Vlaanderen-Nederland Fusie

DeletedUser

Guest
Wij hebben nu al een horde hollanders hier lopen, dus voor ons zou er geen verschil zijn. ;) :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
Ik zeg nee tegen een fusie, eerst wilden ze een eigen land, die kregen ze, en nu ineens weer fuseren? nee.

Ahja, in 1830 hebben we ons onafhankelijk verklaard, met steun van alle Europese grootmachten. En nu wil jij zeggen dat vanwege die reden een fusie niet te accepteren is ? Vind ik maar een erg dom argument. Het waren trouwens de Fransen ( Walen ) die ons tot de onafhankelijkheid hebben gedreven. Jullie Willem I wilde Nederlands als algemene taal invoeren in heel het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, en daar waren de Frans liberalen niet mee akkoord. Dat, in combinatie met het oprichten van athenea ( waar de katholieken niet mee akkoord waren ), leidde tot het Monsterverbond. Dus Vlamingen hebben er nauwelijks iets mee te maken.

Ook statements als "ik wil die Nederlanders/Belgen niet in mijn land rondlopen" enzovoorts vind ik een slecht excuus. Het is gewoon een feit dat België en Nederland van cultuur verschillen. Het zijn minieme verschillen, maar ze tellen wel mee.

Monarchie is op zich nog één van de kleinere problemen ( natuurlijk wordt dat gigantisch opgeblazen zoals het BHV-geval, da's allemaal autoriteit tonen en pure koppigheid).

Het is over het algemeen wel zo dat Nederlanders een ietwat chauvinistisch imago ( in de zin van "stereotype" ) hebben... ik heb echter nog geen van die voorbeelden zien passeren in mijn TW-periode. Maar echt racisme ?

Excuseer, maar op vlak van racisme, fascisme en andere discriminatie soorten zijn wij, de Belgen, toch nog erger dan onze bovenburen. In België is het bv. niet illegaal voor Blood & Honour om samen te komen, wat wel het geval is in Nederland.

Ook mogen we de verschillen niet negeren waarom België zich afscheidde in de eerste plaats. Oké, het feit dat Zuid katholiek was en Noord protestants zal nu 178 jaar later heel wat minder invloed hebben, maar we mogen ook niet vergeten dat de politieke smaken ook niet altijd overeenkomen...

Mijn mening is echter nog steeds onzeker. Het was nooit een geniaal idee geweest om Wallonië te mengen met Vlaanderen, maar het Congres van Wenen besliste anders.
 

DeletedUser

Guest
Tegen, sorry. Het heeft veel met persoonlijke redenen te maken die ik niet op het forum ga schrijven omdat dit ook kwetsend kan overkomen.
 

DeletedUser

Guest
Jullie Willem I wilde Nederlands als algemene taal invoeren in heel het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, en daar waren de Frans liberalen niet mee akkoord. Dat, in combinatie met het oprichten van athenea ( waar de katholieken niet mee akkoord waren ), leidde tot het Monsterverbond. Dus Vlamingen hebben er nauwelijks iets mee te maken.


Dat was niet de enige reden. De Noordelijke Nederlanden hadden in die tijd ook een grotere berg schulden dan de Zuidelijke, en na samenvoeging waren zij (de Zuidelijke) niet blij omdat deze nu gemeenschappelijk werd en zij dus moesten betalen voor iets waar zij niks mee te maken hadden. Er woonden ook meer mensen in de Zuidelijke Nl'en dan in de Noordelijke, terwijl ze toch evenveel afgevaardigden kregen. Er was ook wel degelijk frustratie bij de Vlamingen. Ook kwam de koning uit de Noordelijke Nederlanden en daarmee was de ingesteldheid dat de Noordelijke Nederlanden er beter voorzaten dan de Zuidelijke (volgens de Zuidelijke).

Maar een vereniging met Nederland zou ik niet zien zitten, die humor die jullie daar hebben :rolleyes: :p er is gewoon teveel verschil op cultuur vlak. (En politiek, economisch, ... ook natuurlijk)
 

DeletedUser

Guest
Helemaal VOOR!
Ik ben België om tal van redenen kotsbeu, en ik wil toch naar Nederland verhuizen, maar een fusie lijkt me ook heel goed ^^
 

DeletedUser

Guest
voor een fusie wil wel zien wat het breng en anders schoppen we die belgen er eruit en hebben we een grondje meer haha
 

DeletedUser

Guest
Dat was niet de enige reden. De Noordelijke Nederlanden hadden in die tijd ook een grotere berg schulden dan de Zuidelijke, en na samenvoeging waren zij (de Zuidelijke) niet blij omdat deze nu gemeenschappelijk werd en zij dus moesten betalen voor iets waar zij niks mee te maken hadden. Er woonden ook meer mensen in de Zuidelijke Nl'en dan in de Noordelijke, terwijl ze toch evenveel afgevaardigden kregen. Er was ook wel degelijk frustratie bij de Vlamingen. Ook kwam de koning uit de Noordelijke Nederlanden en daarmee was de ingesteldheid dat de Noordelijke Nederlanden er beter voorzaten dan de Zuidelijke (volgens de Zuidelijke).

