Weer en klimaat

DeletedUser73016

Guest
Ver vooruit maar statistisch gezien is de kans groter op kouder en droger weer.
 

DeletedUser65921

Guest
Ja, ik denk toch niet dat je graag naast een nucleaire centrale wilt wonen. Bovendien situeert zich hier het probleem dat men dergelijke centrales niet voldoende onderhoudt, en ik mijn twijfels heb bij de veiligheidsvoorschriften. Het valt zeker te prefereren boven alle andere energiebronnen die we nu hebben, behalve hernieuwbare energiebronnen (zon, water en wind dan). Maar ik heb er mijn twijfels over. Ik heb niet het idee dat men het serieus genoeg neemt.

En in Belgie zouden we als we de kernuitstap opnieuw willen uitstellen 1 a 2 nieuwe kerncentrales moeten bouwen. Tihange is echt zwaar verouderd, die kan je echt niet meer open houden (zie ook alle terechte protestacties in Nederland en Duitsland), en ook in Doel zou ik er niet te lang mee wachten. Als dat dan een perfect voorbeeld is van hoe je moet omgaan met kernenergie, dan zeg ik ja tegen de kernuitstap.

Ja, de huidige kerncentrales moet je niet behouden hoor, die zijn verouderd en onveilig.

Maar als we nieuwe centrales bouwen heb ik geen enkel probleem met een kerncentrale naast mijn deur, perfect veilig. Je sterft minstens 1000 keer in een auto ongeval voor er daar iets mis gaat, maar niemand gaat daarvoor zijn auto vermijden.
Kijk ook naar één van die grafiekjes in mijn post, minst aantal doden van alle technologieën.

Het probleem van de hernieuwbare bronnen is dat we ze momenteel niet efficiënt krijgen en dat het maken van deze installaties op zijn beurt voor zeel veel vervuiling zorgt. Waardoor het veel langer duurt eer deze qua netto totaal CO2 verbruik positief zijn.
 

DeletedUser73016

Guest
Potentie op extreme kou op het einde v/d maand. Ik zie echt veel mogelijkheden op een kou-uitbraak van het noordoosten. De omstandigheden zijn ook ideaal voor een koudegolf, ware het niet dat het een beetje laat op het seizoen is, maar het kan zeker nog.

En dat hln hier zelfs over bericht. :D Eind februari / begin maart (mogelijk) extreem koud.

https://www.hln.be/wetenschap-plane...eft-bitterkoude-verrassing-in-petto~a8c9c25b/

876604CF-1D4D-4DF2-AFD2-90271A3B0C03.png.cc9b122d691338b680daf87077e1f3de.png


g0558639hme25.png


We did it!

Zeer sterk signaal voor een geblokkeerd weerpatroon voor eind februari als gevolg van de SSW (polar wervel split), waardoor de deur voor extreme kou uit het oosten en noordoosten wagenwijd open komt te staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1435

Guest
laki hoopt dat het zo koud is dat ie zijn pielemans kan laten bevriezen en pijnvrij eraf kan hakken
 
Reactiescore
1.728
Ik heb het wel gehad met die kou. Laat het maar snel weer warmer worden.
 

DeletedUser73016

Guest
Nog zeker geen uitgemaakte zaak, maar het late winteroffensief dat bepaalde weermodellen ons laten zien, en Britse weerexperten voorspellen, komt steeds dichterbij met dank aan een gunstige noordpoolcirculatie in de stratosfeer. Met wat "geluk" wordt het zelfs nog zeer koud gedurende eind februari en begin maart welke beiden een sterk signaal voor veel te lage temperaturen voor de tijd v/h jaar laten zien.

27982861_423056828115028_5693810072908312829_o.jpg


voor kortrijk (mijn regio) :p
 

DeletedUser73016

Guest
Legendarische kaarten voor maandag 26 februari...

lav5ja00qt8dw.png


6mesdkk.png


Bijna te mooi om waar te zijn. Kaarten waarbij de bovenlucht paars kleuren, heb ik deze eeuw nog maar één keer gezien, en dat was in februari 2012, toen we op een haar de Elfstedentocht gemist hebben, maar dit is best impressief. De luchtdrukkaarten zien er ook fantastisch uit. Bijna gewoon het mooiste hogedrukgebied dat je je kan inbeelden. En dat dan nog eens met een strak windje, 5 of 6 beaufort. Die gevoelstemperatuur gaat ijzingwekkend laag liggen.

Gewoon WOW.
 

DeletedUser65921

Guest
Ohnee he, nu kan ik terug gaan lopen en dan ga ik bevriezen of wat :redface::redface::redface:
 

DeletedUser73016

Guest
0zeib00tw.png


Deze is nog het strafste van allemaal. Gewoon bovenluchttemperatuur van -21. En over zo een groot oppervlak. ... In Graz vriest het met die kaart zelfs nog -31 graden s'nachts. In Nederland wordt het vorige record van laagste maximumtemperatuur virtueel gepulverd. Dat stond op -1.6 graden. De berekening gaat hier voor -7.5 graden (als MAXIMUM temperatuur). Dat is even het vorige dagrecord 6 graden scherper gaan stellen. En dat het hier om een schrikkeldag gaat, is ook niet echt relevant, want het record voor 25 en 26 februari staat ook beiden maar op -2.6 en -2.7 graden. De koudste gemeten maximum temperatuur was -4.8 graden op 6 maart 1942.

Nu in de 19e eeuw is de maximumtemperatuur op bepaalde dagen nog lager geweest, zoals in de legendarische maartmaand van 1845 die meer hellmannpunten verzamelde dan eender welke winter in de 21ste eeuw. (hellmannpunten is een optelsom van alle gemiddelde temperaturen onder 0, dus als de temperatuur -1.6 graden gemiddeld was op een dag, scoorde de dag 1,6 punten). En geen enkele winter in deze eeuw heeft dus meer punten gesprokkeld dan maart 1845

Februari ging aanvankelijk op dezelfde voet verder, maar rond de 11e volgde er een korte vorstperiode en ook de laatste tien februaridagen verliepen koud, zonder dat dan de vorst écht doorzette. Men hoopte eind februari al dat de winter snel voorbij zal zijn… een misrekening!

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2013-03-18-maart-1845-record-koud/

maart1.png
 

DeletedUser73016

Guest
Nog een woordje uitleg van Met Office UK over de nakende koudegolf.

https://www.metoffice.gov.uk/news/r...tospheric-warming-and-potential-impacts-on-uk


'There is increasing confidence that the recent Sudden Stratospheric Warming above the North Pole could lead to prolonged cold conditions over the UK, increasing the risk of easterly wind and significant snow.

Prof Adam Scaife, of the Met Office Hadley Centre, said: “Signs of this event appeared in forecasts from late January and in the last few days we have seen a dramatic rise in air temperature, known as a Sudden Stratospheric Warming, at around 30km above the North Pole. This warming results from a breakdown of the usual high-altitude westerly winds and it often leads to a switch in our weather: with cold easterly conditions more likely to dominate subsequent UK weather.”

These events are well reproduced and can be predicted in our computer models and although there is still uncertainty around the outcome of this particular event, there is an increased risk of cold conditions in the latter part of February, including the possibility of heavy snowfall.'

IMG_0526.JPG.d94f91e6307a6768c9d0a199f1096cb3.JPG


UK Outlook for Wednesday 21 Feb 2018 to Friday 2 Mar 2018:
Dry, but often bright weather is likely across the UK throughout the second half of the week, with overnight frosts becoming widespread. However, outbreaks of rain or drizzle along with some hill snow and stronger winds are possible at times across northwestern areas. Temperatures will turn colder by the end of the week and into the following week, as the wind tends to turn east or southeasterly in direction. Wintry showers may develop, with the potential for some significant snowfalls, most likely focused on southern, central or eastern areas. The location and intensity of any snowfall will be uncertain until much nearer the time. However, some milder unsettled weather still may occur at times, especially in the west and northwest.

UK Outlook for Saturday 3 Mar 2018 to Saturday 17 Mar 2018:
In the beginning of March, it is likely to stay cold with widespread overnight frost. There will be a greater chance than usual of easterly winds developing, which would bring very cold weather at times and the potential for some snowfall in eastern and even southern parts. Unusually, it will probably be driest in the northwest. As we head further into March there are indications that it may become more changeable and less cold, with the wettest weather and mildest temperatures likely to be in the south or the southwest of the UK.
 

DeletedUser73016

Guest
5a8b5e7e05027.jpeg


De verwachtingen voor Maastricht. Belachelijk lage temperaturen :D Ook voor het hoofdstation zeer koude verwachtingen. De records voor 25, 26, 27 en 28 februari komen in zicht. En indien de koude begin maart aanhoudt, dan ook.
 
Reactiescore
1.728
Ja of niet. Die opwarming van de aarde kan me niet snel genoeg gaan. Dit zijn géén temperaturen voor een blanke.
 

DeletedUser73016

Guest
Je kan niet geloven hoe mooi die kaarten zijn. Ik denk niet dat ik er ooit aan zal wennen. Gewoon prachtig om het te zien. Alleen een beetje jammer dat het zo laat op het seizoen valt waardoor de volle potentie niet volledig benut wordt, want de zon heeft al wat kracht.

Zet je deze setting in midden januari, en dan halen we overdag de -10 graden niet. En dat voor een week lang. En na een winterprik is het makkelijker voor de winter om zich te verdedigen tegen oprukkende depressies (omdat inlandse zeeën bevriezen en standvastige hoge druk zich niet makkelijk laat wegduwen en makkelijker kan vestigen op afgekoeld land).

Maar het is perfect mogelijk dat het veel te koude weer voor de tijd v/h jaar zeer plots zal omslaan in vroeg lenteweer.

UK Outlook for Monday 26 Feb 2018 to Wednesday 7 Mar 2018:
It will be turning much colder next week. Monday and Tuesday will be mainly dry with sunny spells, but snow showers will develop across some eastern and southern areas, where fresh winds will make it feel bitterly cold. Through the rest of the week it will remain cold with an increased risk of ice, frost and snow showers. These will be heaviest and most frequent in central and eastern areas, and some spells of more prolonged snow are possible at times, particularly in the east and across southern England. The cold weather will continue into early March, with the northwest seeing the best of any brighter weather, and here it may be less cold at times, although brisk winds will continue to bring a marked wind chill.

UK Outlook for Thursday 8 Mar 2018 to Thursday 22 Mar 2018:
At the start of this period it is likely to be very cold across the UK, with widespread frost and brisk easterly winds from Continental Europe, making it feel raw. This will continue to bring the risk of significant snow across some southern, eastern and central parts of the UK, whereas towards the north and west it will be drier. As we head through the middle of March, there is a lot of uncertainty in the forecast, but it may start to turn more unsettled and less cold with the wettest and mildest weather spreading in from the southwest. In contrast, northern and eastern areas could remain colder well into March.

Al kan het volgens de Britse weerdienst nog lang duren :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Mag Nederland uitkijken naar een nieuwe editie van de mythische Elfstedentocht? | VRT NWS

Elfstedentocht. Tja... In 1986 werd de tocht op 26 februari gehouden. Nooit op een later datum. De kans dat er een Elfstedentocht komt is (helaas) nihil. Daarvoor valt deze vorstperiode simpelweg te laat op het seizoen, en deze moet al vrij streng zijn, twee weken duren, en zelfs dan nog moeten de omstandigheden ideaal zijn. Niet iets dat elk jaar georganiseerd zal worden dus... De laatste vond al plaats in 1997, en dus al 21 jaar geleden. Nog nooit moest men 21 jaar wachten op een nieuwe tocht. Het gevolg van klimaatverandering? Wellicht wel. Maar dat betekent zeker niet dat er nooit meer een nieuwe tocht zal komen. Alleen de frequentie van Elfstedentochten zal omlaag gaan, maar een nieuwe tocht, die zal zeker ooit nog komen. Het is niet een kwestie van ... of maar van wanneer. En daar zal klimaatverandering en de opwarming v/h klimaat niets aan veranderen. De winter in ons land verdwijnt namelijk niet in één, twee, drie. We zullen dit jaar geen tocht meer zien, die had ik ook nooit verwacht, maar met een beetje geluk zullen we er in 2020 of 2021 wel één krijgen, althans volgens mijn "glazen bol".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Trouwens, we gaan ook nog eens op recordjacht. De recordminima liggen behoorlijk laag, en zijn volgens mij zonder een behoorlijk sneeuwdek niet haalbaar, hoewel op 2 maart de minima "maar" op -8 graden ligt. Op andere dagen ligt het record rond de -12 en in maart eerder -10 graden (vaak op naam van 1929 en 1956). Qua laagste max. temperaturen lijkt er me wel iets haalbaars. Op 28 februari ligt het record op -1.6 graden (1904). Op 1 maart ligt het record op -1 graden (1948). Op 2 maart ligt het record op -0.8 graden (1965). Daarvoor mag de temperatuur op die dag niet boven die waardes komen. Sommige modellen laten de maximumtemperatuur op sommige van die dagen niet boven die waarden komen waardoor één of meerdere dagrecords mogelijk zijn.
 
Bovenaan