De zwarte piet kwestie

DeletedUser

Guest
Ik hoef weinig uitleg te geven denk ik iedereen weet waar het over gaat. Zwate Piet zou racistisch zijn volgens sommigen. Van der laan heeft klachten in ontvangst genomen en de discussie is weer opgelaaid. Sommigen mensen willen regenboog pieten en allemaal van dat soort dingen.

Wat vinden jullie? Denken jullie dat zwarte piet er over 10 jaar nog zal zijn? Hoe groot is de weerstand tegen zwarte piet onder de zwarte gemeenschap?
 

DeletedUser

Guest
I call bullshit (als blanke volbloed Nederlander, voor de volledigheid). Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas en bij Nederland, racistisch of niet. Of Zwarte Piet racistisch is weet ik niet, het verhaal erachter is imo racistisch, maar er is ook geen helder denkende volwassene die gelooft dat Sinterklaas uit Spanje komt met een stoomboot om cadeautjes uit te delen. Daarbij is het verhaal niet eenduidig, aangezien - ik heb geen sinterklaaskunde gestudeerd, kan zijn dat ik dingen hier erbij verzin - Sinterklaas ontstaan is uit Sint Nikolaas, of Santa Claus, of grootvadertje vorst, of wie dan ook. Het is geëvolueerd tot de vorm die we nu kennen, met een baard, mijter, staf en Zwarte Piet als hulpje. Regenboogpieten, al is het misschien een leuk idee voor een gaypride, is onzin.

Of ZP er over 10 jaar nog is, absoluut. Het fenomeen zal niet verboden worden, dat geloof ik niet. Tot die tijd blijven er mensen verkleed gaan als ZP. De vraag zou denk ik moeten zijn hoe het er in de media of bij de officiële intocht aan toe zal gaan.
 

DeletedUser

Guest
Een wijs man zei ooit: "zwarte Piet is geen echte neger. Het is iemand die kado'tjes voor kinderen in schoenen doet. Echte negers halen die schoenen weg, halen je tv weg, halen je bank weg en die zetten daar een wietplantage neer."
 

DeletedUser

Guest
Op naar monoculturaliteit!! verloedering van onze gedachtegoed!!
 

DeletedUser

Guest