filosofisch

DeletedUser

Guest
geef kort je mening, als mensen een onderwerp willen uitdiepen GRAAG.

maar om nou voor 6 dingen 6 topics te maken...

het is gewoon om te kijken en sommige dingen worden bediscussieerd sommige niet.
 

DeletedUser

Guest
je stellingen zijn niet eens duidelijk, wees genuanceerden, maak een verhaaltje, betrek je eigen mening erin, zodat er ook inhoudelijk gereageerd kan worden. het is een SIRIEUS forum, geen poll-forum of vrij-forum
 

DeletedUser

Guest
5. Ik bedoel dat geloof de waarheid is. Geloof in God.

6. Die snap ik niet. Zover rijkt mijn kennis nog niet. Ik weet dat het helal uitbreid en uiteindelijk alles kapot zal trekken zelfs atomen.

Dus A) Je stelt dat geloof de waarheid is, terwijl er 100erden geloven zijn.
En je wil je eigen geloof verdedigen terwijl je toegeeft dat je B) niks snapt van het universum en hoe het in mekaar zit.
Verder klopt de theorie over atomen niet als je ook in God gelooft.
 

DeletedUser

Guest
je stellingen zijn niet eens duidelijk, wees genuanceerden, maak een verhaaltje, betrek je eigen mening erin, zodat er ook inhoudelijk gereageerd kan worden. het is een SIRIEUS forum, geen poll-forum of vrij-forum

Mee eens. Hierdoor kan je geen diccussie voeren. JE moet een vraagstelling stellen en dan kan je zien wat er gaat gebeuren.
 

DeletedUser

Guest
Wat een mooooooi topic, kan het echt niet nalaten om te reageren ..:D

1. Wie is belangrijker Vrouw of Man?
Dat ligt aan je geloof
2. Geschiedenis herhaalt?
Ons hele doen en laten is gebaseerd op ervaringen uit het verleden.
We kunnen dus niet echt "herhalen", alleen "kopieren".
3. Wat is 'waarheid'
Deze hoort al gauw bij geloof .. ieder z'n eigen.
4. verschil 'goed en kwaad' en 'goed en slecht'?
Deze hoort ook al bij geloof
5. Geloof: Hoop of Onbegrip?
zie waarheid
6. Universum???
Alles met veel niets erin.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de topicstarter hoopte op een mooi stukje filosofie a la De wereld van Sofie. (filo-boek)
Sofie krijgt allerlei stellingen waar ze over na gaat denken.

Het is wat laat en ben niet echt in de stemming om mee te denken maar wat hier gebeurt is wel wat simpel want waarom oh waarom wordt geloof er toch altijd weer bijgehaald hier??

Misschien is het een idee om geloof er eens buiten te houden?
Want dat kan! Denk eens zonder God en de Bijbel en de Koran.
Atheïsten (die hier met velen zijn geloof ik) geloven niet in God maar steeds wordt God er weer bijgehaald. Dat begrijp ik niet zo.
 

DeletedUser

Guest
Misschien is het een idee om geloof er eens buiten te houden?
Want dat kan! Denk eens zonder God en de Bijbel en de Koran.
Atheïsten (die hier met velen zijn geloof ik) geloven niet in God maar steeds wordt God er weer bijgehaald. Dat begrijp ik niet zo.
Het woord geloof is een breed begrip .. en daarbij hoeft geloof niet altijd in een god te zijn.
Misschien geloof ik wel in een vogel of een kakkerlak, mischien geloof ik wel nergens in .. zelfs dan heb ik toch nog een geloof.

"Ik geloof ook dat mijn fantastische filosofische uitspraken nog (half) waar zijn ook.
 

DeletedUser

Guest
Nou in de bijbel stond dat God als eerste de man schiep en die schiep hij naar zijn evenbeeld, dus ja...

Maar de vrouw werd voor het cristendom als God gezien en mannen als 2de.

De islamitische mensen vinden dat vrouwen minder rechten moeten krijgen.
 

DeletedUser

Guest
Maar de vrouw werd voor het cristendom als God gezien en mannen als 2de.

De islamitische mensen vinden dat vrouwen minder rechten moeten krijgen.

:rolleyes: herlees de bijbel nog eens. Trouwens, het oude testament waar het daar over gaat is voor zowel het christendom als de islam gelijk.
 

DeletedUser

Guest
1. Wie is belangrijker Vrouw of Man? bijvoorbeeld GOD man of vrouw???
de vrouw

2. Geschiedenis herhaalt?
onontkoombaar



3. Wat is 'waarheid'

echte waarheid is gebasseerd op feiten die niet weerlegd kunnnen worden of ruimte voor interpetatie laten

4. verschil 'goed en kwaad' en 'goed en slecht'?
kwaad is iets dat voor de een goed kan zijn en voor de ander slecht

slecht is meestal voor het overgrootste gedeelte van de mensen niet goed.


5. Geloof: Hoop of Onbegrip?
geloof is hoop voor mensen die dit nodig hebben en stuit in het dagelijkse leven veelal op inbegrip van andersdenkenden en of niet gelovigen

6. Universum???
is immens breidt zich uit krimt weer in
 

DeletedUser

Guest
:rolleyes: herlees de bijbel nog eens. Trouwens, het oude testament waar het daar over gaat is voor zowel het christendom als de islam gelijk.

ik bedoel VOOR het christendom dus voor de jaartelling.
 

DeletedUser

Guest
allee jonges, moet ge daar nu weer religie bij betrekken, op den duur wordt er hier over niets anders meer gepraat...

er zijn drie theorieen (of clusters theorieen) over waarheid:
1 correspondentietheorie: iets is waar als het in overeenstemming is met de werkelijkheid. (waarheid is iets objectiefs)
2 coherentietheorie: iets wordt als waar beschouwd als het in overeenstemming is met wat anderen als waarheid beschouwen. (waarheid is subjectief, een mening)
3 pragmatische theorie: iets is waar als het door de werkelijkheid bevestigd wordt (vb, een voorspelling is waar als ze uitkomt).
 

DeletedUser7072

Guest
1. Wie is belangrijker Vrouw of Man? bijvoorbeeld GOD man of vrouw???

Beide even belangrijk of onbelangrijk, en god is, als die bestaat, wss geslachtsloos.

2. Geschiedenis herhaalt?

“History doesn't repeat itself, but it does rhyme.” Mark Twain

3. Wat is 'waarheid'

Dit is een goede samenvatting denk ik.

4. verschil 'goed en kwaad' en 'goed en slecht'?

Subjectief.

5. Geloof: Hoop of Onbegrip?

Beide, en in beide gevallen hou je jezelf voor de gek.

6. Universum???

denk erover en probeer je eigen mening te vormen en neer te zetten, discussieren leert ons al.

Is dit überhaupt een vraag?
 
Reactiescore
656
1. Wie is belangrijker Vrouw of Man? bijvoorbeeld GOD man of vrouw???

God is voor iedereen verschillend, want iedereen ziet God net iets anders. Er zullen weinig mensen zijn die God hetzelfde zien, want God is iemand waar je kracht uit kunt putten. Voor mij heeft God geen geslacht.

2. Geschiedenis herhaalt?

Dit denk ik persoonlijk niet. Van de Geschiedenis kun je 100% leren, maar betekent dit dat als je de gehele geschiedenis kent je geen enkele fout meer maakt? Neen, tuurlijk niet. Er zijn scenario's de laatste honderden jaren meerdere malen voorgekomen, maar nooit precies hetzelfde.
De geschiedenis kan een indicator zijn en het kan je kennis geven OVER de toekomst, maar de geschiedenis herhaalt zichzelf niet.

3. Wat is 'waarheid'

Waarheid is voor elk mens iets anders. Sommige mensen vinden iets waarheid als het een feit is ( denk hierbij aan Wiskunde of aan dingen die zijn bewijzen in het verleden ). Andere mensen vinden Waarheid meer iets persoonlijk en die vinden iets de waarheid als ze het geloven. Er zijn ook mensen die niet geloven in feiten, maar die als ze het meemaken en het ervaren het pas geloven.

Waarheid is een vaag begrip wat voor veel mensen verschillend is, want bijna iedereen heeft iets anders nodig om het als waarheid te laten zijn voor zichzelf.

4. verschil 'goed en kwaad' en 'goed en slecht'?
Persoonlijk vind ik dat 'goed en kwaad' meer iets van het geloof is en 'goed en slecht' meer iets ethisch.
Goed en kwaad is iets dat vooral door het geloof naar voren is gebracht en is nog steeds een groot deel van de mensheid ( doordat geloof zo diep geworteld zit in de maatschappij ).
Goed en slecht zijn normen en waarden die ieder mens heeft en die verschillen enorm. Persoon 1 vind iemand die diefstal pleegt slecht, maar iemand anders kan vinden dat het een combinatie is van plaats, pakkans en persoonlijke situatie.

Goed en kwaad en goed en slecht worden sowieso beïnvloed door elkaar, maar nog steeds een verschil.

5. Geloof: Hoop of Onbegrip?
Persoonlijk vind ik dat Hoop en Onbegrip beide oorzaak zijn voor geloof.
Sommige mensen die hoop nodig hebben storten zich volledig in het geloof en proberen kracht te halen uit het christendom of islam of wat dan ook.

Daarnaast denk ik ook dat de mens slecht is in het omgaan met dingen die ze niet begrijpen. Geloof is een makkelijke manier om hiermee om te gaan, want als je iets niet begrijpt denk je bij jezelf: God wil het zo, dus het zal zo geschiede.

6. Universum???
Het universum is groter dan de mensheid zich kan voorstellen. We hebben de techniek en kennis niet om alles te zien en ik denk niet dat we het ooit allemaal gaan zien. Wie weet hoe groot het wel niet is?
 
