Evolutietheorie vs creationisme (of ID?)

DeletedUser

Guest
Er zijn in de geschiedenis al talloze discussies over geweest: evolutie of schepping? Evolutietheorie of creationisme?
Misschien ben je wel voor een derde mogelijkheid, namelijk: Intelligent Design?
Intelligent Design is een creationistische beweging die het ingewikkelde universum en alles daaromtrent toeschrijft aan een intelligente ontwerper. Je kan het vergelijken met een horlogemaker (-> intelligente ontwerper) die een ingewikkeld horloge in elkaar steekt.

Hier kan je, respectvol en volgens de forumregels, je eigen mening achterlaten.

Wat ik er zelf even over wil zeggen:
Wetenschappers zeggen dat evolutie wetenschap is en schepping religie, maar volgens mij is het beide religie:
De wetenschappers waren er niet bij en er zijn te weinig bewijzen voor en dat geldt voor de schepping ook. Beide stromingen geloven dus dat ze gelijk hebben maar 100% zeker zijn ze beide niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2929

Guest
Evolutie is religie, want je moet er maar erin geloven.
En als je niks gelooft ben je waarschijnlijk atheïst wat technisch gezien ook eigenlijk een religie is (je gelooft namelijk in niks).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Er zijn vaak talloze disscussies of het nou evolutie is of schepping,

hier kan je, je eigen mening achterlaten.

Wat ik er zelf even over wil zeggen:

Wetenschappers zeggen dat evolutie wetenschap is en schepping religie, maar het is allebei religie:

De wetenschappers waren er niet bij en er zijn te weinig bewijzen voor, en dat geld voor de schepping ook(hoewel er trouwens wel veel bewijzen voor zijn)


Vr. Groet

Juffieannie

Er zijn meer dan genoeg aanwijzingen die erop duiden dat de evolutietheorie de ware is. Als je zegt dat er niet goed genoeg bewijs is kan ik enkel concluderen dat je de laatste paar jaar in een grot geleeft hebt.

Zij die denken dat de aarde een schepping van ''god'' is verklaar ik bij deze voor debiel. Hoe kan iets dat niet bestaat (bewijs maar dat ie wel bestaat) iets creeen.
 

DeletedUser

Guest
Zij die denken dat de aarde een schepping van ''god'' is verklaar ik bij deze voor debiel. Hoe kan iets dat niet bestaat (bewijs maar dat ie wel bestaat) iets creeen.


mooi gezegd , ik kan zelf ook niet begrijpen dat er werkelijk mensen op deze aardbol rondlopen die dat nog geloven.
 

DeletedUser

Guest
Er zijn meer dan genoeg aanwijzingen die erop duiden dat de evolutietheorie de ware is. Als je zegt dat er niet goed genoeg bewijs is kan ik enkel concluderen dat je de laatste paar jaar in een grot geleeft hebt.

Zij die denken dat de aarde een schepping van ''god'' is verklaar ik bij deze voor debiel. Hoe kan iets dat niet bestaat (bewijs maar dat ie wel bestaat) iets creeen.

Er zijn bewijzen voor de evolutie, dat klopt, maar het probleem is dat jij denkt dat er geen bewijzen zijn voor de schepping ik heb thuis 4 DVD's liggen met informatie erover en de andere drie wil ik ook graag nog zien.

De evolutie-theorie doelt de hele tijd op leugens, er zijn heel veel bewijzen gevonden, maar dat zijn geen echte bewijzen ze voegen materiaal samen zodat hun mening klopt.

Kent Hovind heeft die DVD's gemaakt ik wil meer info geven maar ik moet nu weg

Vr. Groet Juffieannie
 

DeletedUser

Guest
Sinds wanneer zijn er bewijzen voor schepping? :confused:
Die zou ik wel eens willen zien dan.
Ik geloof trouwens in evolutie. Je ziet evolutie nog steeds gebeuren. Ik geloof niet dat een of andere god even met zijn vingers knipt of wat dan ook
 

DeletedUser2929

Guest
Er zijn meer dan genoeg aanwijzingen die erop duiden dat de evolutietheorie de ware is. Als je zegt dat er niet goed genoeg bewijs is kan ik enkel concluderen dat je de laatste paar jaar in een grot geleeft hebt.

Zij die denken dat de aarde een schepping van ''god'' is verklaar ik bij deze voor debiel. Hoe kan iets dat niet bestaat (bewijs maar dat ie wel bestaat) iets creeen.

Als er genoeg bewijs is, waarom heet het dan de evolutietheorie
 

DeletedUser

Guest
Er zijn geen bewijzen voor de evolutietheorie :eek:

Er zijn waarnemingen gedaan, en hebben met die waarnemingen doorgeredeneerd en zijn tot een conclusie gekomen. Het feit dat er apen en mensen bestaan is geen bewijs voor de evolutietheorie.

Creationisten hebben tenminste nog getuigenverklaringen... Ook zijn er net als de evolutietheorie waarnemingen waarmee je kan doorredeneren en op het creationisme kan uitkomen.

Echte bewijzen bestaan er voor beiden niet, bewijzen voor de evolutietheorie zijn niet eens mogelijk (het enige bewijs zou zijn als de mensheid heel lang zou blijven bestaan en een soort echt zien evolueren, maar dan nog zou dat geen echt bewijs zijn omdat de gegevens uit lang vervlogen tijden kunnen veranderd of vervalst zijn, dat is precies waarom niet-christenen de Bijbel zelf niet als bewijs zien), en bewijzen voor creationisme worden afgedaan als onzin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser659

Guest
er zijn ZAT bewijzen voor evolutie theori alleen de kerk hersenspoelt alle mensen met die leugens, hun kunne niet bewijzen dat god bestaat dus moeten wij maar bewijzen dat god niet bestaat... goh moeilijk als je moet bewijze dat god een fantasievriendje van iedereen is want hij bestaat niet... typisch voor de evolutie theori zijn teminste bewijzen gevonden en die theori klopt teminste nog als je het een beetje snapt... maar dat is te moeilijk voor veel mensen blijkbaar dusja
 

DeletedUser

Guest
BEWIJS dan eens dat de evolutietheorie bestaat inplaats van te bewijzen God dat niet doet. Geef eens een bewijs dat naar de evolutietheorie wijst.
 

DeletedUser2929

Guest
er zijn ZAT bewijzen voor evolutie theori alleen de kerk hersenspoelt alle mensen met die leugens, hun kunne niet bewijzen dat god bestaat dus moeten wij maar bewijzen dat god niet bestaat... goh moeilijk als je moet bewijze dat god een fantasievriendje van iedereen is want hij bestaat niet... typisch voor de evolutie theori zijn teminste bewijzen gevonden en die theori klopt teminste nog als je het een beetje snapt... maar dat is te moeilijk voor veel mensen blijkbaar dusja

als die theorie bewezen is waarom is het dan een theorie
 

DeletedUser243

Guest
BEWIJS dan eens dat de evolutietheorie bestaat inplaats van te bewijzen God dat niet doet. Geef eens een bewijs dat naar de evolutietheorie wijst.

Volgens Genesis bestaat de aarde .... 6500 jaar?


Wel, via de c-14 methode ( koolstofdatering, men kijkt naar de halveringstijd van de koolstofatomen { net zoals dat bij radioactief materiaal kan bepaald worden } ) en daaruit blijkt dat er reeds fosielen van organisch materiaal bestaat dat meer dan 3 miljard jaar oud is.

Men schat de leeftijd van de aarde op 4.5 miljard. Maar omdat er een tijdje geleden een diamand is gevonden van 4.32 miljard jaar oud is de aarde misschien nog ouder.
 

DeletedUser243

Guest
er zijn ZAT bewijzen voor evolutie theori alleen de kerk hersenspoelt alle mensen met die leugens, hun kunne niet bewijzen dat god bestaat dus moeten wij maar bewijzen dat god niet bestaat... goh moeilijk als je moet bewijze dat god een fantasievriendje van iedereen is want hij bestaat niet... typisch voor de evolutie theori zijn teminste bewijzen gevonden en die theori klopt teminste nog als je het een beetje snapt... maar dat is te moeilijk voor veel mensen blijkbaar dusja

Ik GELOOF niet, maar toch vind ik niet dat de kerk mensen hersenspoelt.

De kerk is eeuwen een houvast geweest voor mensen. Ze putten er kracht uit, probeerden het goede te doen en vreesden de dood niet. Religie was hun enige optie in die tijd.
 

DeletedUser

Guest
Volgens Genesis bestaat de aarde .... 6500 jaar?


Wel, via de c-14 methode ( koolstofdatering, men kijkt naar de halveringstijd van de koolstofatomen { net zoals dat bij radioactief materiaal kan bepaald worden } ) en daaruit blijkt dat er reeds fosielen van organisch materiaal bestaat dat meer dan 3 miljard jaar oud is.

Men schat de leeftijd van de aarde op 4.5 miljard. Maar omdat er een tijdje geleden een diamand is gevonden van 4.32 miljard jaar oud is de aarde misschien nog ouder.

Het is inderdaad een sterk wetenschappelijk punt tegenover jonge aarde creationsten, maar het zou mij niks verbazen als de zondvloed de dateringen heeft beinvloed of God zelf die c-14 had veranderd, maar daarom kan je ook nooit een bewijs geven tegen creationisten.

Als jullie zoveel van bewijzen houden vraag ik daarom om een bewijs voor de evolutietheorie, niet tegen het creationisme.
 

DeletedUser

Guest
Als jullie zoveel van bewijzen houden vraag ik daarom om een bewijs voor de evolutietheorie, niet tegen het creationisme.


draai het even om, ik vraag jou zelfs niet om een bewijs te geven voor het creationisme, geef me er enkel een tegen de evolutietheorie...
 

DeletedUser

Guest
Echte bewijzen tegen de evolutietheorie zullen niet bestaan want zodra er een gevonden word zal de theorie worden aangepast. Dingen als de missing-link zijn natuurlijk sterke aanwijzingen tegen.

Maar bewijzen voor bestaan niet, de evolutietheorie is gebaseerd op enkele feiten en redeneringen en de enige reden waarom mensen het aan schijnen te hangen is omdat het de enige verklaring voor het leven is zonder dat er een God aan te pas komt.
 

DeletedUser243

Guest
Echte bewijzen tegen de evolutietheorie zullen niet bestaan want zodra er een gevonden word zal de theorie worden aangepast. Dingen als de missing-link zijn natuurlijk sterke aanwijzingen tegen.

Maar bewijzen voor bestaan niet, de evolutietheorie is gebaseerd op enkele feiten en redeneringen en de enige reden waarom mensen het aan schijnen te hangen is omdat het de enige verklaring voor het leven is zonder dat er een God aan te pas komt.

Wel, over de zondvloed is aan de hand van bodemstalen bewezen dat die er inderdaad was. Maar over een beperkt gebied. Niet de hele aarde overstroomde, enkele steden in het Midden-Oosten wel. Voor de mensen die daar woonden moest het hebben geleken dat de hele wereld overstroomde. En vandaar dus het verhaal van de zondvloed :)
 

DeletedUser

Guest
Er is wel bewijs dat er nieuwe soorten van dieren kunnen ontstaan en dat soorten evolueren, doe eens wat opzoekingswerk naar bijvoorbeels natuurlijke selectie, genetische variatie, moleculaire genetica, als dit te ver gaat kan je ook eens proberen bij "fossielen" bijvoorbeeld...
 

DeletedUser

Guest
hier is een mooi stukje tegen de evolutietheorie. Degene die dit met goede logica kan ontkrachten krijgt een koekje van me. En dan bedoel ik geen aanvallen op creationisme.


Het is voor mij, als natuurwetenschapper, onbegrijpelijk, dat zoveel wetenschappers de evolutietheorie hebben omhelsd. De aanhangers van deze atheïstische theorie moeten een zeer groot geloof hebben. C.S. Lewis verwoordde het ooit zo: 'Een jonge atheïst kan werkelijk niet zorgvuldig genoeg over zijn geloof waken. Aan alle kanten dreigt gevaar.' Niets in de levende natuur bewijst de veronderstelde macro-evolutie. integendeel: Alles om ons heen wijst op een intelligent ontwerp en dan moet er ook een ontwerper zijn
De hoofdvraag

De discussie tussen de evolutiegelovigen en de scheppinggelovigen gaat meestal over de afstamming van de levensvormen, die we om ons heen zien. Stamt de mens van een aapachtige voorouder, of zijn de vogels bijvoorbeeld uit reptielen ontstaan? Toch zijn dit soort vragen als het ware zandkorreltjes vergeleken met een flatgebouw, wanneer de vraag naar het ontstaan van de eerste levende cel aan de orde komt. De vraag naar de oorsprong van het leven is een dusdanig kolossaal probleem voor de evolutiegelovige, dat het verbazingwekkend is, dat deze problematiek relatief zo weinig aandacht krijgt.
Spontane generatie

Het geloof, dat het leven vanzelf ontstaan is (spontane generatie), bestaat al heel lang. Lang voor Darwin stelde Aristoteles, dat spontane generatie dagelijks kan worden waargenomen. Als bewijs voerde hij aan, dat palingen en vliegen uit kadavers zouden ontstaan (van paling was ook nooit hom of kuit waargenomen) en dat muizen uit graan voortkwamen! In 1668 toonde Redi aan, dat alleen levende vliegen voor nakroost op kadavers konden zorgen. Toch geloofde de wetenschap ruim een eeuw geleden nog massaal, dat bacteriën wél vanzelf ontstaan! Het was Louis Pasteur (18221895), die uiteindelijk het onomstotelijke tegendeel bewees. Zijn onderzoek resulteerde in de conclusie, dat nietleven geen leven kan genereren; alleen leven genereert leven. Toch bleef onder de evolutionisten ook na Pasteur het geloof bestaan, dat ooit in een 'oersoep' van aminozuren spontaan een eerste cel moet zijn ontstaan, die zich verder ontwikkelde tot de diverse levensvormen van vandaag.
Het experiment van Miller

De chemicus Miller voerde in 1953 een slim experiment uit. Hij leidde langdurig elektrische ontladingen ('bliksem') door een mengsel van methaan (=moerasgas), ammoniak, waterstof en waterdamp, waarbij hij de reactieproducten beschermde tegen afbraak. Miller verblufte de wereld met het feit, dat in zijn veronderstelde 'oeratmosfeer' een serie aminozuren was ontstaan. Aminozuren zijn de bouwstenen van enzymen en eiwitten (proteïnen), de grondstoffen van het leven. Tot op de huidige dag wordt Miller door evolutiegelovigen bejubeld, maar zijn ster is snel aan het verbleken. Bij de kenners is het besef doorgedrongen, dat Miller's experimenten eerder een bewijs tegen de abiogenese (het ontstaan van leven uit nietleven) zijn.
Kip of ei

De veronderstelling, dat aminozuren zich spontaan hebben gekoppeld tot functionele eiwitten, die uiteindelijk de eerste levende cel hebben gevormd, is een moeilijk aspect van zijn theorie. De evolutionist Lever bracht hier tegenin, dat die koppeling van aminozuren tot eiwitten gebeurt via enzymen en enzymen zijn zelf eiwitten! Het gaat hier dus om een kip/eiprobleem. De problemen voor Miller zijn echter nog veel groter, want tijdens zijn experiment ontstonden tevens diverse giftige stoffen, eiwitketenblokkerende stoffen en celvreemde aminozuren. Zes (van de twintig) essentiële aminozuren konden niet gevormd worden en naast de essentiële ('linksdraaiende') aminozuren werd steeds voor 50% het onbruikbare ('rechtsdraaiende') spiegelbeeld aminozuur gevormd.
Pure speculatie

De evolutietheorie heeft miljoenen jaren nodig, maar bij het experiment van Miller blijkt een 'lange tijd' nadelig uit te werken. Als er door een soort supertoeval al één werkzaam enzym gevormd zou kunnen zijn, dan blijkt dat enzym door de langdurige inwerking van water weer spontaan uit elkaar te vallen. Tegen spontane generatie pleit ook het intelligente ontwerp van het Millerexperiment. Zonder deze slimme constructie zouden alle gevormde aminozuren namelijk weer snel vernietigd zijn door de gecreëerde 'bliksem'. Miller deed zijn experimenten ook in een volkomen zuurstofvrij milieu, omdat zuurstof het hele experiment verpest zou hebben. Een zuurstofvrije aarde is echter pure speculatie en uiterst onwaarschijnlijk. ondanks deze beschermende maatregelen werd door Miller slechts heel weinig aminozuur gevormd en relatief veel teerachtige producten. Andere noodzakelijke bouwstenen voor leven, zoals DNA, ontbraken.
Kansberekening

Hoe buitengewoon naïef was destijds de gedachte, dat bacteriën vanzelf zouden ontstaan! Hoewel bacteriën geen celkern hebben, zijn het verbluffend complexe organismen. De gemiddelde bacterie heeft circa 2.000 functionele enzymen/proteïnen met een gemiddelde eiwitlengte van circa 200 aminozuren. De kans, dat in een oersoep één zodanige goede eiwitketen ontstaat, is 1 op 10316 (dus een 1 met 316 nullen!). In de wiskunde geldt, dat een kans van 1 op 1050 statistisch als nul wordt beschouwd. Een kans van 1 op 10316 impliceert, dat de toevallige kans op een eerste correcte oersoepeiwit supernul is! En dan hebben we voor die eerste bacterie in wording nog circa 2.000 andere functionele eiwitten, een celmembraan, DNA, RNA, etcetera nodig! Statistisch is de kans op het vanzelf ontstaan van het leven daarom nuller dan nul.
Alternatieve theorieën

Ook een deel van de evolutionisten is die onmogelijkheid gaan inzien en dus werden er nieuwe theorieën ontwikkeld. De nieuwste theorie is: Het leven is niet op aarde ontstaan, maar kwam vanuit de ruimte op aarde terecht. Daarmee vertoont het neodarwinisme religieuze elementen, waarbij de Schepper is ingeruild voor de ruimte. Een andere hypothese is: De 'RNAwereld', waarbij een uit RNA bestaande oersoep wordt geponeerd. RNA lijkt op DNA en is een informatiedrager voor de vorming van eiwitten. Het geniepige van deze theorie is, dat men verzuimt te vermelden, dat dit feitelijk een oerbegin veronderstelt vanuit intelligent voorgeprogrammeerde informatie en intelligent ontwerp.
Niet spontaan

Niet alleen vanuit de statistiek en de (bio)chemie loopt de abiogenese klem. ook vanuit de natuurkunde plaatsen de eerste en tweede hoofdwet der thermodynamica de evolutionist voor grote problemen. De eerste hoofdwet der thermodynamica stelt: De totale hoeveelheid energie en massa blijft constant. Dus: Massa en energie ontstaan niet spontaan. Dan komt de vraag: 'Waar komt de kosmos dan vandaan?' De ware evolutionist is zelfs niet blij met de oerknaltheorie, want die leidt tot de legitieme vervolgvraag: 'Waar kwam die oerknal dan vandaan?'
Geen orde uit wanorde

De tweede hoofdwet der thermodynamica stelt, dat een gesloten systeem (een systeem, waaraan geen energie of massa wordt toegevoegd of onttrokken) streeft naar maximale vrijheid, maximale wanorde ofwel maximale entropie. Met andere woorden: Informatie ontstaat nooit uit niet-informatie, energieverschillen streven altijd naar evenwicht, warmte stroomt uit zichzelf altijd van warm naar koud, nooit andersom. Hieruit volgt, dat de evolutietheorie fundamenteel strijdig is met de tweede hoofdwet der thermodynamica, omdat de evolutietheorie uitgaat van het uit zichzelf ontstaan van orde en informatie uit wanorde en nietinformatie.
Conclusie

Evolutionisten zijn doorgaans niet te overtuigen door bovenstaande argumenten. Zij blijven meestal bij hun geloof in het onwaarschijnlijkste toeval, omdat het enige alternatief voor het evolutiegeloof is: Het geloof in een almachtige Schepper, een intelligente Ontwerper. Het geloof in God wordt echter vanuit het Verlichtingsdenken per definitie uitgesloten. Vanuit dit dwaze standpunt is de theorie van Darwin voor velen het enige, armzalige alternatief. Daaruit blijkt, dat het hier niet gaat om een strijd tussen geloof en wetenschap, maar om een strijd tussen twee geloven! Als natuurwetenschapper geloof ik met volle overtuiging in een almachtige Schepper, die ik mag kennen in zijn Zoon Christus jezus, mijn HERE en Verlosser. Wat een geweldige rijkdom, die alle verstand te boven gaat. Wat een genade.
 
Bovenaan