Filmtopic

DeletedUser61134

Guest
Wie herinnerd zich nog dat 3D films voor thuis een ding was?
Heb afgelopen week eindelijk de 3D TV maar vervangen, verneukte 2000 euro want kwamen weinig 3D blu-ray films beschikbaar :(
 

DeletedUser73016

Guest
de originele trilogie van Star Wars voor het eerst gezien, en eigenlijk vind ik hem best wel gaaf. :) Ik ben misschien zelfs "een beetje" fan aan het worden. Heb ook al episode 1 gezien, en die vond ik barslecht en eigenlijk vooral saai, met dat politiek gedoe en irritante personages. Ook geen sfeer of identiteit in die film.

Shaun of the dead ook gezien onlangs, en die vond ik wel leuk en grappig. Hot Fuzz was te overdreven naar mijn smaak, en vond ik minder. Home Alone 2 was wel leuk voor een keertje. The Great Gatsby vond ik echt slecht. Hugo was ook wel leuk voor een keer, met vooral fijne verwijzingen in filmgeschiedenis. Le tout nouveau testament vond ik saai, hoewel Benoit Poelvoorde als God geniaal is, maar de stukken zonder hem zijn echt extreem saai. Ik heb ook nog Eragon, The Green Hornet, Kung Fu Panda en Gone in Sixty Seconds gezien, en die vond ik allen leuk voor een keer maar nergens ook hoogstaand, maar ook niet zo slecht als soms beweerd wordt (tenzij dan voor Kung Fu Panda die wel goede ratings krijgt, maar ik minder vind) The Green Hornet was eigenlijk wel nog grappig, maar dat komt door Seth Rogen. The Lobster vond ik saai. Crank was leuk. Contact vond ik slecht. A Beautiful Mind is goed. Apocalypto is goed, maar de setting is niet volledig waarheidsgetrouw of correct. Fury is ook redelijk goed. Dare no shimorai is ook goed, maar die moet ik misschien ook een tweede keer zien, en had ik van gehoopt dat die me meer pakt. A Hidden Figures is niet slecht, maar is een biografie die er geen hoort te zijn (een film over racisme terwijl er in de praktijk juist geen racisme was op de werkvloer). Jungle was goed, maar dat is ook wel een genre dat mij ligt. Idem voor Life. Cinderella vond ik verrassend goed (terwijl ik het origineel maar zozo vond, maar Lily James maakte echt indruk). Gifted is gewoontjes. The Girl With All The Gifts is een redelijke originele zombiefilm. To The Bone was saai. A Monster Calls vond ik verrassend goed en emotioneel.

The Prestige heb ik ook herzien, en op zich vind ik die wel vermakelijk (itt vele andere Nolan films), maar als je er dan verder over nadenkt, is hij toch ook niet helemaal wat het moet zijn. Daar heb ik een lange review over gemaakt. En nu moet ik enkel nog de Batman trilogie zien (BB herzien, TDK en TDKR voor eerste keer), net zoals Interstellar dat ik moet herzien en Dunkirk dat ik nog moet zien. De rest heb ik eerder in het najaar gezien. Memento en Inception vind ik zijn zwakste films. Following, Batman Begins en The Prestige dus zijn beste films, met Interstellar en Insomnia daar tussenin.

Voor de tweede keer gezien vandaag, en een tweede kijkbeurt maakt alles ook heel wat duidelijker. Alleen tijdens de climax stelden er zich nieuwe vragen op omdat ik de vorige keer de twisten niet begreep, en ik nu het idee heb van de film nog eens te zullen moeten herzien om de twisten te controleren, of te zien hoe een film zich staande houdt nadat je de twisten kent. Ik stoorde me wel aan de manier waarop de twisten werden gecreëerd. Zo zijn er twee twisten in het verhaal.

De eerste grote twist is met name hoe Angiers uiteindelijk toch niet dood bleek te zijn, omdat hij zichzelf steeds opnieuw kloont, en moest hij steeds opnieuw de kloon doden waardoor Borden onschuldig in het gevang terecht kwam. Maar wat ik dan weer niet begreep is hoe Angiers er op kon anticiperen dat Borden backstage zou gaan, en uiteindelijk beschuldigd zou worden op de moord van Angiers, waarom Angiers zijn truc dan mislukt (waardoor niemand gekloond wordt, of de levende kloon niet zichtbaar is voor het publiek), en of het uiteindelijk de intentie was van Angiers om Borden in het gevang te krijgen? Uiteindelijk is de twist dat Borden niet Angiers heeft vermoord, maar dat Angiers (of een kloon) nog in leven is. Maar wat ik dus niet begrijp is hoe de kloon dan uiteindelijk is gebeurt op het einde zonder dat de kloon werd tentoongesteld aan het publiek, en hoe Angiers kon anticiperen op een Borden die backstage zou gaan. Hoe dan ook vind ik het teleurstellend dat een twist ook enkel maar kan kloppen door de wetenschap om te vormen tot fictie, door science-fiction, door namelijk te klonen. Uiteindelijk vond ik deze ontknoping wat aan de teleurstellende kant, zeker als je er verder over begint na te denken.

De tweede grote twist is de uitleg van hoe Borden zijn transported men uitvoerde, en deze twist is duidelijk zichtbaar doorheen de hele film. Op het einde na dat één van de Bordens opgehangen werd, bleek er nog een tweeling van hem levend te zijn. En het geheim van Borden en "zijn tweelingsbroer" Fallon, werd gedragen doorheen de hele film. Borden had het over opofferingen. Een ervan hield van zijn vrouw (en kind). De ander hield van die assistente Olivia. In het begin toen Angiers zijn vrouw gedood werd, wist Borden niet welke knoop hij toepaste. Vanaf dat punt is al de invloed van zijn tweelingsbroer nog zichtbaar, nog voor de shows zelf worden uitgevoerd. Dit is de twist die uiteindelijk beter onder de loep kan genomen worden, wanneer je de film nog eens ziet, omdat dan de subtiliteiten beter zichtbaar zullen zien. Het enige wat dan weer schort is aan deze twist, is de bewuste vaagheid van Fallon, maar vooral de erg zwakke introductie. Ik had het idee dat hij vrij bruusk of zelfs niet werd geïntroduceerd. Hij viel me pas op wanneer hij in een val liep van Angiers (daar op die trap). Het probleem met die twisten is dat ze altijd zoals een wormhole de ruimte en tijd doet veranderen (tijd is ruimte), een twist dit zal doen met de inhoud, waardoor je eigenlijk ook bewust voor een illusie zorgt in film, en bij een meer nauwgezette studie zal volgen dat er vanalles en nog wat niet klopt, en dat vind ik altijd zo teleurstellend aan een film met twists, zeker als hij daar zo sterk op moet leunen.

Maar in tegenstelling tot veel andere films van Nolan, slaagt deze er net zoals de vorige keer wel in om me te boeien. Hij is misschien wel een beetje qua gevoel aan de lange kant, maar hij boeit wel. En dat deden Memento en Inception voor mij totaal niet. Visueel had ik me de film beter voorgesteld, al had ik nu ook niet bepaald de beste versie gezien, want de scène met de lichtjes, waarbij Tesla of vooral zijn technologie wordt geïntroduceerd, was toch niet op zijn best door de toch te lage kwaliteit. Maar verder denk ik niet dat de film op audiovisueel vlak erg veel heeft toe te voegen, en oogt hij in het algemeen wat saai. Nu, de goocheltrucjes houden dan wel weer je aandacht vast. Qua acteerprestaties ook oké, maar ook nergens uitzonderlijke dingen gezien. Al bij al een geslaagde herziening, en de 3.5* blijft voor mij staan. Voor mij is het één van de betere, zo niet de beste Nolan film, maar de genialiteit zie ik er toch niet in.

Maar de beste film die ik gezien had afgelopen maand was Manchester by the Sea

Zeer sterk drama.

Ik vind het moeilijk om er heel wat over te zeggen, maar ik heb het idee dat de film op een heel intelligente manier is gemaakt. De manier waarop de personages evolueren en werden weergegeven, is zo echt en naturel. In deze film zie je eigenlijk het leven tot leven komen, en bovendien verveelde de film nooit, en dat vind ik echt sterk gedaan. Het zijn die kleine dingen die deze film zo afmaken. Ik denk aan: het let's go misverstand of Patrick die zijn kop stoot aan de deur van de diepvriezer. In deze film is het leven niet perfect, in tegenstelling tot je bij zoveel andere films ziet, en dat maakt dit zo perfect. De personages zelf zijn ook helemaal niet perfect, maar gewoon ook mensen zoals ik en jou. Hier en daar zie je een vrouw Lee versieren (in het begin, of de moeder van een van Patricks vriendinnen), maar gaat hij daar niet op in. Of Patrick die twee vriendinnen heeft. En in de film zelf worden ze daar niet voor gepakt. Je creëert ook geen antisentiment. Neen, dat is wat hen juist maakt tot wie ze zijn, en hoe het leven ook echt in elkaar zit.

De film beschikt ook over heel mooie beelden, die vooral heel sfeervol zijn en het juiste tempo ook weten te vinden en nieuwe scènes vaak goed weten in te leiden. Sommige beelden waren echt zeer mooi, ondanks dat je dat misschien niet echt zou verwachten van de locatie, want New England staat niet direct bekend om zijn natuurkracht, en dan hebben we het hier ook nog eens over een obscure locatie, waar jij en ik had kunnen wonden, in plaats van steeds maar opnieuw diezelfde grootstad of Californië. Ik ben ook wel een fan van de beelden uit het perspectief van de achterbank van de auto zelf. Een locatie die vaak nog te veel vergeten wordt in film, en bij veel gezinnen wel de plek bij uitstek voor een discussie of ruzie is (zeker bij kinderen). De muziek zelf was ook oké, al vond ik de strijkers toch iets te nadrukkelijk aanwezig.

Voor mij is het een film die zeker pakt, en qua inhoud echt een hoogstandje is.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik vind Marvel ook meer dan degelijk. Sommige zijn zeer goed zoals bv. Guardians of the Galaxy, andere zijn dan weer wat minder en dan denk ik aan een Thorfilm. Over het algemeen heeft Marvel bij mij de interesse gewekt om elke film uit hun universum snel te bekijken, DC heeft dit effect totaal niet.

Zelfde hier, maar heb nog wat inhaalwerk voor de boeg, zou ze zo rangschikken op dit moment.

1. Iron Man
2. Iron Man 2
3. Iron Man 3
4. The Avengers
5. The Incredible Hulk
6. Thor
7. Thor: The Dark World
8. Captain America: Winter Soldier
9. Captain America: The First Avenger

Rest moet ik nog zien, maar ik denk dat ik ze meteen allemaal maar eens moet herzien. Het probleem is dat ik me nooit door de caps heen kan worstelen als ik ze bekijk. En Thor is ook een beetje aan de saaie kant (1 is goed maar 2 is een beetje lelijk, vooral op die ene planeet daar). Eigenlijk is enkel Iron Man tot nu toe een topfilm.

Nog nooit een DC film gezien bij mijn weten. Ik heb eens Suicide Squad gekeken bij mensen, maar ben in slaap gevallen na een kwartier / dertig minuten (en het was 8 uur in de avond zeg lol). Ben dan wakker geworden wanneer de film gedaan was, en dan nog wat gedaan.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik heb nog nooit Star Wars gezien, als ik deze wil zien, in welke volgorde kijk ik die het best?

Originele trilogie eerst.

Als ik eerst episode 1 had gezien, had ik wellicht nooit de OT gezien :D En ep 4 is eerst uitgekomen, dus eerst ep 4 gekeken. Ep 1-3 moet je zien met de wetenschap wat er gebeurd is in episodes 4-6. Als je de Star Wars films herkijkt, kun je eventueel beginnen met episode 1 en zo naar ep 8 (of 9 of hoeveel ze er nog gaan maken gaan). En dan heb je ook nog Rogue One of dit jaar een film over Han Solo.

Ze zijn erg goed, maar zoals bij elke avonturenfilm heb ik zelf een beetje tijd nodig om erin te komen, zo vond ik lord of the rings pas vanaf de derde film echt leuk. En bij Indiana Jones maakte ik ook pas de klik vanaf de derde film (al vond ik de tweede ook al redelijk goed). En bij Star Wars heb ik me ook het best vermaakt bij episode 6, dus voor mij zijn dat soort films stille groeiers, die beter tot zijn recht komen wanneer je ze kunt opnieuw kijken wanneer je de setting en de personages kent, want dan pas wordt zo een film echt leuk. Misschien daarom dat episode 1 weer zo aanpassen was, en dat het dus zal duren tegen episode 3 vooraleer ik het beter ga beginnen vinden (hopelijk).

Maar jij houdt van actie en sf lees ik, dus dan zal dit zeker je ding zijn. Twijfel ik niet aan. Zit ook veel avontuur en een beetje fantasy in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser78666

Guest
Ik had Laki nog hoog zitten, nu hij liefde voor Marvel toont is alles meteen weg.
 
Reactiescore
1.075
die jongen heeft gewoon veel te veel tijd denk ik, als ik al die films wil zien ben ik 25 jaar bezig tegenwoordig om er te komen
 

DeletedUser7072

Guest
Sommigen zijn zo groot dat ze delen van hun eigen lichaam zien zoals die miljoenen jaren geleden waren en heel langzaam moeten bewegen tov hun eigen grootte om onder de lichtsnelheid te blijven.
 

DeletedUser73016

Guest
Nog eens een topper gezien met In Bruges. Niet meteen de film waarbij ik het verwacht had, maar de zwarte humor, de eigenzinnige sfeer die Brugge uitademt en het rustig ontluikende plot zorgen uiteindelijk voor een mooi geheel. Ik vind het knap hoe men het grijze en licht winterse Brugge gebruikt om de sfeer ermee op te wekken, en hoe men de facetten die Brugge heeft, op een mooie manier kan toepassen in de sfeercreatie. Ik vind het ook mooi hoe het verhaal de tijd neemt om het zich te laten vertellen, rustig, sfeervol maar boeiend. Zeker een aanrader voor wie hem nog niet gezien heeft. 9/10

Verder ook nog 12 Years a Slave gezien. Uiteraard mooie cinematografie en prachtige acteerprestaties, maar een wat trager begin waar ik moeilijker inkwam door verkeerde stijlkeuzes belette me van de inleving die ik nodig had in dit verhaal. Little Miss Sunshine kon voor mij ook niet de status waarmaken die het had en was noch slecht noch super goed, en Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain was zoals verwacht totaal geen film voor ik, mede doordat de focus te veel op de details ligt (die het geheel vrolijker en sprookjesachtig moeten maken, maar waar ik zelf weinig voeling mee heb) en doordat het teveel van de hak op de tak springt, maar het is gewoon totaal geen film voor mij.
 

DeletedUser72496

Guest
Wat vinden jullie van de serie Fargo?

Net begonnen met seizoen 1 te zien met onder andere Martin Freeman en Billy Bob Thornton in de hoofdrol.
 
Reactiescore
660

Topfilm
 
Bovenaan