Feedback nieuwe scriptregels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reactiescore
34
waarom worden dit soort beslissingen genomen door de meest incapabele mensen die in deze community zitten. hoe snel wil je dit spel laten doodbloeden
 
Reactiescore
1.449
Ik snap dat je niet perse namen wil noemen zodat ze hier door de wrangel gehaald worden, maar is het wel mogelijk om wat meer transparantie te bieden mbt dit proces? Bijvoorbeeld: hoeveel TW spelers was het doel qua representatie van de spelers? Op basis waarvan zijn ze geselecteerd? Hoeveel inspraak hadden deze mensen etc etc
Het doel was meer dan werkelijk geworden is, maar zoals al gezegd is er ook gekeken naar de volledig openbare discussie waar al veel informatie uit te vergaren was.
Dus wie denkt dat 2 spelers de regels hebben bepaald zitten er naast.
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.141
Nouja wel een grote felicitatie van mijn kant. Je had er volgens mij niet meer naast kunnen zitten en je had niet beter kunnen aantonen dat de mods de touch met de community al jaren kwijt is en dit zo te zien niet meer terug zal komen.
 
Reactiescore
1.449
Nouja wel een grote felicitatie van mijn kant. Je had er volgens mij niet meer naast kunnen zitten en je had niet beter kunnen aantonen dat de mods de touch met de community al jaren kwijt is en dit zo te zien niet meer terug zal komen.
Bedankt denk ik?
 
Reactiescore
1.918
Geen idee of het hier al gezegd is geweest maar dit lijkt me ook commercieel gezien een zeer ongunstige stap voor Inno

Beperking in scripts -> nog meer tijd nodig voor TW -> meer spelers op 1 account -> Minder accounts -> Minder PP gebruik -> minder kassa in het laadje
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.141
Misschien had ik het beter naar jullie aangepast inderdaad! Iemand zoals jij, die volgens mij sinds W5 niet eens serieus meer heeft getwt, kent er sowieso weinig van :p
 
Reactiescore
1.139
Duckje heeft me benaderd na aanleiding het missen van mijn aanmelding voor de denktank en me om mijn mening gevraagd.

Maar ik dacht laat ik dat ook maar gelijk op het af zetten dus bij deze.



Om te beginnen denk ik dat veel van de nieuwe regels best goed zijn en waren deze een aantal jaar geleden al ingevoerd, voor dat alle scripts waar de community inmiddels aan gewend is er geweest waren, was er een stuk minder aan de hand.

Echter vrees ik dat veel van de nieuwe regels te veel gericht zijn op het minder automatiseren van scripts in de hoop dat dit er voor zorgt dat deze scripts (in de nieuwe variant) niet meer gebruikt zullen worden.
Maar ik denk dat dit enkel zorgt voor meer handwerk voor het zelfde eindresultaat wat het spel dus niet beter maakt en de spelers verplicht meer werk en meer tijd in het spel te stoppen. Iets waar veel spelers niet op lopen te wachten en waar ik dus vrees voor motivatie verlies en mogelijk stoppen van een aanzienlijk aantal spelers.

Voorbeeldje van zo'n regel
  • Een dergelijk script mag niet focussen of klikken op de "Aanvallen" of "Ondersteunen" knop op de verzamelplaats, bevestigingspagina of kaart pop-up

Dit gaat de functionaliteit van het script niet tegen en zorgt er enkel voor dat spelers nu na elke actie handmatig nog is op aanvallen moeten klikken. Dit zorgt enkel voor meer frustratie en zinloos klikken.

Persoonlijk denk ik als je dit soort dingen wilt tegen gaan dan zal je dat met andere regels moeten doen = wereld settings

Hier worden de nieuwe script regels in mijn ogen dus gebruikt om iets tegen te gaan wat een ander probleem is en wat niet opgelost zou moeten worden met de script regels. (heb zelf nog wel enkele ideeën hoe dit wel kan maar laat ik niet te veel afwijken van waar het nu om gaat de script regels)

Regel 1. Elke in game actie vereist 1 menselijke actie
Lijkt me een prima regel kan zo nog wel wat uitzonderingen bedenken (massa rooftochten unlocken bijvoorbeeld)
Maar ik ben er van overtuigd dat hier ruimte is voor een uitbreiding mits dit in de zelfde lijn is als de al eerder genoemde voorbeelden.

Regel 2. Enter ingedrukte houdt scripts verbieden
Ik denk dat ook hier net als in mijn voorbeeld de script regels gebruikt worden om bepaalde problemen op te lossen die in de regels opgelost moeten worden (vrij handelen verbieden ook binnen de stam)

Voor munten meppen wordt dit ook gebruikt en ondanks dat dit tegen het Principe in gaat en je het haast als een bot kunt zien omdat we allemaal weten dat mensen gewoon iets op hun toetsenbord leggen en het script laten runnen (in het geval van munten meppen)

Persoonlijk denk ik dat Inno dit zelf heeft veroorzaakt door vb's en pakketen en dergelijke en vind ik het vrij raar dat er dan nu op zo'n manier tegen opgetreden wordt.

Ik zal haast voor pleiten om net als de bouw manager van de am een automatische munten mep optie te maken die je voor dorpen kunt instellen.
Bij genoeg gs'en worden er automatisch munten gemept.

Snap dat dit vrij resource gevoelig is wil je dit effectief werkend maken maar als inno het zo maakt dat het eens in de 5 min checked en bij binnenkomende handelaren denk ik dat dit nog te overzien is.

Regel 3. Alleen nog maar snellijst scripts
Als de nieuwe extensie een beetje goed werkt denk ik prima regel. Lijkt me het handhaven een stuk beter te maken.

Regel 4. Bevelen tabs sluiten en selecteren aanvalsknop.
Zoals ook al aangehaald in mijn eerder genoemde voorbeeld denk ik dat dit echt een fout is.
Wat is het nut van tabs niet meer mogen sluiten moet iedereen nu ctrl + w gaan doen na elk beveel en de aanvalsknop mag niet meer geselecteerd worden is dat echt wat we willen?
Het tempo zou er echt niet heel veel op achteruitgaan enkel de frustratie zal toenemen.
Ben zelf ook geen fan van 1C maar dit lijkt mij niet de oplossing.

Regel 5. Farm assistent uitzondering.
Prima regel niks op aan te merken

Regel 6. Publieke scripts (na 6 maanden)
Groot voorstander hiervan.
Betwijfel wel hoe goed dat laatste puntje gaat werken want vrees dat scripts wel gaan lekken en dus vrij snel op af staan tenzij het script enkel door de scripter zelf gebruikt wordt en niet met de stam gedeeld.
Maar goed snap dat dit niet te handhaven is anders al zou ik iets meer bescherming voor de scripters in deze wel begrijpen mocht dit overduidelijk een gestolen/gelekt script zijn die niet door de indiener gemaakt is.

Regel 7 T/M 10
Lijken me duidelijke vrij algemene regels waar weinig op aan te merken is.

Regel 11. Scripts verbieden op basis van impact community
Kan tricky zijn maar opzich een goeie regel zolang hier ook naar de community geluisterd wordt.

Enkele vragen die ik nog wel heb is hoe zit het hier mee
  • Scripts worden vanaf heden door het team gehost. Op deze manier verzorgen we dat elk script veilig is voor spelers.

Betekend dit dat je helemaal geen zelf gemaakte snellijst scripts meer kunt gebruiken?
Ik paste vaak die standaard snellijst opties die je bij default krijgt aan naar pagina's die ik gebruik bijvoorbeeld.
In plaats van sneltoets naar kazerne 1 naar de am rekruut pagina. dit kan nog steeds neem ik aan Bedoel om dit helemaal te laten keuren en op af te zetten als publieke scripts lijkt me wat overdreven namelijk, al zou hij vast door de keuring komen.

En tot slot 1C wordt verboden, Prima opzich maar worden alle planners verboden en is dit iets wat gehandhaafd kan worden want je kunt een aanvalsplanner natuurlijk volledig buiten tw laten draaien gewoon coords er in gooien en een lijst linkjes genereren.
Als hier tegen gehandhaafd kan worden sure maar zo niet ben ik bang dat een select groepje hier toch om heen weet te werken en een groot voordeel behaalt tegenover de rest.
 
Reactiescore
7.918
Als iemand mij het nut van geheimhouding van privé scripts uit kan leggen dan hoor ik het graag. Enige hoe ik het nu zie is voordeel van een select groepje waarmee wereldbepalende dingen geproduceerd kunnen worden. Wat is het nut en noodzaak van privé houden en waarom specifiek 6 maanden? Wie gaat dit controleren? Moeten die scripts aangemeld worden bij het 'tw team'? Het twteam waar de grootste scripter van het spel de 'baas' gaat spelen? Ik voorzie hier eigenlijk weinig goeds in, vrijwel een monopolie op tw gebied. Nu gebeurde dat al in mindere mate met defpack en vroeger met bijvoorbeeld SloopAP. Was je niet een leuke speler of behoorde je tot de vijand? Geen toegang tot het script. Ik zie graag antwoorden op dit en andere zaken want volgens mij negeert Duckje dit topic momenteel vanwege de enorme backlash van de community op dit 'beleid'.
 
Laatst bewerkt:

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Als iemand mij het nut van geheimhouding van privé scripts uit kan leggen dan hoor ik het graag. Enige hoe ik het nu zie is voordeel van een select groepje waarmee wereldbepalende dingen geproduceerd kunnen worden. Wat is het nut en noodzaak van privé houden en waarom specifiek 6 maanden? Wie gaat dit controleren? Moeten scripts die scripts aangemeld worden bij het 'tw team'? Het twteam waar de grootste scripter van het spel de 'baas' gaat spelen? Ik voorzie hier eigenlijk weinig goeds in, vrijwel een monopolie op tw gebied. Nu gebeurde dat al in mindere mate met defpack en vroeger met bijvoorbeeld SloopAP. Was je niet een leuke speler of behoorde je tot de vijand? Geen toegang tot het script. Ik zie graag antwoorden op dit en andere zaken want volgens mij negeert Duckje dit topic momenteel vanwege de enorme backlash van de community op dit 'beleid'.

Het argument was dat scripters zo nog hun eigen voordeel konden verkrijgen binnen hun stam voor een periode met het maken van een script. Het is verder inderdaad een vrij discutabel punt. Persoonlijk zou ik er tussenin zitten - laat zeggen 3 maanden. Vraag me wel af of dit niet omzeild gaat worden door een script na 6 maanden een kleine tweak te geven en zo weer halfjaar privé te houden. After all, wie houdt hier exact toezicht op?

Ik deel wel de zorg over wie alles controleert. Niet om een steek te geven aan Warre, maar hij lijkt op dit moment wel de touwtjes in handen te hebben straks bij het keuren en alles? Hoe Warre ermee zal omgaan is een tweede, dat kan mee- of tegenvallen. Maar ergens is het geen heel fijne gedachte als één van de grotere scripters op huidig TW ook zijn eigen zooi moet "keuren". Ja, geen idee of er nog door anderen checks worden gedaan, maar die zullen ongetwijfeld minder scriptkennis hebben of maar heel globaal naar het script kijken als dat het geval is.

Wat ergens mixed feelings oplevert is het feit dat de automatiserende scripts vooral uit de kant van Warre kwamen en Warre nu zelf 180 graden van mening gedraaid is. Maargoed.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.150
Besef even dat er 3 man in de denktank zaten, waarvan corus, iemand toch no offence die ht spel al bijna 10 jaar niet heeft gespeeld en dan een scripter. Een scripter die nu in het TW team zit, die nog wel actief speelt, die de nieuwe scriptregels heeft opgesteld en daarna zijn eigen vlees gaat keuren :D

Wat shady
 

DeletedUser72496

Guest
En ik kreeg juiste de laatste weken weer wat kriebels om mijn comeback te maken, dan maar niet.

In plaats van wat meer leven in de brouwerij te brengen, geven jullie de doodsteek aan TW.nl
Heel wat spelers die sinds hun tienerjaren dit spel spelen of ermee opgegroeid zijn zullen door jullie nieuwe regels definitief op delete gaan. Dankzij de scripts hoefden we niet zoals no-lifers te leven. We leven in 2021 maar dat kunnen we helaas niet zeggen van het TW team en hun denktank
 

Chameleon

Beste P&P'er 20/21
Reactiescore
3.559
Wel fijn deze discussie tussen de mensen die de beslissingen hebben gemaakt en de mensen die er een mening over hebben. Goed om te zien dat alle keuzes onderbouwd en verdedigd worden, bedankt daarvoor :)
 

rikkert1234

Beste Stamlid 20/21
Reactiescore
1.005
Aangezien er de afgelopen pagina’s al veel feedback is geleverd hoop ik dat alle leden van de denktank nog een keertje om de tafel gaan zitten om bepaalde aspecten te herzien. Dit aangezien veruit het overgrote gedeelte van de community deze scriptveranderingen niet ziet zitten en je dat duidelijk aan de reacties kan zien. En zoals @Chameleon hierboven al aanhaalt, het zou wel enorm helpen als de mensen die lid waren van de denktank hier daadwerkelijk ook tekst en uitleg geven, en ook met mensen in discussie gaan want dit ziet er uit als een zeer eenzijdige discussie waar er totaal niet naar de community wordt geluisterd.
 
Laatst bewerkt:

Deleted User - 24028

Guest
Goede avond,

Een hele hoop reacties, dat is goed want dat wilt zeggen dat het jullie interesseert! Ik zal niet specifiek ingaan op elke post maar heb wel alles gelezen en alles zal (als het goed is) beantwoord worden in deze post.


DENKTANK
De denktank bestond uit 2 delen, het publieke deel met enkele discussie topics waar iedereen de kans heeft gehad zijn mening te geven over scripts en het privé deel voor de mensen die zich aangemeld hebben. Ondanks dat de nieuwe regels gevormd zijn in die laatste is alles wat gezegd is in het publieke deel daar zeker in mee genomen. Na de eerste draft van de scriptregels zijn de grote lijnen er van ook in de discord scriptchat bekend gemaakt en wederom is de feedback die daar kwam opgenomen en verwerkt.

Op het moment van de denktank waren er 3 gewone spelers (Coruscant, Bappos en ikzelf) die de discussies mee voerde. Bappos en ik zijn beiden pas later moderator geworden. Persoonlijk heb ik mij, mits er geen andere kandidaten waren, aangeboden voor die positie om dezelfde reden dat ik denktank gejoined ben in de eerste plaats: omdat ik vond dat het wat scripts betreft niet langer op deze manier verder kon.

Het is dus een stuk genuanceerder dan "1 speler heeft heel de community vertegenwoordigd"... maar ik ben het verder wel met jullie eens dat er veel meer volk in de denktank had mogen zitten om een meer gespreid beeld van de community zijn wensen te krijgen.

Tot mijn grote verbazing lees ik nu dat er meer mensen zich hadden aangeboden maar dit ergens verloren gegaan is op discord. Erg jammer, maar helaas ook niks meer aan te doen. Deze mensen zullen wel door Duckje gecontacteerd worden om alsnog hun mening te geven, en ook aan de hand van deze meningen zal er gekeken worden of er nog aanpassing nodig zijn. Indien er nog mensen zijn die toen der tijd vergeten zijn, laat zeker iets weten.

Tot slot wil ik nog even vermelden dat er in de denktank nooit specifieke cases besproken zijn, voorbeelden voor scripts ed werden enkel genomen uit publieke of eigen collectie.


