De Beurs & Crypto

Reactiescore
1.226
Ik gok erop dat nio de Chinese Tesla is. Dat risico pak ik, en daarbij kan ik daar geen verlies meer op maken want ik was de op tijd bij.

Jik hebt het over cijfers , als ik naar cijfers kijk, kijk ik naar solvabiliteit cijfers. Maar dat niet alleen , ik kijk ook naar andere ratio's.

En soms neem ik een gok

Oke dit is toch al een prima antwoord? Je hoeft keuzes niet altijd op basis van ratio te maken je kunt ook gokken, is maar net hoe risicotolerant je bent, en zoals je zelf al zei ben je goedkoop ingestapt. Hooguit maak je iets minder winst maar verlies maken zal onwaarschijnlijk zijn

Met dit soort dingen moet je op een woensdag. Dat mij praten, ben ik nuchter en scherp

Ik hoor graag een keer op een woensdag ;) naar welke ratio's je kijkt bij het beoordelen van bedrijven. Erg leerzaam en kan een andere invalshoek geven.
 
Reactiescore
1.226

Zijn koersen die gigantisch vooruitlopen op de zaken als je het mij vraagt. Noteert momenteel 380 keer de omzet (!). Dus als je het bedrijf momenteel zou kopen zou je 380 jaar moeten wachten om überhaupt genoeg omzet te hebben gegenereerd om het aankoopbedrag bij mekaar te krijgen. Om dan nog maar niet over de winst te spreken, aangezien het momenteel verlies maakt. Het is een gekke markt het afgelopen jaar, wil niet zeggen dat je niet mee kunt profiteren van een ritje omhoog. Alleen dat ritje is mijnsinziens nergens op gebaseerd en zal eerder speculeren zijn dan beleggen.
 
Reactiescore
947
Zijn koersen die gigantisch vooruitlopen op de zaken als je het mij vraagt. Noteert momenteel 380 keer de omzet (!). Dus als je het bedrijf momenteel zou kopen zou je 380 jaar moeten wachten om überhaupt genoeg omzet te hebben gegenereerd om het aankoopbedrag bij mekaar te krijgen. Om dan nog maar niet over de winst te spreken, aangezien het momenteel verlies maakt. Het is een gekke markt het afgelopen jaar, wil niet zeggen dat je niet mee kunt profiteren van een ritje omhoog. Alleen dat ritje is mijnsinziens nergens op gebaseerd en zal eerder speculeren zijn dan beleggen.

Ik begrijp je standpunt, maar in dit geval is Microvision een pionier op vlak van AR/VR en bovendien hebben ze gisteren positief nieuws uitgebracht. Ze voorspellen namelijk dat ze in April technologieën gaan leveren die voldoende gaan zijn voor OEM's om in de toekomst in hun zelf rijdende auto's te gaan steken. Als je dan beseft dat ze pionier zijn op vlak van AR/VR en dan meer bepaald Lidar, dan kun je al snel de optelsom maken. Ik heb het met een beetje geluk maar ook met wat research kunnen kopen aan $7,10 en momentele staat het aan $18 per aandeel. Voorlopig ga ik het houden omdat ik er veel potentie in zie, maar het is inderdaad een "waanzinnig" aandeel in de zin dat het enorm fluctueert en het bedrijf inderdaad nog niet winstgevend is. Echter is er zoals ik zeg wel een enorm potentieel. Bovendien worden ze ook vaak genoemd als overname target door bijvoorbeeld Microsoft dus dat drijft de prijs natuurlijk ook op.

Verder moet ik je er wel op wijzen dat je bij het evalueren van een aandeel dus wel veel verder moet kijken dan enkel maar naar de omzet en de winst. Het is inderdaad grotendeels speculeren, maar dat is ook eigen aan beleggen. Ik heb ook geen 10 van deze "speculatievere" aandelen in mijn portefeuille, maar hier en daar neem ik graag een beetje (berekend) risico en Microvision was daar goed voorbeeld van die op dit moment heel positief is uitgedraaid.
 
Reactiescore
1.226
Ik begrijp je standpunt, maar in dit geval is Microvision een pionier op vlak van AR/VR en bovendien hebben ze gisteren positief nieuws uitgebracht. Ze voorspellen namelijk dat ze in April technologieën gaan leveren die voldoende gaan zijn voor OEM's om in de toekomst in hun zelf rijdende auto's te gaan steken. Als je dan beseft dat ze pionier zijn op vlak van AR/VR en dan meer bepaald Lidar, dan kun je al snel de optelsom maken. Ik heb het met een beetje geluk maar ook met wat research kunnen kopen aan $7,10 en momentele staat het aan $18 per aandeel. Voorlopig ga ik het houden omdat ik er veel potentie in zie, maar het is inderdaad een "waanzinnig" aandeel in de zin dat het enorm fluctueert en het bedrijf inderdaad nog niet winstgevend is. Echter is er zoals ik zeg wel een enorm potentieel. Bovendien worden ze ook vaak genoemd als overname target door bijvoorbeeld Microsoft dus dat drijft de prijs natuurlijk ook op.

Verder moet ik je er wel op wijzen dat je bij het evalueren van een aandeel dus wel veel verder moet kijken dan enkel maar naar de omzet en de winst. Het is inderdaad grotendeels speculeren, maar dat is ook eigen aan beleggen. Ik heb ook geen 10 van deze "speculatievere" aandelen in mijn portefeuille, maar hier en daar neem ik graag een beetje (berekend) risico en Microvision was daar goed voorbeeld van die op dit moment heel positief is uitgedraaid.

Allereerst hoef je, je voor mij niet te verdedigen hoor. Ik vond het alleen een mooi voorbeeld van hoe de markt reageert momenteel op nieuws. Neem alleen al een Elon musk die market caps kan verdubbelen, of een veelvoudigheid ervan door ook maar iets over een bedrijf te twitteren.

Om dan even op je in te gaan, ik heb even wat zaken dikgedrukt. Dat dit de prijs opdrijft kan ik goed begrijpen, echter is het zoals je zelf ook aangeeft speculeren en voorspellen richting de toekomst. Dit nieuws zit dus waarschijnlijk al flink ingeprijst, of het uit gaat komen dat gaan we niet weten, niemand heeft immers een glazenbol.

We kunnen dan wel kijken naar de huidige stand van zaken of het verleden. Daarom heb ik even de Revenue en de Earnings per share uitgezet.

1613120077279.png

Dit is uiteraard helemaal niet zo gek voor een bedrijf dat nog in de ontwikkelfase zit. Alleen er staat een absurde koers op dit moment op het aandeel, dat is het punt wat ik wil maken. Er kan van alles gaan gebeuren in de toekomst maar niemand heeft een glazenbol, echter zal alles wel goed moeten gaan wil het bedrijf aan de verwachtingen voldoen. Ik denk het feit dat er 15% van de shares short zijn ook wel iets zegt, hoeft niet per definitie zo te zijn maar het maakt voor mij het plaatje wel compleet.

Verder nogmaals, hoeft het geen slechte belegging te zijn. Bedrijfsresultaten en koersen gaan lang niet altijd hand in hand, vaak komt er een hoop fantasie bij kijken. Alleen voor mij persoonlijk kan ik nog niet iets vinden wat voor mij op dit moment de koers rechtvaardigt.

Tevens ben ik het niet met je eens dat speculeren "eigen is aan beleggen". Dit ligt onder andere aan de aanpak en de horizon die men heeft. Heb je maar 1 jaar en daarna het geld weer nodig wordt het risicovol. Heb je 25 jaar de tijd dan is de kans dat je met verlies eindigt (met een gedegen aanpak) een stuk kleiner dan dat je met winst eindigt.

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met het mooie resultaat op dit aandeel! Ik hoop oprecht voor je dat je die ongerealiseerde winst om kunt zetten in gerealiseerde winst op termijn!
 
Reactiescore
7.918
Tonix Pharmaceuticals Holding Corp is ook en leuke om in de gaten te houden de komende dagen, dit gezien het een pump en dump stock is geworden. Aan de andere kant komen positieve berichten over het bedrijf naar buiten omtrent medicijnen en covid gerelateerde zaken.

