Discussie: Het effectiefste defence dorp?

  • Topicstarter Signum perfectionis
  • Startdatum

DeletedUser

Guest
"Suizend vliegt er een vuurbal over de muur en verpletterd een houten huis, brand. Al gillend rennen de vrouwen weg en komende jongste zonen met emmers water aanrennen om het vuur te blussen. Beukend op de deur staan de rammen voor de muur en schreeuwende ridders proberen de deur dicht te houden. De elite cavalerie vliegt op de vijanden die door de deur zijn gebeukt, de boogschutters spannen hun bogen om een inkomende bijlstrijder een pijl door het hoofd te boren. En de overige speer- en zwaardvechters grijpen hun speer, zwaard en schild om de razende edelmannen de baas te worden."

Om zo lekker in de sfeer te komen van het verdedigen, wil ik een discussie beginnen. Namelijk: "Wat is het effectiefste defence dorp voor wereld 16?" Een defence dorp wat je niet de hele tijd hoeft aan te passen aan de style van de aanvaller, of te wel het perfecte defence dorp.

Voor we verder hier op in gaan, ik stel de hoeveelheid arbeiders voor troepen even vast op 20.400 arbeiders per dorp.

Er zijn verscheidene soorten defence dorpen, enkele voorbeelden zijn:

1. Een sterke, maar langzaambouwend defence dorp, die je overigens veel tegen komt:
10.000 speer
10.000 zwaard
200 verkenners
2. Een combinatie van beide andere besproken defence-dorpen. Het is (uit het hoofd) sterker dan het ZC-strategie-dorp (zie hieronder), maar zwakker dan het simpele defence dorp. Wel is het sneller opgebouwd dan het simpele defence dorp, maar weer langzamer dan het ZC-strategie-dorp:
6.700 speer
6.700 zwaard
200 verkenners
1100 zware cavalerie
3. De ZC-strategie, een minder sterke, maar sneller opgebouwd defence dorp:
10.000 speer
100 verkenners
1700 zware cavalerie
De standaard clear die ik genomen heb:
6.400 bijlstrijders
3.125 lichte cavalerie
300 rammen

Het resultaat van deze drie defence dorpen was als volgt:
bestedefdorp.jpg
Goed te zien is dat de verschillen kwa verlies groot uiteen lopen, zoals verwacht had defence dorp nummer 3 de meeste verliezen en defence dorp 1 de minste. Maar is dat ook het effectiefste?
Mijn vraag aan jullie is daarom ook wat vind jij belangrijk voor een defence dorp op deze wereld en waarom is juist die van jou het beste (of juist niet)? Vind jij het belangrijk dat een defence dorp lang meegaat en dus sterk is of juist dat het zo snel mogelijk weer rechtop moet staan na volledige vernietiging? Misschien liever een combinatie? Of een volledig ander defence dorp dan ik hier besproken heb (want ik weet dat er op andere/boog-werelden hele andere tactieken worden gehanteerd, ook door mijzelf)

Ik hoop dat er op een volwassen manier gepost wordt in dit topic en de manier van posten, vanwege diplomatieke betrekkingen met spelers en/of stammen onderling, dit niet in de weg staat. :)
 

DeletedUser

Guest
Leuke discussie, ook al speel ik op w10, bijna zelfde instellingen als hier, dus dat maakt niet uit.
Ik ga toch voor de snelst opgebouwde.
Waarom? Het scheelt volgens mij aardig wat in tijd, en met zc zou je ook sneller kunnen snipen dmv korte reistijd enzo.
Mja, iedereen doet wat die graag wilt en het hem het beste lijkt.
 

DeletedUser

Guest
Valt simpelweg niet te zeggen. Het is maar precies waar je voorkeuren liggen. Je kan dorpen met speer/zc goed gebruiken aan het front, aangezien je die zeer snel opbouwt en de zc altijd handig is, als je snipe met speer/zwaard mislukt.

10k-10k is het sterkste defensief gezien, maar heeft ook 2x zo lange opbouwtijd als speer/zc heeft. Aangezien daar alles in de kazerne gemaakt moet worden.

6.7k/6.7k/1.1k. Daar zou mijn voorkeur heen gaan. Dat is denk ik de beste combinatie omdat het tussen beide andere dorpen in ligt en het dus de ideale van beide instellingen van de overige 2 dorpen.

But that's just my opinion.
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat het zeker ook niet verkeerd is te spelen met stack defence (dus die langzame, sterke) in het midden van je cluster. Aangezien dit puur is om te stacken en clears te blocken. En aan het front (of in de buurt daarvan) met gewone defence en ZC zodat je 1. gemakkelijk kan snipen en 2. je kan snel en gemakkelijk bijstacken om zo de verliezen te compenseren.

Maar ik neem het woord stacken in de mond, dat zijn vier defence dorpen in 1 dorp proppen op onze wereld. Dus een 'sterke' stack (ik weet het, het is relatief) is ook vrij snel weg op het moment dat je over genoeg clears bezit. Dus is het eigenlijk wel nodig om een sterk defence dorp te hebben waarmee je kan alles stacken? Of kan je ook gewoon veel defence aan het dorp zetten om daar ter plekke te werk te gaan?
 

DeletedUser

Guest
Wij hebben hier binnen Nilva het al uitgebreid over gehad.
We hebben heel wat simulaties uitgevoerd e.d.
En het antwoord op wat het ideale def dorp is; Het ideale defdorp bestaat in zeker zin niet.

Tenminste niet zolang je weet wat de ideale clear is en die wijd verspreid genoeg is, om je def ook het effectiefst te maken.

Zelfs in TW gelden er bepaalde relativiteitswetten XD
 

DeletedUser

Guest
Wij hebben hier binnen Nilva het al uitgebreid over gehad.
We hebben heel wat simulaties uitgevoerd e.d.
En het antwoord op wat het ideale def dorp is; Het ideale defdorp bestaat in zeker zin niet.

Tenminste niet zolang je weet wat de ideale clear is en die wijd verspreid genoeg is, om je def ook het effectiefst te maken.

Zelfs in TW gelden er bepaalde relativiteitswetten XD

En daarom ook het effectiefste defence dorp? Wat is het defence dorp wat het sterkst is op de meest verschillende soorten clears. En (persoonlijk) het beste te gebruiken voor alle (of meest voorkomende/meest belangrijkere) situaties. Misschien heb ik het niet goed verwoord in de 1e post ;)
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.141
Ik vond altijd de 11k zwaard,9k speer wel een geschikt def dorp.
Maar die mening verschilt,mijn def dorpen bestaan uit 2 delen,snelle def&gewone def,dus;)
 

DeletedUser59375

Guest
de 2de
is makkelijk als je eens snelle os moet sturen
maar nog steeds degelijk
en de opbouwtijd valt op zich ook nog wel mee
 

DeletedUser

Guest
Bij 2. zou ik toch meer speer dan zwaard zetten dan omdat zc meer tegen algemene verdediging werkt zoals zwaard, en speer meer tegen cavalerie. En we zitten hier op een wereld waar de meeste mensen meer dan 2500lc in hun off dorpen hebben dus dan is meer speer dan zwaard altijd beter :p
 

DeletedUser56622

Guest
Ik bouw een 900-1000 zc in mijn dorpen omdat ik vind dat dit zeer handig is voor een snelle snipe/os.
Als je er niet op tijd geraakt met speer en zwaard kan je altijd nog de zc sturen. Het is idd minder sterk maar persoonlijk ben ik een front speler en zal ik met mijn eigen troepen nooit vaak stacken of ik heb echt geen andere mogelijkheid. Ook de bouwtijd is minder en dit is een zeer groot voordeel als je vaak onder aanval ligt.
 

DeletedUser

Guest
2de maar dan met meer ZC, en voor snelle OS nog steeds de trouwe nummer 3 :p
 
Reactiescore
1.577
9000sp - 9000zw - 400 zc. Verkenners hebben helemaal geen nut.

Hangt trouwens af van je techs in zowel aanvalsdorpen als defencedorpen. Sommige mensen bouwen helemaal geen ZC in defencedorpen, maar gebruiken katapulten. Kata's zijn een zeer sterke defensieve eenheid trouwens, dus jammer dat deze optie niet opgenomen is in het topic.
 

DeletedUser

Guest
9000sp - 9000zw - 400 zc. Verkenners hebben helemaal geen nut.

Hangt trouwens af van je techs in zowel aanvalsdorpen als defencedorpen. Sommige mensen bouwen helemaal geen ZC in defencedorpen, maar gebruiken katapulten. Kata's zijn een zeer sterke defensieve eenheid trouwens, dus jammer dat deze optie niet opgenomen is in het topic.

kata's gebruik ik alleen in ridder werelden :)
 

DeletedUser

Guest
9000sp - 9000zw - 400 zc. Verkenners hebben helemaal geen nut.

Hangt trouwens af van je techs in zowel aanvalsdorpen als defencedorpen. Sommige mensen bouwen helemaal geen ZC in defencedorpen, maar gebruiken katapulten. Kata's zijn een zeer sterke defensieve eenheid trouwens, dus jammer dat deze optie niet opgenomen is in het topic.

Ik heb bij lange na niet alle opties en mogelijkheden besproken, ik zette gewoon wat voorbeelden neer die in mij opkwamen en in de hoop dat jullie met aanvullingen kwamen. Of te wel, goede reactie dus :)
 
Reactiescore
1.577
Ik heb bij lange na niet alle opties en mogelijkheden besproken, ik zette gewoon wat voorbeelden neer die in mij opkwamen en in de hoop dat jullie met aanvullingen kwamen. Of te wel, goede reactie dus :)

Oh, bedenkt me er even op te wijzen.

Kata's alleen in ridderwerelden is ook weer zo bizar.. Ja, je hebt dan die items waarbij je katapulten sterker kan maken. Maar dat neemt niet weg dat ze ideaal zijn voor de gewone defence ook. Bovendien is het ook ideaal als fake-eenheid in een defensief dorp.
 

DeletedUser

Guest
Oh, bedenkt me er even op te wijzen.

Kata's alleen in ridderwerelden is ook weer zo bizar.. Ja, je hebt dan die items waarbij je katapulten sterker kan maken. Maar dat neemt niet weg dat ze ideaal zijn voor de gewone defence ook. Bovendien is het ook ideaal als fake-eenheid in een defensief dorp.

Agree:D
 

DeletedUser60039

Guest
Ik dacht aan

7159 bijl
3235 LC
400ram

Dan heb je nog iets over, dan kan je zelf kiezen wat je meer bent en dat zou bijl worden, en als je kata dorp wilt gewoon 100 kata's
Hangt er ook van af hoe je dorp bouwt dat je meer of minder troepen kan gebruiken
 
Bovenaan