Een jaar W40

DeletedUser

Guest
Binnen Error/EMP heb ik vanavond ook al een uitgebreide post gemaakt over een jaar W40. Dan natuurlijk toegespitst op Error en EMP en de reden waarom wij niet meer kunnen verliezen (spelersranglijst) en hoe we zo snel mogelijk gaan winnen, maar nu ook even voor heel W40.

We zijn nu bijna 13 maanden bezig (4 september 2014 begon deze wereld) en wat W40 voor mij persoonlijk zo bijzonder maakt is dat ik ook al bijna een jaar in dezelfde stam zit. Namelijk vanaf 31 oktober zit ik al in Error. Daarvoor zat ik nog in TU, The Unbelievers, (alleen toegankelijk voor ongelovigen was mijn beleid) waar ik overigens nooit op aangesproken ben :p Maar dat gaf eigenlijk wel aan hoe serieus, of eigenlijk niet serieus, ikzelf aan deze wereld begon. Sinds Error heb ik het alleen veel serieuzer aangepakt, samen met Ed en zijn co's hebben we Error opgebouwd. By far de meest stabiele stam waar ik ooit in gezeten heb. In het verleden kenmerkte mijn TW leven zich door 1-2, misschien 3 maanden in een stam en dan weer de stam te zien vallen en een nieuwe opgericht te zien worden. Maar hier sta ik eens aan de andere kant. Zit lekker in de meest stabiele stam van de wereld en ik ben in principe degene die de lakens uitdeelt, en weet je. Dat is best leuk :D

Nee, zonder gekheid. Het is een wat aparte wereld geworden. Aan de ene kant heb je de zeer stabiele stammen Error en EMP en aan de andere kant? Ja, wat eigenlijk? Spelers die noodgedwongen moeten samenwerken maar eigenlijk elkaar niet kunnen uitstaan. Spelers die vroeger de ergste vijanden waren maar nu hun voormalige vijanden leiden tegen Error. Spelers die er geen kloot van kunnen individueel (geldt voor 80% van Bibber en XUQ) maar samen toch wel wat kunnen bereiken.

Het aparte ook aan deze wereld is dat een boel n00bs nooit gefilterd zijn. In XUQ zitten een paar goede spelers (voormalig Calm) samen met een hele boel n00bs (het oude XUQ). In Bibber zie je hetzelfde. Een paar goede spelers, maar aangevuld met een boel n00bs. In covert heb je dan hendrik, one size, sonnie en project zitten maar dan heb je de kwaliteit ook gehad en in N-S zit maar één speler (Ringo) die nog iets van het spel begrijpt + weer heel wat n00bs. Dat staat dan toch tegenover een Error waar 80% van de spelers echt beter is dan 95% van onze tegenstanders. Maar wij hebben dan weer EMP waar een boel n00bs inzitten. Ik heb ondanks dat ik dit spel al een tijdje speel, dat toch niet eerder meegemaakt moet ik zeggen. (ook al zijn het maar twee werelden)

Dusja, wat wil ik met dit topic? Gewoon een discussie over wat leuk/apart of slecht is aan deze wereld en vooral de opvallende dingen.
 
Reactiescore
1.075
Harm is ook nooit gefilterd :boer::bijl:
 
Reactiescore
1.075
dit geeft toch best een ego boost :Embarrassment::rolleyes2:
 
Reactiescore
1.699
Vroeger kon je op het af bedanken. En je vergeet biskus
Sebas is een zeer goede speler.
 

DeletedUser

Guest
Er zijn ook nog zat spelers van een behoorlijk niveau die op minder bekende en minder grote accounts spelen. Bovendien worden enkele accounts ook nogal overschat. Punten maken niet direct een speler goed.

O en Harm, gezien je opmerkelijke acties van de afgelopen tijd vind ik deze post nogal misplaatst. Een beetje meer bescheidenheid en terughoudenheid zou je sieren. Ik denk echter dat dit wishful thinking is. ;)
 
Reactiescore
30
Het noorden en westen van W40 heeft er gewoon lang over gedaan om te beseffen dat de andere wereldhelft zich al verenigd had en dat daar het gevaar vandaan zou gaan komen. Té lang als je het mij vraagt. Dat is het nadeel van die nieuwere werelden; ze raken al erg snel opgedeeld in 2 helften/kampen. Ik heb juist deze wereld in veel verschillende stammen gezeten, waar ik dat normaal niet zo heb. Dat vind ik jammer. De spelinstelling van spelers is toch wat veranderd door de jaren heen zo lijkt het. De waarde van een stam wordt niet zo goed meer beseft. Dat komt gewoon naar voren op deze wereld, waar de ruziemakers en zogenaamd sterke persoonlijkheden met pietje en jantje niet in de stam willen zitten, maar alleen met hun vriendje kees. Error was er al een tijdje achter dat dat niet werkt, nu de rest nog. Daarbij vind ik het wel relatief zwak dat Error zich genoodzaakt voelde zoveel te rekruteren, ook voor EMP. Je duwt daarmee de wereld al te snel een bepaalde richting op, terwijl je tegelijkertijd niet laat zien dat je het met je eigen vaste groep spelers af kan. Error bestaat inderdaad al een tijd, maar de hechtheid en doorzetting van de groep valt volgens mij behoorlijk mee. Error had de kans zichzelf tot een noemenswaardige stam te maken op de overgebleven community, maar die kans is inmiddels wel verkeken denk ik.
 

DeletedUser73282

Guest
En de zelfverheerlijking continues :'). Al weer veel praatjes na je vieze actie zeg :eek:.
 

DeletedUser42600

Guest
Error zal met emp winnen een groep van 80 leden be proud:s
 

DeletedUser

Guest
Op zich kloppen er wel een paar dingen, maar ook veel opmerkingen zijn gewoon niet aan de orde.

Makkelijk om te roepen dat het merendeel n00b is, maar wat heb je eraan proberen te doen?
Heb je je opgegeven om Mentor te zijn ? En indien je dat wèl hebt gedaan, hoeveel n00bjes heb je kunnen omvormen tot volwaardige spelers?

Makkelijk om ook te roepen dat er "een boel n00bs nooit gefilterd zijn". Maar het ergste is nog dat jij nooit "gefilterd" bent.
Jouw ego streel je maar lekker met jouw ideeën, het blijkt toch dat er ook in jouw omgeving mensen zijn die jouw instelling en handelen NIET goedkeuren. Jouw handelingen maakten méér kapot dan je zou denken. Oh, nu ga ik toch even terug, want je doet dingen namelijk zònder erbij na te denken. Anders zou je die streken niet uitgehaald hebben.
 

DeletedUser

Guest
@Lex Talionis

Daar heb je deels gelijk in. Een kanttekening daarbij is wel dat de oorspronkelijke XUQ helemaal niet de ambitie had om een grote of zelfs top 5 stam te worden. Dit waren kleine spelers met solo accounts die graag een leuk spel wilden spelen met een hechte groep. Destijds was Calm onze vijand en we hadden een onofficiële NAP met Error. We lagen elkaar namelijk niet in de weg. Error hield de boot altijd af om een echte NAP af te sluiten want 'daar deden ze niet aan'. Blijkt later dat dit gewoon vooropgezet was. Ze hebben ons zolang als nodig aan het lijntje gehouden en toen het niet meer nodig was via stabs de onofficiële NAP stuk laten lopen.
Achteraf heel naïef van ons maar een groep leden van de oude stempel die nog goed van vertrouwen zijn.
Vandaar dat wij nooit ingegrepen hebben. Wij wilden ons tijd lekker uitzitten tot het eind van de wereld.

@ Harm:

Het is natuurlijk makkelijk praten als je in een stam zit die al geruime tijd vele malen groter is dan de rest van de wereld, met een zogenaamde MB stam die 4e van de wereld is. Het is veel makkelijker om van een bestaande stam de boel te organiseren, dan dat verschillende andere stammen gezamenlijk een front moet vormen tegen een stam als Error. Bovendien waren jullie al zo snel zo groot, dat menig andere stam het niet in zijn hoofd haalde jullie aan te vallen. Dit scheelt een hoop def in verschillende uithoeken wat allemaal naar het front kan.
Bovendien zitten er (toch echt tegen mijn verwachtingen in) nogal wat dubieuze smetten op Error zijn reputatie. Het is nou niet bepaald recht door zee gegaan allemaal. Als dit wel zo was dan hadden jullie een behoorlijk respectabelere prestatie geleverd dan nu het geval is.
 
Reactiescore
1.075
Error zal met emp winnen een groep van 80 leden be proud:s

error en emp hebben een geheel van 72 spelers, bibber, covert, xuq en ns hebben er 73, en dan vergeten we nog een heleboel MB's en noobs zoals ymca die gebruikt worden ;)
 

DeletedUser

Guest
@ Harm:

Het is natuurlijk makkelijk praten als je in een stam zit die al geruime tijd vele malen groter is dan de rest van de wereld, met een zogenaamde MB stam die 4e van de wereld is. Het is veel makkelijker om van een bestaande stam de boel te organiseren, dan dat verschillende andere stammen gezamenlijk een front moet vormen tegen een stam als Error. Bovendien waren jullie al zo snel zo groot, dat menig andere stam het niet in zijn hoofd haalde jullie aan te vallen. Dit scheelt een hoop def in verschillende uithoeken wat allemaal naar het front kan.
Bovendien zitten er (toch echt tegen mijn verwachtingen in) nogal wat dubieuze smetten op Error zijn reputatie. Het is nou niet bepaald recht door zee gegaan allemaal. Als dit wel zo was dan hadden jullie een behoorlijk respectabelere prestatie geleverd dan nu het geval is.

Conclusie: de rest van de wereld heeft liggen slapen en Error heeft daar handig gebruik van gemaakt.

Op zich kloppen er wel een paar dingen, maar ook veel opmerkingen zijn gewoon niet aan de orde.

Makkelijk om te roepen dat het merendeel n00b is, maar wat heb je eraan proberen te doen?
Heb je je opgegeven om Mentor te zijn ? En indien je dat wèl hebt gedaan, hoeveel n00bjes heb je kunnen omvormen tot volwaardige spelers?

Makkelijk om ook te roepen dat er "een boel n00bs nooit gefilterd zijn". Maar het ergste is nog dat jij nooit "gefilterd" bent.
Jouw ego streel je maar lekker met jouw ideeën, het blijkt toch dat er ook in jouw omgeving mensen zijn die jouw instelling en handelen NIET goedkeuren. Jouw handelingen maakten méér kapot dan je zou denken. Oh, nu ga ik toch even terug, want je doet dingen namelijk zònder erbij na te denken. Anders zou je die streken niet uitgehaald hebben.

Wat ik er aan heb proberen te doen? Veel: ik draai vrij veel vv en naast het deffen (wat eigenlijk nauwelijks tijd kost) zet ik vaak accounts in een paar minuten goed. Zorg dat front er goed voorstaat, maak groepen aan, zet alles goed op de kaart en gooi meteen wat tools op het account. Tevens zet ik vaak nog even AM goed, want daar wordt lang niet altijd het optimale uitgehaald. Daarnaast hebben we binnen Error een paar keer als leiding de hele stam zitten te VV om te zorgen dat alle accounts optimaal ingezet worden en om spelers tips etc. te geven om beter te worden.

Ditzelfde gebeurd in mindere mate binnen EMP. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig mijn mb's VV om hun account goed te zetten. Daarnaast leg ik regelmatig op ons forum uit waarom ik doe wat ik doe in de hoop dat mensen daarvan leren en hetzelfde gaan doen. Dat dit werkt zie je duidelijk terug in ODA ranglijst van spelers. (wordt vrijwel gedomineerd door Error) Geen stam wint namelijk door troepen thuis te laten. Ik laat zien met mijn eigen account dat aanvallen altijd veel meer zin heeft dan verdedigen. En dit hebben veel spelers van mij overgenomen, ook spelers die van nature helemaal niet offensief zijn. En in mijn opvatting maakt dat deze spelers ook betere spelers.

En als laatste breng ik iedereen bij dat je het samen moet doen en absoluut niet alleen. Je ziet daarom ook binnen Error bijna nooit spelers die alleen aanvallen. Puur omdat het gewoon niet effectief is. Want als je alleen aanvalt pak je eens 10-20 dorpen. Samen heb je kans om spelers compleet te breken. Dus ik kies bewust voor optie 2 en gelukkig zijn telkens meer spelers van Error hier ook van overtuigd geraakt. Dit alles maakt wel dat het niveau van Error relatief gezien hoger ligt en dat de meeste EMP spelers het echte n00b zijn wel ontgroeit zijn.

Jouw ego streel je maar lekker met jouw ideeën, het blijkt toch dat er ook in jouw omgeving mensen zijn die jouw instelling en handelen NIET goedkeuren.

Uiteindelijk is er maar één zo ontevreden weggegaan dat hij niet meer teruggekomen is en dat is Roel van Maniac. En de reden dat hij weg is gegaan is helemaal niet omdat ik die spy had. Nee, dat was omdat ik een fusie tussen Nuch en Maniac tegengehouden heb. Sinds ik dat gedaan heb, waren de verhoudingen al zo bekoeld dat hij dit gewoon aangreep om mij terug te pakken voor het blokkeren van die fusie. Voor de rest merk ik nauwelijks in mijn 'omgeving' van weerstand. Het is ook niet voor niets dat Error vrijwel intact is gebleven en dat heel Hack in stukjes uiteengevallen is.

Daarnaast doe ik nooit dingen zonder er bij na te denken. Bijna elke opdracht en beslissing die ik maak is een logisch gevolg op eerdere beslissingen om uiteindelijk dit wereldje te winnen. Ik doe echt geen dingen waarvan ik zeker weet dat het de eindoverwinning in de weg staat. Natuurlijk heb ik wel fouten gemaakt, maar dat staat niet in verhouding met wat we tot nu toe goed gedaan hebben.
 

DeletedUser

Guest
@ Harm

'Conclusie: de rest van de wereld heeft liggen slapen en Error heeft daar handig gebruik van gemaakt.'

Mensen hebben jou vertrouwd en daar heb je misbruik van gemaakt. Een soort gelijke zin met toch een hele andere strekking.
 

DeletedUser

Guest
@ Harm

'Conclusie: de rest van de wereld heeft liggen slapen en Error heeft daar handig gebruik van gemaakt.'

Mensen hebben jou vertrouwd en daar heb je misbruik van gemaakt. Een soort gelijke zin met toch een hele andere strekking.

We hebben XUQ nooit gestabd. Niet voor niets dat ik geen officiële NAP wilde omdat ik dat per sé wilde voorkomen. Als we namelijk zouden aanvallen, zou dat nooit als stabben gezien kunnen worden. Immers hadden we geen NAP.

Daarnaast zie ik het echt puur als tactisch spelen. Jullie hielden Calm lekker bezig zodat wij op Raid! konden gaan. Iets soortgelijks deden we met Rekesh. Hadden we ook een soort van NAP mee tegen Raid! en nadat we hun niet meer nodig hadden is het tot een confrontatie gekomen. Kun je heel vervelend vinden, maar is in mijn optiek gewoon onderdeel van het spel. Jullie waren gewoon teveel gefocust op de korte termijn: van Calm winnen. Ik zat al veel verder te denken. Als jullie slim waren geweest, had je juist gezorgd dat je met Calm ging samenwerken tegen ons. Want van Error zou je sowieso verliezen één op één. Tegen Calm alleen had je daarna nog kans gemaakt. Maar dat deden jullie niet, jullie moesten en zouden Calm aanvallen dus ik greep die kans aan om jullie die ruimte te bieden en Calm bezig te houden. Uiteindelijk zou de samenwerking toch stopgezet worden want Pjvo en Grotenoob moeten door jullie heen om sowieso nog iets te kunnen edelen. Alleen dat hebben jullie op de één of andere manier nooit gezien. Dat de samenwerking simpelweg niet een lang leven beschoren zou zijn.
 

DeletedUser

Guest
Je bevestigt wat ik zeg. Je hebt moedwillig gebruik gemaakt van het vertrouwen van andere mensen en moedwillig andere stammen en spelers tegen elkaar uitgespeeld. Jij schijnt dat als een gigantisch tactische grootheid te zien maar ik en velen met mij zien dat heel anders. Om een wereld te winnen is dat inderdaad erg functioneel maar als ik zo een wereld moest winnen dan won ik liever niet. Ik geloof dat een hele hoop spelers er zo over denken.
 
Bovenaan