@Duckje
Ik heb even snel de tijd genomen om wat kleine punten uit te werken die me te binnen schoten omdat er nog zo enorm wordt gestunteld op het moment met het verbeteren van casual werelden. Eerste stappen zijn gezet maar er zijn nog een aantal kritieke punten waar het nog mis gaat op dit type werelden. Als casual bespeler door de afgelopen jaren heb ik gezien hoe deze werelden zich hebben ontwikkeld en hoe nieuwe features in de game dit type werelden (maar ook normale werelden) in een onbalans hebben gebracht en het spelplezier ontnemen. Als je de tijd ervoor zou willen nemen om dit door te nemen, graag! Ik weet niet in hoeverre dingen technisch gezien mogelijk zijn, hoop hier dan ook een reactie voor te ontvangen over de mogelijkheden of hoe dit vanuit het TribalWars management wordt gezien.
Voor de luie lezer, TLDR staat onderaan.
Om in te haken op de rest met de barbarendorpendiscussie; waarom wordt er geen ratio verhouding ingesteld voor actieve spelers/barbarendorpen? Dus in plaats van de 3 barbarendorpen die er spawnen bij het toetreden van een speler op de wereld en daarna niks meer waardoor de wereld compleet vast ligt binnen 3 maanden, waarom is er geen regel in het systeem die ervoor zorgt dat de verhouding op casuals altijd 1 : 2 is (of iets dergelijks)? Plaatst de spelers verder uit elkaar zodat iedereen de ruimte heeft om zijn eigen cluster te vormen en het tempo waarin iemand wilt groeien bepalen ze zelf maar ze hebben wel de mogelijkheid om te groeien door het constante aantal dorpen wat er beschikbaar is om te edelen. Hebben ze nog steeds de bescherming door de aanvalsrange maar wel de vrijheid om het spel te spelen en een account op te bouwen. De ratio verhouding tussen spelers/barbarendorpen en afstand tussen spelers kunnen nog bepaald worden maar gezien de basis productie op casuals bij het maximale level (2.400 grondstoffen/uur) kun je iets minder dan 2 edels per dag maken dus 1 : 2 ratio is in eerste instantie prima maar kan natuurlijk hoger of lager gezet worden.
Het aanpassen van de vlaggen en (iets kleinere) inventaris van andere werelden is een zeer goede stap om het boosten en ongelijkheid van spelers in te perken waar ervaren spelers over het algemeen veel misbruik van maken ten opzichten van onwetende nieuwe casual spelers die als proeftuin/leerwereld dient. Ik denk dat hier nog een andere toevoeging aan te pas moet komen voor het verder inperken van de ongelijkheid op casuals; farmen & roven.
Farmen is misschien niet eens het meest erge probleem omdat voor nu alles al vast ligt, maar wanneer barbarendorpen met een ratio schaal worden ingesteld zoals ik net al aangaf is het misschien handig om een farm limiet in te stellen zoals dat op andere normale spelwerelden ook bestaat (no haul werelden). Het meest kwalijke van een casual wereld vind ik nog wel het gebruik van rooftochten. Dit is nog wel het meest overpowered op dit type werelden en ik kan ook geen enkele bedenken waarom dit ooit toe is gelaten op een casual wereld. Door de aanvalsrange ligt iedereen praktisch safe voor ook maar iedere vorm van gevaar en kan gerust al zijn/haar troepen 24/7 laten lopen voor rooftochten zonder vaak ook maar enig risico. Door dit efficient te doen (wat de spelers in de top vaak wel weten als ervaren spelers) kun je al gauw tot wel 60% extra grondstoffen per dag binnen halen bovenop de basis productie (Ik wil je best in praktijk voorbeelden laten zien of uitgerekende modellen in Excel als er een bevestiging gewenst is). Maar met andere woorden, je zou 60% harder kunnen groeien dan spelers die dit niet doen wat dus echt een enorm verschil is, waardoor grote spelers alleen maar verder en verder uitlopen op de rest die dit niet doet. Bovendien, met meer dorpen kun je ook nog eens meer gaan roven met rooftochten wat dit alleen nog maar erger maakt.
Nu snap ik dat dit een onderdeel is van het spel maar dit staat totaal niet in verhouding met de negatieve effecten die dit met zich meebrengt voor een wereld die dient als leeromgeving. Mocht dit niet gedeactiveerd worden, pas dan op zijn minst de verhoudingen in de formules aan op een manier waardoor de winstmarges van rooftochten drastisch omlaag gaan. Spelers worden namelijk momenteel met sneltreinvaart voorbij geraasd door ervaren spelers die dit enorm misbruiken en geen genade tonen en alle intenties van dit wereldtype aan de kant schuiven voor eigen gewin.
En misschien een beetje off-topic maar wel relevant voor de casual werelden; hoe staat het ervoor met het scriptgebruik zoals in het denktank forum is beschreven? Zolang scripts onderdeel zijn van tribalwars (wat ik wel verwacht) lijkt het mij in ieder geval een eis dat hier aan meer aandacht wordt besteed bij de casual werelden en spelers in contact brengen met het gebruik van snelschakellijst-/user-scripts omdat dit net als vlaggen die nu gedeactiveerd zijn voor een groot voordeelverschil tussen spelers kan zorgen.
TLDR:
- Stel een ratio in tussen actieve spelers : barbarendorpen dat altijd van toepassing is. Bijvoorbeeld: 1 actieve speler = altijd 2 beschikbare barbarendorpen om te edelen.
- Sidenote: hiervoor is het handig om de onderlinge afstand tussen spelers te vergroten zodat iedereen een goed eigen cluster kan vormen.
- Maak er een no haul wereld van. Limiteer farmen en deactiveer rooftochten of pas de winstmarges hiervan drastisch omlaag.
- Stimuleer kennismaking van spelers met snelschakellijst-/user-scripts via het opdrachten systeem of door bij een toetredingsmededeling richting het algemene scriptforum of iets dergelijks.