!. Het is jammer dat steeds vaker ik moet constateren dat, ondanks dat spelers denken dat ze alleen maar beter word, Tw.nl zeker op de latere werelden in niveau stagneert en daalt. Wat heb je nog aan vijandelijke stammen, als *Triwabalrs* je grootste vijand is?

Ik hoor meneer X nu denken; "mijn stam heeft dat totaal niet, wij zijn een sterk geheel en zijn er voor elkaar", daarop zeg ik: uiteraard, ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het is ook niet vreemd, dat is de bedoeling van dit spel, het is dus alles behalve exceptioneel. Ik breng dan ook alleen maar het algemene probleem van de spelers triomfantelijke prestaties aan het licht. Spelers denken vaak dat ze geweldig zijn, kweken een ego, en botsen met stamgenoten (*Triwabalrs*) vanwege het feit dat ze er van overtuigd zijn dat dit een persoonlijke prestatie is. Nu heb ik vaak genoeg spelers gezien die beter speelden dan ik, hun hele omgeving domineerde en iedereen angst inboezemde. Die spelers werden door mij en mijn stam over het algemeen gelijk de grond in gestampt. Pak je iemand als collectief, dan heb je hem. Uiteraard hoor ik nu meneer Y denken; "ik heb vaak genoeg een stam verslagen": de stammen die je hiermee bedoelt, meneer Y, zijn vaak stammen die je kunt vergelijken als korrels zand in de wind. Ze vormen een obstructie voor de stroom, maar worden makkelijk weggeblazen en over de aarde verspreid vanwege hun lage gewicht.

Als actieve schrijver probeer ik in principe alleen maar het besef aan de man te brengen dat we misschien een stapje of 2 terug moeten zetten in de persoonlijke manifestatie ('je o zo geweldige cluster en persoonlijke rang'), en wat meer moeten gaan bouwen aan het onderlinge vertrouwen in een stam. Het zijn de stammen waarin de spelers op elkaar kunnen bouwen en elkaar begrijpen waarin de spelers het meeste succes hebben. Ik heb het wel is zo gedaan dat ik stamloos was, en bleef tot ik het niet meer volhield, en op die manier #1 wilde zijn, en tegelijkertijd de andere grote spelers van de grote stammen om me heen probeerde te teisteren en over te nemen.

Ik was #1 voor ongeveer een week, daarna kreeg ik elke dag van meerdere topstammen zoveel katapult-golven binnen, dat je uiteindelijk geen troepen meer kan bouwen en het gewoon niet meer kan winnen. Wat was de moraal van dat verhaal? Je kunt dan misschien jezelf de beste vinden als speler, je kunt het niet winnen tegen de groep. De maatschappij is er niet op gebouwd om individueel te zijn, de maatschappij is er altijd op gebouwd om in een groep te werken, in een groep te denken, in een groep te winnen. Dit is een concept dat de primaire ontwikkeling van de mens ondertekend. Zonder de stam zouden wij nooit zover gekomen zijn.

Mijn uiteindelijke hoop is dat ik met dit stukje wat meer wijsheid aan de man breng, en vooral wat meer besef voor de ego's onder ons (nu hoor ik meneer Z al denken; 'je bent zelf een ego'. je kunt me misschien arrogant noemen -wat ik eigenlijk erg mee vind vallen-, maar ik ben tenminste wel iemand die aan de stam denkt i.p.v. aan zichzelf, denk daar maar eens over na meneertje Z) dat hier op tribalwars, werken als een stam, en gaan voor succes als een stam, het uiteindelijke doel moet zijn, i.p.v. persoonlijke manifestatie. Ik hoop dan ook dat ik in de toekomst kan vechten met mijn stam tegen een andere stam, waarin iedereen klappen voor elkaar opvangt, en je tenminste een beetje eer kunt winnen.

Hoogachtend,
Rawberry


IK weet niet hoor, in de tijd dat w1 nog net nieuw was waren er ook al genoeg stammen vol met ego trippertjes. alleen zijn ze tegenwoordig wat meer geworden, so what? Wat wil je met een spel vol met 12-16 jarigen?
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

IK weet niet hoor, in de tijd dat w1 nog net nieuw was waren er ook al genoeg stammen vol met ego trippertjes. alleen zijn ze tegenwoordig wat meer geworden, so what? Wat wil je met een spel vol met 12-16 jarigen?

