Het algemeen Belgische Politiek topic.

DeletedUser

Guest
Bespreek hier alles over de Belgische politiek.

Om een onderwerp mee te geven: Wat is volgens jullie de oplossing om tot een resultaat te komen in de onderhandelingen.
Het topic hoeft niet één bepaalde draad te volgen, alles kan besproken worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6603

Guest
Mag ik eerst uitleg over hoe de verkiezingen in België werken?
 

DeletedUser

Guest
Dit is toch veel te algemeen, en het overlapt bovendien met bestaande topics...

Hetzelfde voor de 'algemeen Nederlandse politiek'
 

DeletedUser

Guest
Dit is toch veel te algemeen, en het overlapt bovendien met bestaande topics...

Hetzelfde voor de 'algemeen Nederlandse politiek'

Dan snijd je een ander onderwerp aan, ik ben niet thuis in de Belgische politiek sorry.
Daarnaast ben je natuurlijk altijd vrij om topics aan te maken die een onderwerp specifieker behandelen.
Maar wat ik zie in diverse topics is dat er veel offtopic hier en daar over de Nederlandse politiek wordt gesproken.
Wellicht dat de Belgen ook een een algemeen topic zouden waarderen vandaar :)
Als je het over je burgemeester wilt hebben kan dat hier ook. Of post een of ander nieuws feitje over een bepaalde ontwikkeling.
Ik weet wel zeker dat de Belgische politiek veel breder is dan dat er aan topics hier op het forum zijn.
En niet voor alles hoeft een apart topic te worden geopend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
1.804
België verzuipt in zijn koppigheid.

Noch N-VA, noch PS, noch een andere partij van de onderhandelingstafel wilt nu gezichtsverlies lijden.
Het wordt tijd dat ze niet teveel in hun eigen wereld denken en samenwerken.
De media heeft hier wederom een enorme invloed in: vele heisa rond 'vernedering' voor N-VA na het afschieten van de notie van BDW omdat dit een 'ongelooflijke toegeving was'. Heeft iemand deze notie wel te lezen gekregen? In franstalige pers wordt het tegenovergestelde geroepen!

En dan nieuwe verkiezingen: wat gaat dat uithalen?
Dat is als het ware twee honden laten vechten om een been. Ze dan een dagje uit elkaar houden en ze dan weer op het been loslaten.
Met het enige verschil dat hier waarschijnlijk geen derde hond is om met het been te gaan lopen.
Het concept van de uitslag blijft hetzelfde => partijen blijven hetzelfde => onderhandelaars blijven hetzelfde.
Verkiezingen zal daar niks aan veranderen?
 

DeletedUser

Guest
Die politiek is echt een serieuze ramp. Leterme kon het niet, De Wever waarschijnlijk ook niet. Het zou echt een mirakel zijn moest iemand het wel kunnen.
 
Reactiescore
1.804
Tijd voor Mevrouw De Baetzelier om zich te bewijzen :rolleyes:

:D
 

DeletedUser

Guest
Een ding is zeker, de politieke onrust zorgt ervoor dat de financiële problemen niet opgelost worden en dat politici minder hard zullen bezuinigen om zieltjes te winnen, dat gaat België binnenkort in zwaar noodweer brengen.
 

DeletedUser

Guest
Een ding is zeker, de politieke onrust zorgt ervoor dat de financiële problemen niet opgelost worden en dat politici minder hard zullen bezuinigen om zieltjes te winnen, dat gaat België binnenkort in zwaar noodweer brengen.

Bezuinigen is ook totaal niet de oplossing. De enige oplossing is herstructueren en investeren in het sociale fundament.
 

DeletedUser

Guest
Bezuinigen is ook totaal niet de oplossing. De enige oplossing is herstructueren en investeren in het sociale fundament.

maar met die herstructurering zal er wel wat bespaard moeten worden. anders kan je niet blijven investeren in het sociale.
 

DeletedUser

Guest
Mag ik eerst uitleg over hoe de verkiezingen in België werken?

België is evenals Nederland een parlementaire constitutionele monarchie, een land dat geregeerd wordt door een koning(BE)/koningin(NL) met onder hem een een hele politieke show (een regering dus).
Het probleem in België is op dit moment dat men geen degelijke regisseur vindt om deze hele politieke show opnieuw in elkaar te steken en dat men 131 dagen na de laatste verkiezingen dus nog steeds geen regering heeft.
De koning heeft intussen reeds 2 bemiddelaars aangesteld, een preformateur, een informateur, een clarificateur en op dit moment zitten we opnieuw met een bemiddelaar. Verbeter me als ik fout ben, want ook ik begin stilaan mijn draad kwijt te geraken.

Een bijkomende moeilijkheid in België is dat het bestaat uit 3 gemeenschappen en 3 gewesten. Mensen slagen er amper in om dit duidelijk uit te leggen in één boek, dus zal ik er ook onmogelijk in slagen om dit te vertellen in één post. Ik verwijs je door naar Wikipedia mocht je interesse hebben: Klik.

België verzuipt in zijn koppigheid.

Noch N-VA, noch PS, noch een andere partij van de onderhandelingstafel wilt nu gezichtsverlies lijden.
Het wordt tijd dat ze niet teveel in hun eigen wereld denken en samenwerken.
De media heeft hier wederom een enorme invloed in: vele heisa rond 'vernedering' voor N-VA na het afschieten van de notie van BDW omdat dit een 'ongelooflijke toegeving was'. Heeft iemand deze notie wel te lezen gekregen? In franstalige pers wordt het tegenovergestelde geroepen!

En dan nieuwe verkiezingen: wat gaat dat uithalen?
Dat is als het ware twee honden laten vechten om een been. Ze dan een dagje uit elkaar houden en ze dan weer op het been loslaten.
Met het enige verschil dat hier waarschijnlijk geen derde hond is om met het been te gaan lopen.
Het concept van de uitslag blijft hetzelfde => partijen blijven hetzelfde => onderhandelaars blijven hetzelfde.
Verkiezingen zal daar niks aan veranderen?

Hoe zie je dan de toekomst?

Gezichtsverlies. Inderdaad alles waarover het op dit moment gaat. Of er iemand BDW's notie heeft gelezen? Ja hoor! Dit document is onmiddellijk na het schrijven openbaar gepubliceerd. De pers had deze notie trouwens vooraleer enkele partij-voorzitters deze te zien gekregen hadden. Een slimme zet van BDW uiteraard. Nu heeft heel Vlaanderen dit 'voorstel' kunnen inlezen en weet dus iedereen dat BDW wel degelijk zijn best gedaan heeft. BDW's teleurstelling werd dus deels gecompenseerd door het Vlaamse front dat hij op dat moment creëerde. Precies wat hij nodig had.

Verkiezingen lijken mij inderdaad nutteloos. Verder onderhandelen ook trouwens. Oplossing? KoningsPoppenhuis afschaffen? Splitsing? Partijvoorzitters uitschakelen en willekeurig partijlid het woord laten voeren? Atoombom op België?
Ik weet het echt niet, echt niet meer.





Zou een persoon als B. De Wever eigenlijk het woord 'welzijn' kunnen uitleggen zonder enig 'economisch' woord te gebruiken?

Is het ook niet eens tijd dat de koning even een toespraak houdt, richting het volk? Ook al heeft hij de verplichte taak om zijn politieke neutraliteit niet te schaden, kan hij niet even het volk toespreken en eventueel toegeven dat hij een slecht acteur is of misschien gewoon al zijn volk gerust stellen? Of even zijn visie geven?
 

DeletedUser

Guest
België is evenals Nederland een parlementaire constitutionele monarchie, een land dat geregeerd wordt door een koning(BE)/koningin(NL) met onder hem een een hele politieke show (een regering dus).
Het probleem in België is op dit moment dat men geen degelijke regisseur vindt om deze hele politieke show opnieuw in elkaar te steken en dat men 131 dagen na de laatste verkiezingen dus nog steeds geen regering heeft.
De koning heeft intussen reeds 2 bemiddelaars aangesteld, een preformateur, een informateur, een clarificateur en op dit moment zitten we opnieuw met een bemiddelaar. Verbeter me als ik fout ben, want ook ik begin stilaan mijn draad kwijt te geraken.

Een bijkomende moeilijkheid in België is dat het bestaat uit 3 gemeenschappen en 3 gewesten. Mensen slagen er amper in om dit duidelijk uit te leggen in één boek, dus zal ik er ook onmogelijk in slagen om dit te vertellen in één post. Ik verwijs je door naar Wikipedia mocht je interesse hebben: Klik.





Gezichtsverlies. Inderdaad alles waarover het op dit moment gaat. Of er iemand BDW's notie heeft gelezen? Ja hoor! Dit document is onmiddellijk na het schrijven openbaar gepubliceerd. De pers had deze notie trouwens vooraleer enkele partij-voorzitters deze te zien gekregen hadden. Een slimme zet van BDW uiteraard. Nu heeft heel Vlaanderen dit 'voorstel' kunnen inlezen en weet dus iedereen dat BDW wel degelijk zijn best gedaan heeft. BDW's teleurstelling werd dus deels gecompenseerd door het Vlaamse front dat hij op dat moment creëerde. Precies wat hij nodig had.

Verkiezingen lijken mij inderdaad nutteloos. Verder onderhandelen ook trouwens. Oplossing? KoningsPoppenhuis afschaffen? Splitsing? Partijvoorzitters uitschakelen en willekeurig partijlid het woord laten voeren? Atoombom op België?
Ik weet het echt niet, echt niet meer.





Zou een persoon als B. De Wever eigenlijk het woord 'welzijn' kunnen uitleggen zonder enig 'economisch' woord te gebruiken?

Is het ook niet eens tijd dat de koning even een toespraak houdt, richting het volk? Ook al heeft hij de verplichte taak om zijn politieke neutraliteit niet te schaden, kan hij niet even het volk toespreken en eventueel toegeven dat hij een slecht acteur is of misschien gewoon al zijn volk gerust stellen? Of even zijn visie geven?

Ik ben gisteren mee geweest met Wouter De Vriendt (Groen!) en daar merk je dat in die fractie samen met ecolo, ze wel echt willen maar dat zij wat machteloos staan tegen de situatie, Je hoort daar ook dat BDW de sp.a en groen! eigenlijk kwijt wil en de liberalen in de plaats nemen, maar zoals bekent BHV splitsen met de MR is uitgesloten maar nu is ook getoond dat het zonder de MR ook nog niet lukt dusja...
 

DeletedUser

Guest
Bezuinigen is ook totaal niet de oplossing. De enige oplossing is herstructueren en investeren in het sociale fundament.

Waar wil je het geld vandaan halen mijn beste? België zit aan de financiële afgrond, politieke onrust, een oplopend begrotingstekort, een enorme staatsschuld, oplopende rentes. Dus vertel jou geniale plan dan maar :)
 

DeletedUser

Guest
En waarom wil BDW Groen! en sp.a kwijt? Omdat deze partijen hem tegenwerken of is er dan toch een degelijke reden die me mogelijk tijdelijk ontglipt? Resultaat verkiezingen 2010: sp.a (15%) - Groen! (7,10%) = 22.10%. Dat is meer dan 1/5 van de Vlaamse bevolking dat hij zou uitschakelen. Dan vraag ik me af waar de democratie is gebleven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
1.804
Democratie is inderdaad ver te zoeken in dat geval (om van het Franse voorstel van een regering zonder N-VA dan maar te zwijgen).
Maar lijkt me duidelijk: Open VLD sluit veel meer aan bij N-VA dan S.PA en Groen! me dunkt
 

DeletedUser

Guest
maar met die herstructurering zal er wel wat bespaard moeten worden. anders kan je niet blijven investeren in het sociale.

Dan moet je dus lenen, landen als Belgie en Nederland, zouden dat geld bij voorbaat al moeten kunnen krijgen.
 
Bovenaan