Classic werelden only! - ZC in aanvalsdorpen

DeletedUser22705

Guest
Classic wereld only.

Het is niet echt een guide, ik wil gewoon even discussiëren over de voordelen, maar ook de nadelen van deze tactiek. Het betreft het aanvallen met ZC, dus als je al geen goede voornemens hebt tot een deftige discussie, stop dan met lezen en doe iets anders aub.


De techniek die ik uitleg en ter discussie breng, gebruik je beter pas later in het spel, wanneer je echte grensgebieden hebt (en je zelf een goede cluster hebt). Vroeger in het spel kan dit natuurlijk ook, maar dan is het voordeel weg en heb je nagenoeg alleen maar nadelen.

Iedereen weet dat je met de classic smederij maar 15 tech-lvl's kan ontwikkelen. Je moet deze in de grensgebieden juist gebruiken, want door de boerderijregel moet alle ondersteuning die er in het dorp staat een maximum aan rendement opleveren. Speer, zwaard en ZC gaan sowieso al naar level 3, dat heb je gewoon nodig om deftig te kunnen verdedigen. In je aanvalsdorpen heb je dan ook nog eens bijl en rammen nodig. Zet je die ook al op 3, zit je al aan je 15 lvl's... Je hebt dus geen ruimte voor LC. Als je ook kata's wil, moet je de levels van je rammen verlagen om een nieuw lvl voor de katapulten erbij te krijgen. Dat verlaagt het rendement van je rammen in de aanval.
Ter zake, voor LC is er dus geen ruimte. Daarom vervang je de LC door ZC en val je dus aan met een clear van: 7000 Bijl, 219 Rammen en 2150 ZC (komt uit op 20950 Bplaatsen).

Dit heeft twee voordelen;
- Je behoudt alle verdedigende tech-lvl's + Bijl en Ram op lvl 3;
- Je hebt naast een clear, ook de snelste OS bij de hand om te schuiven.

Dit heeft ook nadelen.

- ZC neemt meer boerderijplaatsen in dan LC. In verhouding is LC aanvallend sterker.
Aanvalskracht LC: 182/4 = 45,5 45,5*12900 = 586950
Aanvalskracht ZC: 210/6 = 35 35*2150 = 451500

586950-451500 = 135450

Je verliest hier dus aanvalssterkte mee als mijn berekeningen kloppen (ik ben geen rekenwonder, zelfs 'gemiddeld' haal ik niet :p).

- Het duurt ook een pak langer om de ZC te produceren dan de LC.


Voor mij wegen de voordelen zwaarder af tegen de nadelen. Wat vinden jullie?



Als je in je frontdorpen offs met zc bouwt, dan heb je minder def dorpen nodig (je kan met de zc uit de off dorpen deffen als het nodig is) en daarom kan je meer off dorpen maken. Daardoor is het niet zo erg dat zc niet zo sterk is als lc omdat je gewoon met meer offdorpen kan aanvallen :)

ik had ook een tijd frontdorpen met zc (op 3 ontwikkelt: speer, zwaard, bijl, zc, ram), maar heb het nu weer terug naar lc gebracht :)

ook als de meeste spelers lc offs hebben, is het zeker geen zo slechte idee om ook een paar zc offs aan de front te hebben.


Dit is redelijk volledig en alles wat ik wil zeggen.^^
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser25493

Guest
Hmm met verdedigen zette ik meestal gewoon even zc op lvl 2 en ram op lvl 1 want dat lukt makeklijk en dan heb je gewoon lvl 3 lc.
 

DeletedUser

Guest
Ijzerkosten, zwaards vind ik sowieso dikke onzin op een 15tech level wereld daarom gebruik ik ze daar nooit ;)
 

DeletedUser

Guest
Als je in je frontdorpen offs met zc bouwt, dan heb je minder def dorpen nodig (je kan met de zc uit de off dorpen deffen als het nodig is) en daarom kan je meer off dorpen maken. Daardoor is het niet zo erg dat zc niet zo sterk is als lc omdat je gewoon met meer offdorpen kan aanvallen :)

ik had ook een tijd frontdorpen met zc (op 3 ontwikkelt: speer, zwaard, bijl, zc, ram), maar heb het nu weer terug naar lc gebracht :)

ook als de meeste spelers lc offs hebben, is het zeker geen zo slechte idee om ook een paar zc offs aan de front te hebben.
 

DeletedUser25493

Guest
Als je in je frontdorpen offs met zc bouwt, dan heb je minder def dorpen nodig (je kan met de zc uit de off dorpen deffen als het nodig is) en daarom kan je meer off dorpen maken. Daardoor is het niet zo erg dat zc niet zo sterk is als lc omdat je gewoon met meer offdorpen kan aanvallen :)

ik had ook een tijd frontdorpen met zc (op 3 ontwikkelt: speer, zwaard, bijl, zc, ram), maar heb het nu weer terug naar lc gebracht :)

ook als de meeste spelers lc offs hebben, is het zeker geen zo slechte idee om ook een paar zc offs aan de front te hebben.

Ik gebruik eigelijk nooit zc.
 

DeletedUser

Guest
Ik wil ook wel eens weten wat jullie doen.

Bij verdedigingsdorpen en aanvalsdorpen
 

DeletedUser

Guest
van wat ik begreep doen de pro's het zo


in de deff dorpen maak je enkel speer en zc (+verkenners)
voordelen:
Bouwt sneller als een normaal deff dorp
loopt ook veel minder lang dus ja kan rapper iemand helpen ..
 

DeletedUser

Guest
en aanval want verdediging snap ik maar aanval weet ik niet wat het slimste is
 

DeletedUser39335

Guest
van wat ik begreep doen de pro's het zo


in de deff dorpen maak je enkel speer en zc (+verkenners)
voordelen:
Bouwt sneller als een normaal deff dorp
loopt ook veel minder lang dus ja kan rapper iemand helpen ..

En is duurder
 

DeletedUser22705

Guest
Verdedigen weet ik, gewoon speer en zc.

Het is zoals Kaneel zegt, alleen kan hij het beter verwoorden dan ik! :D
 

DeletedUser

Guest
Wat ik vaak zie is niet zomaar LC vervangen voor ZC. Je Vervangt de LC voor een beetje ZC (bv. 1K of 1.25k) en maakt het meer Bijl-heavy voor een beter resultaat bij het clearen (Bijl is relatief gezien namelijk sterker).

Wat ik ook heb gezien is een meer zc op de defense en dan gewoon clearen met LC. Door meer ZC in de defense te doen kun je het verlies van ZC in de off compenseren. Je krijgt dan wel verschrikkelijke tech levels.
 
Reactiescore
273
Als je in je frontdorpen offs met zc bouwt, dan heb je minder def dorpen nodig (je kan met de zc uit de off dorpen deffen als het nodig is) en daarom kan je meer off dorpen maken. Daardoor is het niet zo erg dat zc niet zo sterk is als lc omdat je gewoon met meer offdorpen kan aanvallen :)

ik had ook een tijd frontdorpen met zc (op 3 ontwikkelt: speer, zwaard, bijl, zc, ram), maar heb het nu weer terug naar lc gebracht :)

ook als de meeste spelers lc offs hebben, is het zeker geen zo slechte idee om ook een paar zc offs aan de front te hebben.

ZC gebruik ik bijna altijd.
Het is sneller dan de gemiddelde defence troepen en kan er dus in tijden van nood meer ZC dorpjes gebruiken om te snipen.
Als er dan 1 of 2 mislukken dan heb je altijd nog een hoop andere die op tijd kunnen zijn.
 

DeletedUser

Guest
hmm speel geen classic wereld meer maar ik gebruik dit dus ook op niet classic werelden:p
je moet je troepenbouw iets aanpssen maar het werkt perfect in combinatie met wat kata's:p

voordelen:

je bouwt sneller def dorpen vol omdat je kazerne, stal en werkplaats gebruikt.

Je hebt minder def dorpen nodig omdat je ook zc uit je off dorpen kunt gebruiken voor os.

je kunt sneller ondersteunen, dus verder weg os sturen of meer os als het dorp toch dichtbij ligt.

als je edels bouwt in defdorpen heb je wat mooie aanvalskracht extra bij je edels, waardoor snipen voor de tegenstander toch iets duurder wordt:p


waar het op neer komt is dat zc mischien wel veel duurder is maar omdat hij multi inzetbaar is en lekker snel is betaalt hij zich ruimschoots terug:p
 

DeletedUser

Guest
Even iets anders eerst: rammen op level 3?

Tech-Level Ontwikkelingskosten
1 1.200 1.600 800 2 20 50
2 4.800 6.400 3.200 3 25 63
3 19.200 25.600 12.800 3 28 70

Tenzij je met ram wilt deffen ofcourse..

Off dorpjes met ZC nog nooit geprobeerd maar ziet er opzich wel handig uit.. Hoewel ik ZC niet zovaak gebruik, en zeker niet om aanvallen daadwerkelijk mee op te vangen maar meer om te snipen. Dus dan is level 1 meestal al genoeg..

Voordeel is idd wel dat je minder def hoeft te maken gezien je in principe vanuit ELK dorp def kunt sturen..dat is zeker een groot voordeel.

Nadeel zijn dan de opbouwtijden vooral, vooral aan het front is de opbouwtijd echt belangrijk, hoe sneller alles terug is, hoe beter..

Mss dat ik het ooit voor later probeer maar ben nog niet echt overtuigd :p
 

DeletedUser

Guest
Probeer het eens uit in de simulator zou ik zeggen ;)

Met een gemiddelde clear met 300 rammen op lvl 3 gaat de Muur van lvl 20 naar lvl 9 (geluk en moraal weggelaten uiteraard) bij een verdediging van 10.000 speer én zwaard.

Als je de rammen op lvl 20 zet gaat de Muur van lvl 20 naar lvl 10 (scheelt dus een level wat de volgende keer weer fijner is) bij een verdediging van 10.000 speer én zwaard.

Het maakt dus wel degelijk uit ;)
 

DeletedUser22705

Guest
Even iets anders eerst: rammen op level 3?



Tenzij je met ram wilt deffen ofcourse..

Off dorpjes met ZC nog nooit geprobeerd maar ziet er opzich wel handig uit.. Hoewel ik ZC niet zovaak gebruik, en zeker niet om aanvallen daadwerkelijk mee op te vangen maar meer om te snipen. Dus dan is level 1 meestal al genoeg..

Voordeel is idd wel dat je minder def hoeft te maken gezien je in principe vanuit ELK dorp def kunt sturen..dat is zeker een groot voordeel.

Nadeel zijn dan de opbouwtijden vooral, vooral aan het front is de opbouwtijd echt belangrijk, hoe sneller alles terug is, hoe beter..

Mss dat ik het ooit voor later probeer maar ben nog niet echt overtuigd :p

Ik zou dan verdedigen met 8000 speer en de rest ZC voor de DEFdorpen net achter de aanvalsdorpen aan 't front en 10000 speer en zwaard voor de dorpen die echt veilig liggen. Kan je echt goed schuiven met ZC, maar je hebt een goed punt, het duurt lang. TW is wikken en wegen ^^
 

DeletedUser

Guest
Wat ik vaak zie is niet zomaar LC vervangen voor ZC. Je Vervangt de LC voor een beetje ZC (bv. 1K of 1.25k) en maakt het meer Bijl-heavy voor een beter resultaat bij het clearen (Bijl is relatief gezien namelijk sterker).

En als je 1.2k ZC aanmaakt dan zit je boerderij ook bijna vol + in jouw geval nog wat bijl erbij :eek:
 
Reactiescore
372
Wat is het volgende? Aanvallen met zwaard want ze hebben 25 aanval. Je kunt ze trouwens ook als verdediging gebruiken. Maar, je kunt er heel gemakkelijk offence dorpen mee killen. :rolleyes:

Dus waarom wel zc maar geen zwaard?
 

DeletedUser

Guest
Wat is het volgende? Aanvallen met zwaard want ze hebben 25 aanval. Je kunt ze trouwens ook als verdediging gebruiken. Maar, je kunt er heel gemakkelijk offence dorpen mee killen. :rolleyes:

Dus waarom wel zc maar geen zwaard?

Dan gebruik je toch gewoon zwaard. 6 zwaard zijn net zo sterk als 1 zc en zijn beter in de verdediging, dus waarom niet.
 
Bovenaan