De verpaupering van Tribalwars

DeletedUser7072

Guest
Deze discussie is al vaak genoeg gevoerd, ik heb ok ooit zo'n topic gestart. Feit is gewoon dat als je een tijdje geen tw meer hebt gespeeld en dan nu terugkomt je te maken krijgt met een enorme cultuurschok, er is zoveel veranderd in negatieve zin...

Ik zal hier even inhoudelijk op proberen te reageren. Jammer genoeg is dit zo'n topic dat we vrij vaak zien verschijnen en telkens weer is het, zoals Warre al een beetje aanhaalt, kort door de bocht.

Premium Beurs
Dit is eigenlijk een hele lap tekst voor 'ik wil niet dat anderen evenveel kans hebben als mij'.
Laat ik hier even duidelijk stellen dat premium beurs premium beschikbaar stelt voor iedereen. Als jij 5 werelden PP farmed heb je net zoveel premium als iemand die zich de top koopt.

Als voorbeeld kan ik een persoonlijke ervaring aanhalen, ik heb zelf geen euro geld in mijn huidige (.net) wereld gestoken en toch sta ik 17 dagen voor het einde van de wereld op de 4de plek. Dat dankzij premium beurs. Ik heb premiumfunctionaliteiten kunnen afschaffen omdat ik eerder een wereld heb gePP farmed. Dankzij premium beurs heeft een niet betalende speler (ikzelf) de top kunnen halen op een wereld.

Wat jij dus wil zeggen bestaat dus uit meerdere mogelijkheden:
1) Je bent zelf te lui om te pp farmen en dit te gebruiken in een komende wereld
2) Je kan er niet tegen dat je eigen premium spending (waar je vroeger zelf geld voor moest spenderen) nu ongedaan wordt gemaakt door andere 'noobs' die premium kunnen farmen en zo gratis kunnen spelen
3) Je bent zelf te noob dat zelfs je eigen PP potje het niet haalt tegen de nieuweling die nu OOK premium kan gebruiken, en daar kan je niet tegen.

Het is natuurlijk aan jou om de keuze hierboven vast te zetten over in welke categorie.

Wat ik je echter wel kan vertellen is dat de toegang tot premium voor iedereen gratis is geworden. Jij die 100k premium verdient door te farmen, of een andere die 100k betaald en die inzet op een wereld blijft 100k tegen 100k. (als extreem voorbeeld, er is bijna niemand met een 100k premiumvoorraad).

Waar ik me achter kan zetten is dat je niet pro premium beurs bent, dat kan ik volledig begrijpen, maar dan moet je daar wel de juiste redenen voor aanhalen. 'winnen voor mens met de grootste portefeuille' is onzin. Zie hierboven.

Er zijn een aantal problemen met deze redenering. Ja het klopt dat je tegenwoordig niet perse geld hoeft te betalen om veel premium te kunnen bemachtigen, toch vergeet je even een paar belangrijke punten op te noemen. Het feit dat je veel pp nodig hebt, al dan betaald of niet betaald, is opzichzelf al een hele slechte zaak.

Ten eerste is de scheiding van werelden een centraal concept binnen tribalwars, werelden zouden gesloten systemen moeten zijn. Wat jij in de ene wereld doet hoort geen invloed te hebben op de middelen die jij op een andere wereld hebt. Ik citeer even jullie eigen regels:

§5 Verkopen van een account
Het is ongewenst dat accounts voor commerciële doeleinden gebruikt worden. Daarom is het verboden om spelaccounts, dorpen, grondstoffen of posities in de stam te koop te zetten, te verkopen of te kopen. Bovendien is het ruilen van grondstoffen tussen verschillende werelden verboden.

Voorbeelden:
  • Het is verboden grondstoffen via ebay.nl (of andere internetveilingen) te koop te stellen. Het is ook verboden het spelersrecht of een licentie op de eigen account te koop te stellen op ebay of andere internetveilingen.

  • Het is verboden grondstoffen, dorpen of accounts tegen geld of premium punten aan te bieden.
    • De enige uitzondering hierop zijn functies die vanuit het spel zelf aangeboden worden.
  • Het is verboden persoonlijke bondgenootschappen aan te bieden in ruil voor premium punten.

  • Het is verboden spelers te laten herstarten op een spelwereld in ruil voor Premium-punten.

  • Het is verboden grondstoffen uit wereld 6 tegen grondstoffen uit wereld 7 aan te bieden.
Als je op wereld X grondstoffen verkoopt tegen pp en van die pp op wereld Y grondstoffen koopt dan ruil je dus eigenlijk grondstoffen tussen wereld X en Y. Het concept dat werelden gesloten systemen horen te zijn komt hiermee in gevaar. Verder gaat het ook niet zozeer om hoe je aan pp komt, pp opzichzelf verpest het spel en vooral de start. Als jij start op een wereld zouden je prestaties afhankelijk moeten zijn van hoe je op die wereld start, niet hoeveel geld je uitgeeft of hoeveel pp je op een andere wereld hebt gespaard. Pp farmen is nogal een hersenloze en tijdrovende aangelegenheid die niks tactisch toevoegd aan het spel, als je dit moet doen om ver te komen wordt het spel minder aantrekkelijk.

Als iemand vlak na de bb al 3 dorpen kan hebben verpest dit gewoon het spel, onafhankelijk van de manier waarop die aan die pp komt. Zonder pp moet je nadenken over wat voor tactiek het beste is, hoe bouw je precies je dorp uit, hoe hoog maak je je mijnen, wanneer begin je precies met het maken van lc? Dat is uitdagend en leuk en voegt een tactisch element aan het spel toe die volledig teniet wordt gedaan via pp, waarmee je hersenloos pp kan uitgeven en grondstoffen binnen kan halen. Dat dit de start verpest lijkt me duidelijk. En zelfs midgame heb je nog de muurboosters die ook een deel van het spelplezier weghalen, je moet je clears onnodig dicht op elkaar zetten waardoor je meer tijd kwijt bent aan een aanval en de prijs van dodgen voor de verdediger wordt aanzienlijk lager.

Vergeet ook niet de impact die dit heeft voor nieuwe spelers. Kun jij van iemand verwachten die net tw gaat spelen dat hij eerst 5 werelden pp farmt voor hij ergens begint? Lijkt me niet. Het is al lastig op kleine werelden met een hogere dichtheid aan ervaren spelers als gevolg, maar als die ervaren spelers daarbovenop ook nog pp ertegenaan smijten maakt een nieuwe speler geen schijn van kans en is het meer dan logisch dat deze tw links laat liggen.

Moderators
Dit punt is eigenlijk heel simpel uit te leggen... verbreek de regels niet, let op met je inlogs (meld het zelf als er een foutje is gebeurd) en dan heb je die hele miserie niet. Regels zijn regels, volg ze of niet. In geval van het tweede ... je kent de uitkomst blijkbaar :)

Verder gaan we hier niet op in, discussie over bans blijft niet toegelaten op het forum, je hebt bij elke case recht op een second opinion, en zelfs daarna het recht een COMA aan te spreken.

Verder zijn wij niet verplicht bewijzen te verschaffen voor bans, en ik begrijp dat dit je frustreert en dat je ons daarom niet vertrouwt. Vanaf dat we echter bewijzen gaan geven weet iedereen hoe dingen te omzeilen. Je zegt ook niet in de krant hoe je een kluis opent in 10 stappen, terwijl een sleutelmaker dat wel zal weten. De kluis zal niet meer zo veilig zijn ;)
Indien de bewijzen sluitend zijn dan zal je gebanned worden. Indien deze niet sluitend zijn laten we het passeren, simpelweg omdat wij enkel willen bannen op zekerheid. Elke ban is een potentiële verloren speler, en we willen liever niet het risico nemen dat dit zou zijn vanwege een onterechte ban ;)
Meer kan ik daar niet over zeggen, die procedure zal niet veranderen.

Hier kan opzich nog wel iets over gezegd worden. Wat volgens mij vooral het probleem is is dat te veel spelers met oprechte goede intenties worden gebanned. Jullie veranderen regelmatig de script regels, en kondigen dit niet altijd duidelijk genoeg aan. Als een speler dan een of ander script of zijn account heeft staan dat nog legaal was toen hij/zij het erop zette en ook verder niet gebruikt dan kun je ook eerst een waarschuwing sturen dat deze onmiddelijk moet worden verwijderd in plaats van direct te bannen. Het gaat om een kleine tegemoetkoming, het streven moet zijn dat vooral degenen die willens en wetens vals spelen worden bestraft, niet degenen die per ongeluk iets over het hoofd hebben gezien en verder goede intenties hebben. Met dat principe in het achterhoofd had heel wat ellende bespaard kunnen blijven, de ondergang van W45 bijvoorbeeld om maar wat te noemen.

Promotie
We tried that.
We hebben niet zo lang geleden een wedstrijd uitgeschreven, nodig 10 vrienden uit en win X premium. Weet je hoeveel mensen daaraan hebben deelgenomen? 0.
Mond-op-mond reclame is waarmee Tribal Wars groot is geworden. Het verdwijnen daarvan is wat Tribal Wars op dit moment klein maakt.

Ik zit bijv. zelf nog op de universiteit. Ik was laatst even stout en speelde Tribal Wars in de aula en de reactie die je dan krijgt van de mensen achter je is 'haha jij speelt nog Tribal Wars'. En ja, dat doe ik. Ik speel het nog even graag als 10 jaar geleden. Maar anderen niet.
Er zijn momenteel games op de markt die grafisch sterker staan. Die story-gewijs sterker staan.

Heel even realistisch, niemand van de huidige jonge generatie heeft interesse in een spel van 13 jaar oud.(ja zo oud zijn we al).

Ik nodig jou, en iedereen, uit de jeugd aan te spreken, ze uit te nodigen Tribal Wars te spelen en te kijken hoe lang ze het volhouden (als ze er überhaupt al aan beginnen).

De fout die je hier maakt is dat je ervanuitgaat dat ze het spel niet spelen omdat het er 'oud uit ziet' of 'story gewijs niet sterk is' terwijl het antwoord veel voor de hand liggender is. Een nieuwe speler ziet natuurlijk direct alle premium functies en ziet meteen dat je verder kan komen met betalen. En zoals ik al zei kun je dit niet counteren met 'farm eerst maar pp op werelden' want je weet zelf ook wel dat een nieuwe speler dit niet gaat doen. Dat zou jij ook niet doen als je een spel als tw voor het eerst zag. Deze spelers zullen er direct geen zin meer in hebben. Ze zijn dermate kansloos tegen pp abusers dat ze er maar mee kappen voor ze ooit verder dan 3 dorpen komen. En ik kan ze geen ongelijk geven

10 jaar geleden had je ook grafisch veel betere spellen, maar toen kozen toch veel meer mensen voor tw. Simpelweg omdat het spel toen een stuk aantrekkelijker was, en de start op een eerlijke manier verliep.

InnoGames heeft paar jaar terug reclame nog gemaakt voor TW. De ROI lag onder 0.75. (het is pas voordelig als je 1 haalt). Als je denkt dat men marketing laat vallen zolang het opbrengt denk ik dat je niet echt realistisch bent. Zolang marketing opbrengt brengt dat ook geld in het laadje (in de vorm van future investments). Dus waarom zouden ze dat stopzetten als marketing nog wat zou opbrengen ;)


PS: Wereld 50, onze laatste non-premium wereld, is sneller uitgestorven dan de laatste wereld die bevonden werd als 'slechtste instellingen ooit'. Dus blijkbaar wordt non-premium toch niet zo geapprecieerd als iedereen denkt.

PPS: Ik heb de poll weggehaald. Ik voer hier liever een discussie over om iedereen's argumenten te horen ipv dat mensen domweg een knopje indrukken zonder meningen te aanhoren en dan het topic niet eens meer opzoeken ;)

Over wereld 50 ga ik niet oordelen omdat ik deze niet ken, natuurlijk kunnen er ook andere oorzaken aan ten grondslag liggen zoals een grote veelomvattende stab oid. Werelden zijn tegenwoordig sowieso erg klein, kijk naar de volgende grafiek voor de lange termijn trend. W51 en 52 hebben overigens weer nog minder dorpen dan 50 maar die heb ik er niet bijgezet omdat ze nog een beetje groeien.

tw_data.png


Op de y-as het aantal dorpen, x as het wereldnummer. Er liggen een paar outliers hier en daar zowel naar boven als naar beneden, maar de algemene trend is duidelijk.
 

DeletedUser61134

Guest
Heb je wel rekening gehouden met de barbarendorpen per speler?
Die regel verschilt natuurlijk weer per wereld.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik heb geen rekening gehouden met de bonusdorpen, dat is stom. Maar alle andere barbarendorpen zijn ooit spelers geweest, en geven dus nog een soort van indicatie hoe druk een wereld bezocht is geweest.

In deze logplot is de trend van de laatste paar werelden overigens nog wat beter zichtbaar:

losplot_tw.png
 

Deleted User - 487871837

Guest
Maar alle andere barbarendorpen zijn ooit spelers geweest, en geven dus nog een soort van indicatie hoe druk een wereld bezocht is geweest.

Ik kan me vinden in alles wat je zegt maar ik snap alleen deze zin niet.
Je hebt toch ook werelden waar je meerde bb's per speler hebt dan andere werelden?

(Nadruk op toch in die vraag, weet het niet 100% zeker, lees daar redelijk overheen bij wereldinstellingen :rolleyes:)
 

DeletedUser61134

Guest
Ik kan me vinden in alles wat je zegt maar ik snap alleen deze zin niet.
Je hebt toch ook werelden waar je meerde bb's per speler hebt dan andere werelden?

(Nadruk op toch in die vraag, weet het niet 100% zeker, lees daar redelijk overheen bij wereldinstellingen :rolleyes:)

Die instellingen zijn er, ben de site kwijt die de 100% instellingen weergeeft :(
 

DeletedUser7072

Guest
Volgens mij niet, je hebt soms dat spelers hun locatie niet zien zitten en overnieuw beginnen en hun oude dorp in een bb veranderd, maar dat is iets anders dan dat dorpen meteen al beginnen als bb's. Naar mijn weten doen enkel bonusdorpen dat.
 

DeletedUser61134

Guest
Volgens mij niet, je hebt soms dat spelers hun locatie niet zien zitten en overnieuw beginnen en hun oude dorp in een bb veranderd, maar dat is iets anders dan dat dorpen meteen al beginnen als bb's. Naar mijn weten doen enkel bonusdorpen dat.

Had een linkje op Skype gezet, maar is een uitgebreidere ergens
 

DeletedUser7072

Guest
Het is ook wel grappig om te zien dat je eigenlijk 3 fases in tw hebt. De wereld 1 t/m 12 waren stabiel en hoog muv wereld 10 die op de een of andere manier ver naar beneden uitschiet. Dan heb je de grillige periode van W13-W38 waar de trend naar beneden gaat maar er veel uitschieters aan alle kanten zijn, vooral W26 is ineens heel populair. Na W38 gaat het praktisch in een rechte lijn naar beneden, daar zit het begin van het einde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
2.508
Ik zou toch graag op 1 punt willen wijzen. Verder zal ik me buiten deze interessante discussie houden aangezien ik nog altijd op een plaats als forummod loer (a)

Dit is een stuk wat over W50 gaat.

robbeke: "W50 is niet per ongeluk sneller uitgestorven. Kan je daar aub duidelijker over zijn. Als je iets opmerkt, mag je ook een eventuele reden daarvoor geven. Als ik ze denk te weten, dan jullie zeker."

Helaas weet ik er zelf niet de reden voor ;)
Velen wilden de wereld, echter is hij wel sneller uitgestorven dan anderen.

Gezien 1 ding anders was dan normaal (geen premium) nemen we ook aan dat dit hieraan ligt. (ik neem aan dat dat een beetje is als 1+1=2)

Persoonlijk wilde ik graag op W50 beginnen, omdat het weer eens een old-school wereld zou zijn(zonder premium beurs). Echter waren de instellingen een echte afknapper. De reden dat W50 gefaald is ook die reden. Wie verzint het nu om een wereld op te starten met de volgende combinatie:
-Pakketjes
-Dure herbouw
-Een gap van 100ms

Deze combinatie is gewoonweg de oorzaak van de tegenvallende opkomst van W50. Ik met nog vele andere zijn afgehaakt toen deze instellingen bekend werden gemaakt. Dit is de oorzaak dat er minder serieuze starters dan verwacht/gehoopt waren. Het is ook logisch dat een wereld eerder 'uitsterft', als er minder starters zijn, zoals het geval is op W50. Ik denk dat de aannamen dat dit komt door het gebrek premium beurs volkomen onterecht is! Het komt eerder door naar mijn mening eigenaardige instelling, waardoor W50 niet het succes is geworden waarop gehoopt werd.
Als ook maar één van deze drie instellingen veranderd was, dan was W50 al een groter succes dan dat het nu het geval is. Voorafgaand van de wereld is er ook veel vraag geweest naar het veranderen van de combinatie van de gekozen wereldinstellingen, maar het was 'te laat om nog te veranderen'. Wat ik raar vind, aangezien de spelers zelf de instellingen mochten bepalen toentertijd.

Wat betreft dat de premium beurs over het algemeen, daar ben ik deels voorstander van. Hierdoor heb ik vanaf W36 nooit meer voor mijn PA/AM hoeven te betalen en daar ben ik dankbaar voor. Dat sommige een paar werelden pp's farmen om daarna te knallen met een grote voorsprong kunnen beginnen op een nieuwe wereld, is een terugkomend iets en is in principe niet veel mis mee. Iedereen die beweerd nog nooit geboost te hebben is naar mijn mening of hypocriet of moet niet zeuren want dan zijn ze te lui om pp's te farmen. Wel denk ik dat er een limiet moet komen met hoeveel pp's je op één account kan hebben. Om het verschil niet al te groot te maken, maar zoiets zal niet snel gebeuren denk ik.
Er moet tenminste een tegemoetkoming worden gekocht, voor het aanhoudende kritiek op de premium beurs.
 
Laatst bewerkt:

Deleted User - 487871837

Guest
Wel denk ik dat er een limiet moet komen met hoeveel pp's je op één account kan hebben. Om het verschil niet al te groot te maken, maar zoiets zal niet snel gebeuren denk ik.
Er moet tenminste een tegemoetkoming worden gekocht, voor het aanhoudende kritiek op de premium beurs.

Een spend limiet?
Beurs niet halfvol laten zijn zodra de wereld start?
Beurs na x aantal dagen na de start pas openen?

In de ogen van de mods waarschijnlijk allemaal kutideeën :p
 

DeletedUser7072

Guest
Ja natuurlijk, dan nemen de inkomsten af. Hoe dichter bij de start hoe groter het relatieve voordeel dat die beurs geeft en hoe groter de vraag naar grondstoffen zal zijn.

En een zeer goed punt van Aldo overigens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deleted User - 487871837

Guest
Ja natuurlijk, dan nemen de inkomsten af. Hoe dichter bij de start hoe groter het relatieve voordeel die beurs geeft en hoe groter de vraag naar grondstoffen zal zijn.

Daarom zal ook maar iets wat erop lijkt nooit gebeuren, maar het is leuk om eer eens over te fantaseren.
 
Reactiescore
1.142
Volgens mij niet, je hebt soms dat spelers hun locatie niet zien zitten en overnieuw beginnen en hun oude dorp in een bb veranderd, maar dat is iets anders dan dat dorpen meteen al beginnen als bb's. Naar mijn weten doen enkel bonusdorpen dat.

Nee er zijn werelden waar je voor elke speler die start 10 bb's er bij krijgt op die wereld en er zijn werelden waar je voor elke speler die start 0,01 bb krijgt dus dat kan enorm verschillen.
 

DeletedUser7072

Guest
Hmm dan zou ik die instellingen moeten meewegen in het bovenstaande grafiekje, maar daar heb ik nu geen zin in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser61134

Guest
Ja ik had die info al naar Dirk gezet.

En wat Aldo zegt, ik zat echt gigantisch te hopen op een 10ms wereld, dan zou pakket leuk en uitdagend worden.
Duur herbouwen is dan ook geen factor,
 
Reactiescore
2.508
Jij hebt er wel heel erg veel zin in :D
 

Pimsie.

Tribe Mate Of The Year 2017
Reactiescore
2.526
Het is eigenlijk gewoon duidelijk, inno gaf W50 zo'n enorme kut instellingen waardoor ze van te voren wisten dat het tegen zou vallen. Dit deden ze natuurlijk zodat ze daarna konden zeggen dat het de schuld was van de no pp instelling!!!?!?!??!?!?! Dit omdat ze in het toekomst dan geen no pp functie wereld hoefde te maken?!??!?! TW IS EXPOSED!!!!
 
Reactiescore
1.454
Zou mij niks verbazen tbh. Wat ik ook wel frappant vind is dat geen enkele mod die instellingen aanhaalt als reden, en op het moment dat hun argument volledig ontkracht wordt ze niet meer reageren. Ik zou zeggen: bewijs maar dat de premium beurs dit beïnvloed heeft. Open een wereld samengesteld naar de wensen van de speler (door die enquete die jullie laatst gehouden hadden). Zorg dat er geen premium beurs is, en ga dan kijken naar de cijfers! Blijkt het dat de opkomst niet stijgt, dan zal ik sowieso nooit meer zeuren over de premium beurs. Is het, zoals de hele community denkt, een succes, hebben jullie eindelijk bewijs van de invloed van de beurs.

Helaas zullen ze nooit naar hun klanten luisteren...
 

Deleted User - 487871837

Guest
Het is eigenlijk gewoon duidelijk, inno gaf W50 zo'n enorme kut instellingen waardoor ze van te voren wisten dat het tegen zou vallen. Dit deden ze natuurlijk zodat ze daarna konden zeggen dat het de schuld was van de no pp instelling!!!?!?!??!?!?! Dit omdat ze in het toekomst dan geen no pp functie wereld hoefde te maken?!??!?! TW IS EXPOSED!!!!

Conspiracy theories :eek:
 
Bovenaan