De zwarte piet kwestie

DeletedUser

Guest
Ik hoef weinig uitleg te geven denk ik iedereen weet waar het over gaat. Zwate Piet zou racistisch zijn volgens sommigen. Van der laan heeft klachten in ontvangst genomen en de discussie is weer opgelaaid. Sommigen mensen willen regenboog pieten en allemaal van dat soort dingen.

Wat vinden jullie? Denken jullie dat zwarte piet er over 10 jaar nog zal zijn? Hoe groot is de weerstand tegen zwarte piet onder de zwarte gemeenschap?
 

DeletedUser

Guest
I call bullshit (als blanke volbloed Nederlander, voor de volledigheid). Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas en bij Nederland, racistisch of niet. Of Zwarte Piet racistisch is weet ik niet, het verhaal erachter is imo racistisch, maar er is ook geen helder denkende volwassene die gelooft dat Sinterklaas uit Spanje komt met een stoomboot om cadeautjes uit te delen. Daarbij is het verhaal niet eenduidig, aangezien - ik heb geen sinterklaaskunde gestudeerd, kan zijn dat ik dingen hier erbij verzin - Sinterklaas ontstaan is uit Sint Nikolaas, of Santa Claus, of grootvadertje vorst, of wie dan ook. Het is geëvolueerd tot de vorm die we nu kennen, met een baard, mijter, staf en Zwarte Piet als hulpje. Regenboogpieten, al is het misschien een leuk idee voor een gaypride, is onzin.

Of ZP er over 10 jaar nog is, absoluut. Het fenomeen zal niet verboden worden, dat geloof ik niet. Tot die tijd blijven er mensen verkleed gaan als ZP. De vraag zou denk ik moeten zijn hoe het er in de media of bij de officiële intocht aan toe zal gaan.
 

DeletedUser

Guest
Een wijs man zei ooit: "zwarte Piet is geen echte neger. Het is iemand die kado'tjes voor kinderen in schoenen doet. Echte negers halen die schoenen weg, halen je tv weg, halen je bank weg en die zetten daar een wietplantage neer."
 

DeletedUser

Guest
Op naar monoculturaliteit!! verloedering van onze gedachtegoed!!
 

DeletedUser

Guest
Ik zou het interessant vinden als ze is een representatief onderzoek doen onder zwarte mensen, ik denk dat deze zeurpieten even zeldzaam zijn als de Moslims die een Islamitische staat in Nederland willen. Heel veel donkere mensen vieren gewoon sinterklaas en hebben daarbij geen racistische associaties. Volgens mij is dit gewoon een hele kleine groep die dit opblazen en omdat ze veel media aandacht krijgen krijg je de indruk dat meer mensen er zo over denken.

Enja er werd al gezegd, is het suikerfeest niet discriminerend voor mensen met diabetes? Zijn de dwergen van de kerstman discriminerend tav lilliputters?En een festival met Nederlanders in klompen, is dat discriminerend tegen ons(omdat het een karikatuur van NL'ers zou maken)? We dwingen niemand om dit feest te vieren, niemand wordt gediscrimineerd of in zijn/haar vrijheid aangetast. Protesteren ertegen mag ook maar niet tijdens de optocht zelf aub waar kinderen bij zijn die gewoon willen genieten.

Wat mij betreft is het gewoon een keer klaar met die racisme kaart die continu weer wordt gebruikt, dat is juist racisme. Anti racisten zijn zelf indirect vaak racisten door ervanuit te gaan dat mensen met een andere huidskleur of een andere etniciteit niet volwassen genoeg en beschermd moeten worden tegen eventuele beledigingen waar ze niet tegen zouden kunnen. Hoe vaak zeggen vrouwen wel niet van, 'Ja die mannen, pfff allemaal hetzelfde'(50% van de wereldbevolking generaliseren!), en als we voor de grap blonde mensen dom noemen ofzo kunnen veel blonde mensen daar ook om lachen. Waarom niet dezelfde open houding tav huidskleur? De mensen die dit racistisch vinden hebben volgens mij een soort minderwaardigheidscomplex. De insteek van het feest is totaal niet racistisch en de meeste mensen hebben die associatie er niet bij, de zwarte pieten lopen ook niet rond met kettingen om hun nek dus het is zeker geen verheerlijking van discriminatie of slavernij.
 
Reactiescore
770
Volledig eens met Dirk-Janus. Het is extreem infantiel en bekrompen dat men over een authentieke traditie van de Lage Landen, waar wij trots op mogen zijn, aangezien het ons uniek maakt tegenover andere tradities, op deze manier beginnen te klagen. Ook alles moet voor sommigen in een politiek daglicht gesteld worden. Er is enkel zwart en wit voor hen. Erg sneu. Hopelijk denkt men niet smaller dan dit.
 
