'An Essay about Tribal Wars' - by TCOMC & CbC [GUIDE]

DeletedUser26555

Guest
Altijd knap dat er mensen zijn die hun bevindingen zo opschrijven en delen met de rest.
Over de inhoud spreek ik me niet uit wegens niet meer relevant voor me. Alsook is het op elk account toch net iets anders als de verwachting.

Ben wel verbaasd dat Sangu package duidelijk nog gebruikt wordt en zelfs één vd dragende scripts is voor velen:eek:
Had gedacht dat het meeste tooltjes ondertussen geintegreeerd zou zijn door TW zelf of opgeslorpt door andere scripts.

Sangu package is en blijft het beste pack ooit :D
 

DeletedUser

Guest
Het is idd mogelijk.

Als je een aanval krijgt op 21:00:532
de aanval loop 2 uur.

Komt hij 23:00:000 terug

Dus dan moet je zorgen dat je aanval tussen 21:00:000 en 21:00:531.

Ik doe het wel is maar alleen als ik meer dan 500 ms tijd heb, anders is het risico te groot.

Waarom wordt die niet afgerond naar 23:01?
 

DeletedUser67517

Guest
Ik kreeg een massa, dus ik heb besloten dit te gaan lezen.
Toen ik dit had uitgelezen, was de massa gedaan. Heel erg bedankt, het heeft geholpen!
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.769
Ik kreeg een massa, dus ik heb besloten dit te gaan lezen.
Toen ik dit had uitgelezen, was de massa gedaan. Heel erg bedankt, het heeft geholpen!

We zijn blij dat we hebben kunnen helpen! :cool:
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.769
Ik weet ze te plannen ja!
 
Reactiescore
2.039
Re: An Essay of Tribal Wars, by TMOMC & CbC

De Beginfase​

Inhoudsopgave:

- Starten
- Diplomatie in de beginfase (na het edelen van je eerste dorpen)
- Troepen in de beginfase

Starten

...

- Je mijnen uppen. Je mijnen zullen altijd een steady inkomstenbron blijven.
- Het kan zijn dat je op een wereld zit met een lage algemene snelheid, en dus dat je mijnen niet zoveel zullen opbrengen. Dan kun je overgaan op het uitschakelen van je vijanden door midden van spiken. Spiken is een tactiek waarbij je ondersteuning stuurt naar het barbarendorp waarbij je tegenstanders hun dure speertjes doodlopen. Beste eenheden hiervoor zijn: zwaard en ridder. Vooral je ridder is hierin je beste vriend. Heel sterk in de beginfase, en heel goedkoop! Let wel op als je gaat spiken dat je GOED bijhoudt wat je gespike’d hebt, en dat je niet doodloopt op je eigen spikes!


Handigste manier om dit te doen is door middel van dorpsnotitie's plaatsen, in de beginfase loont het überhaupt om altijd via de kaart te farmen.

- In kleinere groepen farmen. Wat je ten alle tijden wilt voorkomen is dat je speer verliest op een farm. Er zijn een aantal groepen waardoor je speer niet dood zal gaan op een farmrun (bij al deze groepen is er natuurlijk vanuit gegaan dat er geen spikes in het desbetreffende bb-dorp stonden):

Sidenote: als er ook geen muur is uiteraard! Vooral voor mensen die niet meteen bij de start van een wereld beginnen is dit een vaak vergeten feitje.

o 2 speer/2 zwaard óf 2 speer/2 bijl
o 5 speer/3 zwaard óf 5 speer/3 bijl
o 10 speer/4 zwaard óf 10 speer 3/bijl
o Dit weet ik niet precies uit het hoofd, maar volgens mij kan tot 25 speer en 1 ridder farmen zonder dat ook maar 1 speer dood zal gaan.

Zoals je ziet is er genoeg te doen om je tegenstander uit te schakelen of op z’n minst voor te blijven, en dan heb je ze nog niet eens gecleard! Zorg wel dat je als je merkt dat er veel meefarmers zijn, dat je naar ze gaat zoeken via de kaart en ze markeert om ze in de gaten te houden. Je kunt meefarmers op een aantal manieren vinden:

- Awards. Rover/Plunderaar awards zijn een goed teken van meefarmers.
- Puntjes in de naam, of “mooie namen”. Een “jeroentje1998” zal al een stuk minder ervaren zijn dan een “As.ILayDying”. Uit ervaring weet ik gewoon dat je uit de naam van een speler veel kan opmaken.
- Profiel van de speler. Verwijzing naar oudere werelden, awards van oudere werelden die erop staan en het op de profiel staan van 2 of meer namen.

Ervaren spelers/farmers hebben meestal hun awards ook niet op zichtbaar staan!

Uiteindelijk, moet iedereen naar Lichte Cavalerie toe. De manier waarop je het doet echter, vergt inzicht. Je wilt je tegenstander te allen tijde voorblijven en de wijze erop hoeft niet altijd dezelfde strategie te zijn! Probeer je niet te beperken tot één guide waar opstaat hoe je je gebouwen moet bouwen maar kloot zelf wat aan. Ook als je Lichte Cavalerie op een gegeven moment onderzocht hebt (onderzoeksvoorwaarden zijn Hoofdgebouw 10, Kazerne 5, Smederij 5 en Stal 3), moet je nog in je achterhoofd blijven houden dat er waarschijnlijk nog steeds meefarmers zijn. Begin in groepjes van 1 of 2 Lichte Cavalerie te farmen, en vooral de barbarendorpjes leeg te blijven houden, ook al zijn ze leeg. Dit werkt zeer demotiverend voor je omgeving als je meefarmers hebt. Heb je deze niet, kun je best in grotere groepjes gaan farmen en met je farms ’n scoutje meesturen om het farmen te vergemakkelijken. Hierna ga je werken naar een steady leger van Bijl en Lichte Cavalerie om eindelijk een target te kunnen treinen. Mijn streef is meestal rond de Boerderij 27-29, ligt maar net aan je farminkomsten. Doe dit ook weer op eigen inzicht. Vervolgens ga je een target uitzoeken. Ook een target kiezen hangt wat mij betreft ten eerste van twee dingen af: kerkwereld, of geen kerkwereld.

Ik mis een van de belangrijkste onderdelen van het starten hierin eigenlijk wel: spelersfarms!
Allereerst zou ik jullie willen attenderen op de site http://www.tribalwarsmap.com/nl/. In de beginfase is dit toch wel de belangrijkste tool om je omgeving nauwlettend in de gaten te houden en aan de hand daarvan te domineren. Omdat deze site erg uitgebreid is zal ik mij hier beperken tot de basis.

Allereerst zoek je je eigen dorpje op via de kaart, wanneer je deze hebt gevonden selecteer je het en klik je op 'set main'. Vanaf nu kun je bovenin op 'hoofddorp' klikken, waardoor de kaart zich automatisch op je dorp zal centreren. Ook zal nu je moraal op andere spelers altijd zichtbaar zijn. Naast 'hoofddorp' zit de knop 'markeer modus'. Hier zul je voornamelijk mee werken dus lees goed wat er bij elke optie staat! Het handigste is om deze standaard op activity te hebben staan, omdat dit de meeste info over een dorp in een oogopslag geeft. Hiermee ga je vervolgens je omgeving afspeuren naar inactieve spelers die je kunt farmen. Bij spelers staat hoelang ze al niet gegroeid zijn, is dit een lange tijd zijn ze wellicht de moeite waard. Houd hierbij in het achterhoofd dat spelers van rond de 110 punten waarschijnlijk een kazerne hebben. Geeft deze tool niet aan dat ze onlangs flink odd hebben gekregen, kun je er vanuit gaan dat zij nog de troepen van de quests hebben. Scout deze spelers dan ook eerst! Wanneer een speler zo rond de 250 punten heeft kan het zijn dat hij ook scouts heeft, wees daarom zeker voldoende mee te sturen. Het loont om hier dagelijks je omgeving mee rond te speuren aangezien je buren elkaar ook wel eens aanvallen/clearen en je hiermee gratis farmpjes kunt vergaren.

Het einde van de bescherming is daarnaast ook een belangrijk moment. Alle 26 punten spelers hebben op dit moment hun opslagplaats vol zitten, en een schuilplaats van level 1. Dit betekent dat er 850 van elke grondstof overblijft om te roven, 32 lc dus om er optimaal gebruik van te maken. Zorg dat alle lc die je hebt op dit moment thuis is, om hier optimaal gebruik van te maken! Ga altijd eerst de dichtste dorpen langs, je buren zullen hier namelijk hoogstwaarschijnlijk ook gebruik van maken. Wanneer ze weer terug zijn moet je de overweging maken om ze op verdere dorpen te sturen, of toch weer op barbaren. Hierbij moet je goed naar je omgeving kijken om een inschatting te kunnen maken of deze al leeggeroofd zijn.

- Kerkwereld:

o Bij een kerkwereld zou ik zeker je omgeving in de gaten houden. Bij een lastige omgeving zou ik zeker als eerste dorp niet te ver gaan edelen maar juist zeker in je radius blijven. Is je omgeving niet te lastig, kun je een target buiten je radius opzoeken.

- Geen Kerkwereld:

o Als bij je wereldinstellingen geen kerken inbegrepen zitten, is het kiezen van een target ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven, alleen hoef je geen rekening te houden met je kerkradius. Bij een kerkwereld kan het zijn dat een mooi target toch NET buiten je radius ligt, en hier heb je dat nadeel niet.

- Het target zelf:

o Bij het target zelf kiezen is de essentie van het kiezen eigenlijk heel simpel: je trein moet het overleven. Je moet hierbij letten op een aantal zaken:
§ Niet teveel stamgenoten bij hem in verband met ondersteuning.
§ Aanwezigheid van een kata-item.
§ Spelers die offensief spelen zijn vaak makkelijk te clearen.
§ Hoge mijntjes in het dorp aanwezig? Zijn deze niet aanwezig, ga voor een dorp met op z’n minst een hoge stal en hoge boer (vaak een offensieve speler!).

Na je 2e dorpje blijft dit proces van edelen zich eigenlijk herhalen. De boodschap blijft: houdt je omgeving in de gaten! Merk op dat ik nergens heb geschreven welke gebouwen je nu precies moet bouwen, welke troepen je wanneer moet gaan pompen. Dit hangt allemaal af van je omgeving en van jezelf! Op deze manier leer je echt te kunnen starten.

Het vermelden waard is uiteraard ook nog dat spelers goed moeten letten op de instellingen van een wereld voor ze een plan trekken. Is het een wereld waar de speelsnelheid hoog is in verhouding tot de troepensnelheid, zou het kunnen lonen je meer op mijnen te richten. Is de speelsnelheid in verhouding tot de troepensnelheid vrij laag, zou het daarentegen weer meer kunnen lonen als je vooral gaat farmen. Dit alles in combinatie met het observeren van je omgeving (veel/weinig farmers/bb's) gebruik je om tot een conclusie te komen, je zult merken hoe vaker je start hoe makkelijker dit wordt.

Tip: verspil geen gs op gebouwen die je eigenlijk nog helemaal niet nodig hebt. Bijvoorbeeld, het verschil tussen kazerne 24/25 is miniem in recruteertijd, maar wel ongelofelijk duur. Ook ben je in de beginfase meestal erg actief, waardoor je er dus niets aan hebt om je opslag naar 30 te doen. 28 is dan ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
2.039
Re: An Essay of Tribal Wars, by TMOMC & CbC

Troepen in de beginfase

Hier kan ik eigenlijk vrij kort over zijn. De grootste fout die je kan maken is veel ram of veel katapulten maken terwijl je niet eens over de beschikking bent van een ram-item of kata-item. Even een toelichting: je ridder kan voorwerpen verzamelen door midden van veel wegsturen op farmtocht, of het verslaan van troepen überhaupt. Voor elke eenheid (op burgerwacht na) kan de ridder een voorwerp krijgen waardoor deze sterker wordt. Ik zou zeker in het begin bij het ontbreken van een van deze twee items, omdat zowel ram als katapult zeer ‘boerderijplaatsrovend’ zijn zeker niet verder gaan dan 220 ram en 50 katapulten. Je loopt in de beginfase zo goed als nooit op stacks, en dan kun je beter je boerderijplaatsen besteden aan bijl en vooral lichte cavalerie. De lichte cavalerie dan voornamelijk om mee te kunnen farmen. Bij je verdedigingsdorpen, zou ik in het begin jezelf beperken tot speer en zwaard. Ik zou vooral boog nog in het begin laten, omdat deze qua recruiteringstijd zeer intensief zijn voor je kazernes en heel erg duur is wat betreft hout. Je hout kun je dan beter besteden aan je bijl in je aanvallende dorpen en aan de speermannen in je verdedigende dorpen.[/FONT]

Sidenote: wanneer je merkt dat je in een goede farmomgeving ligt kan het gunstig zijn om in verhouding iets meer lc te maken tegenover bijl, maar ook om met speer/zc def te werken. Deze defjes zijn misschien erg duur, maar door de extra farmopbrengsten en het feit dat je defjes sneller klaar zijn (dus ook sneller je dorp uitgebouwd en daardoor meer munten) heft dit elkaar eigenlijk wel op.

Aanvallen​


Laat ik ten eerste even één ding duidelijk maken. Dit betreft niet het aanvallen tijdens de startfase. Ik heb het hier over aanvallen vanaf dat de accounts zeker een 30-40 dorpen bereikt hebben. Voor het aanvallen in de start zal ik een apart kopje maken waarmee ik het gedeelte Aanvallen van deze guide zal beginnen en daarna zal ik vrij vlug overgaan op het aanvallen later in het spel. Aanvallen in de start is heel anders en moet veel doordachter gebeuren en met minder clears, waar doodlopen van clears een stuk duurdere zaak is dan nadat de accounts een stuk groter zijn geworden.

Inhoudsopgave:

- Aanvallen in de startfase
- Aanvallen na de startfase
- Clears en Fakes/(Clears?):
- Edelen


Aanvallen in de startfase

In de startfase is het aantal clears dat je beschikbaar hebt om aan te vallen een stuk kleiner. Vooral als je maar één tot vijf dorpjes hebt is het kiezen van een target cruciaal voor je start en kan zelfs je gehele start in een keer verpesten. Als je boven dat aantal dorpen zit, bijvoorbeeld een vijftien tot twintig dorpjes zal het verliezen van een clear niet per direct je start verpesten, maar je mist er wel farminkomsten door wat ook een flinke daling kan betekenen op de ranglijst omdat vrijwel iedereen in de start nog farmt. Ondanks dit alles wil je natuurlijk wel een mooi dorpje erbij pakken.

Hoe kun je dit het beste aanpakken?

- Stuur in de nacht je trein en laat hem om 7 uur ’s morgens aankomen.
- Verken dorpen alvorens je ze gaat edelen. Als het kan, stuur je ridder-item mee voor de verkenners .
- Let op: Dit werkt alleen als je tegenstander maximaal drie dorpen heeft, anders kan deze toch defensie hebben. Kijk goed naar het profiel van spelers. Offensieve spelers zijn makkelijker over te nemen. Een speler die “professioneel” overkomt / wilt overkomen, is vaak een offensieve speler. Je kunt dit ook zien aan een hoge Rover/Plunderaar award, of een hoge ODA.
- Als een speler veel stamgenoten om zich heen heeft, ga eerst overdag een stamgenoot of meerdere van je target massaal klieren. Stuur vroeg in de avond fakes, waardoor misschien ondersteuning naar deze gaat lopen. Deze ondersetuning kan dan vervolgens niet naar jouw daadwerkelijke target meer. Misschien stuurt jouw target zelfs ondersteuning naar hem! Waardoor hij zichzelf minder goed kan verdedigen.

Allemaal manieren om jouw overname zo makkelijk mogelijk te maken. Aanvallen in de start blijft toch een stuk makkelijker dan later.




Discutabel. Na de start ben ik het hier zeker mee eens (in de meeste gevallen), maar juist in de start kan dit je einde betekenen. Het scouten van je target verhoogt de alertheid op dit account (wie heeft er nou nog nooit gelezen 'scouten geldt bij mij als een aanval!!!') waardoor de volgende scenario's zich voor kunnen doen; het verhoogt de aanwezigheid op een account, men verwacht immers iets; ondersteuning wordt aangevraagd; men probeert je voor te zijn en zet zelf een aanval op.

Wil je per se een target scouten om helemaal zeker te zijn van je zaak na zijn tw akte doorgepluisd te hebben, raad ik je een van deze 3 dingen aan:
-Scout je target 's nachts. De nachtbonus heeft geen effect op scouts en de kans op aanwezigheid is stukken kleiner, wat je meer speelruimte qua tijd geeft.
-Zorg ervoor dat je aanval/trein meteen verstuurd kan worden zodra de scout aangekomen is, hierbij rekening houdende met looptijden van je eigen aanval en mogelijke ondersteuningen vanaf het moment dat jij je scout gestuurd hebt.
-Scout niet alleen je target maar ook zijn stamgenoten/pbg's, zelfde principe als fakes.
 
Laatst bewerkt:

Nomen est omen

Speed Kampioen 2013 (Goud) 2014 (Zilver)
Reactiescore
2
Ik had geen zin om alles te lezen dus heb het een beetje doorgescant en moet zeggen dat het er goed uit ziet.
Vooral t deel over de start heb ik erg van genoten omdat ik die mening enorm deel :)
Vaak veel flamers in de start die dan tegen de muur lopen omdat ze een paar aanvallen krijgen en niet voorbereid waren.
Ook het stukje over aanvallen en het faken daarbij ben ik het compleet mee eens, fakes werken :) al is het enkel voor die teller op een mooi aantal te krijgen.

Good work guys en mooi dat jullie t delen :)
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.769
Re: An Essay of Tribal Wars, by TMOMC & CbC

Discutabel. Na de start ben ik het hier zeker mee eens (in de meeste gevallen), maar juist in de start kan dit je einde betekenen. Het scouten van je target verhoogt de alertheid op dit account (wie heeft er nou nog nooit gelezen 'scouten geldt bij mij als een aanval!!!') waardoor de volgende scenario's zich voor kunnen doen; het verhoogt de aanwezigheid op een account, men verwacht immers iets; ondersteuning wordt aangevraagd; men probeert je voor te zijn en zet zelf een aanval op.

Wil je per se een target scouten om helemaal zeker te zijn van je zaak na zijn tw akte doorgepluisd te hebben, raad ik je een van deze 3 dingen aan:
-Scout je target 's nachts. De nachtbonus heeft geen effect op scouts en de kans op aanwezigheid is stukken kleiner, wat je meer speelruimte qua tijd geeft.
-Zorg ervoor dat je aanval/trein meteen verstuurd kan worden zodra de scout aangekomen is, hierbij rekening houdende met looptijden van je eigen aanval en mogelijke ondersteuningen vanaf het moment dat jij je scout gestuurd hebt.
-Scout niet alleen je target maar ook zijn stamgenoten/pbg's, zelfde principe als fakes.

Ik snap je punten en ben het ook volledig ermee eens. Niet heel goed geformuleerd. :)

Het scouten van stamgenoten/pbg's staat er wel al bij, alleen heb ik het daar in één keer aanvallen genoemd.
 

DeletedUser

Guest
Jezus wat een prachtige guide maar verwacht niks anders van jou CvC, wilde even terug checken met hoeveel gs een bb start aan begin van de server en ik vind dit niet enkel terug in jouw guide maar ook nog eens eindelijk een handige tip voor men cancelsnipen dat ik echt langs geen kant kon...

maar werkt sangu-pakkage nog steeds momenteel? zo niet heb je dan een andere tip/script om canceltimen makkelijker te maken?
 
Reactiescore
86
Als je de nieuwste sangu hebt: Hier te downloaden. Dan hoort het, ondanks dat de versie nog niet up-to-date is met de TW update, het gewoon te doen:). Iig, bij mij wel, heb nog geen problemen ondervonden of er over gehoord.
 

DeletedUser

Guest
is goed thanks, binnen paar maand zal ik weer is serieus gaan spelen (hopelijk zijn men privéprobleempjes dan opgelost) en sangu heeft een jaar of 2 geleden ongeveer niet meer gewerkt (bij mij toch niet alleszinds :p) vandaar dat ik het vraag gezien ik dan weer alles zal moeten gaan downloaden als ik serieus ga spelen
 
Bovenaan