DeletedUser13688
Guest
Dit is een deel van de G.T.G., oftewel 'Guide to greatness'. Een guide en project opgezet door Rawberry. De waarde die je hecht aan mijn guide is natuurlijk helemaal persoonlijk, de enige referentie die ik heb is het feit dat ik bijna overal waar ik heb gespeeld wel als een top 10, zij het niet rank 1 speler heb gefungeerd. Ik ben één van de langstspelende spelers in tribalwars van zowel de .net versie als de .nl versie. Door de jaren heb ik veel ervaring opgedaan en veel verschillende strategieën bedacht, zo ben ik langzamerhand naar een succesformule toegegroeid.
Hoe beslis jij wat je beste dorp is?
Iedereen kent het wel, ‘hoe zou ik mijn dorp uitbouwen?’.
Vaak wordt gekozen voor een standaard 10220 punten dorp, of een 9995 puntendorp o.i.d.
Maar hoe kun je eigenlijk een dorp creëren dat voor jou optimaal is?
Het optimale dorp?
Een zogenoemd ‘optimaal dorp’ is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe je er zelf naar kijkt.
Wil jij graag de hoogste rankings halen, dan speel je over het algemeen wat meer op punten dan puur op effectiviteit. Echter, strategische spelers kiezen eerder voor een goede balans tussen punten en troepen.
Zo kun je een 8000 punten dorp bouwen, waardoor je uiteraard meer troepen erin kwijt kunt, maar is dat 8000 punten dorp dan weer net iets te weinig? En is het dan uiteindelijk voor de resultaten niet effectiever om een 9000+ p. dorpje te bouwen?
Ik ga hierbij eventjes duidelijk maken hoe je, je moraal kunstmatig hoog kunt houden, terwijl je ervan verzekerd bent een hoog troepengehalte te hebben.
----------------------------------
Hoofdgebouw: Deze kun je in een 1e dorpje, zeker op 1x speed, gemakkelijk eventjes naar lvl 23 brengen, echter, hoger dan lvl 23 is nooit lucratief. Het kost teveel, geeft je teveel punten om een kunstmatig lager moraal aan te houden en levert je niet echt veel meer snelheid.
Daarom kun je redelijk veilig zeggen dat je eigenlijk het beste lvl 20 hoofdgebouwen kunt behouden.
Kazerne: Hier bestaat geen twijfel over, altijd lvl 25. Sommige wijsneuzen zeggen wel eens: lvl 24 is net zo snel, maar dat is het niet. Op de hulp-pagina’s wordt afgerond op in beide gevallen hetzelfde percentage, echter het ene is een geval van een .6 getal dat naar boven wordt afgerond en de ander een .4 getal dat naar beneden wordt afgerond. 0.8% lijkt niet veel, maar het scheelt je toch wat uurtjes.
Stallen: lvl 20. Opnieuw geen twijfel, productie van zowel LC als ZC moet altijd z.s.m. kunnen gaan aangezien het beide ‘spoed-troepen’ zijn.
Werkplaats: lvl 2. Je hebt nooit hoger dan lvl 2 nodig. Met lvl 2 werkplaats kun je bij wijze van de 219 rammen die nodig zijn om een lvl 20 muur naar lvl 0 te brengen maken, nog vér binnen de tijd die je nodig hebt voor een gemiddelde, let’s say 7000 bijltjes en 3000 LC. (dit is natuurlijk bij velen weer anders, maar je moet ergens een gemiddelde trekken, bij een boog-wereld is het eerder iets van 6300 bijl, 2500 LC en 500 BB). Je hebt dus nooit hoger dan lvl 2 nodig. Veel mensen bouwen door tot lvl 10 of lvl 15 zelfs, dit levert 51 punten op maximaal, terwijl je het met 22 punten minder precies zo goed kunt doen (kunstmatig hooghouden met -22 = bijv. -22 x 100 dorpen = -2200 punten, is natuurlijk niet een heel groot verschil, maar het is een cumulatief verschil die in verband staat met je andere gebouwen). Ook bespaar je hierbij weer op boerderij ruimte: 72 – 9 = 63 plaatsen.
Smederij: lvl 20, moet wel voor je adelshoeve.
