Einde van de wereld

Reactiescore
786
Als je Fier vergelijkt met 10 dikke Amerikanen ben je het wel eens met de uitspraak "Fier als slechtste stam".

Daarbij was Fier een stuk sterker voor de endgame(is wel lastig te bepalen ivm de kwantitatieve overmacht toen). Intern zal het wel minder zijn verlopen wat Fier zwakker heeft laten staan. Ik vind hierop gebaseerd dus wel onterecht om van TAoW te verwachten dat hun hoorden te weten dat Fier van een intern goed samenwerkende stam naar een inactievere en slechter samenwerkende stam gegaan zijn door alle redenen die hiervoor van toepassing zijn.

Ik denk dat Fier niet zozeer sterker was voordat de NAP met TAoW werd stopgezet en de eindstrijd zou worden ingezet. Fier werd gedragen door een (te) kleine groep aan dragende spelers, die dragende spelers zaten dan veelal ook nog eens op dezelfde accounts. Waardoor de dragende accounts op pakweg drie uitkwam. Daarbij komende is zo goed als de hele stam leiding geweest. En ontbrak het daarbij aan een duidelijke visie en manier van werken.

Tijdens de nap kon dat makkelijk worden verdoezeld omdat maar 5 accounts front hadden, de overige accounts zich konden leegzetten (hierdoor het overgewicht aan deff = kwantiteit) en dan had je die dragende accounts die zich over de 5 accounts met front konden ontfermen. Bij het wegvallen van de NAP met TAoW waren ondertussen al een aantal van die dragende spelers gestopt maar verdubbelde het aantal accounts die front hadden en verminderde het aantal safe.

Daarna moest je nog spelers gaan zoeken om op accounts te zetten in een stam die nooit voldeed aan de definitie van een topstam maar die wel de strijd moest aangaan met een topstam. Als een speler al interesse had werd er al meteen verwacht dat deze nieuwe speler een dragende speler werd omdat er gewoon een tekort was hieraan.
Daarbij komende had je dan ook nog eens het ongeluk dat ook wereld 73 op een hoog niveau draait en de quarantaine wereld populair is. Waardoor je 3 werelden had in volle strijd met een hoog niveau aan spelers, waardoor je nauwelijks noemenswaardige spelers kon aanspreken zonder dat die al actief waren op een andere wereld.

Had Fier een vaste en actieve leiding gehad en meer dragende spelers gehad had deze eindstrijd er in mijn ogen inderdaad pittig en fijn kunnen uitzien. Nu had ik al nog voor de strijd er kwam verkondigt dat Fier zou breken bij de eerste massa.
 
Reactiescore
3.536
Als je Fier vergelijkt met 10 dikke Amerikanen ben je het wel eens met de uitspraak "Fier als slechtste stam".

Daarbij was Fier een stuk sterker voor de endgame(is wel lastig te bepalen ivm de kwantitatieve overmacht toen). Intern zal het wel minder zijn verlopen wat Fier zwakker heeft laten staan. Ik vind hierop gebaseerd dus wel onterecht om van TAoW te verwachten dat hun hoorden te weten dat Fier van een intern goed samenwerkende stam naar een inactievere en slechter samenwerkende stam gegaan zijn door alle redenen die hiervoor van toepassing zijn.

Ik verwijt niemand iets, ik stel gewoon vast. Deel de post van melish hierboven ook volledig. Heb ook nergens gezegd dat de nominatie voor slechtste stam onder de topstammen dan onterecht zou zijn. Ik geef gewoon een reactie opdat jij niet kon begrijpen dat Fier zo rap valt na 1 maand voorbereiding. Daarbij zeg ik, al was het een jaar dan was het nog zo geëindigd. Fier had een vaste basis maar die basis was te klein om de stam te dragen ook toen ik er nog was.

Het kan niet allemaal van enkele mensen komen. Je had mss 5 hele goede spelers die nolife vv konden draaien om de boel ook in de eindstrijd draaiende te houden en om kans te maken. Maar dan moet je uzelf de vraag stellen of je daar zin in hebt maanden wekkers te zetten en puinzooi van een ander oplossen om 50% kans te krijgen om deze wereld te winnen. Voor mij was dat antwoord nee in combinatie met dat ik al jaren lijd onder motivatie verlies, dus het zou nog eens dik tegen mijn goesting geweest zijn ook buiten het tijdrovende aspect om. Voorgaande werelden was het ook zo maar werd de last toch meer verdeeld wat hier minder was en elke wereld dat na mijn meest recente wereld kwam had ik nog eens -...% motivatie. Dus voor mij in ieder geval de juiste beslissing geweest om te stoppen zoveel maanden terug.

Tribalwars is ook meer een activiteits-spel geworden de laatste jaren en als je fulltime werkt speel je gewoon de hele tijd met een zware handicap.


Om op die te kleine sterke basis van Fier door te gaan, dat is uiteindelijk het probleem geweest van alles maar als ik dat moet uitleggen in zijn totaliteit worden het wel enkele A4tjes :D
 
Reactiescore
173
Ik denk dat Fier niet zozeer sterker was voordat de NAP met TAoW werd stopgezet en de eindstrijd zou worden ingezet. Fier werd gedragen door een (te) kleine groep aan dragende spelers, die dragende spelers zaten dan veelal ook nog eens op dezelfde accounts. Waardoor de dragende accounts op pakweg drie uitkwam. Daarbij komende is zo goed als de hele stam leiding geweest. En ontbrak het daarbij aan een duidelijke visie en manier van werken.

Tijdens de nap kon dat makkelijk worden verdoezeld omdat maar 5 accounts front hadden, de overige accounts zich konden leegzetten (hierdoor het overgewicht aan deff = kwantiteit) en dan had je die dragende accounts die zich over de 5 accounts met front konden ontfermen. Bij het wegvallen van de NAP met TAoW waren ondertussen al een aantal van die dragende spelers gestopt maar verdubbelde het aantal accounts die front hadden en verminderde het aantal safe.

Daarna moest je nog spelers gaan zoeken om op accounts te zetten in een stam die nooit voldeed aan de definitie van een topstam maar die wel de strijd moest aangaan met een topstam. Als een speler al interesse had werd er al meteen verwacht dat deze nieuwe speler een dragende speler werd omdat er gewoon een tekort was hieraan.
Daarbij komende had je dan ook nog eens het ongeluk dat ook wereld 73 op een hoog niveau draait en de quarantaine wereld populair is. Waardoor je 3 werelden had in volle strijd met een hoog niveau aan spelers, waardoor je nauwelijks noemenswaardige spelers kon aanspreken zonder dat die al actief waren op een andere wereld.

Had Fier een vaste en actieve leiding gehad en meer dragende spelers gehad had deze eindstrijd er in mijn ogen inderdaad pittig en fijn kunnen uitzien. Nu had ik al nog voor de strijd er kwam verkondigt dat Fier zou breken bij de eerste massa.
Het haalt niet weg dat TAoW het zou moeten weten, aangezien ze grote tijdspan vd wereld een NAP hebben gehad met Fier. Er is daarvoor wat onweer geweest maar(volgens mij) niet veel bepalends. Wat TAoW dus kon verwachten van Fier konden ze enkel baseren op de strijd die Fier had tegen Hi Ho, wat wellicht een krom beeld creëerde door de kwantitatieve overmacht.

Vandaar vind ik het niet gek dat (enkelen) TAoW-spelers eigenlijk wat meer hadden verwacht van Fier. Wellicht zelfs teleurgesteld.
 
Reactiescore
3.452
Het haalt niet weg dat TAoW het zou moeten weten, aangezien ze grote tijdspan vd wereld een NAP hebben gehad met Fier. Er is daarvoor wat onweer geweest maar(volgens mij) niet veel bepalends. Wat TAoW dus kon verwachten van Fier konden ze enkel baseren op de strijd die Fier had tegen Hi Ho, wat wellicht een krom beeld creëerde door de kwantitatieve overmacht.

Vandaar vind ik het niet gek dat (enkelen) TAoW-spelers eigenlijk wat meer hadden verwacht van Fier. Wellicht zelfs teleurgesteld.
Dat wist Taow,iig Melvin.
Privé meldde hij dat hij een bg niet zag zitten met Fier na het stopzetten van de nap ( en dan praten we echt weken voor het opzeggen van de nap) aangezien hij Fier maar een rommeltje vond.
 
Reactiescore
5.591
Melvin wist heel goed dat Fier een puinhoop was en het nooit ging redden in een 1vs1, zeker als hij de 3 beste teams van de tegenpartij recruit en de overige goede spelers van die stam op accounts binnen TAoW liet zetten.

Dat Melvin die 3 teams van Hi ho ging rekruteren moet allang zijn plan zijn geweest en daarbij wetend dat hem dit de WW zou opleveren. Dat Fier dit niet zag aankomen is matig, maar ook ik was er destijds niet erg mee bezig.

Er is ook wel door bepaalde personen inspanning geweest om Fier enigszins op de rit te krijgen om het toch even vol te houden, maar al snel bleek dat dit een kwestie van goede hoop was en niet per se het meest voor de hand liggende. De negativiteit blijft, omdat het feit is dat je met een stam waar nooit enigszins eensgezindheid is geweest op moet boxen tegen een kwalitatief sterkere tegenstander met meer kwantiteit op gebied van activiteit.

Dat de eerste massa de belangrijkste van allemaal zou worden was al te voorspellen, zodra er vanuit onze kant niks gepland werd en ik en Ruben te druk waren om ook nog te plannen, wist ik al dat het nooit veel ging worden. De eerste massa heb je geen info van vault of ME, alle clears zijn klaar en je hebt lange voorbereidingstijd gehad voor een bijna foutloos plan samen te stellen, dat dit moeilijk te deffen valt was in de lijn der verwachtingen. Vooraf gaf ieder team aan zo goed als goed bemand te zijn en ook zelf goed te staan, maar dan zodra de massa nadert vallen er toch weer gaten in activiteit en stonden accounts toch niet goed genoeg. Dan breekt je klomp als je na zelf te deffen ziet dat er andere accounts compleet aan diggelen liggen en dat er totaal geen motivatie meer te vinden is.

De hoop was weg, de zin was weg en ik kan zeggen dat we veel geprobeerd hebben het recht te trekken, maar dat het op geen moment leek te lukken met Fier als stam.

Met alle moeite die er in Fier is gestoken door een selectief groepje, viel er alsnog niks te redden. Fier viel maar te redden met 1 ding, een strenge, rechtvaardige en goed diplomatische leider. Die is er na Jannes eigelijk nooit geweest.

Melvin heeft zijn kaarten goed uitgespeeld, alsof hij een potje risk aan het doen was.
 
Reactiescore
3.536
Dat Melvin die 3 teams van Hi ho ging rekruteren moet allang zijn plan zijn geweest en daarbij wetend dat hem dit de WW zou opleveren. Dat Fier dit niet zag aankomen is matig, maar ook ik was er destijds niet erg mee bezig.

Ik heb altijd gezegd ook net voor ik stopte nog, doe die NAP met Taow optijd weg. Want je hebt Hiho nodig om Taow klein te krijgen, terwijl je Taow niet nodig had om Hiho klein te krijgen. Volgens mij nog in de leidingschats gezegd toen de wissel van wacht kwam.

Vele in Fier zagen in Hiho altijd de grootste vijand puur om puntenaantal. Maar vele vergeten dat als Hiho valt het overduidelijk is dat Taow daar dan hun ledenlimiet mee naar 10 zal zetten. Dan krijg je eigenlijk het beste van 2 werelden tegen je en ben je kansloos.

1 v 1 zag ik wel kansen tegen Hiho voor Fier. Dat niemand dat zag aankomen lijkt me daarom erg sterk, maar mss hoopte ze wel op een fusie met Taow nadat Hiho viel, iets anders kan ik niet bedenken. Maar algeheel gezien is Taow verdiend gewonnen, Hiho en Fier hadden het niet in de markt.
 

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Het haalt niet weg dat TAoW het zou moeten weten, aangezien ze grote tijdspan vd wereld een NAP hebben gehad met Fier. Er is daarvoor wat onweer geweest maar(volgens mij) niet veel bepalends. Wat TAoW dus kon verwachten van Fier konden ze enkel baseren op de strijd die Fier had tegen Hi Ho, wat wellicht een krom beeld creëerde door de kwantitatieve overmacht.

Vandaar vind ik het niet gek dat (enkelen) TAoW-spelers eigenlijk wat meer hadden verwacht van Fier. Wellicht zelfs teleurgesteld.

Tuurlijk wist ik dat Fier een zooitje was, wel had ik verwacht dat je in een maand/5weken tijd aardig wat recht kan zetten. Vergeet niet dat TAoW in de early ook een grote rampenstam was en geheel hervormd is.

Het is een beetje het lot van de kleinere stam. Je probeert je aan te sluiten bij de zwakkere partij (die heeft meer belangstelling) om de betere partij onderuit te halen. Dit blijf je doen tot je de kans ziet je ondermacht te compenseren. Die kans kwam aanzienlijk sneller dan verwacht eerlijk gezegd.
 
Reactiescore
1.380
@Kyuka in het begin is het wat makkelijker om iets recht te trekken dan endgame. Veel spelers hebben ook geen zin in 3k plus incs of aanvalllen te versturen.

@lord-toms tuurlijk was dat aan te voelen maar wat hadden we ertegen moeten doen?
TAOW had 3 plekken over en wij niet dus logisch dat dit zou gebeuren had het zelf alleen niet zo snel verwacht dat hiho brak ook taow had dit niet zien aankomen. Dus voor wij iets met NAP of zo konden doen was het al klaar. Daarbij was de leiding ook elke keer veel te druk om het intern te fixen helaas.
 

DeletedUser79704

Guest
@Kyuka in het begin is het wat makkelijker om iets recht te trekken dan endgame. Veel spelers hebben ook geen zin in 3k plus incs of aanvalllen te versturen.

laten we eerlijk zijn, fier heeft nooit lekker gelopen. hoelang waren er discussie's over edellijnen? en toen er snel duidelijk kwam dat de deffverdeling binnen fier totaal niet goed zat werd firefox die nota bene nog niet in fier zat toen der tijd aangewezen als deffcoordinator en na een week hadden ze antwoord van 2 leden op hun inventaris? en er kwam veel wind van voren in de stamchat toen de vraag rondging als ik het mij goed herinner. fier had voldoende kwaliteit maar ze konden niet samenwerken
 
Reactiescore
259
Eerlijk?

Fier gezellig, maar flop

:(
 

Deleted User - 487924308

Guest
FireFox.. + TaoW vs Fier & Hiho was eerlijker geweest natuurlijk :)
 
Reactiescore
1.542
@Kyuka in het begin is het wat makkelijker om iets recht te trekken dan endgame. Veel spelers hebben ook geen zin in 3k plus incs of aanvalllen te versturen.

@lord-toms tuurlijk was dat aan te voelen maar wat hadden we ertegen moeten doen?
TAOW had 3 plekken over en wij niet dus logisch dat dit zou gebeuren had het zelf alleen niet zo snel verwacht dat hiho brak ook taow had dit niet zien aankomen. Dus voor wij iets met NAP of zo konden doen was het al klaar. Daarbij was de leiding ook elke keer veel te druk om het intern te fixen helaas.

Maar waarom zou je dan uberhaupt zoveel energie in een wereld gaan stoppen als je al weet dat je in de late game waar het er echt om gaat niet zit te wachten op grote massa's met + 3k incs? Begin dan gewoon niet of ga lekker als MB spelen zou ik zeggen.
 
Reactiescore
3.536
Maar waarom zou je dan uberhaupt zoveel energie in een wereld gaan stoppen als je al weet dat je in de late game waar het er echt om gaat niet zit te wachten op grote massa's met + 3k incs? Begin dan gewoon niet of ga lekker als MB spelen zou ik zeggen.

Omdat de mensen die er energie instaken dat wel aankunnen als het op hun eigen account gaat maar niemand heeft zin om elk account te moeten gaan dragen met 5 man telkens. Je hebt een grotere basis nodig dan dat als je tegenstander met dubbele activiteit zit.
 

rikkert1234

Beste Stamlid 20/21
Reactiescore
1.005
had het zelf alleen niet zo snel verwacht dat hiho brak ook taow had dit niet zien aankomen.

Dit had de Hi Ho leiding je toch al verteld anderhalve week verteld voordat Hi Ho gebroken was? Als je had gedaan wat Jokersbrain hierboven al zegt en je gewoon je netjes aan je woord had gehouden toen je zei dat er een stemming zou komen op forum dan was het een spannendere wereld geworden :p
 
Reactiescore
786
Dit had de Hi Ho leiding je toch al verteld anderhalve week verteld voordat Hi Ho gebroken was? Als je had gedaan wat Jokersbrain hierboven al zegt en je gewoon je netjes aan je woord had gehouden toen je zei dat er een stemming zou komen op forum dan was het een spannendere wereld geworden :p

Was al uitvoerig besproken hier op het forum, dus lijkt me onnodig om hier nogmaals op terug te komen lijkt me? Wel haal ik er een interessante stelling uit die ik even wil gaan onderzoeken: ‘Had Fier enige kans gemaakt als het de NAP met TAoW had gebroken alvorens de val van Hi Ho?’

Er heersten op dat moment grote en belangrijke interne problemen binnen Fier, waardoor de stam in mijn ogen op een dieptepunt zat. Stel dat de NAP alsnog werd verbroken dan had je datzelfde probleem, die ik reeds aanhaalde vervroegd. Een kleine groep aan dragende spelers die 10 accounts moesten dragen, terwijl alle accounts front hadden en er nog eens heel wat problemen binnen Fier waren die voor verdeeldheid zorgden.

TAoW had de, met alle respect, zwakke schakel van Fier al lang gevonden nog voor de nap. En dat was iL Leone indomabile. En had daar bij het verbreken van de nap gewoon stevig kunnen op doorbeuken. Leone had op dat moment enkel Bas en die kon de activiteit en ervaring niet opbrengen.

Aan de andere kant had je dan Hi Ho gehad die verder had kunnen blijven gassen op Acta en het oosten van Fier die toen al activiteitsproblemen kende. Daar waren de grote deff acc’s nog eens aan het roven geweest of inactief.

En hadden TAoW en Hi Ho dan nog onderling veel gevochten? Of hadden ze vrolijk gebeukt op Fier, met eventueel een akkoordje onderling? Om zo verder te kunnen groeien en uiteindelijk de eindstrijd tussen beide uitgevochten?

Dus naar mijn mening heeft Fier hun levensduur daardoor weldegelijk verlengt en zichzelf nog iets van kans gegeven. Was het de juist ‘keuze‘, mogelijk niet? Was er in het geval van Fier een juiste keuze?
 

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Was al uitvoerig besproken hier op het forum, dus lijkt me onnodig om hier nogmaals op terug te komen lijkt me? Wel haal ik er een interessante stelling uit die ik even wil gaan onderzoeken: ‘Had Fier enige kans gemaakt als het de NAP met TAoW had gebroken alvorens de val van Hi Ho?’

