[Speeltopic] Diplomacy

Reactiescore
1.777
Voorjaar 1901.

Na de zware tol van de Frans-Duitse Oorlog lijkt het Europees continent lijkt er vredig bij te liggen. Niemand wil opnieuw oorlog, zo lijkt het.

Well well well, schijn blijkt alweer bedrieglijker dan Dash’ photoshops in de Amsterdam ArenA!! In het geniep zijn de zeven Europese grootmachten hun legers aan het mobiliseren. Ze hebben allen slechts 1 ding voor ogen: dominantie over het hele continent.

Wie zijn ze?

Smieco - Frankrijk
Deze man heeft nog weinig introductie nodig. Wordt door velen bestempeld als één van de meest talentvolle en iconische leiders uit zijn tijd. Wordt bovendien gezien als één van de leiders van het Vrij Forum, en dat is geen toeval. Hij wordt niet voor niets The Golden Boy genoemd. Nog indrukwekkender dan zijn strategie op het slagveld, is zijn vermogen om met iedereen diplomatieke betrekkingen aan te knopen. Lijkt klaar om zijn plek in de geschiedenisboeken definitief op te eisen.

Bappos - Oostenrijk
De Aartshertog van Oostenrijk. Bijnaam: de Zilveren Tong. Echter heeft hij deze niet te danken aan zijn sterke diplomatieke vermogen. Wel aan zijn talent om menig tegenstander zelfmoord te laten plegen omwille van zeer matige woordgrapjes. Bovendien is Bappos een zeer opvallend leider op het slagveld. Immers is hij de enige die rondrijdt in een Volkswagen Polo? Staat door interne onlusten onder druk (als daar maar geen Wereldoorlog van komt)

Anthraxxol - Engeland
Anthraxxol: koningin van Engeland. Het land dat bekend staat om zijn fantastische keuken: denk maar aan fish & chips, of de loempia partymix. Een ervaren rot die al jaren aan de macht is. Heeft al verschillende oorlogen op zijn conto dus kent het klappen van de zweep. Zijn rijk wordt op meedogenloze en verderfelijke wijze bestuurd. Zeker een kanshebber voor de overwinning, zolang zijn tegenstanders zich niet tegen hem beginnen keren.

Calamus Incendium - Duitsland
Hoewel zijn rise to fame zich redelijk recent voltrok, is het parcours van Calamus Incendium ronduit indrukwekkend te noemen. Een geregeld huwelijk met Victoria van Saksen-Coburg gaf hem adellijke status (naar verluidt was er een stevige portie rohypnol in het spel). Gemanipuleerde verkiezingen katapulteerden hem nadien naar de hoogste echelons van de Duitse staatsstructuur. In twee jaar tijd van de Berlijnse sloppenwijken naar de paleizen van Charlottenburg. Ronduit indrukwekkend. Met deze oorlog komt zijn eerste echte test. Blijft hij boven water?

sieb - Turkije
Meesterstrateeg en bovendien rad van tong. Is naar eigen zeggen een goede bondgenoot en een slechte vijand, maak daarvan wat u wil. Het gevaar ligt erin dat hij nog sneller kan denken dan dat hij spreekt. Hij wordt dan ook geroemd voor zijn uitstekende tactische keuzes. Ondanks zijn onmetelijke rijkdom hanteert hij een sobere levensstijl. Zo zou hij zijn paleis in Istanbul verruild hebben voor een simpele stacaravan. Zou wel eens in de problemen kunnen komen indien het begint te regenen, immers is het dankzij hem onmogelijk geworden een regenfrak te kopen.

Rob - Italië
De joker van deze ronde. Men zegt wel eens dat onbekend onbemind is. In het geval van Rob lijkt onbekend echter eerder onmogelijk te peilen en dus een regelrechte dreiging voor alle tegenstanders. In de wandelgangen fluistert men dat Rob makkelijk om te kopen is. Geen toeval, immers zou hij zijn titel van ‘Forum Personality’ gekocht hebben door kritieke informatie over het Vrij Forum over te hebben gemaakt aan Duckje. Zou zich zowaar kunnen ontpoppen tot de Mussolini van ons forum. Benieuwd!

Combino - Rusland
Het verhaal van Combino is een uniek verhaal. Als hofnar aan het paleis van de Tsaar was hij belast met eerder triviale zaken: liedjes zingen, stront opkuisen en seksslaaf spelen. Combino maakte hiervoor graag zijn handen vuil en genoot met volle teugen van zijn bevoorrechte positie. Maar een revolutie zorgde voor een machtsvacuüm, waar Combino insprong alsof het het warme bad was dat hij thuis nooit kende. Vooral qua diplomatieke skills zal Combino nog stappen moeten zetten, gelukkig is hij een goede student. Voor de overwinning beschouwt men hem, net als in het dagelijkse leven overigens, als een outsider.


Hoe werkt het spel precies?

Je hebt de controle gekregen over een aantal gebieden. Enkele van die gebieden bevatten een ster (supply centers). De bedoeling is om meer dan de helft van de supply centers in handen te krijgen. Je kan een supply center veroveren door er als enige met je leger op gestationeerd te zijn.

Je troepen zijn onderverdeeld in
  • Landlegers: kunnen zich verplaatsen over land
  • Vloten: kunnen zich verplaatsen over water
Je kan je troepen vier commando's geven:
  • Hold: blijven staan in het gebied waar ze zijn
  • Move: een gebied aanvallen of troepen verplaatsen naar een leegstaand gebied
  • Support: andere troepen ondersteunen in hun gebied of een gebied waar ze naartoe verplaatsen
  • Convoy: een vloot kan jouw troepen over het water verplaatsen
Er kan op elk gebied telkens maar 1 leger aanwezig zijn, en elk leger is even sterk. Als je tegelijk met je tegenstander hetzelfde gebied aanvalt, resulteert dit dus in een gelijkspel en trekken beide troepen zich terug. Een ondersteunend leger telt als 1 extra leger: als je een gebied aanvalt en die aanval ondersteunt uit een ander gebied, telt je leger dubbel. Let op, je kan dus niet vanuit verschillende gebieden tegelijk hetzelfde gebied aanvallen. Om een sterker leger te hebben moet je vanuit 1 gebied aanvallen, en vanuit de andere gebieden die aanval ondersteunen.Legers zijn dus heel kostbaar, en je zal vaak hulp nodig hebben van andere spelers. Je moet als het ware, diplomatisch zijn?

Na elke twee beurten telt het spel het aantal supply centers dat in jouw bezit is. Als je er meer hebt veroverd krijg je extra troepen, als je er minder hebt moet je een aantal troepen naar huis sturen.

Wellicht willen jullie de regels nog even nalezen, immers is dit een heel simplistische weergave. Je vindt ze hier terug. Dit zijn de regels van het bordspel, maar online gaat dit hetzelfde. Stuur me gerust berichtje als er iets onduidelijk is.

Dit topieks dient om algemene strategie en propaganda te voeren. Bovendien zal ik hier af en toe updates geven over het slagveld. Bilateraal overleg kan je uiteraard via DM's houden. De eerste deadline om orders in te geven is vanavond om 20u15 (via de site).

Succes!!!
 
Reactiescore
1.777
Bericht aan de leiders van de Europese grootmachten.

Beste vrienden,

Vrede op het Europese continent is voor de Franse republiek het hoogste goed. Daarom roep ik op tot een groot geallieerd bondgenootschap. Wie overweegt zich aan dit bondgenootschap aan te sluiten, roep ik op om mij privé te contacteren!!

Hartelijke groet,
smieco
 
Reactiescore
1.449
Beste vrienden,

Mocht iemand behoefte hebben aan een sterke centrale partner, zijn jullie welkom.
Ik heb uw post gelezen Simeco et je trouve et e tres belles.

Oostenrijk staat voor inclusiviteit en daarom open voor iedereen.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.763
Ik heb uw post gelezen Simeco et je trouve et e tres belles.
mooi deze eerste alliantie, ik gun het iedereen!

succes allen, mijn inbox staat open
 
Reactiescore
1.777
Het continent staat in brand lieve vrienden. Maar vrees niet, de Franse Republiek zal nooit een valse belofte maken. Dat is de smieco guarantee!
 
Reactiescore
1.777
vrienden

vrees niet

binnenkort zal ik hier de uitslag posten
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.763
hoeft niet!!!
 
Bovenaan