het grote rijlestopic

DeletedUser1435

Guest
Wie heeft er hier allemaal al zijn rijbewijs en wat zijn de ervaringen?

Ik heb hem nog niet en moet binnenkort maar eens beginnen maar iets houdt me tegen. Ja sowieso mijn zicht, maar dat kan verholpen worden met een bril hihi :$.
 

DeletedUser

Guest
Eerst je theorie halen!!! Die zijn tegenwoordig anderhalf jaar geldig.

Je praktijk examen is een lot uit de loterij, succes!

Maar oke, altijd je rust bewaren onder het rijden, je hebt geen haast.
Des te haastiger je rijd des te sneller je fouten maakt en dingen kan tegen komen waarop je kan zakken. En je hebt gewoon alle tijd in je praktijk examen.

Wat ik als tip voor me zelf gebruikte is dat ik inbeelden dat er iemand op de achterbank zat en die moet schrijven.
Dus je moet rustig rijden anders schiet bhij uit met zijn pen. Goed en rustig je bochten nemen en goed kijken bij kruispunten.

Vooruit kijken! Dat is heel belangrijk met Auto rijden. Niet op de auto voor je fixeren. Maar ook daar langs kijken. Kijk wat je tegen gaat komen, staan er verkeerslichten komt er een kruispunt aan welke borden kom je tegen.

Sta je voor het stoplicht, neem de omgeving op. Welke borden staan er, wat is je max snelheid. Dat zijn allemaal dingen die je alvast kan opnemen ipv dat je dat op het moment gaat doen wanneer je weer gaat rijden. Scheelt handelingen en stres!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser68300

Guest
Mijn vriendin schijnt ook haar rijbewijs te hebben gehaald:eek: ze rijd nogsteeds als een opvliegerige zeehond
 

DeletedUser

Guest
Stap 1: Koop de instructeur om.
Stap 2: Slaag.

Proficiat
 

DeletedUser68862

Guest
heb mijn 20 uren gedaan, nu bezig met rijden alleen dus en in de grote vakantie praktijk gaan doen ;D
 
Reactiescore
110
Heb over twee weken praktijkexamen. :p
 

DeletedUser

Guest
Ik heb 1.5 jaar geleden, op m'n 16de al leren rijden. M'n Franse oom uit Avignon heeft het me geleerd op de kleine weggetjes in het Zuiden van Frankrijk, in zo'n oude witte camionette ^^ Dat mag daar even goed niet echt maar de politie laat je met rust als je met een lokale nummerplaat rijdt xD

M'n theoretisch examen heb ik nu ook gehaald (super simpel eigenlijk!), en binnenkort mag ik beginnen met rijden met een ervaren iemand, m'n papa dus. In België hoef je niet per se naar de rijschool, dan ga ik dat dus ook niet doen! :)

En tegen het einde van het jaar hoop ik dan examen te kunnen doen en heb ik ook officieel m'n rijbewijs ^^
 

DeletedUser58575

Guest
Heb mijn rijbewijs nu iets meer dan 3 jaar.

1 tip die ik uit eigen ervaring kan delen: Als je door een bocht gaat met een adviessnelheid: Houd je aan de adviessnelheid...

Ik ging met 70 door een bocht waar als adviessnelheid 40 gegeven was, en hoewel de examinator zei dat ik de bocht perfect had genomen kreeg ik er na afloop toch klachten over :p

En probeer op de snelweg onder de 150 te blijven, dat kan ook nog wel eens schelen...

Nee, ik moet zeggen dat ik de rijlessen altijd wel chill vond. Ik nam de lessen vaak laat op de avond. Is wel chill, dan is het wat donkerder, en dat geeft wat rust aan de ogen, waardoor je gemakkelijker de omgeving (en borden) in je opneemt. Ook is het verkeer wat minder druk hetgeen wel fijn is als je net begint. Misschien een aanrader ;)

Voor de rest zegt Gekkou veel zinnigs. :)
 
Reactiescore
110
Haha tld, met die bochten heb ik precies hetzelfde. Ook bij de snelweg, bij zo'n klaverbladknooppunt waar je met zo'n 60 kilometer per uur in moet gaan. Daar ben ik een paar keer 2x te hard ingegaan. xD
 

DeletedUser68862

Guest
Ik heb 1.5 jaar geleden, op m'n 16de al leren rijden. M'n Franse oom uit Avignon heeft het me geleerd op de kleine weggetjes in het Zuiden van Frankrijk, in zo'n oude witte camionette ^^ Dat mag daar even goed niet echt maar de politie laat je met rust als je met een lokale nummerplaat rijdt xD

M'n theoretisch examen heb ik nu ook gehaald (super simpel eigenlijk!), en binnenkort mag ik beginnen met rijden met een ervaren iemand, m'n papa dus. In België hoef je niet per se naar de rijschool, dan ga ik dat dus ook niet doen! :)

En tegen het einde van het jaar hoop ik dan examen te kunnen doen en heb ik ook officieel m'n rijbewijs ^^


mijn papa en ik samen in de auto zorgde voor veel ruzie, dus ben gewoon naar de rijschool geweest xd

Heb mijn rijbewijs nu iets meer dan 3 jaar.

1 tip die ik uit eigen ervaring kan delen: Als je door een bocht gaat met een adviessnelheid: Houd je aan de adviessnelheid...

Ik ging met 70 door een bocht waar als adviessnelheid 40 gegeven was, en hoewel de examinator zei dat ik de bocht perfect had genomen kreeg ik er na afloop toch klachten over :p

En probeer op de snelweg onder de 150 te blijven, dat kan ook nog wel eens schelen...

Nee, ik moet zeggen dat ik de rijlessen altijd wel chill vond. Ik nam de lessen vaak laat op de avond. Is wel chill, dan is het wat donkerder, en dat geeft wat rust aan de ogen, waardoor je gemakkelijker de omgeving (en borden) in je opneemt. Ook is het verkeer wat minder druk hetgeen wel fijn is als je net begint. Misschien een aanrader ;)

Voor de rest zegt Gekkou veel zinnigs. :)

tijdens mijn oefenen reed ik steeds te snel xs iedereen zegt dat ik een zware voet heb terwijl ik echt nie zo snel rijd xs en nu moet ik echt letten op mijn snelheden, want bij praktijk kunnen ze er niet mee lachen als je te snel rijd.
 

DeletedUser

Guest
Heb hem ook alweer 2,5 jaar, rijd overigens zelden. Wel lekker snel gehaald, voor minder dan 1000 euro was ik klaar inclusief examen en in één keer geslaagd.

Tips, eh tsja kies geen dure instructeur, want duur betekent niet per se beter. Gewoon een mooie deal uitkiezen dus, wel iets wat je kunt vertrouwen uiteraard. En voor je examen (ook wel voor je rijlessen: kijken, kijken, kijken. Gewoon de hele tijd kijken. Ook al is er geen hond op de weg, om de tien seconden gewoon ff je achteruitspiegel checken en je zijspiegeltje. Als je van baan wisselt uiteraard ook. En heel erg overdreven laten zien dat je kijkt, daar houden ze van.
 

DeletedUser65921

Guest
Ik heb 1.5 jaar geleden, op m'n 16de al leren rijden. M'n Franse oom uit Avignon heeft het me geleerd op de kleine weggetjes in het Zuiden van Frankrijk, in zo'n oude witte camionette ^^ Dat mag daar even goed niet echt maar de politie laat je met rust als je met een lokale nummerplaat rijdt xD

M'n theoretisch examen heb ik nu ook gehaald (super simpel eigenlijk!), en binnenkort mag ik beginnen met rijden met een ervaren iemand, m'n papa dus. In België hoef je niet per se naar de rijschool, dan ga ik dat dus ook niet doen! :)

En tegen het einde van het jaar hoop ik dan examen te kunnen doen en heb ik ook officieel m'n rijbewijs ^^

Zo is het bij mij dus ook ongeveer :D
In september theoretisch gehaald, sinds oktober aan het oefenen en ondertussen kan ik echt wel al goed rijden.
Nu moet ik nog leren parkeren en manoeuvreren, maar normaal moet mijn praktijkexamen (dat ik in september ga doen) geen probleem zijn, zeker omdat de moeilijkste stukken ervan vlak bij mij thuis zijn en ik die dus elke keer doe.

Heb hem ook alweer 2,5 jaar, rijd overigens zelden. Wel lekker snel gehaald, voor minder dan 1000 euro was ik klaar inclusief examen en in één keer geslaagd.

Tips, eh tsja kies geen dure instructeur, want duur betekent niet per se beter. Gewoon een mooie deal uitkiezen dus, wel iets wat je kunt vertrouwen uiteraard. En voor je examen (ook wel voor je rijlessen: kijken, kijken, kijken. Gewoon de hele tijd kijken. Ook al is er geen hond op de weg, om de tien seconden gewoon ff je achteruitspiegel checken en je zijspiegeltje. Als je van baan wisselt uiteraard ook. En heel erg overdreven laten zien dat je kijkt, daar houden ze van.

Ik vergeet altijd te kijken voor fietsers als ik naar rechts ga :eek:
 

DeletedUser

Guest
Mijn instructeur was opgegroeid in dezelfde wijk als mijn examinator, dus die twee gingen van alles bespreken over vroeger. Ik hoefde dus enkel een rondje te rijden, keek overdreven veel omdat dat pluspunten geeft en ik had hem zonder bijzondere verichtingen omdat er sneeuw lag. Ik rij nu zo'n 3 a 4 keer per week ermee en het is echt handig. Altijd warm en droog :)
 

DeletedUser48278

Guest
Momenteel bezig en al redelijk wat uren (35 dacht ik) gehad. Ik kan bijna voor m'n examen, en ik ga er wel vanuit dat het moet lukken. Mijn grootste opstakel is de concentratie. Ik dwaal te snel af, en dat kan niet als het druk is. :p
 

DeletedUser68862

Guest
Zo is het bij mij dus ook ongeveer :D
In september theoretisch gehaald, sinds oktober aan het oefenen en ondertussen kan ik echt wel al goed rijden.
Nu moet ik nog leren parkeren en manoeuvreren, maar normaal moet mijn praktijkexamen (dat ik in september ga doen) geen probleem zijn, zeker omdat de moeilijkste stukken ervan vlak bij mij thuis zijn en ik die dus elke keer doe.



Ik vergeet altijd te kijken voor fietsers als ik naar rechts ga :eek:

ik vergat dat ook altijd, maar je leert dat!
 

DeletedUser65921

Guest
Ik hoop het, ben vorige week van mij thuis naar Gent gereden en terug, 75tal km, dat was al een hele mooie oefening :D
 

DeletedUser55797

Guest
Heb hem zowaar al een jaar :eek:

Beste tip is toch wel gewoon rijden, niet bang of zenuwachtig zijn, en gewoon vergeten dat er een gast naast je zit.
 
Bovenaan