Adelshoeve: bouw er gewoon altijd eentje, overal. Als je een pakketjes wereld speelt kun je het beperken door het op lvl 2 te houden ipv. Lvl 3 (die heb je bijna nooit nodig en met lvl 2 kun je eig. altijd wel al de edels maken die je nodig hebt).
Standbeeld: Bouw deze maar gewoon.
Markt: hierbij gaat het er weer om: wat is lucratief. Ik bedoel, ik persoonlijk verzend bijna nooit eventjes meer dan 100k gs. Van het ene dorp naar het andere, als het echt nodig is doe je het eventjes in 2 beurten of met meerdere dorpjes tegelijkertijd, zoveel moeite is dat niet.
Hou deze voor het gemak op een niveau van ongeveer 15-18. (35k mogelijk tot 74k mogelijk). Het verschil in punten en troepen met 15 en 20 is: punten 15: 128
20: 319. 319-128 = 191 punten minder (191 x 100 = 19.100 punten verschil, nu begin je het te zien.) daarbij is het verschil dat je hebt met troepen die je kunt plaatsen: 15 = 180, 20 = 395.
395 – 180 = 215 extra plaatsen. (bijv. 43 extra BB, 215 extra bijl, of wat dan ook.)
Mijnen: altijd lvl 30, geen vraag hierover. Echter wacht met het upgraden van je pits naar lvl 30 als laatste gebouwen, de rest is belangrijker dan pits.
Boerderij: uiteraard altijd lvl 30
Opslagplaats: lvl 28 is meer dan genoeg. Als je ook maar enigszins actief bent, dan komen de grondstoffen in je dorpen toch niet uit boven de 264611. Als je niet erg actief bent dan is het alleen maar grondstoffen die zich ophopen, en ook dán kun je vaststellen dat het érg lang duurt voordat 264611 grondstoffen zich hebben opgehoopt. Puntenverschil met lvl 30 en lvl 28 = 1187 – 824 = 363 (363x100 = 36.300 punten)
Schuilplaats: lvl 10. Mensen die zeggen ‘oh nee da’s voor noobs’ e.d. onzin zijn gewoon dom bezig: het neemt slechts 26 punten in beslag en 8 plaatsen van je boerderij, terwijl het 2000 gs. Opslaat, als je dus net helemaal gecleared bent, en je moet zorgen dat je snel wat opbulkt in dat dorp, kun je in ieder geval, met de grondstoffen die zich toevoegen, in de tijd dat je bouwt direct van level 1 tot level 10 doorbouwen zonder dat de grondstoffen opraken = erg handig.
Muur: lvl 20, standaard.
Op deze manier is je dorp, i.p.v. bijv. 9995 of 10220 punten slechts 9157 punten, terwijl het tóch een uiterst rendabel dorp is als je ook maar enigszins actief bent.
Vergelijk het maar met 9995. 9995 - 9157 = 838 punten.
838 x 100 = 83.800 punten over 100 dorpjes. Nu weet ik dat het de puntengeilers onder ons natuurlijk niet zal weerhouden van een hoog puntendorpje in elkaar zetten, maar het zorgt er in ieder geval dat de aanvalsgekke spelers onder ons met een beter moraal kunnen vechten.
(minder slecht moraal betekend dat je makkelijker tegenstanders kunt verslaan, oftewel sneller nieuwe dorpjes, oftewel een hogere groei.)
Bij deze build heb je 3063 plaatsen bezet door je gebouwen, oftewel 20937. (bijna 21k slots vrij voor troepen). Je bespaard dus al snel zo’n 300-500 plaatsen, wat je uiteraard weer handig om kunt zetten in troepen (dus zowel beter moraal als ook nog eens meer troepen om mee te vechten ).
Verschil tussen defensieve en offensieve dorpen
Ik zie het vaak, spelers die bijv. geen werkplaats en stallen bouwen etc. om zo meer plaatsen over te houden voor troepen, op zich kan het, maar ik zou het niet aanraden. Het is zo snel te raden welke dorpen offensief en defensief zijn en zeker iemand als ik zal daarop gebaseerd je aanvallen. Het beste is om een build als deze aan te houden, en daarmee genoeg plaatsen over te houden voor troepen, terwijl niemand kan ontdekken (in 1e instantie) of je dorp nou offensief of defensief is!
Dit was een deel van ‘De Rawberry G.T.G’.
Ik zal deze delen van tijd tot tijd publiceren om zo hopelijk bij te dragen aan een beetje inventiviteit van de TW.nl community. Alle ideeën en strategieën in de G.T.G. zijn door mij zelf bedacht en uitgerekend. Als je het ergens anders post, wees dan ook eerlijk genoeg om mij de credits te geven i.p.v. er zelf mee te gaan pronken.
Hoe beslis jij wat je beste dorp is?
Iedereen kent het wel, ‘hoe zou ik mijn dorp uitbouwen?’.
Vaak wordt gekozen voor een standaard 10220 punten dorp, of een 9995 puntendorp o.i.d.
Maar hoe kun je eigenlijk een dorp creëren dat voor jou optimaal is?
Het optimale dorp?
Een zogenoemd ‘optimaal dorp’ is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe je er zelf naar kijkt.
Wil jij graag de hoogste rankings halen, dan speel je over het algemeen wat meer op punten dan puur op effectiviteit. Echter, strategische spelers kiezen eerder voor een goede balans tussen punten en troepen.
Zo kun je een 8000 punten dorp bouwen, waardoor je uiteraard meer troepen erin kwijt kunt, maar is dat 8000 punten dorp dan weer net iets te weinig? En is het dan uiteindelijk voor de resultaten niet effectiever om een 9000+ p. dorpje te bouwen?
Ik ga hierbij eventjes duidelijk maken hoe je, je moraal kunstmatig hoog kunt houden, terwijl je ervan verzekerd bent een hoog troepengehalte te hebben.
----------------------------------
Hoofdgebouw: Deze kun je in een 1e dorpje, zeker op 1x speed, gemakkelijk eventjes naar lvl 23 brengen, echter, hoger dan lvl 23 is nooit lucratief. Het kost teveel, geeft je teveel punten om een kunstmatig lager moraal aan te houden en levert je niet echt veel meer snelheid.
Daarom kun je redelijk veilig zeggen dat je eigenlijk het beste lvl 20 hoofdgebouwen kunt behouden.
Kazerne: Hier bestaat geen twijfel over, altijd lvl 25. Sommige wijsneuzen zeggen wel eens: lvl 24 is net zo snel, maar dat is het niet. Op de hulp-pagina’s wordt afgerond op in beide gevallen hetzelfde percentage, echter het ene is een geval van een .6 getal dat naar boven wordt afgerond en de ander een .4 getal dat naar beneden wordt afgerond. 0.8% lijkt niet veel, maar het scheelt je toch wat uurtjes.
Stallen: lvl 20. Opnieuw geen twijfel, productie van zowel LC als ZC moet altijd z.s.m. kunnen gaan aangezien het beide ‘spoed-troepen’ zijn.
Werkplaats: lvl 2. Je hebt nooit hoger dan lvl 2 nodig. Met lvl 2 werkplaats kun je bij wijze van de 219 rammen die nodig zijn om een lvl 20 muur naar lvl 0 te brengen maken, nog vér binnen de tijd die je nodig hebt voor een gemiddelde, let’s say 7000 bijltjes en 3000 LC. (dit is natuurlijk bij velen weer anders, maar je moet ergens een gemiddelde trekken, bij een boog-wereld is het eerder iets van 6300 bijl, 2500 LC en 500 BB). Je hebt dus nooit hoger dan lvl 2 nodig. Veel mensen bouwen door tot lvl 10 of lvl 15 zelfs, dit levert 51 punten op maximaal, terwijl je het met 22 punten minder precies zo goed kunt doen (kunstmatig hooghouden met -22 = bijv. -22 x 100 dorpen = -2200 punten, is natuurlijk niet een heel groot verschil, maar het is een cumulatief verschil die in verband staat met je andere gebouwen). Ook bespaar je hierbij weer op boerderij ruimte: 72 – 9 = 63 plaatsen.
Smederij: lvl 20, moet wel voor je adelshoeve.
Adelshoeve: bouw er gewoon altijd eentje, overal. Als je een pakketjes wereld speelt kun je het beperken door het op lvl 2 te houden ipv. Lvl 3 (die heb je bijna nooit nodig en met lvl 2 kun je eig. altijd wel al de edels maken die je nodig hebt).
Standbeeld: Bouw deze maar gewoon.
Markt: hierbij gaat het er weer om: wat is lucratief. Ik bedoel, ik persoonlijk verzend bijna nooit eventjes meer dan 100k gs. Van het ene dorp naar het andere, als het echt nodig is doe je het eventjes in 2 beurten of met meerdere dorpjes tegelijkertijd, zoveel moeite is dat niet.
Hou deze voor het gemak op een niveau van ongeveer 15-18. (35k mogelijk tot 74k mogelijk). Het verschil in punten en troepen met 15 en 20 is: punten 15: 128
20: 319. 319-128 = 191 punten minder (191 x 100 = 19.100 punten verschil, nu begin je het te zien.) daarbij is het verschil dat je hebt met troepen die je kunt plaatsen: 15 = 180, 20 = 395.
395 – 180 = 215 extra plaatsen. (bijv. 43 extra BB, 215 extra bijl, of wat dan ook.)
Mijnen: altijd lvl 30, geen vraag hierover. Echter wacht met het upgraden van je pits naar lvl 30 als laatste gebouwen, de rest is belangrijker dan pits.
Boerderij: uiteraard altijd lvl 30
Opslagplaats: lvl 28 is meer dan genoeg. Als je ook maar enigszins actief bent, dan komen de grondstoffen in je dorpen toch niet uit boven de 264611. Als je niet erg actief bent dan is het alleen maar grondstoffen die zich ophopen, en ook dán kun je vaststellen dat het érg lang duurt voordat 264611 grondstoffen zich hebben opgehoopt. Puntenverschil met lvl 30 en lvl 28 = 1187 – 824 = 363 (363x100 = 36.300 punten)
Schuilplaats: lvl 10. Mensen die zeggen ‘oh nee da’s voor noobs’ e.d. onzin zijn gewoon dom bezig: het neemt slechts 26 punten in beslag en 8 plaatsen van je boerderij, terwijl het 2000 gs. Opslaat, als je dus net helemaal gecleared bent, en je moet zorgen dat je snel wat opbulkt in dat dorp, kun je in ieder geval, met de grondstoffen die zich toevoegen, in de tijd dat je bouwt direct van level 1 tot level 10 doorbouwen zonder dat de grondstoffen opraken = erg handig.
Muur: lvl 20, standaard.
Op deze manier is je dorp, i.p.v. bijv. 9995 of 10220 punten slechts 9157 punten, terwijl het tóch een uiterst rendabel dorp is als je ook maar enigszins actief bent.
Vergelijk het maar met 9995. 9995 - 9157 = 838 punten.
838 x 100 = 83.800 punten over 100 dorpjes. Nu weet ik dat het de puntengeilers onder ons natuurlijk niet zal weerhouden van een hoog puntendorpje in elkaar zetten, maar het zorgt er in ieder geval dat de aanvalsgekke spelers onder ons met een beter moraal kunnen vechten.
(minder slecht moraal betekend dat je makkelijker tegenstanders kunt verslaan, oftewel sneller nieuwe dorpjes, oftewel een hogere groei.)
Bij deze build heb je 3063 plaatsen bezet door je gebouwen, oftewel 20937. (bijna 21k slots vrij voor troepen). Je bespaard dus al snel zo’n 300-500 plaatsen, wat je uiteraard weer handig om kunt zetten in troepen (dus zowel beter moraal als ook nog eens meer troepen om mee te vechten ).
Verschil tussen defensieve en offensieve dorpen
Ik zie het vaak, spelers die bijv. geen werkplaats en stallen bouwen etc. om zo meer plaatsen over te houden voor troepen, op zich kan het, maar ik zou het niet aanraden. Het is zo snel te raden welke dorpen offensief en defensief zijn en zeker iemand als ik zal daarop gebaseerd je aanvallen. Het beste is om een build als deze aan te houden, en daarmee genoeg plaatsen over te houden voor troepen, terwijl niemand kan ontdekken (in 1e instantie) of je dorp nou offensief of defensief is!
Dit was een deel van ‘De Rawberry G.T.G’.
Ik zal deze delen van tijd tot tijd publiceren om zo hopelijk bij te dragen aan een beetje inventiviteit van de TW.nl community. Alle ideeën en strategieën in de G.T.G. zijn door mij zelf bedacht en uitgerekend. Als je het ergens anders post, wees dan ook eerlijk genoeg om mij de credits te geven i.p.v. er zelf mee te gaan pronken.