Vrouwen, leer onderhandelen als een kerel (en koop een cabrio)

Is de loonkloof onzin?

  • Ja, vrouwen verdienen minder door eigen toedoen

  • Nee, vrouwen worden stelselmatig benadeeld


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Reactiescore
110
Vrouwen hebben minder kansen op de arbeidsmarkt dan mannen, hoorde ik deze week op BNR. Ik spitste meteen mijn oren, want ik beweer al jaren dat vrouwen in Nederland alles kunnen worden wat ze willen. We leiden ze goed op en alle wetgeving is gelijkgetrokken.

In mijn strijd tegen het mutsenparadijs houd ik stellig vast aan deze overtuiging, maar als er nieuwe inzichten zijn ben ik daar uiteraard nieuwsgierig naar. Er volgde een gesprek met het hoofd van het economisch bureau van ABN Amro. Zij doet onderzoek naar de krapte op de arbeidsmarkt en had als bijvangst ontdekt dat de markt voor mannen veel groter is dan voor vrouwen. Opmerkelijk, in een tijd waarin er meer dan een miljoen vacatures zijn. Op feestjes ontwijk ik vrienden met bedrijven, want binnen drie minuten moet je een klaagzang aanhoren over hun personeelsproblemen. Diverse ondernemers in mijn omgeving sloten al vestigingen omdat ze nauwelijks medewerkers kunnen vinden. Waar zit dan de mismatch? Zou het onderzoek van de bank dan eindelijk het lek boven hebben waarom vrouwen in Nederland maar niet aan het werk gaan?

Bijstandsniveau
Slechts een kwart van de vrouwen heeft een volle werkweek, tegenover 80 procent van de mannen. Daardoor is bijna de helft van de Nederlandse vrouwen niet economisch zelfstandig. Helemaal schokkend als je weet dat de definitie van economische zelfstandigheid bijstandsniveau is. Ik zeg altijd: een bedrag per maand waarvan ik niet eens mijn auto kan rijden. En precies daar blijkt dus de crux te zitten! Vrouwen willen niet in de auto stappen voor een baan. Mannen duiken zonder problemen de file in om wat te bereiken in hun leven, maar vrouwen vinden dat hun welzijn afneemt als ze een ommetje moeten maken om op het werk te komen. Dus zoeken ze in een kleine straal. “De arbeidsmarkt is maar zo groot als jij bereid bent te zoeken”, zei de bank-mevrouw op de radio. Wie minder zoekt, vindt minder.


Vrouwen beperken zich tot maar een derde van de banen waaruit mannen kiezen en verkleinen daarmee ook nog eens fors hun verdienpotentieel. Volgens de bank wordt 10 procent van de loonkloof tussen mannen en vrouwen verklaard door de gebrekkige reislust van vrouwen. Niet alleen vrouwen die zich naar schoolpleinen moeten haasten zijn niet te motiveren op pad te gaan, het fenomeen doet zich voor in alle leeftijdscategorieën.

Verzonnen loonkloof
PvdA-Kamerlid Ploumen diende vorig jaar een onzalig wetsvoorstel in om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Met een berg administratieve last voor bedrijven. Een kloof die sowieso al verzonnen is. Als vrouwen stoppen met fopstudies, leren onderhandelen als een kerel en meer uren maken, is er geen kloof. Ik heb nog een tip voor vrouwen: koop een cabrio, gooi je dak eraf, met de wind door je haar naar het werk. Dan stijgt je welzijn. En betaal je ook eindelijk eens mee aan de wegen die op kosten van werkende mensen zijn aangelegd.
 

DeletedUser61134

Guest
Sluit dit even mods @Duckje , Neo-Nazi propaganda is niet welkom toch?

@Stalov nodig hem uit voor je anti-vrouw groepje, past hij goed tussen :eek:
 

DeletedUser79460

Guest
Interessante discussie! Denk dit meer op de inhoud is en het voorstel van het kabinet voor meer vrouwen in de top niet bepaald opschiet. Als een vrouw beter is voor de job? Aannemen!
 

DeletedUser7072

Guest
Hoe is dit neo-nazi propaganda?

Volgens de standaarden van Marx Zuckerberg en de andere boeven die de grote tech bedrijven leiden is dit wel degelijk zeer gevaarlijke neo nazistische propaganda.

Rebecca volgt hier gewoon het beleid van Google, Twitter, FB en Reddit hoor ;)
 
Reactiescore
1.476
Volgens de standaarden van Marx Zuckerberg en de andere boeven die de grote tech bedrijven leiden is dit wel degelijk zeer gevaarlijke neo nazistische propaganda.

Rebecca volgt hier gewoon het beleid van Google, Twitter, FB en Reddit hoor ;)
Ik ken die standaarden allemaal niet. :/
 
Reactiescore
110
De tussenstand zegt veel. Enkel een catfish stemt 'nee'.
 
Reactiescore
110
'Ik wil niet dat anderen zeggen: ze is gekozen om het quotum te halen'

Een quotum voor vrouwen aan de top? Slecht idee, vind Claire van Campen, directeur van het monumentale American Hotel in het centrum van Amsterdam. ‘Ik heb nooit gezien dat je iemand kunt motiveren met dwang. En het schaadt de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt.’

Van Campen reageert op het initiatief van een groep durfinvesteerders, die wel een quotum heeft afgesproken: het management van hun bedrijven moet voor 35% uit vrouwen bestaan.

‘Ik zou niet willen dat ik een mooie functie krijg, en dat anderen dan zeggen: ze is gekozen om die 35% te halen.’

We zitten in Americain, het café van het iconische Jugendstil-hotel aan het Leidseplein, naast de bronzen kop van schrijver en stamgast Harry Mulisch. Een schrijver die ooit zei, in een interview met het Belgische weekblad Humo: ‘Een vrouw kan geen relativiteitstheorie bedenken, maar wel een Einstein baren’.

U vindt niet dat vrouwen meer steun verdienen?

‘Jawel. Maar niet op die manier. Ik vind dat werkgevers vooral vrouwen moeten ondersteunen om het maximale uit zichzelf te halen.’

Hoe?

‘Ze moeten de vrijheid krijgen om hun werk zelf in te richten. Zodat ze hun werk en privésituatie beter kunnen combineren. En werkgevers zouden coaches beschikbaar moeten stellen die adviezen geven over hun ontwikkeling. Dan komen vrouwen vanzelf bovendrijven.’

Van Campen werkte tot 2015 bij de Eden hotel groep, eigenaar van het American, en werd manager van het Tropenhotel, onderdeel van het Amsterdamse Tropeninstituut. Daar werden haar opvattingen over de positie van vrouwen gevormd.

‘Dat was een extreem andere wereld’, zegt ze, ‘die mijn ogen heeft geopend.’

In de hotelbusiness die ze tot dan toe kende, werden alle normen bepaald door het motto dat de klant koning is. ‘Medewerkers accepteerden bijna alles van de gasten, van seksisme tot “me too”. Maar op mijn nieuwe werkplek zaten strijdbare mensen, die van alles in de wereld ter discussie stelden. Ook de manier waarop we onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. In die periode ben ik al die dingen anders gaan bekijken.’

Toen ze een jaar geleden terugkeerde bij de Eden hotelgroep, als directeur van het American, besloot ze het roer om te gooien. Werknemers die ’s ochtends hun kinderen naar de crèche moeten brengen, hoeven niet per se al om negen uur te beginnen. Dat helpt vooral de vrouwen, die hun carrière vaak zien vastlopen in strikte werktijden en de zorg voor jonge kinderen.

‘We hebben de regels veranderd’, zegt ze, ‘met steun van de eigenaar. In de meeste functies zijn nu flexibele tijden mogelijk. Ook als je op woensdag niet kunt werken, maar op zaterdag wel, dan is dat prima. We moeten meer “outside the box” denken, om iedereen dezelfde kans te geven. Het duurt wel even voordat elke medewerker een probleem op tafel durft te leggen. Je moet een cultuur veranderen.’

U zegt dat vrouwen vanzelf komen bovendrijven, als de werkomstandigheden verbeteren. Maar vrouwen lopen ook tegen een ander soort barrières op, zoals de normen over goed presteren. Dat zijn vaak mannelijke normen.

‘Vrouwen moeten zich meer laten horen, dat helpt ook om de normen te veranderen. Bij onze vergaderingen van de Luxury Hotels of Amsterdam zitten weinig vrouwen, en we zijn te timide.’

U bedoelt dat vrouwen timide zijn?