Maar een vereniging met Nederland zou ik niet zien zitten, die humor die jullie daar hebben :rolleyes: :p er is gewoon teveel verschil op cultuur vlak. (En politiek, economisch, ... ook natuurlijk)

Uiteraard waren dat niet de enige redenen, maar ik vond dat m'n lap tekst al lang genoeg was, hehe.

Nuja, je kan alles beginnen wikken en wegen, maar er zijn zo veel dingen, problemen enzvoorts, waar wij gewone burgers ons niet van bewust van zijn, dat wij geen fatsoenlijk oordeel kunnen vellen.

Ik ben momenteel ook niet akkoord met hoe ons Belgenlandje wordt geregeerd, maar hej, 't kan veel erger zijn. Minder klagen over de stijgende olieprijzen, meer denken aan mensen die nog geen brood kunnen vastkrijgen in de 3de wereldlanden want...

HET IS KERSTDAG ! :)
 

DeletedUser

Guest
Ahja, in 1830 hebben we ons onafhankelijk verklaard, met steun van alle Europese grootmachten.

Met steun van alle grootmachten? Ik dacht het niet...
In Frankrijk konden ze er misschien tevreden mee geweest zijn, na de Franse Revolutie enzo. Wat je dan waarschijnlijk niet weet is dat er, toen België zijn onafhankelijkheid uitriep, Russische legers onderweg waren naar hier om dat hier de kop in te drukken. Gelukkig was er net op het zelfde moment ook een opstand in Polen en het Russische leger is daar dan orde op zaken moeten gaan stellen in plaats van hier.
 

DeletedUser

Guest
Met steun van alle grootmachten? Ik dacht het niet...
In Frankrijk konden ze er misschien tevreden mee geweest zijn, na de Franse Revolutie enzo. Wat je dan waarschijnlijk niet weet is dat er, toen België zijn onafhankelijkheid uitriep, Russische legers onderweg waren naar hier om dat hier de kop in te drukken. Gelukkig was er net op het zelfde moment ook een opstand in Polen en het Russische leger is daar dan orde op zaken moeten gaan stellen in plaats van hier.

Leopold I had voor de Russische tsaar klusjes zitten opknappen, dus die hadden er niet echt problemen mee. We werden door én Oostenrijk ( Congres van Wenen, Metternich's Divide et Impera/Verdeel en Heers-principe ), én Groot-Brittanië ( door politieke huwelijken ), én de Pruisen en andere verdeelde Duitse Staten ( Leopold I was van "Duitse" origine ) geaccepteerd. Natuurlijk ook de Fransen die hoopten dat wij ons met hun gingen vervoegen.

Ook werd hij gevraagd voor Griekse troon die hij heeft geweigerd :p België of Griekenland, ik zou het wel weten eigenlijk xD
 

DeletedUser

Guest
In de eerste plaats ben ik voor een onafhankelijk Vlaanderen, maar liever een fusie met Nederland dan België te blijven.

Overigens waren het net Frankrijk en Engeland die er op aandrongen voor België op te richten, de Verenigde Nederlanden waren immers economisch vrij sterk, en ook koloniaal. Toen die uit een vielen hadden België en Nederland plots heel wat minder in de pap te brokken in Europa, zet daar dan nog een staatshoofd op waarvan je zeker bent dat die geen problemen heeft met Frankrijk en Engeland en je bent geklonken.

Overigens heeft het nog tot 1839 geduurd alvorens België door alle landen officieel werd erkend, tot dan heeft het nog geduurd dat Nederland het laatste stukje wou erkennen.

De revolutie is trouwens gestart door enkele Franstalige heethoofden en de eerste aanvallen waren al meteen gericht tegen de Nederlandstalige drukkerijen. In principe had Willem die rebellen legers met gemak kunnen verslaan, maar vermits de Belgische rebellen ten eerste steun kregen van het Franse leger, en dat ten tweede Engeland hun vloot had uitgestuurd en o.a. gebruikte om de haven van Antwerpen te blokkeren had Nederland op termijn geen andere keuze dan België te laten. Nog één keer heeft Nederland geprobeerd en troepen gestuurd maar Frankrijk liet meteen weten dat die troepen maar vlug rechtsomkeer konden maken, wat dan ook gebeurde. Nederland kon een oorlog met Engeland en Frankrijk wel missen.

En met België kwam dan ook meteen de Vlaamse beweging opkomst, die in de beginjaren pleitte voor het Nederlands, ofwel Vlaams. Gelukkig zijn de tijden nu al voorbij dat je de gevangenis in vliegt voor het praten van Nederlands, of dat je op school lijfstraffen te verwerken kreeg omdat je een woordje Nederlands sprak op de speelplaats, als je dan al naar school kon gaan.

Als je beseft dat de Verenigde Nederlanden bij de top hoorden op vlak van onderwijs, Willem I heeft op veel plaatsen scholen en universiteiten opgericht. In 1830 werden die meteen afgeschaft en de universiteiten waren plots Franstalig. Resultaat was dat bij de volgende telling, bij aanvang van WO I, België meteen op kop staat in West-Europa op vlak van analfabetisme. En dan spreek ik nog niet van de wantoestanden die het Franstalig regime achterlieten. Ondanks dat er hongersnood heerste rond 1900 en het zuiden (Wallonië) veel rijker was dan het noorden dankzij de mijnen, werd het noorden veel zwaarder belast dan het zuiden. De lonen lagen lager en de hongersnood des te groter.

En dan heb ik het nog niet van de genocide en concentratiekampen die werden opgetrokken tegen de Vlamingen tijdens WO II. Alles wat mogelijk Vlaams was, of je nu ronduit flamingant, Vlaamse dichter of bij de Vlaamse jeugdbeweging zat... je was voor de Belgen een collaborateur, ook al had je niets met de Duitsers te maken en op collaboratie stond de doodstraf. Nu nog voeren mensen tegen het Belgisch gerecht een strijd op eerherstel van hun nabestaanden en weigert het Belgische gerecht die zaken te onderzoeken. Al is de doodstraf nu wel reeds afgestraft, daardoor zijn de zaken die reeds opnieuw naar voor zijn gekomen omgezet in levenslang, maar dat heeft toch niet veel nut want de mensen zijn ofwel al geëxecuteerd, ofwel gevlucht naar het buitenland.

De Belgische geschiedenis is een groot zwart hoofdstuk in de Vlaamse, en ik hoop dat we het einde er weldra van kunnen schrijven.
 

DeletedUser

Guest
Dit kan zo niet langer in Belgie, ik denk, als er niets onverwachts gebeurd dat iedereen op dit forum het nog wel mee zal maken. Wallonie zal worden opgesplitst in drie gebieden. Zij weten namelijk sowieso dat ze niet onafhankelijk kunnen blijven want daar zijn ze te afhankelijk :)P) voor. Een klein deel voegt zich bij Duitsland, een groter deel voegt zich bij Luxemburg(velen hebben aangegeven daar graag bij te horen het is een welvarend hertogdom :p), en de rest voegt zich bij Frankrijk.

Vlaanderen daarentegen kan het wel onafhankelijk beter uithouden. Maar uiteindelijk zou hun rol op internationaal gebied sterf afnemen. Geleidelijk zullen de partijen Nederland en Vlaanderen inzien dat ze elkaar kunnen helpen. 21+ miljoen inwoners, meer welvaart aangezien vlaanderen goed boert, en meer houvast op het internationale vlak.

Het enige twistpunt is brussel. Brussel ligt midden in Vlaams gebied maar er wordt voornamelijk Frans gesproken. Ik neem aan dat Vlaanderen zowel na als voor een fusie met NL niet een stuk van hun eigen gebied wil opgeven om een toegangsweg naar Frankrijk te maken. Dus het wordt of internationaal gebied wat goed mogelijk zou zijn met het EU hoofdkantoor of het komt gewoon bij de Nederlanden.
 

DeletedUser

Guest
Bijkomende probleem is dat Brussel niet op zichzelf kan leven, ze zijn eveneens afhankelijk van geld. De slimste keuze zou zijn dat Brussel zich toevoegt aan Vlaanderen, omdat er daar wel geld is (Vlaanderen onderhoud nu al Brussel), omdat de Europese verdragen de tweetaligheid garanderen en ook de Vlaamse politici hebben dit al laten weten dat Brussel tweetalig blijft en bovendien is het ook logisch. Brussel is historisch gezien een Vlaamse stad waar vroeger uitsluitend Nederlands werd gesproken, maar toen België werd opgericht en de enige voertaal Frans werd, met Brussel als hoofdstad, werd de stad supersnel verfranst. Brussel is ook omringd door Vlaanderen, dus als het een deel van Frankrijk, Wallonië of gelijk wat wordt, zal het als een eiland in Vlaanderen zijn.
 
Reactiescore
770
DIETSCHLAND HERLEEFT
 
Reactiescore
2.506
Ik zeg doen dan hebben we een gvd goed nationaal elftal
 
Bovenaan