Discussie: Klachten Classics (gs productie & afsluiting)

Reactiescore
1.089
Dames en Heren,

De classic is bijna voorbij, en ik denk dat we ook snel weer instellingen mogen kiezen. Vandaar dat het ook tijd wordt voor deze post, naar sommige van jullie al wisten dat deze ging komen.
Omdat ik de eer heb gehad dat mijn instellingen voor CL12 zijn gebruikt, vind ik dat ik ook degene moet zijn die de klachten naar buiten brengt. Het betreft hier overigens niet slechts CL12, dit is namelijk slechts de druppel voor velen.

Er zijn al langere tijd 2 aspecten op de classic waar men zich vreselijk aan stoort. Dit zijn de grondstoffen producties, en de afwikkeling van de eindfase.
Gezien de classic een snelle wereld is, komen deze aspecten geregeld terug. Ten eerste omdat de grondstoffen productie enorm verhoogd wordt, om de wereld ook snel te houden. Ten tweede omdat een classic dus zo snel weer voorbij is (ten minste, over het algemeen) worden deze natuurlijk geregeld weer gesloten. Omdat dat dus regelmatig gebeurd, is het handig een duidelijk systeem te creeren, of indien dit verandert, dit duidelijk te communiceren.
Er zijn nu 2 problemen, de grondstoffen productie is in de ogen van vele te laag. En de eindfase afwikkeling is inconsistent.
Omdat in individuele supports altijd bot wordt gevangen, en verder geen duidelijkheid wordt verschaft, probeer ik dat maar te bereiken door middel van een discussie.
Ik heb in het verleden en ook op deze CL in de supports op een scherpe toon de discussie soms gevoerd. Ik wil dat nu niet doen, omdat ik juist duidelijk wil overkomen, en ook duidelijkheid verlang.
Dat ik die supports heb gevoerd, wil niet zeggen dat ik de enige ben met dit probleem, er staan hordes mede (ex) classicers achter mij die dit ook vinden.

Als eerste de grondstoffen productie.

Vanaf CL11 leek de grondstoffen productie erg laag. Maar omdat CL10 ertussen zat kon men het niet gelijk goed herrineren. Er werd voor de zekerheid een navraag gedaan op het forum. Volgens Poo had CL11 een boost gezien het een No Haul wereld was. Echter bleek de productie met mines op level 30 te steken op een magere 11.68k per uur. Dit was voor een classic toch wel fors aan de lage kant, gezien er producties zijn geweest van dubbele hoeveelheden. Met berekeningen en beredeneringen werd o.a. aangetoond dat troepen niet eens 24/7 gedraaid konden worden.

Je bedoelt omlaag. Nadat iemand me op skype erover vroeg maar is uitgezocht. Limited haul werelden waren 24k grondstoffen each per uur. De vorige no haul kwam ook in die buurt. Deze no haul is nog geen 12k per uur each, dat neerkomt dat met een uitgebouwd dorp je bijl en lc geen 24/7 kan laten draaien als je elke gronstof eraan besteed (zonder bezig te houden met pakketjes of gebouwen). Bijl en lc kost gezamenlijk voor een uur 12260 ijzer, dat meer is dan je totaal aan ijzer binnenkrijgt aan ijzer. Dan nog niet gekeken naar ram trouwens.

Vrij apart eigenlijk om elke classic hoge grondstoffen te doen en dat opeens te veranderen. Een slomere classic maken kan, maar laat productietijd daar tenminste op aangepast worden dat alles in evenwicht is. Tevens is het vrij raar dat dit is doorgevoerd zonder enige melding of vraag naar de community.

Opmerkelijk gezien CL11 eigenlijk een grondstoffenboost zou krijgen i.v.m. de No haul. Dat heeft Poo ook gezegd, maar niets blijkt minder waar. En ook deze classic is de productie weer erg laag, namelijk 12.6 k per uur. Ook niet genoeg (dankzij de hogere snelheid van de wereld) om troepen 24/7 te laten draaien.

Het is ook te zien in de lengte van de classics. De classics waar geen vooraf aangestelde einddatum aanwezig was, duurde allemaal een maandje of 3 a 4, een uitschieter 5. CL11 duurde een goeie 6 maanden, en cl12 zal ruim 7 maanden duren.
Cl 1 - 10 maanden snelheid 1/1

Cl2 - 6 a 7 maanden snelheid 2/1

Cl3 - 4 maanden snelheid 3 / 0.75

Cl4 - 3 maanden snelheid 4/0.75 (no haul, +- 22k productie)

Cl5 - 6 maanden (vooraf bepaald) snelheid 3/0.75 ( ongeveer zelfde productie als cl12, vrij farmen)

Cl6 bijna 5 maanden snelheid 5/0.45 (productie rond de 20k vrij farmen)

Cl7 3,5 maand snelheid 3/0.66667 (limited haul 30 mil productie 24k)

Cl8 4 maanden snelheid 4 of 5 (niet geheel duidelijk) /0.45 (limited haul 20 mil productie 17.6k)

Cl9 4 maanden snelheid 4/0.5 (limited haul 30 mil productie rond 14-15k)

Cl10 2 maanden snelheid 4/0.4 (N.V.T. ivm DE1 instellingen)

Cl11 6 maanden snelheid 4/0.5 ( No haul productie 11.68k)

Cl12 7 maanden snelheid 4.25/0.44 (limited haul 30 mil productie 12.8k)

Om daarin duidelijkheid te krijgen zijn dus supports gevoerd, waar een aantal vage dingen over de basisproductie zijn gezegd. Dus ik wilde graag weten hoe dit zat, en ook graag hoe de grondstoffen productie formule er uit ziet. Het verschil bijvoorbeeld tussen CL9 en CL11 was dus bijna 4000 grondstoffen per mine, per uur. En dat terwijl de snelheid hetzelfde was. CL8 was er zelfs een verschil van 6000 per uur per mine (zelfde snelheid volgens de aankondiging, dat wordt overigens betwijfeld).

Wij hebben wel voor CL8 een formule gevonden namelijk 2400 (dat is lvl 30 mine op normale wereld snelheid 1) *5 (wereldsnelheid)* 1.466666 (de limited haul boost), dat kwam overeen. Dit wil overigens niet zeggen dat dit de correcte formule is en dat die ook op andere werelden wordt gebruikt. Het komt slechts overeen met de productie die destijds op cl8 was, en gezien het vermoeden destijds was dat CL8 snelheid 5 had (i.t.t. de aankondiging zegt). Maar als je dat zou toepassen op de huidige werelden, zou je veel hoger moeten eindigen met de producties.

Het is erg vervelend, het vertraagt de werelden enorm, mensen spelen juist de classic om binnen een paar maanden weer klaar te zijn, maar nu zijn we halve jaren bezig met het uitspelen van 1 classic. Mensen kunnen die druk gewoon niet opbrengen (korte loop- en bouwtijden) voor zo'n lange periode. En tenminste als dan wordt gekozen voor een fors lagere basisproductie, zorg dan dat de classic erna wel snel uitgespeeld kan worden. Maar dat is ook niet gebeurd met classic 12, weliswaar is er een limited haul toegevoegd, echter door 1500% meer barbaren op de wereld te laten spawnen, zorgde men alsnog voor een extreme vertraging doordat de hoeveelheid actieve dorpen extreem hoog was.

Natuurlijk zal het TW team stellen dat het de 'bedoeling' is geweest om de producties zo laag te houden. Echter is de verhouding van de productie snelheid van de eenheden t.o.v. de grondstoffen productie op dit moment gewoonweg scheef, met als gevolg te trage classics. Dus we willen graag duidelijkheid en ook graag medezegging hier in. Want spelen met deze te lage grondstoffenproducties is niet goed te doen, het vertraagt en het trekt daardoor absoluut niet aan.

Afwikkeling
Dan nog de afwikkeling van de eindfasen. Er zijn in het verleden belachelijke voorbeelden ter sprake gekomen. W16 opeens een vredesperiode van 28 uur, w18 waar accounts op barbaar gingen na afsluiting van de wereld. Classics hebben er ook een geschiedenis in. Opzich raar gezien Classics al sinds CL6 bijna een identieke afsluiting hebben, namelijk dominatie behalen, vasthouden voor x dagen, en dan vredesmodus. Omdat het geregeld mis ging is er in het verleden, maar ook met recentere classics behoorlijk geklaagd.
Zie bijvoorbeeld: https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/eindfase-classic-10-fight-club.190207/

Poo beloofde daar overigens nog verbeteringen:
Ja, ja, ja
clip_image001.gif


Voel je overigens vrij een nieuw topic voor C11 te openen waarin alle voorstellen (inclusief nieuwe?) gebundeld kunnen worden
clip_image001.gif

Maar ook deze classic is het weer raak. Er heeft schijnbaar sinds augustus dit jaar een 'technische' verandering plaats gevonden, waardoor pakketjes kostenhalvering niet meer mogelijk is wanneer de 30% is bereikt. Op CL11 werkte het goed en is zelfs omdat 30% niet werd vastgehouden, de timer gereset. Echter was er toen wel al sprake van een permanente verlaging van de pakketjes.
Nu is het schijnbaar weer anders.

Het blijft toch een merkwaardig fenomeen dat er niet vastgehouden kan worden aan 1 duidelijke afsluiting (op verandering van de cijfertjes na) ondanks beloftes voor verbeteringen en terwijl het ook snel repeterende werelden zijn. En als er dan iets veranderd, wat invloed heeft, communiceer dat AUB, of in ieder geval duidelijk.



Nog klein dingetje omtrent de huidige classic. Meer barbarendorpjes betekend natuurlijk niet dat we 15x de normale hoeveelheid hoeven door te voeren. En als dat dan wel gebeurd, is het denk ik belangrijk om dat toch even te communiceren, want het gevolg was een enorm trage wereld. Er werden daarbij namelijk nog goede opties gesuggereerd, zoals dat barbarendorpjes dan slechts tot 1000 punten zouden mee groeien. Dat zou al behoorlijk hebben geholpen. Nu moesten jullie zelf ingrijpen (op aandringen van ons) met het onmogelijk maken van het edelen van barbarendorpen. Daar zijn klachten over geweest, dat heb ik gelezen op het forum. Dus zoals ik zei, communiceer het en pas dan aan wat nodig is.

Een klein verzoek. Mocht de discussie nog gaande zijn wanneer we naar de nieuwe classic gaan, dan is het vanzelfsprekend dat dit topic nog niet naar het 'Klassik archief' moet.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
2.489
Ik reageer graag later inhoudelijk op de hoe & wat & waarom (e.g. gooi richting formule + nogmaals een uitleg van het systeem (en wat er verandert is, het is ingewikkeld maar de logica zit er ergens).

Ik zie natuurlijk wel graag feedback (volgende wereld + Gewenste/geprefereerde looptijd van een Casual (richttijd is semi 6 maanden hoor ;)).

Groeten,
Duckje
 
Reactiescore
1.089
Ik reageer graag later inhoudelijk op de hoe & wat & waarom (e.g. gooi richting formule + nogmaals een uitleg van het systeem (en wat er verandert is, het is ingewikkeld maar de logica zit er ergens).

Ik zie natuurlijk wel graag feedback (volgende wereld + Gewenste/geprefereerde looptijd van een Classic (richttijd is semi 6 maanden hoor ;)).

Groeten,
Duckje

Dat is geen probleem, dankje alvast!

Dat de richtlijn semi 6 maanden is, is te zien aan sommige van de werelden waar jullie een vaste einddatum hebben geprikt (heb er 1 genoemd maar er waren er meer volgens mij). Goed dat kan, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat we opzettelijk een wereld moeten vertragen, zeker als dit ervoor niet werd gedaan. Het speelt juist erg fijn een snelle wereld, waar je snel klaar mee bent. Of dat 4 5 of 6 maanden duurt maakt in weze niet uit. Maar zoals deze CL zitten we gewoon al maanden te breien terwijl de wereld allang gespeeld is.

Dat troepen niet 24/7 gedraaid kunnen worden is denk ik meer het uitgangspunt. Als dat niet kan dan wordt je al gelimiteerd in je doen en kunnen, en vertraagd dat de wereld. Je edels moeten wachten op de troepen, als je dan überhaupt pakketjes kan maken.
Dat is denk ik het belangrijkste aspect. De looptijd van werelden ja die verschilt van wereld tot wereld dus dat komt vanzelf wel.

Wat ook zo is, is dat met een lagere productie (en dus niet 24/7 kunnen draaien van troepen) spreek je nog meer internen in het voordeel.
Dat is op werelden zoals de CL al voordelig, gezien de kosten voor edels hoog zijn, en het verlies dus ook. Maar met deze lagere producties nog meer, omdat je naar verhouding meer van je gs kwijt bent aan troepen. En dus niet aan edels. Dat maakt het niet interessanter en heeft op CL11, de andere wereld met (te) lage productie, ook alleen maar geleid tot vertraging van de wereld.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser71618

Guest
Ik kan alleen maar beamen dat Sseg sterke punten aanhaalt die eigenlijk al veel eerder opgelost hadden moeten/kunnen worden. Ben benieuwd naar de reactie.
 

DeletedUser75892

Guest
De afwikkeling van de eindfase deze classic is werkelijk waar de druppel voor mij. Ik wil geen mensen persoonlijk aanvallen voor de gemaakte fouten en instellingen maar dit kan toch echt niet jongens?

Eerst en vooral was deze wereld ongeveer 3 maanden geleden al beslist toen Hunt de oorlog won van Lumen en Spyke. Dan hebben we onze 3 laatste maanden mogen vullen met een strijd tussen de rimnoobs die BBtjes edelden en zo het actieve aantal dorpen omhoog haalden zodat wij met onze 7 actieve leden maar moesten zorgen dat wij in verhouding meer konden edelen dan 300-tal andere spelers. Uiteindelijk greep Duckje vlug en correct in bij het versturen van onze support, waarvoor dank, maar ik denk dat dit in de toekomst gewoon voorkomen kan/moet worden en die support niet nodig hoeft te zijn.

Verder zijn de instellingen van de eindfase ook gewoon enorm vreemd. Vanaf de beoogde 30% behaald werd volgt er geen edelhalvering, nee die edelhalvering volgt pas nadat we de 30% 30-dagen behouden hebben en de 5-dagen vredesperiode ingaat? Geen idee wie met dat idee is gekomen, stiekem hoop ik dat iemand gewoon de foute dingen heeft aangeklikt bij het instellen van de wereld maar heb me al laten vertellen dat dit niet het geval is.

Ik ga bijna mijn 10e speeljaar in en moet zeggen dat ik respect heb voor het werk van Duckje, Poo, ... maar ik moet ook vermelden dat ik in die 10 jaar zelden een wereld heb gehad zonder bugs/fouten in de afwikkeling/instellingen/... en dat kan misschien wel een werkpunt zijn naar de toekomst.
Eventueel moeten de mensen die de beslissingen maken over die instellingen even een soort denktank oprichten met spelers als Sseg, Zaeres, KPHS die speltechnisch gezien heel goed op de hoogte zijn van alles. Dat in combinatie met ervaring die misschien elders ontbreekt kunnen zo'n zaken in de toekomst vermeden worden.

Allesinds goed dat dit even openlijk aangekaart wordt en op een volwassen manier besproken kan worden.
 
Reactiescore
660
Volgens mij is dit het gevolg van een technische verandering.
:D

Maar serieus, jullie hebben gelijk. Ik ben er nu ook van classic 4 geregeld bij en het is niet hier of daar een foutje, het is zo goed als elke keer prijs. En och, dat op zich kan ik allemaal wel begrijpen, maar wat toch soms vervelend is, bij supportjes merk je dat de moderators eigenlijk ook gewoon totaal niet weten waarover het gaat en elkaar volledig tegenspreken. Waar uiteindelijk Duckje en/of Poo het dan wel oplossen. Maar die zijn er ook niet altijd of course.

Misschien ook eens beter doorspreken onder de moderators wat en hoe de bedoeling allemaal is.
bv:
  1. normale instellingen op een classic
  2. eindfase, hoe werkt dat
  3. edelhalveringen (liefst tijdens de duur van de server en niet er na)
 
Reactiescore
1.089
Nouja het is niet de eerste keer dat er iemand aankaart dat de eindfase/afwikkeling van de wereld verkeerd loopt. Ik zelf heb al regelmatig geklaagd o.a. n.a.v. gedoe op w16 en w18. En natuurlijk zijn er op voorgaande classics ook de nodige keren feedback gegeven. Er is ook regelmatig gezegd dat hier verbetering in zou komen, bijv. dat het duidelijker vermeld zou worden op de wiki, en dat gekeken ging worden naar de afwikkeling (zie o.a. de link naar de post van Poo in mijn beginpost). Maar dat blijken gewoon keer op keer loze woorden. Ik vind het sowieso merkwaardig dat er vooraf duidelijke voorwaarden zijn gesteld, die op meerdere werelden gelijk zijn, maar constant van wereld tot wereld de afwikkeling verschilt.

Ook dat de grondstoffenproducties (te) laag zijn is echt niet de eerste keer dat dit aangekaart word. Vanaf CL11 worden er regelmatig supports gevoerd en er zijn ook discussies geweest op het forum door Howlin, Vanquisher en mijzelf, waarin ook voornamelijk Poo aan het woord is gekomen. Met duidelijke berekeningen van andere spelers die dit bevestigen.
Poo beloofde te kijken en te handelen, maar de producties gingen amper tot niet omhoog, en zodoende ving mijn support van deze classic ook weer bot, terwijl dit echt een serieuze kwestie is, en het ook gewoon meer dan evident is dat de productie drastisch omlaag is gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
1.089
Ik reageer graag later inhoudelijk op de hoe & wat & waarom (e.g. gooi richting formule + nogmaals een uitleg van het systeem (en wat er verandert is, het is ingewikkeld maar de logica zit er ergens).

Ik zie natuurlijk wel graag feedback (volgende wereld + Gewenste/geprefereerde looptijd van een Casual (richttijd is semi 6 maanden hoor ;)).

Groeten,
Duckje

 
Reactiescore
205
w18 waar accounts op barbaar gingen na afsluiting van de wereld.

Blijkbaar niks geleerd van deze enorme fout van een paar jaar terug. Werd toen ook verdomd makkelijk weggewuifd kan ik me herinneren. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een vast protocol aan te houden bij de afsluiting van een wereld en dit bij eventuele verandering van het protocol duidelijk te communiceren. En niet alleen communiceren naar ons, maar ook naar jullie collega moderators. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik verschillende verhalen te horen krijg in een supportje betreffende de beëindiging van een wereld.
 
Reactiescore
30
Het is inderdaad erg vreemd dat er niet een vast protocol is voor het sluiten van een classic, nadat er al 12 classics geweest zijn. Dat lijkt me niet alleen voor de spelers maar ook voor het TWteam erg storend. En wat die grondstoffenproductie betreft... 't lijkt een beetje op financial engineering. Beetje knoeien met getalletjes totdat er op het oog wat moois uit komt. Dit, en ook die barbarenkwestie op CL12, doet vermoeden dat zo'n classic niet zo goed voorbereid wordt. Neem desnoods wat meer de tijd om dat te doen. Als dat leidt tot wat grotere tijdsgaten tussen classics in, dan lijkt me dat niet zo'n probleem.
 
Reactiescore
1.139
Of geef bepaalde instellingen wat duidelijker aan voor de wereld start zodat wij het zelf kunnen controleren en optijd kunnen aankaarten als iets verkeerd lijkt.
Dingen zoals de daadwerkelijke grondstofproductie(bij lvl 30 mijnen) en de afhandeling van de eindfase zoals die in detail verloopt gewoon voor de start al bekent maken.
 
Reactiescore
1.089
Het is inderdaad erg vreemd dat er niet een vast protocol is voor het sluiten van een classic, nadat er al 12 classics geweest zijn. Dat lijkt me niet alleen voor de spelers maar ook voor het TWteam erg storend. En wat die grondstoffenproductie betreft... 't lijkt een beetje op financial engineering. Beetje knoeien met getalletjes totdat er op het oog wat moois uit komt. Dit, en ook die barbarenkwestie op CL12, doet vermoeden dat zo'n classic niet zo goed voorbereid wordt. Neem desnoods wat meer de tijd om dat te doen. Als dat leidt tot wat grotere tijdsgaten tussen classics in, dan lijkt me dat niet zo'n probleem.

Misschien sla je wel de spijker op zn kop. Als je hoorde ook dat men van plan was de nieuwe classic voor het nieuwe jaar te laten starten, terwijl de oude pas op 25 december afloopt, dan zet ik (en dat heb ik ook al gedaan) daar mijn vraagtekens bij. Dan lijkt me voorbereiding inderdaad weer aan de korte kant, en dan zitten we straks met hetzelfde probleem van deze en vorige classics. Ben blij dat er langzaam wat meer mensen reageren hier, met ook hun visie.
 
Reactiescore
1.089
We zijn inmiddels een week verder. De huidige classic zou gister moeten aflopen. De volgende classic stond volgens jouzelf (Duckje) voor 2017 gepland.

De volgende classic is inderdaad gepland voor de start van 2017 ;)

De huidige is nog niet afgesloten terwijl gister de 5 dagen wachten zijn volbracht. Goed het zou toch mooi zijn als we een dezer dagen een reactie krijgen.
 

DeletedUser77878

Guest
Ik reageer graag later inhoudelijk op de hoe & wat & waarom (e.g. gooi richting formule + nogmaals een uitleg van het systeem (en wat er verandert is, het is ingewikkeld maar de logica zit er ergens).

En hier ook graag een iets of wat uitgebreide reactie over :D
 
Reactiescore
746
Classic wordt niet opgestart tijdens de feesten, zou een beetje slechte timing zijn.
De classic komt er eerste of tweede week van januari, een exacte begindatum staat nog niet vast. Zodra wij deze hebben vastgelegd zullen jullie het ook weten ;)

Voel jullie vrij een instellingentopic voor komende classic aan te maken :)

De huidige classic zal ook deze week afgesloten worden voor logins.
 

DeletedUser75892

Guest
Ligt de afsluiting van een classic in jullie handen of wordt dat hogerop gedaan?
 
Reactiescore
1.089
Classic wordt niet opgestart tijdens de feesten, zou een beetje slechte timing zijn.
De classic komt er eerste of tweede week van januari, een exacte begindatum staat nog niet vast. Zodra wij deze hebben vastgelegd zullen jullie het ook weten ;)

Voel jullie vrij een instellingentopic voor komende classic aan te maken :)

De huidige classic zal ook deze week afgesloten worden voor logins.

Goed ik ben dan ook niet degene die het riep, maar het was nu al bijna onmogelijk geweest, gezien de huidige niet eens is afgesloten. En dat op eerste kerstdag zou moeten gebeuren.

Zie overigens weinig animo om een topic te starten voor instellingen zolang er hier nog niet proper op gereageerd is, gezien de feedback misschien wel even besproken moet worden.
 
Reactiescore
746
'zou moeten gebeuren'?

Het start van vredusmodus is niet dezelfde dag dat de wereld afgesloten wordt hoor.
Gebruikelijk duurt dit 1 tot 5 dagen na het bereiken van vredesmodus. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat dit op dezelfde dag is ;)

En daarmee is de vraag van Ben Howard ook beantwoord. Werelden afsluiten is een manueel proces waar we even de tijd voor moeten nemen (dit is niet zomaar een knopje indrukken), en daardoor kan dit enige dagen afwijken na het bereiken van de vredesmodus. :)
 

DeletedUser75892

Guest
'zou moeten gebeuren'?

Het start van vredusmodus is niet dezelfde dag dat de wereld afgesloten wordt hoor.
Gebruikelijk duurt dit 1 tot 5 dagen na het bereiken van vredesmodus. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat dit op dezelfde dag is ;)

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat er verwarring ontstaat over het afsluiten van een wereld. De ene keer is het zus de andere keer is het zo.
Ik wil je niet aan de schandpaal nagelen, zeker niet, maar als je gewoon eens kijkt naar de instellingen hier. Vanaf het dominantiepercentage bereikt wordt is er geen edelhalvering en moet je 30 dagen gewoon verder spelen. Dan de laatste 5 dagen van de wereld is er ineens een edelhalvering waar ik en menig ander classic speler dachten dat het de vredesperiode was. Even eerlijk Joris, dit kan je toch niet verantwoorden.
En na deze twee vage aspecten is er plots een vredesperiode waar nooit eerder wat over verteld werd. Zoals ik al zei: dit is de druppel in een overvolle emmer voor mij. Ik heb tien jaar trouw dienst gedaan op dit spel en zelden geklaagd over zo'n zaken maar ik ga je toch even een overzicht onder de neus duwen:

W7 - De wereld werd in vredesmodus gezet de ochtend na het behalen van de voorwaarden en in de late namiddag was de wereld al gesloten waar die normaal nog 5 dagen open zou blijven.
W10 - Heb ik de eindfase gemist
W16 - De wereld werd in vredesmodus gezet en ook gesloten voor dat stamgenoten afscheid konden nemen, screenshots konden nemen, fora konden opslaan, ...

Na W16 was ik er even klaar mee tot ik op de classics uitkwam.

Cl9 vond ik dat er heel veel onduidelijkheid was over de eindfase en dat heb ik in meerdere supports en op het forum aangegeven. (Was toen Soul. het % behaalde via de recruit van Diplo en wij van Risk ons afvroegen of 'massaal dorpenverlies' onder wereldveranderende gebeurtenissen viel.)
Cl10 kun je terug vinden in mijn topic. Daar werden 3 berichten te laat de wereld ingezonden voor de eindfase waardoor het aftellen 3-tal dagen te laat begon, de omstandigheden lieten het toe maar dat mag geen excuus zijn lijkt me.
Cl11 was de GS-productie vaag.
Cl12 waren de barbarendorp instellingen totaal fout gekozen en werd pas ingegrepen toen er meerdere supports de deur uitgingen. Ik moet wel zeggen: pluim voor jullie hoe jullie het hier uiteindelijk aangepakt hebben met die barbarendorpen. Maar dan aantal weken later wordt pas duidelijk dat de eindfase kant noch wal raakt en er nu plots een vredesmodus is na de periode van 5 dagen edelhalvering die normaal gezien vredesmodus is.

En daarmee is de vraag van Ben Howard ook beantwoord. Werelden afsluiten is een manueel proces waar we even de tijd voor moeten nemen (dit is niet zomaar een knopje indrukken), en daardoor kan dit enige dagen afwijken na het bereiken van de vredesmodus. :)

Ik wil niet onbeleefd overkomen maar kan je misschien richting ons, de community, even iets duidelijker uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Indien wij echt zien dat jij bijvoorbeeld er niks aan kan doen dat werelden meer te laat / te vroeg worden gesloten dan op tijd dan gaan wij hier ook niet om verantwoording lopen vragen.

Wij zijn echt niet de meest moeilijke personen Joris. Maar wij zijn wel een groot deel van wat dit spel levend heeft gehouden dus ik vind dat we toch om die verantwoording mogen vragen.
 
Reactiescore
746
Hoi,

Bedankt voor je uitgebreid bericht.
We snappen de verwarring zeker, en daarom ook even een kleine uitleg:

Om te beginnen is er in update 8.50.2 een aanpassing gemaakt aan hoe de dominantievoorwaarden in het algemeen werken. Een vergelijking maken met voorgaande werelden is daarom een een bepaalde mate niet meer mogelijk, simpelweg omdat de manier waarop dominantie werkt is aangepast (oa ook wanneer er halveringen plaatsvinden etc etc).

Dominantie bestond eerder op deze manier:
- Wereld moet X dagen oud zijn
- Stam behaald X % dominantie
- Wereld wordt na X dagen in vredesmodus gezet
- Wereld wordt na X dagen manueel afgesloten (gewoonlijk 1 tot 5 dagen erna)

Nu is dit op deze manier:
- Wereld moet X dagen oud zijn
- Stam behaald X% dominantie
- Stam moet deze dominantie X dagen vasthouden (hold periode)
- Wereld wordt na X dagen (na afloop hold-periode) in vredesmodus gezet
- Wereld wordt na X dagen manueel afgesloten (gewoonlijk 1 tot 5 dagen erna)

Er is dus 1 stadium toegevoegd en de hele reeks schuift op, wat ook de 'andere' tijden in afsluiten verklaart. Hiernaast zijn ook aanpassingen gemaakt in wanneer de edelhalvering wordt toegekend.

Om dus je puntje van Cl9 aan te halen:
Zoals je in bovenstaande kan zien hadden we oorspronkelijk geen technische manier om een hold periode op te leggen. Maw, een massaal dorpenverlies was toen geen reden om de wereld qua dominantie te resetten en een nieuwe winnaar te kiezen. Dit is nu wel het geval oa dankzij feedback van spelers zoals jullie. Een massaal dorpenverlies tijdens de holdperiode zou voldoende zijn om een andere winnaar te hebben.

Cl10 kan ik me niet meer zo herinneren. Als je even een linkje kan droppen privé wil ik het wel even bekijken :)

Cl11, gs productie.
Om dit puntje aan te halen verklaar ik even hoe gs productie werkt op werelden.
De totale gs productie wordt bepaald door een formule:
{standaardproductie} * {gebouwlevel-exponent} * {wereldsnelheid} * {factor}

*De productie bij een bepaald gebouwlevel is natuurlijk exponentieel en geen vaste lijn. 'gebouwlevel productie' wijst hier dan ook op de standaardproductie bij een bepaald level

Zoals je kan zien zijn dit vaste waarden, op factor na.
Factor is een random getal. Factor 30 is bijv. de standaardproductie, factor 60 een verdubbelde. Deze factor laat ons toe om de productie te verhogen in geval van andere 'grondstofinkomen-bedervende instellingen' (zoals no-/limited haul, weinig barbs, lagere snelheid, ...)Ik toon hier even aan dat de productiefactor voor een classic altijd tussen 30 en 40 ligt. Voor deze classic is dit zelfs 35, wat al een verhoogde productie is tov 'gewone' werelden. Mogelijk is dit één wereld 37 geweest, mogelijk eentje
32, wat de indruk geeft dat de productie lager ligt dan op een andere classic. Helaas moet ik hier dan al meedelen dat elke factor boven 30 al een verhoogde productie is en geen lagere tov. gewone werelden. Dit zal komende werelden blijven variëren, mogelijk kunnen we wel overeenkomen dat deze productiefactor samen met andere instellingen bekend wordt gemaakt, of we nemen op elke classic een vaste waardefactor (en dit is dan 30) om verwarring mbt productie te vermijden (dit laat ons echter wel niet toe productie te verhogen bij 'grondstofinkomen-bedervende instellingen'.


Mbt het werkelijk afsluiten van een wereld (maw logins disablen) is dit een manueel proces. Met andere woorden, een CM moet in de configuratie allerlei dingen uitschakelen en resetten zodat een afsluiting correct gebeurd (dat bijv. jullie accounts niet gedelete worden, dat mogelijke vlaggen behouden blijven en dat de wereld niet blijft doorlopen als logins weg zijn). Gezien hiermee meer kan foutlopen dan een kleine instellingenfout willen we hier echt onze tijd voor nemen, en alles dubbelchecken. Daarom gebeurd dit op het eerste vrije moment die een CM heeft om dit af te lopen en te controleren. Daarom is na het bereiken van vredesmodus een 'afsluitperiode'. Deze tijd krijgen jullie nog om afscheid te nemen, dingen op te slaan etc etc... en geeft de CM enige speling om het afsluitproces te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan