Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestatie

DeletedUser22705

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik niet, ik probeer de stelling gewoon om te draaien, maar eigenlijk maak dat geen verschil uit met de moraal van het verhaal... :eek:
 

DeletedUser41307

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Doe ik ook xD
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

wauw rawberry, die geschreven situatie van jou komt me zoo bekend voor, helaas
leve de vroegere werelden waar veel minder van die zogezegde wannabe speed-pro's zitten, alhoewel tegenwoordig :eek:
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

lees nu pas

kan er weinig over zeggen ook
maar ben het volledig met je eens ;)
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik zou hier nog even op terug komen, je hebt echt helemaal gelijk vind ik.
Spelers op w1 bijvoorbeeld, die geilen nu allemaal op een cluster, Opus, Alias, SoS, Past en nog een paar stammen waar de spelers allemaal een eigen cluster hebben, en hebben allemaal een laag leden aantal, het zijn geen slechte spelers. Maar ik zie het niet als een stam maar dus meer als een stel PB's die elkaar alleen niet aanvallen en dus eigenlijk meerdere kleiner stammetjes.

Bovendien groeien die stammen ook niet zo hard, Bron, CTH, TEVA en COR groeien harder dan de genoemde hierboven. Mss verliezen ze wel een paar dorpjes dan diegene hierboven maar deze stammen hebben spelers die niet cluster geilen, maar gewoon voor de stam vechten, en deze stammen houden het ook nog lang uit, er zijn natuurlijk wel een paar uitzonderingen in die stammen maar over het algemeen hebben ze een wat minder cluster volgens de "pro's". (Zo willen ze genoemd worden toch?)
Misschien wel de rede dat w1 zo ongelofelijk saai is?

Spelers zoals Pobo zonder cluster worden finaal de grond ingeboord op het AF omdat hij vind dat een cluster niet belangrijk is, maar het stammen cluster wat telt. Vind dat ook niet kunnen eigenlijk, iedereen speelt anders en de stam waar Pobo in speelt, SeSw, doet het ook helemaal niet slecht.

Ook denk ik dat Opus ook echt het voorbeeld is, spelers zoals Amokro, Nevyn, Lillorigga die al vroeg met een cluster begonnen. Uiteraard hele goede spelers, maar die originele spelers op Amokro en Lillo zijn gestopt, wrs ook uit saaiheid. Opus vind ik in dat opzicht ook niet echt als een stam functioneren zo, maar meer als een stel individuen die voor een eigen cluster vechten.

Weinig spelers durven volgens mij ook zo'n cluster aan te pakken, Stel dat Amokro nu in 1x Mrbeek wil pakken, daar ligt Amokro's enige uitbreiding als naprius en Alfred ook naar het zuiden gaan. Dan moet je heel lang sparen wil je die eens goed aanpakken dacht ik zo. Je krijgt em ook niet zo snel weg aangezien die ook nog vol gestackt kan worden. Vind het ook geen wonder dat het dan zo saai is om zo lang te wachten.

Stammen waarvan de spelers geen cluster hebben, hebben overigens een VEEL groter voordeel dan een stam waar de spelers een eigen cluster hebben.
Heb ik weer een voorbeeld: Flyinghammer vs TEVA, TEVA met "slechte" clusters maakte gehakt van Flyinghammer en verloor veel dorpen, ook mede doordat spelers in Past ook met minder spelers waren en ook niet echt actief was.
Teva heeft dus het voordeel dat ze de hele dag door kunnen aanvallen vanuit meerdere spelers, ze hebben overigens ook veel meer edels ter beschikking dan dat Amokro vs MrBeek verhaal en als stam kun je dan zo'n speler veel sneller wegvagen, weliswaar is TEVA ook niet echt de meest ervaren stam en heeft het helaas niet door kunnen zetten, maar hebben het toch netjes gedaan.

Ik vind dat clusters dus gewoon zwaar overschat zijn, en dat als een stam jou echt weg wilt hebben dat je aan een groot cluster helemaal niets hebt.
Een groep is dus beter dan een individu met een cluster. (Hiermee verklaar ik dus ook mijn Post wat ik eerder maakte over Opus op het w1 forum)

Kortom: Speel voor je stam, niet voor jezelf, er zal dan meer actie zijn en je bent dan overigens ook bij meer dingen betrokken waardoor het ook leuker zal zijn.

Groetjes,
thijs

P.S. Kep me post moet inkorten :p En vergeef me de spelfouten.


Met de tekst van Rawberry ben ik her grotendeels wel eens, enkel jou variant trekt op niks.;)

Opus is de stam waar toen ik er nog speelde de meeste gezamelijke stam acties gedaan zijn van heel w1, ondanks dat we erg op clustering gesteld zijn.
Dus helaas gaat je anti Opus propaganda totaal niet op.:eek:

Een goed eigen cluster hoeft ook niks met je eigen boven de stam zetten, het is gewoon een stuk slimmer om adequaat JEZELF te kunnen helpen bij aanvallen, als ook is het makkelijker om zelf aan te vallen gezien de def bunkers die je moet clearen om uit te kunnen breiden.
Tenzij je liever hebt dat er nog meer def komt omdat je offs 40 uur lopen.

En och, wie zegt dat grote ego´s niet alles voor hun stam over hebben?:confused:
 

DeletedUser43136

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Je hebt mijn respect, Raw
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik lees het nu pas, maar heb het direct op ons stamforum gegooid. Raw, je zet ons weer met beide benen op de grond;) bedankt.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Sorry hoor, rawberry, ik denk dat je een beetje te veel met dit spelletje bezig bent.
Zie je welk woord er in de vorige zin staat: spelletje.
Dat er mensen zijn die zich zo gedragen moet niet uitmaken. Het is tenslotte een spelletje en dan mag je doen wat je wil. Zolang het maar binnen de regels is.
Die mensen die echt een ego hebben verdwijnen vanzelf. Je geeft het zelf al aan. Ze worden weg gespeeld, gekatapulteerd of stoppen om omdat ze een nieuw spelletje(verslaving) hebben gevonden.
Het kan ook zijn dat mensen, zoals ik, er gewoon een plezier in scheppen om zich zo te gedragen op het internet. Vergeet niet dat het internet redelijk anoniem is. Je kunt zijn wie je wil. Stam-loos en alle anderen etteren of je kiest ervoor om moraal-breker te worden. Zulke mensen heb je ook. En wat dacht je van de talloze dorpen-bouwers(al dan niet gedwongen :D ). Er zijn zat spelers die het prima doen omdat ze netjes zijn opgevoed en zich ook zo gedragen op het internet.
Het overgrote deel dat dit spelletje speelt is erg jong. De volwassenen zijn degene die eigenlijk slim genoeg moeten zijn om daar te bemiddelen. Eerst duidelijk maken dat het een spelletje is en daarna zorgen dat beide spelers tevreden zijn.

Politiek is dan ook datgene waar je je als volwassen speler mee bezig moet houden en niet het gekibbel tussen 2 anderen aanhoren.
Zoek de oplossing en deel hem, maar ga je niet lopen ergeren. Stop dan met het spelletje.

Greetz Danny en Gijs.
De eerste vetgedrukte redenering klopt alleen wanneer je een strikte scheiding maakt tussen je persoonlijkheid in RL en je persoonlijkheid op TW. Toen ik nog als "Goendi" speelde op W12 heb ik daar al eens een discussie over gehad en niemand kon me er toen van overtuigen dat dergelijke scheiding mogelijk is. M.a.w.: als je er plezier in schept om anderen te schofferen in dit spelletje, dan heb je daar volgens mij ook in RL best plezier in - al durf je het daar misschien niet even uitgesproken te doen. Bovendien maken Danny en Gijs nergens in hun post duidelijk waarom het veroorloofd is om iemand te beledigen, uit te schelden, bewust te misleiden - binnen de stam, een gegeven dat toch op vertrouwen in een gegeven woord is gebouwd -e.d. vanaf het moment dat dit anoniem kan gebeuren... Trek die redenering maar eens door naar RL: zelfs in een RL-spel/sport-situatie zou dit sociaal niet aanvaard worden.

Het stoppen is dan ook niet aan diegenen die zich op het net wilen amuseren in een sociaal spel, maar aan diegenen die asociaal gedrag vertonen...
 

DeletedUser9311

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Mooie post indeed !
Ik vind tw ook alleen leuk alsk in een leuke stam zit. Wereld 1 heb ik het geluk gehad in NP te zitten, daar respecteerde iedereen onze stamleiders mega (buiten een paar uitzonderingen). Dit was mijn eerste wereld, misschien daarom dat ik hem de leukste vond. Ik had dan ook niet echt een 'dicht' cluster want er lagen een stuk of 5 stamleden er ook een beetje in, was lekker gezellig xD.
Nu met al die dual en tripple, wie weet zelf quatro accounts is er ook veel fun af en wakkert het egoïsme alleen maar op. Iedereen wordt zo 'verplicht' om meer en meer online te komen imo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

mooie tekst maar een beetje zwaar om 03.30 uur. Ik ga hem morgen nog eens lezen.;)

Jij vat hem al meteen.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Mooie tekst, ook al moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens momenten heb waarop ik denk : "Als de stam mij niet helpt, dan help ik de stam ook niet'', en zo komt het wel dat niemand niemand helpt, aangezien iedereen wacht tot de ander iets doet. :eek:
 
Reactiescore
38
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Beste lieden, wat is er aan de hand met ons koude kikkerlandje, en onze zuidelijke buren uiteraard (hey, je moet politiek correct blijven in deze tijd)?

Als mensen vakantie hebben, zoals ik nu, ga je wel eens uit verveling een beetje fora van andere werelden lezen, en dan kunnen je dingen opvallen. Waar mijn oog deze keer op is gevallen is het geval 'Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestatie'.

In den beginne merkte ik tijdens het spelen van TW, vooral het actief spelen van TW, dat de stam vaak voor de speler ging. Een leider was een gerespecteerd man (vaak een ouder en ervarener iemand) en de spelers speelden voor de stam, en het groter en beter worden voor de stam. Tegenwoordig draait de stam om de speler, interne ruzies zijn 99% van de gevallen de reden voor het vallen van een stam, in tegenstelling tot het ouderwetse 'we edelen ze' verhaal. Dit is in mijn ogen zonde. De wars in tribalwars vinden tegenwoordig binnen de tribes zelf plaats i.p.v. tribe vs. tribe. *Triwabalrs*

Dit geval van *Triwabalrs* zie je steeds vaker voorkomen, zeker in de laatste werelden. De ego's van de spelers zijn er dan ook zeker niet minder op geworden. Echter, ik ga nu geen discussie houden over hoe arrogant sommige spelers zijn, en tot wat voor diepte we op een moraal en ethisch gebied misschien zijn aangekomen, dat innogames, for the sake of the people, maar beter hun spel kan sluiten zodat mensen misschien weer andere mensen als mens gaan zien, i.p.v. als 'vijandig object'. Deze discussie gaat over *Triwabalrs*

*Triwabalrs* valt mij dan ook het meeste op in de fora, wanneer we praten over clustering/topspelers/kaarten. Op de oudere kaarten zag je vaak genoeg spelers die ver uit elkaar lagen qua dorpjes (en dan bedoel ik individuele spelers die ver uit elkaar lagen qua dorpjes), 't leek niet echt op een sterk cluster, maar meer uitgespreide confetti. Echter, als je naar de stam keek, dan was dat vaak wel een sterk geheel, als in 1 cluster.

Tegenwoordig zie spelers als clusters, en een stam die er vaak maar 'zo zo' bij ligt. Dit is naar mijn mening een vorm van stam-individualisatie die plaats heeft gevonden onder het groter worden ego (of superego) dat een hoger belang kreeg binnen de TW maatschappij dan het uiteindelijk doel van het spel, andere stammen verslaan.

Tegelijkertijd is dit ook steeds vaker een opbreking van stammen. Niet alleen de ego's maar ook het egoïstische gedrag, als in 'jij mag dat dorpje niet edelen, dat ligt in mijn "cluster".' Een typisch geval van *Triwabalrs*. Sinds ik begon met leidertje spelen is mijn vraag altijd geweest 'wat kan jij voor de stam doen', i.p.v. de beredenering 'wat kan de stam voor jou doen' (een benadering die ik persoonlijk vaak heb gehad als stamloze speler). De stam is altijd het grotere geheel, daar kun je niet omheen. Zonder de stam ben je nergens!. Het is jammer dat steeds vaker ik moet constateren dat, ondanks dat spelers denken dat ze alleen maar beter word, Tw.nl zeker op de latere werelden in niveau stagneert en daalt. Wat heb je nog aan vijandelijke stammen, als *Triwabalrs* je grootste vijand is?

Ik hoor meneer X nu denken; "mijn stam heeft dat totaal niet, wij zijn een sterk geheel en zijn er voor elkaar", daarop zeg ik: uiteraard, ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het is ook niet vreemd, dat is de bedoeling van dit spel, het is dus alles behalve exceptioneel. Ik breng dan ook alleen maar het algemene probleem van de spelers triomfantelijke prestaties aan het licht. Spelers denken vaak dat ze geweldig zijn, kweken een ego, en botsen met stamgenoten (*Triwabalrs*) vanwege het feit dat ze er van overtuigd zijn dat dit een persoonlijke prestatie is. Nu heb ik vaak genoeg spelers gezien die beter speelden dan ik, hun hele omgeving domineerde en iedereen angst inboezemde. Die spelers werden door mij en mijn stam over het algemeen gelijk de grond in gestampt. Pak je iemand als collectief, dan heb je hem. Uiteraard hoor ik nu meneer Y denken; "ik heb vaak genoeg een stam verslagen": de stammen die je hiermee bedoelt, meneer Y, zijn vaak stammen die je kunt vergelijken als korrels zand in de wind. Ze vormen een obstructie voor de stroom, maar worden makkelijk weggeblazen en over de aarde verspreid vanwege hun lage gewicht.

Als actieve schrijver probeer ik in principe alleen maar het besef aan de man te brengen dat we misschien een stapje of 2 terug moeten zetten in de persoonlijke manifestatie ('je o zo geweldige cluster en persoonlijke rang'), en wat meer moeten gaan bouwen aan het onderlinge vertrouwen in een stam. Het zijn de stammen waarin de spelers op elkaar kunnen bouwen en elkaar begrijpen waarin de spelers het meeste succes hebben. Ik heb het wel is zo gedaan dat ik stamloos was, en bleef tot ik het niet meer volhield, en op die manier #1 wilde zijn, en tegelijkertijd de andere grote spelers van de grote stammen om me heen probeerde te teisteren en over te nemen.

Ik was #1 voor ongeveer een week, daarna kreeg ik elke dag van meerdere topstammen zoveel katapult-golven binnen, dat je uiteindelijk geen troepen meer kan bouwen en het gewoon niet meer kan winnen. Wat was de moraal van dat verhaal? Je kunt dan misschien jezelf de beste vinden als speler, je kunt het niet winnen tegen de groep. De maatschappij is er niet op gebouwd om individueel te zijn, de maatschappij is er altijd op gebouwd om in een groep te werken, in een groep te denken, in een groep te winnen. Dit is een concept dat de primaire ontwikkeling van de mens ondertekend. Zonder de stam zouden wij nooit zover gekomen zijn.

Mijn uiteindelijke hoop is dat ik met dit stukje wat meer wijsheid aan de man breng, en vooral wat meer besef voor de ego's onder ons (nu hoor ik meneer Z al denken; 'je bent zelf een ego'. je kunt me misschien arrogant noemen -wat ik eigenlijk erg mee vind vallen-, maar ik ben tenminste wel iemand die aan de stam denkt i.p.v. aan zichzelf, denk daar maar eens over na meneertje Z) dat hier op tribalwars, werken als een stam, en gaan voor succes als een stam, het uiteindelijke doel moet zijn, i.p.v. persoonlijke manifestatie. Ik hoop dan ook dat ik in de toekomst kan vechten met mijn stam tegen een andere stam, waarin iedereen klappen voor elkaar opvangt, en je tenminste een beetje eer kunt winnen.

Hoogachtend,
Rawberry

+ 999 999 999 999 ... ... ... ...
niets aan toe te voegen.
als de stammen zo zouden in elkaar steken, en elke speler zou denken zoals jij, zou tw bijna perfect zijn.
ik heb ook al meermaals gehad dat spelers bij massa-aanvallen steeds een uitvlucht zoeken om niets te moeten doen voor de stam,
maar o wee als ze 1 aanval op zich af krijgen.
dan moet de hele stam helpen volgens hen. :rolleyes:
dat is dan volgens hen de plicht van een stam.
velen gaan in een stam om bescherming te zoeken voor zichzelf, maar nooit om bescherming te geven.

