Food corner

Reactiescore
112
Naar aanleiding van een gesprek in het #Food kanaal in de Tribalwars.nl Discord vonden @Don Hassies en ik het een leuk idee om ook op het forum te proberen met een foodtopic.

Ben je nou een foodie, hobbykok, lekkerbek of is het puur uit noodzaak? Eten is iets dat we allemaal gemeen hebben.
Het lijkt ons leuk om recepten, ervaringen, kennis en tips te delen. Of je nu zin hebt in een avond uitgebreid koken of een snelle, versgemaakte maaltijd we hopen met dit topic dat er recepten komen van & voor beginnende thuiskoks tot de gevorderde foodies!

Wie weet vind/geef jij hier de inspiratie?



Bananenbrood
Bananenbrood kun je eigenlijk op elk moment van de dag eten. Of het nu tijdens het ontbijt is, de lunch of als tussendoortje, bananenbrood smaakt altijd.


Benodigdheden:
  • Een cakeblik
  • Mengkom
  • Vork
  • Spatel voor mengen

Ingrediënten
  • 3 overrijpe bananen
  • 2 Eieren
  • 2 eetlepels melk
  • 25 gram boter
  • 200 gram bloem
  • 125 gram rietsuiker
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • Snufje zout

Zet de oven aan op 175 graden.
Prak de bananen, meng deze met alle "Natte" ingrediënten in een kom waarna je de "droge" ingrediënten toevoegt.
Meng dit tot een smeuïg geheel en giet dit in de ingevette cakevorm.
Zet de cakevorm 40 minuten in de oven.

Prik met een satéprikker of metalen pennetje in het midden van de bananenbrood. Komt de prikker er schoon en droog uit, dan is hij gaar. Kleeft er nog beslag aan de prikker dan is de bananenbrood nog niet gaar en kun je hem nog even in de oven laten staan.

Tip!
Je kan eventueel ook stukjes chocolade aan het deeg toevoegen.

Iemand zei:
Welke bloem gebruik ik het beste?
Ik gebruik patisseriebloem maar het maakt niet echt uit welke bloem je gebruikt. Als je zelfrijzend bakmeel gebruikt moet je rekening houden dat daar al bakpoeder aan toegevoegd is.
 
Reactiescore
228
Als eerste toevoeging op dit prachtige topic zou ik graag een van mijn favoriete frituursnacks willen uiteenzetten:

De loempidel

Als fervent fan van de viandel alsook de oosterse keuken is dit een gulden middenweg. De gekruide worst van een viandel, overgoten met een lekker zoetzuur sausje in de knapperige korst van een loempia. Verbastering van keukens, desondanks een enorm lekkere snack.

Je kan hem niet overal vinden, voor de enkelingen die hem toch zien liggen in jullie lokale frituur: Test hem uit en laat me weten wat je er van vond
 
Reactiescore
17
Focaccia maken, heel makkelijk

benodigdheden:

bloem/meel naar keuze 450 gram
Gist 5/7 gram
Warm water 250 ml ( dat mengt beter en maakt je handen minder snel vies met deeg)
5 gram suiker
5 gram zout
25-50 ml olijf olie

doe het meel in een grote kom waarin je makkelijk kunt mengen/ kneden,
Voeg de gist en het suiker toe aan warme water, roeren en voeg nu de zout en de olie toe aan het water.
Geheel bij het meel voegen en kneden met de hand tot homogene substantie.
Afdekken met plastic of huishoud folie die goed lucht dicht is om te reizen, theedoek kan maar is beter geschikt voor een langere reistijd, deze reistijd is kort circa 45 min. In winter bij op of in de buurt van verwarming zetten anders reist het net niet voldoende.
Na 45 min eruit halen, plat rollen of met de hand plat maken tot gewenste vorm.
Op de bakplaat leggen, oven voor verwarmen op 180 graden, laat in deze tussentijd het deeg rusten.
Toping voor over de focaccia maken:

neem 50 ml olijf olie voeg hier aan toe wat je wilt, snijd verse kruiden of rasp kaas, gedroogde kruiden kunnen ook. Je kunt ook ui en kaas doen, dan heb je een uierkruier of kaas/ui brood.

topping mengen en over brood uitsmeren, evt kun je het brood kruislings induwen met mes( niet snijden) dan loopt de toping hier tussen en breekt je brood gemakkelijk straks

In oven plaatsen 25-30 min
Smullen maar
 
Reactiescore
112
“I Put a Spell on You” Poison Apple Martini


Ingrediënten voor 1 drankje


  • 2 eetlepels appelcider
  • 2 eetlepels granaatappelsap
  • 60 ml Vodka of appelvodka
  • 1-2 theelepels Maple syrup ( Esdoornsiroop of ahornsiroop)
  • Eetbare glitter of goud (optioneel)

Vul een cocktailshaker met ijs. Voeg de cider, het granaatappelsap, de vodka, de esdoornsiroop en de eetbare gouden glitter toe. Goed schudden en giet in een (martini)glas. Cheers!
De glitter kan naar de bodem zakken, roer het indien nodig voorzichtig.


Schermafbeelding 2022-02-07 om 17.15.28.png
 
Reactiescore
1.383
lekker. wat ook erg lekker is, is om het puntje van de pinda er zegmaar af te wippen met je vingers, ze allemaal te bewaren tot je de normale pindas op hebt. en dan aan het einde het bakje zo in een keer leeg kieperen in je mond. ze smaken lekker bitter. goed te combineren met nesquik/chocomel.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.158
Wat een leuk topieks, ik lees graag meer
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.158
Mijn favoriete gerecht?

Lekkerbekjes in de oven, aardappelkroketjes in de oven en een pannetje met diepvriesspinazie. Minimaal afwas, goedkoop, snel en lekker
 
Bovenaan