De uitblinkers van W68

Reactiescore
372
Goedenavond wereld 68 en bezoekers van andere werelden,

Mijn naam is Perfect Hatred en ik ben op deze wereld actief op het account Morgan Firestorm, afgekort MF. Nee, niet de variant waar Samuel L. Jackson het altijd over heeft. Ik heb besloten om een stuk te schrijven over deze wereld, waar ik in ga op stammen, spelers en tribalwars in het algemeen.
Ik waarschuw je van te voren, als je niet tegen kritiek kan, sluit het topic dan of stem op een linkse partij

Laat ik beginnen met te stellen dat ik mezelf niet als topspeler beschouw. Dat komt doordat ik veel spelers ken die een stuk beter zijn dan ik, en ik het ongepast vind om mezelf met hen te vergelijken. Helaas is het gros van deze spelers al lang gestopt en zijn we overgebleven met een bende irritante en misplaatste newgens.
Je ziet het overal: Harry, Kees, Pieter en tegenwoordig ook steeds vaker een Achmed, of een Adam die zichzelf in Eva heeft laten veranderen. Ze spelen met vier of vijf tegelijk op een account. Je verwacht uiteraard enorme prestaties en al snel zie je dat deze topspelers in de top 10 staan. Oh nee, wacht, het is limited haul. Activiteit is hier een stuk minder relevant natuurlijk. Desondanks zie je deze figuren nog steeds met een hele familie op een enkel account spelen om hun kansen te vergroten.
Hoe kritischer ik naar deze accounts kijk, hoe meer ik mezelf begin af te vragen wat zij verschillen met de rest van de spelers. De gemiddelde newgen heeft een schijthekel aan de gemiddelde defnoob, en hoewel dat volledig te begrijpen is, is deze misplaatste arrogantie minstens storend te noemen. De newgen verschilt namelijk helemaal niet zoveel van de defnoob. Het enige verschil is dat de newgen iemand heeft gehad die hem wat tips heeft gegeven. Vaak wordt het stokje van newgen tot newgen doorgegeven waardoor ze elkaar vooruit helpen.

Er zijn drie dingen die de newgen heeft, die de defnoob niet heeft:
- De newgen heeft premium gefarmt op andere werelden om op volgende werelden in te zetten
- De newgen heeft zich laten vertellen dat het verstandiger is offensief te starten
- De newgen speelt met meerdere, vaak drie, en in sommige gevallen zelfs vier of vijf spelers op een enkel account.

Door deze simpele formule stijgt de newgen al snel uit boven de onwetende defnoob wat leidt tot een vals gevoel van succes wat weer leidt tot misplaatste arrogantie.
Deze newgens weten zich vervolgens omhoog te likken bij gevestigde spelers en komen na een paar werelden al in zogenaamde topstammen terecht. Topstammen, zeg ik. Een woord dat zijn waarde in de loop der jaren is verloren. Tegenwoordig heb je er iedere wereld wel twee, vroeger kwam je er slechts één in de paar werelden tegen.
Met premium punten kopen zij zichzelf vervolgens een weg naar boven zonder daadwerkelijk goed te zijn. Vraag je wat rond, blijkt dat deze spelers meerdere werelden keihard weggeedeld zijn maar toch op nieuwe werelden steeds weer hoog geranked staan. Grondstoffen uitgeven zijn ze goed in, daadwerkelijk het spel spelen minder. Misschien is farming simulator een betere game.

Tijd om eens te kijken naar de stammen op deze wereld. Ik wil graag beginnen met Paint. Een stam die er op het begin goed uit zag, maar dat is misleidend gebleken. Twee spelers groeien namelijk niet en dat kan maar twee dingen betekenen:
- Ze hebben catastrofale fouten gemaakt
- Ze zijn inactief

dhXbLMv.png


Natuurlijk is een combinatie ook mogelijk. Maar kijken we naar hoe Paint zichzelf op het begin profileerde dan valt er wel wat op. Ze noemden zichzelf een topstam en dergelijke. Commentaar werd geleverd op de ligging en uiteindelijk bleken het een aantal accounts te zijn die gestart waren met hulpjes die ze vervolgens konden edelen of uitbuiten op diverse andere manieren. Verstandig om dat te doen om je kansen te vergroten, maar eigenlijk is het natuurlijk een valse tactiek. Ik kan me voorstellen dat als je dan toch iets bereikt op de wereld het gepaard gaat met een vals gevoel van succes, vergelijkbaar met de newgen die een noob edelt.

pj6ijFy.png


Kijkende naar de leidingsaccounts dan zien we dat zij beiden naast veel grotere spelers liggen. Dat is een cruciaal probleem, zeker omdat de hele stam slechts vijf leden heeft waarvan er twee niet groeien. Het is niet helemaal ondenkbaar dat deze twee accounts binnen een periode van slechts enkele weken weggevaagd zijn. Als ik in Paint zou zitten zou ik aandringen op tactische diplomatie met andere stammen. Er dienen NAPs gesloten te worden maar vooral concessies gemaakt. Uit een dergelijke situatie kan je alleen voordeel halen door eerst iets op te geven. Ik kan mij tevens voorstellen dat de huidige situatie enorm demotiverend is voor een account als Lazy Summer Days dat wel dominantie heeft over de buurt.

De tweede stam die ik ga bespreken is Star., waar ik vanaf nu de punt weglaat omdat het irritant leest. Star bezit over de beste speler van de wereld, Gendry Baratheon. Een ware topspeler die met alle plezier zijn account manager aanzet, premium spendeert, af en toe een barbarendorpje edelt en verder niets nuttigs doet. Zoals je hier kunt zien heeft het account geen enkel noememswaardig dorp veroverd. Maar als we naar zijn ODA kijken zien we toch een redelijke score. Hoe is dit mogelijk? Ik heb een poging gedaan dit uit te zoeken en de enige speler die een degelijke ODD heeft behaald tegen Gendry Baratheon is de speler Neytiri. Denk eraan, op laag moraal sloopt de verdediger meer dus krijgt hij ook meer ODD. Het blijft redelijk onduidelijk of Gendry troepen heeft lopen slopen of simpelweg een of twee clears heeft ingezet voor stamgenoten. Op dit moment, kijkend naar de statistieken, ga ik uit van het tweede.

39UiN4P.png


Star heeft daarnaast een goed stamcluster, maar iets teveel zwakke schakels erin. Ik hoop voor Star dat zij deze kunnen opvangen. Ook Star wil ik een advies meegeven, en dat is niet kwaliteit maar kwantiteit. Indien Star in staat is een overmacht te creëren, gaan zij een goede toekomst tegemoet. Het gevaar hier is echter dat de leiding denkt dat het prima gaat en dus niet gaat kijken naar wat beter kan. Waarom iets fixen als het prima werkt is net zo'n achterlijke uitspraak als nee heb je, ja kun je krijgen. Daarom zou ik Star ook adviseren vooral altijd vooruit te blijven denken.

CCoL7XK.png

P!NK: Blauw, gemiste kans, ik weet het
CF: Rood
AX: Groen
XII: Zwart


Tijd om eens in het grotere plaatje te denken. In het noorden zien we een interessante situatie ontwikkelen. CF begint zich namelijk als rimstam op de kaart te zetten. Dit geeft hen een unieke diplomatieke positie. Andere stammen gaan namelijk iets van hen willen, omdat zij of een gevaarlijke bedreiging zijn of een handige geplaatste bondgenoot. CF bevat op het eerste gezicht ook enkele degelijke accounts, en dus mogen we stellen dat ze een rol gaan spelen in toekomstige diplomatie op de wereld. Helaas liggen ze in het westen wel tegen AX aan, maar kijkende naar de accounts die daar tegen elkaar liggen kan het nog wel even duren voor het front groter is en er meer spelers kunnen deelnemen aan een eventuele oorlog. Ik zou CF daarom ook het advies geven voorlopig gewoon lekker door te edelen en het stamcluster steviger te maken. Hierdoor sluiten ze niet alleen P!NK af maar verstevigen ze hun eigen positie.

XII, tsja, waar begin ik? Alleen wanneer zij een toekomstige fusie of permanente BG met CF hebben en ze samen tegen P!NK kunnen strijden heeft deze stam toekomst. Ze liggen in de core, hebben weinig safe en liggen volledig omringd en eigenlijk te wachten op een grandieuze gangbang. Mijn advies aan XII? Ga op de knieen voor de leiding van de stammen om je heen, en hoop dat ze permanent vrienden met je blijven, want dat is de enige kans.

FZNdugk.png


Kijkende naar het cluster van P!NK dan zien we meteen dat er grootse plannen waren bij het oprichten van deze stam. De spelers liggen namelijk het verst uit elkaar van elke andere stam op de wereld. Is dit goed? Vroeger zou dat het geval zijn geweest, want toen had je genoeg kwaliteit om dat tot een goed einde te brengen. In het huidige tribalwars is dat niet het geval. Je moet simpelweg hopen dat je mindere spelers tegen andere mindere spelers komen te liggen. Je kan ook niet meer uitgaan van kwaliteit, en denken dat je de betere stam bent, of dat je betere spelers hebt, want dit is een illusie die men zelf creëert en wanneer deze val dichtslaat is het al te laat.

Zeker kijkende naar het noorden is dat een situatie waar P!NK aan zal moeten werken. De edelruimte raakt daar namelijk op, en binnenkort zijn er enkel nog grote stammen over. Dat is een groot aandachtspunt waar op tijd aan gedacht moet worden. Als jij daar ligt, en jouw edelruimte raakt op, maar je vijand kan ik de rim edelen wat hij wil, dan kijk je binnen een korte tijd tegen een kwantitatieve overmacht aan. Dat is niet haalbaar als je stam zo ver uit elkaar ligt. Hoogmoed komt voor de val is mijn advies aan P!NK.
 

DeletedUser69389

Guest
Mooie post en analyse, maar ik vond je beschouwing op een wereld 43 wat overzichtelijker. Wel goed dat je de inzet toont voor een actief AF.

Betreffende new-gens. Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. Maar voor de rest wel met je eens daarover ja.
 

DeletedUser80918

Guest
Goede analyse. Je hebt een leuke schrijfstijl. Ik hoop dat we daar gedurende de wereld vaker van mogen genieten.
 
Reactiescore
831
Mooie post. Niet alles wat geschreven is is een feit though.

Ik kan me niet herinneren dat iemand van Paint! zichzelf als topper/topstam heeft bestempeld.
In tegendeel, ik ben helemaal niet tevreden met hoe de start is gelopen.

Op 2 vrienden na die niets doen buiten PP farmen hebben we geen slaafjes Daarnaast kan je deze niets nutten zelf geen slaafjes noemen... Beiden hebben geen OD opgedaan over het spel.
 
Reactiescore
2.367
Twee spelers groeien namelijk niet en dat kan maar twee dingen betekenen:
- Ze hebben catastrofale fouten gemaakt
- Ze zijn inactief

Ik wil je gerust vertellen over mijn 'catastrofale' fout. Al zou ik eerder over catastrofale gevolgen spreken, niet persé over een catastrofale fout. Ik wil gerust wedden dat jij op precies dezelfde manier zou gehandeld hebben in die situatie.
Daarnaast wilt de grootte van een account niks zeggen over de leiderscapaciteiten van de bespeler van het account. Hierop bashen is gemakkelijk.

Verder een mooie post, al zie ik de echte meerwaarde er niet van in. Een stammenanalyse in een vrij jonge wereld is leuk om te lezen, maar zal niks veranderen aan het feit dat er nog vele stammen zullen vallen en opgericht worden. Maar in ieder geval wel chapeau voor de inzet, is leuk om lezen. :)
 
Reactiescore
853
Daarnaast wilt de grootte van een account niks zeggen over de leiderscapaciteiten van de bespeler van het account.
Dit is ook niet wat Maick bedoelt. Hij haalt aan dat:

Kijkende naar de leidingsaccounts dan zien we dat zij beiden naast veel grotere spelers liggen. Dat is een cruciaal probleem, zeker omdat de hele stam slechts vijf leden heeft waarvan er twee niet groeien. Het is niet helemaal ondenkbaar dat deze twee accounts binnen een periode van slechts enkele weken weggevaagd zijn

Zijn punt is dat gezien de kleine accounts en de moeilijke situatie op gebied van omringende accounts, het niet ondenkbaar is dat de leiding zal wegvallen binnen de stam.
 

DeletedUser77704

Guest
Is niet elke noob een new-gen en niet elke new-gen een noob?
 
Reactiescore
2.367
Zijn punt is dat gezien de kleine accounts en de moeilijke situatie op gebied van omringende accounts, het niet ondenkbaar is dat de leiding zal wegvallen binnen de stam.
Even de point gemist.
Dan wil daarop reageren door te melden dat ik, als leiding, niet ga stoppen met leiden als mijn eigen account valt. Er valt pas te stoppen met leiden als de stam valt.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.739
Leuk om een andere analyse te lezen. Het strookt in grote lijnen met mijn ideeën hierover, welke ik voorheen al eens verwoordde in een voorspelling. Verder leuk dat het niet erg duidelijk is of je insteek nou propaganda en manipulatie is of dat je daadwerkelijk goede adviezen geeft. Dit is namelijk nogal moeilijk aangezien je ook eigen (stam)belangen hebt. Beschouw dit niet als negatief, eerder als compliment dat je intenties niet voor de hand liggen, dat zie je vaak wel anders.
 
Reactiescore
3.452
Maick is met zijn snorfiets gestrand denk ik
 
Bovenaan