Bedenkingen TW

Reactiescore
19
Hoi allemaal,

Ik wil toch even een nieuw topic starten. Voor alle duidelijkheid : dit is géén topic om mensen te schofferen, om tégen mensen te praten of om mijn gelijk te halen of dergelijke... Ik bedoel dit opbouwend en hoop dat er positief gedacht kan worden.... Dus ik hoop hier géén reacties te krijgen die afbrekend zijn naar iemand in persoon.

INTRO
Ik ga heel eerlijk zijn... ik speel TW al een tijdje... Van wereld 7 denk ik om precies te zijn, onder verschillende accounts als co of van mezelf.

Mijn eerste TW ervaring was de volgende : ik kende niemand op TW en begon zonder pp te bouwen. Ik kocht enkel pp om het premium acc op te zetten en om te farmen. Snel zag ik andere dorpjes groter worden en had ik contact met een buur op 2 tegels van me... Hij 'hielp' me... Hij vertelde me wat ik best bouwde om sneller te groeien. Op een bepaald moment had ik 2.800 punten, een AH en een edel... ook redelijk wat def.. Ik begon afwachtend want mijn helpende buurman had me verteld dat je dan safe zit... Mijn buurman stuurde me dat hij een dorpje van 1000 punten had gecleard voor me, ik kon het edelen... "Let wel op", zei hij..... zet er al je def want de toestemming zal maar 25 zijn als je het dorp neemt en dus moet je het goed beschermen. Ik deed dat zonder verder over na te denken. Mijn 2de dorp was binnen en het ging goed dacht ik. Als dank voor de hulp stuurde ik wat gs via de markt naar hem, toen kon dat nog. De volgende ochtend stond ik op en had maar 1 dorpje meer... In de nacht had mijn lieve helpende buurman mijn hoofddorp gepakt, want hij wist dat alle def in het kleine 1k dorpje stond... Ik sprak er mijn buurman over aan en kreeg als bericht : 'je kan toch verder, je hebt nog een dorp'...
Weg spelvreugde....

Een hoop geleerd en meteen was de toon gezet hoe smerig TW in elkaar zat.... ( of de mens achter het spel omdat het een spel is)
Vele malen zijn regels aangepast, probeerden ze vanuit Inno om het spel 'eerlijk' te krijgen... nooit is het gelukt... Dan maak je een keuze : wil ik ook eens groter worden op de rug van een ander of blijft het bij sporadisch eens meedoen.... Momenteel kies ik resoluut voor optie 2.

Ik heb vanalles gezien en gedaan... Hieronder e;)en kleine greep uit wat ik zag... sommige zaken deed ik ook wel eens, andere zijn té gortig om te doen ( kies zelf welke ik deed ) :

* dorpen zijn overgenomen na een account check van 10 minuten omdat de def troepen 24h werden weggestuurd / Terugtrekken ging nét niet meer ;-)
* spelers dat 2 of meer accounts hebben en nooit aan het licht kwamen bij INNO ( inno kan beweren dat ze het zien, geloof me : niet altijd )
* paswoorden veranderen van een account tijdens een VV om zo het account te stelen ( en ja; vroeger kon dat )
* strategische babbeltjes en beloftes om je vel te redden, met smerige beloftes dat nooit uitkwamen.
* 1 toestel in huis op WIFI, een ander enkel op 3 of 4G thuis, nog een ander op het werk of school.... telkens een ander account en 1 persoon....
* wereld na wereld wisselen als vriend : de ene wereld komt persoon A voor de pp en neemt persoon B over na een tijdje... de volgende wereld andersom Gevolg : speler B start in die wereld met 2 dorpen ipv 1....
* onbekende contacten zoeken in Amerika of Australië via de .net server om een nachter te hebben op je account
* pp aftroggelen in ruil voor bescherming, en de volgende wereld die pp gebruiken om gs te kopen
* kata's op boeren inzetten ( perfect legaal trouwens ) / afspraken maken in de wereld dat kata's niet gebruikt worden als een gentlemen's agreement maar bij een échte oorlog komen plots kata's op al je boeren terecht....
* ik heb spelers gekend dat letterlijk 15k punten inzetten in de eerste 3 weken.... ( ook perfect legaal )
* backstabs en verachtelijk onethische praktijken maar perfect volgens de regel van het spel...
* afspraken in RL tussen spelers dat elkaar leerden kennen op TW, en dat vriendschappelijk aangekondigd om dan ter plaatse geld afgetroggeld te krijgen ( en neen; dit deed ik alvast niet maar JA : het is gebeurd)
* als speler zeggen dat je co wil worden, je laten internen en nadien krijg je nooit het paswoord om erbij te gaan... weg dorpen.
*...... ik kan nog even doorgaan als ik nog wat nadenk....

Sommige, de meeste, van de lepe trucjes zijn perfect legaal en kan inno gewoon niet aanpakken...



HET IDEE


Inno heeft écht al wereld na wereld geprobeerd om zaken van onsportief gedrag eruit te krijgen. Soms zijn sportieve spelers daar zelfs de dupe van geweest... Maar het aard van het beestje kan je moeilijk veranderen... soms is de drang naar heersen té groot en gaan ze uit de bocht.
Het bericht van 'Ho-Lee fuck' onder het topic van flop/top speler deed me nadenken.... een 'gentlemen's agreement', zou zoiets kunnen in wereld 82... .?

Kunnen we allen wél proberen zonder de hulp van inno ( want inno is nu eenmaal gebonden aan de spelregels op papier / inno kan niets doen aan zaken dat gebeuren als het puur op basis van de intrinsieke regel niet verkeerd is -- zelfs al is dit tegen het Belgische/Nederlandse Wetboek) op zoek gaan naar een regelzetting waarbij iedereen deze afgesproken regels volgt... Of is dat utopie??

Als vb : geen kata's op w82.... wie het wel doet is geviseerd door letterlijk iedereen dat het forum leest. Of een schrijven naar de gehele wereld met de agreement regels.. ( = klein voorbeeld dat zelfs niet van toepassing hoeft te zijn.... ) Ikzelf heb niets tegen katas... het is opgenomen in het spel dus kan het gebruikt worden.. Je boerderij dat gigantisch veel gs kost van level 30 naar 28 zien gaan is niet fijn, maar het is opgenomen in het spel... een trein zien gesniped worden na edel 1 is ook pijnlijk : daar zaagt niemand over en zeg je : knap gedaan!

Echter zijn er andere zaken
* zoals loze beloftes via PM,
* zoals onethisch gedrag waarbij je gewoon over de schreef gaat ( ik heb het niet over schelden want dat kan je aangeven; maar zelfs in oorlogen zijn ethische regels opgesteld in RL )
* zoals het overnemen van dorpen dat op -33k PP stond ( hier benoem ik wel iemand als persoon. Om duidelijk te zijn : hij deed niets tegen de regels volgens mij...
* zoals internen ( Jezus, wat ik vind ik dat persoonlijk verschrikkelijk aan dit spel; )-- als je stopt dan stop je... klaar.... Overigens zou inno hier wél iets kunnen aan doen door slechts 1 IP adres toe te laten op een account...
* zoals een co krijgen dat zelf eerst een goed account had op deze wereld... want dat is eigenlijk een doorgedreven vorm van internen...


Ik begrijp dat het eigenlijk onmogelijk is om dit te bekomen met laat ons zeggen 2000 spelers achter de PC. Maar ik denk dat zowat iedereen van de middenklasse spelers zoveel meer zou genieten van het spelletje als die frustraties eraf zijn. Koop je voor mijn part helemaal kaal aan pp en win de wereld.... geen probleem.... binnen enkele jaren besef je dat je niets gewonnen hebt... MAAR.... Als er geen spelers zijn dat enkel groot worden op de rug van een ander, zelfs al is dat legaal gebeurd...hoe leuk zou dat zijn en wat een reclame voor TW... Het is zo demotiverend. In de eerste werelden had je volgens mij ( weet ik niet zeker ) wel 3 of 4 keer meer spelers ( zeker tot 10000 spelers )... ze haken af! Ze haken niet af door TW of door inno, ze haken af door het ongelooflijk rare fenomeen dat sommige spelers krijgen als ze achter de pc zaken doen dat ze in het echte leven nooit zouden doen...

DUS

Beschouw het als een warme oproep om eens voor jezelf te denken : ben ik slim bezig en vooral ' zou ik deze actie doen in het échte leven'.....
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
676
Hey, interessant bericht allereerst. Het lijkt erop dat je hard gestabt bent, iets wat door het grootste deel van de TW community afgekeurd zou worden mits je concrete bewijzen levert (screenshots van de PM's bijvoorbeeld). Helaas is het altijd zo geweest dat er spelers zijn die, het spelplezier van anderen niet in acht nemend, door te backstabben groter worden in het spel. Je kan jezelf hier tegen wapenen door alleen samen te werken met mensen die je vertrouwd, alhoewel dat altijd lastig is als je in contact staat met vreemden. Het Algemeen Forum is altijd een laatste redmiddel waarmee je andere spelers kan waarschuwen voor spelers die op een smerige manier spelen. Dit heeft niet altijd het gewenste gevolg, maar zeker als je harde bewijzen levert dan zijn er meestal wel consequenties voor zo'n speler.

Andere zaken zoals internen, katagebruik en fusies/ teams met veel co's staan wat mij betreft los van jouw situatie.
 
Reactiescore
19
Andere zaken zoals internen, katagebruik en fusies/ teams met veel co's staan wat mij betreft los van jouw situatie.


Het zijn exact deze zaken dat voor mezelf moeilijk liggen.... Waarom kan TW niet gespeeld worden door 1 en dezelfde persoon per account? Dat is win / win.

*Inno zal meer inkomsten hebben want al die mensen moeten premium kopen om iets te doen
*Er zullen meer dorpen zijn en dus grotere wereld
*de fun zal terug komen want draai of keer het zoals je wil : een account met 6 personen is veel beter ingevuld dan alleen. Er zit niet de hele tijd iemand neurotisch op dat schermpje te kijken.
*vriendjes dat elkaar nu goed kennen kunnen evt samen een stammetje oprichten en kunnen ze ook samen werken..
* je zet niet iemand in voor elke opdrachtje : sniper, treintjes gooier snachts, iemand dat leep kan babbelen;..... je moet het allemaal zelf kunnen..

en het belangrijkste : het internen is er uit want als inno zegt : de eerste 2 weken kan je IP adressen gebruiken en na die 2 weken mag het nooit meer een ander IP adres zijn tenzij je dat meldt met een verdomd goede reden...

Hoeveel spelplezier zou er terugkomen? Ik schrijf me meteen in en koop voor 50 euro pp dan.

Je hoeft toch niet elkaars bed (lees account ) te delen om een leuk spel te spelen? Allen samen in dezelfde kamer is ook al goed ;-) ( lees stam )
 
Reactiescore
19
Interessante post. Maar:

Dat van die IP adressen lijkt mij gekkenwerk? Wilt dus zeggen dat je niet meer van co's kan wisselen?

het is een idee.... geen enkel idee is te gek om tot iets moois te komen... maar eerlijk gezegd vind ik dat niet nodig om eenzelfde spel te delen... Als ik fifa speel op PS5 wil ik ook mijn eigen team zijn... Als ik call of duty speel ben ik ook maar 1 persoon..... toch....?
 
Reactiescore
1.139
Ik denk dat 1 speler per account gewoon niet gaat werken hier.
Op grepo hebben ze dat ook (vergelijkbare inno game) maar daar werken ze met een systeem dat je eerst de toestemming moet verlagen en dan pas 24 uur later of 12 afhankelijk van de wereld speed met je edel langs kunt gaan.
Heet daar geen toestemming en edel maar om het in tw termen te houden :tongue:

Op die manier heb je altijd nog een kans als solo speler om online te komen voor het te laat is.
Dat gaat hier niet op en dus moet je echt super actief zijn wil je ook maar een kans hebben.
De Community is hier vrij oud en werkt vaak en hebben die tijd dus niet om solo een account te runnen.
 
Reactiescore
357
het is een idee.... geen enkel idee is te gek om tot iets moois te komen... maar eerlijk gezegd vind ik dat niet nodig om eenzelfde spel te delen... Als ik fifa speel op PS5 wil ik ook mijn eigen team zijn... Als ik call of duty speel ben ik ook maar 1 persoon..... toch....?

Akkoord maar als je FIFA of COD afzet, staat het uit. TW blijft draaien, 24/7.
 
Reactiescore
19
Ik denk dat 1 speler per account gewoon niet gaat werken hier.
Op grepo hebben ze dat ook (vergelijkbare inno game) maar daar werken ze met een systeem dat je eerst de toestemming moet verlagen en dan pas 24 uur later of 12 afhankelijk van de wereld speed met je edel langs kunt gaan.
Heet daar geen toestemming en edel maar om het in tw termen te houden :tongue:

Op die manier heb je altijd nog een kans als solo speler om online te komen voor het te laat is.
Dat gaat hier niet op en dus moet je echt super actief zijn wil je ook maar een kans hebben.
De Community is hier vrij oud en werkt vaak en hebben die tijd dus niet om solo een account te runnen.


Ik speelde grepolis een tijdje... Is zeer vergelijkbaar idd. Het is zeker niet een 'beter' spel of zo..... Ik hou niet van alle goocheltrucs om schepen neer te halen...
Maar op zich is het toch voor iedereen gelijk? Niemand kan 24/7 online zijn.. dat is exact waarom een account met 6 personen hier een voorsprong heeft dat niet normaal is van bij de start. En als we eerlijk zijn met onszelf : eigenlijk wil je toch alleen je eigen account hebben maar deel je het om kans te maken?

Bovendien : in TW krijg je toch op je GSM ook een appje als de aanval is ingezet... en heb je afhankelijk van de afstand en speed tijd om je voor te bereiden?
 
Reactiescore
357
Ik speel met co's omdat het TW een pak attractiever maakt dan het solo te spelen (leute, tactische inzichten delen, nieuwe technieken bedenken om het je tegenstander net dat tikkeltje moeilijker te maken) en denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat een leven zonder co's op tw, geen leven is.
 
Reactiescore
416
Het hebben van meerdere spelers op 1 account stamt uit de tijd voor de nachtbonus, met name op de .net server was dit een noodzaak omdat zodra bekend was waar je vandaan kwam je compleet de sjaak was. Of het elimineren van co-spelers een commercieel nut heeft twijfel ik wel aan, de spelers die ook een privéleven proberen te onderhouden zullen sneller afhaken omdat ze niet de input kunnen leveren die nodig is om een account in de lucht te houden.

Echter denk ik niet dat het aangaan van een gentlemen's agreement verspilde moeite is, met name de serieuze teams die van tevoren kenbaar maken dat ze op een wereld gaan starten (en organisatorisch stevig in hun schoenen staan) kunnen het zich permitteren om van tevoren restricties op te leggen en daar omheen een plan samen te stellen. Meestal zijn dit ook de meest actieve spelers op het AF, dus de sociale controle en verantwoording afleggen zal voornamelijk hier plaats vinden.

Maar spelers die niet van tevoren kleur bekennen, of nog nooit een blik geworpen hebben op het forum zullen het niet prettig vinden om ongeschreven regels opgelegd te krijgen wat mogelijk voor een represaille cultuur kan zorgen bij de spelers die wel doen of willen wanneer de balans van het spel een bepaalde kant op begint te leunen.

Ik vind de ideologie echt prachtig, en het feit dat er initiatief genomen wordt om dit bespreekbaar te maken kan ik alleen maar toejuichen. Echter denk ik dat het (zoals je zelf al aangeeft) in de praktijk een utopisch doel is en niet haalbaar is zonder de bemoeienis van inno.

Gisteren is er een mail rond gegaan van inno met de vraag of er nog ideeën zijn, misschien kan je de suggestie maken om bij een nieuwe wereld bepaalde toelatingseisen van kracht te laten zijn waardoor deze voorwaarden geaccordeerd moeten worden door spelers voordat ze zich kunnen opgeven voor een wereld (ik roep nu maar wat hoor). ik zou mij daarvoor inschrijven en die theoretische €50 investeren waar je het over hebt.
 
Reactiescore
524
Ik speelde grepolis een tijdje... Is zeer vergelijkbaar idd. Het is zeker niet een 'beter' spel of zo..... Ik hou niet van alle goocheltrucs om schepen neer te halen...
Maar op zich is het toch voor iedereen gelijk? Niemand kan 24/7 online zijn.. dat is exact waarom een account met 6 personen hier een voorsprong heeft dat niet normaal is van bij de start. En als we eerlijk zijn met onszelf : eigenlijk wil je toch alleen je eigen account hebben maar deel je het om kans te maken?


Hier ben ik het niet mee eens, fulltime jobs en TW gaat nooit samen zoals hierboven aangegeven en wat je zelf ook zegt. Maar daarbij komt ook nog eens dat je op een account kan spelen met mensen wie je hebt leren kennen, dat maakt het voor mij bijvoorbeeld leuker om te doen. Ik zou niet zo snel meer een account in me eentje starten om daar tot aan de endgame mee te spelen.
 
Reactiescore
19
Hier ben ik het niet mee eens, fulltime jobs en TW gaat nooit samen zoals hierboven aangegeven en wat je zelf ook zegt. Maar daarbij komt ook nog eens dat je op een account kan spelen met mensen wie je hebt leren kennen, dat maakt het voor mij bijvoorbeeld leuker om te doen. Ik zou niet zo snel meer een account in me eentje starten om daar tot aan de endgame mee te spelen.


Ik volg je wel en apprecieer je reactie... Het is ieders zijn voorkeur....

Maar wat kan je niet in een Stam wat wél kan in een account samen? Een stam kunnen toch spelers zijn dat elkaar leerden kennen... En inno kan toch zorgen dat de dorpen korter bij elkaar starten ( want nu is dat geregeld een zootje geluk en zit je soms op 15 tegels van elkaar in de opstart ) De communicatie gebeurt bij iedereen toch via discord? Het probleem is juist wat jij zegt : niemand dat tot een eindfase wil komen zal nog in zijn eentje starten... dat is gewoon onhoudbaar. Tenzij je gaat internen later, en zo weer co wordt? Maw ga je zo toch de solo speler net demotiveren?

Met 5 op een account voelt voor mij gewoon als de persoon te veel... je zit er net op en vliegt er af omdat je collega even kwam kijken....
 
Reactiescore
634
@HeavyFrost, ik begrijp de ideologie, maar ik denk dat er bij grote accounts meer komt kijken dan je misschien denkt. Een account draaiende houden, 24/7, kost gemiddeld elke dag wel 1-3 uur alsdan niet meer. Met 1 dorpje is het natuurlijk via de app goed te doen, maar als je met 500+ dorpen je frontstack na aan het lopen bent, je mobiele zone weer mobiel probeert te krijgen en deze vanuit je safe aan probeert te vullen, dan ben je vrij lang bezig op de app. Een massa verdedigen via mobiel is al helemaal verschrikkelijk.

Tribalwars is misschien ooit begonnen als een spelletje waar je in je eentje in een dorp start en dan de wereld moet veroveren. Maar na 15-17 jaar is de community veel kleiner geworden. Er starten geen 50.000 mensen meer. De harde kern van TW, degenen die echt nog het geld, de tijd, en de moeite erin steken om dit spelletje competitief te maken, die vinden het niet zo leuk meer om in hun 1tje alles te moeten doen. Dit betekend niet dat ze het niet kunnen, maar dat ze simpelweg niet elke dag de tijd en motivatie hebben om het spel te spelen. Daarom zijn co's, mensen vaak waar je al jaren met/tegen strijd, zo aantrekkelijk. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken als je even naar een voetbaltraining moet, een avondje weg gaat met vrienden of voor een ziek kind moet zorgen. Je weet toch wel dat er eventueel anderen zijn die je vertrouwt die het op zich kunnen nemen.

Als je eigen co's dan ook niet kunnen, dan heb je altijd nog een stam om op terug te vallen. Meestal is dat niet voordelig i.v.m. mogelijke vakantievervanging restricties, maar dat is dan wel een mogelijkheid. Een stam is nu nog steeds uit 30+ mensen, alleen dan op een minder groot aantal accounts om het voor iedereen behapbaarder te maken. Er zijn misschien momenten geweest dat ieder van hen opstond met TW en weer naar bed ging met TW, maar de 'vergrijzende' TW community hoopt af en toe afstand te kunnen nemen.
 
Reactiescore
676
Het zijn exact deze zaken dat voor mezelf moeilijk liggen.... Waarom kan TW niet gespeeld worden door 1 en dezelfde persoon per account? Dat is win / win.

*Inno zal meer inkomsten hebben want al die mensen moeten premium kopen om iets te doen
*Er zullen meer dorpen zijn en dus grotere wereld
*de fun zal terug komen want draai of keer het zoals je wil : een account met 6 personen is veel beter ingevuld dan alleen. Er zit niet de hele tijd iemand neurotisch op dat schermpje te kijken.
*vriendjes dat elkaar nu goed kennen kunnen evt samen een stammetje oprichten en kunnen ze ook samen werken..
* je zet niet iemand in voor elke opdrachtje : sniper, treintjes gooier snachts, iemand dat leep kan babbelen;..... je moet het allemaal zelf kunnen..

en het belangrijkste : het internen is er uit want als inno zegt : de eerste 2 weken kan je IP adressen gebruiken en na die 2 weken mag het nooit meer een ander IP adres zijn tenzij je dat meldt met een verdomd goede reden...

Hoeveel spelplezier zou er terugkomen? Ik schrijf me meteen in en koop voor 50 euro pp dan.

Je hoeft toch niet elkaars bed (lees account ) te delen om een leuk spel te spelen? Allen samen in dezelfde kamer is ook al goed ;-) ( lees stam )

Het zou mijn spelplezier drastisch verminderen tot op het punt dat ik zou stoppen met spelen als ik niet meer met co-spelers kan spelen. Stel je voor dat je iets leuks hebt gepland, moet werken of aan het studeren bent en je tegenstander gooit er een hoop aanvallen uit; Zonder co-spelers die je kunnen helpen met het afwerken van deze aanvallen ga je er kansloos vanaf doordat het "echte" leven altijd voor gaat. Ook kan je zelf geen mooie acties op stellen of je account goed onderhouden op het moment dat er belangrijkere zaken dan TW tussen komen.

Spelen met teams geeft je inderdaad een groot voordeel op solo-spelers in de beginfase, maar zorgt er uiteindelijk voor dat het spel strategischer en met hogere intensiteit wordt gespeeld. Daarnaast kunnen spelers het spel combineren met hun vaak drukke privé leven. Ik denk dat met de huidige grootte van de community spelen met co-spelers simpelweg de enige manier is om het spel behoorlijk te blijven spelen. Zolang je een beetje een leuk persoon bent en er tijd in wilt investeren kom je als nieuwe speler vaak ook wel binnen bij een team van de grotere accounts.
 
Reactiescore
470
Het zou mijn spelplezier drastisch verminderen tot op het punt dat ik zou stoppen met spelen als ik niet meer met co-spelers kan spelen. Stel je voor dat je iets leuks hebt gepland, moet werken of aan het studeren bent en je tegenstander gooit er een hoop aanvallen uit; Zonder co-spelers die je kunnen helpen met het afwerken van deze aanvallen ga je er kansloos vanaf doordat het "echte" leven altijd voor gaat. Ook kan je zelf geen mooie acties op stellen of je account goed onderhouden op het moment dat er belangrijkere zaken dan TW tussen komen.

Spelen met teams geeft je inderdaad een groot voordeel op solo-spelers in de beginfase, maar zorgt er uiteindelijk voor dat het spel strategischer en met hogere intensiteit wordt gespeeld. Daarnaast kunnen spelers het spel combineren met hun vaak drukke privé leven. Ik denk dat met de huidige grootte van de community spelen met co-spelers simpelweg de enige manier is om het spel behoorlijk te blijven spelen. Zolang je een beetje een leuk persoon bent en er tijd in wilt investeren kom je als nieuwe speler vaak ook wel binnen bij een team van de grotere accounts.
Welk voordeel geeft het hebben van een team dan in de beginfase? je kan de beginfase juist makkelijk solo mee doen met de top. echter mid- en end game wordt het wat drukker.

Verder ben ik het volledig met je eens. Het is een leuk spel maar als je terug 100% terug solo zou moeten gaan spelen gaat het je leven beheersen.
 
Reactiescore
19
Ik volg jullie mening. Ik begrijp jullie standpunt helemaal.

Het is alleen jammer dat er op die manier geen of moeilijk ruimte is om nieuwe spelers aan te trekken.

verder vind ik bij TW vooral fase 1 plezant en boeiend. 500 aanvallen uitsturen of opvangen is niet meteen wat ik het leuke vind aan het spel.
Ik heb jullie mening gehoord en alle begrip
 
Reactiescore
470
Het enige moeilijke voor nieuwe spelers is de skill-gap die er heerst in de start. Buiten dat zouden ze tijdens de start gewoon mee kunnen omdat een team dan nog niet erg noodzakelijk is.

Maar het is moeilijk om aan beginnende spelers alles tot de puntjes op de i uit te leggen en hun er van te overtuigen dat het in het begin veel try en error zal zijn. Is namelijk niet erg aantrekkelijk voor iemand die de dynamie van het spelletje nog niet begrijpt.
 
Reactiescore
19
Tribalwars is misschien ooit begonnen als een spelletje waar je in je eentje in een dorp start en dan de wereld moet veroveren. Maar na 15-17 jaar is de community veel kleiner geworden. Er starten geen 50.000 mensen meer.

dat zou ik durven toeschrijven aan het feit dat het simpelweg alleen niet meer haalbaar is.
 
Bovenaan