SCRIPTREGELS UITGELEGD
Aangezien er veel onduidelijkheid is over de scriptregels wil ik een inkijk geven in de reden waarom bepaalde regels ingevoerd zijn en hoe ze tot stand zijn gekomen:
  1. De welgekende "1 klik, 1 actie" regel die er altijd geweest is, in een nieuw modern jasje gegoten. Ook de uitzonderingen zijn hetzelfde gebleven als ze reeds waren in het verleden. De enige toevoeging hier is "geen spel gerelateerde acties mogen worden overgeslagen" met als doel scripts te weren die met 1 actie iets uitvoeren wat normaal meerdere klikken kost (vb GS versturen met 1 klik).
  2. Een specifieke regel met als doel alle scripts te weren die acties blijven uitvoeren als je een toets inhoud (of iets op die toets legt). De meest bekenden hier in is het versturen van GS, mepscripts en farmscripts. Minder bekend meer even goed bestaand: aanvallen versturen! De uitzonderingen zijn hier aan toegevoegd voor GS balanceer scripts (omdat de AM optie hiervoor niet goed werkt) en farm scripts (omdat farmen een erg tijd rovend iets is dat geen rechtstreekse betrekking heeft op andere spelers)
  3. De reden om deze grote wijziging door te voeren is om controles enorm gemakkelijker te maken, zodoende zullen illegale scripts en bots eenvoudiger opgespoord en bewezen kunnen worden. Ondanks dat dit een enorme grote wijziging lijkt valt dit in praktijk echter enorm mee door de uitzondering, een extensie aangeboden door het TW team, die de belangrijkste functionaliteit van userscripts (namelijk onmiddelijke werking en visualisatie) over neemt. Voor meer informatie, zie verder in deze post.
  4. Het terugschroeven van offensieve scripts heeft een dubbele reden, enerzijds gingen scripts er ver en werd het een gewoonte om de tegenstander uit te putten door aanvallen te sturen omdat het een werkje was dat je kon doen terwijl je ondertussen je favoriete serie kon kijken. Anderzijds is het een bewuste keuze om scripts niet meer te laten klikken op aanvallen / ondersteunen omdat dit een actie is die timebots nodig hebben, als geen enkel script het mag zijn deze een stuk gemakkelijker om op te sporen. Voor de duidelijkheid: Externe aanvalsplanners (waarvan er enkele publieke zijn) zullen sowieso legaal blijven en in principe is het mogelijk om zelfs 1c aan te passen om aan deze regels te voldoen, we gaan dus niet terug naar de middeleeuwen waarin je elke aanval aan de hand van 5 kliks handmatig via de kaart moet versturen!
  5. Voor farm scripts in de FA is er een uitzondering op het inhouden van een toets (zoals eerder gemeld), de reden dat het wisselen van dorp nog steeds handmatig moet gebeuren is zodat er niet iets op de toets gelegd kan worden waarna er ineens een hoop farms lopen een half uur later.
  6. De privé / publiek discussie is 1 van de meest gevoerde discussies die er zijn, ook in de denktank was dit niet anders. Met goede argumenten aan beide kanten en verdeelde meningen is er uiteindelijk een consensus bereikt: namelijk 6 maanden privé en dan publiek. Het idee er achter is dat een scripter (en zijn stam) een tijdelijk voordeel kan houden ten gevolgen van het werk dat de scripter verzet heeft, echter zal het voor scripters niet meer mogelijk zijn om overheen de jaren een enorme hoeveelheid scripts te maken en deze telkens weer privé te houden. Bij de keuring van een privé script zal de code reeds worden opgeslagen en na 6 maanden zal deze post (en code) publiek gemaakt worden. Heeft de scripter in de tussentijd een nieuwe functie ingebouwd? Dan kan hij zijn vorig script updaten of de nieuwe versie inzenden als nieuw script, in het eerste geval wordt dit gewoon publiek gemaakt zoals gepland terwijl in het 2de geval enkel de originele code publiek zal worden gemaakt. Elke functie kan dus maximaal 6 maanden privé gebruikt worden. Als er bug sluipen in de originele code en deze niet meer werkt eenmaal die publiek is is de scripter in principe niet verplicht om de code te updaten en kan die bugfixes 6 maanden privé houden, echter is de code wel publiek en kan elke scripter die bugfixes maken voor de community (iets dat nu ook al gebeurd door verschillende scripts, denk aan toen sangu kapot ging een tijdje geleden door een update). Samengevat: Na 6 maanden zal er een werkende code online komen voor iedereen en hier valt niet aan te ontsnappen.

    Scripts zullen door ons gehost worden om de veiligheid voor gebruikers te garanderen. Wanneer scripters namelijk de link beheren waar de code staat kunnen ze zonder dat anderen het merken de code (tijdelijk) aanpassen, hierdoor kunnen zaken optreden zoals scripters die data van een vijand account of stam ophalen of een illegale actie uitvoeren op een bepaald account in een poging een ban aan te smeren. Voor de duidelijkheid, we zeggen niet dat dit in het verleden al gebeurd is, maar we nemen graag het zekere voor het onzekere. Vandaag zijn hier een aantal bezwaren op gekomen dat dit niet handig is, we zullen nog bekijken in hoe verre het mogelijk is om dit op een andere manier te bereiken.
  7. Standaard regel die voor zich spreekt.
  8. Standaard regel die voor zich spreekt, hier worden best veel uitzonderingen op gegeven als het aan komt op TW code aanpassen, mits dit geen functionaliteiten tegenwerkt.
  9. Deze is er in principe ook altijd geweest, dit is om automatische acties tegen te gaan (bijvoorbeeld automatisch meppen als er genoeg gs is, ...)
  10. Met deze regel weren we elke vorm van timeouts en intervalt omdat deze in principe onnodig zijn voor gewone scripts maar een noodzaak zijn voor bijvoorbeeld timebots. Wederom een stuk eenvoudiger om ze te detecteren. Deze regel bestond vroeger ook al, het woord "visualisatie" is bewust toegevoegd om scripts die helpen bij het timen (bv het balkje van bottenkraker) niet langer legaal te maken omdat ze een te grote impact hebben op een cruciaal element in het spel, namelijk timen.
  11. Deze regel is toegevoegd om aan te geven dat er niet zoals in het verleden jaren niks zal veranderen aan de scriptregels, we geen proberen pro actief op te treden tegen scripts die misschien binnen de regels vallen maar toch te ver gaan. Uit de denktank is duidelijk naar voren gekomen dat 1 persoon niet zou mogen bepalen wat te ver gaat en wat niet. Daarom zijn er interne richtlijnen opgesteld waarbij als er een nieuw soort script dat zich in grijs gebeid beving ingediend wordt het hele TW team geraadpleegd dient te worden voor hun mening, indien daar de meningen verdeeld zijn zal de community op hun beurt ook geraadpleegd kunnen worden. Niet te vergeten, moest er toch 1 door komen, na 6 maanden ziet iedereen dat en kan er alsnog ingegrepen worden!

TW.NL Officiële Extensie
We hadden gedacht dat de uitleg in de regels zelf en er boven voldoende was, maar aan vele reacties te zien is het niet duidelijk wat deze extensie juist zal bij brengen. Bij deze een nieuwe poging:

De extensie is een soort vervanging van tampermonkey, maar in plaats van scripts te laden en uit te voeren van uit een map op je pc (zo werken userscripts) zal deze extiensie scripts uitvoeren van uit de snellijst. Op die manier houden we de functionaliteiten van de huidige userscripts maar is er toch meer controle op illegale scripts mogelijk.

Een fimpje dat het idee er achter moet verduidelijken:

Voor de vele mensen die dachten dat hun favoriete scripts zouden verdwijnen of ingeperkt zouden worden, zoals jullie zien is er zelfs voor sangu geen enkel verschil tussen nu en binnenkort! En dit zal voor elk script zo zijn, mits ze voldoen aan de rest van de regels uiteraard.

VARIA
serieuzere reactie; ik vind de insteek van deze regels wel goed. Je ziet dat er met name het grote edelaantal geprobeerd wordt tegen te gaan. Echter wellicht te heftig, omdat accounts nu weer terug moeten naar alle GS zelf wegmeppen. Met andere woorden, je moet wekelijks een VB draaien voor goede efficiëntie. Daarbij komt dus dat je die twee dagen volop zelf moet gaan slaan.

Dit resulteert uiteraard in minder edels. Dit resulteert ook in veel massa meppen. Maar het zorgt ook voor immense verschillen tussen accounts. Een account dat de motivatie en gedrevenheid heeft om wekelijks een VB te zetten groeien nog net zo hard door als voorheen waar veel andere accounts enorm vertragen. Ergens kun je zeggen: je wordt beloond voor je moeite. Maar daar vind ik farmen en roven al iets voor. Het zorgt nu meer voor een activiteitsspelletje. Als je tegen een stacked team komt dat elke week standaard VB't heb je als vijand er weinig tegenin te brengen als je bv met zijn tweeën bent en geen tijd voor VB's draaien. Dan draait het meer om activiteit dan kwaliteit. Je hebt nu nóg meer de neiging om teams te stacken wat geen positieve ontwikkeling is binnen TW. Juist door de recente scripts kon er heel erg genivelleerd worden aangezien je de edels beter verdeelde over de stam en VB'en geen zware dobber was.
Ik denk dat ook hier net als in mijn voorbeeld de script regels gebruikt worden om bepaalde problemen op te lossen die in de regels opgelost moeten worden (vrij handelen verbieden ook binnen de stam)

Voor munten meppen wordt dit ook gebruikt en ondanks dat dit tegen het Principe in gaat en je het haast als een bot kunt zien omdat we allemaal weten dat mensen gewoon iets op hun toetsenbord leggen en het script laten runnen (in het geval van munten meppen)

Persoonlijk denk ik dat Inno dit zelf heeft veroorzaakt door vb's en pakketen en dergelijke en vind ik het vrij raar dat er dan nu op zo'n manier tegen opgetreden wordt.

Ik zal haast voor pleiten om net als de bouw manager van de am een automatische munten mep optie te maken die je voor dorpen kunt instellen.
Bij genoeg gs'en worden er automatisch munten gemept.

Snap dat dit vrij resource gevoelig is wil je dit effectief werkend maken maar als inno het zo maakt dat het eens in de 5 min checked en bij binnenkomende handelaren denk ik dat dit nog te overzien is.
Begrijp ik goed dat jullie voorstander zijn van de huidige veelal terugkerende speelwijze waarbij voor een massa eerst een locatie gekozen wordt (welk account van de vijand ligt het zwakst, welke heeft het grootste front, waar zitten de slechtste spelers op, ...) om vervolgens te zorgen voor de nodige middelen door deze in die regio te boosten in tegenstelling tot massa's uitvoeren met de beschikbare middelen en deze creatief in te zetten?

