Europese migrantencrisis

DeletedUser

Guest
Je kan vluchten, maar ook terugkeren hé. Al is het voor de Nederlanders in WOII uiteraard anders, aangezien Belgie het veel zwaarder te verduren kreeg dan NL.

Ik zeg nota bene mijn post "aansturen op tijdelijke opvang".

"België had het zwaarder" is niet relevant aan deze discussie.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik zeg nota bene mijn post "aansturen op tijdelijke opvang".

"België had het zwaarder" is niet relevant aan deze discussie.

Ja was wel relevant voor de discussie of er gevlucht werd voor de oorlog was of niet. Vanuit Belgisch en Nederlands standpunt verschilt dit niet. Het is geen discussie om aan te tonen dat Belgen het toen zwaarder hadden... .
 

DeletedUser7072

Guest
Het meest schadelijke aan deze kwestie is de brain drain die nu plaats vind. Wie gaat na deze kwestie de regio weer opbouwen? Gegeven het feit dat we de stroom niet aankunnen zouden we ook kunnen aansturen op tijdelijke opvang. ook al betekend het dat conflict nog decennia duren. Dit is wel ingewikkeld en lastig, maar ik vind dat we die optie moeten bestuderen. Tevens is het Europees asiel beleid achterhaald, stamt af van wetten uit de jaren 50, die moeten sowieso hervormt worden. Hoe weet ik niet precies dit is een hele lastige kwestie die onze humane kant raakt.
Nederland kan de stroom niet aan, went zich tot de EU. De EU kan het niet aan en went zich tot de VN en die weten ook niet wat ze er mee moeten. Er moeten veranderingen komen, maar wat?
Ook moeten we meer aansturen op het verbeteren en het eerlijker verdelen van de welvaart, zolang andere regio's achterblijven blijven je vluchtelingen stromen houden. En lost het allemaal niets op.

Tijdelijke opvang zal niet gaan ben ik bang. Als ze meer dan een decennium blijven krijg je gevallen als Mauro, en dan is het weer te zielig om ze terug te sturen ook al is de situatie dan veilig. Je zult erop moeten rekenen dat men hier permanent gaat blijven en we naast de Turkse en Marokkaanse gemeenschap die hier al reeds (min of meer) geworteld zijn we ook een Syrische gemeenschap gaan krijgen.

Welvaart 'eerlijker verdelen' heeft hier ook weinig mee te maken. We praten hier namelijk vooral over politieke/oorlogs vluchtelingen, en niet economische(ook wel gelukszoekers genoemd). Bovendien is er al extreem veel uitgegeven aan ontwikkelingshulp, maar door lokale corruptie en gedoe zet dat niet veel zoden aan de dijk. Er moet sws een onderscheid gemaakt worden tussen deze 2 groepen. De ene kan echt niet langer in een land blijven, de ander kan wel relatief veilig leven maar zoekt gewoon een betere toekomst. En laten we eerlijk zijn, als je te makkelijk bent dan willen vele miljoenen mensen wel naar Europa.
 
Reactiescore
770
Ja, het demoniseren van Turkije in dit topic helpt ons verder, dank voor jullie non bijdrages. Open dan ff een nieuw topic. Er is er al een over de Armeense genocide.

Turkije mag dan ook gedemoniseerd worden als je weet wat ze allemaal al gedaan hebben?

Zeggen dat iemand non bijdrages heeft of geen argumenten, is zelf een non bijdrage leveren ;)
 

DeletedUser

Guest
Turkije mag dan ook gedemoniseerd worden als je weet wat ze allemaal al gedaan hebben?

Zeggen dat iemand non bijdrages heeft of geen argumenten, is zelf een non bijdrage leveren ;)

Ik wacht met smart op jouw veroordeling van de steun van jouw land aan het desastreuze Saudische offensief in Jemen.
 

DeletedUser7072

Guest
Dat er een dubbele moraal wordt gehanteerd is al meer dan duidelijk. Als bondgenoten(Turkije, SA, Egypte, etc) misdaden begaan dan wordt dat verzwegen of zuinig en mondjesmaat veroordeeld(met loze uitspraken als 'we willen de dialoog bevorderen', 'we urge all party's to show restraint', etc). Als vijanden/geopolitieke tegenstanders hetzelfde doen(Iran, Syrië, Rusland, etc) dan wordt het direct scherp veroordeeld en roept men soms zelfs op tot 'regime change' en interventie.
 

DeletedUser

Guest
Tijdelijke opvang zal niet gaan ben ik bang. Als ze meer dan een decennium blijven krijg je gevallen als Mauro, en dan is het weer te zielig om ze terug te sturen ook al is de situatie dan veilig. Je zult erop moeten rekenen dat men hier permanent gaat blijven en we naast de Turkse en Marokkaanse gemeenschap die hier al reeds (min of meer) geworteld zijn we ook een Syrische gemeenschap gaan krijgen.

Welvaart 'eerlijker verdelen' heeft hier ook weinig mee te maken. We praten hier namelijk vooral over politieke/oorlogs vluchtelingen, en niet economische(ook wel gelukszoekers genoemd). Bovendien is er al extreem veel uitgegeven aan ontwikkelingshulp, maar door lokale corruptie en gedoe zet dat niet veel zoden aan de dijk. Er moet sws een onderscheid gemaakt worden tussen deze 2 groepen. De ene kan echt niet langer in een land blijven, de ander kan wel relatief veilig leven maar zoekt gewoon een betere toekomst. En laten we eerlijk zijn, als je te makkelijk bent dan willen vele miljoenen mensen wel naar Europa.

Ja maar voor Mauro was het niet duidelijk wat er stond te gebeuren. Dus je moet via nieuwe wetgeving van te voren duidelijk maken dat verblijf tijdelijk is. Mauro zat gewoon in een te lange procedure afwachtend of hij en zijn ouders mochten blijven. Dat is toch echt totaal anders.

40% van de vluchtelingen is Syriër, niet elke vluchteling komt vanuit de zelfde situatie. De problematiek in Eritrea is bijvoorbeeld totaal anders.
 

DeletedUser7072

Guest
Ja maar voor Mauro was het niet duidelijk wat er stond te gebeuren. Dus je moet via nieuwe wetgeving van te voren duidelijk maken dat verblijf tijdelijk is. Mauro zat gewoon in een te lange procedure afwachtend of hij en zijn ouders mochten blijven. Dat is toch echt totaal anders.

40% van de vluchtelingen is Syriër, niet elke vluchteling komt vanuit de zelfde situatie. De problematiek in Eritrea is bijvoorbeeld totaal anders.

Wat ik bedoel is dat als men hier langer dan 10 jaar zit, de kans dat ze terug gaan als het weer veilig is minimaal is. En dan krijg je automatisch schrijnende gevallen a la Mauro die hier zijn opgegroeid en naar school zijn gegaan maar toch terug moeten naar een land waar ze geen affiniteit mee hebben. En dan vinden wij(de publieke opinie) het weer te zielig om ze toch terug te sturen. In Somalië is het bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar een puinhoop, in Syrië of Irak kan het ook makkelijk zo lang door blijven gaan.

Eritrea is weer een ander verhaal ja, daar vluchten mensen vooral om militaire dienst te ontwijken. Elk land heeft zijn eigen problematiek, maar daarom is het ook zo belangrijk om onderscheid te maken tussen economische en niet economische vluchtelingen.
 

DeletedUser

Guest
Wat ik bedoel is dat als men hier langer dan 10 jaar zit, de kans dat ze terug gaan als het weer veilig is minimaal is. En dan krijg je automatisch schrijnende gevallen a la Mauro die hier zijn opgegroeid en naar school zijn gegaan maar toch terug moeten naar een land waar ze geen affiniteit mee hebben. En dan vinden wij(de publieke opinie) het weer te zielig om ze toch terug te sturen. In Somalië is het bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar een puinhoop, in Syrië of Irak kan het ook makkelijk zo lang door blijven gaan.

Eritrea is weer een ander verhaal ja, daar vluchten mensen vooral om militaire dienst te ontwijken. Elk land heeft zijn eigen problematiek, maar daarom is het ook zo belangrijk om onderscheid te maken tussen economische en niet economische vluchtelingen.

Ik zeg ook niet dat het makkelijk zal gaan, al helemaal niet als de verdragen stammen uit de jaren 50. Daarom moeten zij herzien worden. Maar die mogelijkheid moet onderzocht worden, ook voor het welzijn van de regio waar deze mensen vandaan komen. Zodat wanneer het veilig is men daar de regio weer kan opbouwen. Anders blijft het ene gat waar niemand wilt wonen. Dan is de oorlog voorbij en dan zijn er geen opgeleiden mensen die daar welvaart kunnen brengen. Dus geef men veiligheid en scholing en stuur ze daarna weer terug.
En jaarlijks worden er tientallen Mauro's teruggestuurd, enkel Mauro had media aandacht en de publieke opinie achter zich. Veranderd niets aan het feit dat mensen na een veel te lange procedure alsnog terug gestuurd worden, velen trekken alsnog aan het kortste eind. En dat vind ik niet kunnen, die procedure's moeten korter als iemand asiel aanvraagt en blijkt dat zij er geen recht op hebben zoals Mauro dat eigenlijk ook niet had.

Ik vind dat sowieso raar om daar onderscheid tussen te maken "economische vluchtelingen" dat is zo lege omschrijving.
Mensen zoeken een beter leven, daarom moeten wij ook met alle welvaart en middelen die wij tot ons ter beschikking hebben, andere delen van de wereld een veilige en kansrijke leefomgeving te maken.
Zat Nederlanders die hun heil in andere delen van de wereld zochten en een bestaan hebben opgebouwd. Ook economische vluchtelingen die geweerd dienen te worden?

Turkije mag dan ook gedemoniseerd worden als je weet wat ze allemaal al gedaan hebben?

Zeggen dat iemand non bijdrages heeft of geen argumenten, is zelf een non bijdrage leveren ;)

Als ik iemand aanspreek op zijn off topic gedrag is dat zeer zeker een bijdrage in het topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser71900

Guest
Australische aanpak blijft het best, gezien er ook veel gelukzoekers bijzitten (niet alleen maar natuurlijk)
 

DeletedUser

Guest
Australische aanpak blijft het best, gezien er ook veel gelukzoekers bijzitten (niet alleen maar natuurlijk)

Australië weert enkel mensen die illegaal het land willen betreden, er zijn kanalen mogelijk om een asiel aanvraag te doen. Deze kanalen zijn er in Europa niet of nauwelijks waardoor men genoodzaakt is illegaal Europa binnen te trekken. Nogmaals het asiel beleid dient herzien te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
770
Ik wacht met smart op jouw veroordeling van de steun van jouw land aan het desastreuze Saudische offensief in Jemen.

Daar heb ik geen weet van ik ben niet de ambassadeur van mijn land?

Als ik iemand aanspreek op zijn off topic gedrag is dat zeer zeker een bijdrage in het topic.

Neen dat is voor de moderator dat is zijn taak en daarnaast is dat geen bijdrage aan het topic maar gewoon een derailing.
 

DeletedUser7072

Guest
Wat zijn afstanden?

Libië-Italië is een flinke afstand en een helse tocht. Turkije-Griekenland is ook een gevaarlijke toch maar valt relatief gezien nog mee en is stukken korter.

Overigens vraag ik me af in hoeverre die foto van al Kurdi nou echt de meningen veranderd. Ja het is verschrikkelijk, daar hoeven we niet over te discussiëren, maar je hebt toch vaker dat er kinderen omkomen en je kan met een beetje fantasie toch wel bedenken wat voor beelden dat geeft? Er wordt nu geschokt gereageerd door politici als Samsom alsof men iets nieuws heeft ontdekt, maar dit is al lang bekend.

Een beetje vreemd dus als je hierdoor je beleid laat beïnvloeden. Al voordat de foto was genomen wist je wat er gebeurde en kon je met een beetje fantasie ook nagaan wat voor beelden het opleverde. De politiek reageert veel te ad hoc op incidenten. Als er zo'n foto opduikt dan moet het asielbeleid soepeler, maar als er een maand later een aanslag wordt gepleegd draaien ze direct weer 180 graden. Iets consistenter handelen kan geen kwaad. Gister in nieuwsuur kwam de voorzitter vluchtelingen organisaties NL in beeld en tot mijn verbazing had hij een verrassend genuanceerde en realistische analyse(geen wc eend praatje over hoe schandalig dit of dat is wat je mss zou verwachten van een belangenvereniging).

Bekijk dit vanaf 22:40

Ik kan me grotendeels wel vinden in wat hij te zeggen heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
770
Libië-Italië is een flinke afstand en een helse tocht. Turkije-Griekenland is ook een gevaarlijke toch maar valt relatief gezien nog mee en is stukken korter.

Ja maar Australië is 90% onbewoonbaar, dus geen wonder dat ze zeggen dat ze vol zitten en er geen meer bij willen. Daarnaast zijn ze nog steeds die gijzeling door moslims paar jaar terug waarschijnlijk niet vergeten.
 
Reactiescore
770
Ja want zonder ons interventie waar ze zelf om vroegen zou het oh zo beter af geweest zijn. Arabische Lente wou juist democratieën installeren naar ons voorbeeld?

Ze negeren bewust hoe contraproductief het was om Kadhafi omver te werpen, en hoe contraproductief het was om de islamitische rebellen in Syrië te steunen.

Dit is wel waar ja.
 
Bovenaan