Vraag Een vraag om verduidelijking

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Beste TW-admins,

Momenteel heb ik al 2x een vriendelijke reminder gehad dat de Scriptregels gaan veranderen per 6 mei, tegelijkertijd met de lancering van wereld 80. Echter denk ik dat ik namens de gehele community spreek als ik behoorlijk wat vragen heb, maar ontzettend weinig antwoorden zie. Er wordt gesproken over een zogenaamde TW-extensie, maar hoe gaat dit dan in zijn werk? Hoe moet ik hier scripts inzetten, welke scripts kunnen erin en hoe zet ik deze gereed voor gebruik? Uiteraard hebben jullie nog 4 & 5 mei om dit te verduidelijken, maar begrijpen jullie wel dat als ik een dikke massa opzet voor 6 mei iemand zijn account waarschijnlijk gewoon in puin ligt? Dat al zijn uren voor niks blijken te zijn, omdat 600 edels zonder (vervangende) scripts gewoon niet te deffen is.

Scripts zijn onderhand een zeer belangrijk onderdeel van het spel, maar TW doet of het er 'maar bij hoort' en je minstens even goed zou kunnen presteren zonder scripts. Van de afgelopen 9 werelden heb ik 5 in de top meegespeeld en ik kan jullie nu alvast verklappen dat TW-spelers ontzettend afhankelijk zijn van scripts, zowel voor account-onderhoud als voor aanvallen en verdedigen.

Mijn vraag is dan ook, en ik denk dat ik namens zeker 80% van de community spreek, om deze transitie iets serieuzer te nemen dan nu gedaan wordt. We zouden graag vooraf duidelijkheid hebben over wat ons te wachten staat. Wat moeten we allemaal uitschakelen om niet gebanned te worden, we zouden graag van te voren weten hoe de nieuwe TW-extensie werkt en hier ervaring mee opdoen, maar ook zouden we het fijn vinden als alle bekende scripts vooraf aan ingang van de regels gekeurd worden.

Uit alles blijkt dat het momenteel bol staat van onduidelijkheden. Één persoon keurt momenteel alle scripts en maakt de uitzonderingen. Redelijk bijzonder dat dit mogelijk is, maar ik denk dat we ons daar maar gewoon bij neer moeten leggen. Zouden we deze persoon dan op zijn minst ertoe kunnen verplichten om alle scripts die momenteel in omloop zijn te keuren, ook al is hier wat extra tijd voor nodig.

Verder ben ik heel erg benieuwd hoe iemand 600 edels onder de 50ms zal moeten gaan deffen zonder vooraf te weten welke scripts hij heeft, zonder time-assistentie, zonder def-pack en zonder T-Train. Dit spel is de afgelopen jaren gebouwd rondom de populaire speelstijlen in de community en de scripts zijn essentiële toevoegingen om dit te ondersteunen. De speelstijl zal niet veranderen, maar de scripts die beschikbaar zijn wel. Ik heb nu al medelijden met de persoon die de eerste massa zal koppen, als ik het was zou ik een tikkie naar Inno sturen voor de PP die ik aan een wereld verspeeld heb die halverwege ineens de regels veranderd.

Het is een beetje alsof je een voetbalwedstrijd speelt en halverwege besloten wordt dat de keeper zijn handschoenen maar uit moet trekken en de verdediging op blote voeten gaat spelen.

Met vriendelijke groet,
Kyuka
 
Reactiescore
68
Op 03/05/2021 om 15:56 moest de extensie nog ingezonden worden voor keuring door de chrome web store ("scripts" kanaal in de tw discord).
Dit kan volgens hun eigen support artikel meerdere dagen en soms zelfs weken duren.
Als het een beetje tegen zit hebben we de extensie op 6 mei nog niet eens..
 
Reactiescore
1.139
Wat moeten we allemaal uitschakelen om niet gebanned te worden
Alle externe tools die een interactie aangaan met tw.
In de meeste gevallen is dit Tamper Monkey je kunt heel tamper uitzetten of alle scripts voor tw.

we zouden graag van te voren weten hoe de nieuwe TW-extensie werkt en hier ervaring mee opdoen
De nieuwe extentie werkt net zoals tamper monkey alleen nu zet je de user scripts in je snellijst en kun je ze selecteren in de tw extentie waarna ze net zo zullen werken als voorheen.


Verder zeker eens dat het erg gewenst zou zijn als dit wat eerder allemaal al werkend is zodat we het ook echt kunnen testen voor ons zelf.
 
Reactiescore
22
Je slaat de spijker op zijn kop @Kyuka . Er heerst veel te veel onduidelijkheid bij een ieder.
 
Reactiescore
68
De nieuwe extentie werkt net zoals tamper monkey alleen nu zet je de user scripts in je snellijst en kun je ze selecteren in de tw extentie waarna ze net zo zullen werken als voorheen.
Dit is dan op voorwaarde dat de extensie voor 6 mei al gekeurd is door de chrome web store. Als het een beetje tegenvalt is dat niet eens zo..
 
Reactiescore
280
Eens met Melvin. Ongeacht wat je vindt van de wijziging in scriptregels: de overgang verloopt chaotisch en allerminst transparant.
Ik hoop dat er nog iets van een overgangsperiode wordt aangeboden van bijv. 1 á 2 weken waarin de nieuwe extentie getest kan worden en spelers niet direct geband gaan worden (maar bijv. vanuit support een waarschuwing krijgen) als ze per ongeluk nog iets aan hebben staan wat niet meer mag volgens de nieuwe regels.
 

Calamity.

Beste offer 20/21
Reactiescore
10.632
Echt een grap gewoon dit. 90% van de community die geen voorstander is van de veranderingen; het tw team dat het niet voor elkaar krijgt op tijd de veranderingen door te voeren of er geen tijd/zin in heeft. . Kortom, allemaal verliezers? Ohnee, Warre heeft nu monopolie op scriptbeleid. Nou, daag.
 

victorious

Chat moderator
Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
224
Waar het sowieso al raar is dat er veranderingen komen waar het overgrote deel van de community niet op zit te wachten, is het nog raarder dat dit enorm "gerushed" wordt door TW-team. De persoon die verantwoordelijk is voor het keuren van scripts heeft niet voldoende tijd om de belangrijke extensie te maken en tegelijkertijd ook alle scripts die ingediend worden te keuren. Waar slaat dit nu op? Momenteel is de lijst met goedgekeurde scripts erg klein en zijn het, op een paar uitzonderingen na, vooral kleine QOL scripts. De grote (en daarmee belangrijke) staan nog te wachten op keuring. Waarom is er niet gewacht met de wijzigingen doorvoeren totdat sowieso de extensie klaar was en alle scripts gekeurd zijn?
 
Reactiescore
56
Wat mij vooral stoort is dat scripters geen vrijheid meer hebben in wat ze doen en mogen doen. Ze mogen ook geen gegevens meer bijhouden die ze kunnen gebruiken om hun scripts te verbeteren.

Begrijp me niet verkeerd maar het grootste deel van de scripts ( ik denk 95%) is niet van tw zelf of van inno afkomstig. Deze zijn allemaal gemaakt door mensen die in hun vrije tijd wat in elkaar boxen. Dat je nu hun creativiteit afpakt en zegt van jij maakt een script maar dien het in en je mag er niks meer mee doen, vind ik nogal kort door de bocht.

Waarom zouden mensen nog tijd steken in het schrijven van scripts als ze er niks meer mee mogen doen. Of gaat het tw team vanaf nu alle scripts schrijven op vraag van de spelers??? 1 iemand om alles te keuren is ook gewoonweg te weinig, einde verhaal

Alsook het feit dat Melvin hier boven aanhaalt is dat de extensie nog steeds niet beschikbaar is 2 dagen voor dat de regels in gang gaan.

Dit had al 2 weken klaar moeten zijn zodat mensen er aan konden wennen / alles konden overzetten

Kort gezegd, deze nieuwe regels zijn leuk om het evenwicht een beetje terug te brengen in het spel. Maar ik vrees dat er een groot deel van de playerbase gewoon gaat afzeggen en stoppen met spelen. Vooral scripter gaan geen moeite meer doen
 
Reactiescore
1.542
Volledig mee eens met de post van @Kyuka. Het is allemaal veel te omslachtig en onduidelijk, jullie hadden er beter aan gedaan om gewoon te zorgen dat alle scripts gewoon toegankelijk zijn via het AF voor een ieder.
Dat had het spelen een stuk dragelijker en leuker gehouden.

Het is ronduit slecht dat 2 dagen voor de nieuwe regels ingaan de nieuwe extensie nog steeds niet beschikbaar is. Ik denk dat jullie totaal niet beseffen hoeveel % van de hedendaagse community met scripts al twijfelt,
of twijfelde om te stoppen vanwege de tijd die men kwijt is aan het spelen van TW. Mij ben je in ieder geval verloren en zie je na wereld 78 niet meer terug.

Echt bizar dat een groepje spelers die zelden en t.b.h ook niet actief kunnen deffen/offen regeltjes voor andere gaan bepalen.
 
Reactiescore
2.489
Bedankt voor jullie bericht en ook jullie eerlijke feedback.

Laat ik vooreerst starten met de belangrijkste mededeling: We zullen niet bannen vanaf 6 mei.

We gaan hierin een tijdelijke gedoogdperiode toestaan waarin zowel de oude als de nieuwe scriptregels van kracht zullen zijn. Dit betekent dat je dus nog steeds je oude scripts kan gebruiken maar dat we je wel vragen zo snel mogelijk over te stappen.

Dit betekent concreet de volgende stappen:
  1. De maand mei wordt een soort wen en gedoogperiode waarin we verwachten dat jullie omschakelen naar de nieuwe (door het team) gehoste scripts
  2. Vanaf 6 mei gaan de oude subfora verborgen voor spelers (wel bereikbaar voor Team). Op deze manier zijn enkel de 'nieuwe script's publiek zichtbaar
  3. Tijdens deze periode zullen wij spelers aansporen nieuwe scripts te gaan volgen maar zullen niet actief bannen.
  4. Het userscript zou ASAP beschikbaar moeten zijn. (We wachten hier op goedkeuring in de chrome store)
  5. We verwachten (en zullen hier ook IGM's over sturen) dat spelers overschakelen.
  6. Na de gedoogdperiode zal het team starten met waarschuwingen en pas nadien overschakelen naar bans.
Dus so far de belangrijkste mededeling.

Dan antwoord ik graag nog even op enkele posts:

Alle feedback over de extensie die niet beschikbaar is

Hier hebben jullie volledig gelijk. Wij hadden gehoopt dat dit sneller ging gaan en dat is ons helaas niet gelukt. Reden te meer om hiervoor hand in eigen boezem te steken, hiervoor mijn persoonlijke oprechte excuses.

Uit alles blijkt dat het momenteel bol staat van onduidelijkheden. Één persoon keurt momenteel alle scripts en maakt de uitzonderingen. Redelijk bijzonder dat dit mogelijk is, maar ik denk dat we ons daar maar gewoon bij neer moeten leggen. Zouden we deze persoon dan op zijn minst ertoe kunnen verplichten om alle scripts die momenteel in omloop zijn te keuren, ook al is hier wat extra tijd voor nodig.

Ik ben het hier met je eens. Het probleem ligt hierin helaas in het feit dat scripts echt 'last minute' ter keuring zijn ingediend (zeker een aantal grotere). Dit terwijl de regels toch al 3 weken definitief zijn.

Schermafbeelding 2021-05-03 om 22.49.31.png

Goed, de situatie is wat het is en we kunnen daar van vinden wat we willen maar @Warre zal zijn best doen om de ingediende scripts alsnog zo snel mogelijk te keuren


Verder ben ik heel erg benieuwd hoe iemand 600 edels onder de 50ms zal moeten gaan deffen zonder vooraf te weten welke scripts hij heeft, zonder time-assistentie, zonder def-pack en zonder T-Train. Dit spel is de afgelopen jaren gebouwd rondom de populaire speelstijlen in de community en de scripts zijn essentiële toevoegingen om dit te ondersteunen. De speelstijl zal niet veranderen, maar de scripts die beschikbaar zijn wel. Ik heb nu al medelijden met de persoon die de eerste massa zal koppen, als ik het was zou ik een tikkie naar Inno sturen voor de PP die ik aan een wereld verspeeld heb die halverwege ineens de regels veranderd.

- T-timen zit in de extensie
- Def pack is en blijft gewoon legaal
- Een Time-assistentie is het enige script dat niet meer legaal zal zijn. Ik stel voor dat je je timen gaat oefenen :)

Wat mij vooral stoort is dat scripters geen vrijheid meer hebben in wat ze doen en mogen doen. Ze mogen ook geen gegevens meer bijhouden die ze kunnen gebruiken om hun scripts te verbeteren.

Ik denk niet dat eender wie fan zou moeten zijn van een script(er) die bijhoudt wie op welk moment een sitter is op een account. Ik ben volgens mij hierover al met je in gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn, niet jij? Por me dan privé :)[/spoiler][/spoiler]
 
Laatst bewerkt:

Deleted User - 487938569

Guest
Beste duckje,


Het probleem ligt hierin helaas in het feit dat scripts echt 'last minute' ter keuring zijn ingediend (zeker een aantal grotere). Dit terwijl de regels toch al 3 weken definitief zijn.
Dit stukje is maar gedeeltelijk waar. Ik ben dag 1 begonnen met scripts insturen en kreeg bijna direct de vraag van uit warre om nog even te wachten met het insturen van scripts indien ik daar niet de eigenaar van was. De eerste week was al voor de scripter zelf om het in te sturen, daarmee had de rest nog 2 week gehad. Maar omdat ik weet van team en een paar andere scripters dat ze ze niet insturen heb ik die alvast wel gedaan. Ook kreeg ik pas ruim een week later pas goedkeuring op de meeste scripts die ik had ingediend. Dit komt omdat warre alle scripts alleen keurt en dat is echt heen pretje. Zelf code schrijven of dat van een ander lezen is wel even een groot verschil en is voor een goede scripter als nog een paar uur werk om sangu te keuren. Laat staan een script zoals deipack of tbr map die in oude code taal gemaakt is waardoor het nog lastiger te lezen valt. Dus het is deels waar dat het door ons als spelers komt, maar ook de communicatie naar de spelers wanneer wel en niet vrij ingezonden mag worden.

Ook het indienen is voor veel spelers, waar ik mee speel, een raadsel en ik krijg ze allemaal naar me toe om ze in te dienen. Dus meer en betere uitleg omtrent indiennen is ook wel heel fijn
 
Reactiescore
1.752
Ook het indienen is voor veel spelers, waar ik mee speel, een raadsel en ik krijg ze allemaal naar me toe om ze in te dienen. Dus meer en betere uitleg omtrent indiennen is ook wel heel fijn
Hier sluit ik me bij aan, heb zelf een script wat ik graag wil indienen maar ik moet allerlei gegevens invullen die ik niet (meer) weet waardoor ik het nog niet heb ingediend :p
Ik weet dat het volgens de oude regels legaal is want deze diende ik eens in, dus ik ben van plan dit gewoon nog te gebruiken aangezien dit volgens eerder bericht van Duckje wel kan/mag?
 

Deleted User - 487938569

Guest
Hier sluit ik me bij aan, heb zelf een script wat ik graag wil indienen maar ik moet allerlei gegevens invullen die ik niet (meer) weet waardoor ik het nog niet heb ingediend :p
Ik weet dat het volgens de oude regels legaal is want deze diende ik eens in, dus ik ben van plan dit gewoon nog te gebruiken aangezien dit volgens eerder bericht van Duckje wel kan/mag?

Als je hem mij stuurt dan wil ik hem zodadelijk wel even bekijken en insturen. Enige wat ik moet weten is de code en als je het prive of publiek wilt hebben.
 
Reactiescore
226
Ik vind de reactie nogal overdreven. Er gebeurt veel meer in de achtergrond dan de meeste mensen weten. Even een paar reacties:


Beste duckje,



Dit stukje is maar gedeeltelijk waar. Ik ben dag 1 begonnen met scripts insturen en kreeg bijna direct de vraag van uit warre om nog even te wachten met het insturen van scripts indien ik daar niet de eigenaar van was. De eerste week was al voor de scripter zelf om het in te sturen, daarmee had de rest nog 2 week gehad. Maar omdat ik weet van team en een paar andere scripters dat ze ze niet insturen heb ik die alvast wel gedaan. Ook kreeg ik pas ruim een week later pas goedkeuring op de meeste scripts die ik had ingediend. Dit komt omdat warre alle scripts alleen keurt en dat is echt heen pretje. Zelf code schrijven of dat van een ander lezen is wel even een groot verschil en is voor een goede scripter als nog een paar uur werk om sangu te keuren. Laat staan een script zoals deipack of tbr map die in oude code taal gemaakt is waardoor het nog lastiger te lezen valt. Dus het is deels waar dat het door ons als spelers komt, maar ook de communicatie naar de spelers wanneer wel en niet vrij ingezonden mag worden.

Ook het indienen is voor veel spelers, waar ik mee speel, een raadsel en ik krijg ze allemaal naar me toe om ze in te dienen. Dus meer en betere uitleg omtrent indiennen is ook wel heel fijn

Als je geobfuscate code indient zoals wss het geval was van een groot deel, kan er moeilijk gechecked worden of de code de nieuwe regels volgt. Warre is niet enkel bezig met scripts goed te keuren, hij is er ook aan het aanpassen zodat ze beschikbaar blijven voor jullie markt, sinds sommige scripters daar geen tijd willen insteken, mij inclusief.

Zonder hem zouden scripts zoals de GS balancer en massa rooftochten niet meer beschikbaar zijn na de nieuwe scriptregels. Ik zie veel mensen klagen en klagen maar er wordt veel meer gedaan dan enkel scripts keuren en inderdaad, veel scripts zijn pas heel laat ingediend. Ik heb pas vorige zaterdag alle source code doorgestuurd naar Warre aangezien Sophie vondt dat deze server de moeite niet waard is met al het klagen en toxicity, en ze liever niet herkeurd zag. En ik versta volledig waarom als ik de laatste weken de topics volg.

Het duurt misschien langer dan verwacht en minder vlot dan gehoopt maar ze zijn wel bezig met de intentie om het spel te verbeteren en eerlijker te maken voor iedereen. Ipv altijd zo negatief te zijn misschien eens kijken naar de voordelen
 
Reactiescore
1.139
Denk dat het grote probleem ook niet was dat de scripts nog niet allemaal gekeurd waren.
De meeste zullen alle begrip hebben voor het feit dat Warre het druk heeft en alle scripts niet in zijn eentje op tijd klaar kon hebben.
Waar het voor vele een probleem werd is dat de nieuwe regels in zouden gaan terwijl de scripts nog niet allemaal gereed waren.

Inmiddels is dit opgelost doormiddel van een gedoog periode waarmee hopelijk genoeg tijd gecreëerd is om alle scripts te verwerken en voor de community om ze ook te testen.
 
Reactiescore
1.542
Ik hoor dat @Warre alweer wat fijne privé scripts gemaakt heeft (2c, bottenkraker 2.0) etc.?!

In hoeverre mag dit? want ik hoorde ook het een en ander dat privé scripts 6 maanden gebruikt mogen worden, is dit zo of klopt hier niks van?
Want dan lijkt het me toch gewoon knetter easy dat een script 6 maanden gebruikt gaat worden, dan een kleine aanpassing en dan weer door...?

Hoor graag verduidelijking, want anders verandert er geheel niks aan de oude situatie en heb je nog steeds dat teams zoals Schedel meer middelen tot hun beschikking hebben dan de rest. Is er überhaupt een soort controle op wat de scriptmakers en de personen wie "onze scripts" goed/afkeuren zelf allemaal gebruiken?
 
Bovenaan