Persoonlijk ben ik het er zeker mee eens dat events een enorme grote rol spelen in het boosten van edels, helaas kunnen wij aan events erg weinig (om niet te zeggen niks) veranderen. Maar aan de scripts die de omzetting van die GS uit event enorm hard verhoogd kunnen wij wel iets doen, waarom wordt het inperken van die scripts gezien als iets slecht vraag ik mij dan af? Als ik jullie berichten lees vraag ik me haast af waarom we niet elke wereld beginnen met 50% goudkopere goudmunten zodat we allemaal kunnen massa meppen...

Het blijft in zekere maten natuurlijk speculeren wat de gevolgen zijn voor de toekomst...

Ik deel wel de zorg over wie alles controleert. Niet om een steek te geven aan Warre, maar hij lijkt op dit moment wel de touwtjes in handen te hebben straks bij het keuren en alles? Hoe Warre ermee zal omgaan is een tweede, dat kan mee- of tegenvallen. Maar ergens is het geen heel fijne gedachte als één van de grotere scripters op huidig TW ook zijn eigen zooi moet "keuren". Ja, geen idee of er nog door anderen checks worden gedaan, maar die zullen ongetwijfeld minder scriptkennis hebben of maar heel globaal naar het script kijken als dat het geval is.

Wat ergens mixed feelings oplevert is het feit dat de automatiserende scripts vooral uit de kant van Warre kwamen en Warre nu zelf 180 graden van mening gedraaid is. Maargoed.
Op de werking rond scriptkeuringen ben ik reeds eerder in gegaan, ik quote deze nog eens om in te gaan op de vragen omtrend mij als persoon.

Ik ben er (in het verleden) zeker niet vies van geweest om de rand op te zoeken met men scripts, binnen de regels heb ik er altijd het maximale proberen uithalen en ik zocht vaak naar innoverende manieren om iets te bereiken. In zeker zin zou je kunnen zeggen dat ik 180 graden gedraaid ben, niet van dag op dag, maar over de laatste jaren heen heb ikl gezien wat (bepaalde) scripts voor invloed gehad hebben op tw. En ondanks dat ik absoluut niet tegen scripts ben en ondanks dat ik zelf een scriptcollectie heb waar het meeste in zit vond zelfs ik meer en meer dat het te ver ging. Dat is de reden waarom ik in de denktank ben gestapt...

Maar dat werkt ook 2 kanten op, ben ik niet de juiste persoon voor deze job? Of ken ik de kneepjes van het vak door mijn verleden net zo goed dat ik bij keuringen niet in het zak zal worden gezet door anderen? Hangt er maar van af hoe je het bekijkt natuurlijk ;)

Zoals eerder ook aangegeven heb ik me aangeboden als scriptmod indien er niemand anders geschikt kandidaat was, er bleek niemand anders te zijn dus zodoende... En bij dat standpunt blijf ik ook, dus als jullie iemand anders weten die beter geschikt is en deze taak wilt vervullen laat het dan gerust weten! Wat meer tijd voor het spel zelf te spelen en niet tot voorbij middernacht bezig zijn aan deze post terwijl ik al lang in bed wou liggen zijn geen dingen waar ik tegenop kijk hoor.

Betreffende het keuren van mijn eigen scripts kan ik daar zeer duidelijk in zijn:
  1. Een script moderator keurt nooit zijn eigen script, dit wordt altijd gedaan door CM (Duckje, en als die er niet uit komt ligt de lijn naar Poo (scripter CM .net) ook nog steeds open)
  2. Ondanks dat het geen verplichting is vind ik zelf dat je als scriptmod het voorbeeld moet proberen geven aan andere scripters en om die reden je scripts publiek moet maken. Bij gevolg ben ik dus niet van plan om scripts van mij te laten keuren voor privé doeleinden, maar uitsluitend rechtstreeks voor publiek. Dus voel je vrij om ze van het eerste tot het laatste karakter binnenstebuiten te keren! (sidenote: het kan wel even duren voor ik de tijd vind mijn eigen scripts om te bouwen en klaar te maken voor publicatie)

FEEDBACK
Hopelijk heeft deze post jullie meer inzicht gegeven in de wijzigingen, jullie feedback is uiteraard nog steeds meer dan welkom! Gelieve dit topic vanaf nu wel uitsluitend voor feedback op de scriptregels en manier van werken te houden ;)

Gn!
 
Reactiescore
7.918
Het terugschroeven van offensieve scripts heeft een dubbele reden, enerzijds gingen scripts er ver en werd het een gewoonte om de tegenstander uit te putten door aanvallen te sturen omdat het een werkje was dat je kon doen terwijl je ondertussen je favoriete serie kon kijken. Anderzijds is het een bewuste keuze om scripts niet meer te laten klikken op aanvallen / ondersteunen omdat dit een actie is die timebots nodig hebben, als geen enkel script het mag zijn deze een stuk gemakkelijker om op te sporen. Voor de duidelijkheid: Externe aanvalsplanners (waarvan er enkele publieke zijn) zullen sowieso legaal blijven en in principe is het mogelijk om zelfs 1c aan te passen om aan deze regels te voldoen, we gaan dus niet terug naar de middeleeuwen waarin je elke aanval aan de hand van 5 kliks handmatig via de kaart moet versturen!

In mijn optiek is de gehele discussie vorig jaar ontstaan door 1c, het is overpowered en geeft de aanvaller teveel macht om inderdaad snel tijdens het serie kijken 100den aanvallen eruit te gooien. De deffer is hier alleen uren mee zoet en hetgeen staat totaal niet in balans, aanpassing van dit punt lijkt mij één van de weinig valide aanpassingen in het scriptgebruik. En één van de grondbeginselen van deze gehele discussie + aanpassing van de regels. Wat schetst mijn verbazing nu eigenlijk? Na gesproken te hebben met scripters en wat je zelf ook al toegeeft in je post (zwartgedrukt) is dat 1c zeer simpel legaal omzijld kan worden? Hoe staat dit in verhouding? Is juist de essentie van de regels niet het terugdringen van deze praktijken? Hetgeen wat effectief niet eens gaat lukken?

De privé / publiek discussie is 1 van de meest gevoerde discussies die er zijn, ook in de denktank was dit niet anders. Met goede argumenten aan beide kanten en verdeelde meningen is er uiteindelijk een consensus bereikt: namelijk 6 maanden privé en dan publiek. 1) Het idee er achter is dat een scripter (en zijn stam) een tijdelijk voordeel kan houden ten gevolgen van het werk dat de scripter verzet heeft, echter zal het voor scripters niet meer mogelijk zijn om overheen de jaren een enorme hoeveelheid scripts te maken en deze telkens weer privé te houden. Bij de keuring van een privé script zal de code reeds worden opgeslagen en na 6 maanden zal deze post (en code) publiek gemaakt worden. 2) Heeft de scripter in de tussentijd een nieuwe functie ingebouwd? Dan kan hij zijn vorig script updaten of de nieuwe versie inzenden als nieuw script, in het eerste geval wordt dit gewoon publiek gemaakt zoals gepland terwijl in het 2de geval enkel de originele code publiek zal worden gemaakt. Elke functie kan dus maximaal 6 maanden privé gebruikt worden. 3) Als er bug sluipen in de originele code en deze niet meer werkt eenmaal die publiek is is de scripter in principe niet verplicht om de code te updaten en kan die bugfixes 6 maanden privé houden, echter is de code wel publiek en kan elke scripter die bugfixes maken voor de community (iets dat nu ook al gebeurd door verschillende scripts, denk aan toen sangu kapot ging een tijdje geleden door een update). Samengevat: Na 6 maanden zal er een werkende code online komen voor iedereen en hier valt niet aan te ontsnappen.

1) Kortom er veranderd vrijwel niks tov nu, werelden zijn al gespeeld vaak na x aantal maanden. De stam met scripters blijft in een groot voordeel en de vijand kan de pot op.
2) Loophole dus zodat de scripter voordeel blijft houden, zo gaat het dan ook plaatsvinden. De scripter zal bepaalde functies niet inbouwen of bepaalde fouten erin zetten zodat dit proces eindeloos gaat zijn.
3) Idem als bovenstaand. Gehele proces van 'eerlijkheid en gelijkstelling' is gebaseerd op de goodwill van andere scripters. Indien deze besluiten het spel te verlaten of er geen zin in hebben is weeral één stam of select groepje in het voordeel.

Ik zie hier nogmaals geen voordelen in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan