Guide Stammen

DeletedUser

Guest
Guide Stammen
Dit is een guide over stammen, hoe je stammen opricht, ze leidt en ook een guide over stammen joinen.

Wat wordt er allemaal behandeld?
- Waarom stammen?
- Stam oprichten
- Leden zoeken
- Functies in een stam
- Leidingsstructuren
- Stats
- Propaganda
- Afspraken
- Communicatie
- Leiderschap
- Bondgenoten
- Oorlogen
- Een stam zoeken
- Solliciteren

Waarom stammen?
Waarom zou je zo’n groepje spelers joinen? In het begin is het helemaal niet eens nodig om in een stam te zitten. Er zijn wel een aantal duidelijke redenen om een stam te joinen. Activiteit is een van die redenen, als je niet erg actief kan zijn en geen co-spelers hebt, dan is het soms een probleem dat je in tijdnood komt. Geen enkel probleem als je in een stam zit, je kan namelijk je account toevertrouwen aan een ander lid van de stam, zo lijdt het account er dus niet onder.
Ook een andere reden speelt een rol bij het joinen van een stam door bepaalde spelers, dit is namelijk omdat ze op een gegeven moment de rest van de omgeving niet meer aan zullen kunnen. Hiervoor is er hulp nodig, die een persoonlijke bondgenoot, of juist een stam kan bieden.
Nog een reden om een stam te joinen is gezelligheid. Stammen zorgen ervoor dat er veel sociaal contact is tussen spelers onderling, hierdoor krijg je het idee dat je niet “in je eentje” aan het spelen bent, zoals je dit beeld wel krijgt wanneer je geen stam hebt.
En zijn nog enorm veel redenen om je aan een stam aan te sluiten, maar om ze allemaal te benoemen lijkt mij ook zo nutteloos.

Stam oprichten
We zullen eens beginnen bij een stam oprichten. Je ligt in je eentje ergens en denk geen goede stam te kunnen vinden. Je besluit om zelf een goede stam op te richten. Je hebt echter geen idee wat het is om een stam op te zetten en deze te leiden.

Leden zoeken
Een stam zonder leden(op jou na natuurlijk) is geen stam. Daarom zal je onvermijdelijk leden moeten gaan zoeken. Soms zal je sollicitaties krijgen, daar ga ik later nog op in, maar je zal eerst leden zelf moeten zoeken.
Hoe gaat dit nou precies in zijn werk? Nou wellicht ken je al een aantal spelers, hetzij van vorige werelden hetzij van pm-wisselingen tussen buren. Het lijkt duidelijk dat je deze mensen wilt uitnodigen, maar ik zeg, wacht daar even mee en beoordeel ze opnieuw. Zijn ze wel goed genoeg, hebben ze wel een goede ligging, hoe is de instelling van de speler? Kijk hier eerst naar voordat je ze blindelings in je stam uitnodigt.
Verder, je zal mensen moeten zoeken die aan de eisen van jouw stam voldoen. Hebben ze voldoende troepen, is hun ODA/ODD hoog of laag, is de ligging ten opzichte van jouw(en de evt. andere leden) goed, enzovoorts. Deze mensen ga je een berichtje sturen. Dit berichtje hoeft niet al te lang te zijn, wellicht maak je er gewoon een kennismakingsgesprek van, waarna je vraagt of ze interesse hebben om zich bij jouw stam te voegen. Er zijn niet bepaald vaste regels over hoe je iemand aanspreekt, je moet alleen wel een goede eerste indruk achterlaten. Dus niet dat die mensen gaan denken dat je een of andere noob bent die maar wat aan het proberen is.
Als je eenmaal al een aantal leden hebt, dan zal je stam op de kaart al meer een beetje op een cluster gaan lijken. Let er wel op dat leden niet te dicht bij elkaar liggen en dat ze elkander dus in de pad zitten qua farmen en edelen. Er kunnen hier goede afspraken onderling over gemaakt worden.

Functies in een stam
Je hebt al een aantal leden, dan is het nu dus tijd om naar de verschillende functies in een stam te gaan kijken. Dit is geen vaste taakverdeling, maar eerder een indicatie van welke functie waarvoor dient. Je kan namelijk ook bijvoorbeeld interne- en externe leiders hebben, of aanvalscoördinatoren. Dit staat hier natuurlijk niet bij, maar je kan deze speciale leden wel een aantal functies geven die ze nodig hebben om hun taak uit te kunnen voeren.
De stamoprichter, dat ben jij natuurlijk. Degene die de stam gemaakt heeft, hij heeft de naam & tag enzovoorts bedacht. Een oprichter kan een stam opheffen, de stamnaam veranderen, een homepage instellen, de diplomatie instellingen veranderen, leden ontslaan en het forum aanpassen. Eigenlijk kan een stamoprichter alle functies die er in een stam beschikbaar zijn.
De stamleiding is/zijn vrijwel de personen direct onder de stamoprichter, ze kunnen bijna precies hetzelfde op een aantal dingen na, zoals de stam opheffen en de naam veranderen.

Dan zijn er nog een paar losse functies als uitnodigen, spreekt voor zich. Diplomatie, betrekkingen met andere stammen aangeven(vijand/bondgenoot/niet-aanvals-pact). Rondschrijven, het versturen van 1 pm naar meerdere leden, of alleen de stamleiding. Moderator in het interne forum, hierbij kan je dus het forum aanpassen, topics sluiten en opnieuw openen, nieuwe fora aanmaken.
Dan zijn er nog twee functies, nou ja het zijn niet echt functies maar eerder rechten. Verborgen fora, hierbij kan je de fora zien die alleen beschikbaar is voor een bepaalde groep, die het verborgen fora recht heeft. Het forum voor vertrouwde leden is precies hetzelfde, alleen dan voor leden die de functie “vertrouwd lid” hebben.

Leidingsstructuren
Nu de functies binnen een stam duidelijk zijn en je al een aantal leden begint te krijgen is het moment daar om naar verschillende leidingsstructuren te gaan kijken. Het beste is om je leden te laten zeggen wat ze willen voor leiding, zodat jij ook aan hun eisen(ja, zij hebben ook eisen die ze aan jou stellen) kan voldoen.
Er zijn heel veel verschillende structuren qua leiding, hierin lijkt tribalwars heel erg op de “echte” politiek, er zijn verscheidene manieren om een stam te leiden, maar er werken een paar het best. Een voorbeeld van een leidingsstructuur is de dictatuur, er is alleen één stamoprichter en hij heeft alle macht. Dit is de basis van iedere structuur. Daarom is het dus niet ver ontwikkeld en is het een iets wat nooit lang stand zal houden.
Dan is er nog andere veelgebruikte leidingstructuur, de democratie. De democratie is de meest gebruikte structuur in een stam, dit is ook de best werkende. Bij dit systeem mogen de stamleden inspraak bieden in de leiding, neem bijvoorbeeld bij het spelers recruiteren, de leden kunnen hun mening kwijt en er zal een goede afweging gemaakt moeten worden.
Een goede leiding heeft niet slechts één oprichter maar ook enkele leden met functies als stamleider etc.. De verhouding/indeling van de leiding, daarmee bedoel ik dus de aantallen stamleiders, diplomaten, aanvalsplanners en andere functies die je ook maar kan verzinnen, hangt af van welke leden je in je stam hebt, hoeveel leden je hebt, wat de meningen zijn wat betreft de stamleiding. Iedere stam heeft wel zijn eigen draai, er is geen perfect waterdicht systeem.
Ook moet er een bepaalde standaardprotocol zijn qua leden aannemen. Er zullen na verloop van tijd toch sollicitaties binnenkomen en die zal je dan altijd op een standaardmanier moeten afhandelen. Dit kan op verscheidene manieren, je kan het bijvoorbeeld alleen maar in de stamleiding bespreken, maar je kan ook een topic aanmaken wat ieder lid kan zien en dat ze allemaal hun mening even kwijt kunnen. Een combinatie van dit alles is vaak het beste blijkt uit ervaring.

Stats
Wanneer je stam goed gaat en je de top van de ranglijsten binnenschiet. Dan is het misschien handig om iedere week alle statistieken van de stam en haar leden te bekijken en te reflecteren daarop. Je kan dus iedere zoveel tijd gaan kijken naar de (OD)rang van de stam en naar de procentuele groei van de leden. Als je stam lekker loopt en steeds weer beter gaat, dan werkt dit zeker goed op het moraal van de stam, dus de cohesie, dan zal er meer eendracht plaatsvinden.
Beloning is beter dan straffen! Als sommige leden het goed doen, kan je ze dus beter een complimentje geven dan de slechtere leden te straffen omdat zij onderaan staan. Ik vind het zelf altijd prachtig om te zien als een stam echt een geheel is, goed samenwerkt en het voor elkaar opneemt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Propaganda
Misschien wel het belangrijkste van een stam, hoe kijken anderen en nog belangrijker, potentiële leden tegen je stam aan? Dit beeld van je stam kan je veranderen door slimme propaganda op het algemeen forum te plaatsen met goed ondersteunde argumenten, door als een stam samen te werken en de vijand te laten verdwijnen.
Goed ondersteunde propaganda kan zijn: een oorlogsverklaring waarin jullie als duidelijke winnaar gezien worden, een onderbouwde argumentatie van wat voor een “noobs” bij de tegenpartij in de stam zitten. Jezelf verdedigen hoort ook bij propaganda, stel dat de vijand je als een of andere noob probeert weg te zetten, wanneer je jezelf goed verdedigd kan je het beeld van de tegenpartij zelfs zo schetsen dat ze op een stel leugenaars lijken, iedere vorm van propaganda van hun kan is dan al bevooroordeeld door het publiek, dankzij jou(want dat wil je juist).
Verdere uitleg over propaganda kan je vinden in de TribalWars Wiki, daar staat alles keurig netjes uitgebreid uitgelegd.

Afspraken
Afspraken zijn erg belangrijk, er zullen uiteraard goede afspraken gemaakt moeten worden tussen verschillende stamleden. De leiding kan hierin als bemiddelaar dienen.
Een ander aspect van wat je onder afspraken kan verstaan, zijn de afspraken die voor heel de stam gelden. De leiding stelt bepaalde eisen aan haar leden en het beste is om deze eisen ergens op het forum te plaatsen. Zo weten leden wat de richtlijnen, visies & en mogelijke toekomstplannen zijn van de stam. Dit zorgt ervoor dat een hoop onduidelijkheid wordt te niet gedaan.
Sommige, maar niet alle stammen, willen alleen bepaalde informatie naar de buitenwereld brengen. In stammen kunnen soms bepaalde Algemeen Forum Beleid dingen staan, hierin zal iets staan van wat wel en wat niet op het AF geplaatst mag worden volgens de stamleiding.

Communicatie
Communicatie is een essentiële bouwsteen voor een goed functionerende stam. Er moet goed contact zijn tussen leden onderling, daarmee bedoel ik dus dat sommige leden samenwerken tegen een lokale vijand. En samenwerking op grotere schaal is ook van belang, goed gebruik van het forum is echt noodzakelijk. Leden die nooit op het forum kijken of alleen de onzin bekijken zijn de slechtste leden die je maar kan hebben. Jij wilt immers wel alleen maar sociale leden die wat voor een ander overhebben.
Dan nog iets wat zwaar underrated is, een groepschat. Ik hoor je al denken, “Een groepschat wat heeft dat nou weer voor nut”? Dat zal ik eens uitleggen; een groepschat is een gezellige chat waarin de leden onderling contact kunnen hebben. Dit is erg handig, het zorgt ervoor dat de band tussen de leden versterkt, er kan over van alles en nog wat gesproken worden, dit verminderd het spamgehalte op het interne stamforum, wat ook uiterst handig is aan een chat, vooral voor de leiding, een chat is een goede indicator van de activiteit van de leden en hoe ze ervoor staan.

Leiderschap
Het belangrijkste van de leiding. Leiderschap staat voor: goede beslissingen nemen, spelinzicht hebben, als bemiddelaar dienen, overkomen als een leider, volwassen gedragen, besluitvaardig gedrag, haalbare doelen stellen voor je stam, gemotiveerd overkomen, objectief beoordelen hoe je leden het doen, en voortgang controleren. Ook moet je goed zijn in plannen van bijvoorbeeld massa’s. Diplomatiek moet je ook stevig in je schoenen staan en je moet echt de visie van je stam duidelijk kunnen maken.
Let er wel op dat een goede speler niet altijd een goede leider is en vice versa.

Bondgenoten
Bondgenoten zijn soms niet echt noodzakelijk en op andere tijden weer wel. Maar wat is een bondgenootschap nou precies? Een bondgenootschap is een soort van afspraak tussen jouw stam en een andere, jullie zullen elkaar helpen wanneer dat nodig is. Bondgenootschappen kunnen van tijdelijke aard zijn, bijvoorbeeld om maar één vijand weg te werken en dan is het weer over. Maar het kan ook zo zijn dat het een vast bongenootschap wordt/is er is niet dan specifiek één vijand en er zal samenwerking tussen de twee of meerdere stammen blijven plaatsvinden.
Zelf ben ik meer van de bondgenoten voor de lange termijn, anders lijkt het zo vreemd, als je eerst een BG hebt en de vijand is weggevaagd, dat je dan misschien wel je bondgenoot gaat aanvallen. Mij geeft dat in ieder geval geen prettig gevoel.

Oorlogen
Oorlogen zijn in dit spel niet weg te denken. Het begint allemaal bij een reden tot een oorlog, daarna is het leuk voor de stats om de oorlog te verklaren aan de vijandelijke stam. Je krijgt hierdoor toegang tot allemaal extra grafiekjes tussen de twee stammen onderling, dus hoeveel dorpen er veroverd zijn en hoeveel ODA en ODD er bij gekomen is bij iedere partij.
Ik ga hier niet diep in over massa’s verzenden en over tactieken, want daar zijn er zo veel van die in al verscheidene guides zijn uitgelegd, dus daar zie ik het nut niet van in.

Een stam zoeken
Nu hebben we het al heel de tijd gehad over een eigen stam hebben, maar misschien is het gewoon handiger om je bij een bestaande stam te voegen.
Je gaat een beetje om je heen zitten kijken en ziet veel stammen. Maar naar welke criteria moet je nou eigenlijk kijken?
Punten, punten is eigenlijk het eerste waar je naar kijkt. Welke stam heeft de meeste punten? Beter gesteld, welke stam heeft de beste punten/leden verhouding en ziet er wel goed uit. Let op een stam helemaal bovenin hoeft helemaal niet zo goed te zijn als een stam die bijvoorbeeld op rang 30 staat, misschien is de hoogste wel flut en de rang 30 stam wel een opkomende topper. Let ook op, een stam met veel punten, hoeft niet te betekenen dat die stam ook veel troepen heeft.
ODA, altijd leuk, hoeveel tegenstanders heeft een stam verslagen. Eigenlijk dus hoeveel vijandelijke troepen heeft de stam kunnen slopen. Dit is vaak positief, maar als bijvoorbeeld de wereld net gestart is dan krijg je daar gespiked te worden ook ODA, en dat is juist een slecht teken.
Leden, welke accounts zitten er in de stam? Ken je ze? Ken je enkele bespelers? Als je een stam wilt joinen is het gemakkelijker als je enkele leden al kent en je hebt er goede ervaringen mee. Dit kan je bijvoorbeeld weer in een sollicitatie vermelden. Ook is het makkelijk om als je al mensen in die stam kent, de stam een beetje te peilen; is het wel een goede stam, of is dat alleen voor de buitenwereld en gaat het hartstikke slecht? Ook per lid kijk je naar de punten en ODA.
Ligging, ook de ligging is belangrijk, zorg dat de farm- en edelruimte niet wordt beperkt omdat er een paar stamleden in de weg liggen. Dit is erg onpraktisch en kies je hier wel voor, dan moeten er goede duidelijke afspraken onderling gemaakt worden.

Solliciteren
Sommige mensen hebben hier veel moeite mee, terwijl dit eigenlijk altijd wel hetzelfde is.
Een standaard sollicitatie ziet er ongeveer zo uit:
Voorwoord
Je zegt dat dit een sollicitatie voor zijn of haar stam is.
Wie zitten er op het account?
Stel de bespelers even kort voor, naam, leeftijd
Waarom deze keuze?
Waarom kies je juist voor deze stam, dus de redenen(ODA/Ligging/Leden/Etc.)
Waarom kiest de stam voor jou?
Waarom zou de stam voor jou moeten kiezen in plaats van anderen die ook sollicitaties indienen?
Ervaring
Hier zet je per bespeler een lijstje met accounts waar hij of zij op heeft gespeeld, op welke wereld, hoelang en hoeveel punten en welke rang je daar behaald hebt.
Statistieken
Dan heb je hier de ruimte om te vertellen over bijvoorbeeld je ODA of ODD. Hier is het altijd wel prettig om een linkje naar TwStats te doen en ook een kaartje te maken.
Nawoord
Dan komt het nawoord, hier vertel je dan dit het einde is van je sollicitatie en dat je eventuele vragen nog graag zou willen beantwoorden.
Belangrijk: Vermeld nooit maar dan ook echt nooit je onlinetijden in een sollicitatie, stel dat je niet aangenomen wordt, dan hebben ze wel mooi je tijden en kunnen ze je aanvallen wanneer je offline bent. En het spreekt natuurlijk voor zich dat je volwassen overkomt en zo min mogelijk spelfouten probeert te maken.

Deze guide is geschreven door TakeItEasy. Waarschijnlijk zal ik wel wat aspecten weg hebben gelaten in mijn vergeetachtigheid. Dit is mijn eerste guide die ik schrijf by-the-way, dus ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan.
 

Deleted User - 9131

Guest
Ziet er zo op het eerste gezicht erg goed uit! Zal hem straks even gaan lezen.
 

DeletedUser

Guest
Met guides haal je altijd veel bedankjes :p. Ik lees het straks wel f
 

DeletedUser60153

Guest
Ziet er goed uit, leest ook wel redelijk makkelijk weg. Soms wat onwaarheden, maar niet dat ik van me stoel af val ofzo. Wel een paar opmerkingen.

Je hebt als stamleidings structuur dictatuur en democratie. Dit lijkt me iets te zwart wit neergezet.

TakeItEasy. zei:
Geen enkel probleem als je in een stam zit, je kan namelijk je account toevertrouwen aan een ander lid van de stam, zo lijdt het account er dus niet onder.

Vv toevertrouwen aan een stam aan het begin van een wereld zou ik niet zo 1 2 3 doen. Eerst contact maken, kijken wie er te vertrouwen valt etc voordat je dit doet. Dit is vooral voor de newbs geschreven, en daar wordt redelijk veel via vv gestabt... Miss kan je er een waarschuwing bij zetten ofzo
 

DeletedUser

Guest
TakeItEasy hoelang doe je hier over^^ take it easybTakeItEasy
 

DeletedUser55405

Guest
Hele mooie guide. Vooral hele strakke opzet. Had ook zoiets in gedachte maar beetje nutteloos om iets met dezelfde inhoud te gaan typen. FF kijken hoe ik dat oplos. En ja als je zo'n guide eenmaal beetje in gedachte hebt gaat het best snel.
 

DeletedUser56859

Guest
Hele mooie guide. Vooral hele strakke opzet. Had ook zoiets in gedachte maar beetje nutteloos om iets met dezelfde inhoud te gaan typen. FF kijken hoe ik dat oplos. En ja als je zo'n guide eenmaal beetje in gedachte hebt gaat het best snel.

Gewoon vragen of je hem mag gebruiken anders pleeg je dadelijk nog plagiaat :D
 

DeletedUser55405

Guest
Ik doelde meer op iets van linken fco, niet plagiaat. Voor plagiaat heb je de middelbare school.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ziet er goed uit, leest ook wel redelijk makkelijk weg. Soms wat onwaarheden, maar niet dat ik van me stoel af val ofzo. Wel een paar opmerkingen.

Je hebt als stamleidings structuur dictatuur en democratie. Dit lijkt me iets te zwart wit neergezet.

Er zijn heel veel mogelijkheden dat weet je zelf ook wel, dus daarom heb ik het maar zo gedaan. En bedankt.

Vv toevertrouwen aan een stam aan het begin van een wereld zou ik niet zo 1 2 3 doen. Eerst contact maken, kijken wie er te vertrouwen valt etc voordat je dit doet. Dit is vooral voor de newbs geschreven, en daar wordt redelijk veel via vv gestabt... Miss kan je er een waarschuwing bij zetten ofzo
Tja, dat kan, is idd misschien wel een belangrijke kleine toevoeging.

TakeItEasy hoelang doe je hier over^^ take it easybTakeItEasy
3 tot 4 uur. Een paar dagen vanaf 00.00 tot rond 00.45:p

Hele mooie guide. Vooral hele strakke opzet. Had ook zoiets in gedachte maar beetje nutteloos om iets met dezelfde inhoud te gaan typen. FF kijken hoe ik dat oplos. En ja als je zo'n guide eenmaal beetje in gedachte hebt gaat het best snel.

Bedankt!:D Je mag gerust linken als je dat wilt hoor:p
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Mooie guide!
 

DeletedUser

Guest
Misschien dat je er ook nog iets in kan zetten over een NAP ofzo :confused:
Voor de rest een zeer mooie guide ;)
 

DeletedUser56218

Guest
Discussie over schorsingen op school verwijderd, die hoort hier niet thuis. Mooie guide!
 

DeletedUser21830

Guest
Er zijn vele vormen van leiderschap. Dat democratie ze meest toegepaste in dit spel is, waag ik te betwijfelen. Hoe is dat gemeten? enquête? Of is het gewoon een vooronderstelling? En werkt hij het beste? Dus de winnaars van de eindstrijd waren merendeels democratische stelsels? Een boute veronderstelling, aangezien er nog maar weinig werelden zijn geëindigd.

Ik heb vele kleine stammen mee gemaakt (en maak ze nog steeds mee). Daar kom ik erg vaak 2 soorten systemen tegen.
1. Alleenheerser. De oprichter is de maker en dus de eigenaar van de stam. De leden zijn het middel om die stam te maken en worden als dusdanig behandeld. als stukken, inwisselbaar.
2. Schijndemocratie. De leden bezitten de stam. De macht van de meerderheid. Alles wordt in enquêtes gegoten en de meeste stemmen tellen. Redelijkheid of onredelijkheid is niet meer ter sprake.

Als stelling:
het spel is gebaseerd op de middeleeuwen. Dat betekent dat het feodale stelsel de meest effectieve moet zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser60153

Guest
Ik bedank:

het spel is gebaseerd op de middeleeuwen. Dat betekent dat het feodale stelsel de meest effectieve moet zijn.
 
Bovenaan