7: Advanced Tips en Tricks

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
In dit topic zullen een heleboel zaken aan bod komen. Dit gaat dan vooral om redeneringen, meningen en kleine trucjes om voordelen te halen op de speedserver. Deze komen van jaren ervaring op de speedserver en iedereen heeft ze wel van iemand geleerd. Deze algemene en minder algemene vaardigheden hier samen zetten zou voor de volgende generatie het leerproces iets moeten doen versnellen zodat we binnenkort weer een tiental actieve topspeeders hebben.

Wat de inhoud betreft zijn er verschillende thema's. We hebben verstandig speeden, hieronder valt het slim farmen en het slim aanvallen evenals wat te doen met mensen die je proberen scouten. Verder wordt enkele specifieke aanvalsscenario's verder uitgelicht zoals het sturen van een edeltrein en het backtimen van lichte cavalerie door zware cavalerie.

Naast deze tactische zaken zijn er ook enkele interessante opties en exploits om meer grondstoffen op te slaan dan je opslag aankan. Hiervoor wordt in de startfase de markt gebruikt en in de edelfase de premiumaccount functie van 5 gebouwen zetten en het verschuiven binnen die lijst. Ook deze zijn in dit topic te vinden.

Beginnen doen we met het verstandig farmen aangezien je speed daar echt mee zal staan of vallen.

Inhoud
  • Slim farmen
  • Slim aanvallen
  • Verdedigen van scoutaanvallen
  • Edeltreinen sturen en hoe te splitten
  • Backtimen, Zware cavalerie snelheid
  • Slim grondstoffen spenderen
  • Extra opslag met markt (startfase)
  • Extra opslag met bouwlijst (edelfase)

Slim farmen:

Vooraleer we aan het slim farmen beginnen stuur ik de lezers graag nog eens terug naar de aparte guides voor niveau 0, 1 en 2. Zodat iedereen weer weet welke soorten farms je zal uitsturen. Voor niveau 0 start je met je ridder, vervolgens ridder + speer en tot slot speer + zwaard/bijl afhankelijk van wat je kiest. Uiteindelijk farmt iedereen met LC. De niveau 1 zal direct speer + ridder zijn en dan LC. Een niveau 2 speed daarentegen farm je meestal speer + LC in de start tot 300-400 speer en 200 LC daarna laat je je speer thuis.

In het begin stuur je je farms handmatig via de kaart, je begint met het dichtstbijzijnde dorp en eens het leeg is ga je naar het volgende dorp. Je gaat zo door en valt uiteraard dat eerste dorp af en toe weer aan als je denkt dat er weer grondstoffen inzitten. Wanneer je dit dorp weer kan aanvallen zal iets zijn dat je leert door veel te spelen. Zolang je hetzelfde dorp farmt is de snelste manier om het rapportje te openen, naar onder te scrollen en te klikken op "met alle troepen nog een keer aanvallen". Je kan daar op klikken alvorens je troepen terug zijn en dan gewoon bovenaan je webpagina herladen tot je volledige farmleger in het bevel staat en dus terug thuis is. Dit is een pak sneller dan via de kaart of de verzamelplaats steeds op alle troepen, en 2x op aanvallen te hoeven klikken.

Nu springen we direct naar het LC farmen, eerst op niveau 0 en 1 waar je zeer kleine groepen zal sturen omdat de barbarendorpen niet groeien, we spreken hier over groepen tussen 3 en 10 LC. De eerste vraag is hoe kies je nu hoeveel LC je in een groep zet. Hoewel dit weer een persoonlijke keuze is, hanteer ik de regel dat ik zeer gestaag mijn farmsjabloon vergroot steeds met 1 LC per keer. De farm assistent tool toont aan of je laatste aanval een volle buit had. Indien er veel rapportjes een volle buit hebben weet je dat je een extra 1 of 2 LC kan meesturen met je farms. Zo zal je efficiënter farmen en meer grondstoffen in minder clicks meenemen. Dit is dus je eerste optie om slim te farmen, hou het icoontje van de volle en lege buiten in de gaten.

Het volgende waar je op kan letten zijn de rapportjes met verliezen. Voor niveau 0 en 1 is LC verliezen een te dure zaak. Vandaar dat je de dorpen waarop je troepen verliest uit je farm assistant zal laten. Nu eens je veel LC hebt is het soms verstandig om in troepensjabloon B (dat meestal niet gebruikt wordt) het dubbel aantal LC te zetten als sjabloon A. Af en toe vink je in je farm assistent de knop "Berichten met verliezen tonen" aan en je farmt deze dorpen met sjabloon B. Dit is handig omdat de meeste spelers op dezelfde manier werken en dus worden die dorpen veel minder gefarmd dan de andere dorpen. Daar zijn dus mooie buiten te halen, de grootte van je B sjabloon zou de verliezen ook moeten beperken tot maximaal 1 LC, anders is het sturen van enkele rammen zeker geen slecht idee.

Het C-farmen, wat inhoud dat je de barbarendorpen scout en zo een schatting krijg van welke gs er zullen aanwezig zijn, is ook handig op speeds maar niet in het eerste uur. Voor een niveau 0 en 1 kan dit handig worden na anderhalf tot 2 uur, afhankelijk van hoeveel spelers er actief farmen. Zelf gebruik ik het zelden aangezien je tegen dan gewoon je sjablonen al relatief hoog zal hebben (15-25 lc). Op een niveau 2 nadat je de paar concurrenten hebt geedelt is C-farmen wel zeer handig om sneller munten en edels bijeen te farmen. Maar begin hier ten vroegste mee wanneer je je adelshoeve zet. In de start is microfarmen en met sjablonen farmen zoveel handiger.

Niveau 2, aangezien niveau 0 en 1 met barbarendorpen zonder muur is kan je met kleine groepen farmen, op niveau 2 zal je altijd verliezen lijden, dat is nu eenmaal onvermijdelijk met muren op level 10. Zoals je in de startguide kan lezen wordt aangeraden speer en lc samen te bouwen en sturen. Wat je moet weten is dat een dorp een opslag heeft van 6K, wat inhoud dat je maximaal 18K uit een dorp kan roven. Eens je farmleger te groot wordt, vb 300 speer 150 lc (draagcapaciteit: 300 * 25 + 150 * 8 = 19,5K) split je het best op in twee gelijke groepen. Voor dit voorbeeld dus 150 speer en 75 lc. Ikzelf farm zo meestal met 2 groepen voor een tijdje, tot ik over de 200-250 lc ben. Vanaf dat moment stop ik met mijn speer mee te sturen want de verliezen hierop zijn te groot eens je geen volle buiten meer haalt. De LC split ik dan vaak op in 3 groepen van 75, en verhoog die tot 100 zodat alle LC steeds kan farmen, eens je dan 300 lc haalt kan je 4 farmgroepen van 75 maken en weer verhogen tot je een 5e groep kan maken. Het zal wel interessant zijn om vrij snel rammen te ontwikkelen en muren te slopen, een 30tal rammen doet de muur genoeg dalen om geen lc verliezen meer te halen. Naarmate meer en meer dorpen groene rapportjes aantonen in de farm assitent verlaag je je groepen. Meestal verlaag ik tot 30-50 lc per groep eens alle muren neer zijn om optimaal te microfarmen. Hou dus zeker je farm assistent rapportsymbolen in de gaten. Je buur kan namelijk alle omliggende dorpen al muurvrij hebben gemaakt en dan kan je ook verlagen. Op het youtube kanaal zullen er starts van niveau 0, 1 en 2 verschijnen om deze farm-tactieken te kunnen bekijken. Deze zullen weliswaar ronde per ronde verschillen. Een ervaren speeder voelt aan afhankelijk van het aantal dorpen en omliggende spelers hoe hij het best farmt. Dit zal iets zijn dat nieuwe spelers zelf zullen moeten leren door veel te spelen.


Slim aanvallen:

Dit onderdeel zal tot mijn spijt waarschijnlijk als gevolg hebben dat de meeste spelers vanaf nu verstandiger zullen aanvallen, wat de gemakkelijke backtimes die we nu soms hebben zal laten verdwijnen. Maar het is weliswaar nodig want sommige spelers vallen gewoon te onverstandig aan en verliezen zo de ronde.

Beginnen wil ik doen met de klassieke alle troepen aanval. Vaak vallen minder goede spelers iemand uit de top 3 aan in de hoop ze klein te krijgen. Dit doen ze door hun hele clear te sturen, dit betekent ramsnelheid. Deze zijn enorm gemakkelijk te backtimen, zie topic Vaardigheden indien je niet weet hoe dat moet. Doe dit dus nooit, een enkele aanval op ramsnelheid is signaal geven aan je tegenstander dat je wilt stoppen met de ronde, dat zal namelijk het resultaat zijn.

Op een standaard ronde betekent slim aanvallen dat je niemand aanvalt. Je troepen moet je inzetten in de edelfase, alles wat je daarvoor kwijtraakt is verspilling. Backtimen is de enige soort aanvallen die je zou moeten uitvoeren voor je edels hebt. Verkenningsaanvallen vallen hier uiteraard buiten, hoewel verkenningen soms wel ongewenste aanvallen kunnen uitlokken kan informatie nooit geen kwaad. Een uitzondering op deze regel is uiteraard als je buren hebt, binnen 1-3 velden, deze zouden je, zeker als je offensief speelt, wel eens zomaar kunnen aanvallen met LC en je enorm veel kosten. Zulke spelers schakel je best uit op voorhand. Voor alle andere situaties probeer te vertrouwen op backtimen en snipen (Topic Vaardigheden).

Besluit je toch iemand te gaan aanvallen op ramsnelheid (clearen zonder ram is ook geen optie) dan open je best een notitieblok, plaatst er alle looptijden (speer zwaard LC ZC en ram) en je rekent uit wanneer jouw eigen aanval zou terugkomen. Eens je dit weet kan je met alle looptijden terugrekenen op welke momenten je tegenstander zijn backtime op jou zal moeten sturen. Als jij nu op al die tijden een fake laat aankomen zal hij mogelijks niet durven backtimen. Deze tactiek noemt zeer origineel anti backtimes sturen. Dit vergt wat rekenwerk en het blijft beter om het niet te doen. Het spammen van onberekende fakes een minuut aan een stuk werkt trouwens ook, niet veel spelers gaan een backtime proberen sturen in het midden van een reeks binnenkomende aanvallen. Let wel op, als je fakes met 5 verkenners zijn kan je vijand het doorhebben en ze gewoon negeren en je alsnog backtimen. De truc is om enkele bijl en LC mee te sturen, indien hij zijn backtime bevel heeft klaarstaan en je killed 1 eenheid dan zal zijn bevel met alle troepen een error geven op het moment dat hij het verstuurd. Indien jij de persoon bent die backtimed en je vermoed dus dat je met 5 verkenners wordt gefaked, plaats maximaal 95% van je troepen in je backtime bevel, als je dan licht gehit wordt loopt je backtime zeker.

Ik denk dat dit voor slim aanvallen al een mooi begin is om zaken bij te leren. Hieronder volgen specifieke situaties met verkenners en edels en hoe je daar best speelt, of wat de opties zijn waaruit je kan kiezen.

Verdedigen van scoutaanvallen:

Er moet begonnen worden met te benadrukken dat verkenners (scouts) enorm belangrijk zijn. Het verhullen aan je tegenstander van je al dan niet offensieve of defensieve troepen zal je tegenstander beletten dat hij jou zomaar aanvalt. Slimme spelers zullen nooit blind aanvallen (tenzij in de edelfase met een full nuke) en verkiezen dus om te scouten op voorhand. Wat doe je nu als iemand je scout.

Optie 1, je hebt zelf veel scouts gebouwd 250-300 of zelfs nog meer, je al je troepen staan hij zal toch niets zien. Is dit slim, in mijn mening niet, veel scouts bouwen is niet superslecht 250 haal ik zelf ook vaak maar veel meer moet je er ook niet zetten. Het risico is natuurlijk dat je vijand er nog meer heeft en alsnog je troepen ziet. Vandaar dat je best voor optie 2 kiest.

Optie 2, je stuurt je troepen weg op je verkenners na. Waarom? Indien er een bepaald percentage van de aanvaller zijn verkenners doodgaan (ik dacht 1/3e, kan 1/2e zijn ook) zal hij niet meer de troepen buiten het dorp kunnen zien. Wat hij zal zien is enkel de troepen in het dorp, jouw 100-250 verkenners. Jij verliest niets, je tegenstander een aantal scouts en hij is niets wijzer geworden. Sommige spelers verkiezen weliswaar op LC bij hun scouts te sturen, je deff laten staan of een deel ervan kan dus soms slim zijn. Het is een keuze die je maakt van hoeveel % van je leger dat je wil dat je vijand ziet. Een andere opmerking is dat indien je troepen hebt die nog gerekruteerd worden deze zullen doorproduceren. Vaak zal die vijandige scout aanval dan bij jou 2 bijlstrijders 100 verkenners en 1 LC zien. Daar is weinig aan te doen, hij zal weliswaar je speer en zwaard niet zijn als je dodged en zo kan je hem alsnog verrassen. Deze optie is uiteraard slimmer dan optie 1, maar naast deze tactiek die je zeker moet hanteren kan je nog een kleinigheidje doen.

Extra, op het moment dat iemand jou verkent, stuur zelf snel 5 scouts naar je aanvaller, velen scouten namelijk met alles wat ze hebben en zo showen ze hun eigen troepen aan iedereen die interesse heeft. Lukt het niet verlies je 5 scouts, lukt het wel heb jij info over je vijand en hij niet van jou, ondanks dat hij meer verkenners stuurde.

Extra 2, indien je iemand met al je scouts verkent en je loopt dood, bouw direct nieuwe en annuleer alle LC die ervoor aan het bouwen is. Je kan je verwachten aan een tegenaanval met 5 of alle verkenners (want je tegenstander verloor er geen). Hoe sneller je nieuwe bouwt hoe sneller je optie 2 kan uitvoeren.


Edeltreinen sturen en hoe te splitten:

Voor de spelers die het nog niet zouden weten, het versturen van een edeltrein, 4 aanvallen in dezelfde seconden, is ondertussen een ingame feature die kan gebeuren vanaf de verzamelplaats. Je vult de troepen in die je bij je eerste aanval wil plaatsen, samen met dus de ene edel. Je selecteert uiteraard niet alle troepen aangezien je je andere edels nog wilt vergezellen van extra eenheden. Je klikt op aanvallen en dan kom je op onderstaand bevestigingsscherm. Nu zie je naast de gebruikelijke "Aanvallen"-knop ook een "Voeg edelaanval toe"-knop.
eb9c0afc396b649f4d1f366a76e7a52d.png


Door op deze te klikken kan je nu meerdere aanvallen in een lijst zetten. De knop verschijnt enkel als er in dat dorp nog edels staan. Zo zie je op onderstaande figuur dat de knop verdwenen is nadat alle 4 de edels zijn toegevoegd. Het feature werk zo dat hij de overblijvende offensieve troepen in het dorp gelijk zal verdelen over elke edel die je toevoegt. Je kan deze aantallen weliswaar nog veranderen, het eerste bevel met de clear heb je uiteraard al bevestigd dus je moet in het begin de keuze maken hoeveel troepen je overhoudt voor de 3 andere edels. Klik je hier nu op aanvallen zal hij 4 aanvallen na elkaar versturen binnen de minimale milliseconden-gap die geldt op de wereld, voor casual is dat 200 ms per aanval, gewone werelden 100 ms en op de speedserver 50 ms.
80ecd18637f27144cf3a0c9b6ac243a2.png



Nu iedereen weet hoe je edeltreinen stuurt rest er nog de vraag, wat is nu de slimste manier om je troepen te verdelen. We gaan er van uit dat iedereen alle guides hier op het forum heeft gelezen en ondertussen dus kan cancelsnipen. Je moet je realiseren dat je dus gecancelsniped en gebacktimed (het logische gevolg) kunt worden. De eenvoudigste manier om niet gesniped te worden is splitten, indien je tegenstander dan zijn snipe hit heb jij bij elke edel 500-1000 bijl en een hoop LC zitten om alsnog erdoor te komen. Splitten verzwakt wel je eerste aanval waardoor deffspelers je clear mogelijks wel kunnen blocken en dus niet eens hoeven snipen.

Split je 4x gelijk, of kies je om nuke + 3 relatief grote aanvallen te sturen. Misschien wil je wel zeker spelen en stuur je grote aanvallen bij de eerste en laatste edel en laat je de middelste 2 praktisch onbeschermd. Dat zijn allemaal keuzes die je kan maken, het is niet aan mij op te zeggen welke je moet doen. Maar denk dus na voordat je je trein stuurt hoe je vijand zou kunnen reageren. Antibacktimes sturen voordat je trein aankomt is geen domme voorzienigheid, heb je het dorp dan val je jezelf aan zonder veel erg. Heb je het dorp niet red je je clear.

Wat ik wel even wil aanhalen is het nut van bijl bij je edelman sturen. De edelman is geklasseerd onder infanterie, net zoals speer, zwaard, bijl, ram en katapult. De eenheid die goed verdedigd tegen infanterie is de zwaardvechter. Indien je dus met LC + edelman aanvalt dan heb je maar 1 infanterie en allemaal cavalerie lopen. Indien de vijand sniped met zwaard, of een combinatie van speer en zwaard, dan zullen die zwaardvechters eerst de edelman verdedigen en dan pas de LC (om het simpel voor te stellen). Je edelman heeft dus best altijd bescherming van bijlvechter, uiteraard is bijl + LC ook goed, enkel LC is risky. Gelukkig wordt er op speed weinig zwaard gebouwd en is deze theorie bij de verdedigers ook nog niet geweten. Bij deze, indien je snipetroepen maak, maak zeker ook een 50-100 zwaard, domme aanvallers zullen hun edels (zelfs in splits) kunnen verliezen aan je deff.


Backtimen, Zware cavalerie snelheid:

Onder het topic Vaardigheden vind je al een hele hoop uitleg rond backtimen met LC of op dezelfde troepensnelheid. Er valt hier weliswaar nog 1 extra mogelijkheid aan toe te voegen, iets wat weinig spelers doen maar zeker zijn nut heeft, vooral op bashrondes waar iedereen met LC zit te gooien. Op speedrondes zal de looptijd op een dorp voor LC en ZC (lichte en zware cavalerie) meestal 1 tot 5 seconden variëren. Dit geeft jou de mogelijkheid als je wordt aangevallen met lichte cavalerie om net voordat de aanval binnenkomt je backtime al te sturen. Jouw LC + 1 ZC. Je kan exact uitrekenen hoeveel seconden voor aankomst je moet sturen door simpel het verschil tussen beide looptijden af te trekken van de aankomsttijd. Dat is de servertijd waarop je moet sturen. Je kan natuurlijk ook gewoon de LC backtimetijd berekenen en zo via je bevel wachten tot daar de gewenste tijd verschijnt. Aangezien het over LC aanvallen gaat zal die laatste methode mogelijks niet snel genoeg zijn. Uiteraard moet je voor je de backtime stuurt al je andere troepen best al dodgen want nadat je je backtime verstuurd heb je maar 2-3 seconden om te dodgen alvorens de LC van de vijand op je dorp binnenkomt.

Alternatieve handigheid, indien een speler backtimes uitokt kan het handig worden. Sommige spelers willen dat je een deel van hun leger backtimed met LC, zei sturen verijwel direct na jouw backtime een aanval op bijlsnelheid. Controleer altijd wanneer die aankomt en vergelijk met jouw LC backtime. Vaak is dit een backtime, het vergt snelle reactietijd van de verdediger maar is zeker doenbaar. Stuur jij jouw backtime nu met ZC dan zal deze geplande tegenbacktime dus niets hitten want jouw troepen komen 1-5 seconden later terug dan de LC snelheid. Dit zijn zoals dit topic al suggereerd advanced speed tips en tricks, maar als je dit hebt gelezen zal je mogelijks eens beseffen dat dit een optie is die je hebt en wie weet red het jouw troepen wel in een toekomstige ronde. Wel opletten dat een backtime op ZC snelheid evenmakkelijk te backtimen is met LC, indien je vijand binnen de 2-3 seconden de dodge kan doen, annuleren, bevel opzetten en sturen (is mogelijk). Het blijft een risico en weten welke troepen je aan het backtimen bent en wat je tegenstander nog heeft is dus cruciaal.
 
Laatst bewerkt:

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Slim grondstoffen spenderen:


Niveau 0 & 1, je begint met speer bouwen, je zal automatisch een ijzer overschot opbouwen en ook je leem zal vrij hoog zijn. Deze ijzeroverschot is enorm handig voor je overschakeling naar LC en dus mag je deze niet kwijtspelen of laten overlopen. Onder het volgende puntje, extra opslag met markt, kan je zien hoe je optimaal omgaat met je ijzer overschot zonder grondstoffen te verspillen aan je opslag verhogen.

Eens je dat LC bouwt en soms speer zal je voornamelijk leem en soms hout overschotten krijgen. Hout en leem zijn de grootste kosten voor grondstofmijnen te bouwen. Je zal weliswaar af en toe wat ijzer voor je LC moeten op kant zetten om je ijzermijn ook omhoog te krijgen maar je mijnen uitbouwen is de makkelijkste manier om alles relatief gelijk te houden. De muur daarentegen kost voornamelijk leem, weinig hout en weinig ijzer. Deze moet meestal toch omhoog dus in dode momenten waar je teveel leem hebt kan je deze gerust bouwen. Eens je over het halfuur bent verdwijnt je leemoverschot voornamelijk in boerderijlevels terwijl je hout en ijzer verdwijnen in troepen productie.

Voor een niveau 2 gaat het iets anders, je start met speer en LC wat je leem direct zal doen overlopen. Je boerderij zal je vrij direct moeten bouwen net als je opslag, maar deze kosten nog steeds veel hout ook. De muur is meestal niet nodig. Hoofdgebouw en kazerne kosten minder ijzer en bij de hogere levels ook beduidend minder hout dan leem. Dit zijn dus mogelijkheden maar de eerste 15 minuten is enkel opslag verhogen een optie. Proberen verhandelen via de markt is natuurlijk ook mogelijk al is de markt zeer underused op speedrondes.


Extra opslag met markt (startfase):

In de startfase op een niveau 0 en 1 zal je ijzer steeds hoger en hoger oplopen. Op een gegeven moment zal je opslag levelen relatief duur worden, rond het moment dat je 3500 of 4200 kan opslaan. In plaats van nog eens 1000+ grondstoffen te investeren in het volgende level kan je ook je marktplaats bouwen (300 grondstoffen). Met deze handelaar stel je een aanbieding op 1000 ijzer voor 2000 hout. Aangezien je wel goed zot moet zijn om in de start 2:1 aanbiedingen aan te nemen en niemand ijzer nodig heeft in de start zal je bod niet aangenomen worden. Je hebt dus zogezegd extra opslag op de marktplaats. Afhankelijk van hoe goed je farmt zal je je markt tot level 3-5 kunnen bouwen en al je ijzeroverschot daar plaatsen.

Eens je je LC ontwikkelt en begint te farmen kan je steeds 1 aanbieding wegdoen en zo stuk voor stuk je ijzer omzetten in LC. Let wel op dat je ze niet vergeet en niet te lang laat staan. Goede spelers zouden wel eens durven kort na hun LC overgang deze aanbiedingen aannemen. Ookal is dit een verlieslatende handel, je blokkeert je tegenstander zijn LC overschakeling en soms betekent dit enkele minuten vrij spel om te farmen. Het is een afweging maar ikzelf zal altijd ijzer kopen, kwestie van dominantie te showen.


Extra opslag met bouwlijst (edelfase):


De volgende opslagtruc gebeurd op het traagste moment van het spel, namelijk wanneer je je adelshoeve probeert te bouwen. Smederij 15 tot en met 20 in de wachtlijst geeft zelfs met een hoofdgebouw van 25-26 een wachttijd van toch 8 tot 10 minuten makkelijk. Aangezien je troepen op dit moment normaal gezien ook een lange wachtlijst hebben en je opslag vol zit na 1 minuut farmen zit je hier vaak niets te doen.

Nu kun je in deze tijd wel grondstoffen proberen opslaan om later je edeltrein sneller te bouwen. Er zijn weliswaar enkele belangrijke dingen die moeten voldaan zijn. Je opslag moet level 25 zijn (142373) en je moet je markt al op level 10 hebben zodat je dit niet meer moet bouwen na smederij 20. We gaan ervan uit dat je hoofdgebouw 25 is en je boerderij genoeg op voorhand is gebouwd zodat je deze niet meer moet upgraden voor je adelshoeve hebt. Dit zal dus 2 extra levels zijn die je best bouwt voor je aan smederij begint. Extra tip die ik nog niet had vermeld bij de startguides.

Wat je nu doet is non stop farmen, en eens je genoeg grondstoffen hebt bouw je hoofdgebouw level 26, als je 4 smederijlevels hebt staan (20 uiteraard de laatste) zal dit zonder extra kosten zijn, heb je er nog 5 staan wacht tot je opslag bijna overloop en plaats hem dan met de 25% extra kosten indien er nog steeds 5 in de rij staan. Je farmt weer door en doet hetzelfde met hoofdgebouw level 27-28-29. Ga wel nooit voor de 56% extra kosten dat is teveel van het goede, dan kan je beter je farmdorpen laten vollopen. Uiteindelijk heb je dan de situatie waar je hoofdgebouw het volgende zegt:

- Smederij 20
- Hoofdgebouw 26
- Hoofdgebouw 27
- Hoofdgebouw 28
- Hoofdgebouw 29

Nu indien je echt enorm goed farmt kan je hoofdgebouw lvl 30 erbij zetten aan 25% ik denk dat je daarvoor opslag 26 nodig hebt (115K leem *1.25 = 143K en opslag 25 is 142K). Maar anders laat je het gewoon zo dit is meer dan goed genoeg. Wat je nu doet en dat is ENORM BELANGRIJK. Plaats een random goedkoop gebouw met een zeker bouwtijd, bijvoorbeeld een stallevel, muur is vaak te leemintensief en leem is wat je nodig hebt voor edels. Je plaatst dat gebouw en schuift het naar boven op tot je het volgende ziet:

- Smederij 20
- Stal X
- Hoofdgebouw 26
- Hoofdgebouw 27
- Hoofdgebouw 28
- Hoofdgebouw 29

Nu kan je op het moment dat je smederij 20 af is je adelshoeve bouwen en omhoog schuiven voorbij alle hoofdgebouwen. Als je dit niet doet zal je hoofdgebouw 26 aan het bouwen zijn en moet je die dus annuleren om je adelshoeve te laten bouwen. Het annuleren van hoofdgebouw 26 betekent dat alle andere levels in de lijst eentje dalen en je dus eigenlijk de grondstoffen van hoofdgebouw 29 of 30 zal verliezen. Nu ziet je lijst er als volgt uit:

- Stal X
- Adelshoeve
- Hoofdgebouw 26
- Hoofdgebouw 27
- Hoofdgebouw 28
- Hoofdgebouw 29

Wat je nu doet is die stal annuleren, adelshoeve laten bouwen, ondertussen heb je je opslag weeral volgefarmt. Je slaat eerst munten met je grondstoffen uit je opslag, dan annuleer je level 29, slaat munten, farmt, annuleert 28, slaat munten, farmt, annuleer 27 enzovoort. Indien je hoofdgebouw 26-30 hebt staan en je farmt nog actief kan je binnen de minuut dat je je adelshoeve hebt gezet 10 munten slaan en 1-3 edels bouwen afhankelijk van hoe goed je farmt. Je hebt zo dus een bijna instant trein en kan spelers verrassen die denken dat ze nog 5 minuten hebben. Vooral op niveau 2 is dit te doen, niveau 1 en zeker niveau 0 kan dit al te farm-intensief blijken.

Toekomstige tips en tricks waar nu nog niet aan gedacht is:

Aan te vullen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan