De rechtbank: Talent vs Flex (il Leone)

Reactiescore
300
Goed, omdat er vanuit de wereldchat verschillende geluiden, meningen en conclusies getrokken worden wil ik graag even mijn onderbouwde kant van het verhaal met jullie delen. Ik kan het niet kort houden, en ik denk in dit geval ook beter als alle details genoemd worden. Voel je vrij om het te lezen, voel je vrij te reageren, voel je vrij om het niet te lezen. Hier mijn kant:

Mijn pleidooi, wie ben ik?

Ik begin graag bij het begin, mijzelf. Ik was geen leider binnen Talent toen het debacle omtrent de clusterfuck zich afspeelde. Wat goed is om te weten is dat voor dit debacle zich afspeelde wij als stam een gewaardeerd lid in Valentijn verloren op het account Leone. Hoe en wat kan misschien Valentijn toelichten, ik heb daar weinig weet van maar ik weet wel dat dit kwam door wat onenigheid op het account. Ik kende Flex ook niet (ik was daar dus ook niet partijdig in), het enige wat ik toen al een beetje hoorde was dat Flex een jongen met een gebruiksaanwijzing is en dat daar wat is misgelopen.

Dé clusterfuck! (ik hoor de Cult leden nu denken, welke precies?)

Vervolgens werd ik een paar dagen later wakker van wat discord berichten in w81 en op het AF. Er was een flinke CF neergelegd door account Leone. Voor ik zelf goed en wel door had waarom en hoezo, zag ik in de stamchat ruzie en twee leden die verdwenen en gequit waren; Daansko en Flex. Flex wilde de CF niet zomaar leegzetten zonder overleg. Daan wel. Daan heeft dit vervolgens als leider van Talent gedaan. Dit werd door Flex instantly beoordeeld als een stab. Ik betwist dat wel, het was een vieze CF zonder overleg ook richting de stam, wat ons als stam een hoop gezeik en haat opgeleverd heeft. Ik vind dat Daan als medespeler maar vooral leiding van de stam daar recht op heeft. Er was weinig communicatie met de rest van de stam, en ik miste persoonlijk wat richting en duidelijkheid om dit netjes op te lossen. Ik heb toen zelf voorgesteld dat ik contact op zou nemen met Cult en met Daan/Flex om te kijken of we elkaar ergens konden vinden (en ze terug te krijgen) en we in ieder geval de CF op konden lossen. Ik vond dit netjes. Ik heb bij Flex geregeld dat ik de VV kreeg, en met Cult geregeld dat ik die CF leeg zou zetten. (drama afgewend!)

Flex is weg/stopt

Het account Leone stond ineens leeg (alle def liep naar die CF) en alle spelers waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Wij op Greedy zaten met de VV (voor leegzetten). Toen ik sochtends vroeg toch even besloot te kijken waarom onze VV nog niet terug gepakt was, waren er al een hoop dorpen geblitzt. Complimenten naar de bedenker! Briljant. Ik was daarin naïef en dacht dat er wat tijd zou zijn. Een heerlijke actie maar niet best voor ons. Daar moest actie op ondernomen worden!

Deze hele situatie speelde zich af rond 28-08. Flex op discord: ''maar ik stop echt''. Dit is goed om te weten. Dag later zag Flex dat we dorpen verloren en zei: 'ik ga absoluut niet terug keren maar wil wel dat het account in goeie handen is'. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik vond dat we actie moesten ondernemen. Ik hoorde van anderen al dat er gesprekken liepen met Blaze (ik was geen leiding ofc en weinig info), dat is verder opgepakt. We hebben als stam 4 dagen geprobeerd een team te brengen op Leone, dit is niet gelukt. Dat heeft uiteindelijk bij ons tot de beslissing geleid dat we Leone moesten gaan internen (we moesten wat!). Dat is geen gemakkelijke beslissing, ook ik vond dat doodzonde maar met de druk van Cult, een eventuele split midden door Talent is er gekozen om met Blaze wat afspraken overeen te komen. Daarbij zijn wat lijnen getekend waar afgesproken werd dat, om te voorkomen dat Blaze vast zou komen te liggen deze leden door Leone naar beneden zouden komen. Dit was de beste optie, we konden niet normaal deffen omdat er niks gestacked stond op Leone front en ook niet de activiteit opbrengen. Win win right?? Super geregeld.

Flex wil weer terug komen?

6 dagen later
krijg ik ineens te horen dat VV (deze stond bij ander lid voor deffen tegen Cult en voorbereidend op massa cara, waarover later meer) beëindigd is en WW veranderd op account Leone. Hierop heb ik flex gevraagd waarom dit was. Blijkbaar zat de VV te deffen en een toren te boosten, dit vond hij niet oke, gezien het zijn PP was. Daar kon ik me zeker in vinden, afgesproken werd dat we alleen zouden gebruiken voor 20% resources en hij in de gaten zou houden als dit weer gebeurde. Vond ik wel zo eerlijk. Diezelfde dag vroeg Flex naar de situatie binnen Talent nu, die heb ik uitgelegd. Hierbij werd er vanuit hem aangegeven dat hij wel weer terug zou willen komen spelen. Hij had daar goed over nagedacht.

Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Dat veroorzaakte vrij veel weerstand onder bepaalde leden, die konden de actie, en het gezeur eerder zeker niet waarderen, echter hadden we geen VV meer en hadden we een massa op Cara gepland waarbij leone ook gezien ligging cruciaal was. Dat moest gewoon geregeld worden imo. Dat is me met veel hangen en wurgen gelukt. Mits gesteld door stamleden en BG, onder bepaalde voorwaarden (wat niet meer dan terecht was gezien onze afspraken). Ik ben naar Flex gegaan, heb eerlijk alles verteld, gezegd dat het eigenlijk niet anders kon dan dat Leone alsnog op intern zou moeten gaan omdat we anders onze BG zouden stabben en afspraken zouden negeren. Ook dat we graag wilde dat als hij terug wilde komen omdat we iemand nodig hadden die actief met ons op Cara kon gooien. Ook vermeld dat hij wat mij betreft welkom was om daarna op mijn account verder te komen spelen (of willen bemiddelen voor een ander acount), ik vond het een goeie speler, die wilde ik er wel bij hebben. Hier was hij mee akkoord met een paar eisen, hij zou de intern zelf begeleiden, United Masters mocht gezien een eerdere wereld 0 dorpen overnemen en gaf tevens aan dat hij niet wist of hij wel gemotiveerd zou worden van een ander account. (mocht hiernaar gevraagd worden, ik kan screens overleggen waarin ik duidelijk afspraken voorstel, intern voorstel waar flex volledig mee akkoord ging, toonbaar als dat nodig is)

Welkom terug Flex, of toch niet?

Op wat schermutselingen en onenigheid daar gelaten verliep dat in mijn ogen prima. Flex gooide lekker mee en was actief (wat ik tot op heden waardeer)! Toch mooi opgelost dacht ik bij mezelf. Duidelijke afspraken op papier, bereidwilligheid gevonden. Dit kon nog wel eens een goeie leuke wereld worden! Tot een paar dagen geleden, Cara was eindelijk redelijk gebroken (complimenten naar ze, dat kostte echt wel wat moeite!). Toen werd eigenlijk al vrij snel duidelijk dat Flex helemaal niet van plan was om zich te gaan laten internen. Hij vond dat hij ineens verplicht was om zijn account op te geven terwijl voor zijn gevoel Daan hem gestabt had. Die discussie gebeurde in het algemene kanaal van onze stam + BG's. Dat veroorzaakte natuurlijk ook gelijk weer een hele stroom aan gezeur. Flex via discord naar mij persoonlijk gaf aan ''dat leone toch gewoon front vermindering kreeg?''. Daarin via een screen nogmaals gewezen op wat we afgesproken hadden. Hij gaf aan toch door te willen spelen op zijn eigen account en kwam met een voorstel hoe dat eruit kon komen te zien.

Tevens werd er bij mij persoonlijk het volgende gemeld; ''ook nogmaals voor jou, ik wil gewoon doorspelen op eigen acc, en dorpen afstaan maar niet alles. als je zegt dat dat toch de case is dan denk ik dat jullie me moeten ontslaan uit de stam en me moeten wegspelen na een nap zodat ik me kan voorbereiden''

Die avond wat discussie met bepaalde leden en Flex in de discord. Sommigen waren niet blij met dat Flex mensen van Blaze privé verteld had dat hij gedwongen zijn account zou verliezen. Dit veroorzaakte een hele hoop discussie bij anderen. Flex gooide een algemeen bericht in de groep met zijn kant van het verhaal, ook zodat de rest dit kon lezen. Hierin stond onder andere dat bij geen gehoor hij zijn dorpen naar Cult zou overdragen. Hierop heb ik ook een mooie nette reactie getypt namens de leiding. (ook deze wat mij betreft prima ter inzage). Ook om even de angel uit de situatie te halen. Wel aangehaald dat dreigen qua afstaan van dorpen niet de manier is. Maar verder beide met respect naar elkaar. Maar ook duidelijk dat we in een impasse lagen met eventuele verregaande gevolgen voor BG, wereld 81 etc.

Vervolgens prive verder met Flex. Dit was ook een heel normaal gesprek, ik blijf graag rustig in situaties en wil graag luisteren naar anderen. Ik heb toen ook aangegeven aan Flex dat hij gelijk had moeten zeggen (toen wij afspraken aan het maken waren) dat hij er net iets anders in stond (hij hoopte goodwill te kunnen kweken). Dan had ik daar gelijk wat mee kunnen doen, ik kan goed een verhaal sturen en ben de moeilijkste niet. Als die dat vanaf het begin gezegd had, dan had ik daar wellicht wat mee gekund. Nu had ik geen controle meer over het verhaal, iedereen vond er wat van, veel discussie, afspraak is afspraak en wat moeten wij nu.

De impasse

Goed impasse dus. Ik heb flex gezegd dat ik zou gaan proberen om dit op te lossen. Maar dat dit niet meer alleen bij mij lag. Ik heb een voorstel geschreven (het kaartje wat al rondgaat overal) waarbij flex zijn front zou afstaan, maar wel een waardig en mooi account zou over houden (zijn eis) waar die mooi op kon doorspelen. Daar ben ik de hele middag en avond mee bezig geweest, rondgang langs alle leden van Blaze, voorstellen naar mijn mede leiders om die aan boord te krijgen. Helaas kwam het er uiteindelijk op neer dat er mensen waren (en ik kan me daar in vinden) die zich niet in een voorstel konden vinden. Wederom baalden zij ervan dat we flex een plek gegeven hadden, dat we afspraken niet na zouden komen en voor sommigen zelfs uitgesloten dat Flex op welke manier dan ook nog geallieerd zou zijn aan Talent/Tac/Blaze. Toen er bij bepaalde accounts zelfs geroepen werd dat ze zouden stoppen en we dus gewaardeerde leden, die nul schuld hebben aan deze situatie, zouden opofferen om Flex te behouden. Is er besloten dat we dat niet kunnen maken. Waren ervoor geen andere dingen gebeurd was die keuze wellicht moeilijker geweest. Maar een BG stabben ging er bij niet in, niet op deze manier. Ze hadden al wat moeten slikken elke keer door de Clusterfucks door MB's van talent. Dit zou de druppel zijn en kon ik, ook naar mijzelf, niet naar hun verantwoorden. Zij hadden daar namelijk helemaal geen schuld aan.

Het laatste gesprek

Hierop is besloten dat wij zonder het account Leone verder moesten gaan. Ik heb de tijd genomen naar flex om onze positie, en de keuze toe te lichten. Ook in een laatste poging om te kijken of we, gezien ons persoonlijk wederzijds respect toch konden zorgen dat we de intern op een normale manier af konden wikkelen en het goed af konden sluiten. Dit was niet mogelijk. In de leidings chat werd dit beschouwd als een stab. Ook gezien het feit wat er allemaal gebeurd is, de positie waarin hij ons twee keer bracht, en dan nu het moedwillig tegenwerken van stam + BG en niet aan afspraken houden is besloten om het account Leone te kicken uit de stam Talent. Dit uiteindelijk zonder een NAP gezien de dreiging dat de dorpen naar Cult gingen. Daar wil ik zelf een voetnoot bij plaatsen, ik ben een old gen speler, sinds januari terug en weinig verstand van dingen classificeren als stab en hoe dat omtrent de NAP regels werkt. Dat is zeker geen excuus, wel om aan te geven dat ik niet precies weet wanneer dat wel en niet kan, ik heb daar (te) weinig weet van. Ik zie mezelf graag als de lobbiest, de regelaar en de communicator.

Zelfreflectie

Goed, tijd voor zelf reflectie. Had ik zelf dingen anders kunnen doen? Ik verwijt mijzelf niet de duidelijke communicatie, die is er geweest. Alles wat ik gezegd heb kan ik onderbouwen en er is geen spelt tussen te krijgen. Wat ik mijzelf wel verwijt is mijn uiteindelijke onvermogen als (mede) leider om een geheel te smeden en bepaalde dingen voor te zijn. Ik had eerder moeten afgaan op signalen van stamgenoten dat Flex terug laten een risico was. Echter sta ik redelijk blanco tegenover iedereen (ik begin iedereen net weer te kennen) en werk met het principe dat je mijn respect hebt, tot je die niet hebt. Ik verwijt mezelf ook dat ik niet eerder bij bepaalde dingen in Talent aan de bel getrokken heb toen ik geen leider was en dat ik te naïef was om die CF leeg te zetten en te gaan slapen. Ik ben nog steeds van mening dat we Flex niet gestabt hadden, wellicht had ik wat moeten aandrukken op een NAP voor bepaalde periode.

Wat ik mijzelf niet verwijt is hoe ik mij opgesteld heb richting Cult, mijn stamgenoten en mijn constante bereidwilligheid om dag en nacht voor iedereen klaar te staan en naar iedereen te luisteren. Ik ben letterlijk dagen kwijt geweest om dingen op te lossen, deze en andere.

De wereld is nog niet gespeeld, problemen moeten aangepakt worden, oplossingen gevonden en deze wereld straks hopelijk op een manier afsluiten waar uiteindelijk niet de negatieve dingen de boventoon voeren, maar dat we toch voor elkaar hebben weten te krijgen om dit om te draaien en er wat van gemaakt te hebben.

Hier komen vast een hoop reactie op, vast dingen die ik niet goed gedaan heb. Maar mijn geweten is schoon. Ik voelde me persoonlijk aangevallen door de w81 chat en het tumult daar. Ik wilde daar graag 'even' op reageren. Hierbij dus mijn reactie.

Daniël

Talent
 
Laatst bewerkt:

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Dé clusterfuck! (ik hoor de Cult leden nu denken, welke precies?)


cf.png

Welke van de 4 cf's bedoel je dan?


Wel mooie post verder, snap het beleid wel. Lijkt me wel bijzonder onhandig 15 leden met mini lijntjes en beperkte activiteit?
 
Reactiescore
1.962
Jullie doen er wel alles aan om de wereld op te zetten tegen Cult of niet? Uit dit hele verhaal komt naar voren dat een BG belangrijker is dan je eigen stamgenoot, beetje de omgekeerde situatie niet? :redface:

Edit: voor de rest wel een helder verhaal en bedankt voor dit statement.
 

Kyuka

Beste Stamleider 20/21
Reactiescore
4.356
Ik refereer aan die van onszelf :)

Die CF van Flex kan totaal niet, maar als spelers als WoestePony er zelf via mb's 10+ leggen snap ik wel dat hij boos wordt als ze er wat van zeggen. Daar gaat het bij Talent ook gewoon steeds mis. Jullie weten het keer op keer voor elkaar te krijgen om de boel te verkloten, ruzie te maken met elkaar en elkaar niet onder controle te hebben. Op zo'n wankele basis kan je nooit een stam bouwen.
 
Reactiescore
1.367
Mooie post. Jammer dat het zo gelopen is
 
Reactiescore
1.853
Toen ik sochtends vroeg toch even besloot te kijken waarom onze VV nog niet terug gepakt was, waren er al een hoop dorpen geblitzt. Complimenten naar de bedenker! Briljant. Ik was daarin naïef en dacht dat er wat tijd zou zijn. Een heerlijke actie maar niet best voor ons. Daar moest actie op ondernomen worden!
En die daaropvolgende actie is om 6 accounts tegen ons als account aan te leggen? Beetje over de top, niet? :biggrin:

Verder een duidelijk verhaal, waarvoor bedankt. Als ik m’n eerlijke mening mag geven: ik vind het bijzonder naïef om te denken dat zo een grootschalig georganiseerde alliantie vlekkeloos op de been gezet zou kunnen worden. Dit was toch voorspelbaar?
 
Reactiescore
449
Grappig dat precies dezelfde situatie mij heeft laten ragequiten van TW maar dan vanuit het CULT kamp. CF van Leone was ranzig, gedrag van Flex in wereldchat nog idioter. Daansko is wel een goeie gast though, die zag meteen in dat het een bullshit situatie was en dat die CF er nooit had mogen komen. Ik heb zelfs in het begin van de wereld nog een kort gesprek met hem erover gehad dat zowel ik (als RIS) als hij (als Leone) geen vies spel wouden. Tevens mag ik ook eerlijk zeggen dat het MB verhaal van voor dit hele fiasco ook beter door RIS opgelost had kunnen worden, dus wij treffen ook zeker wel wat blaam in het ontstaan ervan.
 
Reactiescore
449
Reactiescore
1.918
Leuke post, mooi gepend

Inhoudelijk is mijn mening niet zo relevant
 
Reactiescore
300
En die daaropvolgende actie is om 6 accounts tegen ons als account aan te leggen? Beetje over de top, niet? :biggrin:

Verder een duidelijk verhaal, waarvoor bedankt. Als ik m’n eerlijke mening mag geven: ik vind het bijzonder naïef om te denken dat zo een grootschalig georganiseerde alliantie vlekkeloos op de been gezet zou kunnen worden. Dit was toch voorspelbaar?

Misschien wel! Side note is wel dat ik geen leiding was op deel van dit verhaal. Ik kwam er later 'officieel' bij en mag dan werken met wat er al ligt aan plannen. En dat was eigenlijk al de lijnen en situatie die we (voor eergisteren) ook kennen. Overigens ook gewoon credits naar de gehele alliantie, dit is natuurlijk een wat deprimerende post. Maar we hebben oprecht een hele leuke groep gasten waar we ontzettend veel lol mee hebben. Dat mag er wel bij gezegd worden! Maar dat doet wellicht niks af aan je post.
 
Bovenaan