‘Nee, het is niet zwart-wit. Je bent niet timide als vrouw. Het ligt vaak aan je rol, aan je ontwikkeling, aan je leidinggevende.’

Moeten vrouwen zich meer als haantjes gedragen?

‘Nee, dat ook niet. Maar we moeten wel zorgen dat we meer meepraten.’

Alleen meepraten is niet makkelijk. Vrouwen worden tijdens vergaderingen veel vaker onderbroken dan mannen, zo blijkt uit onderzoek in allerlei sectoren, tot aan het Amerikaanse hooggerechtshof aan toe.

‘Dat onderzoek ken ik niet, maar het is wel herkenbaar. Ik denk dat wij zulke kennis beter moeten verspreiden.’

Bij venture capital kun je niets oplossen met werkomstandigheden. De ondernemers zijn zelf werkgever. Het probleem is dat veel beleggers een vrouw niet zien als ondernemer.

‘Ik snap heel goed dat je iets wilt forceren. Maar een verplichting wekt weerstand. Dat zou vrouwen alleen maar tegenwerken.’

Wat zou u dan voorstellen?

In jullie krant stond een goed idee van een investeerder: zorg dat recruiters een pool van talent aanleggen, die voor 50% uit vrouwen bestaat. Dan weet je zeker dat je altijd de beste kandidaat kiest, ook als het een vrouw is.’

Dat is toch een quotum?

‘Misschien wel. Maar ik ben gewoon niet van de grove middelen.’
 

DeletedUser61134

Guest
Welkom bij het nieuw incel forum waar jongens die afgewezen zijn zich afreageren op vrouwen.
Newsflash mensen zoals jou zijn de reden waarom alles wat je post juist onzin is.

Get real, je neemt een forum waar geen enkele jongen welgesteld en populair is bij vrouwen als voorbeeld.
Je voelt je zwak omdat vrouwen niks met je willen en bent blind voor de realiteit om je heen.
Niks aan te doen, de gezonde mannen zullen gewoon doorzetten dat vrouwen toch ooit gelijk komen.

Leuke Neo-Nazi propaganda sluit dit nu maar @Duckje voor dit officieel Incelheaven word
 
Reactiescore
110
Welkom bij het nieuw incel forum waar jongens die afgewezen zijn zich afreageren op vrouwen.
Newsflash mensen zoals jou zijn de reden waarom alles wat je post juist onzin is.

Get real, je neemt een forum waar geen enkele jongen welgesteld en populair is bij vrouwen als voorbeeld.
Je voelt je zwak omdat vrouwen niks met je willen en bent blind voor de realiteit om je heen.
Niks aan te doen, de gezonde mannen zullen gewoon doorzetten dat vrouwen toch ooit gelijk komen.

Leuke Neo-Nazi propaganda sluit dit nu maar @Duckje voor dit officieel Incelheaven word

Het forum waar jongens die afgewezen zijn zich maar gaan voordoen als vrouw.

Maar je mist het hele punt, namelijk dat vrouwen al gelijk zijn. Ze moeten alleen de kansen, die er zeker zijn, zelf pakken, iets wat mannen al wel doen.
 

DeletedUser61134

Guest
Het forum waar jongens die afgewezen zijn zich maar gaan voordoen als vrouw.

Maar je mist het hele punt, namelijk dat vrouwen al gelijk zijn. Ze moeten alleen de kansen, die er zeker zijn, zelf pakken, iets wat mannen al wel doen.

Vrouwen gelijke kansen?
Welke droomwereld waar mannen geen ego en geen toxic hormoonhuishouden hebben leef jij?
Volgens mij alleen vrouwen met een leuk koppie maken een kans. Daarom doen zobeetje alle mannen hun trouwring af nadat ze je profiel even bekijken op linkedin.

Maar zoals ik zei, Incelforums is dezelfde mentaliteit. Zelfs op vrij forum is dit gewoon een verkeerde discussie en zal alleen maar een anti-vrouw mentaliteit creëren die overal IRL al voldoende is
 
Reactiescore
967
Waarschijnlijk een Jordan Peterson fan ook... De man is geniaal op gebied van psychologie, maar moet moet echt ophouden met zijn Judeo-Christian values rammen in de hersens van boze witte mannen. Typische incel post dit.
 
Reactiescore
110
Moest even opzoeken wat incel betekent. Maar ik weet genoeg. Zodra je wat zegt over minderheden of vrouwen word je meteen neergezet als incel of boze witte man. Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt.
 
Reactiescore
967
Ja, ik wind mij inderdaad op om mensen die het niet kunnen hebben dat andere bevolkingsgroepen/minderheden meer vrijheid en gelijkheid krijgen. Ik wil geen regressieve, maar een progressieve maatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
110
Ik kan het niet hebben als bepaalde groepen mensen worden voorgetrokken. Als vrouwen het vertikken om harder te werken en opofferingen, zoals een langere reistijd, te maken, dan maken ze het zichzelf moeilijk. En zo zijn er nog een aantal soortgelijke variabelen bekend (en waarschijnlijk ook nog meerdere onbekend) die het verschil in salaris en het aantal managentposities kunnen verklaren. Tuurlijk, er moeten een aantal dingen veranderd worden, zoals de stereotype beoordelingen die typische mannelijke kwaliteiten hoger waarderen, maar maatregelen zoals een quotum?? Dat is regelrechte discriminatie.
 
Reactiescore
967
Slechts een kwart van de vrouwen heeft een volle werkweek, tegenover 80 procent van de mannen. Daardoor is bijna de helft van de Nederlandse vrouwen niet economisch zelfstandig. Helemaal schokkend als je weet dat de definitie van economische zelfstandigheid bijstandsniveau is. Ik zeg altijd: een bedrag per maand waarvan ik niet eens mijn auto kan rijden. En precies daar blijkt dus de crux te zitten! Vrouwen willen niet in de auto stappen voor een baan. Mannen duiken zonder problemen de file in om wat te bereiken in hun leven, maar vrouwen vinden dat hun welzijn afneemt als ze een ommetje moeten maken om op het werk te komen. Dus zoeken ze in een kleine straal. “De arbeidsmarkt is maar zo groot als jij bereid bent te zoeken”, zei de bank-mevrouw op de radio. Wie minder zoekt, vindt minder.


Om toch maar een beetje inhoudelijk te reageren zal ik je proberen uit te leggen dat een conclusie die je hier trekt niet opvolgend is. Ik heb geen zin om weer eens in statistieken te duiken, dus ik zal je nu maar op je woord geloven dat slechts een kwart van de vrouwen een volle werk week heeft. Echter betekent dit niet persé dat dit komt omdat vrouwen de wil niet hebben om in een auto te stappen.

Er zijn zo veel verschillende factoren die invloed hebben op het feit dat minder vrouwen full time werken. Om er twee te noemen:

1) De Protestantse denkbeelden werken nog steeds hun vruchten af. Honderden jaren werd er gedacht dat vrouwen thuis moeten blijven in de keuken om het zo maar te noemen. Pas sinds de jaren 50-60 echt zien we hier langzaam aan verandering in komen. Deze religieuze denkbeelden zijn nog steeds geïntegreerd in onze maatschappij. De inkomende stroom van vluchtelingen brengen ook veel religieuze gezinnen met zich mee. In de islam bijvoorbeeld is het nog steeds niet de norm dat vrouwen (full time) gaan werken.

2) Vrouwen worden zwanger :eek:. Heersende sociale normen schrijven voor dat vrouwen prioriteit moeten geven aan hun gezin, terwijl mannen prioriteit moeten geven aan hun carrière. Deze normen worden op subtiele wijze overgebracht op mannen en vrouwen. Denk aan de vraag: “wie zorgt er dan voor je kinderen?”, die vaak aan werkende moeders, maar zelden aan werkende vaders gesteld wordt. Dit leidt tot schuldgevoelens van de vrouw richting het alleen laten van het kind. Deze hogere schuldgevoelens die moeders hebben vergeleken met vaders over het combineren van werk en gezin dragen zo bij aan het in stand houden van parttime werken onder vrouwen. Parttime werken maakt het immers makkelijker om te werken én een goede moeder te zijn.

Wat ik hiermee probeer te zeggen, is dat je niet zomaar de conclusie kan trekken dat vrouwen niet "bereidt" zijn de auto in te stappen. Wat overigens een super rare conclusie is sinds vrouwen wèl veel werken, ze werken alleen minder.

In plaats van vrouwen in een hoekje te zetten als luie werkers, moeten we kijken hoe we de trend kunnen doorbreken en er voor zorgen dat vrouwen meer full time gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan