Een reconstructie van w18.

DeletedUser26046

Guest
Beste Af lezers, geïntereseerden,

Na al maanden met het idee gespeeld te hebben ga ik er toch aan beginnen: een reconstructie, of 'geschiedenisboek', opzetten over w18. Daarin wil ik alle hoogte- en dieptepunten het liefst op chronologische en objectieve wijze opschrijven. Graag heb ik daarbij alle toevoegingen, kritieken en positieve commentaren ontvangen om er aanpassingen mee te kunnen doen.

Alles komt uit mijn geheugen (ik speel practisch onafgebroken w18 sinds de start) dus lang niet alles zal 100% correct zijn, zie je fouten erin laat het me weten aub!

De start, premade's, 19 mei tot middenzomer:

W18 starte 19 mei 2010 met een flink aantal premade's. Hier een korte greep eruit:

  • |P|
  • Select
  • Purga
  • .Click
  • Toxic
  • Deli.
En zo nog enkele. Deze stammen waren allemaal erop gericht de accounts zoals gewoonlijk 24/7 actief te houden en de top te halen. Zoals gewoonlijk vielen er al veel stammen vrij snel, |P| en Select waren de enige die langere tijd standhielden. Ze verloren beide leden aan verschillende oorzaken, inactiviteit, kata-aanvallen en de standaard 'bij 50k-stoppers' waren snel weg. Mijn eigen account bijvoorbeeld had bijvoorbeeld oorlog met Peace (de eerste oorlog op w18?), de stam van bv NetMastaH en Spekky van w14. Dat was eentje waarbij het erom spande wie als eerste dat treintje klaar had. Nadat ik dat bleek te zijn besloot de stam Peace van 6 leden mij constant te kata'en totdat de lol weg was. Heel Peace werd opgeëdeld door Select maar helaas was het accoount Darwins Faith verloren gegaan. Zo waren er flink wat spelers die opgeëdeld werden, ook uit de klassieke premades. Bijvoorbeeld Xuzo Qra Ngote, een actieve forumposter op dat moment, werd na de nacht opeens geëdeld door MadChemist. |P| verloor The Barricade en St. Niclaas aan de start. Dat soort zaken waren natuurlijk big-news op het Af.

Nadat Purga viel, onstond Oranje. Oranje viel, Prove. ontstond. Deze stam had met spelers als Brutal Pony, Happydude69 en Typhaestus topspelers in huis, en werden vrij snel hoog ingeschat. Ze deden het ook zeker niet slecht, en spelers Prove. viel echter al nadat de toppers deels gestopt waren, een paar opgeedeld door Select en P. So 4 King Drunk werd aangepakt door El gran Yago en zo waren er meerder gevechten die ik niet allemaal kan benoemen. De overgebleven 'toppers' werden aangenomen in Select. Daarmee kan de start als afgesloten worden bestempelt, hierna onstonden de vastere stammen waarbij de individuele klasse minder belangrijk werd, en de stam een belangrijkere rol kreeg als 'Vv bron'.

Opkomst nieuwe topstammen, vervanging eerste generatie, Einde zomervakantie tot het invallen van de winter:

Op 31 mei starte de speler die de latere vaste No 1 zou worden: -Naamloos-. Deze speler starte bijna twee weken later en redelijk in de rim dus. Hij starte bij gebrek aan een betere stam in de buurt een stammetje op genaamd Break. Deze stam was in het begin een weinig overtuigende stam. Het werd pas bekend toen de topper Kodros van Break overstapte naar P. Hoewel hij een dikke twee weken later op delete ging was het wel een verrassende overstap. Met Naamloos als beschermer, actieve stamleider en uithangbord maakte Break een razendsnelle opkomst naar 'subtopper in de rim'.

Aan de andere kant van de wereld werd Select langzaamaan inactiever. De eerste generatie spelers stopte, en lieten kwalitatief mindere spelers hun account overnemen. Reken dat samen met een matig beleid van de toenmalige leiding en je kreeg een stam een negatieve spiraal. Dat werd in deze fase ingezet, met zijn ups en downs. Wat er bij Select gebeurde, gebeurde anderom bij |P|. De mindere spelers stopte, maar werden vervangen door kwalitatief betere spelers. Of het account werd geinternd, en er werden nieuwe spelers erbij gerecruiteerd. Op die manier zijn bv .Malicious, Emar007, Nihou Kai-Lan en Ernaldaes erbij gekomen. De mindere generatie werd daar vervangen door een beter, en vooral volwassenere generatie. Een groep spelers die langere tijd op w18 wilden verblijven, en geen maandelijkse wereldswitch hielden.

