Duckje heeft me benaderd na aanleiding het missen van mijn aanmelding voor de denktank en me om mijn mening gevraagd.
Maar ik dacht laat ik dat ook maar gelijk op het af zetten dus bij deze.
Om te beginnen denk ik dat veel van de nieuwe regels best goed zijn en waren deze een aantal jaar geleden al ingevoerd, voor dat alle scripts waar de community inmiddels aan gewend is er geweest waren, was er een stuk minder aan de hand.
Echter vrees ik dat veel van de nieuwe regels te veel gericht zijn op het minder automatiseren van scripts in de hoop dat dit er voor zorgt dat deze scripts (in de nieuwe variant) niet meer gebruikt zullen worden.
Maar ik denk dat dit enkel zorgt voor meer handwerk voor het zelfde eindresultaat wat het spel dus niet beter maakt en de spelers verplicht meer werk en meer tijd in het spel te stoppen. Iets waar veel spelers niet op lopen te wachten en waar ik dus vrees voor motivatie verlies en mogelijk stoppen van een aanzienlijk aantal spelers.
Voorbeeldje van zo'n regel
- Een dergelijk script mag niet focussen of klikken op de "Aanvallen" of "Ondersteunen" knop op de verzamelplaats, bevestigingspagina of kaart pop-up
Dit gaat de functionaliteit van het script niet tegen en zorgt er enkel voor dat spelers nu na elke actie handmatig nog is op aanvallen moeten klikken. Dit zorgt enkel voor meer frustratie en zinloos klikken.
Persoonlijk denk ik als je dit soort dingen wilt tegen gaan dan zal je dat met andere regels moeten doen = wereld settings
Hier worden de nieuwe script regels in mijn ogen dus gebruikt om iets tegen te gaan wat een ander probleem is en wat niet opgelost zou moeten worden met de script regels. (heb zelf nog wel enkele ideeën hoe dit wel kan maar laat ik niet te veel afwijken van waar het nu om gaat de script regels)
Regel 1. Elke in game actie vereist 1 menselijke actie
Lijkt me een prima regel kan zo nog wel wat uitzonderingen bedenken (massa rooftochten unlocken bijvoorbeeld)
Maar ik ben er van overtuigd dat hier ruimte is voor een uitbreiding mits dit in de zelfde lijn is als de al eerder genoemde voorbeelden.
Regel 2. Enter ingedrukte houdt scripts verbieden
Ik denk dat ook hier net als in mijn voorbeeld de script regels gebruikt worden om bepaalde problemen op te lossen die in de regels opgelost moeten worden (vrij handelen verbieden ook binnen de stam)
Voor munten meppen wordt dit ook gebruikt en ondanks dat dit tegen het Principe in gaat en je het haast als een bot kunt zien omdat we allemaal weten dat mensen gewoon iets op hun toetsenbord leggen en het script laten runnen (in het geval van munten meppen)
Persoonlijk denk ik dat Inno dit zelf heeft veroorzaakt door vb's en pakketen en dergelijke en vind ik het vrij raar dat er dan nu op zo'n manier tegen opgetreden wordt.
Ik zal haast voor pleiten om net als de bouw manager van de am een automatische munten mep optie te maken die je voor dorpen kunt instellen.
Bij genoeg gs'en worden er automatisch munten gemept.
Snap dat dit vrij resource gevoelig is wil je dit effectief werkend maken maar als inno het zo maakt dat het eens in de 5 min checked en bij binnenkomende handelaren denk ik dat dit nog te overzien is.
Regel 3. Alleen nog maar snellijst scripts
Als de nieuwe extensie een beetje goed werkt denk ik prima regel. Lijkt me het handhaven een stuk beter te maken.
Regel 4. Bevelen tabs sluiten en selecteren aanvalsknop.
Zoals ook al aangehaald in mijn eerder genoemde voorbeeld denk ik dat dit echt een fout is.
Wat is het nut van tabs niet meer mogen sluiten moet iedereen nu ctrl + w gaan doen na elk beveel en de aanvalsknop mag niet meer geselecteerd worden is dat echt wat we willen?
Het tempo zou er echt niet heel veel op achteruitgaan enkel de frustratie zal toenemen.
Ben zelf ook geen fan van 1C maar dit lijkt mij niet de oplossing.
Regel 5. Farm assistent uitzondering.
Prima regel niks op aan te merken
Regel 6. Publieke scripts (na 6 maanden)
Groot voorstander hiervan.
Betwijfel wel hoe goed dat laatste puntje gaat werken want vrees dat scripts wel gaan lekken en dus vrij snel op af staan tenzij het script enkel door de scripter zelf gebruikt wordt en niet met de stam gedeeld.
Maar goed snap dat dit niet te handhaven is anders al zou ik iets meer bescherming voor de scripters in deze wel begrijpen mocht dit overduidelijk een gestolen/gelekt script zijn die niet door de indiener gemaakt is.
Regel 7 T/M 10
Lijken me duidelijke vrij algemene regels waar weinig op aan te merken is.
Regel 11. Scripts verbieden op basis van impact community
Kan tricky zijn maar opzich een goeie regel zolang hier ook naar de community geluisterd wordt.
Enkele vragen die ik nog wel heb is hoe zit het hier mee
- Scripts worden vanaf heden door het team gehost. Op deze manier verzorgen we dat elk script veilig is voor spelers.
Betekend dit dat je helemaal geen zelf gemaakte snellijst scripts meer kunt gebruiken?
Ik paste vaak die standaard snellijst opties die je bij default krijgt aan naar pagina's die ik gebruik bijvoorbeeld.
In plaats van sneltoets naar kazerne 1 naar de am rekruut pagina. dit kan nog steeds neem ik aan Bedoel om dit helemaal te laten keuren en op af te zetten als publieke scripts lijkt me wat overdreven namelijk, al zou hij vast door de keuring komen.
En tot slot 1C wordt verboden, Prima opzich maar worden alle planners verboden en is dit iets wat gehandhaafd kan worden want je kunt een aanvalsplanner natuurlijk volledig buiten tw laten draaien gewoon coords er in gooien en een lijst linkjes genereren.
Als hier tegen gehandhaafd kan worden sure maar zo niet ben ik bang dat een select groepje hier toch om heen weet te werken en een groot voordeel behaalt tegenover de rest.