Laatst bewerkt:

Deleted User - 487910658

Guest
Er bestaat geen God. Niet meer dan een hersenspinsel voor de mentaal zwakken.

Mvg

Minister van het bestuur van realisme & theïsme
 

DeletedUser7072

Guest
Waarheid is voor elk mens iets anders. Sommige mensen vinden iets waarheid als het een feit is ( denk hierbij aan Wiskunde of aan dingen die zijn bewijzen in het verleden ). Andere mensen vinden Waarheid meer iets persoonlijk en die vinden iets de waarheid als ze het geloven. Er zijn ook mensen die niet geloven in feiten, maar die als ze het meemaken en het ervaren het pas geloven.

Waarheid is een vaag begrip wat voor veel mensen verschillend is, want bijna iedereen heeft iets anders nodig om het als waarheid te laten zijn voor zichzelf.

Dit ben ik niet met je eens. Jij zegt zelf dat sommige mensen iets waarheid vinden als het een feit is, maar met het woord 'feit' bedoel je hetzelfde als wat ik of anderen met 'waarheid' bedoelen. Ik denk dat je het met me eens bent dat bepaalde dingen waar zijn onafhankelijk van de waarnemer, zoals dat 9/11 heeft plaatsgevonden, Willem van Oranje is dood geschoten, wij uit atomen bestaan, de aarde om de zon draait, etc. Deze uitspraken zijn waar onafhankelijk van jou persoonlijke voorkeuren, als jij zegt dat de aarde plat is is die uitspraak gewoon fout, niet iets relatiefs dat voor jou misschien wel waar is maar voor mij niet.

En voor het bestaan van god of andere zaken geldt dan hetzelfde, behalve dat wij niet weten of het waar of niet waar is. Het is niet duidelijk of god wel of niet bestaat, wel is duidelijk dat het niet zo is dat god bestaat maar ook niet bestaat. we kunnen met zekerheid zeggen dat god ofwel bestaat ofwel niet bestaat, en welk van deze 2 ook waar is, deze waar is voor iedereen. Iemand die gelooft denkt dat god bestaat en baseert die overtuiging op iets anders dan empirische verifiëring. Met god bedoel ik hier dan een bovennatuurlijke entiteit die het universum gebouwd heeft, geen abstract concept als 'liefde' of de 'kosmos' waar allerlei subjectieve overtuigingen een grotere rol in spelen.

Dit hierboven is allemaal fundamenteel anders dan uitspraken als 'Rood is een mooie kleur', 'Die vrouw daar is een lekker ding', 'De VVD is een goede partij', etc. Deze uitspraken zijn waarnemer afhankelijk, ze kunnen waar zijn voor de een maar niet waar voor de ander. Terwijl de andere uitspraken hiervoor objectief waar of niet waar zijn(welke is niet altijd duidelijk) voor iedereen.

Toch gek dat Christenen en Joden refereren naar God als een vader. Of niet?

Je zou kunnen zeggen dat god als entiteit, als wezen, het universum zodanig bestuurt dat dit beleid het meest overeenkomt met wat je zou verwachten als je een man het universum liet besturen. Dus dat god qua karakter het meest overeenkomt met wat je 'mannelijk' zou noemen en je daarom naar god als een hij refereert. Maar als je zegt dat God daadwerkelijk een man is, zeg je ook dat hij een pik heeft en bepaalde andere lichamelijke eigenschapen. Maar om die eigenschappen te hebben moet je uit materie bestaan of minstens uit iets anders, je hebt dan dus een geometrische structuur en om een geometrische structuur te hebben moet je ingebed zitten in een of andere ruimte. In het geval van de Griekse mythologie of andere polytheïstische godsdiensten is dit duidelijk, daar heb je goden en godinnen die 'leven' in een hogere werkelijkheid dat ons universum als het ware 'simuleert', en ten opzichte van die werkelijkheid en de ruimte en de interne wetten daar zijn deze 'goden' dan weer helemaal geen goden maar wezens die zich aan bepaalde wetten moeten houden zoals wij. Maar god is volgens de 3 grote monotheïstische religies de enige en almachtig, maw god is niet gebonden aan de wetten van wat voor eventuele 'hogere werkelijkheid' dan ook, dan is het ook niet zinnig om het te zien als iets dat een geometrische structuur heeft en dus ingebed zit in een bepaalde (3 of hoger dimensionale) ruimte. Verder is het sws nogal gek om een man of vrouw te zijn als je het enige lid van je soort bent, daar mannen en vrouwen een partitie definiëren op geslachtelijk voortplantende soorten, iets waar god toch boven zou moeten staan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser75778

Guest
De stappen en werkelijkheid die jij behandelt, zijn iets wat volledig voorbij gaat aan Christenen. Ooit gehoord over de drie-eenheid? De vader, de zoon en de heilige geest?
 
Bovenaan