Feedback nieuwe scriptregels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reactiescore
1.012
Hmm dat was niet geheel duidelijk van mijn kant uit. Steam op zich is niet OP tegenover een browser, maar iedereen die toegang heeft tot steam heeft dat ook tot een browser vgm. De mogelijkheid om met 2 online te zijn op pc is in mijn ogen OP, ook wanneer die 2de geen toegang heeft tot automatisch geladen scripts.

Mijn mening gewoon trouwens, en zoals ik zeg een totaal andere discussie, dus laten we hier maar terug on topic gaan ;)
3 trouwens, mobiel, browser en steam!
 
Reactiescore
533
Als eerste reactie wil ik graag iedereen in de denktank bedanken voor hun nuttige bijdragen met een uitzonderlijke shout-out naar @Coruscant voor zijn doorlopende kritische blik.

Ik wil eveneens @Warre danken omdat hij ervoor kiest terug deel te zijn van het team en daarmee ook kiest om Tribalwars.nl naar het jaar 2021 te trekken in termen van scripts, scriptregels en de toekomst van scripts.

Ik denk dat we met deze scriptregels een mooie consensus bereikt hebben over wat we zouden moeten toelaten en wat niet. Het hosten vanuit het team zal er ook voor zorgen dat we meer grip hebben op de scripts die ronddwalen in de community en mogelijk schadelijk zijn. Tevens zal de exclusiviteitsperiode ervoor zorgen dat scripts nog steeds zelf baat hebben bij hun harde werk.

Bedankt voor jullie bijdragen en je feedback,

Duckje
Meen je dat nu? Corruscant als referentie voor de community?

Een beetje decent CM had geweten dat deze zowat uitgespuwd wordt vriend en vijand. Is een leugenaar eerste klas, als hij verliest loopt hij iedereen te betichten van stabben, valsspelen, botten, etc. Die pakken jullie mee in jullie denktank?
Ik lees dan nog dat er andere (veel meer gerespecteerde mensen) zich kandidaat hadden gesteld voor de denktank. Dan is dit echt gewoon spuwen in het gezicht van de TW-speler.

Neen die mislukte croissant zal nooit mij vertegenwoordigen.

Ook nog dit: Als je nieuwe regels lanceert. Zorg dan tenminste dat jullie extensie al klaar staat. Zodat mensen al weten wat er komen gaat, zich kunnen voorbereiden... Was het nog niet in orde? Wacht dan nog een maand... TW gaat al zo lang mee een maand extra wachten niet had uitgemaakt.
 
Reactiescore
1.281
Meen je dat nu? Corruscant als referentie voor de community?

Een beetje decent CM had geweten dat deze zowat uitgespuwd wordt vriend en vijand. Is een leugenaar eerste klas, als hij verliest loopt hij iedereen te betichten van stabben, valsspelen, botten, etc. Die pakken jullie mee in jullie denktank?
Ik lees dan nog dat er andere (veel meer gerespecteerde mensen) zich kandidaat hadden gesteld voor de denktank. Dan is dit echt gewoon spuwen in het gezicht van de TW-speler.

Neen die mislukte croissant zal nooit mij vertegenwoordigen.

Ook nog dit: Als je nieuwe regels lanceert. Zorg dan tenminste dat jullie extensie al klaar staat. Zodat mensen al weten wat er komen gaat, zich kunnen voorbereiden... Was het nog niet in orde? Wacht dan nog een maand... TW gaat al zo lang mee een maand extra wachten niet had uitgemaakt.

De regels gaan ook nog niet per direct in Johhny English.
 
Reactiescore
1.358
Mis vooral de reflectie naar andere community's had gehoopt dat twteam.nl daar zelf wel mee zou komen omdat die daar wat makkelijker overzicht voor kunnen hebben.

Maar hoe weerhouden de .net regels zich tot onze? Zijn er scripts daar die hier verboden zijn en vice versa? Op welke punten en waarom, en wat zou gelijke regels betekenen voor bestaande scripts hier?
Ik meen me te herrineren dat Warre een post maakte waarin hij waarschuwde voor 1c gebruik op .net, dat was een mooi punt geweest om in te haken en de regels van beiden eens naast elkaar te leggen

Zit zelf op .net maar een aantal coole scripts zijn op beide legaal, zoals het balanceer script en t-time. En voor de meeste andere dingen, waar ik op .nl userscripts voor gebruikte, zijn ook handige oplossingen bedacht. Al mis ik sangu nog altijd wel, geeft zoveel meer nuttige info. Maar daar zijn ook wel onderdelen van gemaakt in de vorm van een snellijst script.
Ook zijn er farm scripts die volledig snellijst zijn ipv userscript, slechts 1x activeren tot je farm sessie over is.
Scripts waar je letterlijk ieder barbaren dorp in een radius kan pakken -> Plakken in een 1c like script (zonder enter spam, tis snellijst knop, enter...)
Scripts om vrij snel al je snipes mee uit te rekenen

Kijk gewoon ff zou ik zeggen: https://forum.tribalwars.net/index.php?forums/approved-public-scripts.582/

Edit: Userscripts als snellijst script vermomen op de manier zoals warre het liet zien is al heel lang waar ik om vraag, liefst nog met een scriptstore erbij, maakt het voor (nieuwe) gebruikers makkelijker en houd bepaalde mensen eerlijker (want anders ban)
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
533
De regels gaan ook nog niet per direct in Johhny English.
Dat boeit niet...
Je geeft al aan dat ze ingaan op 1 April (dus geen verdere discussie mogelijk). Wat oké is.
Maar dan moet je wel zorgen dat alles in orde is. Dit komt namelijk niet goed over vanaf de berichtgeving...

Maarja als je die mislukte croissant al gaat betrekken als verantwoordelijke van de spelers. Om het even met de termen van een collega-AF'er te noemen, de hofnar van TW.
Hoeveel mensen heeft die al beticht van stabben, botgebruik, etc? Stuk of 20? Meer waarschijnlijk.
Hoevaak terecht? Oohw ja... Heeft hij zich al eens verontschuldigd daarvoor?
Als iemand dat al onterecht beschuldigd is geweest door die clown (niet 1X maar 3X en 3X gewoon los valselijk) kan ik je gerust zeggen dat het niet fijn is tegen iedereen je verhaal opnieuw en opnieuw te moeten doen. Weten dat er altijd een groep is dat gelooft in "waar rook is is vuur" en je dus gebrandmerkt bent.
Een leugenaar 1e klas. Je moet echt al een genie zijn die in je denktank te gooien. Zo iemand gaat een goede vibe en een goed gevoel door TW jagen.
 
Reactiescore
1.164
Dat boeit niet...
Je geeft al aan dat ze ingaan op 1 April (dus geen verdere discussie mogelijk). Wat oké is.
Maar dan moet je wel zorgen dat alles in orde is. Dit komt namelijk niet goed over vanaf de berichtgeving...

Maarja als je die mislukte croissant al gaat betrekken als verantwoordelijke van de spelers. Om het even met de termen van een collega-AF'er te noemen, de hofnar van TW.
Hoeveel mensen heeft die al beticht van stabben, botgebruik, etc? Stuk of 20? Meer waarschijnlijk.
Hoevaak terecht? Oohw ja... Heeft hij zich al eens verontschuldigd daarvoor?
Als iemand dat al onterecht beschuldigd is geweest door die clown (niet 1X maar 3X en 3X gewoon los valselijk) kan ik je gerust zeggen dat het niet fijn is tegen iedereen je verhaal opnieuw en opnieuw te moeten doen. Weten dat er altijd een groep is dat gelooft in "waar rook is is vuur" en je dus gebrandmerkt bent.
Een leugenaar 1e klas. Je moet echt al een genie zijn die in je denktank te gooien. Zo iemand gaat een goede vibe en een goed gevoel door TW jagen.
De extensie staat in principe los van de regels, het was misschien niet voor iedereen duidelijk wat het inhield maar dat is rechtgezet door meer uitleg + een filmpje. En zoals eerder al aangegeven zal de extensie hoe dan ook klaar zijn voor de regels effectief in gaan. Geen reden tot paniek dus :)

Over de denktank is al genoeg uitgeweid, hier gaan we niet meer verder op in. Nu terug ontopic.
 
Reactiescore
1.281
Dat boeit niet...
Je geeft al aan dat ze ingaan op 1 April (dus geen verdere discussie mogelijk). Wat oké is.
Maar dan moet je wel zorgen dat alles in orde is. Dit komt namelijk niet goed over vanaf de berichtgeving...

Maarja als je die mislukte croissant al gaat betrekken als verantwoordelijke van de spelers. Om het even met de termen van een collega-AF'er te noemen, de hofnar van TW.
Hoeveel mensen heeft die al beticht van stabben, botgebruik, etc? Stuk of 20? Meer waarschijnlijk.
Hoevaak terecht? Oohw ja... Heeft hij zich al eens verontschuldigd daarvoor?
Als iemand dat al onterecht beschuldigd is geweest door die clown (niet 1X maar 3X en 3X gewoon los valselijk) kan ik je gerust zeggen dat het niet fijn is tegen iedereen je verhaal opnieuw en opnieuw te moeten doen. Weten dat er altijd een groep is dat gelooft in "waar rook is is vuur" en je dus gebrandmerkt bent.
Een leugenaar 1e klas. Je moet echt al een genie zijn die in je denktank te gooien. Zo iemand gaat een goede vibe en een goed gevoel door TW jagen.
Dus je zegt dat er tijd moet zijn om dingen te regelen.
Beetje zoals een aankondiging doen en dan nog tijd hebben om dingen te regelen voor de aankondiging.
 
Reactiescore
389
Zou toch mooi zijn als nu eindelijk eens meer mensen in zien wat voor een slecht management dit spel runt, inno/tw team nl en er eindelijk is genoeg mensen stoppen met spelen, zodat niemand meer last heeft van deze verslaving
 
Reactiescore
533
De extensie staat in principe los van de regels, het was misschien niet voor iedereen duidelijk wat het inhield maar dat is rechtgezet door meer uitleg + een filmpje. En zoals eerder al aangegeven zal de extensie hoe dan ook klaar zijn voor de regels effectief in gaan. Geen reden tot paniek dus :)

Over de denktank is al genoeg uitgeweid, hier gaan we niet meer verder op in. Nu terug ontopic.
Excuseer maar het gaat hier over een reactie over de beginpost van Duckje... Hoe meer OT kan je zijn.
Dus je zegt dat er tijd moet zijn om dingen te regelen.
Beetje zoals een aankondiging doen en dan nog tijd hebben om dingen te regelen voor de aankondiging.
Ik zeg dat als je iets aankondigt zonder alles grondig te hebben klaargezet je beter een maand had gewacht.
Nu een groot drama moet je er niet van maken. Het was ook letterlijk 2 lijntjes tekst van mijn post...

Als ik de extra verduidelijking met oa. filmpjes zie van Warre bekrachtigd dit natuurlijk het punt dat ik probeerde te maken. Beter wat langer nagedacht over het aanbrengen van dergelijk nieuws ipv direct je erop te storten.

Edit: Jullie doen verder maar hoor, de tijden dat ik intensief bezig was met TW liggen al even achter me. Als jullie redder croissant willen volgen be my guest.
Dat 1c btw voor moeilijk def-werk zou zorgen is echter wel gewoon onzin. De grootste reden zijn de events en het feit dat je nu aan -68% munten kan slaan.
Je hebt op die manier gewoon meer edels dan dat je dorpen hebt.
Splits vanuit elk dorp en dat vanuit een hele stam top om te deffen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
123
Ten eerste wil ik nogmaals even kwijt dat ik blij ben dat er eindelijk aandacht wordt geschonken aan het aanpassen van de gehele situatie omtrent de scripts, het mocht eens tijd worden. Ten tweede ben ik blij om te zien dat het idee dat ik heb opgeworpen in de community denktank (het integreren van scripts in het Tribalwars beheer) grotendeels is opgenomen in de oplossing van het probleem, in dat opzicht goed om te zien dat er nog enigszins geluisterd wordt naar de input vanuit de community. Dat hierdoor meerdere problemen aangepakt kunnen worden zoals betere controle over (illegaal) scriptgebruik en scripts in zijn totaliteit meer bekendheid geven onder (nieuwe) spelers is een zeer goede vooruitgang om oneerlijke ongelijkheid binnen de community te verkleinen. Ik ben aangenaam verrast door het Tribalwars team wat eens een stap zet in de goede richting, maar tot zo ver mijn goede woorden.

In mijn AF posts in de community denktank (waar ik helaas nu niet meer bij kan) had ik het probleem, oplossing, voordelen daarvan en een simpele visualisatie aangekaart om in ieder geval één van de kernproblemen van het moment (scripts) aan te pakken en op te lossen. In mijn betoog heb ik daar expliciet vermeld dat er een flinke aanpassing moest komen (de transitie naar het integreren van scripts binnen Tribalwars beheer) waardoor iedereen beschikking heeft over dezelfde scripts en dat daarbij geen half werk geleverd moet worden, zonde van de tijd en moeite en dat zou bovendien het probleem niet oplossen. Maar wat doet het Tribalwars team vervolgens: half werk leveren.