als ik een brief schrijf om een stam te joinen staat deze zin er altijd in:
*Ik ben een aanwinst voor de stam omdat ik de stam help, zonder dat ik hulp verwacht van de stam zelf.*
of iets in die aard. ;)
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Mooie tekst, ook al moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens momenten heb waarop ik denk : "Als de stam mij niet helpt, dan help ik de stam ook niet'', en zo komt het wel dat niemand niemand helpt, aangezien iedereen wacht tot de ander iets doet. :eek:

lol ^^, had ik vroeger met die verjaardags feestjes :eek: als ik niet naar jou feestje mag komen, kom jij ook niet naar de mijne :mad:

xD
 
Reactiescore
38
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

da's wel een raar voorbeeldje,
maar goed :p
 
Reactiescore
38
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

inderdaad :)
maar je komt zo'n 2 weken en 1 dag achter ;)
momenteel zit iemand anders op mijn account, en ga ik op een ander account spelen binnen FFFL.
maar we zijn nog enkele dingen aan het regelen :p

maar momenteel is dragon slasher nog mijn account omdat het nog altijd mijn email is. :D

jij speelt/speelde op Evert II hé?
ik hoop dat ik het goed voor heb. :eek:
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Ik hoop dat deze discussie weer wat gaat opleven.

Na het topic van stealer of faith (Stamgebeuren TribalWars) begon ik weer eens na te denken over de oorzaken van deze 'stamcrisis' om het maar even zo te noemen.

Waardoor is het zo veranderd en - mijn belangrijkste vraag - wat zijn andere manier om deze verandering terug te draaien of een betere richting op te sturen?
 

DeletedUser32994

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Grotendeel van de stammen van tegenwoordig gaat het er bij recruiting 90% om hoe goed je bent. Je rang, punten is veel belangrijker dan wie je bent en hoe je speelt. Ook denk ik dat het er veel mee te maken heeft dat TribalWars steeds meer zich begint te herhalen. De werelden worden steeds meer hetzelfde, hetzelfde groepje spelers start en veel spelers stoppen vroeg op een wereld. Waardoor je eigen stam inactief word en je dus genoodzaakt bent om andere spelers te recruiten die misschien nog het een en het ander doen.

Op wereld 18 heb ik nu mijn eigen stam, en nu weet ik pas echt weer wat ik zo leuk vind aan dit spel. Dat is niet het individuele spel maar vooral de dingen samen doen met je stam en je stam leiden, alles zo goed mogelijk proberen te laten draaien, zorgen dat je leden actief blijven, zorgen voor een leuke sfeer in de groep en ga zo maar door.
 

DeletedUser

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Je zegt dat TribalWars zich steeds meer herhaalt en dat dezelfde spelers allemaal starten. Persoonlijk voel ik juist meer loyaliteit naar spelers die ik al ken en hou ik het langer vol in een stam met mensen die ik al ken (of gewoon goed heb leren kennen) dan in een stam met mensen die ik minder goed of niet ken.

Ik herken een boel in je woorden en ik denk dat je op enkele punten gelijk hebt (dezelfde werelden etc, hoewel het Team daar volgens mij niet heel veel invloed op heeft...?), maar bij mij heeft met bekende spelers in de stam zitten juist een activerend effect.
 

DeletedUser32994

Guest
Re: Het mysterie van onderling vertrouwen binnen een stam en persoonlijke manifestati

Je zegt dat TribalWars zich steeds meer herhaalt en dat dezelfde spelers allemaal starten. Persoonlijk voel ik juist meer loyaliteit naar spelers die ik al ken en hou ik het langer vol in een stam met mensen die ik al ken (of gewoon goed heb leren kennen) dan in een stam met mensen die ik minder goed of niet ken.

Ik herken een boel in je woorden en ik denk dat je op enkele punten gelijk hebt (dezelfde werelden etc, hoewel het Team daar volgens mij niet heel veel invloed op heeft...?), maar bij mij heeft met bekende spelers in de stam zitten juist een activerend effect.

Je voelt dan misschien meer loyaliteit, begint het dan niet te vervelen...? Alleen maar met dezelfde mensen spelen, nooit is andere mensen leren kennen. Er zijn duizenden spelers die dit spel spelen en toch draaid elke wereld alleen maar om dezelfde spelers.

Kijk dat is ook een probleem denk ik. Bekende spelers zullen meer activiteit geven? Omdat...? Onbekende spelers zullen denk ik wel meer activiteit geven als je kijkt naar de stam en zullen meer loyaal aan de stam zijn dan de bekende spelers die vooral aan hun eigen reputatie denken en dus zelf zo hoog mogelijk willen staan waardoor ze dit spel 90% individueel spelen terwijl dit spel toch echt TRIBALwars heet.
 
Bovenaan