Wat wil je zeggen met: ' Wat wil je met een spel vol met 12-16 jarigen?'.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Wat wil je zeggen met: ' Wat wil je met een spel vol met 12-16 jarigen?'.

vast dat hij er niet tegen kan dat 'keine kindjes' hem op zijn plaats zetten :)
 

DeletedUser659

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

vast dat hij er niet tegen kan dat 'keine kindjes' hem op zijn plaats zetten :)

Ik wil niet veel zeggen maar mijn account bestaat nog altijd op w1. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

En ik probeer ermee te zeggen dat de gemiddelde leeftijd in vooral nieuwe werelden wat gedaalt lijkt te zijn. Maar dat is niet meer dan normaal in een spel die zulke leeftijden als hoofddoelgroep heeft lijkt me.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

ben het helemaal met je eens maar ik zal altijd alles voor de stam blijven doen. ik ga me niet laten beinvloeden. misschien dat het een idee is awards uit te geven voor spelers die zich inzetten voor de stam.
 

DeletedUser62766

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Megabump.
Maar wel terecht, mooie post op zich van de topicstarter, en het is nu echt veel erger dan 2,5 jaar terug.
 

DeletedUser13688

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Klopt. De aftakeling is compleet. Fatsoen is schaars.
 

DeletedUser48278

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Lol, ik las de tekst en dacht dat Rawberry het had geschreven op 19 januari van dit jaar. :D

Het blijkt dat deze tekst nog steeds en misschien nog wel meer van toepassing is dan ooit. Ik speel nu op w30 rustig in de rim en zit voor het eerst sinds w14 weer eens in een 'noobstam'. Een echte noobstam is het niet want men heeft er wel redelijk verstand van het spelletje, maar bekende spelers zijn het echter niet. Het valt me op met hoeveel gemak men daar omgaat met het sturen van OS en het zo veel mogelijk helpen van stamgenoten. Je hoeft maar te melden dat je wat nodig hebt en eventjes later krijg je ook daadwerkelijk OS toegestuurd.

Het contrast met de zogenaamde 'prostam' is redelijk. Ik moet wel eerst even een nuance plaatsen, want de speelstijl laat vaak niet toe (full-off) dat OS mogelijk is. Toch is de oppofferingsgezindheid bij spelers die zichzelf goed vinden vele malen kleiner. Kennelijk is er een verband tussen ego en jezelf willen opofferen voor het collectief.
Ruzies ontstaan in zgn prostammen ook veel vaker omdat individualistisch ingestelde spelers alleen maar gaan voor persoonlijke glorie en zich daarbij snel misdragen wanneer iemand of iets hun in de weg staat. Er is vaak alleen maar minachtig voor goede spelers die niet op hun manier het spel spelen. Dit is de hedendaagse mentaliteit van veelal de nieuwere spelers die vooral zichzelf goed vinden omdat ze weten hoe ze moeten farmen.

Misschien klinkt dit alles negatief. Logisch, want dat is het ook. Toch voelt dit voor mij als de waarheid.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Nu vind ik je toch een beetje eng worden Wietse, ik had het hier met Syrniachick 3 uur ervoor ook over xD

Toeval?

Ik geef je helemaal gelijk, stammen van voor W9 zijn echt 30/40+ stammen, daarna zijn het vooral stammen van 20 man die op 1 staan, maar meer individualisten zijn.

Mooi topic though.

jouw ken ik ergens van:eek:

Wat wil je zeggen met: ' Wat wil je met een spel vol met 12-16 jarigen?'.

Dat de meeste die leeftijd hebben?

en al een grote mond;)
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Lol, ik las de tekst en dacht dat Rawberry het had geschreven op 19 januari van dit jaar. :D

Het blijkt dat deze tekst nog steeds en misschien nog wel meer van toepassing is dan ooit. Ik speel nu op w30 rustig in de rim en zit voor het eerst sinds w14 weer eens in een 'noobstam'. Een echte noobstam is het niet want men heeft er wel redelijk verstand van het spelletje, maar bekende spelers zijn het echter niet. Het valt me op met hoeveel gemak men daar omgaat met het sturen van OS en het zo veel mogelijk helpen van stamgenoten. Je hoeft maar te melden dat je wat nodig hebt en eventjes later krijg je ook daadwerkelijk OS toegestuurd.

Het contrast met de zogenaamde 'prostam' is redelijk. Ik moet wel eerst even een nuance plaatsen, want de speelstijl laat vaak niet toe (full-off) dat OS mogelijk is. Toch is de oppofferingsgezindheid bij spelers die zichzelf goed vinden vele malen kleiner. Kennelijk is er een verband tussen ego en jezelf willen opofferen voor het collectief.
Ruzies ontstaan in zgn prostammen ook veel vaker omdat individualistisch ingestelde spelers alleen maar gaan voor persoonlijke glorie en zich daarbij snel misdragen wanneer iemand of iets hun in de weg staat. Er is vaak alleen maar minachtig voor goede spelers die niet op hun manier het spel spelen. Dit is de hedendaagse mentaliteit van veelal de nieuwere spelers die vooral zichzelf goed vinden omdat ze weten hoe ze moeten farmen.

Misschien klinkt dit alles negatief. Logisch, want dat is het ook. Toch voelt dit voor mij als de waarheid.

Helemaal mee eens! Ik hoop dat ik op w31 net zo een stam kan vinden zoals jij op w30 nu hebt. Dan het spelletje het leukste. :)
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Inderdaad een grote bump, ik las dit en heb me ook vergist in de datum :p Maar goed, ik ben het wel volledig met OP eens, en het is inderdaad erger geworden.

Ikzelf speel sinds een tijdje op W30, naar lang niet gespeeld te hebben. Ik ben na een klein tijdje leider geworden van de stam (waar ik nu dan ook hoofdleider van ben geworden), en heb dus ook gewerkt naar een hechte stam, wat aardig gelukt is. Onze stam (Ja, onze, niet mijn) is tot op heden een hele hechte stam, met eigenlijk alleen maar casual spelers en geen pro spelers. Toch hebben we ontzettend veel aanvallen afgeslagen van de huidige #1 stam (Loyal), simpelweg door teamwork. Wij zijn er voor elkaar en helpen elkaar wanneer nodig, en deinzen niet terug om voor ieder willekeurig stamlid op te komen. dát is het stamgevoel: samenwerken zonder voorwaarden. Dit stamgevoel is echter totaal verdwenen bij het gros van de spelers.

Om Loyal weer even als voorbeeld te nemen: Ze hebben een oorlogsverklaring gestuurd met als titel "Bang Flash" en beschrijving "Zat er aan te komen, laten we dit even afronden.". Dit is gestuurd door een leider, die strak tegen ons aan ligt, die gewoon overmoedig was. De halve stam ligt ver verspreid en teamwork is er overduidelijk minder aanwezig. .Pinky and the Brain heeft aanvallen op ons gelanceerd. Weliswaar samen met Dj.Headhunterz, maar dat is een MB. Deze aanvallen liepen op totaal niets uit, omdat wij voor onze leden opkomen en gedaan hebben wat wij konden. Wij hebben dan ook zijn aanvallen afgeslagen met minimale verliezen. Ook de 2e wave van Pinky hebben wij zonder veel moeite afgeslagen.

Daarnaast hebben we Grismo. Door samenwerking hebben wij, als kleinere stam, iemand van een grotere stam tot z'n knieën gebracht. We hebben met z'n allen een paar honderd aanvallen verstuurd, waardoor hij door de bomen het bos niet meer zag en ten onder ging. Je kunt dus nog wel bij zo'n grote stam zitten en een cluster hebben, maar als je niet samenwerkt kom je niet ver.

In onze stam is niemand er als individu. We zijn er als een team, en diegenen die niet als team willen spelen zijn dan ook niet gewenst. Als team kun je immers veel meer dan als individu. Neem nu als voorbeeld voetbal. Als je van de ene kant van het veld met de bal naar de andere kant van het spel rent en scoort, is dat geweldig.. Voor jou alleen. Je team is misschien wel blij om het doelpunt, maar niet om jou. Het zou een veel mooiere en misschien technisch ook betere actie zijn om samen te spelen en de bal door te geven. Dit is op TW niet meer zo. Het is LonerWars geworden, geen Tribalwars. Bijna iedereen speelt voor zichzelf en zitten alleen in een stam om daar status van te kunnen krijgen op de wereld (en dus dankzij die status arroganter te worden).

Mijn mening is dat je dit niet moet spelen om op #1 te staan, je moet dit spelen om met je stam een goede, gezellige en leuke tijd te hebben. De ranglijst is helemaal niet van belang, vooral de spelers ranglijst niet. Ikzelf speel dit spel voor de gezelligheid en het tijdverdrijf. Niet omdat ikzelf wat wil bereiken, maar omdat ik met vrienden, want dat zijn de leden inmiddels stuk voor stuk geworden, het leuk te hebben en andere spelers en stammen te laten merken dat je geen "pro" hoeft te zijn om hoog te komen. Wij zijn geen topspelers. Wij zijn alles behalve de beste spelers van TW. Tóch hebben wij, door een sterk teamverband andere spelers goed de les gelezen. Als mensen minder arrogant zouden zijn zouden ze anderen minder ondeschatten en sowieso al veel meer kunnen. Van stammen word tegenwoordig verwacht dat het individuen zijn en geen team, en dat is waar ze zich op verkijken.

Goed, ik ga nu te lang door en volgens mij kom ik telkens op hetzelfde punt weer uit. Hierbij dan ook het einde van mijn post ;)
 
Bovenaan