De crux van het verhaal zit in de oneerlijke voordelen die een selectief groepje uit scripts kan halen waardoor werelden beslist worden zonder dat er daadwerkelijk enige vorm onafhankelijke aspecten zoals skill, tijd, inzet etc. aan te pas komt. Dit hele principe, wat aan de basis staat voor de aanpassingen die nodig zijn aan de huidige script situatie, wordt compleet uit het raam gegooid door de mogelijkheid te geven aan scripters om een script alsnog privé te kunnen houden voor 6 maanden. De meeste werelden zijn dan niet afgelopen, maar zijn dan al wel gespeeld door de onterecht grote voorsprong die ondertussen al behaald is. Begrijp me goed, ik ben blij dat er in ieder geval 'iets' van een limiterende optie aan wordt gehangen maar hier wordt de plank toch weer volledig mis geslagen. Zoals ik hier heb gelezen zijn er al meerdere punten aangekaart waardoor er nog steeds problemen/ongelijkheden zullen zijn door privéscripts en bovendien zijn er ook al meerdere manieren omschreven hoe hier gewoon misbruik van gemaakt kan worden door scripters, die nota bene worden aangekaart door degene die een rol heeft gespeeld in het opstellen van de regels en zelf een van de hoofdspelers is als het gaat om het ontwikkelen van privéscripts. Ik weet niet of het Tribalwars team doorheeft hoe ontiegelijk krom dit voorstel klinkt wat ze nu weer aan de community voorschotelen, maar ik ben bang van niet. Nu rest mij alleen nog de vraag: Waarom? Nee maar echt, WAAROM?!?

Nu snap ik dat Tribalwars de scripters tegemoet wil komen, maar moet dit dan echt zo? Zoals ik voorheen ook al eens heb aangegeven zie ik de meerwaarde van scripters echt wel in, met nieuwe creativiteit en een praktische ervaring en insteek zorgen zij ervoor dat er nieuwe functies aan het spel toegevoegd kunnen worden die het gemak om Tribalwars spelen een stuk aangenamer maken. Door het volledig inperken van privéscripts kan het zijn dat de scripters geen tijd of moeite meer in het maken van nieuwe scripts willen steken, begrijpelijk, maar zo komt wel de ware aard van de meeste scripters naar boven die privé of het selectieve groepen belang voor oneerlijk voordeel boven dat van de community zetten. Heb ik op zich geen problemen mee, snap het vanuit de scripters volledig want het blijft en competitief spel waarin je wilt winnen maar ik kan niet begrijpen dat zoiets vanuit Tribalwars wordt toegestaan. Stel je de volgende situatie even voor om dit te vergelijken met hoe het er nu uit gaat zien voor Tribalwars:

Iemand uit een Tour de France team (scripter in een stam) komt met het idee om een motor te maken voor op zijn fiets (een script), er is nog geen standaard regelement opgesteld op een paar kleine regeltjes na maar aanpassingen aan de fiets moeten wel gemeld worden aan de organisatoren (het Tribalwars team). Diegene is een van de weinige die over de kennis beschikt die een motor kan maken, maakt de motor en laat hem keuren.

De maker van de motor (de scripter): "Hey ik heb een motor gemaakt (script 1- versie 1.0) voor op mijn fiets waardoor ik veel harder kan dan de rest die dit niet hebben en ook niet kunnen maken. Het past binnen de huidige regels dus dit kan ik gebruiken als jullie dit even goedkeuren en wil dit ook graag geheim houden."

De organisatoren (Tribalwars team): "Ja dikke prima. Is toegestaan maar je moet hem halverwege de Tour de France (duur van een spelwereld) wel openbaar maken zodat iedereen ook die motor kan gebruiken."

*De halve Tour de France wordt gereden*

De motor (het script) wordt openbaar gemaakt halverwege de race die ondertussen al lang gespeeld is omdat het team met de motor heeft onderhand al een voorsprong weten te behalen die niet meer in te halen is en veel andere teams zijn al afgehaakt die zien dat het een verloren strijd is en compleet zoek zijn gereden. Het gemotoriseerde team wint de Tour de France en krijgen weer de zoveelste nietzeggende titel op hun naam staan.

*De volgende editie van de Tour de France breekt aan (nieuwe spelwereld)*

Iedereen heeft inmiddels een gemotoriseerde fiets omdat het concept van de motor openbaar is en iedereen dit gewoon kan gebruiken.

De maker van de motor (de scripter): "Heyhoi organisatoren (Tribalwars team), ik heb mijn motor wat aangepast en het is nu een straalmotor geworden (script 1- versie 2.0) in plaats van dat simpele motortje van vorige keer. Past nog steeds binnen de regels dus lijkt mij prima om hier weer flink misbruik van te maken toch? Dan maken we hem net als vorige keer halverwege de Tour de France (spelwereld) weer openbaar, al maakt dat dan toch niet meer uit voor de rest want dan hebben we de winst toch al weer behaald lol."

De organisatoren (Tribalwars team):
TW team bloopers nummer zoveel(1).png

*Team met de straalmotor haalt weer een nietszeggende overwinning vanwege oneerlijke voordelen*

De volgende editie breekt aan, nu is er alleen een ander team dat meedoet met een expert op het gebied van aerodynamica. Het nieuwe team maakt gebruik van de straalmotor die inmiddels openbaar is (script 1 - versie 2.0) maar heeft bovendien ook nog een superieur aerodynamisch model gemaakt (script 2 - versie 1.0) waardoor ze kunnen concurreren met het andere dominante team met de motorbouwer, die voor deze editie weer wat aanpassingen heeft gemaakt aan zijn motor (script 1 - versie 3.0) en weer stukken beter is dan de vorige versie (script 1 - versie 2.0).

De Tour de France wordt inmiddels weer gereden waar het momenteel alleen spannend is tussen de twee teams die beschikken over betere materialen (scripts) waar de rest van de rijders van de Tour de France (rest van de spelers op de wereld) nog geen beschikking toe hebben. Het loopt weer uit op een nietszeggende winst en de organisatoren laten dit lekker doorgaan want het boeit ze vooralsnog niks omdat ze nog genoeg geld uit de deelnemers kunnen trekken die geld besteden aan energie drankjes (premium punten). Ondertussen schrijven er steeds minder deelnemers zich in om deel te nemen aan de Tour de France omdat er geen enkele vorm van eerlijke competitie of plezier meer uit te halen is (de uitstervende playerbase). Dit blijft zo de komende paar edities (spelwerelden) aanhouden totdat er eens fatsoenlijk beleid komt waardoor iedereen zich moet houden aan dezelfde regels en vanaf de start dezelfde middelen ter beschikking heeft (of in ieder geval toegang toe heeft). Voordat dat er is vragen de organisatoren (Tribalwars team) zich af waarom er maar steeds minder deelnemers zijn en niet het grotere totaalplaatje van de situatie kunnen overzien, laten zich steeds beïnvloeden door een motorbouwer/gespecialiseerd aerodynamicus (of iets dergelijks) die zijn privileges om de wedstrijd te manipuleren wilt behouden. Ondertussen wordt het geschreeuw vanuit de deelnemers die niet binnen een van de twee teams passen niet gehoord terwijl die zeer bruikbare informatie en aanbevelingen uit de praktijk van de Tour de France proberen te delen.


@Duckje / Tribalwars team, is dit iets duidelijker zo of is deze analogie niet te volgen?

In ieder geval, ga nou eens niet half te werk en zorg dat de zaak rond is waarin de kern van het probleem wordt aangepakt, niet met een 'oplossing' waarmee het probleem verder wordt verborgen en weggeschreven. Haal die laatste loopholes uit de regeling zoals Warre dit had aangekaart waarmee sommige beoogde doelen alsnog vermeden kunnen worden (het weer omschrijven van 1C tot weer een legale variant). Dit vereist wel de oprechte intentie vanuit @Warre om de community te verbeteren en niet met gemengde eigen belangen bezig is het beleid van Tribalwars omtrent scripts te beïnvloeden. Vraag desnoods extra hulp van andere scripters zoals @ixfuryanix , @Shinko To Kuma of andere scripters (weet niet precies wie allemaal scripters zijn), mits zij natuurlijk ook de intentie hebben om de belangen van de community boven de individuele- of selectieve groepsbelangen te zetten. Ik heb het volste vertrouwen in de scripters die deze problematische situatie weer om kunnen buigen naar een eerlijke en pleziervolle situatie om Tribalwars in te spelen.

Maar goed, verreweg het grootste gedeelte is er maar zorg dan ook dat dat laatste stapjes gezet worden.
 
Reactiescore
1.054
Moet eerlijk zeggen dat ik toch wel beetje verbaasd ben over de argumentatie tegen prive scripts. (dit is niet als reactie op 1 iemand in het bijzonder btw)
Dat het in zijn algemeen van altijd prive naar enkel 6 maanden prive is gegaan is al een enorme vooruit gang.

Daarnaast heb ik het idee dat er gedacht wordt dat veel van de huidige scripts nu eerst 6 maanden prive zullen zijn maar ook dit is natuurlijk incorrect aangezien ieder die het script heeft dit kan inschieten om publiek te maken.

Ook zie ik dat er gedacht wordt na die 6 maanden een kleine aanpassing en hopa weer 6 maanden prive maar ook hier gaat dit natuurlijk niet op want dit eerste script wordt gewoon beschikbaar na die 6 maanden.

En boven op dit alles vergeet niet zodra dit script niet meer prive is dat iedereen er toegang tot heeft en dat elke scripter eventuele toevoegingen kan maken.

Sure misschien zullen we in het eerste jaar na dat deze scriptregels in gegaan zijn nog een beetje te maken hebben met prive scripts maar daarna staat letterlijk alles online beschikbaar voor iedereen.

Zodra dit eenmaal gebeurt is staat er zo'n enorme hoeveelheid aan scripts die beschikbaar zijn voor iedereen dat prive scripts na genoeg verwaarloosbaar zijn.
het is niet als of er elke dag een nieuw baanbrekend script bedacht wordt. Vaak zijn het kleine aanpassingen op al bestaande scripts die nu dus voor iedereen beschikbaar zullen zijn en waar scripters die niet aan prive scripts doen gewoon bij kunnen en deze aanpassingen ook op kunnen maken.
 
Reactiescore
123
Tuurlijk, ik ben ook blij met de vooruitgang die wordt geboekt naar het beperken van altijd privé naar 6 maanden privé maar waarom dit tussen station ertussen laten? Neem aan dat velen van jullie graag zijn/haar spellen met fair-play spelen, waarom zou je überhaupt die oneerlijke voordelen willen behouden ook al is het in mindere vorm? Ik snap het gewoon niet.

Nu is mijn voorbeeld dan ook heel extreem omschreven dat snap ik, maar dit is gewoon puur om een beeld te schetsen van de situatie. Inderdaad je hebt niet iedere 6 maanden een baanbrekende ingeving als scripter of je script blijft misschien niet die volledige 6 maanden beschermd van lekken naar buiten, maar je hebt wel een bepaalde periode het voordeel of je hebt al langer de tijd om al verbeteringen te maken in de scripts die andere scripters bijvoorbeeld niet zouden hebben.

Pp-abusen is ook niet iedereen zijn/haar favoriet, dat is nu eenmaal het verdienmodel van Innogames, maar iedereen heeft er tenminste de mogelijkheid toe om het te doen. Privéscripts abusen kan initieel alleen maar door een enkeling of een klein selectief gezelschap gedaan worden maar kan wel tot een bepalende factoren behoren die tot oneerlijke voordelen kan leiden.

Wat ik nu bedoel is, haal die laatste vorm van ongelijkheid er dan ook tussenuit en maak vanaf het moment van goedkeuring ook meteen het script openlijk beschikbaar voor het publiek. Trek het speelveld voor iedereen van begins af aan gewoon gelijk en houdt het een eerlijk competitief spelletje.
 
Reactiescore
166
Stel je de volgende situatie even voor om dit te vergelijken met hoe het er nu uit gaat zien voor Tribalwars:

Iemand uit een Tour de France team (scripter in een stam) komt met het idee om een motor te maken voor op zijn fiets (een script), er is nog geen standaard regelement opgesteld op een paar kleine regeltjes na maar aanpassingen aan de fiets moeten wel gemeld worden aan de organisatoren (het Tribalwars team). Diegene is een van de weinige die over de kennis beschikt die een motor kan maken, maakt de motor en laat hem keuren.

Vergelijk het met F1 en het klopt weer.
Waar het winnen niet alleen gaat om wie qua talent het beste de auto kan besturen,( tw = beste reactie vermogen qua timen etc) maar dat je ook als je talent meer bij het intelligente deel van het team, coach (tw = spelinzicht?) en monteurs en engineers (innoveren qua streamlinen etc, onderhoud auto)

Wat ik hier wel steeds lees is, "Super fijn dat er hier mensen zijn die qua scripten beter zijn, maar die mogen geen voorsprong op ons krijgen, dus niks prive."
Maar mocht je een voorsprong qua spelinzicht hebben of reactie vermogen, dan zijn dat je tw skills en mag je wel een voorsprong hebben op mensen die niet netjes tussen 50 ms kunnen klikken.

Wil je hier op TW winnen, moet je qua team met spelinzicht, timings skils, geld/pp, en innovatie voorop staan. beetje jammer dat er dan door iedereen die zelf niet kan scripten dan gebashed wordt op scripters.
 
Reactiescore
123
Vergelijk het met F1 en het klopt weer.
Waar het winnen niet alleen gaat om wie qua talent het beste de auto kan besturen,( tw = beste reactie vermogen qua timen etc) maar dat je ook als je talent meer bij het intelligente deel van het team, coach (tw = spelinzicht?) en monteurs en engineers (innoveren qua streamlinen etc, onderhoud auto)

Wat ik hier wel steeds lees is, "Super fijn dat er hier mensen zijn die qua scripten beter zijn, maar die mogen geen voorsprong op ons krijgen, dus niks prive."
Maar mocht je een voorsprong qua spelinzicht hebben of reactie vermogen, dan zijn dat je tw skills en mag je wel een voorsprong hebben op mensen die niet netjes tussen 50 ms kunnen klikken.

Wil je hier op TW winnen, moet je qua team met spelinzicht, timings skils, geld/pp, en innovatie voorop staan. beetje jammer dat er dan door iedereen die zelf niet kan scripten dan gebashed wordt op scripters.
Een script iets uit laten uitvoeren om een proces zwaar te versimpelen voor iemand is wat anders dan zelf iets uitvoeren door je persoonlijke kwaliteiten. Scripts haken niet in op de persoonlijke talenten maar maken alles makkelijker om bepaalde prestaties te behalen omdat ze sneller, stabieler, efficiënter zijn met minder fouten. Redelijk wat spelers kunnen van nature al wel tussen de 50-100ms timen, maar als je met een script dit kan beperken tot 0-25ms dan is dat toch wel een flink oneerlijk voordeel wat je hebt kunnen bereiken door middel van een script. Dit is dan een voorbeeld op het gebied van timen waar nu met de nieuwe regels al een einde aan wordt gemaakt, maar op indirecte vlakken kunnen er dus nog steeds voordelen behaald worden die ertoe kunnen leiden dat je de dominante speler kan zijn of worden, ondanks dat je tegenstander misschien kwalitatief gezien beter is maar geen toegang heeft tot scripts.

Kan ook wel de vergelijking trekken met F1 hoor.
De coureur die de auto bestuurd kan inhaken op persoonlijke time kwaliteiten, inzicht voor cluster vorming, locatie indeling van off/def dorpen etc. etc.
Coach zorgt voor het inzicht, bijvoorbeeld een capabele stamleider of zelf het hebben van strategisch inzicht.
Monteurs/engineers, het onderhouden en op orde zetten van een account zodat je actie kan ondernemen maar ook zelf kan incasseren.
--> Deze eigenschappen haken allemaal in op persoonlijke eigenschappen en capaciteiten van personen waarin simpelweg de beste er bovenuit zullen steken.
De auto daarentegen omvangt in dit geval de scripts, die liggen allemaal binnen een bepaald kader vastgelegd waarin ieder dezelfde materialen ter beschikking heeft of mag gebruiken. Hoe het team eromheen die materialen wil gebruiken en hoe ze die auto vorm geven is volledig aan hun zelf hoe zij denken dat het beste is, gebruik je wel of geen scripts en/of combineer je scripts in gebruik bijv.

Verder bash ik ook niet op scripters wat ze doen of kunnen, in tegendeel zelfs. Van mij mogen ze lekker doen wat ze kunnen zolang het binnen de kaders van het regelement is, zoals Warre hier eerder al aangaf om de randjes van de regels op te zoeken om het maximale eruit te halen. Mij zit het knelpunt meer in het beleid van het Tribalwars team dat dit soort oneerlijke voordelen toe staat en er niks aan doet. Nu willen ze er iets aan doen maar nu hebben ze een scripter als bemiddelaar ertussen zitten die ook zijn eigen belangen en die van sommige mede scripters er in mengt, boven de belangen van de rest van alles spelers in de community. Nu wordt er gewoon toegelaten dat het overgrote deel van de community de wedstrijd al begint met 0-1 achterstand tegen de spelers die wel bij privéscripts kunnen.
 
Reactiescore
1.054
Persoonlijk denk ik als je een goed script kunt bedenken dat je dit ook als een soort van strategie kunt zien en je hier best voor 1 wereld voordeel aan mag hebben.
Ben zelf totaal geen scripter maar heb wel met scripters gewerkt en samen scripts bedacht samen met Bjarne en Sander Mark Enemy bijvoorbeeld.
Als je dit dan gebruikt op de wereld waar je het bedenkt en daarna wordt het voor iedereen beschikbaar vind ik zelf prima. die 6 maanden regel komt daar ongeveer op neer met huidige duur van de werelden.

En zoals ik al zei in veel gevallen bestaat er nu al een script voor dus straks na 6 maanden zijn alle scripts die er nu al zijn publiek daarna denk ik dat er nog maar minimale verschillen behaald kunnen worden met prive scripts.
 
Reactiescore
166
Een script iets uit laten uitvoeren om een proces zwaar te versimpelen voor iemand is wat anders dan zelf iets uitvoeren door je persoonlijke kwaliteiten. Scripts haken niet in op de persoonlijke talenten maar maken alles makkelijker om bepaalde prestaties te behalen omdat ze sneller, stabieler, efficiënter zijn met minder fouten. Redelijk wat spelers kunnen van nature al wel tussen de 50-100ms timen, maar als je met een script dit kan beperken tot 0-25ms dan is dat toch wel een flink oneerlijk voordeel wat je hebt kunnen bereiken door middel van een script. Dit is dan een voorbeeld op het gebied van timen waar nu met de nieuwe regels al een einde aan wordt gemaakt, maar op indirecte vlakken kunnen er dus nog steeds voordelen behaald worden die ertoe kunnen leiden dat je de dominante speler kan zijn of worden, ondanks dat je tegenstander misschien kwalitatief gezien beter is maar geen toegang heeft tot scripts.

Kan ook wel de vergelijking trekken met F1 hoor.
De coureur die de auto bestuurd kan inhaken op persoonlijke time kwaliteiten, inzicht voor cluster vorming, locatie indeling van off/def dorpen etc. etc.
Coach zorgt voor het inzicht, bijvoorbeeld een capabele stamleider of zelf het hebben van strategisch inzicht.
Monteurs/engineers, het onderhouden en op orde zetten van een account zodat je actie kan ondernemen maar ook zelf kan incasseren.
--> Deze eigenschappen haken allemaal in op persoonlijke eigenschappen en capaciteiten van personen waarin simpelweg de beste er bovenuit zullen steken.
De auto daarentegen omvangt in dit geval de scripts, die liggen allemaal binnen een bepaald kader vastgelegd waarin ieder dezelfde materialen ter beschikking heeft of mag gebruiken. Hoe het team eromheen die materialen wil gebruiken en hoe ze die auto vorm geven is volledig aan hun zelf hoe zij denken dat het beste is, gebruik je wel of geen scripts en/of combineer je scripts in gebruik bijv.

Verder bash ik ook niet op scripters wat ze doen of kunnen, in tegendeel zelfs. Van mij mogen ze lekker doen wat ze kunnen zolang het binnen de kaders van het regelement is, zoals Warre hier eerder al aangaf om de randjes van de regels op te zoeken om het maximale eruit te halen. Mij zit het knelpunt meer in het beleid van het Tribalwars team dat dit soort oneerlijke voordelen toe staat en er niks aan doet. Nu willen ze er iets aan doen maar nu hebben ze een scripter als bemiddelaar ertussen zitten die ook zijn eigen belangen en die van sommige mede scripters er in mengt, boven de belangen van de rest van alles spelers in de community. Nu wordt er gewoon toegelaten dat het overgrote deel van de community de wedstrijd al begint met 0-1 achterstand tegen de spelers die wel bij privéscripts kunnen.

Als je denk dat het kunnen maken van een script geen talent is en tussen de 50-100 ms timen wel zit daar het verschil.

Als een team is F1 zo slim (persoonlijke eigenschap van personen in een F1 team!) is om de neus van de auto aerodynamischer te maken hebben ze een voordeel tov elk ander team. en het seizoen daarna is het voor elk f1 team beschikbaar! wauw, dat ken ik ergens van. maar omdat het eerste team zo slim was hebben ze wel tijdelijk voordeel.

Waarom zou je als scripter een script maken die de vijand direct krijgt, waardoor je de vijand als die beter is, nog beter wordt? een scripter schiet zichzelf in de voeten als die een script maakt die de vijand direct krijgt. als je invoert dat er geen scripts prive mogen zijn, zijn alle scripters zo weg.
 

Duckje

Teamleden
Tribal Wars Team
Community Manager
Reactiescore
2.473
Goede avond,

Een hele hoop reacties, dat is goed want dat wilt zeggen dat het jullie interesseert! Ik zal niet specifiek ingaan op elke post maar heb wel alles gelezen en alles zal (als het goed is) beantwoord worden in deze post.


DENKTANK
De denktank bestond uit 2 delen, het publieke deel met enkele discussie topics waar iedereen de kans heeft gehad zijn mening te geven over scripts en het privé deel voor de mensen die zich aangemeld hebben. Ondanks dat de nieuwe regels gevormd zijn in die laatste is alles wat gezegd is in het publieke deel daar zeker in mee genomen. Na de eerste draft van de scriptregels zijn de grote lijnen er van ook in de discord scriptchat bekend gemaakt en wederom is de feedback die daar kwam opgenomen en verwerkt.

Op het moment van de denktank waren er 3 gewone spelers (Coruscant, Bappos en ikzelf) die de discussies mee voerde. Bappos en ik zijn beiden pas later moderator geworden. Persoonlijk heb ik mij, mits er geen andere kandidaten waren, aangeboden voor die positie om dezelfde reden dat ik denktank gejoined ben in de eerste plaats: omdat ik vond dat het wat scripts betreft niet langer op deze manier verder kon.

Het is dus een stuk genuanceerder dan "1 speler heeft heel de community vertegenwoordigd"... maar ik ben het verder wel met jullie eens dat er veel meer volk in de denktank had mogen zitten om een meer gespreid beeld van de community zijn wensen te krijgen.

Tot mijn grote verbazing lees ik nu dat er meer mensen zich hadden aangeboden maar dit ergens verloren gegaan is op discord. Erg jammer, maar helaas ook niks meer aan te doen. Deze mensen zullen wel door Duckje gecontacteerd worden om alsnog hun mening te geven, en ook aan de hand van deze meningen zal er gekeken worden of er nog aanpassing nodig zijn. Indien er nog mensen zijn die toen der tijd vergeten zijn, laat zeker iets weten.

Tot slot wil ik nog even vermelden dat er in de denktank nooit specifieke cases besproken zijn, voorbeelden voor scripts ed werden enkel genomen uit publieke of eigen collectie.


SCRIPTREGELS UITGELEGD
Aangezien er veel onduidelijkheid is over de scriptregels wil ik een inkijk geven in de reden waarom bepaalde regels ingevoerd zijn en hoe ze tot stand zijn gekomen:
  1. De welgekende "1 klik, 1 actie" regel die er altijd geweest is, in een nieuw modern jasje gegoten. Ook de uitzonderingen zijn hetzelfde gebleven als ze reeds waren in het verleden. De enige toevoeging hier is "geen spel gerelateerde acties mogen worden overgeslagen" met als doel scripts te weren die met 1 actie iets uitvoeren wat normaal meerdere klikken kost (vb GS versturen met 1 klik).
  2. Een specifieke regel met als doel alle scripts te weren die acties blijven uitvoeren als je een toets inhoud (of iets op die toets legt). De meest bekenden hier in is het versturen van GS, mepscripts en farmscripts. Minder bekend meer even goed bestaand: aanvallen versturen! De uitzonderingen zijn hier aan toegevoegd voor GS balanceer scripts (omdat de AM optie hiervoor niet goed werkt) en farm scripts (omdat farmen een erg tijd rovend iets is dat geen rechtstreekse betrekking heeft op andere spelers)
  3. De reden om deze grote wijziging door te voeren is om controles enorm gemakkelijker te maken, zodoende zullen illegale scripts en bots eenvoudiger opgespoord en bewezen kunnen worden. Ondanks dat dit een enorme grote wijziging lijkt valt dit in praktijk echter enorm mee door de uitzondering, een extensie aangeboden door het TW team, die de belangrijkste functionaliteit van userscripts (namelijk onmiddelijke werking en visualisatie) over neemt. Voor meer informatie, zie verder in deze post.
  4. Het terugschroeven van offensieve scripts heeft een dubbele reden, enerzijds gingen scripts er ver en werd het een gewoonte om de tegenstander uit te putten door aanvallen te sturen omdat het een werkje was dat je kon doen terwijl je ondertussen je favoriete serie kon kijken. Anderzijds is het een bewuste keuze om scripts niet meer te laten klikken op aanvallen / ondersteunen omdat dit een actie is die timebots nodig hebben, als geen enkel script het mag zijn deze een stuk gemakkelijker om op te sporen. Voor de duidelijkheid: Externe aanvalsplanners (waarvan er enkele publieke zijn) zullen sowieso legaal blijven en in principe is het mogelijk om zelfs 1c aan te passen om aan deze regels te voldoen, we gaan dus niet terug naar de middeleeuwen waarin je elke aanval aan de hand van 5 kliks handmatig via de kaart moet versturen!
  5. Voor farm scripts in de FA is er een uitzondering op het inhouden van een toets (zoals eerder gemeld), de reden dat het wisselen van dorp nog steeds handmatig moet gebeuren is zodat er niet iets op de toets gelegd kan worden waarna er ineens een hoop farms lopen een half uur later.
  6. De privé / publiek discussie is 1 van de meest gevoerde discussies die er zijn, ook in de denktank was dit niet anders. Met goede argumenten aan beide kanten en verdeelde meningen is er uiteindelijk een consensus bereikt: namelijk 6 maanden privé en dan publiek. Het idee er achter is dat een scripter (en zijn stam) een tijdelijk voordeel kan houden ten gevolgen van het werk dat de scripter verzet heeft, echter zal het voor scripters niet meer mogelijk zijn om overheen de jaren een enorme hoeveelheid scripts te maken en deze telkens weer privé te houden. Bij de keuring van een privé script zal de code reeds worden opgeslagen en na 6 maanden zal deze post (en code) publiek gemaakt worden. Heeft de scripter in de tussentijd een nieuwe functie ingebouwd? Dan kan hij zijn vorig script updaten of de nieuwe versie inzenden als nieuw script, in het eerste geval wordt dit gewoon publiek gemaakt zoals gepland terwijl in het 2de geval enkel de originele code publiek zal worden gemaakt. Elke functie kan dus maximaal 6 maanden privé gebruikt worden. Als er bug sluipen in de originele code en deze niet meer werkt eenmaal die publiek is is de scripter in principe niet verplicht om de code te updaten en kan die bugfixes 6 maanden privé houden, echter is de code wel publiek en kan elke scripter die bugfixes maken voor de community (iets dat nu ook al gebeurd door verschillende scripts, denk aan toen sangu kapot ging een tijdje geleden door een update). Samengevat: Na 6 maanden zal er een werkende code online komen voor iedereen en hier valt niet aan te ontsnappen.

    Scripts zullen door ons gehost worden om de veiligheid voor gebruikers te garanderen. Wanneer scripters namelijk de link beheren waar de code staat kunnen ze zonder dat anderen het merken de code (tijdelijk) aanpassen, hierdoor kunnen zaken optreden zoals scripters die data van een vijand account of stam ophalen of een illegale actie uitvoeren op een bepaald account in een poging een ban aan te smeren. Voor de duidelijkheid, we zeggen niet dat dit in het verleden al gebeurd is, maar we nemen graag het zekere voor het onzekere. Vandaag zijn hier een aantal bezwaren op gekomen dat dit niet handig is, we zullen nog bekijken in hoe verre het mogelijk is om dit op een andere manier te bereiken.
  7. Standaard regel die voor zich spreekt.
  8. Standaard regel die voor zich spreekt, hier worden best veel uitzonderingen op gegeven als het aan komt op TW code aanpassen, mits dit geen functionaliteiten tegenwerkt.
  9. Deze is er in principe ook altijd geweest, dit is om automatische acties tegen te gaan (bijvoorbeeld automatisch meppen als er genoeg gs is, ...)
  10. Met deze regel weren we elke vorm van timeouts en intervalt omdat deze in principe onnodig zijn voor gewone scripts maar een noodzaak zijn voor bijvoorbeeld timebots. Wederom een stuk eenvoudiger om ze te detecteren. Deze regel bestond vroeger ook al, het woord "visualisatie" is bewust toegevoegd om scripts die helpen bij het timen (bv het balkje van bottenkraker) niet langer legaal te maken omdat ze een te grote impact hebben op een cruciaal element in het spel, namelijk timen.
  11. Deze regel is toegevoegd om aan te geven dat er niet zoals in het verleden jaren niks zal veranderen aan de scriptregels, we geen proberen pro actief op te treden tegen scripts die misschien binnen de regels vallen maar toch te ver gaan. Uit de denktank is duidelijk naar voren gekomen dat 1 persoon niet zou mogen bepalen wat te ver gaat en wat niet. Daarom zijn er interne richtlijnen opgesteld waarbij als er een nieuw soort script dat zich in grijs gebeid beving ingediend wordt het hele TW team geraadpleegd dient te worden voor hun mening, indien daar de meningen verdeeld zijn zal de community op hun beurt ook geraadpleegd kunnen worden. Niet te vergeten, moest er toch 1 door komen, na 6 maanden ziet iedereen dat en kan er alsnog ingegrepen worden!

TW.NL Officiële Extensie
We hadden gedacht dat de uitleg in de regels zelf en er boven voldoende was, maar aan vele reacties te zien is het niet duidelijk wat deze extensie juist zal bij brengen. Bij deze een nieuwe poging:

De extensie is een soort vervanging van tampermonkey, maar in plaats van scripts te laden en uit te voeren van uit een map op je pc (zo werken userscripts) zal deze extiensie scripts uitvoeren van uit de snellijst. Op die manier houden we de functionaliteiten van de huidige userscripts maar is er toch meer controle op illegale scripts mogelijk.

Een fimpje dat het idee er achter moet verduidelijken:

Voor de vele mensen die dachten dat hun favoriete scripts zouden verdwijnen of ingeperkt zouden worden, zoals jullie zien is er zelfs voor sangu geen enkel verschil tussen nu en binnenkort! En dit zal voor elk script zo zijn, mits ze voldoen aan de rest van de regels uiteraard.

VARIA
serieuzere reactie; ik vind de insteek van deze regels wel goed. Je ziet dat er met name het grote edelaantal geprobeerd wordt tegen te gaan. Echter wellicht te heftig, omdat accounts nu weer terug moeten naar alle GS zelf wegmeppen. Met andere woorden, je moet wekelijks een VB draaien voor goede efficiëntie. Daarbij komt dus dat je die twee dagen volop zelf moet gaan slaan.

Dit resulteert uiteraard in minder edels. Dit resulteert ook in veel massa meppen. Maar het zorgt ook voor immense verschillen tussen accounts. Een account dat de motivatie en gedrevenheid heeft om wekelijks een VB te zetten groeien nog net zo hard door als voorheen waar veel andere accounts enorm vertragen. Ergens kun je zeggen: je wordt beloond voor je moeite. Maar daar vind ik farmen en roven al iets voor. Het zorgt nu meer voor een activiteitsspelletje. Als je tegen een stacked team komt dat elke week standaard VB't heb je als vijand er weinig tegenin te brengen als je bv met zijn tweeën bent en geen tijd voor VB's draaien. Dan draait het meer om activiteit dan kwaliteit. Je hebt nu nóg meer de neiging om teams te stacken wat geen positieve ontwikkeling is binnen TW. Juist door de recente scripts kon er heel erg genivelleerd worden aangezien je de edels beter verdeelde over de stam en VB'en geen zware dobber was.
Ik denk dat ook hier net als in mijn voorbeeld de script regels gebruikt worden om bepaalde problemen op te lossen die in de regels opgelost moeten worden (vrij handelen verbieden ook binnen de stam)

Voor munten meppen wordt dit ook gebruikt en ondanks dat dit tegen het Principe in gaat en je het haast als een bot kunt zien omdat we allemaal weten dat mensen gewoon iets op hun toetsenbord leggen en het script laten runnen (in het geval van munten meppen)

Persoonlijk denk ik dat Inno dit zelf heeft veroorzaakt door vb's en pakketen en dergelijke en vind ik het vrij raar dat er dan nu op zo'n manier tegen opgetreden wordt.

Ik zal haast voor pleiten om net als de bouw manager van de am een automatische munten mep optie te maken die je voor dorpen kunt instellen.
Bij genoeg gs'en worden er automatisch munten gemept.

Snap dat dit vrij resource gevoelig is wil je dit effectief werkend maken maar als inno het zo maakt dat het eens in de 5 min checked en bij binnenkomende handelaren denk ik dat dit nog te overzien is.
Begrijp ik goed dat jullie voorstander zijn van de huidige veelal terugkerende speelwijze waarbij voor een massa eerst een locatie gekozen wordt (welk account van de vijand ligt het zwakst, welke heeft het grootste front, waar zitten de slechtste spelers op, ...) om vervolgens te zorgen voor de nodige middelen door deze in die regio te boosten in tegenstelling tot massa's uitvoeren met de beschikbare middelen en deze creatief in te zetten?

Persoonlijk ben ik het er zeker mee eens dat events een enorme grote rol spelen in het boosten van edels, helaas kunnen wij aan events erg weinig (om niet te zeggen niks) veranderen. Maar aan de scripts die de omzetting van die GS uit event enorm hard verhoogd kunnen wij wel iets doen, waarom wordt het inperken van die scripts gezien als iets slecht vraag ik mij dan af? Als ik jullie berichten lees vraag ik me haast af waarom we niet elke wereld beginnen met 50% goudkopere goudmunten zodat we allemaal kunnen massa meppen...

Het blijft in zekere maten natuurlijk speculeren wat de gevolgen zijn voor de toekomst...

Ik deel wel de zorg over wie alles controleert. Niet om een steek te geven aan Warre, maar hij lijkt op dit moment wel de touwtjes in handen te hebben straks bij het keuren en alles? Hoe Warre ermee zal omgaan is een tweede, dat kan mee- of tegenvallen. Maar ergens is het geen heel fijne gedachte als één van de grotere scripters op huidig TW ook zijn eigen zooi moet "keuren". Ja, geen idee of er nog door anderen checks worden gedaan, maar die zullen ongetwijfeld minder scriptkennis hebben of maar heel globaal naar het script kijken als dat het geval is.

Wat ergens mixed feelings oplevert is het feit dat de automatiserende scripts vooral uit de kant van Warre kwamen en Warre nu zelf 180 graden van mening gedraaid is. Maargoed.
Op de werking rond scriptkeuringen ben ik reeds eerder in gegaan, ik quote deze nog eens om in te gaan op de vragen omtrend mij als persoon.

Ik ben er (in het verleden) zeker niet vies van geweest om de rand op te zoeken met men scripts, binnen de regels heb ik er altijd het maximale proberen uithalen en ik zocht vaak naar innoverende manieren om iets te bereiken. In zeker zin zou je kunnen zeggen dat ik 180 graden gedraaid ben, niet van dag op dag, maar over de laatste jaren heen heb ikl gezien wat (bepaalde) scripts voor invloed gehad hebben op tw. En ondanks dat ik absoluut niet tegen scripts ben en ondanks dat ik zelf een scriptcollectie heb waar het meeste in zit vond zelfs ik meer en meer dat het te ver ging. Dat is de reden waarom ik in de denktank ben gestapt...

Maar dat werkt ook 2 kanten op, ben ik niet de juiste persoon voor deze job? Of ken ik de kneepjes van het vak door mijn verleden net zo goed dat ik bij keuringen niet in het zak zal worden gezet door anderen? Hangt er maar van af hoe je het bekijkt natuurlijk ;)

Zoals eerder ook aangegeven heb ik me aangeboden als scriptmod indien er niemand anders geschikt kandidaat was, er bleek niemand anders te zijn dus zodoende... En bij dat standpunt blijf ik ook, dus als jullie iemand anders weten die beter geschikt is en deze taak wilt vervullen laat het dan gerust weten! Wat meer tijd voor het spel zelf te spelen en niet tot voorbij middernacht bezig zijn aan deze post terwijl ik al lang in bed wou liggen zijn geen dingen waar ik tegenop kijk hoor.

Betreffende het keuren van mijn eigen scripts kan ik daar zeer duidelijk in zijn:
  1. Een script moderator keurt nooit zijn eigen script, dit wordt altijd gedaan door CM (Duckje, en als die er niet uit komt ligt de lijn naar Poo (scripter CM .net) ook nog steeds open)
  2. Ondanks dat het geen verplichting is vind ik zelf dat je als scriptmod het voorbeeld moet proberen geven aan andere scripters en om die reden je scripts publiek moet maken. Bij gevolg ben ik dus niet van plan om scripts van mij te laten keuren voor privé doeleinden, maar uitsluitend rechtstreeks voor publiek. Dus voel je vrij om ze van het eerste tot het laatste karakter binnenstebuiten te keren! (sidenote: het kan wel even duren voor ik de tijd vind mijn eigen scripts om te bouwen en klaar te maken voor publicatie)

FEEDBACK
Hopelijk heeft deze post jullie meer inzicht gegeven in de wijzigingen, jullie feedback is uiteraard nog steeds meer dan welkom! Gelieve dit topic vanaf nu wel uitsluitend voor feedback op de scriptregels en manier van werken te houden ;)

Gn!

Ik plaats deze nogmaals omdat deze ook de feedback van de afgelopen paar dagen perfect beantwoord.
 
Reactiescore
2.097
Je bent de mist in gegaan toen je een denktank opstelde waar er meer mensen van tw-team dan vertegenwoordigers van de spelers in zaten. Alles wat erna komt, is in mijn ogen gewoon niet correct gehandeld omdat je verder bouwt op een fundamentele fout.

We hadden een goed gesprek in dm's Seppe, maar je hebt er nooit op mijn laatste vraag geantwoord. Ben je bang om een fout toe te geven?

Om even te schetsen voor de rest: ik kreeg een excuus dat mijn aanmelding voor de denktank verloren is gegaan en de vraag om mijn feedback te geven op de regels. Ik heb oprecht getwijfeld om mijn feedback door te sturen, maar ik heb te weinig vertrouwen in onze CM om te denken dat deze moeite ook maar enig verschil zou maken. Daarom heb ik besloten heb dit niet te doen. Het gaat me momenteel zelfs niet meer om de scriptregels die niet zijn wat ik voor ogen had, maar eerder de onkunde van de mensen die deze community proberen te leiden en hun onvermogen om fouten toe te geven. Dat is pijnlijk om te zien en het ontneemt de motivatie.

Nog steeds alle respect voor de moeite die jullie doen natuurlijk, maar als je dan al die moeite doet, maak dan dat het de moeite waard was. Ik snap dat deze regels een regelrechte hel waren en veel tijd hebben gekost, je had het alleen zoveel meer rewarding kunnen maken door een kwartier stil te staan en logisch na te denken over wat je aan het doen bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan