DeletedUser22705
Guest
Classic wereld only.
Het is niet echt een guide, ik wil gewoon even discussiëren over de voordelen, maar ook de nadelen van deze tactiek. Het betreft het aanvallen met ZC, dus als je al geen goede voornemens hebt tot een deftige discussie, stop dan met lezen en doe iets anders aub.
De techniek die ik uitleg en ter discussie breng, gebruik je beter pas later in het spel, wanneer je echte grensgebieden hebt (en je zelf een goede cluster hebt). Vroeger in het spel kan dit natuurlijk ook, maar dan is het voordeel weg en heb je nagenoeg alleen maar nadelen.
Iedereen weet dat je met de classic smederij maar 15 tech-lvl's kan ontwikkelen. Je moet deze in de grensgebieden juist gebruiken, want door de boerderijregel moet alle ondersteuning die er in het dorp staat een maximum aan rendement opleveren. Speer, zwaard en ZC gaan sowieso al naar level 3, dat heb je gewoon nodig om deftig te kunnen verdedigen. In je aanvalsdorpen heb je dan ook nog eens bijl en rammen nodig. Zet je die ook al op 3, zit je al aan je 15 lvl's... Je hebt dus geen ruimte voor LC. Als je ook kata's wil, moet je de levels van je rammen verlagen om een nieuw lvl voor de katapulten erbij te krijgen. Dat verlaagt het rendement van je rammen in de aanval.
Ter zake, voor LC is er dus geen ruimte. Daarom vervang je de LC door ZC en val je dus aan met een clear van: 7000 Bijl, 219 Rammen en 2150 ZC (komt uit op 20950 Bplaatsen).
Dit heeft twee voordelen;
- Je behoudt alle verdedigende tech-lvl's + Bijl en Ram op lvl 3;
- Je hebt naast een clear, ook de snelste OS bij de hand om te schuiven.
Dit heeft ook nadelen.
- ZC neemt meer boerderijplaatsen in dan LC. In verhouding is LC aanvallend sterker.
Aanvalskracht LC: 182/4 = 45,5 45,5*12900 = 586950
Aanvalskracht ZC: 210/6 = 35 35*2150 = 451500
586950-451500 = 135450
Je verliest hier dus aanvalssterkte mee als mijn berekeningen kloppen (ik ben geen rekenwonder, zelfs 'gemiddeld' haal ik niet ).
- Het duurt ook een pak langer om de ZC te produceren dan de LC.
Voor mij wegen de voordelen zwaarder af tegen de nadelen. Wat vinden jullie?
Dit is redelijk volledig en alles wat ik wil zeggen.^^
Het is niet echt een guide, ik wil gewoon even discussiëren over de voordelen, maar ook de nadelen van deze tactiek. Het betreft het aanvallen met ZC, dus als je al geen goede voornemens hebt tot een deftige discussie, stop dan met lezen en doe iets anders aub.
De techniek die ik uitleg en ter discussie breng, gebruik je beter pas later in het spel, wanneer je echte grensgebieden hebt (en je zelf een goede cluster hebt). Vroeger in het spel kan dit natuurlijk ook, maar dan is het voordeel weg en heb je nagenoeg alleen maar nadelen.
Iedereen weet dat je met de classic smederij maar 15 tech-lvl's kan ontwikkelen. Je moet deze in de grensgebieden juist gebruiken, want door de boerderijregel moet alle ondersteuning die er in het dorp staat een maximum aan rendement opleveren. Speer, zwaard en ZC gaan sowieso al naar level 3, dat heb je gewoon nodig om deftig te kunnen verdedigen. In je aanvalsdorpen heb je dan ook nog eens bijl en rammen nodig. Zet je die ook al op 3, zit je al aan je 15 lvl's... Je hebt dus geen ruimte voor LC. Als je ook kata's wil, moet je de levels van je rammen verlagen om een nieuw lvl voor de katapulten erbij te krijgen. Dat verlaagt het rendement van je rammen in de aanval.
Ter zake, voor LC is er dus geen ruimte. Daarom vervang je de LC door ZC en val je dus aan met een clear van: 7000 Bijl, 219 Rammen en 2150 ZC (komt uit op 20950 Bplaatsen).
Dit heeft twee voordelen;
- Je behoudt alle verdedigende tech-lvl's + Bijl en Ram op lvl 3;
- Je hebt naast een clear, ook de snelste OS bij de hand om te schuiven.
Dit heeft ook nadelen.
- ZC neemt meer boerderijplaatsen in dan LC. In verhouding is LC aanvallend sterker.
Aanvalskracht LC: 182/4 = 45,5 45,5*12900 = 586950
Aanvalskracht ZC: 210/6 = 35 35*2150 = 451500
586950-451500 = 135450
Je verliest hier dus aanvalssterkte mee als mijn berekeningen kloppen (ik ben geen rekenwonder, zelfs 'gemiddeld' haal ik niet ).
- Het duurt ook een pak langer om de ZC te produceren dan de LC.
Voor mij wegen de voordelen zwaarder af tegen de nadelen. Wat vinden jullie?
Als je in je frontdorpen offs met zc bouwt, dan heb je minder def dorpen nodig (je kan met de zc uit de off dorpen deffen als het nodig is) en daarom kan je meer off dorpen maken. Daardoor is het niet zo erg dat zc niet zo sterk is als lc omdat je gewoon met meer offdorpen kan aanvallen
ik had ook een tijd frontdorpen met zc (op 3 ontwikkelt: speer, zwaard, bijl, zc, ram), maar heb het nu weer terug naar lc gebracht
ook als de meeste spelers lc offs hebben, is het zeker geen zo slechte idee om ook een paar zc offs aan de front te hebben.
Dit is redelijk volledig en alles wat ik wil zeggen.^^
Laatst bewerkt door een moderator: