Coup

DeletedUser7072

Guest
aboard_03.jpg


Omdat jullie WvW zo'n leuk spelletje vinden denk ik dat dit ook wel iets voor jullie moet zijn, het heeft bepaalde raakvlakken met WvW en poker. Eerst dacht ik nog dat het niet op het forum te doen zou zijn omdat spelvolgorde een dingetje is, maar bij nader inzien zou het toch wel moeten kunnen in iets aangepaste vorm al zal het wellicht iets meer intensief zijn.

Het idee is als volgt: Er zijn 15 kaarten in het spel, 3 van elk karakter. Iedere speler krijgt 2 kaarten, het beste is dat we dit met ongeveer 4 a 5 spelers doen denk ik. Iedereen begint met 1 munt. Op de kaarten staan bepaalde krachten die je hebt, MAAR je mag ook kaarten bluffen. Je kunt bijvoorbeeld doen alsof je de duke hebt en 3 munten pakken, dit is echter wel een risico, want als een ander vermoed dat je bluft en BLUF zegt dan ben je een kaart kwijt. Als die ander echter fout bluft en je laat zien dat je daadwerkelijk die kaart hebt dan is die ander een kaart kwijt en mag jij de kaart die je hebt laten zien vervangen met een uit de stapel.

Buiten deze kaarten mag je altijd een munt van de bank pakken, 2 munten van de bank pakken via foreign aid(zit risico aan) en als je 7 munten hebt kun je een karakter van een ander vermoorden zonder dat die er ook maar iets tegen kan doen(coup).

Als je beide kaarten kwijt bent, dan lig je uit het spel en is het game over. De winnaar is uiteraard de laatste speler die nog kaart(en) in zijn hand heeft.

Dit zijn de karakters:

Graaf
- Mag 3 munten van de pot pakken bij elke beurt.
- Kan buitenlandse hulp aan een andere speler tegenhouden.

Kapitein
- Mag 2 munten stelen van een speler naar keuze.
- Kan zelf diefstal blokkeren.

Ambassadeur
- Mag 2 kaarten uit het dek pakken, en dan uit de 4 kaarten die hij in zijn hand heeft 2 uitkiezen.
- Kan ook diefstal blokkeren.

Huurmoordenaar
- Mag met 3 munten een andere speler vermoorden.

Contessa
- Kan een moord van de huurmoordenaar tegenhouden maar is net als iedereen machteloos tegen een coup.

We hebben natuurlijk geen echte kaarten, dus hoe ga ik dit aanpakken? Ik heb zelf wel de kaarten, en voorafgaand aan het potje kan ik de kaarten schudden en er 5 paren van 2 uithalen. Dan krijgt elke speler hier via skype of pm een berichtje over wat zijn/haar kaarten zijn. Ook is het van belang om te weten welke kaart je aan de linker en rechterkant hebt zitten, dus ik zal voor iedereen aangeven welke 2 kaarten ze krijgen en welke links staat en welke rechts(bvb Contessa links en Duke rechts).

Dat is van belang omdat je moet kunnen aangeven welk karakter van de tegenstander je vermoord, en degene die ze vermoord mag dit willekeurig kiezen(links of rechts). Bijvoorbeeld, Stalov vermoord het linkerkarakter van Anthraxxis.

De spelopbouw is iets anders dan normaal omdat we het via een forum doen, normaal gesproken wordt dit met beurten gespeeld maar nu verander ik dit naar een ronde systeem. We beginnen met de actieronde, in deze ronde kun je je acties uitvoeren. Je kan iets met 1 van je karakters doen maar je mag ook niks doen en 1 munt kopen of foreign aid halen.

Daarna komt de reactieronde, hier kun je bepaalde acties van andere spelers counteren. Je mag hier claimen dat iemand bluft, de eerste die zegt dat een specifieke speler heeft gebluft in de actie ronde heeft de claim en draagt daarvoor eventueel de consequenties. Verder mag de duke(of iemand die dit karakter bluft, uiteraard) buitenlandse hulp blokkeren, de contessa de moord van de huurmoordenaar die aan zijn karakter is gericht blokkeren en mogen de ambassadeur en de kapitein diefstal van hun geld voorkomen.

Tijdens de reactie ronde zal de host aangeven of de verschillende bluf claims juist zijn of niet, en dan gelden de hier boven beschreven regels. Er mag ook gebluft worden als reactie op het blokken van de buitenlandse hulp door de duke. Als je vermoed dat de ander, die je buitenlandse hulp blokkeert geen duke heeft, dan mag je hem blokkeren direct nadat hij je buitenlandse hulp heeft geblokkeerd, en hier gelden dan gewoon de standaard blufregels weer. En natuurlijk mag je een bluf claimen als je je huurmoordenaar hebt ingezet en je verdenkt degene die je zou vermoorden ervan eigenlijk geen Contessa te hebben, want je kunt immers ook de contessa bluffen.

Ik hoop dat de opzet een beetje duidelijk is, ik zou het liefst 3 deadlines zien per volledige ronde, 1 voor de actie ronde, de ander voor de reactie ronde en dan nog 1 voor de reacties op de reactie ronde(al mogen die ook al tijdens die ronde zelf). Nog tips over de opzet of vragen over het spel?
 

DeletedUser7072

Guest
Sorry, verplaats dit naar het algemene spellentopic mods. Was een foutje, het had hier niet terecht moeten komen.
 

DeletedUser75763

Guest
Klinkt nice! Het spel komt me ergens bekend voor maar weet niet zeker of het hetzelfde is.
 

DeletedUser38451

Guest
Ik denk persoonlijk dat dit het beste op skype gespeeld kan worden. Stel iemand zegt duke en pakt 3 munten, dan kan het misschien 1 uur duren, voordat iemand bluf roept. Skype is dan beter voor dit spel.
Zelf vind ik het wel een interessant spel.
 

DeletedUser52001

Guest
Ik denk dat dit te snel saai/niet leuk wordt in een langzame omgeving als het forum. Ik ken het spel, heb het vaak gespeeld (yay super leuk) en je zou het hooguit op skype kunnen spelen in mijn ogen.
 

DeletedUser7072

Guest
Ja skype is dan idd een beter medium. Zat er al aan te twijfelen of dit wel zou werken, nadeel is dan wel dat die 4 of 5 mensen dan ook tegelijk online moeten zijn om een bepaalde tijd. Maar het is dan mss beter om het spontaan op skype te doen ipv via dit forum.
 

DeletedUser52001

Guest
Of gewoon vaker echt spelen, haha xD
Ik denk dat ik een online versie van coup sowieso veel minder leuk vind dan in het echt. En in tegenstelling tot wvw biedt het je geen extra mogelijkheden, dus zie ik het nut niet :p
 

Deleted User - 2265087

Guest
Ja skype is dan idd een beter medium. Zat er al aan te twijfelen of dit wel zou werken, nadeel is dan wel dat die 4 of 5 mensen dan ook tegelijk online moeten zijn om een bepaalde tijd. Maar het is dan mss beter om het spontaan op skype te doen ipv via dit forum.

Ik weet niet hoe lang het duurt, heb het ook nog niet zo uitgebreid doorgelezen, maar als het een uurtje ofzo duurt krijg je wel 4 à 5 mensen bij elkaar.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik weet niet hoe lang het duurt, heb het ook nog niet zo uitgebreid doorgelezen, maar als het een uurtje ofzo duurt krijg je wel 4 à 5 mensen bij elkaar.

Duurt minder dan een uur. Meestal een stuk minder, maar dat is RL natuurlijk. Via skype zal het het wel iets langer duren, maar toch zeker geen uur.
 
Bovenaan