Tribal wars is een verdienmodel en daarmee, in welke mate is discutabel, een pay to win game. Het kunnen boosten, de een meer dan de ander, zit in het fundament van het spel. Met andere woorden: Boosten zal altijd plaats vinden. Een droeftoeter zonder sociaal leven met een degelijke baan zal prima honderden euro's per maand kunnen spenderen aan een spelletje, de jeugd/studenten (wat een redelijk deel van de community is) kunnen dit nooit op die schaal. Waarom zou er alleen nog maar betaald boosten mogen plaatsvinden en de 'slimme' boosttechnieken in totaliteit niet?
Boosten kan op tientallen manieren, door middel van grondstoffen, een premade, (prive)scripts, stabben, zelfs katapulten volgens sommigen, spioneren, manipuleren, fuseren, internen, moraalbrekers, dorpenuitbouwers, de hoeveelheid van de hiervoor genoemde zaken en bovenal; evenementen, grondstoffen kopen, +20% boosters, zelfs PA en AM. Natuurlijk weet ik ook wel dat veel van de genoemde zaken algemeen geaccepteerd zijn, maar alle genoemde zaken geven jou een voordeel ~ boosten dus.
Ik denk dat een boostvrije wereld dus niet kan bestaan, omdat we het nooit eens gaan worden over wel en niet onder boosten zou vallen. Het tw team zou het hele pay to win aspect eruit kunnen halen, één van de enige boostmanieren die (financieel gezien) niet voor iedereen mogelijk is. Maarja, dat is natuurlijk niet mogelijk. Andere boostmethoden wel bannen gaat alleen maar leiden tot een spel dat nog meer pay to win is. De enige oplossing voor het boosten is naar mijn inziens dan ook: beteugelen / limiteren. Bijna iedereen boost wel op een manier, maar het is de opstapeling en hoeveelheid waar men zich aan stoort. Een account dat van (bijna) alle boosts gebruik maakt, staat op de hoogste rang - als we skills even achterwege laten.
Echter is limiteren, vanuit het tw team, erg lastig omdat het constant tot discussie zal leiden en moeilijk te bewijzen in veel gevallen. Al ben ik wel nog altijd van mening dat het tw-team het gebruik van premium punten in evenementen wel zou moeten limiteren. Bijvoorbeeld tot 400 per dag, eventueel met gs kopen idem dito, maximaal 800 pp uitgave per dag. Zo zorg je er in ieder geval voor dat een boost geleidelijk is en een account niet met één evenement even 150 edels koopt om een paar dagen later een veel te succesvolle massa kan doen. De opstapeling van boosts zou door de community moeten worden bestraft. Momenteel zijn zaken als spioneren, overmatig katapulteren en stabben al niet meer geaccepteerd door de community. De hoeveelheid mb's, het gebruik van du's, grote fusies etcetera, dat zijn zaken die je mogelijk als community buiten gebruik kunt stellen.