Er heersten op dat moment grote en belangrijke interne problemen binnen Fier, waardoor de stam in mijn ogen op een dieptepunt zat. Stel dat de NAP alsnog werd verbroken dan had je datzelfde probleem, die ik reeds aanhaalde vervroegd. Een kleine groep aan dragende spelers die 10 accounts moesten dragen, terwijl alle accounts front hadden en er nog eens heel wat problemen binnen Fier waren die voor verdeeldheid zorgden.

TAoW had de, met alle respect, zwakke schakel van Fier al lang gevonden nog voor de nap. En dat was iL Leone indomabile. En had daar bij het verbreken van de nap gewoon stevig kunnen op doorbeuken. Leone had op dat moment enkel Bas en die kon de activiteit en ervaring niet opbrengen.

Aan de andere kant had je dan Hi Ho gehad die verder had kunnen blijven gassen op Acta en het oosten van Fier die toen al activiteitsproblemen kende. Daar waren de grote deff acc’s nog eens aan het roven geweest of inactief.

En hadden TAoW en Hi Ho dan nog onderling veel gevochten? Of hadden ze vrolijk gebeukt op Fier, met eventueel een akkoordje onderling? Om zo verder te kunnen groeien en uiteindelijk de eindstrijd tussen beide uitgevochten?

Dus naar mijn mening heeft Fier hun levensduur daardoor weldegelijk verlengt en zichzelf nog iets van kans gegeven. Was het de juist ‘keuze‘, mogelijk niet? Was er in het geval van Fier een juiste keuze?

Voor Fier was er sowieso weinig perspectief, maar voor individuele accounts als Acta, AAO, Firefox, Ethereal en Chuchu aanzienlijk meer.
 
Reactiescore
3.536
Hiho heeft ook altijd de grootste dreiging gezien in TaoW. Kans was aannemelijk dat Fier en Hiho het op een onderonsje konden smijten. Moest niet eens heel lang duren, om dan samen TaoW te breken. Dan had je een 1 v 1 gehad tegen Hiho waar de kansen toch veel hoger lagen dan een 1 v 1 tegen Taow plus de beste acc's uit Hiho.

Het zal de schoonheidsprijs niet winnen met al die napjes maar je moet het doen met de middelen die je hebt en Fier zijnde was dat weinig dus bleef de diplomatie over. We zullen de vraag eens aan de Hiho'rs stellen, 1 v 1 tegen Fier of 1 v 1 tegen Taow plus dan de beste accs van Fier die naar Taow zouden gaan?

Hiho staat daarin zoals Fier erin stond dus als ze verstandig waren kozen ze dan toch ook de kant van Fier net zoals wij de kant van Hiho zouden moeten genomen hebben nadat Hiho toch al enige tijd goed afgeremd was.


Maar zelfs neem je geen NAP met Hiho op dat moment dan nog acht ik de kans groter in op overleving van Fier dan de optie die nu gekozen werd. West Fier zou gebroken zijn door door Taow, noord Taow zou gebroken zijn door Hiho. Oost Fier zou stand houden of zelfs winnen tegen zuid van Hiho.

Dan krijg je een natuurlijk selectie van accounts die afvallen zowel van Fier als van Taow, Hiho zou het grootste profijt halen 'mits geen akkoorden tussen alle stammen'. Wat zou resulteren dat TaoW en Fier wellicht over zouden gaan tot een fusie en de meerderheid van onze stam wel zou zegevieren samen met deel van Taow tegen Hiho. Dat was voor mij worst case scenario. Of het effectief zo gelopen zou zijn geweest is lastig te zeggen, hangt van veel dingen af maar globaal gezien had ik dit wel voor ogen.


Maar wat Fier ook diplomatisch beslist zou hebben, alles is verneukt geweest door veel en veel andere dingen vanaf de het ontstaan van de stam al dus daar blame ik sws niemand op.
 
Bovenaan