Reactiescore
770
Het is godgeklaagd verdomd sneu. Alsof kinderen zeggen van "Ja hmm het politiek karakter van zwarte piet beïnvloed onbewust mijn latere visie en kritiek op de maatschappij en algemene geschiedenis van de mensheid, juffrouw. Overigens vind ik het politiek incorrect, aangezien het apartheid en racisme in de hand werkt!"

Laat die traditie voor wat het is, voor kinderen nog zo jong.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Ik wil graag mijn mening neer zetten, maar elke keer stop ik omdat ik gewoon niet weet wat ervan te zeggen..
Tis gewoon zo vreemd om nu naast de negerzoen veranderen ook zwarte piet weg te halen of te veranderen^^

Ik speel al zoveel jaren zwarte piet, maar heb me nog nooit als discriminerend of 'neger nadoen' gezien maar gewoon als zwarte piet, die zwarter word naar mate de jaren dat ik door de schoorsteen moest kruipen voor de pakketjes.. (wat ik ook doodleuk jaren heb gebruikt tegenover de kinderen als ze zagen dat mijn 'make-up' niet overal egaal was :p)

Nu begin ik me steeds meer af te vragen of de wereld niet terug gaat veranderen naar zwarte/witte bevolking...
Aangezien dit blijkbaar heel duidelijk is wat de bedoeling is... Want zwarte piet is dus een neger, en niet een door de schoorsteen vuil gemaakte persoon uit Spanje, waar de rest van het jaar in de zon gezeten word tot de stoomboot weer vertrekt...

Geheel mijn sinterklaas visie word uit zijn context getrokken... :(
Erg jammer voor alle kinderen die zoveel plezier hebben hierin^^
 
Reactiescore
1.367
erg vervelend dit gezeur..

de kerstman heeft ren dieren : DIERENMISHANDELING!!!!

nou ja ik blijf ze zwarte piet noemen, net als de rest van nederland...
 

DeletedUser71586

Guest
Suikerfeest wordt gehouden, discriminerend voor mensen met suikerziekte. Zo kan je er nog veel meer opnoemen, ze gaan allemaal over het internet heen. Al die socialmedia's versterken deze kwestie alleen maar meer, een veel te grote ophef voor deze kwestie.

Sinterklaas is een feest voor kinderen, deze kinderen zijn de toekomst. Dan moet je niet Sinterklaas van ze gaan afpakken, want dan zal er alleen maar meer discriminatie komen. Het is heel veel jaren goed gegaan, zonder al te veel ophef, waarom zou dat nu niet kunnen..
 

DeletedUser

Guest
De sinterklaasperiode is de enige periode waarin negers positief in het nieuws komen.

hashtaggrapjenatuurlijk
 

DeletedUser

Guest
Dat schoorsteen verhaal is eigenlijk net zo onzinnig als wat die zeurpieten vertellen, je krijgt natuurlijk geen dikke lippen en kroeshaar als je via de schoorsteen naar beneden valt(of je hebt een hele hele vreemde schoorsteen). Het zijn gewoon negers, en is dat erg, natuurlijk niet. Niemand wordt gedwongen mee te doen aan dit feest, als je het niks vindt ben je vrij om weg te blijven, dat doe ik ook bij evenementen waar ik niks mee heb.

Ze moeten gewoon een keer leren accepteren dat er verschillen zijn in de maatschappij en je er ook voor kan kiezen ergens niet aan mee te doen, als iets je niet zint hoef je het niet direct te verbieden. Die houding is nog wel het ergste. De mensen die zich zo verongelijkt voelen zouden is wat anders met hun leven moeten doen, niemand dwingt hen ergens aan mee te doen. En overigens, is hier dan zoveel meer racisme dan in andere Westerse landen? Als zwarte Piet daadwerkelijk aanzet tot racisme zou ik dat wel verwachten....
 

DeletedUser67609

Guest
De meeste mensen die hierover een groot probleem maken zoeken gewoon aandacht..
 

DeletedUser1435

Guest
ik vind het maar om te knorren die mensen die zwarte piet willen afschaffen :p
 

DeletedUser

Guest
Een wijs man zei ooit: "zwarte Piet is geen echte neger. Het is iemand die kado'tjes voor kinderen in schoenen doet. Echte negers halen die schoenen weg, halen je tv weg, halen je bank weg en die zetten daar een wietplantage neer."

Dat is nou racisme, niet zwarte piet.
 
Bovenaan