De verpaupering van Tribalwars

Reactiescore
1.454
De verpaupering van Tribalwars

Meningen zullen mij niet kennen. Ik ben The Pianist (naam doet er niet toe), 21 jaar en zoals velen hier, Tribalwars fanaat. Ooit ben ik begonnen met spelen op wereld 1. Och wat was dit een mooi spel. Ik snapte er geen bal van, maar toch vond ik het interessant. Na een langere break, mede door tijdgebrek, kwam ik weer terug bij dit mooie spel. Ik was erg verbaasd, en niet op een positieve manier. Premium functie hier, event daar. En boven op dat alles, onvrede in de community. Nu is het makkelijk praten en zeggen dat die premium functies het spel hebben verpest, iets waar ik overigens ook heilig in geloof, maar er zijn ook andere punten.

Premium beurs
Laat ik bij het begin beginnen. Ik ben terug gekomen na een lange break en begon op wereld 46 te spelen. Op zich best een interessante wereld. Kerk (iets waar ik me altijd mee kan vermaken), niet te snel (speelsnelheid 1 als ik me niet vergis) en natuurlijk de premiumbeurs. Wacht eens even, dat hoort toch niet thuis in Tribalwars. Voorheen was succes berust op skills, inzicht en inzet. Tegenwoordig is dit spel gebaseerd op wie de grootste portemonnee heeft. Nu heb ik een vraag aan de mensen die dit spel mogelijk maken. Innogames, de moderators. Schamen jullie je niet? Vinden jullie het dan echt niet schandalig dat jullie zo'n prachtig spel, een spel wat voor mij behoort tot jeugd sentiment, aan het verpesten zijn. Sinds de komst van de premium beurs zijn vele toppers gestopt, en met goed recht. Dit was vaak niet vanwege tijd te kort, vanwege andere interesses en ga zo maar door. Nee, ze zijn gestopt vanwege de premium beurs. Ik kan mij werelden herinneren waar de top 100 stuk voor stuk kans hadden op wereld winst. Tegenwoordig is dit getal toch behoorlijk geslonken. De smaakmakkers van Tribalwars zijn weg en steeds meer vertrekken. De premium beurs is niet een manier om het spel mogelijk te maken, het is een manier om het spel een langzame en pijnlijke dood te geven.

De argumenten die we keer op keer horen vanuit de moderators zijn als volgend:
We kunnen het financieel niet anders voor elkaar krijgen. Wij bepalen dat niet. Wij kunnen er niks aan doen. Het wordt van hoger af besloten.

En nu snap ik wel dat de premium beurs een wanhoopspoging is om dit spel overeind te houden, maar al de argumenten die genoemd worden zijn klinkklare onzin. Kunnen jullie serieus het spel niet op een andere manier overeind houden. Kunnen jullie daadwerkelijk niet verder kijken dan jullie neus lang is? Er zijn honderden, misschien wel duizenden opties om inkomsten te genereren die het speelplezier van velen niet verpesten. Een paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld het verhogen van de prijs van premium punten. Of 400 PP voor een premium account in plaats van 200 PP. Ik ben er heilig van overtuigd dat de meerderheid van de Tribalwars community geen enkele moeite heeft om 200 PP, of 400PP als je Account manager ook meerekent, extra uit te geven, mocht dit betekenen dat die rot premium beurs voor eens en altijd van Tribalwars zal verdwijnen. Ook kun je om donaties vragen of crowdfunding. Dit is iets wat razend populair is tegenwoordig. Ik weet verder de specificaties van deze opties niet, maar ik denk dat de meeste mensen geen moeite hebben om even wat extra te investeren mocht de beurs verdwijnen.

Verder wordt er gezegd dat de moderators daar niks aan kan doen. Wat een ongelooflijke grote hoop met onzin is dat zeg. Natuurlijk kunnen jullie er wel wat aan doen. Jullie zijn de forum moderators van Tribalwars. Jullie representeren de community. Misschien wordt het ook eens tijd dat jullie zo gaan handelen. Er zit meer macht in die functie dan jullie je voorstellen, en er zit meer macht in de community dan wij (als community zijnde) ons kunnen voorstellen. Het wordt tijd dat er een keer naar onze positie gehandeld wordt.

Moderators
Het volgende puntje. Zowel in-game als de forum moderators doen iets goed fout. Toen ik terug kwam heb ik niks anders dan negativiteit richting de moderators gezien. En, helaas, is dit ook volledig terecht. Er wordt van geen enkele kant naar de community geluisterd. Wij vragen, nee schreeuwen met z'n allen om iets, en precies het tegenovergestelde wordt gedaan. Daarna wordt gezegd, ja maar dat is wat de meerderheid wou. En de meerderheid zit niet op het forum. Hebben we enig bewijs, nee. Krijgen wij enig bewijs te zien, nee. Hoe ik godsnaam moeten wij nog vertrouwen in jullie hebben. Ik heb op menige fora gezien dat Duckje en Poo helemaal belachelijk worden gemaakt. Vroeger hadden we nog respect voor de moderators en anders om gelde het zelfde. Volgens mij is dit helemaal verdwenen. Denken jullie nou niet eens: Hmmm volgens mij gaat het niet helemaal goed?

Mijn respect voor moderators is de laatste tijd ook weg gegaan. Vroeger heb ik bans gehad, zoals velen. En elke keer was die dan ook terecht. Er was eerlijkheid van beide kanten. Er werd bewijs geleverd. Natuurlijk probeerde je altijd een beetje dingen goed te praten, maar er werd altijd een eerlijk besluit genomen. Sinds ik terug ben gekomen, na mijn periode van afwezigheid, heb ik meer gezeik gehad met moderators dan ooit te voren. Ik heb in totaal 3 bans gehad. 2 daarvan waren volledig onterecht. Die ene heb ik dan ook geaccepteerd en de andere twee aangevochten tot het bot. 1 ding is mij hier op gevallen. De moderators misbruiken hun macht en hebben geen enkel vertrouwen in hun spelers. Nog geen paar dagen terug heb ik weer een onterechte ban gekregen. Na hier en daar wat te mopperen besloot ik wereld 54 toch maar eens een kans te geven. Ik kwam hier op een account terecht met twee jongens die ik op wereld 50 heb leren kennen. Tegelijkertijd speelde mijn broer ook nog op wereld 50. Hiervoor hebben wij netjes internetverbinding delen aangezet. Echter kort na dat ik begon te spel op dit account had mijn broer geen tijd meer en had daarom een paar dagen niet ingelogd. Ik werd woensdag ochtend dan ook geschokt wakker om te zien dat ik een ban heb gekregen. De uitleg van de moderator was een foute overstap. Ik heb het hele verhaal haar fijn uitgelegd, maar hij was niet te vermurwen. Volgens hem was het volledig terecht en kregen de ban. Daarna vroeg ik om bewijs dat ik daar had ingelogd. Het antwoord was: Ik hoef dit niet te verstrekken, maar hier zijn de inlogs. Wacht eens even, ik hoef dit niet te verstrekken? Ben je nou helemaal van de pot gerukt. Dus met andere woorden, iemand wordt gearresteerd, vraagt om welke gronden hij vast zit en er wordt gewoon doodleuk gezegd dat hoef ik niet te zeggen? Volgens mij is iemand nog steeds onschuldig tot dat het tegendeel is bewezen. Daarnaast werd informatie achter gehouden, want na mijn overstap is er nog wel dergelijk gelogd op dat account. Dus even opgesomd, er wordt geen bewijs geleverd en als er dan wordt geleverd wordt er bewijs achter gehouden? Dit is toch duidelijk machtsmisbruik. Daarnaast vertrouwde hij ook duidelijk de spelers, de klanten, totaal niet. Mijn vraag: Hoe kunnen wij jullie nog serieus nemen, hoe kunnen we jullie nog vertrouwen?

Promotie
Aah promotie, het mooie middel om mensen naar binnen te lokken. Om mensen te interesseren in het spel. Een middel wat alles en iedereen gebruikt behalve Tribalwars. Een tijdje terug kwam ik een discussie tegen tussen een moderator en een aantal spelers. Dit ging over promotie maken. Er werd beweerd dat een reclame spot, bijvoorbeeld, nooit winst zou op leveren. Natuurlijk kan je niet achterlijker antwoorden dan dat. Natuurlijk levert het spelers op. Er werd beweerd dat de jeugd van tegenwoordig niet geïnteresseerd zou zijn in het spel. Waarop is dat gebasseerd. Grondig onderzoek, nee. Steekproef, nee. Aannames, BINGO! Ik schrok mij een hoedje, dat iemand die een community moet leiden, zo ontzettend dom uit de hoek kon komen. Misschien wordt het eens tijd om echt te kijken naar wat de mogelijkheden zijn. En blijkt het dat de jeugd totaal geen interesse heeft, hebben jullie het tenminste geprobeerd.

Maar naast de jeugd, is er ook nog een enorme doelgroep die wel geïnteresseerd zou zijn in Tribalwars. Dit zijn namelijk de oud spelers. Dit zijn de spelers die bekent zijn met het spel en weten hoe mooi het wel niet is. Dit zijn de spelers die het spel ook weer zullen verkopen aan anderen. Dit is een doelgroep die bereikt moet worden. Ik zelf ben ook op zo'n manier weer begonnen met spelen. Op een dag stuurde een oud co van mij een mailtje en vroeg of het inlog van een account nog wist. Daarna begon het toch wel weer te kriebelen om te spelen. Dit gevoel kan ook bij anderen op gewekt worden, maar dan moet er wel moeite in gestoken worden.

Conclusie
We zitten nu op een punt dat er toch echt verandering moet komen. Mocht dat niet gebeuren, en gaan jullie zo door als jullie nu doen mag de stekker er wat mij uitgetrokken worden. Ik en velen anderen willen dit spel herinneren zoals het was. Een mooi tactisch spel waar toewijding beloond werd. Niet als een Pay 2 win.

Ik heb ook een vraag neer gezet bovenaan om de tevredenheid maar eens te testen. Misschien is dit dan een indicatie van hoe het echt gaat in deze community.

The Pianist

PS: vat het allemaal niet te persoonlijk op. Ik merk gewoon dat het fout gaat en moest er wat van zeggen.
PSS: Ik heb niet gecontroleerd op typefouten (geen zin in :p) dus aub niet verbeteren (A)
 

Deleted User - 24028

Guest
Mooie post met zeker een heel aantal waarheden. Wel nogal kort door de bocht over bepaalde zaken.

Wat er allemaal gewijzigd is afgelopen jaren en jaren is zeker niet allemaal goed, maar ook niet allemaal slecht. En wanneer ze totaal niks hadden gewijzigd in die tijd zou het ook niet goed zijn / niet realistisch zijn. Ik vind het beter dat ze proberen en af en toe hun handen verbranden dan dat ze niks doen. Alleen zouden ze wat vaker moeten toegeven dat ze bij een wijziging fout waren en deze fout moeten rechtzetten / de wijziging ongedaan maken. Dit allee op beiden niveaus, zowel bij inno dus als bij ons community alleen.
 
Reactiescore
276
Nu heb ik een vraag aan de mensen die dit spel mogelijk maken. Innogames, de moderators. Schamen jullie je niet?
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Innogames is een bedrijf (geworden). Zij hebben gewoon mensen in dienst die vrij accuraat kunnen "uitrekenen" wat de meest winstgevende configuratie is. Blijkbaar verdient pay2win in combinatie met premium beter dan alleen (duurder) premium. Je geklaag is dan ook gericht aan dovemansoren.

En dan heeft de .nl community nog redelijk mazzel; de classic werelden die hier draaien zijn qua instellingen zeer goed. Vergelijkbare werelden vind je op vrijwel geen enkele taalversie meer. Het is dan ook de vraag hoe lang het duurt voordat de classic wordt afgesloten hier.

Hart en liefde voor het spel zijn er al jaren niet meer. Als dit voor jou een vereiste is voor games, zal je toch meer bij de indie games moeten gaan kijken, en zeker niet bij logge bedrijven als inno.
 
Reactiescore
746
Ik zal hier even inhoudelijk op proberen te reageren. Jammer genoeg is dit zo'n topic dat we vrij vaak zien verschijnen en telkens weer is het, zoals Warre al een beetje aanhaalt, kort door de bocht.

Premium Beurs
Dit is eigenlijk een hele lap tekst voor 'ik wil niet dat anderen evenveel kans hebben als mij'.
Laat ik hier even duidelijk stellen dat premium beurs premium beschikbaar stelt voor iedereen. Als jij 5 werelden PP farmed heb je net zoveel premium als iemand die zich de top koopt.

Als voorbeeld kan ik een persoonlijke ervaring aanhalen, ik heb zelf geen euro geld in mijn huidige (.net) wereld gestoken en toch sta ik 17 dagen voor het einde van de wereld op de 4de plek. Dat dankzij premium beurs. Ik heb premiumfunctionaliteiten kunnen afschaffen omdat ik eerder een wereld heb gePP farmed. Dankzij premium beurs heeft een niet betalende speler (ikzelf) de top kunnen halen op een wereld.

Wat jij dus wil zeggen bestaat dus uit meerdere mogelijkheden:
1) Je bent zelf te lui om te pp farmen en dit te gebruiken in een komende wereld
2) Je kan er niet tegen dat je eigen premium spending (waar je vroeger zelf geld voor moest spenderen) nu ongedaan wordt gemaakt door andere 'noobs' die premium kunnen farmen en zo gratis kunnen spelen
3) Je bent zelf te noob dat zelfs je eigen PP potje het niet haalt tegen de nieuweling die nu OOK premium kan gebruiken, en daar kan je niet tegen.

Het is natuurlijk aan jou om de keuze hierboven vast te zetten over in welke categorie.

Wat ik je echter wel kan vertellen is dat de toegang tot premium voor iedereen gratis is geworden. Jij die 100k premium verdient door te farmen, of een andere die 100k betaald en die inzet op een wereld blijft 100k tegen 100k. (als extreem voorbeeld, er is bijna niemand met een 100k premiumvoorraad).

Waar ik me achter kan zetten is dat je niet pro premium beurs bent, dat kan ik volledig begrijpen, maar dan moet je daar wel de juiste redenen voor aanhalen. 'winnen voor mens met de grootste portefeuille' is onzin. Zie hierboven.

Moderators
Dit punt is eigenlijk heel simpel uit te leggen... verbreek de regels niet, let op met je inlogs (meld het zelf als er een foutje is gebeurd) en dan heb je die hele miserie niet. Regels zijn regels, volg ze of niet. In geval van het tweede ... je kent de uitkomst blijkbaar :)

Verder gaan we hier niet op in, discussie over bans blijft niet toegelaten op het forum, je hebt bij elke case recht op een second opinion, en zelfs daarna het recht een COMA aan te spreken.

Verder zijn wij niet verplicht bewijzen te verschaffen voor bans, en ik begrijp dat dit je frustreert en dat je ons daarom niet vertrouwt. Vanaf dat we echter bewijzen gaan geven weet iedereen hoe dingen te omzeilen. Je zegt ook niet in de krant hoe je een kluis opent in 10 stappen, terwijl een sleutelmaker dat wel zal weten. De kluis zal niet meer zo veilig zijn ;)
Indien de bewijzen sluitend zijn dan zal je gebanned worden. Indien deze niet sluitend zijn laten we het passeren, simpelweg omdat wij enkel willen bannen op zekerheid. Elke ban is een potentiële verloren speler, en we willen liever niet het risico nemen dat dit zou zijn vanwege een onterechte ban ;)
Meer kan ik daar niet over zeggen, die procedure zal niet veranderen.

Promotie
We tried that.
We hebben niet zo lang geleden een wedstrijd uitgeschreven, nodig 10 vrienden uit en win X premium. Weet je hoeveel mensen daaraan hebben deelgenomen? 0.
Mond-op-mond reclame is waarmee Tribal Wars groot is geworden. Het verdwijnen daarvan is wat Tribal Wars op dit moment klein maakt.

Ik zit bijv. zelf nog op de universiteit. Ik was laatst even stout en speelde Tribal Wars in de aula en de reactie die je dan krijgt van de mensen achter je is 'haha jij speelt nog Tribal Wars'. En ja, dat doe ik. Ik speel het nog even graag als 10 jaar geleden. Maar anderen niet.
Er zijn momenteel games op de markt die grafisch sterker staan. Die story-gewijs sterker staan.

Heel even realistisch, niemand van de huidige jonge generatie heeft interesse in een spel van 13 jaar oud.(ja zo oud zijn we al).

Ik nodig jou, en iedereen, uit de jeugd aan te spreken, ze uit te nodigen Tribal Wars te spelen en te kijken hoe lang ze het volhouden (als ze er überhaupt al aan beginnen).

InnoGames heeft paar jaar terug reclame nog gemaakt voor TW. De ROI lag onder 0.75. (het is pas voordelig als je 1 haalt). Als je denkt dat men marketing laat vallen zolang het opbrengt denk ik dat je niet echt realistisch bent. Zolang marketing opbrengt brengt dat ook geld in het laadje (in de vorm van future investments). Dus waarom zouden ze dat stopzetten als marketing nog wat zou opbrengen ;)


PS: Wereld 50, onze laatste non-premium wereld, is sneller uitgestorven dan de laatste wereld die bevonden werd als 'slechtste instellingen ooit'. Dus blijkbaar wordt non-premium toch niet zo geapprecieerd als iedereen denkt.

PPS: Ik heb de poll weggehaald. Ik voer hier liever een discussie over om iedereen's argumenten te horen ipv dat mensen domweg een knopje indrukken zonder meningen te aanhoren en dan het topic niet eens meer opzoeken ;)
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser69389

Guest
Ik zal hier even inhoudelijk op proberen te reageren. Jammer genoeg is dit zo'n topic dat we vrij vaak zien verschijnen en telkens weer is het, zoals Warre al een beetje aanhaalt, kort door de bocht.

Premium Beurs
Dit is eigenlijk een hele lap tekst voor 'ik wil niet dat anderen evenveel kans hebben als mij'.
Laat ik hier even duidelijk stellen dat premium beurs premium beschikbaar stelt voor iedereen. Als jij 5 werelden PP farmed heb je net zoveel premium als iemand die zich de top koopt.

Als voorbeeld kan ik een persoonlijke ervaring aanhalen, ik heb zelf geen euro geld in mijn huidige (.net) wereld gestoken en toch sta ik 17 dagen voor het einde van de wereld op de 4de plek. Dat dankzij premium beurs. Ik heb premiumfunctionaliteiten kunnen afschaffen omdat ik eerder een wereld heb gePP farmed. Dankzij premium beurs heeft een niet betalende speler (ikzelf) de top kunnen halen op een wereld.

Wat jij dus wil zeggen bestaat dus uit meerdere mogelijkheden:
1) Je bent zelf te lui om te pp farmen en dit te gebruiken in een komende wereld
2) Je kan er niet tegen dat je eigen premium spending (waar je vroeger zelf geld voor moest spenderen) nu ongedaan wordt gemaakt door andere 'noobs' die premium kunnen farmen en zo gratis kunnen spelen
3) Je bent zelf te noob dat zelfs je eigen PP potje het niet haalt tegen de nieuweling die nu OOK premium kan gebruiken, en daar kan je niet tegen.

Het is natuurlijk aan jou om de keuze hierboven vast te zetten over in welke categorie.

Wat ik je echter wel kan vertellen is dat de toegang tot premium voor iedereen gratis is geworden. Jij die 100k premium verdient door te farmen, of een andere die 100k betaald en die inzet op een wereld blijft 100k tegen 100k. (als extreem voorbeeld, er is bijna niemand met een 100k premiumvoorraad).

Waar ik me achter kan zetten is dat je niet pro premium beurs bent, dat kan ik volledig begrijpen, maar dan moet je daar wel de juiste redenen voor aanhalen. 'winnen voor mens met de grootste portefeuille' is onzin. Zie hierboven.

Moderators
Dit punt is eigenlijk heel simpel uit te leggen... verbreek de regels niet, let op met je inlogs (meld het zelf als er een foutje is gebeurd) en dan heb je die hele miserie niet. Regels zijn regels, volg ze of niet. In geval van het tweede ... je kent de uitkomst blijkbaar :)

Verder gaan we hier niet op in, discussie over bans blijft niet toegelaten op het forum, je hebt bij elke case recht op een second opinion, en zelfs daarna het recht een COMA aan te spreken.

Verder zijn wij niet verplicht bewijzen te verschaffen voor bans, en ik begrijp dat dit je frustreert en dat je ons daarom niet vertrouwt. Vanaf dat we echter bewijzen gaan geven weet iedereen hoe dingen te omzeilen. Je zegt ook niet in de krant hoe je een kluis opent in 10 stappen, terwijl een sleutelmaker dat wel zal weten. De kluis zal niet meer zo veilig zijn ;)
Indien de bewijzen sluitend zijn dan zal je gebanned worden. Indien deze niet sluitend zijn laten we het passeren, simpelweg omdat wij enkel willen bannen op zekerheid. Elke ban is een potentiële verloren speler, en we willen liever niet het risico nemen dat dit zou zijn vanwege een onterechte ban ;)
Meer kan ik daar niet over zeggen, die procedure zal niet veranderen.

Promotie
We tried that.
We hebben niet zo lang geleden een wedstrijd uitgeschreven, nodig 10 vrienden uit en win X premium. Weet je hoeveel mensen daaraan hebben deelgenomen? 0.
Mond-op-mond reclame is waarmee Tribal Wars groot is geworden. Het verdwijnen daarvan is wat Tribal Wars op dit moment klein maakt.

Ik zit bijv. zelf nog op de universiteit. Ik was laatst even stout en speelde Tribal Wars in de aula en de reactie die je dan krijgt van de mensen achter je is 'haha jij speelt nog Tribal Wars'. En ja, dat doe ik. Ik speel het nog even graag als 10 jaar geleden. Maar anderen niet.
Er zijn momenteel games op de markt die grafisch sterker staan. Die story-gewijs sterker staan.

Heel even realistisch, niemand van de huidige jonge generatie heeft interesse in een spel van 13 jaar oud.(ja zo oud zijn we al).

Ik nodig jou, en iedereen, uit de jeugd aan te spreken, ze uit te nodigen Tribal Wars te spelen en te kijken hoe lang ze het volhouden (als ze er überhaupt al aan beginnen).

InnoGames heeft paar jaar terug reclame nog gemaakt voor TW. De ROI lag onder 0.75. (het is pas voordelig als je 1 haalt). Als je denkt dat men marketing laat vallen zolang het opbrengt denk ik dat je niet echt realistisch bent. Zolang marketing opbrengt brengt dat ook geld in het laadje (in de vorm van future investments). Dus waarom zouden ze dat stopzetten als marketing nog wat zou opbrengen ;)


PS: Wereld 50, onze laatste non-premium wereld, is sneller uitgestorven dan de laatste wereld die bevonden werd als 'slechtste instellingen ooit'. Dus blijkbaar wordt non-premium toch niet zo geapprecieerd als iedereen denkt.

PPS: Ik heb de poll weggehaald. Ik voer hier liever een discussie over om iedereen's argumenten te horen ipv dat mensen domweg een knopje indrukken zonder meningen te aanhoren en dan het topic niet eens meer opzoeken ;)


Over een second-opionion. Vaak zat meegemaakt dat jullie, met name Duckje, dan vooringenomen handelen zonder fatsoenlijk de dialoog aan te gaan. Eigenlijk zou er een optie moeten worden ingebouwd dat je echt te maken kunt hebben met een onafhankelijk iemand, bijv. iemand vanuit het hoofdkantoor in Hamburg. Want veelal is het gewoon gebleken dat Duckje zich dan als dictator gedroeg en niet eens luisterde naar hetgeen je vertelde of discussie uit de weg ging door de support maar te sluiten of de straf te verhogen omdat je niet naar zijn mond praat.
 
Reactiescore
746
Over een second-opionion. Vaak zat meegemaakt dat jullie, met name Duckje, dan vooringenomen handelen zonder fatsoenlijk de dialoog aan te gaan. Eigenlijk zou er een optie moeten worden ingebouwd dat je echt te maken kunt hebben met een onafhankelijk iemand, bijv. iemand vanuit het hoofdkantoor in Hamburg. Want veelal is het gewoon gebleken dat Duckje zich dan als dictator gedroeg en niet eens luisterde naar hetgeen je vertelde of discussie uit de weg ging door de support maar te sluiten of de straf te verhogen omdat je niet naar zijn mond praat.

Gewoonlijk lezen we gewoon wat tot dan gezegd is geweest in het ticket en kijken we nogmaals de bewijzen na.
Eigenlijk zelfs in omgekeerde volgorde om het eerste oordeel niet te laten vertroebelen door wat een moderator eerst heeft ontdekt en beschreven.

Het staat je steeds vrij de andere coma aan te spreken mocht je het niet eens zijn met de ene, ik ga er echter van uit dat deze altijd een reden zal hebben om tegen je in te gaan of en strafmaat te leggen. Het constant blijven negeren van de feiten terwijl ze er wel degelijk zijn is bijv. niet iets waar je bij ons op een goed blaadje komt :)

Nogmaals, het staat je steeds vrij een andere coma ervoor aan te spreken. Het InnoGames HQ houdt zich niet bezig met dergelijke zaken dus is ook niet mogelijk :)
(zij houden zich bezig met de feedback die de CM's doorgeven en met het development team aan te sturen)
 

Deleted User - 24028

Guest
Het is theoretisch gezien wel mogelijk om klacht in te dienen bij innogames medewerkers wanneer je vind dat een CM zijn boekje te buiten gaat (of eender welke klacht tegenover CM), toch ?
Ja ik schrijf bewust theoretisch omdat het geen praktisch nut heeft en je dus beter jezelf die tijd bespaard. Steek je die tijd beter in de CM te slim af te zijn, zo moeilijk is dat niet hoor hihiihi
 
Reactiescore
276
Een attente reactie van Poo, maar over kort door de bocht zijn gesproken:
Dit is eigenlijk een hele lap tekst voor 'ik wil niet dat anderen evenveel kans hebben als mij'.
Er is maar een configuratie zo eerlijk als mogelijk - namelijk dat niemand zich omhoog kan kopen.

Jouw standpunten rijmen niet met elkaar; je noemt het systeem "eerlijk", maar nieuwe spelers hebben niet de afgelopen 5 werelden al vlaggen en premium gespaard. Zij komen dus dubbel bedrogen uit. En daaronder klagen dat er geen aanwas aan nieuwe spelers is.

Daarnaast kan ik zulke werelden gewoonweg niet serieus nemen, al heb ik zelf ook nagenoeg onbeperkt PP te besteden. En ik denk dat ik daarin niet alleen sta. Muren die na 1 minuut weer level 20 zijn, mensen die in de beginnersbescherming al 3 dorpen hebben. Noem me een purist, maar dat is gewoonweg niet hoe het spel ooit bedoeld was.

Zoals ik al vaak aangegeven heb, vind ik het belangrijk dat een spel blijft veranderen. De veranderingen van vroeger, zoals boogschutters en kerk, hebben het spel ingrijpend veranderd. Maar bijvoorbeeld de events en dat rare nieuwe riddersysteem zijn overduidelijk toegevoegd, niet voor hun spelmeerwaarde, maar omdat zij heel makkelijk met freemium aspecten te verrijken zijn.
 
Reactiescore
746
Het is theoretisch gezien wel mogelijk om klacht in te dienen bij innogames medewerkers wanneer je vind dat een CM zijn boekje te buiten gaat (of eender welke klacht tegenover CM), toch ?
Ja ik schrijf bewust theoretisch omdat het geen praktisch nut heeft en je dus beter jezelf die tijd bespaard. Steek je die tijd beter in de CM te slim af te zijn, zo moeilijk is dat niet hoor hihiihi

Ja dat kan je :)

@Ragey
Je feedback mbt de nieuwe functies kan ik begrijpen, en me zelfs achter zetten. :)
Het gaat hier echter wel om puurweg de premium beurs op zich, en daar ging mijn reactie dan ook over. Niet over de andere functionaliteiten (die OP niet heeft vermeld in begintopic)
 
Reactiescore
660
W50 is niet per ongeluk sneller uitgestorven. Kan je daar aub duidelijker over zijn. Als je iets opmerkt, mag je ook een eventuele reden daarvoor geven. Als ik ze denk te weten, dan jullie zeker.
Ik herken trouwens de frustratie van deze jongen. Niet over de pp zaken, wel over die soms wel onterechte bans. Je merkt gewoon dat hij genaaid is en dit niet kan aanvaarden rechtvaardig als hij is.

En opgelet, ik heb het heel moeilijk met de komende opmerking: "je moet eens weten hoeveel leugens wij te horen krijgen." Hoe moeilijk ook, ik weet het, niet iedereen is een leugenaar.

Een puntje waar hij trouwens niks over heeft gezegd. Hoe kan het dat sommige moderators en ja, ook echt gerespecteerde, enorme blunders maken en dit zelfs openlijk in uitlatingen op het forum, waar je dan als speler echt uit kan filteren dat deze persoon totaal niet weet waar hij/zij over praat. Geeft niet echt blijk van kunde. Zeg dan beter niks. Toch? Ik bedoel dit weer niet als een rondje modbashen, eigenlijk nooit gedaan. Maar het is wat het is.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
746
W50 is niet per ongeluk sneller uitgestorven. Kan je daar aub duidelijker over zijn. Als je iets opmerkt, mag je ook een eventuele reden daarvoor geven. Als ik ze denk te weten, dan jullie zeker.

Helaas weet ik er zelf niet de reden voor ;)
Velen wilden de wereld, echter is hij wel sneller uitgestorven dan anderen.

Gezien 1 ding anders was dan normaal (geen premium) nemen we ook aan dat dit hieraan ligt. (ik neem aan dat dat een beetje is als 1+1=2)
 

Deleted User - 24028

Guest
Helaas weet ik er zelf niet de reden voor ;)
Velen wilden de wereld, echter is hij wel sneller uitgestorven dan anderen.

Gezien 1 ding anders was dan normaal (geen premium) nemen we ook aan dat dit hieraan ligt. (ik neem aan dat dat een beetje is als 1+1=2)
Is die "sneller uitgestorven" vergeleken met (liefst meerdere) werelden met exact dezelfde instellingen ? En kunnen we hier cijfers van zien ? (ben daar wel benieuwd naar eigenlijk)
 
Reactiescore
276
Gezien 1 ding anders was dan normaal (geen premium) nemen we ook aan dat dit hieraan ligt. (ik neem aan dat dat een beetje is als 1+1=2)
De bochten worden steeds korter
- 13 events gedurende eerste drie weken van een wereld.
- Belachelijk veel barbaren.
- Zeer merkwaardige combinatie van wereldinstellingen.
- Ontbreken van een aantal vooraf beloofde wereldinstellingen.

Maar het zal vast aan het gebrek van freemium gelegen hebben ja, 1+1=2 immers.
 
Reactiescore
1.454
Ik zal hier even inhoudelijk op proberen te reageren. Jammer genoeg is dit zo'n topic dat we vrij vaak zien verschijnen en telkens weer is het, zoals Warre al een beetje aanhaalt, kort door de bocht.

Premium Beurs
Dit is eigenlijk een hele lap tekst voor 'ik wil niet dat anderen evenveel kans hebben als mij'.
Laat ik hier even duidelijk stellen dat premium beurs premium beschikbaar stelt voor iedereen. Als jij 5 werelden PP farmed heb je net zoveel premium als iemand die zich de top koopt.

Als voorbeeld kan ik een persoonlijke ervaring aanhalen, ik heb zelf geen euro geld in mijn huidige (.net) wereld gestoken en toch sta ik 17 dagen voor het einde van de wereld op de 4de plek. Dat dankzij premium beurs. Ik heb premiumfunctionaliteiten kunnen afschaffen omdat ik eerder een wereld heb gePP farmed. Dankzij premium beurs heeft een niet betalende speler (ikzelf) de top kunnen halen op een wereld.

Wat jij dus wil zeggen bestaat dus uit meerdere mogelijkheden:
1) Je bent zelf te lui om te pp farmen en dit te gebruiken in een komende wereld
2) Je kan er niet tegen dat je eigen premium spending (waar je vroeger zelf geld voor moest spenderen) nu ongedaan wordt gemaakt door andere 'noobs' die premium kunnen farmen en zo gratis kunnen spelen
3) Je bent zelf te noob dat zelfs je eigen PP potje het niet haalt tegen de nieuweling die nu OOK premium kan gebruiken, en daar kan je niet tegen.

Het is natuurlijk aan jou om de keuze hierboven vast te zetten over in welke categorie.

Wat ik je echter wel kan vertellen is dat de toegang tot premium voor iedereen gratis is geworden. Jij die 100k premium verdient door te farmen, of een andere die 100k betaald en die inzet op een wereld blijft 100k tegen 100k. (als extreem voorbeeld, er is bijna niemand met een 100k premiumvoorraad).

Waar ik me achter kan zetten is dat je niet pro premium beurs bent, dat kan ik volledig begrijpen, maar dan moet je daar wel de juiste redenen voor aanhalen. 'winnen voor mens met de grootste portefeuille' is onzin. Zie hierboven.

Moderators
Dit punt is eigenlijk heel simpel uit te leggen... verbreek de regels niet, let op met je inlogs (meld het zelf als er een foutje is gebeurd) en dan heb je die hele miserie niet. Regels zijn regels, volg ze of niet. In geval van het tweede ... je kent de uitkomst blijkbaar :)

Verder gaan we hier niet op in, discussie over bans blijft niet toegelaten op het forum, je hebt bij elke case recht op een second opinion, en zelfs daarna het recht een COMA aan te spreken.

Verder zijn wij niet verplicht bewijzen te verschaffen voor bans, en ik begrijp dat dit je frustreert en dat je ons daarom niet vertrouwt. Vanaf dat we echter bewijzen gaan geven weet iedereen hoe dingen te omzeilen. Je zegt ook niet in de krant hoe je een kluis opent in 10 stappen, terwijl een sleutelmaker dat wel zal weten. De kluis zal niet meer zo veilig zijn ;)
Indien de bewijzen sluitend zijn dan zal je gebanned worden. Indien deze niet sluitend zijn laten we het passeren, simpelweg omdat wij enkel willen bannen op zekerheid. Elke ban is een potentiële verloren speler, en we willen liever niet het risico nemen dat dit zou zijn vanwege een onterechte ban ;)
Meer kan ik daar niet over zeggen, die procedure zal niet veranderen.

Promotie
We tried that.
We hebben niet zo lang geleden een wedstrijd uitgeschreven, nodig 10 vrienden uit en win X premium. Weet je hoeveel mensen daaraan hebben deelgenomen? 0.
Mond-op-mond reclame is waarmee Tribal Wars groot is geworden. Het verdwijnen daarvan is wat Tribal Wars op dit moment klein maakt.

Ik zit bijv. zelf nog op de universiteit. Ik was laatst even stout en speelde Tribal Wars in de aula en de reactie die je dan krijgt van de mensen achter je is 'haha jij speelt nog Tribal Wars'. En ja, dat doe ik. Ik speel het nog even graag als 10 jaar geleden. Maar anderen niet.
Er zijn momenteel games op de markt die grafisch sterker staan. Die story-gewijs sterker staan.

Heel even realistisch, niemand van de huidige jonge generatie heeft interesse in een spel van 13 jaar oud.(ja zo oud zijn we al).

Ik nodig jou, en iedereen, uit de jeugd aan te spreken, ze uit te nodigen Tribal Wars te spelen en te kijken hoe lang ze het volhouden (als ze er überhaupt al aan beginnen).

InnoGames heeft paar jaar terug reclame nog gemaakt voor TW. De ROI lag onder 0.75. (het is pas voordelig als je 1 haalt). Als je denkt dat men marketing laat vallen zolang het opbrengt denk ik dat je niet echt realistisch bent. Zolang marketing opbrengt brengt dat ook geld in het laadje (in de vorm van future investments). Dus waarom zouden ze dat stopzetten als marketing nog wat zou opbrengen ;)


PS: Wereld 50, onze laatste non-premium wereld, is sneller uitgestorven dan de laatste wereld die bevonden werd als 'slechtste instellingen ooit'. Dus blijkbaar wordt non-premium toch niet zo geapprecieerd als iedereen denkt.

PPS: Ik heb de poll weggehaald. Ik voer hier liever een discussie over om iedereen's argumenten te horen ipv dat mensen domweg een knopje indrukken zonder meningen te aanhoren en dan het topic niet eens meer opzoeken ;)

Sorry hoor, maar deze reactie heeft heel veel onwaarheden. Natuurlijk kan je aan de top komen zonder PP te gebruiken. Ik zeg ook niet dat het anders is. Ik zeg wel dat het de essentie van het spel verpest. Neem nou als voorbeeld adriaanw. Dit is een jongen/meisje (geen idee eigenlijk :p) die keer op keer in het begin aan top staat. Hij koopt zich zelf naar de top en edelt zijn eerste target veel sneller dan iemand anders zou kunnen. Stel je voor, je bent een gemotiveerde speler van TW en je ligt naast zo'n gast? Heb je dan nog een kans? Voor de echt ervaren spelers is er nog een kans, maar voor de mensen die net wat minder ervaring hebben totaal geen. Het gaat mij niet over voordeel en of andere niet beter mogen zijn dan ik etc. Ik vind het dan ook zeer zwak en eigenlijk een beetje triest dat je ze reageert op mensen die het niet eens zijn met het beleid.

Daarnaast heb je het over de moderators. Je zegt regels niet overtreden. Wat nou als je dat niet doet, maar je wordt wel bestraft. Ik wil nou niemand op de schandpaal zetten, want ik weet ook dat het een honden baan is. Maar het vertrouwen is weg. Ik heb geen vertrouwen meer in de mods, dat vind ik zeer triest. Ik vind gewoon dat er gewerkt moet worden om dat vertrouwen weer terug te winnen. Vroeger heb ik waarschuwingen voor dingen gekregen. Er is tegen mij gezegd, ik zal je niet meteen bannen omdat het de eerste keer is, maar de tweede keer zal ik wel zo handelen. Waar is die tijd gebleven? Ok het is dan niet consequent volgens de regels fluiten, maar het is wel een manier om mensen een kans te geven. Vooral als een ban dan onterecht is, is dit natuurlijk een uitkomst. Dit geld niet voor elke situatie, maar als er ook maar enkele twijfel is ban je toch niet? Dat wordt helaas nu wel gedaan, ten minste bij mij :(. Er werd gewoon niet naar mij geluisterd en dat gebeurd te vaak (heb dat ook van andere mensen gehoord namelijk :p)

Die promotie nummer weet ik niet. Dat is het nadeel dat InnoGames niet publiceert :p (ja ik heb er naar gezocht). Maar er moeten toch manieren zijn. Dit spel is ver gekomen. De huidige manier van promoten werkt niet meer, zeg je zelf. Moet er dan niet gezocht worden naar ander promotie manieren? Of laten we het gewoon afsterven?

Wereld 50 had weinig animo vanwege de rot settings. Het enige goede was dat er geen PP-beurs was, dat is al meerdere keren aangehaald. Dat weet jij ook :p

Verder had ik die poll alleen neer gezet om een duidelijk beeld te schetsen, niet om de discussie te beïnvloeden :)

@Ragey ik snap dat het een bedrijf is. Maar ze hebben natuurlijk ook een plicht naar de community toe. Dat ze geld willen verdienen, daar heb ik geen probleem mee. Gooi dan de kosten van premium accounts omhoog. Of laat de events meer kosten (inplaats van 100, 200 punten om nog wat te kopen).
 

Deleted User - 487871837

Guest
Ik denk dat het probleem met de premium beurs niet ligt in het feit dat premium functies gratis worden voor mensen die niet willen, of kunnen betalen. Daar ben ik zelfs een voorstander voor. Om een top account te runnen moet je toch zeker PA en AM hebben - 400pp per maand. Kom je dus op 4800 pp per jaar - wat je ongeveer 50 euro kost. Dat is misschien maar 4 euro per maand, maar ik kan het begrijpen dat je het niet wil besteden.

Het probleem (voor mij dan, en ik denk dat meer mensen het hier wel mee eens zijn) aan de beurs is het feit dat mensen het systeem misbruiken. Hoe ze het doen weet ik niet, maar je hebt altijd een groepje mensen met de grootste portemonnee die in het begin van een wereld de beurs 24/7 leegkopen en daarmee enorme voordelen op de rest krijgen. Neem een voorneeld aan 54: de nummer 1 en 2 hebben beiden een dorp met meer punten dan de mensen onder hun allemaal hebben met al hun dorpen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?

Wanneer en met welke reden de beurs in het spel gebracht is weet ik niet, ben gestopt na w17 en teruggekomen op 48, maar ik vraag me oprecht af of het gebruik van nu ook de intentie was.
 
Reactiescore
660
Niet omdat het geen premium wereld is en ze het niet leuk vinden, het is dat ze er niks kunnen verdienen, en die 1000 kleine dorpkes die het anders twee maanden volhouden zijn nu direct gestopt en dus dooft de wereld sneller uit tot de +/- 75 (ik overdrijf) spelers die uiteindelijk na een half jaartje nog iets betekenen op de wereld.

De werelden bestaan tegenwoordig inderdaad maar uit een kleine honderd accountjes, niet dat jullie er iets aan kunnen doen hoor, het is nu zo. 100 jaar kan een spel ook niet blijven duren.
 

DeletedUser74552

Guest
100 jaar kan een spel ook niet blijven duren.

Een spel dat continu vernieuwd en goed naar zijn community luisterd kan wel degelijk lang blijven bestaan. Het feit alleen al dat er zulke posts worden geschreven. De community reikt hier uit naar de staff van hee jongens, er gaan wat dingen fout. In plaats van wat Poo hier netjes doet, alles ontkrachten of een nette professionele reactie geven. Hoort hij in mijn ogen gewoon te luisteren. En eventuele nieuwe ideeen op te doen. Verder vind ik het w50 verhaal van het zal wel aan de non premium functies liggen zeer kort door de bocht.

Het gaat hier niet om de community vs de moderators.
Beide hebben in principe hetzelfde doel, tribalwars weer zijn voorgane glorie terug geven.
 

DeletedUser74552

Guest
@Poo. Verder wil ik wel weten wat voor soort marketing strategien er dan zijn gebruikt want er zijn er nogal een hoop.
Dat er maar een ROI van 0,75% is behaald, betekend imo maar een ding en dat is dat dit niet de juiste strategie was.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ook zat wegen van marketing waar je geen geld aan hoeft uit te geven.

Zijn de marketing ideeen op dan ?

Daarnaast zijn al je spelers technisch gezien ook je ''salesmen'' want al deze spelers zijn de mond op mond reclame van TW. Dat dit is afgenomen betekend alleen maar dat Inno de feeling met zijn community kwijt is geraakt en daar gaat het fout als je het mij vraagt. Investeren in je community is dus ook een vorm van marketing en ik denk dat daar nog beter op kan worden ingespeeld.
 
Reactiescore
660
Een spel dat continu vernieuwd en goed naar zijn community luisterd kan wel degelijk lang blijven bestaan. Het feit alleen al dat er zulke posts worden geschreven. De community reikt hier uit naar de staff van hee jongens, er gaan wat dingen fout. In plaats van wat Poo hier netjes doet, alles ontkrachten of een nette professionele reactie geven. Hoort hij in mijn ogen gewoon te luisteren. En eventuele nieuwe ideeen op te doen. Verder vind ik het w50 verhaal van het zal wel aan de non premium functies liggen zeer kort door de bocht.

Het gaat hier niet om de community vs de moderators.
Beide hebben in principe hetzelfde doel, tribalwars weer zijn voorgane glorie terug geven.
Ja, klopt wel ja.
 

DeletedUser77014

Guest
Er mogen van mij 100en beurzen aangemaakt worden zolang eerst die events eens stoppen. (rofl)
 
Bovenaan