Autisme

DeletedUser

Guest
Ik ken namelijk veel gasten en vrienden die dit geval "autisme" hebben, en ook veel gasten die graag zo'n mensen pest. Ik namelijk lijd ook een beetje aan deze geval, maar ik ben feitelijk niet echt beschaamd om dit aan iedereen te vertellen.

Ook had Kim Degelder dit ziekte, waaronder hij later zijn stemmen in zijn hoofd begon uit te voeren.

Definitie van autisme:
PHP:
Definitie en beschrijving

[I]Autisme wordt bestudeerd door verscheidene takken van de wetenschap. Naargelang het vakgebied kan de omschrijving van autisme behoorlijk verschillen. In de psychologie dient (observeerbaar) gedrag als basis voor de diagnose van autisme. In de neurowetenschap zijn dat vooral de hersenfuncties.

Neurowetenschap

Autisme wordt beschouwd als een ontwikkelingsstoornis met een neurologische oorzaak. De hersenen van mensen met autisme functioneren anders. Hierdoor bestaan hun waarnemingen uit losse fragmenten met weinig verband [3]. Er is echter nog niet vastgesteld welk deel van de hersenen anders zou functioneren.


Gedrag; triade

Drie kenmerkende eigenschappen van autisme zijn afwijkingen in de:
communicatie
verbeelding
sociale interacties


Communicatie

De tekortkomingen in de communicatie komen al vroeg in de ontwikkeling tot uiting. Communicatie is gebaseerd op betekenisverlening. Waar taal meestal geen probleem vormt voor mensen met autisme en een normale begaafdheid, is het toekennen van betekenis aan woorden dat vaak wel.

Men onderscheidt: de expressieve communicatie (het uiten) en de receptieve communicatie (het begrijpen). Voor beide soorten geldt dat voor mensen met autisme de techniek van de taal - onder andere zinsopbouw en woordenschat - begrijpelijk is, maar dat de sociale aspecten van communicatie de moeilijkheid vormen. Hieraan ligt ten grondslag de problematiek van samenhang aanbrengen binnen de taal en het beperkte inlevings- en verplaatsingsvermogen.

In de praktijk betekent dit dat mensen met autisme goed kunnen omgaan met alles wat 'letterlijk' en concreet is. Problemen doen zich voor, als de andere partij bijvoorbeeld woordgrapjes of sarcastische, spreekwoordelijke of emotioneel gekleurde begrippen gaat gebruiken. Verwijzende woorden, waarbij de betekenis varieert in tijd, ruimte of persoon (zoals ‘morgen’, ‘onder’, ‘ik’) zijn vaak problematisch. Hoe abstracter de begrippen, hoe moeilijker het wordt voor mensen met autisme.

Het "om de beurt wat zeggen in een gesprek" is een probleem. Autisten blijven hangen in hun eigen interesses. Hun verhaal kan onverwachte wendingen nemen en is vaak associatief en fragmentarisch.

Echolalie (het herhalen van woorden of zinnen van anderen) komt vaak voor, vooral bij jongere kinderen met autisme maar is ook merkbaar bij oudere autisten, vooral in situaties met stress.

Bij een persoon met autisme kan er sprake zijn van een vertraagde ontwikkeling van ‘gezamenlijke aandacht’ (joint attention). Het kan zijn dat dit gedrag niet of slechts beperkt ontwikkeld wordt. Een kind dat een normale ontwikkeling doormaakt zal rond zijn eerste levensjaar zijn aandacht op iets gezamenlijks kunnen richten. Het kind vraagt hierbij de aandacht van een ander door te wijzen naar een bepaalde gebeurtenis of voorwerp. Ook het kijken in dezelfde richting als een ander, als deze zijn hoofd draait om naar iets te kijken, is een vorm van ‘gezamenlijke aandacht’. Dit wordt ‘gaze-following’ genoemd.

Als er ook sprake is van een verstandelijke handicap komt dit alles vaak nog duidelijker naar voren. Voor non-verbale communicatie gelden vergelijkbare problemen.[/I]

Nu is de vraag aan jullie: Waarom worden kinderen met deze ziektes + andere ziektes gepest, terwijl men weet dat ze deze ziekte hebben?

Alle meningen zijn welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Mensen zullen altijd wel scheef bekeken of uitgelachen worden om hun verschillen. Dit is zelfs meestal zonder reden.
Zo is de mensheid nu eenmaal,, zielig maarja:rolleyes:.
 

DeletedUser

Guest
Ik denk niet dat er hier echt over te discussieren valt, aangezien iedereen het hier wel over eens zal zijn. Mensen worden gepest omdat ze anders zijn dan de rest.
 

DeletedUser

Guest
Ik wou deze topic gewoon even openen om iedereen hun mening te horen, en eens een serieus gesprek te hebben daarover.

Ik werd gepest omdat ik een associaal type was, vroeger dus. Toen ik eenmaal vrienden had, begon ik opener te komen, en was ik niet meer bekend als een autistisch jongeman.

Alhoewel wens ik dat iedereen even de kans geeft aan autistische jongeren om ook eens een gesprek te hebben met hun, zodat ze niet gingen uitkomen zoals Kim Degelder.

Bijna nooit heb ik iemand hun de kans zien geven, maar gewoon zien meelopen en zwaarder hun begonnen te pesten.
 

DeletedUser

Guest
^^
eindelijk topic waar ik over iets kan discuseren waar ik zelf inzit (=begrijpen)
Ja, Ik ben ook een autist.
Teminste dat is er uit een test gekomen ^^
Let er nooit zo veel op, en bijna niemand weet het, en als je het verteld dan denken ze "wtf, jij een autist?:eek: dat had ik nooit verwacht"

Edit:

Stellingen:
"Iedereen heeft wel iets, laat iedereen in nederland testen en er komt vrijwel overal iets uit"
"Sommige autisme vormen zijn veroorzaakt door de omgeving, en zijn niet aangeboren, of mensen worden iig gevormd door de omgeving en dan later autist genoemd"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Opnieuw, dit is geen ziekte, je wordt er mee geboren en je kan er niet van genezen. Bij veel van deze mensen merk je niet eens dat ze het zijn. Zwaardere varianten uiteraard wel. Maar voor een groot deel functioneren ze perfect in de samenleving, iedereen zou zelfs ergens een vorm van autisme hebben, hier in hm.
 

DeletedUser

Guest
Nu is de vraag aan jullie: Waarom worden kinderen met deze ziektes + andere ziektes gepest, terwijl men weet dat ze deze ziekte hebben?
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr autisme is GEEN ZIEKTE!
Het is een stoornis, dus heel wat anders.....

Jouw vraag waarom ze gepest worden:
Vrij simpel, autisten wijken af van het gemiddeld kind, ze zijn anders. En kinderen kunnen moeilijk omgaan met kinderen die anders zijn.
Of dat nou autisten, hoogbegaafden, nerds of erg verlegen types zijn...
 

DeletedUser

Guest
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr autisme is GEEN ZIEKTE!
Het is een stoornis, dus heel wat anders.....

Jouw vraag waarom ze gepest worden:
Vrij simpel, autisten wijken af van het gemiddeld kind, ze zijn anders. En kinderen kunnen moeilijk omgaan met kinderen die anders zijn.
Of dat nou autisten, hoogbegaafden, nerds of erg verlegen types zijn...

Sorry, ik word meestal beschouwt als een ziek mens, dan iemand met een stoornis, vandaar ik dit "ziekte" noem ;).
 

DeletedUser

Guest
Dan is het ook niet zo gek dat iemand jou ziek noemt als jij het zelf al zo aanneemt.
 

DeletedUser

Guest
Dan is het ook niet zo gek dat iemand jou ziek noemt als jij het zelf al zo aanneemt.

oorzaak van gevolg scheiden kahvi.

Als iedereen je verteld dat je iets bent dan geloven mensen dat op den duur wel. Zie het maar als iedereen die zegt dat een pen een potlood is, op den duur ga je ook zeggen dat het een potlood is. --> Fact for most :)

daarnaast kinderen en mensen in het algemeen zijn bang voor alles wat anders is. Nou ja de meeste, waardoor er een soort vaccuum ontstaat, tenzij je kinderen/mensen hebt met een heeeele sterke wil.

ik kan het mis hebben, maar hey i'm only human :)
 

DeletedUser

Guest
Mensen die ook maar een beetje 'anders' zijn dan het ideaal van de maatschappij, 'mogen' blijkbaar gepest worden.

Nouja, niet volgens mijn normen hoor.
Maar mensen vinden het raar, het is ook raar...Het is anders.
Maar zoals ik elders ook al eens zei,iedereen is wel snel daar om te zeggen dat iets raar,abnormaal, niet normaal, anders is, maar niemand komt af met een goede defenitie van wat dan wel normaal is.
Iedereen is anders en iedereen komt weer een beetje raar over op de ander, omdat die nu eenmaal anders is...Jouw gedachten kunnen dan niet bevatten dat die persoon zo anders is.
Als de andere persoon dan zodanig anders is, dat het extreem tegenovergesteld is van wie of wat jij bent en hoe jouw leefwereld eruit ziet, is het al snel freaky, eng...
Wat eng is, proberen we een plaats te geven. Dat doet ook weer iedereen op zijn eigen manier.
De meest gekende manier is wel het als een taboe, ziekte te aanzien en het trachten te bannen.
Verscheidene geestesstoornissen zoals bijvoorbeeld schizofrenie en ernstige vormen van autisme, werden vroeger gezien als bezetenheid. Men trachte dan ook een excorsisme op deze mensen uit te voeren.
Nu is dat onbegrijpelijk voor ons, omdat we al zover staan dat we weten dat het niet bezetenheid door demonen is dat maakt dat deze mensen zich zo anders gedragen.
Maar we zijn nog steeds niet zover dat we deze mensen ook kunnen accepteren en als 'gewoon' kunnen behandelen.
De mensheid in het algemeen, blijft mensen met een handicap (van welke aard dan ook) eng en freaky vinden en op bepaalde zaken rust nog steeds een heuse taboe.

I don't agree, ik zal nog is een beeld geven. Als je andere uitsluit dan probeer je je eigen groep sterker te laten staan. zie het maar als landen die oorlog voeren om afleiding te geven voor interne problemen Argentinie vs UK en zelfs USSR vs VS in koude oorlog zijn voorbeelden op grote schaal hiervan. Mensen een ander doelwit geven om de aandacht af te leiden van je eigen tekortkomingen.
 

DeletedUser

Guest
oorzaak van gevolg scheiden kahvi.

Als iedereen je verteld dat je iets bent dan geloven mensen dat op den duur wel. Zie het maar als iedereen die zegt dat een pen een potlood is, op den duur ga je ook zeggen dat het een potlood is. --> Fact for most :)

daarnaast kinderen en mensen in het algemeen zijn bang voor alles wat anders is. Nou ja de meeste, waardoor er een soort vaccuum ontstaat, tenzij je kinderen/mensen hebt met een heeeele sterke wil.

ik kan het mis hebben, maar hey i'm only human :)

Ik zou er dan juist keihard tegen in gaan maja uniek geval hee^^. Nee maar je hebt wel gelijk zeker in de kinderjaren.
Maar het ligt ook bij de ouders, als zij het als een ziekte behandelen, of heel gewoon dan voelt het kind dat ook beter aan. Dat is best belangrijk.
 

DeletedUser

Guest
Ik zou er dan juist keihard tegen in gaan maja uniek geval hee^^. Nee maar je hebt wel gelijk zeker in de kinderjaren.
Maar het ligt ook bij de ouders, als zij het als een ziekte behandelen, of heel gewoon dan voelt het kind dat ook beter aan. Dat is best belangrijk.

haha daarom had ik sterke wil ook al als toevoeging gegeven he :D

daarnaast als kleiner kind heb je nog niet zo'n sterke persoonllijkheid meestal ;)
 

DeletedUser

Guest
Sorry, ik word meestal beschouwt als een ziek mens, dan iemand met een stoornis, vandaar ik dit "ziekte" noem ;).

De broers van mijn vriendin zijn ook Autistisch (net als haar vader en zijzelf ook een beetje). Het is gewoon een verbinding tussen bepaalde hersendelen die je mist. Als ik het goed heb begrepen, kan deze tijdelijk kunstmatig vervangen worden. Helaas raakt je lichaam immuun voor dit medicijn en moet je steeds meer innemen om je even 'normaal' te voelen. In mijn ogen is autisme een aandoening, geen ziekte. Mocht je autistisch zijn, moet je er geen probleem van maken, maar een deel van je leven. Je moet er de rest van je leven mee doen en ga dus niet denken dat je ziek bent. Maak er gewoon iets moois van en ik heb respect voor je als je dat kan. :)
 

DeletedUser

Guest
haha daarom had ik sterke wil ook al als toevoeging gegeven he :D

daarnaast als kleiner kind heb je nog niet zo'n sterke persoonllijkheid meestal ;)

Maar ik ben dan weer niet autistisch haha.
@ Tim, inderdaad, maar licht autisme komt echt zo vaak voor.
Zijn zo veel mensen die het van zichzelf niet weten en de omgeving evenmin. Maar als ze de puntjes verbinden dan komen ze er soms achter maar ze funtioneren gewoon bijna perfect.
 

DeletedUser7072

Guest
^^
eindelijk topic waar ik over iets kan discuseren waar ik zelf inzit (=begrijpen)
Ja, Ik ben ook een autist.
Teminste dat is er uit een test gekomen ^^
Let er nooit zo veel op, en bijna niemand weet het, en als je het verteld dan denken ze "wtf, jij een autist?:eek: dat had ik nooit verwacht"

Ik heb precies hetzelfde, Ja, Ik ben ook net als jij een autist met een lichte vorm.

Bij mij weet ook bijna niemand het en het valt mensen bijna nooit op :), Toen ik 6 was was het wel een stuk opvallender maar nu dus niet meer.

Het is jammer dat er zo'n stereotype beeld heerst, De autisten met een zwaardere vorm vallen het meest op en dan gaat het grote publiek denken dat dat kenmerkend is voor autisme. Erg jammer, ADHD is ook niet altijd heel erg, Een lichte vorm van autisme kun je met ADHD vergelijken niet wat de drukte betreft hoor :p maar wat de ernst betreft. Erg ernstig is het dan dus niet want ADHD wordt vaak ook niet echt als handicap gezien, Onder dezelfde noemer kun je een lichte vorm van autisme dus geen handicap noemen.

Je hebt ook types die om de haverklap een woede-aanval krijgen, Dit soort mensen met zwaardere vormen kunnen vaak niet in de maatschappij functioneren. Ook is het verschil binnen autisme enorm groot. Om het even uit te beelden:

Je hebt types die extreem verlegen zijn en haast niet durven praten, En je hebt types die achter elkaar door ratelen.

Je hebt types die om de haverklap een woede-aanval krijgen en dus op een extreme(Soms zelfs gevaarlijke) manier voor zichzelf opnemen, En je hebt types die in een hoekje gaan zitten en het niet voorzichzelf opnemen.

Einstein en Newton waren autistisch, Maar je hebt evengoed zwak begaafde vormen van autisme.

Dus de interne verschillen zijn veel te groot om er zomaar een algemene uitspraak over te doen.

Nu is de vraag aan jullie: Waarom worden kinderen met deze ziektes + andere ziektes gepest, terwijl men weet dat ze deze ziekte hebben?

Alle meningen zijn welkom.

Om dezelfde reden als dat alle anderen die anders zijn worden gepest. Zo zit de mens in elkaar, Het versterkt oa het groepsgevoel en als ze anderen pesten voelen ze zich beter en machtiger. Dat geeft ze een goed gevoel en daardoor wordt het verslavend om ermee door te gaan. Maar het is natuurlijk volledig onterecht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik zelf ook een lichte vorm van autisme, maar heb er eigenlijk niet zo heel veel last van.
Ik ben niet lastiger dan andere "normale" mensen die ik ken, iedereen heeft wel een paar mindere puntjes maar ik heb er gewoon een echt excuus voor :p

Ik werk als 3d vormgever, ik ga uit, speel in een band en ga regelmatig naar festivals.
Ik heb zelden ruzie en ben een zeer beheerst autochauffeur.

Allemaal dingen die "autisten" volgens de boekjes niet zouden kunnen :p


Er zijn veel dingen die erger zijn als autisme (tenminste als je over de lichte vormen hebt).
 

DeletedUser

Guest
Als je autistisch zijn hoef je absoluut niet hoogbegaafd te zijn.
Maar de meeste hoogbegaafden zijn vaal wel autistisch.
 

DeletedUser4520

Guest
Er zit ook iemand die autistisch is in mijn klas die word ook vaak gepest maar dat komt door zijn domme gedrag waar veel mensen niet tegen kunnen .
Maar ik pest hem niet ofzo maar veel kinderen wel.
 

DeletedUser

Guest
Als je autistisch zijn hoef je absoluut niet hoogbegaafd te zijn.
Maar de meeste hoogbegaafden zijn vaal wel autistisch.
Oh, dan ben ik ook autistisch :p

Een vriend van me is ook 'autistisch'. Dat wil zeggen, de dokters noemen hem autistisch, maar hij merkt zelf totaal niks. Maar hij heeft er vrij weinig last van, sterker nog, hij krijgt een mooi geldbedrag van de regering ervoor :rolleyes:

(niet dat alle autisten ineens 'profiteurs' zijn hoor;))
 
Bovenaan