Dieselauto's beter voor milieu

DeletedUser

Guest
20/11 'Dieselauto’s beter voor milieu'


Dieselwagens worden steeds milieuvriendelijker. Uit een onderzoek van de Europese mobiliteitsclubs benaderen ze qua uitstoot zelfs de hybride voertuigen. Dat is onder meer te danken aan de efficiëntie van nieuwe roetfilters.

Als de Europese Commissie geen bocht van 180 graden maakt, zal ze binnenkort opleggen dat de CO2-uitstoot van alle wagens in 2015 nog maximum 125 gram per kilometer mag bedragen. Volgens Touring en de Internationale Automobiel Federatie (FIA) is dat niet de enige factor die een rol speelt bij de luchtvervuiling. De wagens werden daarom ook getest op koolmonoxide, koolwaterstoffen, stikstoffen en roet.


Voor de eerste maal sinds het begin van de tests van de Duitse autoclub DACA in 2003 behaalden dieselmodellen met roetfilter vier sterren. “De dieseltechnologie wordt steeds beter en hoeft in een aantal gevallen nauwelijks onder te doen voor hybride wagens”, zegt Danny Smagghe van Touring.

“Dat resultaat zien we zowel bij de kleine voertuigen zoals de Peugeot 307, maar ook bij luxe- en sportwagens zoals de Mercedes S320 en Alfa Romeo 159 Sportwagon 16V. Het klopt dus niet dat grote of snelle wagens per definitie meer vervuilen.”

Bron:Dieselauto's beter voor milieu

Wat vinden jullie er nou van?
En zouden jullie graag wat extra's willen betalen voor een auto als de auto beter is voor het milieu?

mvg. Duvali
 

DeletedUser

Guest
Ik zal in de loop van de tijd hier nog wat over posten, maar op dit moment niet. Het is in ieder geval wel zo dat diesel schoner is ;)
 

DeletedUser

Guest
Ik zal in de loop van de tijd hier nog wat over posten, maar op dit moment niet. Het is in ieder geval wel zo dat diesel schoner is ;)

dat is niet helemaal waar, als je een grote afstand gaat rijden, is dieselschoner en over hte agemeen zuiniger.

maar voor korte afstanden kan je beter wel benzine gebruiken.
ik weet niet precies waar het Break-Even-Point (BEP) is.
maar ik kan wel zegen dat over het algemeen diesel beter is als brandstof dan benzine, qua CO2 uitstoot.
want bij de verbranding van benzine komen namelijk ook NOx gassen vrij en die zijn nog slechter voor het milieu

/signed student chemie
 

DeletedUser

Guest
al wat ik weet is dat m'n nonkel milieumanager is bij Total (wat een leuke job instaan voor het milieu bij zo'n bedrijf :p ) en hij wist me te vertellen dat zowel benzine als diesel ongeveer even schadelijk zijn voor het milieu en dat geen van beiden beter is dan de ander. Elk stoot zijn specifieke gassen of roet uit en in't algemeen zijn ze allebei even goed of even slecht.

Ik ben er wel van overtuigd met de huidige en toekomstige vereiste normen , de technologie op dit gebied sterk zal moeten vooruitgaan en zodoende we steeds minder en minder vervuilend worden inzake onze auto's.

Owja , leuk weetje : In België alleszins is het zo dat de grootste schadelijke stoffen afkomstig zijn van koeienscheten en niet van auto's. Methaan als ik me niet vergis is overweldigend te vinden in deze koeienscheten lol :)
 

DeletedUser

Guest
dat is niet helemaal waar, als je een grote afstand gaat rijden, is dieselschoner en over hte agemeen zuiniger.

maar voor korte afstanden kan je beter wel benzine gebruiken.
ik weet niet precies waar het Break-Even-Point (BEP) is.
maar ik kan wel zegen dat over het algemeen diesel beter is als brandstof dan benzine, qua CO2 uitstoot.
want bij de verbranding van benzine komen namelijk ook NOx gassen vrij en die zijn nog slechter voor het milieu

/signed student chemie

Wat lul jij nou? Het is op 10 km schoner als benzine, en op 1000 kilometer schoner als benzine...
 

DeletedUser4327

Guest
De motor moet mss eerst warmlopen etc:rolleyes:
Dat doet een benzine motor efficienter blijkbaar...

Volgenmij is op gas rijden nog steeds het milieuvriendelijkste, veel verstand heb ik er niet van. Het is in iedergeval vriendelijk voor je portemonee
 

DeletedUser

Guest
nee Materfire, in het stilstaand verkeer (file, stadsverkeer) is een benzineauto minder 'slecht'. Dit komt doordat de diesel veel last heeft van roetuitstoot. een benzineauto op korte-afstand ritjes is dus zuiniger (beter voor milieu)
 

DeletedUser

Guest
nee Materfire, in het stilstaand verkeer (file, stadsverkeer) is een benzineauto minder 'slecht'. Dit komt doordat de diesel veel last heeft van roetuitstoot. een benzineauto op korte-afstand ritjes is dus zuiniger (beter voor milieu)

hoe wel het meeste roet word weg gevangen met een roet filter
 

DeletedUser

Guest
klopt, mar dus niet alles, en aangezien een benzine daar geen last van heeft, en bij langzaam rijden een dieselmotor dit meer gaat doen, heb je dit probleem
 

DeletedUser

Guest
klopt, mar dus niet alles, en aangezien een benzine daar geen last van heeft, en bij langzaam rijden een dieselmotor dit meer gaat doen, heb je dit probleem

klopt en dat punt probeerde ik ook te maken, maar ik heb duidelijk niet zo veel verstand van auto's ^^
 

DeletedUser

Guest
haha, ik ook niet (als 4e klassertje die niet een BETHA aanleg heeft, en dus liever accountant dan onderzoeker word, weet ik dat niet. (lol)
ik kan wel voor je uitrekene wat het goedkoepste is, en wat de vraag er naar is (als je wilt, kan ik miss het consumentensurplus d´r ook nog wel bijgooien xD
 

DeletedUser

Guest
hoeft niet hoor,

btw hier iets met auto's op waterstof gas..
nee de auto's vervuilen niet (veel) nee, de productie van waterstof gas wel, het probleem word verschoven, dus lost het eigelijk niets op.

maar ja nu even on topic een kosten analyse hoeft echt niet,
maar het is mischien leuk voor en PO of je PWS
 

DeletedUser

Guest
slecht onderzoek ik baseer er nix op
gaat van een 1.3 naar een 2.9 en van tdi naar gewoon


als je echt een goed onderzoek doet pak je alle auto's 2.0 ofzo zelfde banden zelfde route/afstand zelfde filters en allemaal turbo of juist niet en injectie of juist niet
 

DeletedUser

Guest
klopt, maar dan word het beetje complex, voor mij hoeft dat niet echt, alleen als ik dus een PO moest maken zou ik het doen, anders gaat mijn cijfer beetje laag worden, en dat zou ook wel eens beetje slecht voor het milieu kunnen zijn:p
 

DeletedUser

Guest
hoeft niet hoor,

btw hier iets met auto's op waterstof gas..
nee de auto's vervuilen niet (veel) nee, de productie van waterstof gas wel, het probleem word verschoven, dus lost het eigelijk niets op.

maar ja nu even on topic een kosten analyse hoeft echt niet,
maar het is mischien leuk voor en PO of je PWS

nopez is een soort alg die water omzet naar waterstof gas :) verbruikt nix zet je in een potje in de zon en klaar is kees
je hebt alleen een voetbal veld nodig wil je genoeg produceren om 1 auto te laten rijden
 

DeletedUser6374

Guest
ik hou zo ie zo van diezel autos

ten eerste ze slaan niet makkelijk uit terwijl benzien het wel doet

ten tweede diezel autos vebruiken minder diezel wat ook goedkoppers is dan benzin

en nu ook nog schooner ja geef mij maar diezel
 
Bovenaan