Daarnaast is het koopadvies voor fastned naar buiten gebracht voor €135, wat heeft gezorgd voor een grote stijging in het aandeel de afgelopen dagen.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
110
Tonix Pharmaceuticals Holding Corp is ook en leuke om in de gaten te houden de komende dagen, dit gezien het een pump en dump stock is geworden. Aan de andere kant komen positieve berichten over het bedrijf naar buiten omtrent medicijnen en covid gerelateerde zaken.

Daarnaast is het koopadvies voor fastned naar buiten gebracht voor €135, wat heeft gezorgd voor een grote stijging in het aandeel de afgelopen dagen.

Koopadviezen moet je echt niet serieus nemen. Sterker nog, misschien is het zelfs beter contrair te handelen. De partijen die adviezen afgeven zijn verre van onafhankelijk.
 
Reactiescore
7.918
Koopadviezen moet je echt niet serieus nemen. Sterker nog, misschien is het zelfs beter contrair te handelen. De partijen die adviezen afgeven zijn verre van onafhankelijk.

Heeft toch een leuke winst opgeleverd inmiddels :) Had fastned ingekocht met 73€ gezien er berichten waren dat dit er aan zat te komen.
 
Reactiescore
110
Weer op pre-corona niveau. Iedereen is welk klaar met de lockdown en klaar om weer lekker het vliegtuig in te stappen om lekker olie te gaan verbranden :tongue:

Ben zo benieuwd wat de olieprijs in petto heeft. Er zijn experts die denken dat het naar 100 dollar kan doorgroeien terwijl anderen denken dat het nu al op zijn hoogste punt staat voor dit jaar. Afhankelijk van zo veel variabelen. Ik hoop nog even te kunnen meeliften op het betere sentiment door de aanstaande 'heropening' van de economie en de prima winsten die Shell de komende kwartalen zal boeken (en hopelijk aanleiding geven tot aandeleninkoop of dividendverhoging) en stap er daarna uit.

Al die oliebedrijven hebben hun beste tijd gehad en zullen nooit meer zo rendabel worden als pre-corona. De vergroening van de economie gaat steeds sneller, de vraag naar olie is bijna over zijn piek heen. Ze proberen wel langzaam mee te veranderen maar feit blijft dat het rendement op andere energievormen veel kleiner is en bovendien veel kostbare investeringen vereisen. Er zijn genoeg bedrijven die succesvol een transitie hebben ondergaan, denk aan Philips, maar zal moeilijk worden.
 
Reactiescore
947
Ik ga denk ik ook niet snel in een oliebedrijf investeren, terwijl er op dit moment zoveel alternatieven zijn om uit te kiezen die veel meer toekomst hebben.
 
Reactiescore
110
Ik ga denk ik ook niet snel in een oliebedrijf investeren, terwijl er op dit moment zoveel alternatieven zijn om uit te kiezen die veel meer toekomst hebben.

Klopt, maar is wel een investering met redelijk weinig risico (op de huidige koersen). Even meeprofiteren en daarna laat ik de boomers (ja, is echt zo, zitten hoofdzakelijk vijftigplussers in olie) alleen met hun olie.

Het liefst investeer ik in techbedrijven met een breed verdienmodel. Amazon (helaas nu te hoog gewaardeerd), Microsoft, Alibaba, Tencent... prachtbedrijven.
 
Reactiescore
7.918
Groene energiesector is ook iets om in de gaten te houden wellicht. Vestas heeft bijvoorbeld het afgelopen jaar een grote groei gezien
 
Reactiescore
110
Groene energiesector is ook iets om in de gaten te houden wellicht. Vestas heeft bijvoorbeld het afgelopen jaar een grote groei gezien

Zou kunnen. Is allemaal al hard gestegen maar blijft een groeimarkt. Persoonlijk hou ik ervan in te stappen wanneer een bedrijf dipt (en ik overtuigd ben van de waarde). Bijvoorbeeld toen Alibaba eind 2020 hard wegzakte vanwege problemen met de overheid. Geeft een kick om in te stappen wanneer mensen negatief en in paniek zijn hahah.
 
Bovenaan