[Discussietopic] Evaluatie spellen/rollen

DeletedUser72524

Guest
Beste bewoners van wakkerdam,

Laat ik allereerst deze gelegenheid gebruiken om de 2000'ste topic in het spellen forum te openen. Hiervoor graag een moment van stilte...

Nu we dat gedaan hebben lijkt het mij tof om een keer een evaluatie te doen over bepaalde rollen of instellingen. Aangezien er verschillende meningen zijn over bepaalde instellingen en rollen denk ik dat het in de toekomst wellicht kan helpen als spelleiders hier meer naar kijken om meer zekerheid te hebben op wat volgens de hele community geliefd/geaccepteerd is. Ik zal na een aantal weken proberen een conclusie te typen (zo objectief mogelijk) naar aanleiding van jullie meningen.

Onderwerpen:
De onderwerpen die ik graag wil behandelen zijn:
- G/S verhouding
- Standaard instellingen (claimen, netwerken, hints etc.)
- Nachtvolgorde
- Standaard rollen
- Afwijkende rollen
- Deadline
- Spelleider zijn

Wellicht vergeet ik zaken, mocht het zijn dat men ook andere rollen wil behandelen. Gooi het in de groep en ik ga het veranderen.
 

DeletedUser72524

Guest
#makewvwgreatagain!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deleted User - 2265087

Guest
Reserved

Zonder die vraagteken ofc^^

Hints moeten trouwens verbannen worden. Stomme dingen -> je gaat je erop concentreren wat het spelen niet bevorderd. Ten tweede trek je er alleen maar verkeerde conclusies uit. En het is k*t (lijkt me) om er door een hint uit te vliegen.
 

DeletedUser72524

Guest
Laat ik dan maar beginnen met de punten behandelen die ik belangrijk vindt.

Cupido:
In het verleden zijn er vaak potjes kapot gegaan voor de gewone wolven door het G/S koppel. Ik zelf vind het hebben van een G/S koppel ook een verschrikkelijke bijfunctie. Een voorbeeld is potje 226, waar na het bekendmaken van dat Netsky de G was in een G/S koppel het potje al was afgelpen, aangezien hij in zijn posts slechtjes niet echt subtiel en meerdere tegelijk had benoemd als slechtje zijnde. Nu wil ik Netsky niet erop aanvallen omdat het logisch is dat hij een tactiek aanneemt die voor hem slim lijkt. Wel wil ik de G/S rol in twijfel trekken, omdat je door deze rol kansloos bent als gewoon wolfje om niet verdacht te worden, voor mij is het dus een OP ziener.

Slet:
Naar mijn mening is een slet heel erg OP indien zijn/haar slachtoffer een bericht krijgt. Het claimen voor een slet wordt daardoor enorm makkelijk en daardoor zal het potje eerder neigen naar een afstreepspel dan het echt wvw'en. Ik stel dus ook voor dat degene geen bericht meer krijgt als hij/zij bij de slet slaapt.

OP zienerrollen:
Wat betreft zienerrollen mag het ook flink verminderd worden wat mij betreft. Dus maximaal 5% van het aantal spelers zijn van een ziener of een zienende rol (tenzij inbreker dan mag het meer dan 5% zijn). Verder vind ik dat zienerrollen (op inbreker/mythomaan) na in netwerkpotjes verboden moeten worden zijn veel te OP. Ook het hebben van een gewone ziener of dorpsgek (met maar 3 spelers) stel ik liever niet op prijs, ik zie liever de volgende zienerrollen die wel een toevoeging zullen zijn maar wat minder OP. Daarna:
- Ziener (met sjamaan niet zonder)
- Muizenval (bij voorkeur met rattenval)
- Orakel (bij voorkeur in een non-claim potje)
- Dorpsgek (bij voorkeer met 5 rollen ipv 3)
- Inbreker (toffe rol)
- Luistervink (kan leuk zijn, indien goed gefilterd wordt)

Zeurende spelers op spelleiding:
Ik merk dat het de laatste tijd ook een enorme trend is om te gaan zeuren op spelleiders, natuurlijk hoef je niet altijd alles te accepteren, maar een vermindering van de hoeveelheid zeur mag van mij wel. In plaats van zeggen: Je hebt het hele potje verpest door je fout! Kan je er ook voor kiezen om te zeggen: Misschien beter om de volgende keer dit te doen.

Spelleider zijn:
Ik stel voor om weer terug naar de minimaal 10 potjes te gaan. Er zijn bepaalde situaties die je als nieuweling niet in kan schatten en vaak (ik ook) de spelers met 10+ potjes ook nog niet. Hoe dan ook vind ik dat spelers best wel eerst wat meer potjes mogen spelen om het potje beter te begrijpen. Er komt vaak meer bij kijken dan men doet denken.

Toffe features:
Features die van mij mogen terugkomen zijn:
- Rol inbreker
- Rol lycantroop
- Rol vervloekte
- Rol wapensmid
- Democratisch beschermen van een lunchkandidaat met dorpsoudste effect (wel i.c.m. beschermengel en het liefst ook een non-claim ronde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deleted User - 2265087

Guest
Met bengel wordt het onmogelijk voor de wolven om nog mensen te lunchen, na een dag of 5. Dus dan moet je het zonder andere rollen doen die niet geluncht kunnen worden.
Hoogstens slet ook doen, omdat dat gewoon pech hebben (of, in de ogen van de wolven, geluk).

En bedoel je met vervloekte nou weer verrader? :p
 

DeletedUser72524

Guest
Met bengel wordt het onmogelijk voor de wolven om nog mensen te lunchen, na een dag of 5. Dus dan moet je het zonder andere rollen doen die niet geluncht kunnen worden.
Hoogstens slet ook doen, omdat dat gewoon pech hebben (of, in de ogen van de wolven, geluk).

En bedoel je met vervloekte nou weer verrader? :p

Verrader mag je witte wolf noemen, ik bedoel daadwerkelijk echt vervloekte!
 

DeletedUser58625

Guest
Laat ik dan maar beginnen met de punten behandelen die ik belangrijk vindt.

Cupido:
In het verleden zijn er vaak potjes kapot gegaan voor de gewone wolven door het G/S koppel. Ik zelf vind het hebben van een G/S koppel ook een verschrikkelijke bijfunctie. Een voorbeeld is potje 226, waar na het bekendmaken van dat Netsky de G was in een G/S koppel het potje al was afgelpen, aangezien hij in zijn posts slechtjes niet echt subtiel en meerdere tegelijk had benoemd als slechtje zijnde. Nu wil ik Netsky niet erop aanvallen omdat het logisch is dat hij een tactiek aanneemt die voor hem slim lijkt. Wel wil ik de G/S rol in twijfel trekken, omdat je door deze rol kansloos bent als gewoon wolfje om niet verdacht te worden, voor mij is het dus een OP ziener.

Slet:
Naar mijn mening is een slet heel erg OP indien zijn/haar slachtoffer een bericht krijgt. Het claimen voor een slet wordt daardoor enorm makkelijk en daardoor zal het potje eerder neigen naar een afstreepspel dan het echt wvw'en. Ik stel dus ook voor dat degene geen bericht meer krijgt als hij/zij bij de slet slaapt.

Sletten zijn inderdaad vrij vervelend, er mogen er ook niet al te veel zijn, dan zie ik liever een bengel extra, die kan ook zichzelf beschermen.

OP zienerrollen:
Wat betreft zienerrollen mag het ook flink verminderd worden wat mij betreft. Dus maximaal 5% van het aantal spelers zijn van een ziener of een zienende rol (tenzij inbreker dan mag het meer dan 5% zijn). Verder vind ik dat zienerrollen (op inbreker/mythomaan) na in netwerkpotjes verboden moeten worden zijn veel te OP. Ook het hebben van een gewone ziener of dorpsgek (met maar 3 spelers) stel ik liever niet op prijs, ik zie liever de volgende zienerrollen die wel een toevoeging zullen zijn maar wat minder OP. Daarna:
- Ziener (met sjamaan niet zonder)
- Muizenval (bij voorkeur met rattenval)
- Orakel (bij voorkeur in een non-claim potje)
- Dorpsgek (bij voorkeer met 5 rollen ipv 3)
- Inbreker (toffe rol)

Als ervaren speler en zienertarget ben ik het hier volkomen mee eens, bij zienende rollen die de rol van een persoon kunnen opvragen worden steevast dezelfde personen getarget, namelijk de personen die goed zijn ih zijn van slechtje zodat ze deze spelers kunnen vertrouwen. Persoonlijk vind ik muizenval/rattenval (slechte versie muizenval) en orakel wel goede rollen omdat ze ofwel random zijn, ofwel ze zelf niet de rol krijgen. Natuurlijk mogen er dan ook niet te veel zijn tenzij er een compensatie is naar de wolven toe, of er meerdere weerhamsters inzitten.

- Luistervink (kan leuk zijn, indien goed gefilterd wordt)

Nog niet echt met een luistervink gespeeld of de rol nog niet gehad, maar is op zich wel leuk om dit als wolf te claimen en alles te faken :D

- Democratisch beschermen van een lunchkandidaat met dorpsoudste effect (wel i.c.m. beschermengel en het liefst ook een non-claim ronde.
Ja, dit is ook wel leuk, maar geen dorpsoudste effect, gewoon een publieke bengelactie die éénmalig beschermt tegen de lunch. Dit moet imo ook gelimiteerd worden, namelijk dat je niet 2x dezelfde na elkaar mag beschermen. Anders krijg je taferelen zoals vorig potje waarbij de wolven een lunch moeten verspillen op een orakel om hem geluncht te krijgen.

Zeurende spelers op spelleiding:
Ik merk dat het de laatste tijd ook een enorme trend is om te gaan zeuren op spelleiders, natuurlijk hoef je niet altijd alles te accepteren, maar een vermindering van de hoeveelheid zeur mag van mij wel. In plaats van zeggen: Je hebt het hele potje verpest door je fout! Kan je er ook voor kiezen om te zeggen: Misschien beter om de volgende keer dit te doen.

Eens, hoewel je imo 1 persoon target hiermee :D

Spelleider zijn:
Ik stel voor om weer terug naar de minimaal 10 potjes te gaan. Er zijn bepaalde situaties die je als nieuweling niet in kan schatten en vaak (ik ook) de spelers met 10+ potjes ook nog niet. Hoe dan ook vind ik dat spelers best wel eerst wat meer potjes mogen spelen om het potje beter te begrijpen. Er komt vaak meer bij kijken dan men doet denken.

Eens

Verrader mag je witte wolf noemen, ik bedoel daadwerkelijk echt vervloekte!

Een verrader/witte wolf staat voor mij gelijk aan G/S koppel, met het verschil dat hij geen koppel is maar echt in z'n eentje speelt. Als je geen G/S wil zien, dan moet je in principe ook tegen verrader zijn, ze doen namelijk hetzelfde. Hun medewolven naaien.


Wat ik graag meer wil zien:
- Neutraaltjes, ik vind neutraaltjes toffe rollen omdat het een uitdaging is om in je eentje te winnen of om later pas een kant te krijgen. Voor mij mogen er meer rollen à la grafdelver zijn die dan bijvoorbeeld een lijk maken en zo samen kunnen winnen. Grafdelver zelf is niet zo'n goed voorbeeld omdat je moet doodgaan om te kunnen winnen, maar je snapt wss wel wat ik bedoel.

Imo leuke neutrale rollen:
- Volger: kiest voor de 1e deadline een persoon, zodra die persoon sterft zal de volger zijn rol overnemen en zal de gevolgde sterven met de rol volger.
- Inactievenjager: stuurt elke dag een naam in van iemand die minder dan 5 posts maakte die dag, deze persoon wordt dan 's nachts gedood. Is onpartijdig en wint met de meerderheid (goedjes en slechtjes). Via deze rol hoef je geen inactieven te laten doodvallen en geef je iemand een leuk rolletje.
- Survivor: Wint in z'n eentje zodra één partij de overwinningsvoorwaarden behaalde, zo wint dan niet die "winnende" partij, maar de survivor. Iedereen heeft er dus baat bij om deze persoon te doden.
- Assistent van de burgemeester: neemt na de BM stemming de rol van de eerste burgemeester over, op deze manier krijgt de BM-stemming toch nog enige waarde. Voorwaarde om deze rol te gebruiken is dat een eventuele infectiewolf maar kan infecteren NA de eerste deadline, anders infecteren ze er 2 voor de prijs van 1.

Andere rollen waar ik zeker voor ben:
- Priester
De priester heeft een flesje heiligwater die hij kan gooien over een speler.
Is deze speler een wolf of een heks, zal deze dood gaan. Anders gebeurd er niks.
Het water werkt niet op de ketterse wolf.
Dit gebeurd overdag, iedereen kan dus zien wie de priester is.
Er wordt altijd bekend gemaakt dat de actie gedaan is, dus ook bij een mislukte actie.

Bij voorkeur in combinatie met een ketterse wolf, zodat de priester niet onmiddelijk bewezen is (optionele rol ook prima, hoeft niet per se een ketter in te zitten).

- Ketterse wolf
Ketterse wolf wordt gerekend als een gewone wolf en dus geen hulpje
Ketterse wolf kan net zoals de priester iemand "wateren", in het topic zal komen te staan dat de priester iemand gewaterd heeft.
Integendeel tot de priester heeft het wateren van de ketterse wolf geen effect, de actie zal dus altijd mislukken.
Zijn actie gebeurd overdag, iedereen weet dus wie de "priester" is.

Mocht iemand het eens/oneens met me zijn of toevoegingen hebben, ga gerust je gang! Als iemand vragen zou hebben omtrent de rollen mag je ook naar mij komen, wil gerust duidelijke regels omtrent deze rollen opstellen als je eentje zou willen gebruiken in jouw potje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
976
Luistervinkje is een kutrol. Het geeft de spelleiding de mogelijkheid om het spel te sturen. Spelleiders moeten het spel leiden niet sturen. Daarnaast kan het ook onverwachte verregaande invloed op het spel hebben.
 

Deleted User - 2265087

Guest
Inactievenjager = slaapschutter. Alleen dan is het zo dat de slaapschutter mensen mag doodschieten die niet stemmen. Ongeacht de posts. Maar als 'ie een beetje sportief is, dan schiet hij niet iemand dood die die dag 30 posts heeft gemaakt, alleen is vergeten te stemmen.
Nadeel van slaapschutter is dat hij sterft op het moment dat hij zelfs niet stemt.
 

DeletedUser66129

Guest
Ik vind lieveling hoe dan ook erg leuke rol en mag van mijn part zeker vaker terug komen in potjes omdat deze rol erg veel kan betekenen door zijn dubbelspel. Wel in combinatie met een claim potje maar dat is het tegenwoordig vrijwel elk potje.
 
Bovenaan