De zwarte piet kwestie

DeletedUser7072

Guest
Ik denk dat de oplossing heel simpel is, het feest aanpassen aan de lokale omstandigheden. Als een groot deel van de lokale gemeenschap tegen zwarte Piet is dan vier je het daar met roetpieten. Elders vier je het gewoon 100% zoals het altijd al gevierd is.

Dus in Amsterdam roetpieten gebruiken, maar in Sneek gewoon sinterklaas vieren met echte zwarte pieten.
 
Reactiescore
1.468
Ik denk dat de oplossing heel simpel is, het feest aanpassen aan de lokale omstandigheden. Als een groot deel van de lokale gemeenschap tegen zwarte Piet is dan vier je het daar met roetpieten. Elders vier je het gewoon 100% zoals het altijd al gevierd is.


Dus in Amsterdam roetpieten gebruiken, maar in Sneek gewoon sinterklaas vieren met echte zwarte pieten.

Dat is imo totaal niet verstandig. De discussie is al lang niet meer lokaal. Dit is inmiddels een internationale discussie. Ook nationaal is het veel groter dan lokaal, kijk naar die groep kick out zwarte piet die net zo makkelijk naar Drachten rijd als naar Rotterdam waar ze vandaan komen.

Met onderstaande ga ik geen vrienden maken, maar de waarheid mag ook gezegd worden.

In het begin van deze discussie was ik ook pro-zwarte piet.
Door de jaren heen (dit speelt vooral sinds 2014) ben ik me meer gaan inleven in bepaalde minderheden in de samenleving en heb ik begrip gekregen voor de standpunten. Al kijk je naar de oorsprong van zwarte piet is het duidelijk iemand die word neergezet als slaaf of als zwarte knecht en niet als iemand die zwart is door de schoorsteen. Dat laatste is enkel iets dat wij zeggen om het voor onszelf goed te praten.

Als je eens fatsoenlijk kijkt naar alle historie rond het Sinterklaasfeest zie je dat de mensen die zwarte piet linken aan het Nederlandse slavernijverleden een goed punt hebben.

Ik denk dat we om deze reden open moeten staan voor verandering, ook omdat bepaalde mensen zich gekwetst voelen.

Overigens ben ik absoluut geen voorstander van al die actiegroepen die elkaar de tent uit vechten. Kick out zwarte piet demonstreert tijdens de intocht voor kinderen. De groep voor zwarte piet gaat midden op de snelweg staan, dat vind ik ook idioot.

Moraal van het verhaal: kappen met al dat gedoe en leef je eens in in iemand anders dan jij zelf.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser78666

Guest
@dirk-janusIV oplossing is simpel. Gewoon zwarte piet veranderen in hulp piet en geen karakteristieken van een bepaald volk. Traditioneel feest blijft in kern hetzelfde alleen de details zijn anders. Lijkt mij niet heel erg.

Met onderstaande ga ik geen vrienden maken, maar de waarheid mag ook gezegd worden.

Dit vind ik dus heel erg jammer wat jij hier zegt. Niet jammer naar jou toe, sterker nog heel goed van jou. Maar het is een soort van taboe om te zeggen dat jij tegen zwarte piet bent en het liever veranderd ziet hebben. Ik heb best veel boze mensen tegen mij gehad toen ik dat zei, ik merk sinds dit jaar pas dat mijn mening wordt geaccepteerd, maar toen ik dit in 2012/2013 zei was dat totaal anders. Kijk wat er met Sylvana Simons is gebeurd, gewoon een vrouw met een mening, net als Wilders (man met mening:p). Humberto Tan heeft ook veel dreigementen gehad en ik ook (wel onserieus, internet gangsters :D).

Wat betreft Kick Out zwarte piet, zij zijn totaal niet tegen sinterklaas :p, anders zouden zij wel heten kick out 5 december of iets in die richting.
 

DeletedUser7072

Guest
Dat is imo totaal niet verstandig. De discussie is al lang niet meer lokaal. Dit is inmiddels een internationale discussie. Ook nationaal is het veel groter dan lokaal, kijk naar die groep kick out zwarte piet die net zo makkelijk naar Drachten rijd als naar Rotterdam waar ze vandaan komen.

Dat is pure provocatie, net als dat het provocatie zou zijn als een groep uit Drachten naar een Rotterdamse wijk gaat met veel allochtonen om daar te protesteren tegen het feit dat ze alternatieve Pieten hebben. Verder heb ik ook niks gezien wat aantoont dat het gebruik van zwarte Piet kinderen racistischer maakt. Als dat zo was zou ik verwachten dat NL meer racisten zou hebben dan landen waar men geen zwarte pieten heeft, ik heb niks gezien wat daarop wijst. Toen ik nog in Kenia woonden vierden we vaak samen met de lokale NL gemeenschap sinterklaas, daar deden ook gewoon zwarte Pieten aan mee. De lokale bevolking boeide het niks, en ik heb ook nooit zwarte Piet geassocieerd met de zwarte mensen om me heen.

Je kan mensen toch niet verbieden het op hun manier te voeren? Wat ik zei lijkt me de beste oplossing die voor de meeste mensen acceptabel kan zijn.
 

DeletedUser78666

Guest
Dat is pure provocatie, net als dat het provocatie zou zijn als een groep uit Drachten naar een Rotterdamse wijk gaat met veel allochtonen om daar te protesteren tegen het feit dat ze alternatieve Pieten hebben. Verder heb ik ook niks gezien wat aantoont dat het gebruik van zwarte Piet kinderen racistischer maakt. Als dat zo was zou ik verwachten dat NL meer racisten zou hebben dan landen waar men geen zwarte pieten heeft, ik heb niks gezien wat daarop wijst. Toen ik nog in Kenia woonden vierden we vaak samen met de lokale NL gemeenschap sinterklaas, daar deden ook gewoon zwarte Pieten aan mee. De lokale bevolking boeide het niks, en ik heb ook nooit zwarte Piet geassocieerd met de zwarte mensen om me heen.

Je kan mensen toch niet verbieden het op hun manier te voeren? Wat ik zei lijkt me de beste oplossing die voor de meeste mensen acceptabel kan zijn.

Oké misschien dat een onderzoek dat witte kinderen racistischer worden helemaal op niks zou uitkomen? Maar misschien wel individuele kinderen die zich gepest voelen of liever niet naar school willen omdat zij zichzelf of door kinderen worden vergeleken met zwarte piet? Dat is misschien wel goed genoeg? Wil jij misschien cijfers vinden, want ik weet zeker als jij het aan 10 donkere kinderen gaat vragen er 1 aangeeft zich niet prettig te voelen door zwarte piet.
 
Reactiescore
976
Wil jij misschien cijfers vinden, want ik weet zeker als jij het aan 10 donkere kinderen gaat vragen er 1 aangeeft zich niet prettig te voelen door zwarte piet.

Je hebt altijd wel iemand die zich slecht bij iets voelt. De vraag is of we zo'n feest moeten aanpassen omdat een kleine fractie van de mensen zich er slecht bij voelt. Als je die redenering gaat doortrekken naar andere situaties krijg je echt absurde dingen. Tijdens Aalst carnaval staat er een hele dag in het teken van de 'voile jaenetten' waarbij heel de stad wordt overspoeld met zatte mannen in vrouwenkledij. Met een beetje fantasie kan ik me al voorstellen dat in de toekomst travestieten (of zelfs transgenders) dit als beledigend gaan zien. Ze worden namelijk als iets 'vuil' bestempeld.

Of zwarte mensen aanstoot nemen aan de figuur zwarte piet hangt, hangt naar mijn mening volledig van hen zelf af. Hebben ze een complex over hun huidskleur of klagen ze gewoon graag, dan acht ik de kans groot dat ze tegen zwarte piet zijn. Iemand die positief in het leven staat, zal niets tegen zwarte piet hebben want zij zien het positief feest dat Sinterklaas is en voelen zich niet aangevallen door 'het verleden' van zwarte piet.

Ik hoor altijd het argument terugkomen dat de figuur zwarte piet gestoeld is op racisme. Het verleden kan wijzen op racisme maar momentele is er zelfs in de verste verte geen sprake van racisme. Het enige wat ik zie is een zwarte lachende man die de Sint helpt maar ook zijn beste vriend is. Een figuur waar enkele kinderen misschien een tikkeltje angst voor hebben, maar vooral een figuur die kinderen blij maakt.

Enkele dagen geleden hoorde ik iemand de vergelijking maken met de wijziging van straatnamen die nog steeds zijn vernoemd naar historische discutabele personen. Echter mag volgens mij die vergelijking niet gemaakt worden omdat zwarte piet momenteel iemand helemaal anders is. De historisch discutabele personen hebben geen metamorfose ondergaan.
 

DeletedUser7072

Guest
Precies, er zijn ook dingen waar ik aanstoot aan kan nemen. Maar dat geeft mij niet het recht dergelijke evenementen voor anderen te verbieden. Een goed voorbeeld zijn die negerzoenen, dat is zogezegd racistisch. Maar blanke vla, jodenkoeken of een dame blanche zijn dat niet? Ik kan ook zeggen dat een dame blanche sexistisch is omdat het een blonde dame met een toetje associeert iets wat lekker is. Dan zou je kunnen zeggen dat je hiermee blonde dames en in bredere zin vrouwen in het algemeen objectiveert door ze met een toetje te associeren ipv ze te zien als mensen met een karakter, met dromen, etc!

Daarbij komt ook dat als je een evenement hebt met een thema en je op een bepaalde manier gaat kleden dit ook als racistisch wordt gezien. Als je in Oktober een bierfeest organiseert en mannen en vrouwen in Duitse kledij komen gaat ook niemand zeggen dat je Duitsers 'stereotypeert', maar als je een evenement met een Arabisch thema over bvb 1001 nachten zou organiseren en mensen vraagt zich daar naar te kleden weet ik bijna zeker dat er Arabieren zullen zijn die daar aanstoot aan nemen.
 

DeletedUser78666

Guest
Je hebt altijd wel iemand die zich slecht bij iets voelt. De vraag is of we zo'n feest moeten aanpassen omdat een kleine fractie van de mensen zich er slecht bij voelt. Als je die redenering gaat doortrekken naar andere situaties krijg je echt absurde dingen. Tijdens Aalst carnaval staat er een hele dag in het teken van de 'voile jaenetten' waarbij heel de stad wordt overspoeld met zatte mannen in vrouwenkledij. Met een beetje fantasie kan ik me al voorstellen dat in de toekomst travestieten (of zelfs transgenders) dit als beledigend gaan zien. Ze worden namelijk als iets 'vuil' bestempeld.

Of zwarte mensen aanstoot nemen aan de figuur zwarte piet hangt, hangt naar mijn mening volledig van hen zelf af. Hebben ze een complex over hun huidskleur of klagen ze gewoon graag, dan acht ik de kans groot dat ze tegen zwarte piet zijn. Iemand die positief in het leven staat, zal niets tegen zwarte piet hebben want zij zien het positief feest dat Sinterklaas is en voelen zich niet aangevallen door 'het verleden' van zwarte piet.

Ik hoor altijd het argument terugkomen dat de figuur zwarte piet gestoeld is op racisme. Het verleden kan wijzen op racisme maar momentele is er zelfs in de verste verte geen sprake van racisme. Het enige wat ik zie is een zwarte lachende man die de Sint helpt maar ook zijn beste vriend is. Een figuur waar enkele kinderen misschien een tikkeltje angst voor hebben, maar vooral een figuur die kinderen blij maakt.

Enkele dagen geleden hoorde ik iemand de vergelijking maken met de wijziging van straatnamen die nog steeds zijn vernoemd naar historische discutabele personen. Echter mag volgens mij die vergelijking niet gemaakt worden omdat zwarte piet momenteel iemand helemaal anders is. De historisch discutabele personen hebben geen metamorfose ondergaan.

Dit is gewoon argumenten bedenken: ja laten wij kinderarbeid in lageloonlanden niet verbieden, want anders gaan zij straks ook kijken naar de wc-faciliteiten in die fabrieken. Naar mijn mening valt zwarte slavernij onder dezelfde vorm als de holocaust, beiden werden anders behandeld en gebruikt voor werk/gemarteld/vermoord alleen vanwege demografische eigenschappen. Zoals ik hierboven al zei: mocht het Joodse piet zijn met een joden ster, bruin krullend haar en een grote neus, dan zou jij er niet eens over nadenken dat het verkeerd was. Ook al bestond de traditie al sinds 1942. Dit is dezelfde kwestie in een andere vorm. Dat is ook het verschil tussen zwarte piet en alle voorbeelden die jij nu noemt. Zwarte Piet refereert naar een tijd vol genocide.

Mochten wij een leider aan de macht krijgen die alle homo's dood voor een periode van paar jaar, vervolgens tijdens zijn regime een feest wordt ontwikkeld waar alle mannen verkleed gaat als vrouw om homo's belachelijk te maken. Dan is het raar dat wij 300 jaar na het regime nog steeds doen, ook al voelen sommige (1% is genoeg) homo's zich nog steeds gekwetst.

Open jouw facking ogen Westkieken. Hoe de fak vind jij dit niet racistisch? Alle liedjes zijn racistisch. Een witte man leidt over honderden (duizenden) zwarte (domme) pieten. En vergeet die lach van een blanke (heey ik ben zelf ook blank) en soms verdwaalde zwarte die zich vormt als een zwarte man en negeer niet het feit dat er volwassene maar ook kinderen zijn die niet naar buiten gaan omdat zij zwart zijn.

Ik heb ooit een voetbalteam getraind van kinderen met de leeftijd van kinderen die nog geloven in Sinterklaas en Piet (maakt niet uit welke kleur). Wij hadden op de dag dat Sinterklaas naar onze voetbalclub kwam een belangrijke wedstrijd. Alleen onze beste speler mocht niet van zijn moeder komen voetballen die dag omdat Sinterklaas en zijn pieten ook kwamen. Waar alle ouders enorm boos waren, ik ook op dat moment, want het missen van jouw beste speler is niet fijn :p. Werd zij ieder jaar zo gekwetst dat zij liever niet naar buiten kwam en haar schema aanpaste op haar huidige leven. Nu kan jij zeggen, lol die vrouw verneukt een leuk feest voor haar kind, maar zij telt ook mee.

Dat kinderen niet racistisch zijn, door zwarte piet? Misschien. Maar dat kinderen zich treurig voelen door zwarte piet, hell yeah. Ook al is dit een individu, individuen tellen ook:
 
Reactiescore
976
Dit is gewoon argumenten bedenken: ja laten wij kinderarbeid in lageloonlanden niet verbieden, want anders gaan zij straks ook kijken naar de wc-faciliteiten in die fabrieken. Naar mijn mening valt zwarte slavernij onder dezelfde vorm als de holocaust, beiden werden anders behandeld en gebruikt voor werk/gemarteld/vermoord alleen vanwege demografische eigenschappen. Zoals ik hierboven al zei: mocht het Joodse piet zijn met een joden ster, bruin krullend haar en een grote neus, dan zou jij er niet eens over nadenken dat het verkeerd was. Ook al bestond de traditie al sinds 1942. Dit is dezelfde kwestie in een andere vorm. Dat is ook het verschil tussen zwarte piet en alle voorbeelden die jij nu noemt. Zwarte Piet refereert naar een tijd vol genocide.

Ik zou eerlijk waar, moest het zo zijn, geen enkel probleem hebben met Joodse Piet. Ook niet met Rosse Piet, Dikke Piet, Schele Piet, Dwerg Piet, Blanke Piet of noem maar op.
Mochten wij een leider aan de macht krijgen die alle homo's dood voor een periode van paar jaar, vervolgens tijdens zijn regime een feest wordt ontwikkeld waar alle mannen verkleed gaat als vrouw om homo's belachelijk te maken. Dan is het raar dat wij 300 jaar na het regime nog steeds doen, ook al voelen sommige (1% is genoeg) homo's zich nog steeds gekwetst.

Deze vergelijking gaat niet op want Zwarte Piet wordt helemaal niet gebruikt om zwarte mensen belachelijk te maken.
Open jouw facking ogen Westkieken. Hoe de fak vind jij dit niet racistisch? Alle liedjes zijn racistisch. Een witte man leidt over honderden (duizenden) zwarte (domme) pieten. En vergeet die lach van een blanke (heey ik ben zelf ook blank) en soms verdwaalde zwarte die zich vormt als een zwarte man en negeer niet het feit dat er volwassene maar ook kinderen zijn die niet naar buiten gaan omdat zij zwart zijn.

Liedjes zijn verre van politiek correct, maar ik denk nu ook niet dat er in een liedje wordt geïnsinueerd dat zwarte mensen dom zijn.
Ik heb ooit een voetbalteam getraind van kinderen met de leeftijd van kinderen die nog geloven in Sinterklaas en Piet (maakt niet uit welke kleur). Wij hadden op de dag dat Sinterklaas naar onze voetbalclub kwam een belangrijke wedstrijd. Alleen onze beste speler mocht niet van zijn moeder komen voetballen die dag omdat Sinterklaas en zijn pieten ook kwamen. Waar alle ouders enorm boos waren, ik ook op dat moment, want het missen van jouw beste speler is niet fijn :p. Werd zij ieder jaar zo gekwetst dat zij liever niet naar buiten kwam en haar schema aanpaste op haar huidige leven. Nu kan jij zeggen, lol die vrouw verneukt een leuk feest voor haar kind, maar zij telt ook mee.

Niet het feest, maar wel de ouders zijn hier het probleem. Schandalig eigenlijk, want die jongen wordt van jongs af aan door zijn ouders onterecht een minderwaardigheidsgevoel aangepraat. Zij voelen zich beledigd terwijl ze niet beledigd moeten zijn, maar dringen dit wel op aan hun kind. Pure brainwashing noem ik dit.

In mijn eigen omgeving ben ik zo'n situaties overigens nooit tegengekomen en ik heb toch ook dergelijke contacten.
Dat kinderen niet racistisch zijn, door zwarte piet? Misschien. Maar dat kinderen zich treurig voelen door zwarte piet, hell yeah. Ook al is dit een individu, individuen tellen ook:

Wederom kan ik uit mijn eigen omgeving niemand inbeelden die zich treurig zou gevoeld hebben. Ik kan me vergissen, maar de meeste vonden het volgens mij leuk dat ze zwarte piet konden spelen zonder zich te hoeven schminken.

Dit meisje in het filmpje voelde zich er nu wel door geraakt, maar net zoals dikke of bebrilde kindjes moet ze er maar doorbijten. Zo'n kindjes krijgen ook vaak dingen naar hun hoofd geslingerd die ze liever niet zouden horen. En eigenlijk moeten kinderen ook niet teveel bepamperd worden, laat ze maar wat haar op hun tanden krijgen. Waarmee ik pesten op zich natuurlijk niet wil goedpraten.

Het achterliggend probleem in deze situatie is echt het feit dat er veel te snel met het woord racisme wordt gegooid. De grens van racisme wordt zo veel te laag gelegd, waardoor zwarte mensen zich onbewust ook sneller geraakt gaan voelen.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser78666

Guest
Ik zou eerlijk waar, moest het zo zijn, geen enkel probleem hebben met Joodse Piet. Ook niet met Rosse Piet, Dikke Piet, Schele Piet, Dwerg Piet, Blanke Piet of noem maar op.

Kom op, als het joden doet laten denken aan de holocaust dan zal jij het niet waarderen. Of misschien ben jij een uitzondering, maar 99% zal het niet accepteren.


Westkip zei:
Deze vergelijking gaat niet op want Zwarte Piet wordt helemaal niet gebruikt om zwarte mensen belachelijk te maken.

Nee jij begreep niet, toen zwarte piet werd bedacht, werd het wel degelijk bedacht om zwarte mensen belachelijk te maken. Nu zijn de karakteristieken nog steeds om zwarte mensen belachelijk te maken, maar de intentie van de mensen niet. Daardoor is mijn vergelijking zeer relevant.


Westkip zei:
Liedjes zijn verre van politiek correct, maar ik denk nu ook niet dat er in een liedje wordt geïnsinueerd dat zwarte mensen dom zijn.

Liedjes en ook het sinterklaasjournaal bij ons doet dat ieder jaar. Zijn zat filmpjes van.


Westkip zei:
Niet het feest, maar wel de ouders zijn hier het probleem. Schandalig eigenlijk, want die jongen wordt van jongs af aan door zijn ouders onterecht een minderwaardigheidsgevoel aangepraat. Zij voelen zich beledigd terwijl ze niet beledigd moeten zijn, maar dringen dit wel op aan hun kind. Pure brainwashing noem ik dit.

In mijn eigen omgeving ben ik zo'n situaties overigens nooit tegengekomen en ik heb toch ook dergelijke contacten.

Dit is natuurlijk complete waanzin. Als ik zwart zou zijn en ik zou een kind hebben dan doet het mij pijn als mijn kind een feest viert dat slavernij ophemelt en zwarte mensen belachelijk maakt. Natuurlijk is de intentie van de feestvierders niet zo, maar kern van t feest niet. Tuurlijk het is een onschuldig kinderfeest en het kind zou dat gewoon moeten vieren, maar moet daarvoor racistische details worden ingevuld. Daarnaast het enige waar die kinderen om geven zijn drie dingen:
- 1 optocht vanwege snoep
- Schoen zetten vanwege snoep
- Pakjesavond vanwge kado's

Dit kan zonder zwarte piet ook. Dus conclusie het is een kut detail wat snel weg moet. Open jouw ogen en onderzie dat jij gewoon een facking racistisch feest hebt gevierd en slavernij onbewust heb toegejuicht.

Het scheelt ook wat voor contacten jij hebt ;). Ga is met een donkere praten die niet zeggen wat zij moeten zeggen om geliefd te worden.


Westkip zei:
Wederom kan ik uit mijn eigen omgeving niemand inbeelden die zich treurig zou gevoeld hebben. Ik kan me vergissen, maar de meeste vonden het volgens mij leuk dat ze zwarte piet konden spelen zonder zich te hoeven schminken.

Tjaa, ik gok datj ij bent opgegroeid in een dorp?

Westkip zei:
Dit meisje in het filmpje voelde zich er nu wel door geraakt, maar net zoals dikke of bebrilde kindjes moet ze er maar doorbijten. Zo'n kindjes krijgen ook vaak dingen naar hun hoofd geslingerd die ze liever niet zouden horen. En eigenlijk moeten kinderen ook niet teveel bepamperd worden, laat ze maar wat haar op hun tanden krijgen. Waarmee ik pesten op zich natuurlijk niet wil goedpraten.

Dus als jij als maatschappij iets creëert waardoor een kleine (maar een te grote) groep gepest door wordt, dan is jouw oplossing: ja leer er maar mee leven. What doesn't kill you makes you stronger. Kom op jongen. Wat een kut visie is dat. Waar is jouw hart?

Westkip zei:
Het achterliggend probleem in deze situatie is echt het feit dat er veel te snel met het woord racisme wordt gegooid. De grens van racisme wordt zo veel te laag gelegd, waardoor zwarte mensen zich onbewust ook sneller geraakt gaan voelen.

Nee dat is niet het probleem. Het probleem is dat rechts tokkie Nederland zo xenofobisch als wat is. Nieuwe culturen is niet erg, maar een verademing. Sterker nog ik hoop dat wij over 10 jaar het woord culturen nooit meer gebruiken.
 

DeletedUser78666

Guest
Ik kan mij nog steeds na 5 jaar niet voorstellen hoe iedereen voor zwarte piet kan zijn en niet onder ogen durft te komen dat het een (onbedoeld) racistisch kut featuring is op een mooi feest. Verander gewoon zwarte piet en laat het feest zoals het is. Dat maakt het alleen maar mooier omdat er dan niet gediscussieerd moet worden en alle tokkies op facebook moeten plaatsen hoe erg zij van zwarte piet houden en met alleen maar drogargumenten komen.

Daarnaast stel ik voor om alle pro zwarte pieters het stemrecht te ontnemen, dan zal PVV iig 0 zetels kennen :)
 

DeletedUser78666

Guest

Komt niet echt goed uit zijn woorden, maar ik vind dit wel een mooi filmpje. Ik ben benieuwd of voorstanders van zwarte piet (@Westkip ) hierna nog met argumenten kunnen komen die niet ontkracht worden in dit filmpje.
 
Reactiescore
976
Mijn punt blijft. Waar gaat het stoppen? Gaan we heel onze samenleving blijven aanpassen ter bevrediging van een paar zeurkousen die aan alles aanstoot nemen? Culturen zijn geen vaststaand iets, maar dat rechtvaardigt de overstap naar een witte piet niet. Culturen hebben altijd veranderingen ondergaan door ofwel een geleidelijke evolutie ofwel een onderdrukking. Bij deze situatie heb ik het gevoel dat we bij het laatste aansluiten, onderdrukking door de klaagpolitiek. Ik ben vrij autistisch op het vlak van veranderingen, des te meer omdat het zo’n kunstmatige verandering is.

Zijn ander argument is dat kinderen niets tegen een een witte piet zouden hebben, dat zal vast zo wel zijn, maar dat is ook niet mijn argument in deze discussie.

Ik wil een warme gekleurde samenleving. Warm als in aandacht voor gemeenschappelijke waarden en normen zoals verdraagzaamheid, medeleven en respect voor elkeen. Gekleurd als in diversiteit maar ook ‘niet-grijs’. Zo’n kunstmatig gevoel van racisme mag ons niet laten vergrijzen.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser78666

Guest
Mijn punt blijft. Waar gaat het stoppen? Gaan we heel onze samenleving blijven aanpassen ter bevrediging van een paar zeurkousen die aan alles aanstoot nemen? Culturen zijn geen vaststaand iets, maar dat rechtvaardigt de overstap naar een witte piet niet. Culturen hebben altijd veranderingen ondergaan door ofwel een geleidelijke evolutie ofwel een onderdrukking. Bij deze situatie heb ik het gevoel dat we bij het laatste aansluiten, onderdrukking door de klaagpolitiek. Ik ben vrij autistisch op het vlak van veranderingen, des te meer omdat het zo’n kunstmatige verandering is.

Zijn ander argument is dat kinderen niets tegen een een witte piet zouden hebben, dat zal vast zo wel zijn, maar dat is ook niet mijn argument in deze discussie.

Ik wil een warme gekleurde samenleving. Warm als in aandacht voor gemeenschappelijke waarden en normen zoals verdraagzaamheid, medeleven en respect voor elkeen. Gekleurd als in diversiteit maar ook ‘niet-grijs’. Zo’n kunstmatig gevoel van racisme mag ons niet laten vergrijzen.

Kijk Westkip, ik snap jouw punt. Waar gaat het stoppen? Maar ik vind dat een onzin discussie om zoiets uit te sluiten. De discussie om zwarte piet weg te halen omdat het racistisch is, begon in Rotterdam 1927. Terwijl Zwarte Piet pas in 1850 werd bedacht en toen slechts zwart was met Moorse kleding. En altijd maar 1 Zwarte Piet, meer een sidekick van Sinterklaas dus. Daarvoor was het een demon. In de jaren 60 kwamen er meerdere zwarte pieten bij en kregen zij een vorm van een Afrikaanse slaaf, gouden oorbellen, kroeshaar, dikke rode lippen etc. Verder had het enorm veel weg van Blackface van de jaren 20 in de VS, waar men in theaters zich zwart verfde om zich belachelijk dom te gedragen ter ironie naar de zwarte toe.

Waarom ik dit vertel omdat de grootste misstatement van voorstanders is: dat 't traditie is. Uit dit verhaal kunnen wij twee gebeurtenissen trekken die langer traditie zijn van de pieten die wij op dit moment kennen, namelijk:
- Het hulpje (hulpjes) van Sinterklaas veranderen/ontwikkelen zich constant
- Discussie omtrent het donker zijn van het hulpje van Sinterklaas

Het grootste misstatement is dat Zwarte Piet een eeuwenoude traditie is, in het verleden is het ook zonder pardon veranderd. Wat het discussiepunt is en wat jij zeer goed aankaart is, in hoeverre laten wij exogene krachten (Nederlanders/Belgen met een migratie-achtergrond) dingen bepalen die wij niet willen. Ik ben op het punt dat wij dingen samen besluiten en dingen niet doen die zij leuk vinden en vice versa, als het binnen onze wet past. Wij hebben hen nou binnen gelaten om als gast-arbeider te werken, nu de meeste geboren en getogen in Nederland zijn, wordt het tijd om hen ook wat meer te respecteren (geloof mij dit gebeurt nog niet optimaal). Zwarte piet veranderen zal niks van de cultuur van Nederland/sinterklaas afnemen, omdat verandering een part is van onze cultuur omwille van Sinterklaas.

Nu gaan sommige ook ironisch meteen overdrijven: ja straks gaan wij allemaal schaapjes slachten en moeten onze vrouwen burka's aan. Dat laatste hebben wij duidelijk verboden, wat naar mijn inzien zo zou blijven. Denk dat wij niet binnen nu en 500 jaar hun cultuur gaan overnemen. Van moslims of andere immigranten, tenzij er een streng regime komt, maar ook dat verwacht ik niet. Wat betreft waar houdt het op? Is gelijkheid zo erg? Waarom zou jij een cultuur behouden als het anderen beledigd? Ontwikkeling is nooit erg en jij noemt constant relatief kleine voorbeelden, terwijl dit een grotere voorbeeld is. Zwarte piet beeldt een periode af dat te vergelijken is met de holocaust. Meer dan 12 miljoen zwarten zijn van hun vrijheid beroofd. Dat is voor mij, mijn meest belangrijke punt van discussie en het verschil tussen al jouw andere voorbeelden. Culturen die zwarte slavernij en de holocaust kruisen moeten van mij veranderd/verboden worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser61134

Guest
Tis meer dan 50 jaar terug dus we mogen erover grappen net zoals over de holocaust.

Anders over 1000 jaar mogen mensen niks anders meer dan op een stoel zitten niet bewegen, zelfs de ogen niet want anders doe je wel iets verkeerds.
Als je zo zwart of bruin als de nacht bent moet je trots zijn op je afkomst en accepteren dat je ZWART bent.

Ze zeuren ook als je ze zwart of neger noemt. Hoe moet je ze dan noemen? Individu met een niet nader besproken huidskleur?
Binnen 1 jaar zeuren ze daar ook over. Dus dat negers en zwarten kleurenblind zijn moeten hun zelf weten.
Jullie zijn blank, ik ben lichtbruin en hun zijn zwart of poepkleur.

Dan nog de Piet, is gewoon een oude naam die mensen kregen. Ik noem Jannes ook Hans, Dirk ook Henk en Dennis noem ik Poede.
Als een blanke zich omkleed en zwart schmink is hij ZWART en is het gewoon een rare piet.
Als een zwarte foundation ofzo opdoet gaan we ze voortaan maar "Wannabe blanke met kleurenblindheid" noemen?
Ik wil als Zwarte piet afgeschaft word ook een verbod op het spelen van spellen waar een zwarte een blanke zijn stem inspreekt (en andersom) en een verbod op het sturen van Witbrood naar Afrika. Krijgen alleen nog bruinbrood want witbrood is wit.

Laten we meteen ook verkoop van bruin brood verbieden aan blanken in Nederland en verbieden van puur of melkchocolade in elke vorm.
Zwarte telefoons mogen niet meer naar Blanken mogen alleen nog witte telefoons.
Als je computer een zwarte behuizing heeft heb je ook een zwarte slaaf in huis dus moet ook meteen een witte behuizing bij.

Ga maar door, zwarten zeuren altijd wel om iets, anders moeten ze namelijk werken en dat willen ze niet.

Laten we verdergaan, elke telefoon heeft tegenwoordig emoticons en dus enige vorm van tonen van emotie.
Laten we meteen alle telefoons en computers vrijlaten want het is nu gewoon slavernij.
Kinderen mogen geen klusjes meer in huis doen want dat is slavernij.
Vrouwen mogen niet meer voor hun man koken want dat is slavernij.
Mannen mogen niet meer aan het huis klussen want dat is slavernij.
Deuren moeten uit alle huizen verwijderd, want we houden anders huisdieren als katten, honden, spinnen, muizen, torren als slaaf.
Mogen geen kachels meer aanzetten want dit is slavernij, laten een stuk ijzer voor ons werken. Kan echt niet.

Dus als Zwarte Piet verboden is welk van bovenstaand zal volgen?
Mensen gaan blijven klagen want zoals ik zei ze moeten iets hebben om zich zielig te voelen.
Stel wanhopige misbaksels die een oh zo moeilijk leven hebben hier in Nederland terwijl ze waarschijnlijk amper steun bieden aan hun landen van afkomst.
Ze hebben liever dat blanken ongelukkig zijn dan dat hun eigen volk kan overleven. Vieze indirecte massa moordenaars zijn het.

Serieus als deze zwarten (ja zo noem je mensen die ZWART zijn) zwarte piet bij mijn dorp ook al weg krijgen dan neem ik ontslag en ga ik mijn leven wijden aan protesteren tegen het bestaan van zwarte mensen omdat hun na 18:00 uur onzichtbaar raken en dus een gevaar zijn voor ieders leven.
Monsters zijn het want iedereen weet dat perfecte camouflage alleen bestaat onder demonische wezens en monsters.
 

DeletedUser65921

Guest
Er was geen zwarte piet op throwback thursday in het sportpladijs :(

Jammer dat jullie onzin nu ook naar ons overwaait.
 

DeletedUser78666

Guest
@firedrakan eerst dacht ik, amai jij hebt jouw hersenen in jouw kromme teen. Nu ben ik er zeker van dat jij er geen hebt. Hersenen dan, kromme tenen wel;)
 

DeletedUser61134

Guest
@firedrakan eerst dacht ik, amai jij hebt jouw hersenen in jouw kromme teen. Nu ben ik er zeker van dat jij er geen hebt. Hersenen dan, kromme tenen wel;)

Vertel me 1 verschil tussen negers die witte chocola eten en blanken die zich verkleden als zwarte piet?
NIKS beide doen ze voor hun eigen vermaak en omdat ze lustig zijn.

Dus stil met je haat naar alles wat goed is in de wereld!
 
Bovenaan