Een kaart maken

DeletedUser624

Guest
Lieve forumlezers,

Aangezien er nog wel eens gevraagd word door mensen hoe je een kaartje moet maken zal ik een handleiding plaatsen. Ik heb hem van het forum van mijn W5 stam. ( De maker is een dame, en ze houd van roze, net als Opus. )

Nou, daar gaat ie dan....

Deze tutorial legt stap voor stap uit hoe je een kaart maakt en post op het forum. Degenen die bekend zijn met het maken van kaarten, kunnen zich beperken tot stap 2: Kaart bewerken.

Stap 1: Een kaart genereren

Eerst gaan we een kaart aanmaken waarop de spelers of stammen die we willen bekijken op staan aangeduid.
We kunnen dit op 2 manieren, TW-tools of TW++.

1. TW-tools

TW-tools is een website die je vindt op http://www.TW-tools.com. Een groot nadeel is dat deze site veelvuldig bezocht wordt en bijgevolg meestal buiten gebruik is wegens overbelasting. Mocht je zo gelukkig zijn toegang te hebben tot de website (of je bent midden in de nacht wakker :D), maak je als volgt een kaart aan:
- Selecteer de taal (Nederlands) en de juiste wereld
- Klik op Wereldkaart
- Nu kan je via opties een kaart aanmaken volgens je eigen voorkeuren:
____* Zoom: hoe kleiner dit getal, hoe meer er van de wereld te zien is, de puntjes worden wel kleiner
____* Centreren: kies welke coördinaten in het midden van je kaart staan. Het centrum van de wereld is 500|500.
____* Gebruik 'Nieuwe stammarkeerder toevoegen' als je een stam wil toevoegen, hetzelfde voor een speler ('Nieuwe spelermarkeerder toevoegen' ) en klik op het vakje ernaast om de kleur te kiezen. Gebruik kleuren die zoveel mogelijk van elkaar en van de achtergrond verschillen.
- Klik op 'Toon' om de kaart te tonen.
- Klik met je rechtermuisknop op de kaart en kies: 'Afbeelding opslaan als', en sla de afbeelding op in PNG-formaat (dat geeft proefondervindelijk de beste resultaten, JPEG gaat na verschillende compressies de afbeelding vervagen)


1.png


2. TW++

TW++ is een programma dat je draait op je eigen computer, je kan het hier gratis downloaden: http://twplus2.com/twplus2.com/default.aspx

Hoe dit precies werkt ga ik later uitleggen, het resultaat is basically hetzelfde: een afbeelding (in PNG-formaat) van de kaart

Stap 2: De kaart bewerken

Ook hier heb je verschillende mogelijkheden, afhankelijk van welk grafisch programma je gebruikt. Ik leg de verschillende stappen uit voor Photoshop en voor GIMP.
Photoshop is een progamma van Adobe waarvoor je moet betalen. Je kunt echter ook een trialversie gebruiken voor 30 dagen. Meer info: hier
GIMP is een gelijkaardig programma als Photoshop, maar is gratis. Downloaden kan hier.

Ik leg de stappen eerst uit voor GIMP, Photoshop volgt later

1. Verwijderen ongewenste elementen

Eerst verwijderen we alle elementen op de kaart die alleen maar in de weg zitten. In veel gevallen heb je bvb nog rode stippen op de kaart van dorpen die je eigenlijk niet belangrijk vindt. Andere ongewenste elementen kunnen bvb lijnen van rasters zijn.
GIMP:
- Gebruik de 'Color picker tool' om de donkergroene achtergrondkleur te selecteren.
- Gebruik de 'Select by color tool' en klik op een ongewenst element (bvb een rood stipje) -> hierdoor worden alle rode stipjes ineens geselecteerd.
- Gebruik de 'Bucket fill tool' om de hele selectie donkergroen te kleuren. (eventueel bij 'vullen' -> 'betrokken gebied' -> 'hele selectie vullen')

2.png


2. Accentueren van stipjes

We kunnen de stipjes nu een gloed geven in hun eigen kleur om een globaal beter beeld te krijgen van de verdeling. (de groene achtergrond wordt hierdoor minder dominant)

GIMP:
- Selecteer de 'Paintbrush tool' (het penseel) en zet de doorzichtigheid op +- 50% (hier kan je mee experimenteren om andere effecten te bekomen), klik op het bolletje en selecteer circle fuzzy 17 (of kies iets anders voor een ander effect)
- Gebruik de 'Color picker tool (de pipet) om de kleur te selecteren van de stipjes die je wilt benadrukken.
- Gebruik de 'Select by color tool' om dezelfde stipjes allemaal te selecteren.
- Klik nu op 'Bewerken' (bovenaan je afbeelding in de menu-balk) -> 'Lijn tekenen op selectie' -> 'Lijn tekenen met tekengereedschap' -> penseel -> 'Doorhalen'
- Herhaal de laatste 3 stappen voor elke kleur (de instellingen voor de penseel blijven normaalgezien behouden)

3.png


3. Gebruikte kleurcode

Vergeet niet op het einde ergens de gebruikte kleurcode weer te geven (welke kleur staat voor welke speler / stam ?)

Er zijn verschillende opties:

- Neem een screenshot van de instellingen die je hebt gebruikt bij TW-tools / TW++. Knip deze tabel uit en kleef hem ergens in een hoek van de kaart (zodanig dat hij geen belangrijke stukken bedekt)

- Gebruik de text tool en een kleurselect tool (pipet) om de namen in de bijhorende kleur rechtstreeks op de kaart te typen (ook hier -> zorg ervoor dat je niets belangrijk overschrijft). Het is mogelijk dat je programma hierbij automatisch nieuwe lagen aanmaakt. Die kun je weer samenvoegen tot 1 laag.

Stap 3: De kaart tonen op het forum

Om een afbeelding op het forum te tonen, moet deze al ergens online staan, je kan hem dus niet posten vanaf je computer. Zodus:
- Upload je afbeelding op een Photo-share website (op de meeste kun je een gratis account aanmaken). Ik gebruik http://photobucket.com, maar er zijn ook andere mogelijkheden zoals http://www.flickr.com/.
- Copieer de lokatie van je afbeelding, en post deze op het forum tussen tags (zonder de hoofdletters)
- Klaar! Je kaart zou nu te zien moeten zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Toch eventjes vermelden dat IK die dame ben *kuch kuch* :p

En wat dat roze betreft, ik vind dat het wel mooi opvalt zo, het contrasteert goed met het kleurenpalet van het TW-forum (en het is dus niet mijn lievelingskleur ofzo...)
 

DeletedUser

Guest
Toch eventjes vermelden dat IK die dame ben *kuch kuch* :p

En wat dat roze betreft, ik vind dat het wel mooi opvalt zo, het contrasteert goed met het kleurenpalet van het TW-forum (en het is dus niet mijn lievelingskleur ofzo...)

youre a genius:)
nu weet ik eindelijk een beetje hoe ik die enorm moeilijke gimp moet gebruiken:)

btw bij tw++ kan je de rode stipjes al weghalen he.
 

DeletedUser

Guest
youre a genius:)
nu weet ik eindelijk een beetje hoe ik die enorm moeilijke gimp moet gebruiken:)

Bedankt ^^

btw bij tw++ kan je de rode stipjes al weghalen he.

Handig, maar bij TW-tools kan je dit denk ik niet (en anders heb ik het nog niet gevonden)

Btw: Die 'aanpassingen voor de toekomst' (photoshop en TW++ toevoegen), zouden nog wel eens een tijdje op zich kunnen laten wachten :)
 

DeletedUser

Guest
ow laat maar:)
ik heb een oudere gimp en daar staat dat niet bij heb nu een kaartje gemaakt met graphicsgale
daar kan je ook wel aardig mooie kaartjes mee maken
 

DeletedUser

Guest
Bedankt ^^



Handig, maar bij TW-tools kan je dit denk ik niet (en anders heb ik het nog niet gevonden)

Btw: Die 'aanpassingen voor de toekomst' (photoshop en TW++ toevoegen), zouden nog wel eens een tijdje op zich kunnen laten wachten :)


geen dank:)
helaas kan ik dat niet gebruiken aangezien ik een oudere versie van gimp heb en mijn pc geen betere aankan:S

en die guide voor tw++ kan ik ook wel maken voor je als je wilt

en als je tijd over hebt kun je voor mij plugins zoeken waarmee ik dat wel met gimp kan doen ik ga ff kijken welke versie ik heb.

ik heb volges mij versie 1.3
nou ik ga ff op het net kijken of ik dat ook kan doen.
 

DeletedUser

Guest
ik heb een probleem:)

als ik die doorzichtigheid op 50% of welke andere ook maar instel
is het gewoon helemaal 1 dikke kleur.
komt dat omdat de stippen te dicht op elkaar zitten ofzo?
ik heb geprobeert een kleinere circle fuzzy te nemen maar dan zie je het verschil niet goed.
 

DeletedUser

Guest
ik heb een probleem:)

als ik die doorzichtigheid op 50% of welke andere ook maar instel
is het gewoon helemaal 1 dikke kleur.
komt dat omdat de stippen te dicht op elkaar zitten ofzo?
ik heb geprobeert een kleinere circle fuzzy te nemen maar dan zie je het verschil niet goed.

Als je een lijn zet op een selectie, moet je de onderste optie kiezen 'van penseel', standaard staat het bovenste (solid line) aangeduid. (ik ben niet zeker van de termen want ik ben te lui om gimp daarvoor op te starten :eek:)
Probeer dat eens?
 

DeletedUser

Guest
Of je kan zelf een tool maken die de gegevens van op tribalwars.nl inleest en grafisch voorstelt ... zo heb je meer aanpassingsmogelijkheden en vrijheid ... duurt wel net iets langer (maar dan moet je ook niet onnodige dingen wegdoen via paint e.d
 

DeletedUser1665

Guest
Of je kan zelf een tool maken die de gegevens van op tribalwars.nl inleest en grafisch voorstelt ... zo heb je meer aanpassingsmogelijkheden en vrijheid ... duurt wel net iets langer (maar dan moet je ook niet onnodige dingen wegdoen via paint e.d

Zoiets heeft TW++ ook, maar die laad de kaart en kan je heel wat weg filteren wat je niet wilt. We zijn eerst bezig met de bugs en dan verder gaan met de Linux distributie en daarna komen extra'tjes ter woord :)
 

DeletedUser

Guest
Als ik select by color gebruik en op een kleur klik worden alle stipjes van die kleur zwart-wit-flikkerend. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?
 

DeletedUser

Guest
Als ik select by color gebruik en op een kleur klik worden alle stipjes van die kleur zwart-wit-flikkerend. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Dat is zwart flikkerend omdat die geselecteerd zijn, alleen ziet dat er gek uit omdat die stipjes zo klein zijn. Je moet maar eens fel inzoomen :)

Dat moet dus ook niet voorkomen worden, anders zijn ze niet geselecteerd. Als je al het geflikker weg wilt, klik dan op 'Selecteren' -> 'None'
 

DeletedUser

Guest
Zou iemand mij willen zeggen hoe je GIMP in een andere taal instelt ?

danku !
 

DeletedUser

Guest
ik heb nu een bug ofzo ik kan niks opslaan dan geeft hij een foutmelding en sluit hij af:S
gisteravond uren bezig geweest om een profiel plaatje te maken.

tijd totaal verpest.
 
Bovenaan