Discussietopic Speedkampioenschap 2020

ropiloot11

Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
567
speedkampioenschap2020_banner.jpg

Ben jij de speedkampioen van 2020?
Beste spelers,

Met trots kondigen we de volgende editie van het speedkampioenschap aan. Vanaf maandag 13 juli tot en met zondag 2 augustus vindt het Speedkampioenschap 2020 plaats op onze speedwereld. Het toernooi bestaat uit 2 verschillende delen, waarbij het eerste deel (10 rondes) voor alle spelers toegankelijk zal zijn. De beste 8 spelers op basis van de stand na 10 rondes plaatsen zich voor het vervolg van het toernooi om uit te maken wie zich de speedkampioen van dit moment mag noemen. Wil jij je meten met de andere spelers op de speedwereld? Lees gauw verder om te weten te komen om het toernooi precies in zijn werk gaat.

Niet bekend met de speedwereld? Geen probleem, algemene informatie over de speedwereld vind je hier.

Deel 1 (13 juli t/m 24 juli)

In het eerste deel zullen we verspreid tien rondes organiseren waaraan iedereen kan deelnemen. We zullen de rondes met de specifieke instellingen uiterlijk aan het einde van deze week aankondigen op het speedforum. Daarnaast zullen de rondes worden vermeld bij het overzicht van de geplande rondes. De rondes zullen overwegend plaatsvinden in de avonduren (tussen 19 en 23 uur), met uitzondering van het weekend waarin ook rondes overdag kunnen plaatsvinden.

Het is niet nodig om je voor deze rondes vooraf aan te melden. Je kunt gewoon inloggen op de speedwereld zodra de ronde is geopend en beginnen met spelen.

Per ronde zijn er voor de top 10 spelers van elke ronde punten te verdienen op basis van de geldende overwinningsvoorwaarde. Deze punten worden automatisch bijgehouden via TWSpeeds.com. Via deze link kun je terugvinden hoeveel punten per positie op de ranglijst worden toegekend. Na 10 gespeelde rondes plaatsen de beste 8 spelers van de ranglijst zich vervolgens voor het tweede deel van het kampioenschap. Deze posities worden bepaald op basis van de meest behaalde punten in de 10 rondes.

Deel 2 (25 juli t/m 2 augustus)

In het tweede deel van het toernooi blijven de 8 beste spelers uit het eerste deel over. Zij zullen door middel van loting aan elkaar worden gekoppeld en via een eliminatiesysteem (knock-out) maken zij vervolgens in 1 tegen 1 duels uit wie zich de speedkampioen van dit moment mag noemen. Voor deze fase zullen we gebruik maken van een externe tool zodat de voortgang van het toernooi voor iedereen overzichtelijk is te volgen. In de volgende post hieronder vind je een overzicht van de finalerondes voor het tweede deel van het toernooi.

Het is niet mogelijk om deel te nemen aan het tweede deel van dit toernooi als je niet hebt deelgenomen aan het eerste deel van het toernooi.

De rondes voor het tweede deel zullen op een later moment als het toernooi verder gevorderd is worden aangekondigd op het speedforum. Daarbij zal in onderling overleg met de betrokken deelnemers de speeltijden van de rondes worden bepaald. Het team zal hierbij in contact treden met de betreffende spelers.

Prijzen

Uiteraard zijn er weer mooie prijzen weggelegd voor de algehele top 3 spelers van dit toernooi (na deel 2). De prijzen worden als volgt toegekend:
  • Rang 1: 2000 Premium Punten, plus forumtitel
  • Rang 2: 1000 Premium Punten, plus forumtitel
  • Rang 3: 500 Premium Punten, plus forumtitel
Daarnaast zullen we ook een prijs weggeven aan de top 3 spelers op basis van de stand na 10 rondes (deel 1). Deze prijzen zijn als volgt:
  • Rang 1: 700 Premium Punten
  • Rang 2: 500 Premium Punten
  • Rang 3: 300 Premium Punten
Wij hopen dat dit toernooi bij jullie in de smaak valt en zijn ontzettend benieuwd naar jullie feedback. Deze kun je kwijt in dit topic op het speedforum, alsook eventuele vragen of opmerkingen over dit toernooi zijn welkom.

Veel succes en plezier!

Met vriendelijke groeten,
Jullie tribalwars.nl team
Vragen & opmerkingen mogen hier.

Wat vinden jullie van het speedkampioenschap? :)
 
Reactiescore
377
Zeer leuk concept, jammer dat ik niet alles mee zou kunnen doen i.v.m werk.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Eerst en vooral het ziet er leuk uit, het concept is prima en ik kijk er naar uit om nog eens mee te dingen.

Enkele suggesties/opmerkingen/vragen:

- Laatste 8, de huidige brackets tonen single elimination, dat is een beetje jammer. Ik denk dat er een losersbracket moet zijn zodat iedereen 1 slechte dag, internetfalen of andere pech kan overkomen. Ook aangezien er nog nooi 1v1's zijn georganiseerd op .nl is het een beetje zonde dat je zonder oefenen direct een alles of niets 1v1 moet spelen eens je top 8 bent. Dus ik denk dat een double elimination systeem aangenamer is.

- Settings van die 1v1's? Die zijn steeds gelijk neem ik aan? Is dat niv 1 zoals de standaard competitive games op andere servers of had je wat anders in gedachten?

- De eerste 10 rondes, zijn dat allemaal zelfde settings (vb niv 1) of gaan dat 10 variërende rondes zijn, startronde, kataronde, bashronde enz. Kwestie van voorbereiding etc. Persoonlijk hoop ik dat er geen barbrondes en niv 4/10K rondes in komen, zeker als de top 8 toch 1v1's moet spelen. Beetje zonde om dan compleet andere settings voor die eerste 10 rondes te kiezen.
 
Reactiescore
2
Als ik niet moet werken doe ik misschien wel een paar rondes mee, want er zijn natuurlijk ook mensen nodig die laatste worden
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Het gaat om een allround speedkampioenschap lijkt mij, anders zou het wel niveau 1 kampioenschap heten.

De top 8 gaat 1v1 rondes spelen, om die eerlijk te laten verlopen moeten ze steeds dezelfde settings hebben en dat wordt dus normaal gesproken niv 1. Het is dan ook vreemd om met random settings de selectie te maken van 8 spelers die daarna niv 1's spelen tot er een winnaar is. Ik weet dat je graag je niv 4 en 10K rondes hebt maar je ziet de logica van mijn argument toch ook wel in.

En daarbij 95% van de actieve 'pro' community internationaal is het ermee eens dat alles hoger dan niv 2 niet competitief genoeg is voor toernooisettings. Een speedkampioenschap waar er rondes zijn waarvoor je 1command zou nodig hebben zou een grap zijn, en dat is niet enkel mijn mening.
 

Kulta Lakko

Speedkampioen '16+ '20 (Goud) '17+'18 (Zilver)
Reactiescore
223
Fase 1 ziet er goed uit, mooi gespreid over een kleine 2 weken. Voor de zomerperiode is dit wel van belang, omdat mensen in deze tijd van het jaar nog wel eens een tijdje van huis kunnen zijn. Als je dan een paar dagen eropuit bent kan dit al funest zijn voor je toernooikansen. Bovenal hoef je enkel in de top-8 te eindigen, dus rondes missen in deze fase hoeft geen probleem te zijn. Ik zou wel pleiten voor een variatie in settings voor de rondes, uiteindelijk moeten speeders bij zo'n toernooi als dit in zoveel mogelijk facetten van het spel getoetst worden, zodat een veelzijdige speler met de toernooiwinst aan de haal kan gaan en niet een niveau 1-specialist. Dus idealiter van alles wat voorbij laten komen in fase 1. Als alle rondes - van begin fase 1 tot eind fase 2 - precies dezelfde instellingen hebben, treedt er ook het risico op dat deelnemers het toernooi saai gaan vinden door de zoveel op elkaar lijkende rondes.

Over fase 2 valt nog het een en ander te discussiëren, ik denk dat we eerst moeten kijken met welke instellingen we willen spelen voordat we bepalen of het single of double elimination zal worden. Het type ronde bepaalt namelijk ook weer in hoeverre pech en geluk (bij rapportjes bijvoorbeeld) een rol spelen. Hoe meer er sprake is van geluksfactoren, hoe meer rondes je wilt spelen om het pleit te beslechten me dunkt. En in het hypothetische geval dat de kwaliteit van je internetverbinding zo ongeveer de enige geluksfactor is, zou je voor het laagst mogelijke aantal rondes kunnen gaan. Misschien een mooie middenweg is om de kwartfinales single elimination te doen, en dan vanaf de halve finales een double elimination-systeem erop los te laten. Als je in de kwartfinale er door zoiets als een internetprobleem uitvliegt (wat ik overigens zeer onwaarschijnlijk acht in 2020, en je kan ongetwijfeld via persoonlijke hotspot op mobiele data overschakelen), kun je in ieder geval niet zeggen dat je het toernooi bijna had gewonnen, want er stond anders toch nog de halve finale en finale op je te wachten. Anderzijds hoef je bij toernooiwinst dan ook niet aan te horen dat je hebt gewonnen door een technisch defect van een ander, want vanaf de halve finale was er het vangnet van dubbele eliminatie waardoor zoiets nog geen knock-out betekende. Bij de middenweg is er maar één moment waarop het even 'bibberen' is dat er iets misgaat, waardoor je niet in staat bent om de ronde deftig te kunnen spelen en je er meteen uit ligt.

Bij de single elimination zit je op 8 te spelen rondes, bij de double elimination is dit 14 of 15 rondes en bij de middenweg komt het neer op 10 of 11 rondes. Aangezien deze fase in 7 dagen afgewerkt wordt, is het wel van belang het aantal rondes overzichtelijk te houden. En de fase oprekken lijkt me niet aantrekkelijk, dan wordt het toernooi voor velen wellicht wat te langdradig aangezien je dan toch alweer op 3 weken lang spelen zit.

Voor de ronde-instellingen van fase 2 zou je misschien iets van 1 standaard pakket en een aantal optionele pakketten van settings kunnen aanbieden. De 2 spelers die de 1v1 moeten spelen kunnen in onderling overleg een van de optionele pakketten kiezen, waardoor ze op instellingen naar hun keuze spelen. Als ze er niet uitkomen, geldt het standaardpakket. Ook hier weer even tussen spelers overleg voeren welk pakket dan de standaard moet zijn, welke instellingen in aanmerking komen voor de optionele pakketten, en welke settings niet thuishoren bij 1v1's. Ook moet er gekeken worden welk dorpenpatroon (met name wat betreft barbarendorpen) geschikt is voor welk pakket; niveau 3 zal minder barbarendorpen vereisen dan niveau 1, dus moet er voor elk pakket een eigen dorpenpatroon ontwikkeld worden. Belangrijk is om dit af te ronden voor de start van fase 2, zodat iedereen bij aanvang ervan weet waar hij aan toe is.

Al met al mooi dat we weer een SK hebben, bedankt voor het organiseren, ik zal meedoen.
 

ropiloot11

Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
567
Dank voor jullie feedback, dat wordt gewaardeerd. Ik zal hierna proberen alle vragen/opmerkingen te beantwoorden. Mocht ik nog iets vergeten zijn, laat het dan vooral even weten. :)

Het eerste deel van het toernooi is met name bedoeld om 'het kaf van het koren te scheiden'. Op deze manier hopen we op spelers van gelijkwaardige kwaliteit in het tweede deel voor de toernooioverwinning. Het is de bedoeling om in het eerste deel van het toernooi te variëren in de instellingen en startniveaus. Zoals @Kulta Lakko hiervoor al aangeeft, hebben we hiervoor gekozen omdat wij denken dat spelers behoefte hebben aan een stukje afwisseling in de rondes en de winnaar ook verschillende startniveaus moet beheersen. Alle rondes zullen maximaal 3-4 uur zijn, dit betekent dat er dus geen barbarenronde zal worden gespeeld.

Met betrekking tot het tweede deel is de opzet om single elimination te doen. We hebben wel nagedacht over double elimination, maar uiteindelijk toch besloten om dit niet te doen omdat het toernooi anders (te?) lang duurt. Ik begrijp de risico's ten aanzien van 1vs1 rondes, zeker omdat we op .NL nog nooit iets soortgelijks hebben gedaan. Aan de andere kant is het ook weer een uitdaging. ;)

Op zich sta ik er niet onwelwillend tegenover om vanaf de halve finales bijvoorbeeld 'thuis- en uitwedstrijden' te doen, waarbij dus over 2 rondes wordt bepaald wie er doorgaat. Dat zou dus betekenen dat er grofweg 3-4 rondes bij zullen komen. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Qua settings voor de 1vs1 rondes is het de bedoeling om één soort instellingen aan te houden en te gebruiken voor alle 1vs1 rondes. Ik verwacht dat een niveau 1 of 2 opzet het meest voor de hand ligt. Het idee met optionele pakketten klinkt leuk, maar om het ook praktisch uitvoerbaar te houden houd ik het graag bij 1 standaard pakket die we voor alle 1vs1 rondes kunnen gebruiken. Ik sta open voor jullie suggesties hierover :)
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Fase 1 ziet er goed uit, mooi gespreid over een kleine 2 weken. Voor de zomerperiode is dit wel van belang, omdat mensen in deze tijd van het jaar nog wel eens een tijdje van huis kunnen zijn. Als je dan een paar dagen eropuit bent kan dit al funest zijn voor je toernooikansen. Bovenal hoef je enkel in de top-8 te eindigen, dus rondes missen in deze fase hoeft geen probleem te zijn. Ik zou wel pleiten voor een variatie in settings voor de rondes, uiteindelijk moeten speeders bij zo'n toernooi als dit in zoveel mogelijk facetten van het spel getoetst worden, zodat een veelzijdige speler met de toernooiwinst aan de haal kan gaan en niet een niveau 1-specialist. Dus idealiter van alles wat voorbij laten komen in fase 1. Als alle rondes - van begin fase 1 tot eind fase 2 - precies dezelfde instellingen hebben, treedt er ook het risico op dat deelnemers het toernooi saai gaan vinden door de zoveel op elkaar lijkende rondes.

Over fase 2 valt nog het een en ander te discussiëren, ik denk dat we eerst moeten kijken met welke instellingen we willen spelen voordat we bepalen of het single of double elimination zal worden. Het type ronde bepaalt namelijk ook weer in hoeverre pech en geluk (bij rapportjes bijvoorbeeld) een rol spelen. Hoe meer er sprake is van geluksfactoren, hoe meer rondes je wilt spelen om het pleit te beslechten me dunkt. En in het hypothetische geval dat de kwaliteit van je internetverbinding zo ongeveer de enige geluksfactor is, zou je voor het laagst mogelijke aantal rondes kunnen gaan. Misschien een mooie middenweg is om de kwartfinales single elimination te doen, en dan vanaf de halve finales een double elimination-systeem erop los te laten. Als je in de kwartfinale er door zoiets als een internetprobleem uitvliegt (wat ik overigens zeer onwaarschijnlijk acht in 2020, en je kan ongetwijfeld via persoonlijke hotspot op mobiele data overschakelen), kun je in ieder geval niet zeggen dat je het toernooi bijna had gewonnen, want er stond anders toch nog de halve finale en finale op je te wachten. Anderzijds hoef je bij toernooiwinst dan ook niet aan te horen dat je hebt gewonnen door een technisch defect van een ander, want vanaf de halve finale was er het vangnet van dubbele eliminatie waardoor zoiets nog geen knock-out betekende. Bij de middenweg is er maar één moment waarop het even 'bibberen' is dat er iets misgaat, waardoor je niet in staat bent om de ronde deftig te kunnen spelen en je er meteen uit ligt.

Bij de single elimination zit je op 8 te spelen rondes, bij de double elimination is dit 14 of 15 rondes en bij de middenweg komt het neer op 10 of 11 rondes. Aangezien deze fase in 7 dagen afgewerkt wordt, is het wel van belang het aantal rondes overzichtelijk te houden. En de fase oprekken lijkt me niet aantrekkelijk, dan wordt het toernooi voor velen wellicht wat te langdradig aangezien je dan toch alweer op 3 weken lang spelen zit.

Voor de ronde-instellingen van fase 2 zou je misschien iets van 1 standaard pakket en een aantal optionele pakketten van settings kunnen aanbieden. De 2 spelers die de 1v1 moeten spelen kunnen in onderling overleg een van de optionele pakketten kiezen, waardoor ze op instellingen naar hun keuze spelen. Als ze er niet uitkomen, geldt het standaardpakket. Ook hier weer even tussen spelers overleg voeren welk pakket dan de standaard moet zijn, welke instellingen in aanmerking komen voor de optionele pakketten, en welke settings niet thuishoren bij 1v1's. Ook moet er gekeken worden welk dorpenpatroon (met name wat betreft barbarendorpen) geschikt is voor welk pakket; niveau 3 zal minder barbarendorpen vereisen dan niveau 1, dus moet er voor elk pakket een eigen dorpenpatroon ontwikkeld worden. Belangrijk is om dit af te ronden voor de start van fase 2, zodat iedereen bij aanvang ervan weet waar hij aan toe is.

Al met al mooi dat we weer een SK hebben, bedankt voor het organiseren, ik zal meedoen.


Akkoord met je 1e alinea

Niet akkoord met de 2e alinea:

Je argument om de kwartfinale single elimination te houden en de daarna pas double is niet correct. Je spreekt namelijk van geluksfactoren maar vergeet seeding bij het indelen van de brackets. Als je in de kwartfinale tegen de beste vd 8 uitkomt noem ik dat een grote pech. Verder had die persoon die hier 8e wordt perfect 3e of zelfs 2e kunnen worden als hij aan de andere kant van de bracket werd geplaatst. De kwartfinale kan net zo goed als de finale de match tussen de 2 beste spelers zijn, puur door de seeding. Je hebt double elimination nodig om met meer zekerheid de sterkste spelers over te houden. Anders draait het alsnog om luck.

Niet akkoord met de 3e alinea:

Je spreekt hier steeds over het totaal aantal rondes maar dat is geen nuttig cijfer, ofwel heb je geen idee van hoe 1v1's georganiseerd (kunnen) worden ofwel gaat er ietsje mis in de redenering. Je kan meerdere duels tegelijk laten spelen, alle 4 de kwartfinales kunnen op 1 dag gehouden worden in principe. Double elimination betekent dat iedere speler 1 game meer speelt (uitzondering met de finale die 2x moet gespeeld worden als loserbracket-speler 1e finale wint), dat is echt geen enorme impact op de spelers, de looptijd van het toernooi of wat dan ook. Verder mag je je volgens mij niet blindstaren op die 7 dagen dat kan wss wel versoepeld worden, die 7 dagen komen voort van het originele plan.
 

Kulta Lakko

Speedkampioen '16+ '20 (Goud) '17+'18 (Zilver)
Reactiescore
223
Op zich sta ik er niet onwelwillend tegenover om vanaf de halve finales bijvoorbeeld 'thuis- en uitwedstrijden' te doen, waarbij dus over 2 rondes wordt bepaald wie er doorgaat. Dat zou dus betekenen dat er grofweg 3-4 rondes bij zullen komen. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Daar zou dan een best-of-3-systeem voor gebruikt kunnen worden. Eerste met 2 overwinningen gaat door naar de volgende ronde. Wanneer het over 2 rondes gaat, zou het 1-1 kunnen worden, en we hebben niet echt iets zoals doelsaldo om te beslissen wie er in zo’n situatie naar de volgende ronde mag. Mijn voorstel is om als standaard aan de hand van één wedstrijd bepalen welke speler verder bekert, en als beide spelers in kwestie het willen, kunnen ze er een best-of-3 van maken (zolang het toernooi er geen vertraging door oploopt, dus idealiter in 1 of 2 dagen afwerken).

Voor de tweede fase ben ik akkoord om alle rondes met dezelfde settings af te werken. Het beste wordt er door de 8 spelers die daaraan meedoen bepaald hoe die settings eruit zouden moeten zien, zou het bepalen daarvan dus laten wachten tot het moment dat de 8 deelnemers bekend zijn.

Verder had die persoon die hier 8e wordt perfect 3e of zelfs 2e kunnen worden als hij aan de andere kant van de bracket werd geplaatst. De kwartfinale kan net zo goed als de finale de match tussen de 2 beste spelers zijn, puur door de seeding.

Denk dat we dit het beste kunnen oplossen door de stand van fase 1 erbij te nemen en de loting zo uit te voeren: 1-8, 2-7, 3-6, 4-5. Zo heb je dat de in fase 1 statistisch best presterende speler beloont wordt met een kwartfinale tegen de slechtst presterende speler, en daar komt bij dat je zelf (deels) in de hand hebt wie je treft in fase 2. Zo kun je nog net de laatste ronde van fase 1 gebruiken om bijvoorbeeld van plek 8 naar plek 5 te klimmen, om zo een speler in de kwartfinale te ontlopen van wie je denkt te kunnen verliezen.

Je spreekt hier steeds over het totaal aantal rondes maar dat is geen nuttig cijfer, ofwel heb je geen idee van hoe 1v1's georganiseerd (kunnen) worden ofwel gaat er ietsje mis in de redenering. Je kan meerdere duels tegelijk laten spelen, alle 4 de kwartfinales kunnen op 1 dag gehouden worden in principe. Double elimination betekent dat iedere speler 1 game meer speelt (uitzondering met de finale die 2x moet gespeeld worden als loserbracket-speler 1e finale wint), dat is echt geen enorme impact op de spelers, de looptijd van het toernooi of wat dan ook. Verder mag je je volgens mij niet blindstaren op die 7 dagen dat kan wss wel versoepeld worden, die 7 dagen komen voort van het originele plan.

Het gemiddelde aantal rondes per speler zal bij single naar double elimination stijgen van 2 naar 3,5, dit is alsnog bijna een verdubbeling en je dwingt dan elke deelnemer van fase 2 om dat te adapteren. Bij een single elimination heb je tevens wat meer speling in de agenda, mocht dag 1 niet werken voor beide spelers dan kan dag 2 ongetwijfeld wel, en die dag is nog beschikbaar voor die ronde omdat er minder wedstrijden in totaal zijn.

De fase wat oprekken in aantal dagen is een optie, maar ik denk dat de beste optie (omdat niet iedereen genoeg geduld zal hebben) toch is om de spelers vanaf de halve finale de keuze voor te leggen om het over 1 wedstrijd te beslissen of middels een best-of-3. Hierbij stel je harde eisen dat die best-of-3 tijdig afgewerkt wordt, dit is al de stok achter deur bij het voorleggen van de keuze.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Nu beweer je tegenstrijdige zaken Marnix, je stelt BO3 voor terwijl je onderaan je post beweert dat van 2 naar 3.5 matches gaan een probleem zou zijn. Met andere woorden 1 BO3 is al teveel volgens jouw onderste alinea... Het kiezen tussen BO1 en BO3 voor elke duel afzonderlijk vind ik veel teveel variatie, het is een toernooi, je stelt regels op op voorhand en die hanteer je voor alles en iedereen. Je bent het te complex aan het maken en zonder reden.

Vul gerust aan als je nog voordelen nadelen kan opsommen maar double elimination is gewoon de beste manier om dit aan te pakken zowel in tijd als in eerlijke kansen bieden.

Single Elimination

VoordeelNadeel
Het toernooi wordt kort gehoudenEr zijn nog nooit 1v1's op .nl gehouden, de eerste direct een all-in win or lose situatie maken is unfair voor spelers die nog niet weten hoe je zo'n ronde moet aanpakken.
Indien je een moeilijke tegenstander hebt lig je er in ronde 1 uit, waar je anders 3e kon worden.
Indien je internet problemen hebt, pc die uitvalt, muis die plat is, stroompanne, onverwacht familiebezoek, telefoon die je moet opnemen, ... Dan is het wss over voor jou.


Double Elimination

VoordeelNadeel
Je kan 1 game verliezen en dus ook oefenen. Als je een strategie probeert en ze werkt niet is er nog een 2e kans. Je speelt 1 extra game per speler, de winnaar van de losersbracket speelt mogelijks 2 matchen meer indien hij uiteindelijk kampioen wordt.
Indien je door omstandigheden zie nadelen single bracket even van je pc weg moet heb je nog een 2e leven.
Indien je een unlucky tegenstander hebt kun je je nog herpakken tegen een andere speler om zo een mooier eindresultaat te behalen.

Thuismatch-Uitmatch
VoordeelNadeel
Je ligt er niet na 1 game uitJe hebt geen tie-breaker voor 1-1 situaties
Ongelukkige seeding wordt niet opgelost

Best of 3
VoordeelNadeel
Je ligt er niet na 1 game uitJe hebt geen tie-breaker voor 1-1 situaties
Ongelukkige seeding wordt niet opgelost.







Bijlage: Berekening aantal matchen: Gemiddeldes doen er zeer weinig toe, iedereen zou wel 2-3 matchen moeten kunnen spelen in een volle week + weekend. En de finale in double elimination systeem is ofwel 1x ofwel 2x maar met dezelfde spelers dus dat kan in principe op dezelfde dag gebeuren. Het is nog steeds een toernooi met de bedoeling dat er tw gespeeld wordt. Als je niet aan 3 matchen komt gemiddeld is er weinig toernooi aan.

Single elimination:
#5-8 = 1 match
#3-4 = 2 matchen
#1-2 = 3 matchen

Double elimination:
#5-8 = 2 match
#3-4 = 3 matchen
#1-2 = 4/5 matchen
 

Kulta Lakko

Speedkampioen '16+ '20 (Goud) '17+'18 (Zilver)
Reactiescore
223
Nu beweer je tegenstrijdige zaken Marnix, je stelt BO3 voor terwijl je onderaan je post beweert dat van 2 naar 3.5 matches gaan een probleem zou zijn. Met andere woorden 1 BO3 is al teveel volgens jouw onderste alinea...

Er is wel een belangrijk verschil tussen het aantal rondes op voorhand al vast laten staan, of dat aantal open te laten tot een later moment. Als spelers tijdens fase 2 een boel tijd en gelegenheden blijken te hebben om in actie te komen, kunnen ze voor de BO3 gaan, en anders is een enkele wedstrijd een optie. Die keuzemogelijkheid lijkt mij fijn voor een boel spelers.


Het kiezen tussen BO1 en BO3 voor elke duel afzonderlijk vind ik veel teveel variatie, het is een toernooi, je stelt regels op op voorhand en die hanteer je voor alles en iedereen. Je bent het te complex aan het maken en zonder reden.

Als het toernooi een andere opzet zou hebben zou ik het daarmee eens zijn, maar nu met allemaal afzonderlijke 1v1’s in fase 2 vind ik dat de 2 spelers in zo’n 1v1 zelf wel voor wat variatie en/of een andere opzet mogen kiezen. Voor de andere spelers maakt dat ook geen verschil, die focussen zich gewoon op hun eigen tegenstander en wachten bij winst gewoon af wie er als tegenstander uit de bus komt voor de volgende ronde.

Voor single elimination vergeet je de wedstrijd om de 3e plek, dus ook voor rang 3 en 4 zal het op 3 gespeelde wedstrijden neerkomen.

Voor double elimination kom ik uit op deze waarden:
- rang 7&8 -> 2 wedstrijden
- rang 5&6 -> 3 wedstrijden
- rang 4 -> 4 wedstrijden
- rang 3 -> 4 tot 5 wedstrijden
- rang 2 -> 5 tot 7 wedstrijden
- rang 1 -> 4 tot 7 wedstrijden

Zoals je kunt zien kan het aantal voor de podiumplekken behoorlijk oplopen, en daar komen de rondes van fase 1 dan nog bovenop. En natuurlijk is de kans goed aanwezig dat dit aantal rondes prima gespeeld kan worden, maar om op voorhand al in beton gegoten te hebben dat dat aantal gehaald moet worden is risicovol; we hebben het hier namelijk wel over allemaal 1v1’s tussen 2 spelers die op hetzelfde moment moeten kunnen spelen. Een veiligere optie is naar mijn mening om als standaard een laag aantal rondes zoals bij de single elimination te nemen, en dit optioneel uit te breiden met BO3’s.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Als het toernooi een andere opzet zou hebben zou ik het daarmee eens zijn, maar nu met allemaal afzonderlijke 1v1’s in fase 2 vind ik dat de 2 spelers in zo’n 1v1 zelf wel voor wat variatie en/of een andere opzet mogen kiezen. Voor de andere spelers maakt dat ook geen verschil, die focussen zich gewoon op hun eigen tegenstander en wachten bij winst gewoon af wie er als tegenstander uit de bus komt voor de volgende ronde.

Eigen settings betekent dat je niet meerdere 1v1's op hetzelfde moment kunt laten doorgaan, idem met variërende BO1/BO3 keuze van de spelers. Je zegt zelf dat er te weinig tijd is (waar ik het niet akkoord mee ben) en vervolgens stel je alternatieven voor die gwn meer games/spelmomenten veroorzaken voor de server. Je de spelers in kwestie kiezen zelf hoeveel ze spelen, maar Robby moet wel meer timeslots vrijhouden door al die variaties.

Spelers met weinig tijd kunnen moeilijk voor een BO3 kiezen want dan hebben ze 3 momenten die ze moeten openstellen. En BO1 kiezen is gewoon niet verstandig, waarom zou je die gok wagen. Dus uiteindelijk forceer je iedereen om 3 games te spelen, dan ben je beter af met 2.

Ik blijf er bij, het gaat veel te ingewikkeld worden, voor een server met 0 ervaring is dat sws al niet slim. Verder is een toernooi met variabele settings een vreemd concept.

Maargoed, tis aan Robby nu om wat te besluiten :)
 
Reactiescore
3
Ben je bang dat je de eerste 1 vs 1 ronde eruit gegooid word Tim? Dat je 8e word en je grote ego het niet meer aan kan? Doe het gewoon lekker in 1 ronde, geen gezeur en zo min mogelijk tijd.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.397
Ben je bang dat je de eerste 1 vs 1 ronde eruit gegooid word Tim? Dat je 8e word en je grote ego het niet meer aan kan? Doe het gewoon lekker in 1 ronde, geen gezeur en zo min mogelijk tijd.

Het is mogelijk dat ik er in 1 ronde wordt uitgegooid ja, maar daar ben ik niet bang voor want ik ga de top 8 niet halen ;) Mijn ego heeft er geen problemen mee, ik ben al lang over mijn hoogtepunt heen. Maar Robby vroeg om feedback en aangezien ik het meest ervaring me 1v1 toernooien heb geef ik op basis daarvan mee wat ik het beste acht.

Je moet het niet persoonlijk richten hoor, tis niet dat ik het toernooi en de settings ga beïnvloeden zodat ik de beste kansen maak. Ik wil gewoon graag dat het toernooi zo competitief mogelijk is.
 

ropiloot11

Teamleden
Tribal Wars Team
Reactiescore
567
Ik heb alle feedback gelezen, dank voor de uitgebreide feedback. Naar aanleiding hiervan hebben we het volgende besloten:
  • Deel 1 blijft zoals het is. Dus 10 rondes met verschillende settings en startniveau's.
  • Deel 2 wordt double elimination in plaats van single elimination. Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest van double elimination, aangezien je dan altijd nog een tweede kans hebt als je wordt uitgeschakeld. Grootste bezwaar was het aantal extra rondes zodat het toernooi anders te lang gaat duren. Door meerdere 1vs1 rondes op dezelfde avond/tijd te spelen en deel 2 met 1/2 dagen (inclusief het weekend) te verlengen denken we double elimination in circa 1,5 week te kunnen spelen (totale toernooi duurt dan afgerond 3 weken).
  • Loting voor deel 2 gaat op basis van 1-8, 2-7, 3-6 en 4-5 (volgens de stand van deel 1).
  • De instellingen van de deel 2 rondes worden allemaal hetzelfde. De 8 finalisten mogen in onderling overleg 1 set instellingen voor ALLE finalerondes bepalen. Als er geen overstemming is, zullen wij zelf de knoop doorhakken. Doel is om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
Nogmaals dank voor jullie feedback.

De rondes voor deel 1 van het toernooi zullen in de loop van vandaag worden aangekondigd.
 
Reactiescore
84
De twee rondes die ik gespeeld heb waren vrij leuk, tot dat er opeens mensen gingen teamen.
Je zou een kampioenschap moeten kunnen hebben waar er geen teamers zijn, want dit is gewoon unplayable. Je zou de beste spelers willen zien in het tweede deel van het toernooi, maar door die teamers gaat dat niet gebeuren.
 
Bovenaan