Ook Trauma kwam op, samen met Woeste. Woeste was onder leiding van Monique een echte vriendenstam, in de kern dan, met daarbij aangesloten wat leden die in de buurt lagen en dit als beste optie hadden. Trauma was een stam gelegen in en rondom C43. Deze stam was onder de vakkundige leiding van oa Finished opgeklommen tot een top 3 stam, met actieve leden. Daarbij noem ik namen als Horse Babe, Luchinda en mXtreme of Tompeter.

Eerste stammenoorlogen, eind oktober, begin november tot eind januari:

De eerste stammenoorlogen werden gevoerd tussen Break + Select vs Trauma en Select vs Game/SMILE.

Hier een -door mij gepaint- plaatje waarin ik de toenmalige situatie wil shetsen:
earlye.png
Break en Select hadden meerdere malen contact gehad over het samen aanvallen tegen Trauma, aangezien de liggingen daar vrijwel perfect voor waren. Select nam enkele leden aan uit Trauma (King Meire, HorseBabe, Anass24) en verklaarde vrij snel daarna de oorlog aan Trauma. Met in het noorden de slagkracht van Break, en vanuit het oosten Select werd Trauma flink pijn gedaan. Daaropvolgend werd Luchinda1 ook nog eens gebanned. Dat was een flinke klap voor Trauma en meerdere leden gaven er de brui aan. Finished was al gestopt en zo was alles weggevallen waar Trauma op gebouwd was en vielen ze. Het meerderheid van de credits hiervoor mag aan de slagkracht van Break gegeven worden.

In het zuiden had Select het pech, of het slechte stambeleid (?) dat ze een rond cluster hadden waarin een stam in het midden zat. Of beter gezegd: twee stammen. Game + SMILE. waren twee stammen bestaande uit kwalitatief zwakke spelers, en kwantitatief evensterke. Select wou het cluster daar dichtte en gooide een massa op het front. Elke speler werd volledig kapotgeslagen en verloor 90% van zijn troepen. Als jij geen incomings gewend bent, en opeens staat die teller op 1500 (weinig, maar voor die fase redelijk) dan gaat het niet iedereen goed af. Zo dus ook met Game. Select had er echter geen rekening mee gehouden dat het front superactief moest zijn om alles meteen op te edelen, en dat werd dus verzuimt. Daarmee kregen de frontspelers van Game en SMILE. de tijd om zich te hergroeperen en uit te zoeken hoe je nou in hemelsnaam zo'n massa zou kunnen weerstaan. Of er zelf eentje te sturen. Daarna werd het een op- en neer front waarbij beide partijen weinig winst behaalde. Meer hierover in de volgende fase(n).

Na Trauma kregen Select en Break oorlog. Daar gingen heel wat woordwisselingen en Af-propaganda aan vooraf. In het noorden stapte Anass24 uit het niks over naar Break, wat vanuit Select het hele OSplan verwarde. Achteraf gezien een geniale zet van Naamloos. Select had in het zuiden oorlog met SMILE en Game, Woeste was vaak lastig en in Select was men allang blij dat Trauma gevallen was. Dus Naamloos besloot het noorden aan te pakken. King Meire en HorseBabe, de enige spelers van Select in het noorden met front aan Break, werden erg hard aangepakt en waren daar niet tegen bestand. In het begin werden de verliezen nog ingeperkt, maar uiteindelijk was de Breaking storm niet te stoppen.

Oprichting en val Stam, val Select en opkomst EQUI en LEF. Eind januari tot april:

Select had een probleem. Het noorden en het zuiden waren niet met elkaar verbonden en hadden bijna geen doelen hetzelfde. Dus splisten was het beste idee. Het zuiden zou doorgaan onder de leiding van BrokenSound en mijzelf (Zaletio). Het noorden zou een nieuwe stam vormen. Leden uit Woeste zouden meekomen (mXtreme, Orcfighter), OU zou deels worden gerecruteert (King Smurfus) en vanuit P zouden ook enkele leden komen (Deep Frozen en FlapAppel waren een tijdje daarvoor uit P gegaan). Het plan werkte in het begin en de focus van Select kon 100% op Game/SMILE gericht worden. In het noorden was de nieuwe stam goed bezig tegen Woeste.

In het zuiden werden echter nieuwere stammen in opkomst. EQUI was een stam die al heel lang bestond maar pas met de komst van Masterkill73 serieuze vorm begon te krijgen. Het behaalde in het zuiden goede resultaten tegen Select.

De rest post ik morgen, dit moet in stukjes getyped worden wil ik alles qua namen en data goed uit elkaar kunnen houden.

Ik hoop op flink wat feedback van spelers die meer info hebben. Bijvoorbeeld van P-oorlogen in deze vroegere fase weet ik neit zoveel. P vs =OU= staat men nog wel wat bij, de stam van Grover enzo? Maar de details daarvan weet ik absoluut niet. Wat toevoegingen vanuit Break over deze 'geschiedschrijving' zou ook erg mooi zijn. Ik ben en blijf een Select'er :cool:. Spellingsfouten zullen er best instaan, ook dat zal ik morgen nog eens nakijken.

+ Zal ik elke 'periode' in een spoiler apart zetten, voor het overzicht (want ik ga dit nog wel verdubbelen), of is dat niet nodig?
 

DeletedUser

Guest
Zoals je zelf al zegt, dit is eigenlijk meer een geschiedenis van Select dan de geschiedenis van wereld 18. Alles wordt gecentreerd rond Select en de objectiviteit straalt er voor mij ook niet echt vanaf.

De eerste oorlog van Phalanx in juni 2010 met -G- waarbij bijna alle goede leden zijn overgenomen door |P|'ers. Waar is bijvoorbeeld het stukje over Mat, destijds ook een goede stam. en de verspreiding van de leden naderhand was ook een belangrijk stuk van de vorming van de wereld. De oorlog met .Morta tegen Phalanx die ondanks Select VV's glansrijk werd gewonnen door |P|. Nouja er is nog veel meer gebeurd dus voorlopig is dit meer Select's Geschiedenis.
 

DeletedUser

Guest
Zoals je zelf al zegt, dit is eigenlijk meer een geschiedenis van Select dan de geschiedenis van wereld 18. Alles wordt gecentreerd rond Select en de objectiviteit straalt er voor mij ook niet echt vanaf.

De eerste oorlog van Phalanx in juni 2010 met -G- waarbij bijna alle goede leden zijn overgenomen door |P|'ers. Waar is bijvoorbeeld het stukje over Mat, destijds ook een goede stam. en de verspreiding van de leden naderhand was ook een belangrijk stuk van de vorming van de wereld. De oorlog met .Morta tegen Phalanx die ondanks Select VV's glansrijk werd gewonnen door |P|. Nouja er is nog veel meer gebeurd dus voorlopig is dit meer Select's Geschiedenis.

Zat idd ook al te wachten op wanneer Mat zou langskomen. Mat is nu verspreid onder LEF, Insane en P (en S?)

Maar ik begrijp wel dat het voor hem ook niet zo makkelijk is om over andere stamme te schrijven, hij weet natuurlijk meer over zijn eigen stam dan over de rest ^^ Aan ons om hem te helpen! :)
 

DeletedUser

Guest
In ieder geval een leuk initiatief:) Dat Select veel besproken wordt is niet zo raar, dat was(leek) toen de beste stam, en bovendien weet Zaletio daar natuurlijk wat meer van.
 

DeletedUser

Guest
Netjes Zaletio, dit is nu nog eens leuk te lezen. Wellicht eens solliciteren bij het Tww?

Alles klopt zeker, alhoewel ik ook wel wat dingetjes mis. Zoals : Mat, Candy/Chrono(toch ook wel een stam die het Select moeilijk maakte, en dan vooral het destijdse *almachtige* Perfect By Nature, die met Mr Y vocht (originele speler, niet de gene die hier post), zoals je zelf al aangaf de oorlogen die |P| gevoerd heeft en bijvoorbeeld het ontstaan van Eiland mis ik. Hopelijk kan je hier wat mee ;)!
 

DeletedUser

Guest
Mooi idee Zaletio:) En idd, tww is wel wat voor jou denk ik!
 

DeletedUser26046

Guest
Hahaha nee hoor, geen TWw. En Mat was, als ik mij niet vergis, toch pas in januari/februari overgestapt? Die had ik namelijk nog wel in mijn hoofd.

En -G- weet ik inderdaad helaas weinig van. .Morta was ik allang weer vergeten. Zoals ik al zei vanaf het begin, schrijf aub zelf stukjes, ik gooi alles er wel bij zodat het een eerlijk beeld geeft van wat er gebeurt is. Want als Select'er heb ik de start ook zo gezien. De premade's wist ik dan nog wel redelijk, maar daarna ben je toch meer gefocust op je stam en je eigen omgeving dan op de gehele wereld.

Dus als iemand zich geroepen voelt dit óf uit te leggen óf een eigen stukje te schrijven: Graag!
 

DeletedUser

Guest
Ik wil even opmerken dat het Sr Smurfus is en niet King Smurfus. Die overigens al niet meer in =OU= zat op het moment dat die naar Stamina vertrok. Die was al eerder naar de stam Tu! gegaan, opgericht om Phalanx meer tegenstand te gaan bieden. Echter viel deze stam al snel weer en vervolgens vormde hij met o.a. Deep frozen en Flapappel de kleine stam Twist. om uiteindelijk naar Stamina te gaan. Er zijn dus geen spelers van =OU= gerecruteert.

Verder mooi stukje. :)
 

DeletedUser26046

Guest
Dankje, zal het erin verwerken (ga er vanmiddag mee door).
 

DeletedUser12993

Guest
Verrekt, ik heb nog in .Click gezeten op een ander account.
Helemaal vergeten dat dat op W18 was :p
 

DeletedUser26046

Guest
Voordat ik het als een verhaal ga typen, kort samengevat:

- Mat werd in Juli opgericht door de originele TheF1chesser (niet Papayatree).
- Mat werd pas in oktober een (sub)topstam.
- Mat viel omdat de stamtoppers naar P overstapte.
- Toen Mat viel verspreide de leden zich over de volgende stammen:
  • |P|
  • .Morta
  • Tu! (?)
  • Rena.

Klopt dit helemaal of waren er nog meer stammen? En wie werd wanneer aangevallen?

Verder kan iemand de oorlog |P| vs -G- uitleggen of schetsen, net als |P| vs .Morta? Zoveel weet ik daar niet meer van.

Ook wil ik graag van Break of Trauma (mXtreme, NL84power?) weten of dit klopt of nog heel erg subjectief is.
 

DeletedUser32994

Guest
De eerste stammenoorlogen werden gevoerd tussen Break + Select vs Trauma en Select vs Game/SMILE.

/I]


Hehe, volgens mij had |P| al 2 oorlogen gewonnen voordat Select uberhaupt over een oorlog durfde na te denken;)

Maar verder leuk stukje, kijk uit naar het vervolg.
 
Reactiescore
88
Play en .Candy waren ook pre-mades als ik mij niet vergis ;)
SMILE. was ook een pre-made die het lang heeft volgehouden ;)
Voor de rest weet ik zelf niet zo veel van de start op deze wereld :p
 

DeletedUser

Guest
Neehoor, mijn stam .Candy was geen pre-made. ;)

+ SMILE. was gewoon mijn edelvoer, niks bijzonders :D
 

DeletedUser1449

Guest
Verrekt, ik heb nog in .Click gezeten op een ander account.
Helemaal vergeten dat dat op W18 was :p

.Click zat in meerdere werelden. Heb er 2 maal bijgezeten volgens mij.



Wel een leuke terugblik!

|P| vs .Morta
|P| was toen der tijd al een van de betere stammen, waar .Morta erg veel last van had. Er waren wat transfers, enkele spelers verlieten .Morta omdat voor sommige de druk te hoog werd, andere waren het niet eens met keuzes die er gemaakt werden. War-Dog ging bijvoorbeeld naar |P|. Er kwamen steeds meer problemen en de oorlog was toen snel aan de verliezende hand. Ben toen een half jaar gestopt geweest met TW. ^^
Verbeter me als ik iets fouts zeg, kan me niet alles even goed herrineren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Jongens, flame Zale nu niet dat hij niks over de |P| oorlogen vermeld, natuurlijk weet hij daar niks van, waarom zou hij zich daarin hebben verdiept:confused:

@Zale, je kunt dit niet in je eentje schrijven ;)
 

DeletedUser58043

Guest
Neehoor, mijn stam .Candy was geen pre-made. ;)

+ SMILE. was gewoon mijn edelvoer, niks bijzonders :D


J. niet overdrijven die gast was noob en zat volledig in je cluster met verschillende dorpen en vroeg geen OS voorderest was hij de enigste die je edelt

Smile was vroeger erg succesvol totdat Cyndicate stopte door andere werelden :(

.Click zat in meerdere werelden. Heb er 2 maal bijgezeten volgens mij.



Wel een leuke terugblik!

|P| vs .Morta
|P| was toen der tijd al een van de betere stammen, waar .Morta erg veel last van had. Er waren wat transfers, enkele spelers verlieten .Morta omdat voor sommige de druk te hoog werd, andere waren het niet eens met keuzes die er gemaakt werden. War-Dog ging bijvoorbeeld naar |P|. Er kwamen steeds meer problemen en de oorlog was toen snel aan de verliezende hand. Ben toen een half jaar gestopt geweest met TW. ^^
Verbeter me als ik iets fouts zeg, kan me niet alles even goed herrineren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan