Ik ben nog altijd van plan om dit te gaan doen tijdens de verkiezingen. In deze volgorde (Europees stem ik op fracties). Woordje uitleg bij alles.
Gemeente (2018): PVDA > Groen > CD&V > s.pa > Open VLD > N-VA > Vlaams Belang / Eerste keer dat ik stem
Bij de gemeente zie ik maar twee opties, en dat zijn PVDA en Groen. Verder vind ik dat de huidige CD&V burgemeester (vergelijkbaar met CDA) het niet heel slecht doet, hoewel ik toch niet tevreden over deze coallitie (m.b.t. op inzet voor milieu en aanpak ervan (er is nu weer iets controversieels gebeurd tijdens de laatste gemeenteraads, en ook m.n. op onze taalwet en de toepassing ervan, op het verkeer en gebrekkige bustransport en op gebrekkige financiering jeugdbewegingen). De eerste vier zijn dus partijen die ik eerder in een positief blaadje zie, terwijl de laatste drie partijen zijn die ik eerder in een negatief blaadje zie, hoewel ik wel goed overeen komen met de zaakvoerder van de frituur welke de voorzitter van Open VLD is. Nu, lokale politiek is ook anders dan op andere niveaus, al is er veel gebeurd hier tijdens de voorbije jaren.
Vlaams (2018): PVDA > Groen > DierAnimal > CD&V > s.pa > N-VA > Open VLD > Vlaams Belang / In 2014 stemde ik op CD&V (CDA)
Uiteraard moet ik het nog eens beter bekijken, maar dit wordt meer dan waarschijnlijk een stem voor PVDA. Ik moet vooral eens goed kijken wie de lijsten trekt en wat er in de programma's staat, en welke partijen zich hierop zullen richten en of er kartels ed gevormd worden. Maar op dit moment zie ik geen reden om niet op PVDA te stemmen.
Federaal (2018): PVDA > Groen > DierAnimal > s.pa > CD&V > Vlaams Belang > N-VA > Open VLD / In 2014 stemde ik op VLD (de liberalen/ VVD/D66)
Dit is quasi zeker een stem voor PVDA. Hopelijk halen ze de kiesdrempel hier. Groen of DierAnimal mogen het van mij ook goed doen. CD&V staat een rijtje lager hier, want ik vind dat ze op federaal niveau een beetje te veel tussen alles zweven, terwijl ze op Vlaams niveau beter zijn in beleid voeren. Ik zal ook absoluut niet op N-VA of VLD stemmen omwille van de figuren Francken en Rutten, en verder wil ik de Brusselse bureaucraten waar VLD en MR voor staan ook niet steunen. Ik voel me ook bedrogen na mijn laatste stem. VLD (op Vlaams Belang dan na) is de laatste partij dat zich zal inzetten voor het klimaat. Zelfs N-VA doet meer dan hen. N-VA doet zelfs meer dan CD&V voor het klimaat tot mijn verbazing. Wellicht zouden ze hoger in mijn appreciatielijst staan, als Francken daar geen lid van was (want dat is een fascist). Ben Weyts vind ik zelfs de beste minister uit onze regering op dit moment.
Europees (2019): PVDA > Groen > s.pa > Open VLD > N-VA > Vlaams Belang > CD&V / In 2014 stemde ik op Groen (GroenLinks)
Hier stem ik op Europese kartels. Het valt af te wachten of PVDA een zetel haalt, maar ik zou graag voor onderstaande kartel stemmen, en PVDA heeft daar de sterkste banden mee. Ze hebben alleen geen vertegenwoordiging in Europa op dit moment. Daarna volgen wellicht de Europese Groenen en sociaaldemocraten. Ik stem niet voor Europese conservatieven, rechts geweld of voor de fractie die de activiteiten van Partido Popular in Spanje steunt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Unitair_Links/Noords_Groen_Links
Mocht ik in Nederland wonen, dergelijke volgorde:
Partij voor de Dieren > Groenlinks > SP > D66 > PvdA > PP > CU > FvD > CDA > 50+ > DENK > VVD > PVV > SGP
dan heb je nog wel kleinere partijtje zoals Artikel1 en VNL, maar die zijn niet echt aan mij besteedt.
En internationaal ben ik fan van Jean-Luc Melenchon, Jeremy Corbyn, Bernie Sanders, Elizabeth Warren, Tulsi Gabbard, Marianne Thieme en de partijen Syriza, Die Linke en Podemos verder nog.
Punten die voor mij belangrijk zijn:
- Het aanpakken van sociale ongelijkheid (w.o. verhogen van pensioenen of het betaalbaar maken van rusthuizen)
- Meer inzetten op lokale bedrijven en zelfstandigen, en minder op multinationals, dus ik ben voorstander van meer protectionistische maatregelen ten gunste van milieu & klimaat maar ook ten gunste van lokale ondernemingen
- Actie tegen het klimaat nemen
- Daarnaast ook algemeen actie nemen voor een beter milieu
- Dierenrechten... .
- Legalisatie cannabis
- Inzetten op betaalbaar wonen en betaalbare gezondheidszorg
- Veel investeren in een kwaliteitsvol onderwijs waar iedereen aan bod komt, waar de sterke lln niet vergeten worden
- ... (en nog veel meer, maar dat waren de belangrijkste punten)
tl; dr de enige twee serieuze opties voor overal zijn PVDA en Groen.