CF of niet, AF decides

Reactiescore
677
De lezer zal in eerste instantie misschien denken: "janknoob wordt weggespeeld en gaat daarom maar zeiken op het AF", maar er hebben zich vandaag enkele gebeurtenissen voor gedaan waardoor ik toch de noodzaak voel om dit bericht te schrijven. Ik ben een speler die TW al vrij lang kent, maar pas sinds 2 jaar wat serieuzer is gaan spelen. Ik ben dus in principe een newgen en het zou daardoor kunnen komen dat ik nog te veel vertrouwen heb in de eervolheid van mijn vijanden op TW.

Na op w70 mijn TW opleiding gevolgd te hebben als MB en op w77 stamloos te hebben gespeeld , ben ik de classic gestart met een vriend van w77. In onze regio legden wij al snel wat contacten en die bevielen zo goed dat de stam Wolves Are Fierce (voor het gemak WAF) een feit werd. Na enkele geslaagde acties van onszelf werd het, bij de join van de nummer 1 speler Minty Maria bij de nummer 1 stam Speer, duidelijk dat wij een probleem zouden hebben. De liggingen van de beide stammen na het voltrekken van de gebeurtenissen van vandaag is te zien in de bijlage. De kaart is als volgt te lezen:

-Blauw=Wolves Are Fierce (op het moment van schrijven 35k punten)
-Paars/roze=Speer (op het moment van schrijven 272k punten)
-Zwart: 530|502 dorp overgenomen door Speer vanochtend
-Geel: 526|501 het dorp waar het allemaal om te doen is


Deze ochtend had ik met mijn stam een actie gepland op een verder niet relevante buurstam. Deze actie resulteerde in de verovering van een dorp door mij en het clearen van nog twee andere dorpen. Het zorgde er ook voor dat ik een hoger ODA rang heb gehaald dan iedere speler van Speer ondanks dat ik veel kleiner ben (niet relevant, maar ik vind het een leuk feitje :D) Tegelijkertijd aan deze actie werden wij echter zelf ook onder vuur genomen. Door inactiviteit op een van onze accounts bleef een trein vanuit Speer onopgemerkt en verloren wij een dorp (dit is het zwarte dorp op de map in het cluster van WAF). Met de gang van zaken rond de verovering van dit dorp heb ik geen probleem, maar waar het probleem ligt is dat een van de spelers die ik had gecleard op delete ging en plots een barb werd (dit is het gele dorp op de map). Hier zagen wij eerst geen probleem in en het dorp werd in meerdere aanvallen ge-edeld met een van onze vrij edels. Toen dit gebeurd was werd echter duidelijk dat the Immortal Game van Speer een trein had lopen op dit dorp, die vanwege de looptijden niet op een ander moment verstuurd kon zijn dan toen het dorp nog een barb was en niet in handen van WAF. Even nadat het dorp in handen van WAF kwam werd het overgenomen door Speer, recappoging vanuit mij tevergeefs.
Nu waren Speer en WAF vrij nadrukkelijk vijanden, wij hadden al dagen scouts, fakes en dus deze morgen ook clears en edels te verduren gehad. Ik heb vanuit mijn eigen TW-ervaring en van het AF meegekregen dat barbs edelen in het vijandelijk cluster uit den boze is en wel om de volgende reden: het maakt het mogelijk om zonder voor een dorp te vechten heel gunstige loopafstanden te krijgen op je vijand en edels te spammen. Nu heb ik ook gemerkt dat het begrip clusterfuck vrij omstreden is; de aanvallende partij vindt het praktisch nooit een CF en de verdedigende partij juist wel. De gevolgen van het dorp in handen van Speer op deze loopafstand zijn voor mij in ieder geval duidelijk. Ik moet als solo-speler dag en nacht waken voor edels op 17,5 minuut loopafstand wil ik het uithouden tegen mijn vijand.

Zonder de bedoeling om de gehele stam Speer te bashen, wil ik eigenlijk vragen aan de neutrale AF-lezer of het hier inderdaad een CF betreft en waarom wel of niet. Ik ben als stamleiding van WAF naar the Immortal Game toegestapt, alleen de bespelers wuiven de CF weg omdat wij "te klein zijn om een cluster te hebben" of "de barb lag maar binnen vier velden van ons dichtsbijzijnde dorp" en de mooiste "wij hebben geen CF afspraken met jullie gemaakt dus het is geen CF". Hierover heb ik uiteraard mijn eigen meningen: 1)ik denk dat het cluster van WAF klein is, maar duidelijk omlijnd en de barb lag nadrukkelijk in dit cluster. 2) WAF heeft het dorp gecleard en waren bezig met het over te nemen toen het op barb sprong en the Immortal Game een trein stuurde. Het plan van Immortal Game was dus om te profiteren en niet om te vechten voor dit dorp. 3) De barb lag inderdaad op 4 velden van het dichtsbijzijnde dorp, maar dit dichtsbijzijnde dorp was net een paar uur eerder van ons overgenomen. Het dorp lag dus geenzins in het cluster van Speer wat ook duidelijk te zien is op de kaart 4) En het laatste: welke stammen gaan in godsnaam specifieke CF-afspraken maken met de vijand in early game, dat is toch meer iets wat in een tweestrijd late game gebeurd om specifieke voorwaarden voor CF's afhankelijk van wereldinstellingen op te stellen? Met mijn tegenstanders kon ik in ieder geval geen oplossing vinden ondanks dat ik hun argumenten verre van overtuigend vind. Het komt op mij meer over dat ze zich er niets van aantrekken omdat ik en mijn stam toch maar klein zijn en dit was ook te merken aan de constante denigrerende opmerkingen vanuit the Immortal Game.

Het zou voor mij waardevol zijn om de feedback van de AF-lezer te horen. Mocht dit in mijn nadeel uitvallen dan bied ik bij voorbaat mijn excuses aan aan Speer, ik ben er niet op uit om jullie naam te bashen. Ik ben alleen verre van tevreden over de huidige afhandeling van dit gedoe en wil voor toekomstige situaties meer duidelijkheid voor mezelf scheppen. Voor mij betekent het in ieder geval een snel einde aan de classic wereld, ik zie het simpelweg niet meer zitten om eindeloos te deffen in mijn eentje tegen een overmacht van Speer die met de dag groter wordt met ook nog een oneerlijk (?) verkregen dorp direct tegen mijn dorpen aan. Er zijn ook geen mogelijkheden voor mij om ergens anders op de wereld verder te spelen omdat ik hier geen spelers buiten mijn stam ken en omdat de jump opties in het oosten er praktisch allemaal toe leiden dat ik nog steeds bij Speer lig.

Ik wil bij voorbaat iedereen die moeite steekt in het beoordelen van deze situatie bedanken en natuurlijk mijn stamleden van WAF voor de prettige samenwerking deze wereld.
 

Bijlagen

  • Screenshot (8).png
    Screenshot (8).png
    23,6 KB · Weergaven: 50
Reactiescore
5
Hoop tekst, heb het niet gelezen. Maar super interessant.

90f913cdcc8db89eac88ef22b489a578.png

rechts mijn dorp, links mijn nieuwe dorp.


Het zorgde er ook voor dat ik een hoger ODA rang heb gehaald dan iedere speler van Speer ondanks dat ik veel kleiner ben (niet relevant, maar ik vind het een leuk feitje :D)

 
Reactiescore
983
Hoe in hemelsnaam kan je spreken van een cf als de wereld nog in dit stadium zit haha
 
Reactiescore
188
Oke laat me dit even bekijken.
90% van de spelers heeft 1 dorp. 1 speler drop op delete en laat een 4k dorp achter waar iedereen als aasgieren op af gaat. En zij hebben hem.
Maar hoe kan je spreken van clusters al de meeste mensen maximaal 2 dorpen hebben? Clusters worden gevormd zodra en grotere spelers zijn. Maar op dit moment zijn de enige grotere spelers in speer.

En een 4k dorp edelen is op dit moment gewoon een dorpje om te groeien en zeker niet de intentie om te clusterfucken.
Zij zijn per account groter dan elke stam daar in de buurt. Dus ze pakken gewoon speler per speler weg om te winnen.

Ik vind het een mooi verhaal, maar een clusterfuck kan je het niet noemen. Want dat stadium zijn we nog lang niet bereikt.
Tevens werkt deze wereld op basis van een boerlimiet waarmee clusterfucks niet winstgevend zijn. Buiten dat je er onnodig troepen verliest.

Als ik het goed zie ligt het dorp 4, misschien 5 velden van een dorpje van hem vandaan. Dus denk dat een clusterfuck iets te voorbarig is.
 
Reactiescore
53
Dorp lag in de politieke radius van The Immortal game dus mogen zij pakken.
 
Reactiescore
677
Hoe in hemelsnaam kan je spreken van een cf als de wereld nog in dit stadium zit haha

Als dat een clusterfuck is ben ik Sinterklaas.

Alsof het overigens gangbaar is om met elke stam in de beginfase afspraken te gaan maken over CF's? Ik weet niet wie jou heeft opgeleid, maar die heeft je serieus veel blazen wijsgemaakt.

Ik denk niet dat jullie de intentie van mijn bericht goed hebben begrepen, ik wil juist weten waarom het nu geen CF is maar in een later stadium wel terwijl de uitwerkingen precies hetzelfde zijn in mijn optiek. Ik probeer dus ook niet mijn gelijk te halen ofzoiets, maar echt duidelijkheid te krijgen. Dat het niet gangbaar is om CF afspraken te maken in deze fase geef ik nota bene in mijn oorspronkelijke bericht zelf aan...
 
Reactiescore
326
Overigens zijn CFs ook minder erg op een classic dan een normale wereld. Gooi er gewoon wat clears op en recap het. Op een normale wereld is er geen boerlimiet, waardoor je belachelijk grote stacks kan zetten.

Overigens denk ik niet dat jullie stam interessant genoeg is dat er gekeken wordt of er toevallig door je cluster heen geedeld wordt met het edelen van die barb. Kan je wel vertellen dat wij jullie zelf niet eens op de kaart gemarkeerd hadden.
 
Reactiescore
292
Ik denk niet dat jullie de intentie van mijn bericht goed hebben begrepen, ik wil juist weten waarom het nu geen CF is maar in een later stadium wel terwijl de uitwerkingen precies hetzelfde zijn in mijn optiek. Ik probeer dus ook niet mijn gelijk te halen ofzoiets, maar echt duidelijkheid te krijgen. Dat het niet gangbaar is om CF afspraken te maken in deze fase geef ik nota bene in mijn oorspronkelijke bericht zelf aan...

Zo lang er geen afspraken tussen stammen onderling over zijn gemaakt is het nooit een clusterfuck? Voor je bij iets als dit van oneerlijk spel kunt spreken moeten er afspraken zijn gemaakt en overtreden. Dat is hier niet het geval dus geen idee waarom je hier met dit hele verhaal komt?
 
Reactiescore
677
Zo lang er geen afspraken tussen stammen onderling over zijn gemaakt is het nooit een clusterfuck? Voor je bij iets als dit van oneerlijk spel kunt spreken moeten er afspraken zijn gemaakt en overtreden. Dat is hier niet het geval dus geen idee waarom je hier met dit hele verhaal komt?

In eerste plaats heb ik het geschreven om te lezen wat andere mensen ervan vinden en daaruit te leren. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom het in de endgame niet gerechtvaardigd is om een dorp midden tussen de dorpen van je vijand in te edelen en vanuit daar edels te spammen, maar het kennelijk in early game/mid game tegen kleinere spelers wel mag. Ik verlies nu door dit strategische aspect de strijd tegen Immortal Game zonder dat ik hiervoor een directe inc van ze heb moeten verwerken. Op mijn vorige wereld ben ik op exact dezelfde wijze weggespeeld door een speler die 10x groter was dan ik en die vanuit een dorp op de kortste loopafstand van mijn bescheiden cluster (destijds 9 dorpen) edels op me begon te spammen. Ik als solo speler kan het dan een tijdje tegen houden met de juiste blocks en snipes, maar moet het dan uiteindelijk opgeven omdat het gewoon overkill is. Voor mij werkt deze speelwijze eerlijk gezegd een beetje demotiverend en het dedain wat jij bijvoorbeeld vertoont puur en alleen omdat ik deze situatie uitleg en een vraag stel helpt daar niet echt bij.
 
Reactiescore
677
Overigens zijn CFs ook minder erg op een classic dan een normale wereld. Gooi er gewoon wat clears op en recap het. Op een normale wereld is er geen boerlimiet, waardoor je belachelijk grote stacks kan zetten.

Overigens denk ik niet dat jullie stam interessant genoeg is dat er gekeken wordt of er toevallig door je cluster heen geedeld wordt met het edelen van die barb. Kan je wel vertellen dat wij jullie zelf niet eens op de kaart gemarkeerd hadden.

Recap kwam er niet doorheen helaas omdat ik mijn OFF eerder die dag grotendeels op het desbetreffende dorp had stuk gegooid om het te clearen toen het nog van de andere speler was. Nogmaals ik heb dit bericht niet getypt om interessant te doen over mijn stam of om Speer/ Immortal Game te bashen en het boeit me ook vrij weinig of jullie me interessant vinden of niet. Ik schets een situatie en stel een oprechte vraag en heb verder geen bijbedoelingen. Ben wel trots op mijn stam trouwens hoor, was de gezelligste groep tot nu toe en vind het jammer dat we al zo vroeg totaal omsingeld zijn door Speer.
 
Reactiescore
3.576
Zo lang er geen afspraken tussen stammen onderling over zijn gemaakt is het nooit een clusterfuck? Voor je bij iets als dit van oneerlijk spel kunt spreken moeten er afspraken zijn gemaakt en overtreden. Dat is hier niet het geval dus geen idee waarom je hier met dit hele verhaal komt?

Clusterfucken is een ongeschreven regel. Afspraken of niet, het is not done. Los van het feit dit een cf is of niet, geen zin om te lezen.
 
Reactiescore
1.094
In deze fase kunnen er toch helemaal geen cfs zijn, mensen hebben gatenkaas clusters van 5-10 dorpen ofzo?
 
Reactiescore
1.037
Ik denk niet dat jullie de intentie van mijn bericht goed hebben begrepen, ik wil juist weten waarom het nu geen CF is maar in een later stadium wel terwijl de uitwerkingen precies hetzelfde zijn in mijn optiek. Ik probeer dus ook niet mijn gelijk te halen ofzoiets, maar echt duidelijkheid te krijgen. Dat het niet gangbaar is om CF afspraken te maken in deze fase geef ik nota bene in mijn oorspronkelijke bericht zelf aan...
Om eerlijk te zijn denk ik dat je openingspost voor de meeste mensen wat onduidelijk is omdat je weinig gebruik maakt van alinea's etc. Om het kort samen te vatten zijn (volgens mij) omtrent CF's de volgende dingen gangbaar op classics:
  1. CF's zijn pas cf's vanaf dat mensen of stammen heldere clusters hebben. Dit is vaak voorbij de start wanneer de meeste mensen 10x het aantal dorpen hebben van waarmee ze gestart zijn (denk ik ongeveer?)
  2. CF-afspraken worden meestal gemaakt als de grotere oorlogen uitbreken op de wereld, dit zal zijn als er vaak nog 2, 3 of 4 stammen over zijn die veel groter zijn dan de andere stammen.
  3. Wanneer een dorp tussen 2 spelers in ligt is het vaak fair game. Is vaak ook te zien aan de politieke kaart van beide kanten denk ik.
Clusterfucken is een ongeschreven regel. Afspraken of niet, het is not done. Los van het feit dit een cf is of niet, geen zin om te lezen.
Hey you, speel je hier of ben je bang dat Howlin je laat bannen?
 
Reactiescore
974
Ik heb JB nooit laten bannen trouwens, buiten mij en me team om gegaan.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
Reactiescore
677
niemand reageert op mij, ik ben de enige die het uberhaupt deels gelezen heeft!

overheen gelezen sorry

wat ik uit jouw bericht op maak is dat er dus totaal niets op tegen is om een dorp midden in het stamcluster van een kleine stam te pakken omdat de spelers toch maar 2/3 dorpen hebben en er dus niet gesproken kan worden van een cluster? In principe was ons stamcluster wel opgebouwd als hoe een spelerscluster zou zijn in een latere fase en door de overname van dit dorp functioneert ons cluster eigenlijk niet meer tenzij iedereen 24/7 online is om te waken voor de snelle edels. Ik vind het nog steeds een beetje een gemakzuchtige tactiek, maar ik merk dus dat dit wel algemeen geaccepteerd is in deze fase en late game dan weer niet?
 
Reactiescore
974
Is daar spraken van? TIG edelt links 4 vakken van zijn eigen dorp.. In de start iemand verbieden 4 vakken van zijn eigen dorp te edelen is absurd. Uiteraard probeer je in de start dorpen te pakken die tactische sterk liggen, maar spreken van cf's in dit stadium is gewoon absurd, vooral op die korte ligging van 4 vakjes.
 
Bovenaan