De Gedragsanalyse

Reactiescore
1.804
De Gedragsanalyse


Welkom in dit topic! Iedereen kent het forum en zijn leden. Het is een complex geheel van communicatie en constante wisselwerking tussen berichten die geplaatst worden. Wat op het eerste zicht best chaotisch kan lijken, is eigenlijk makkelijker in te delen dan men op vooreerst zou denken. Praktisch kan ongeveer elke Vrij Forumganger ingedeeld worden in 8 groepen, of zoals ik ze zal gaan noemen: kasten. De bedoeling van dit topic is dat iedereen forumgangers bij de juiste kaste gaat plaatsen. Hieronder staan de verschillende kasten en een kleine beschrijving ervan.
Bij het lezen van die beschrijvingen zal je ongetwijfeld denken aan een paar forumgangers. Die kan je dan gewoon aan het lijstje toevoegen bij de juiste kaste. Op deze manier zal het forum er voor veel mensen overzichtelijker gaan uitzien. Daarnaast kan men met deze voorkennis allicht ook beter omgaan met mensen die behoren tot bepaalde klassen.

Kaste der Helden
Deze kaste spreekt voor zich. Hiertoe behoren de echte bazen van dit forum. Het selecte clubje waar iedereen naar opkijkt en eigenlijk stiekem ook jaloers op is. Dankzij hen is het forum wat het nu is. Zij zijn van alle markten thuis en hebben een ondoorgrondelijk en schijnbaar oneindige kennis over het forum, zijn werking en zijn geschiedenis.

Kaste der Persoonlijkheden
De personen binnen deze kaste behoren bijna automatisch ook tot de Kaste der Helden (zie boven). Een persoon die hiertoe behoort is over heel het vrij forum bekend vanwege zijn genialiteit en manier van doen. Deze persoon combineert het held-zijn met ongeziene humor die altijd binnen de perken blijft van zijn karakter. Ongeacht of dit gedrag de echte persoonlijkheid van de held in kwestie weerspiegelt, het is telkens volledig natuurlijk en niet geforceerd. Dit kan een ver doorgedreven vorm van de Kast de Sociaal Gestoorden zijn (zie later).

Kaste der Overbodigen
Hiertoe behoort iedereen die niet echt opvalt. De Overbodige post wel regelmatig, maar zijn posts gaan verloren in de mening van de meerderheid. Hun afwezigheid zou allicht pas na een tijdje enkel door de oplettende forumganger die hem toevallig kent opgemerkt worden. Ze gaan nergens tegenin en vormen geen echte meerwaarde voor het forum.

Kaste der Rebellen
Dergelijke forumgangers hebben een uitgesproken mening en zijn niet bang om deze te verkondigen. Als hij radicaal ingaat tegenover de mening van anderen zal hij niet te beroerd zijn om koppig te blijven volhouden. Dit zijn mooie idealen, maar men moet natuurlijk opletten dat deze mening wel degelijk steek houdt. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een standpunt vurig verdedigt wanneer het eigenlijk nergens op slaat! Deze Kaste hangt vaak samen met de Kaste der Selectieven (zie onder).

Kaste der Selectieven
Deze kaste herbergt het soort leden dat maar in een bepaald aantal topics actief is. Daar zijn twee mogelijke redenen toe. Ofwel hebben zij een uitmuntende kennis over de inhoud van die enkele topics, ofwel hebben ze een zeer beperkte kennis over de andere topics. Meestal gaat het om het eerste. Je kan hen vaak herkennen aan hun uitgesproken (en soms afwijkende) mening in de topics zelf. Een goed voorbeeld daarvan is de wiskundige pokémonbenadering boven de bazenbenadering stellen. Discussies met dergelijke forumgangers kunnen leerrijk zijn maar ook vervelend gezien de mogelijke koppigheid van de discussiepartner. Een Selectieve kan later doorgroeien tot een Rebel.

Kaste der Kneusjes
Je kent het wel: iemand wil (overhaast) tot de Heldenelite toe te treden door te proberen bazenposts of bazentopics te maken. Ze mislukken hier echter grandioos in omdat ze de genialiteit van de echte Helden op korte tijd proberen te forceren. Dit zijn de forumkneusjes. Ze staan er ook om bekend om ongelofelijke blunders te begaan zoals overdag te posten in het nachtbrakerstopic. Dergelijke leden dienen op hun gedrag gewezen te worden opdat het niet meer zou voorkomen.

Kaste der Sociaal Gestoorden
Of zoals ze ook genoemd kunnen worden: Kaste der Hulpbehoevenden. Deze mensen hebben er moeilijkheden mee om op een normale manier een conversatie te voeren. Eendert welke normale conversatie mondt daardoor binnen de kortste keren uit in een discussie. Meermaals wijzen op het feit dat hij tot deze Kaste behoort zal niets uithalen: Zijn sociale beperkingen laten hem niet toe te beseffen dat hij fout zit en het geen zin heeft. Hoewel een discussie met dergelijke personen best lachwekkend kan zijn, is het aangewezen niet te vaak misbruik te maken van dit mankementje.

Kaste der Breinlozen
In deze Kaste bevinden zich de volledig achtergestelden van dit forum. Die personen van wie je je afvraagt hoe ze het voor elkaar hebben gekregen zelf een forumaccount aan te maken, en die zeg maar… moeite hebben met zichzelf alleen aan te kleden ’s ochtends. Ze worden gekenmerkt door de inhoudsloze posts waarbij je jezelf de vraag stelt of er echt een betekenis achter zit, of dat hij gewoon random letters na elkaar heeft getikt.

De hiërarchie binnen deze kastenmaatschappij is niet al te moeilijk te vatten. Voor het gemak en het overzicht heb ik het in een klein organigrammetje gezet zodat het voor iedereen duidelijk is.
naamloospr.png



Hopelijk zijn jullie nu voldoende geïnformeerd over de kasten en hoe ze in hun werk gaan. Nu kunnen we overgaan tot het echte werk: De Gedragsanalyse. Wie hoort thuis in welke Kaste?
 
Reactiescore
1.804
Bij deze mijn lijstje:

Kaste Der Helden
Hier horen de echte bazen thuis. Dan denk ik aan Bappos, Senne, Lieflap, Anthraxxis en Quechua. Veel baziger worden ze er niet op.

Kaste Der Persoonlijkheden
Daar springen er meteen twee uit voor mij. Helden Anthraxxis en Lieflap. Hun genialiteit is bij iedereen gekend en wordt bij momenten door niemand geëvenaard

Kaste Der Overbodigen
Hier zit wel een groot pak in ja. Mensen als Muisje, Ice sCream, Yurb enzoverder enzovoorts. Dit lijstje is redelijk eindeloos, maar het is logisch dat er zo weinig genoemd worden, aangezien ze niet opvallen.

Kaste Der Rebellen
Iemand die hier zeker thuishoort is Slaro. AivB kan ik hier nog net bijrekenen, al zweeft die ergens tussen de Helden en de Semi-Helden. Verder lijkt elke held hier soms ook toe te horen, doch niet altijd.

Kaste Der Selectieven
Hier denk ik meteen aan Benedictum. Zijn kennis werd oorspronkelijk enkel tentoongespreid in het Kaas- Pokemon- en Biertopic. De laatste tijd vervaagt dat echter ook tot het Nachtbrakers- en Praattopic. Andere Selectieven zullen er zeker zijn, maar die springen niet meteen in me op.

Kaste Der Kneusjes
Mensen die ik er de laatste tijd vaak op betrap te snel te willen gaan in het proces van een erkende en gerespecteerde forumganger te worden zijn Kiwi Design en Held van de Dag. Zij zijn zeker niet de enigen, maar zij vallen mij op omdat ze vooral de laatste weken actiever zijn.

Kaste Der Sociaal Gestoorden
Slaro. Zijn koppigheid voert hem vaak terug tot deze Kaste. Hij heeft het dan erg moeilijk om zijn ongelijk toe te geven of om deels van zijn standpunten af te stappen.
Dat brengt hem
dan tot zijn gekende schrijfstijl
;) ;) ;) ;).
In het voetbaltopic is AyséReturn ook zo iemand. Ook met Godlight valt geen normale conversatie te voeren.

Kaste Der Breinlozen
Natuurlijk springen hier meteen N4R3K en Nieuweling in me op. De inhoud van hun gemiddelde posts was hetzelfde als het IQ van een vuile sok.
Nog zo iemand is Godlight. Hij kan nog net woorden, en met geluk zinnen, vormen. De inhoud die daar echter af schijnt is miniem.

(excuses voor de dubbelpost overigens)
 

DeletedUser

Guest
smiley_crazy.gif
Je gaat de goede kant uit Simeco. Denk ik. Naja, ik weet niets van bazentopics. :cool: Al is een dubbelpost maken wel erg uit den boze... :mad:

Mag ik bij de Overbodigen, Kneusjes of bij de Breinlozen categorie?
smiley_coolpeace.gif
 

DeletedUser

Guest
Ik vind Godlight wel pro, hij zit haast in 2 kaste. Doen niet veel mensen hem na...
 

DeletedUser16501

Guest
Ik hoor nergens bij dan alleen bij Kaste der LoveHer.
 

DeletedUser13565

Guest
Nou haal het keurmerk ook maar weer uit de kast
wat een woordspeling trouwens -:cool:

Jammer dat ik altijd zo weinig tijd heb, anders had ik het met alle plezier ingevuld ;)
 

DeletedUser47551

Guest
Eigelijk hebben jullie een punt. Dit kastensysteem werkt eigenlijk niet, aangezien elke persoon een combinatie is van verschillende factoren. Iedereen is uniek, en een zelfanalyse of persoonlijke analyse vereist een grotere basis en een groot inzicht.
 

DeletedUser59009

Guest
Eigelijk hebben jullie een punt. Dit kastensysteem werkt eigenlijk niet, aangezien elke persoon een combinatie is van verschillende factoren. Iedereen is uniek, en een zelfanalyse of persoonlijke analyse vereist een grotere basis en een groot inzicht.

Hele weize woorden.
 

DeletedUser

Guest
Ik durf best m'n ongelijk toe te geven.
Ik heb het alleen bijna niet.
Daarnaast zit er een systeem in mijn schrijven.
Ontdek het en het houdt misschien ook wel op.
 

DeletedUser

Guest
Ik durf best m'n ongelijk toe te geven.
Ik heb het alleen bijna niet.
Daarnaast zit er een systeem in mijn schrijven.
Ontdek het en het houdt misschien ook wel op.
Dit lijkt wel een raadsel :eek:
 

DeletedUser

Guest
Kijk naar het tijdstip waarop hij postte, en je weet genoeg!
 

DeletedUser13801

Guest
Eneh waar hoor ik? :cool:

Ik durf best m'n ongelijk toe te geven.
Ik heb het alleen bijna niet.
Daarnaast zit er een systeem in mijn schrijven.
Ontdek het en het houdt misschien ook wel op.

Elke zin een enter? Of elke zoveel lettergrepen? :p
Zit er misschien een kwadratisch verband tussen oid? xD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan