Forum Moderatie 2019

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum

Deleted User - 487871837

Guest
Beste community,

Het is weer een nieuw jaar en bij een nieuw jaar horen traditiegetrouw nieuwe voornemens. Naar aanleiding van het discussie topic over mods en andere gesprekken die ik met spelers gehad heb, heb ik besloten om dit topic te schrijven. Ik heb dit ook voorgelegd bij Beast en Duckje en zij waren het met me eens dat we de feedback van het discussietopic goed konden gebruiken en implementeren. Het doel van deze post is heel simpel: namens het Forum Team wil ik even aangeven wat wij met de gekregen feedback gedaan hebben en hoe we dat willen implementeren dit jaar. Alhoewel de feedback vooral over gamemods ging en de opinie over forum mods toch wel positiever was, betekent dat niet dat we niet gekeken en geluisterd hebben.

Ik merk dat ik aan het begin van 2018 beter in de community lag dan de afgelopen maanden, of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar dat gevoel heb ik wel. Daar waar ik me toen meer een speler die soms modde voelde, merk ik dat ik me nu meer een politieagent voelt en dat is voor mij noch jullie niet leuk. Ik wil meer doen dan alleen modden (alhoewel dat natuurlijk wel belangrijk blijft) en ik kan het me voorstellen dat jullie een mod willen die meer doet dan alleen straffen uitdelen. Beast kon dit bevestigen, vandaar dat we met de volgende verbeteringen zijn gekomen die we op deze manier willen communiceren.

Ten eerste gaan we ons best doen om de werelden waar wij modden te volgen, net zoals ik persoonlijk deed in begin 2018. Op die manier kunnen wij als team ons ook mengen in discussies over top/flop stammen en spelers, Golden Awards, stabs, oorlogstopics en gewoon de algemene P&P. Ik denk dat dit ook gaat helpen als er meldingen komen van overtredingen, omdat voor ons als mods de context dan duidelijker is. Als wij ons meer mengen dan kennen we we de huidige discussies en spelers beter, omdat we ons er ook meer in verdiept hebben. Context is voor een forum mod heel belangrijk en ik merk dat dat de laatste tijd niet altijd goed is gegaan.

Ten tweede willen we voor de mensen die dat leuk vinden de contesten zoals ieders favoriet @The Minion ze bedacht heeft weer terugbrengen. Ik merkte op mijn werelden dat zulke forumwedstrijdjes zorgden voor wat gezonde competitie en het is als mod ook leuk om eens wat positiefs terug te doen in plaats van alleen maar straffen uit te delen. Hoe dat precies in zijn werking gaat gaan weet ik nog niet, maar iets in de richting van dit topic. Dit soort contesten, zeker als ze in samenwerking met de community worden gedaan, zorgen uit ervaring voor een band tussen team en speler en brengen vaak ook activiteit met zich mee. Win win dus!

Ten derde gaan we als forum team intern werken aan een iets duidelijkere richtlijn als het komt op posts bestraffen. Er zijn al duidelijke richtlijnen en verschillende zwaartes van straffen als het komt op spam, of een scheldpartij, of een racistische belediging etc., maar deze zijn er nog niet voor verschillende soorten scheldpartijen. Net zoals de ingame straffen voor schelden en beledigingen voor alle mods gelijk worden getrokken, willen we dat op het forum ook. Dit is om te voorkomen dat ik zwaarder straf als iemand een speler "kutnoob" noem dan Beast, of andersom.

Waar het allemaal eigenlijk allemaal op neerkomt is het volgende: in 2019 wil het forum team zich meer gaan mengen in de community, om te laten zien dat er meer is dan alleen de mod. Op die manier hopen we dat de relatie tussen speler en mod beter wordt om ontevredenheid te voorkomen, of te verminderen. Om dit allemaal goed te laten verlopen hebben we jullie hulp wel nodig: blijf posts melden! Ook als je twijfelt, meldt hem maar, als er niets aan de hand is dan gebeurt er niks. Niemand weet dat je een post meldt, behalve de mod die rechten heeft op het forum waar je de post van meldt. Ook wij missen dingen wel eens en we willen niet dat daardoor sommige mensen wel bestraft worden en andere mensen niet. Ook wil ik nogmaals herhalen dat mijn PM altijd open staat voor vragen, opmerkingen, klachten, feedback, wat dan ook. Ik ben ook maar een mens, dus voel je vrij om me te benaderen. Ik bijt niet, maak je geen zorgen.

Tot slot zijn we als team ook op zoek naar nieuwe Forum Moderators om dit allemaal mogelijk te maken. Solliciteren kan via deze link (clicky) en het is zeker aan te raden!

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en zo niet, dan hoor ik dat graag.
Op een goed 2019 met meer samenwerking en minder bans ;)

Hopeful
Namens het Forum Team
 
Reactiescore
1.468
Ik merk dat ik aan het begin van 2018 beter in de community lag dan de afgelopen maanden, of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar dat gevoel heb ik wel. Daar waar ik me toen meer een speler die soms modde voelde, merk ik dat ik me nu meer een politieagent voelt en dat is voor mij noch jullie niet leuk. Ik wil meer doen dan alleen modden (alhoewel dat natuurlijk wel belangrijk blijft) en ik kan het me voorstellen dat jullie een mod willen die meer doet dan alleen straffen uitdelen. Beast kon dit bevestigen, vandaar dat we met de volgende verbeteringen zijn gekomen die we op deze manier willen communiceren.
Ik denk dat dit niet met jou te maken heeft, maar vooral met de verandering van het publiek. Nu het VF helemaal leeg is qua publiek merk ik dat er een ander slag mensen op het AF is. Wellicht dat dit de oorzaak van je gevoel is.

De echte Forumcommunity (en dan bedoel ik niet die van 4-5 jaar terug maar eerder die van 1-2 jaar terug) lijkt ineens weg te zijn, hopelijk komen ze nog terug. Ik mis WVW en het VF wel een beetje eigenlijk :p

Ik wens @Hopeful en @SC Beast. veel succes met het modereren, en ik hoop dat 2019 het forum niet nog kleiner word. Ik ben er iig van overtuigd dat een eventuele leegloop van het AF absoluut niet aan jullie ligt.
Bedankt voor het afgelopen jaar en veel succes in 2019!
 

Deleted User - 487871837

Guest
Ik denk dat dit niet met jou te maken heeft, maar vooral met de verandering van het publiek. Nu het VF helemaal leeg is qua publiek merk ik dat er een ander slag mensen op het AF is. Wellicht dat dit de oorzaak van je gevoel is.

Hm, zou kunnen, maar ook als ik toen ingreep was de reactie anders dan nu en dat verschil vind ik maar niets.

De echte Forumcommunity (en dan bedoel ik niet die van 4-5 jaar terug maar eerder die van 1-2 jaar terug) lijkt ineens weg te zijn, hopelijk komen ze nog terug. Ik mis WVW en het VF wel een beetje eigenlijk :p

Ik mis WvW ook wel, maar shit happens. Het is wel leuk om een aantal mensen af en toe nog eens te zien.
 
Reactiescore
3.452
Ik denk dat dit niet met jou te maken heeft, maar vooral met de verandering van het publiek. Nu het VF helemaal leeg is qua publiek merk ik dat er een ander slag mensen op het AF is. Wellicht dat dit de oorzaak van je gevoel is.

De echte Forumcommunity (en dan bedoel ik niet die van 4-5 jaar terug maar eerder die van 1-2 jaar terug) lijkt ineens weg te zijn, hopelijk komen ze nog terug. Ik mis WVW en het VF wel een beetje eigenlijk :p

Ik wens @Hopeful en @SC Beast. veel succes met het modereren, en ik hoop dat 2019 het forum niet nog kleiner word. Ik ben er iig van overtuigd dat een eventuele leegloop van het AF absoluut niet aan jullie ligt.
Bedankt voor het afgelopen jaar en veel succes in 2019!
Slijmbal
 
Reactiescore
2.478
Erkenning! Zoals meermaals aangegeven sta ik er open voor om nog iets met contesten te doen, maar hier is tot op heden niks mee gedaan. Voel jullie vrij om mij te contacteren, jullie kunnen bijv. mijn CL-pot overnemen die ik voor RL heb gemaakt.
 
Reactiescore
93
Ik mis WvW ook wel, maar shit happens. Het is wel leuk om een aantal mensen af en toe nog eens te zien.
Ik merk van mezelf ook dat ik bijna niet meer op het forum zit sinds WvW. Wel jammer :( (Maar ik had geen zin om naar een ander forum te gaan ervoor :p)
 

DeletedUser79332

Guest
Goed initiatief naar de moderators toe. Zo laten jullie zien dat er aan de mening van de NL community gehoor gegeven wordt!

Nu nog goede wereldinstellingen voor de nieuwe werelden en 2019 begint goed :p:p
 
Reactiescore
1.468
Mag er geen postive mening worden gegeven? Is alleen negatieve feedback toegestaan? Past zeker niet in je straatje? Dus ga je naar op de man spelen met een aanstootgevende opmerking?

Ik vind dat de nadruk niet moet liggen op het negatieve. Daarom dat ik ook positieve feedback durf te geven wat men een tijd lang niet leek te durven.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Ten eerste gaan we ons best doen om de werelden waar wij modden te volgen, net zoals ik persoonlijk deed in begin 2018. Op die manier kunnen wij als team ons ook mengen in discussies over top/flop stammen en spelers, Golden Awards, stabs, oorlogstopics en gewoon de algemene P&P. Ik denk dat dit ook gaat helpen als er meldingen komen van overtredingen, omdat voor ons als mods de context dan duidelijker is. Als wij ons meer mengen dan kennen we we de huidige discussies en spelers beter, omdat we ons er ook meer in verdiept hebben. Context is voor een forum mod heel belangrijk en ik merk dat dat de laatste tijd niet altijd goed is gegaan.

Oplossing is vrij simpel, de regel dat mods niet mogen spelen op werelden die ze modden zou niet van toepassing moeten zijn op forummods (tbh geen idee of die regel nog bestaat) . Voor gamemods is het een logische reden maar een forummod kan best p&p voeren voor zijn eigen stam en zo op de hoogte zijn van het verloop op de wereld. De enige reden waarom mods niet mogen spelen op de wereld die ze modden is om misbruik van forumrechten te gebruiken in discussies die ze niet kunnen winnen. Het verhinderd dus onvolwassen gedrag, wat niet aanwezig zou mogen zijn bij mods in de eerste plaats.

Tot slot zijn we als team ook op zoek naar nieuwe Forum Moderators om dit allemaal mogelijk te maken. Solliciteren kan via deze link (clicky) en het is zeker aan te raden!

Ja hier moest ik toch even bij fronsen hoor, een mail krijgen waar spelers die minstens 1 post in 3 maanden hebben geplaatst uitgenodigd worden om forummod te worden lijkt me een vreemde manier om te zorgen dat de mods dichter bij de community staan. ik weet niet of het zo wanhopige tijden zijn maar neem aub geen mods aan die niets van het AF snappen, heb er in het verleden genoeg gezien met minder dan 100 posts die dan doen alsof ze mod zijn. Persoonlijke mening doorover is dat het geen succes was.




Langs de andere kant is de community zogoed als dood dus echt veel maakt het niet meer uit.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Oplossing is vrij simpel, de regel dat mods niet mogen spelen op werelden die ze modden zou niet van toepassing moeten zijn op forummods (tbh geen idee of die regel nog bestaat) . Voor gamemods is het een logische reden maar een forummod kan best p&p voeren voor zijn eigen stam en zo op de hoogte zijn van het verloop op de wereld. De enige reden waarom mods niet mogen spelen op de wereld die ze modden is om misbruik van forumrechten te gebruiken in discussies die ze niet kunnen winnen. Het verhinderd dus onvolwassen gedrag, wat niet aanwezig zou mogen zijn bij mods in de eerste plaats.

De regel bestaat nog wel, maar nu beiden mods roaming zijn is hij wel minder belangrijk. Ik heb ook op 62 kunnen modden ondanks het feit dat ik daar speelde.
 
Reactiescore
1.468
Oplossing is vrij simpel, de regel dat mods niet mogen spelen op werelden die ze modden zou niet van toepassing moeten zijn op forummods (tbh geen idee of die regel nog bestaat) . Voor gamemods is het een logische reden maar een forummod kan best p&p voeren voor zijn eigen stam en zo op de hoogte zijn van het verloop op de wereld. De enige reden waarom mods niet mogen spelen op de wereld die ze modden is om misbruik van forumrechten te gebruiken in discussies die ze niet kunnen winnen. Het verhinderd dus onvolwassen gedrag, wat niet aanwezig zou mogen zijn bij mods in de eerste plaats.
Oneens. Ik vind dat mods niet moeten kunnen modden of werelden waar ze spelen, ook niet forum. Niet zo zeer omdat ze dan misbruik kunnen maken van hun rechten, maar in schijn van misbruik te voorkomen.
Precies de zelfde reden als waarom teamleden nooit in de skype chats mochten van de werelden waar ze modereerden. (Ik geloof dat dat nu wel weer mag).
 

Pimsie.

Tribe Mate Of The Year 2017
Reactiescore
2.491
Mag er geen postive mening worden gegeven? Is alleen negatieve feedback toegestaan? Past zeker niet in je straatje? Dus ga je naar op de man spelen met een aanstootgevende opmerking?

Ik vind dat de nadruk niet moet liggen op het negatieve. Daarom dat ik ook positieve feedback durf te geven wat men een tijd lang niet leek te durven.

Het was een grapje van Inge jezus, verkeerde been uit bed zeker?
 

DeletedUser61134

Guest
Stiekem is dit weer een poging om mij te laten soliciteren als mod, maar de revolutie moet nog even wachten tot ik meer tijd heb :eek:
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Oneens. Ik vind dat mods niet moeten kunnen modden of werelden waar ze spelen, ook niet forum. Niet zo zeer omdat ze dan misbruik kunnen maken van hun rechten, maar in schijn van misbruik te voorkomen.
Precies de zelfde reden als waarom teamleden nooit in de skype chats mochten van de werelden waar ze modereerden. (Ik geloof dat dat nu wel weer mag).

Je wilt je standpunt aantonen met een voorbeeld/regel die zoals jezelf zegt niet meer van toepassing is. Dat ontkracht je argument nogal :p

Maargoed, ik bedoelde eerder dat het makkelijker is om een wereld te volgen als je erop aanwezig bent. Zoals de beginpost aangeeft zijn er plannen om als mod topics zoals top/flop spelers, als je niet genoeg op de hoogte bent of eenzijdige informatie krijgt kan je met je posts sommige mensen ongewild beledigen. Wat dan weer averechts zal werken op het dichter bij de community staan. Verder is de instapdrempel om mod te worden lager als je er je werelden niet voor moet opgeven. Maar dat is enkel maar relevant als je probleem hebt om nieuwe collegas te vinden.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Beste community,

Even een update hierover, want dat lijkt me wel gepast nu we drie maanden verder zijn. Wat is er terecht gekomen van de dingen die ik hoopte te doen, hoe staat het verder met de forummoderatie en wat kunnen we verwachten voor de rest van het jaar?

Ten eerste hoop ik dit topic zo af en toe te updaten, mede zodat jullie feedback kunnen geven op hoe het nu loopt en eventueel input kunnen geven voor ideeen wat beter kan, dingen die anders kunnen of dingen die wij als mods kunnen doen. Helaas heb ik niet alles nog kunnen uitvoeren wat ik beloofde en zijn de meeste dingen achter de schermen gebeurd. Zo is er een betere interne guide gekomen voor straffen, zodat alle mods voortaan op een lijn zitten als het gaat om berispingen uitdelen en we niet met de situatie zitten dat speler A zwaarder bestraft wordt voor hetzelfde als wat speler B deed. Helaas hebben Beast en ik ons nog niet kunnen mengen zoals we hoopten. Er zijn bij mij prive dingen gebeurd waardoor het modden minder prioriteit kreeg en ook SC Beast kampte met motivatieproblemen, waardoor ik het gehele forum moest overzien. Mede door de IRL situatie had ik niet de tijd en motivatie om alle werelden op de voet te volgen en contests te organiseren, daar waar ik dat wel van plan was, mijn excuses daarvoor.

Er is ook beter nieuws! Zoals jullie ondertussen wel gezien hebben is het Forum Mod team versterkt met twee nieuwe (oude) gezichten: @The Minion en @Lunatic Ace zijn beiden teruggekomen als mod, waar ik persoonlijk erg blij mee ben. Dit heeft een aantal voordelen: motivatie en werkdruk. Ten eerste: nieuw bloed geeft altijd een motivatieboost. Twee nieuwe mods brengen nieuwe energie en halen bij mij ook de zin om te modereren weer omhoog. Ook betekent dit dat zij zich meer kunnen focussen op de individuele werelden en daadwerkelijk dingen kunnen volgen en contesten kunnen organiseren. Het is immers makkelijker om je op twee werelden te focussen dan alle gebeurtenissen van 62 tot 67 te volgen in je vrije tijd. Nu weet ik dat er mensen zijn die op elke wereld wel terugkomen, ook als zij daar niet spelen, en zich mengen met discussies (ik zal geen namen noemen :D), maar dat zit er voor mij niet in.

Ook gaan we als team overwegen om de keus te maken dat mods mogen modden op werelden waar zij zelf actief zijn, mede omdat ze dan weten wat er speelt op de wereld en op die manier het beste discussies kunnen volgen, starten en in goede banen kunnen leiden. Misschien dat we voor W68 een pilot kunnen runnen met dat, wie weet :)

Dat waren de belangrijkste dingen wel voor deze post, mochten jullie vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

Hopeful,
Namens het Forum Team

PS: Dit is geen 1 april mop ;)
 
Bovenaan